Mikä on suojatien merkitys?

fenno.maani

Ei polkijan eikä kävelijän tarvi väistää eikä odottaa ikinä ketään Suojatien edessä!
Ja muualta ei saa edes ylittää.
Mustan-tien kohdalla autojen ei tarvi väistää ketään, saa kyllä jos on sydämellinen, muttei ole pakko.
Kävelkää ylitte vaan mutta omalla vastuulla, sillä kuski saattaa ollaa sadistinen ihmis-murhaaja.
Ottakaa rekkarit ylös.
Ja monesti musta-tie onkin turvallisempi kuin ns "suojatie". Kamalimpia on ne jotka pysähtyy suojatien eteen ja sitten kun ihminen kävelee keskellä suojatietä niin eikun ylitte vaan ja lätsis ja sitten poliisille sanovat yps kun se tuli niin äkkiä.
Miksi poliisi uskoo tuollaisia ihmis-murhaajia?

Miksi se suojatie on liimattu siihen tiehen kiinni jos siinä ihmisen pitää odottaa että autot menee eka yli?
Pahinta on juuri se kun ihminen odottaa suojatien edessä! =?
Monesti on tehnyt mieli potkasta perseen, että #¤%#”(&/%,) mene ylitte äläkä siinä patsastele! Te typerät muka ystävälliset kävelijät olette opettaneet autoilijat siihen ettei suojatiellä ole mitään merkitystä!

Nytpä toivon ma että te jokainen ihminen menette kävelemään eestaas suojatietä ja otatte ylös ne
himo-murhaaja-autokuskien rekkarit, jotka eivät pysähdy kun odotatte suojatien edessä, yksi sekunti odotusta riittää.

Ja jos joku poliisi väittää mulle jotain muuta, niin tähän lakiin tulee muutos, niin että suojatie tarkoittaa aina pakollista pysähtymistä. Vähän niin kuin nämä töyssyt, niitähän autoilijat rakastavat.
Eli päästättekö ihmiset eka vai tahdotteko lisää töyssyjä?
Turha sitten rutista kun kohta kaikki tiet on töyssyjä 100 metrin välein. Kyllä niiden teiden ylitte pitää muidenkin päästä! Kyllä kävelijät ja polkijatkin maksaa niitä veroja myöskin. Kyllä meillekin kuuluu teiden turvallinen ylitys.

36

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voisko sellaset autoilijat jotka eivät tahdo tappaa suojatien ylittäjiä antakaa kädellä merkki ajoissa
      että te odotatte ja annatte ihmisen mennä eka, koska monesti en uskalla polkasta p.pyörääni vauhtia kun ei teistä koskaan tiedä. Mutta jos saan selvän merkin ajoissa niin polkasen vauhtia niin ettette edes ehdi jarruttaa.

Ja sit yks olen ajatellut että puskuriin sellainen sydän-tarra, että tietää kuskilla olevan sydän autossa mukana.
      Kiitos. Minä ostan heti kymmenen heijastinta kun näen ekan sydän-tarran puskurissa.

• Break_

Fenno.maanin kirjoituksista paistaa kyllä trollailu, mutta korjataan silti ainakin yksi yleinen harhaluulo. Suojatiesääntö EI koske pyöräilijöitä. Laki sanoo aivan selkeästi, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaa kevyenliikenteenväylältä ajoradalle (myös suojatielle) ellei muut merkit tai säännöt asiaa muuksi muuta. Nämä muut säännöt, jotka vaikuttavat ajojärjestykseen ovat esim. kolmio/stop-merkki, kääntyvä ajoneuvo tai piha/vähäinen tie. Näin on lakiin kirjoitettu kesäkusta 1997 lähtien. Pyörällä saa kyllä ajaa suojatietä pitkin kunhan se on pyörätien jatke. Tämä on kuitenkin eri juttu eikä vaikuta väistämissääntöihin.

On kyllä totta, että kevyttä liikennettä ei juurikaan kunnioiteta saati muisteta huomioida. Siinä mielessä fenno.maani puhuu asiaa. Paljon on myös vääriä luuloja liikennesäännöistä erityisesti kevyenliikenteen säännöistä liikkeellä kuten fenno.maanikin tässä osoittaa.

• Break_ kirjoitti:

Fenno.maanin kirjoituksista paistaa kyllä trollailu, mutta korjataan silti ainakin yksi yleinen harhaluulo. Suojatiesääntö EI koske pyöräilijöitä. Laki sanoo aivan selkeästi, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen tullessaa kevyenliikenteenväylältä ajoradalle (myös suojatielle) ellei muut merkit tai säännöt asiaa muuksi muuta. Nämä muut säännöt, jotka vaikuttavat ajojärjestykseen ovat esim. kolmio/stop-merkki, kääntyvä ajoneuvo tai piha/vähäinen tie. Näin on lakiin kirjoitettu kesäkusta 1997 lähtien. Pyörällä saa kyllä ajaa suojatietä pitkin kunhan se on pyörätien jatke. Tämä on kuitenkin eri juttu eikä vaikuta väistämissääntöihin.

On kyllä totta, että kevyttä liikennettä ei juurikaan kunnioiteta saati muisteta huomioida. Siinä mielessä fenno.maani puhuu asiaa. Paljon on myös vääriä luuloja liikennesäännöistä erityisesti kevyenliikenteen säännöistä liikkeellä kuten fenno.maanikin tässä osoittaa.

Lopettaisit (piste.-mies, opettaja) edes tuon trollailun kun et voi edes kertoa mitä se tarkoittaa.
        Trolli olis kai jotain peikko-juttuja.
        Sitten korjaan yhden teidän erittäin yleisen harhaluulon, täällä kirjoitetaan mielipiteitä eikä ne välttämättä ole tietenkään totta. Nämä ovat mielipiteitä! Eikö tämä keskustelu-palsta ole keksitty juuri siksi että keskustelemme, entä jos tekisimme niin vai näin vai noin? Ja itsekin kirjoitan juuri siksi, koska koko kesän lukenu (Metro) ja kuunnellu (radio) näistä laki-jutuista.

Entä jos edes me jotka olemme sydän-ihmisiä, niin minäkin, en ole peikko vaikka sanomani texti ehkä pelottaa, sori.
        Mutta jos me sydän-ihmiset voisimme sopia jotain miten liikenteessä kuljemme, koska me sydän-ihmiset tahdomme päästä kaikki hengissä kotiin. Ja osta tie=by the way, en ole koskaan ajanut kenenkään päälle, mutta autoilijat ovat yrittäneet murhata minut lähes päivittäin, niin kukas nyt on trolli-peikko, minä joka kuljen jaloin kun autot ajaa melkeen varpaiden yli suojatiellä (=mustat kuskit RUS-rekkarit) ? Vaiko ne autoilijat jotka ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton vierestä ohi kun olen suojatiellä? Kuka tuolla liikenteessä trollaa? Ja yrittää murhata?

Otetaanko ens kerralla, siis kohta, kun on taas autoton päivä, (=22.9. ) niin voitaisko tehdä kampanja ja otetaan sinä päivänä tiet haltuumme ja kävelemme kaikki ajotiellä? Ne tiet on meidänkin verorahoilla tehty!
        Lapset koirat ihmiset pyörät lastenvaunut kaikki vaan kaikille teille marssimaan ja näkymään autoille että liikenteessä on muitakin kuin vaan autot, ne ¤%/()#/) peltilehmät. Mutta bussikaistoja ei saa vallata!
        Miksei autoton päivä näy mitenkään?

Olis kiva jos voisimme keskustella erilaisista käsityksistä ja yleisistä harhaluuloista.
        Jos siis suojatie ei suojaa polkijaa niin siihen lakiin on tultava muutos ja suojatien on suojattava myös polkijaa jos se polkee jaloillaan eikä esim mopolla tai sähkökäyttöisellä polkupyörällä, niin niistä en tiedä.
        Minä ajan aina jos mahdun ja kaikkien turvallisuus sen sallii, enkä yritä murhata ketään. On omituista meuhkata laista, joka on tehty aikana jolloin autoja oli muutamia kuten polkupyöriäkin ja ihmisiäkin siellä täällä eikä ollut hengenvaarallisia mamu-kuskeja, huume- eikä alkkis-kuskeja.

Itse ajan siten että kunnioitan aina muita liikkujia, esim Pyörätiellä ajaessa mäkeä alas ajan niin kovaa kun uskallan, mutta jos ja usein on kävelytiellä äiti, puhuu kännykkään koira pitkässä narussa ja lapsi hyörii siinä miten sattuu, niin vaikka ne miten kulkee Kävelytien puolella niin aina, ihan AINA olen ajanut erittäin varovasti heidän ohitseen, koska vanhempana naisena tiedän ja ymmärrän että kaikenlaista voi pompsahtaa eteen. Hä, olenko mä vielä paha trolli-peikko fillarilla ajeleva murhaaja-mummo?
        Totta kai se harmittaa jos on kiire ja on ajatellut pääsevänsä mäen täysiä alas ja sitten onkin tuollainen arvaamaton ihmis/eläin-läjä vieressä haahuilemassa.

Koskakohan autoilijat oppisivat ottamaan huomioon, että mikä ja kuka vaan saattaa pompsahtaa eteen?

Siksi tahdon keskustella tästä asiasta, koska kolme miestä on sanonut minulle ettei tämä ole pyörätie. Jotenkin ymmärtäisin naisen valitukset ja joustamattomuuden mutta että keski-ikäiset miehet valittaa, niin se on jo liikaa minullekin. Miehet, kaikkien lakien nodattamattomuuden kuninkaat, valittaa (=() ?)

• Break_
        fenno.maani kirjoitti:

Lopettaisit (piste.-mies, opettaja) edes tuon trollailun kun et voi edes kertoa mitä se tarkoittaa.
        Trolli olis kai jotain peikko-juttuja.
        Sitten korjaan yhden teidän erittäin yleisen harhaluulon, täällä kirjoitetaan mielipiteitä eikä ne välttämättä ole tietenkään totta. Nämä ovat mielipiteitä! Eikö tämä keskustelu-palsta ole keksitty juuri siksi että keskustelemme, entä jos tekisimme niin vai näin vai noin? Ja itsekin kirjoitan juuri siksi, koska koko kesän lukenu (Metro) ja kuunnellu (radio) näistä laki-jutuista.

Entä jos edes me jotka olemme sydän-ihmisiä, niin minäkin, en ole peikko vaikka sanomani texti ehkä pelottaa, sori.
        Mutta jos me sydän-ihmiset voisimme sopia jotain miten liikenteessä kuljemme, koska me sydän-ihmiset tahdomme päästä kaikki hengissä kotiin. Ja osta tie=by the way, en ole koskaan ajanut kenenkään päälle, mutta autoilijat ovat yrittäneet murhata minut lähes päivittäin, niin kukas nyt on trolli-peikko, minä joka kuljen jaloin kun autot ajaa melkeen varpaiden yli suojatiellä (=mustat kuskit RUS-rekkarit) ? Vaiko ne autoilijat jotka ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton vierestä ohi kun olen suojatiellä? Kuka tuolla liikenteessä trollaa? Ja yrittää murhata?

Otetaanko ens kerralla, siis kohta, kun on taas autoton päivä, (=22.9. ) niin voitaisko tehdä kampanja ja otetaan sinä päivänä tiet haltuumme ja kävelemme kaikki ajotiellä? Ne tiet on meidänkin verorahoilla tehty!
        Lapset koirat ihmiset pyörät lastenvaunut kaikki vaan kaikille teille marssimaan ja näkymään autoille että liikenteessä on muitakin kuin vaan autot, ne ¤%/()#/) peltilehmät. Mutta bussikaistoja ei saa vallata!
        Miksei autoton päivä näy mitenkään?

Olis kiva jos voisimme keskustella erilaisista käsityksistä ja yleisistä harhaluuloista.
        Jos siis suojatie ei suojaa polkijaa niin siihen lakiin on tultava muutos ja suojatien on suojattava myös polkijaa jos se polkee jaloillaan eikä esim mopolla tai sähkökäyttöisellä polkupyörällä, niin niistä en tiedä.
        Minä ajan aina jos mahdun ja kaikkien turvallisuus sen sallii, enkä yritä murhata ketään. On omituista meuhkata laista, joka on tehty aikana jolloin autoja oli muutamia kuten polkupyöriäkin ja ihmisiäkin siellä täällä eikä ollut hengenvaarallisia mamu-kuskeja, huume- eikä alkkis-kuskeja.

Itse ajan siten että kunnioitan aina muita liikkujia, esim Pyörätiellä ajaessa mäkeä alas ajan niin kovaa kun uskallan, mutta jos ja usein on kävelytiellä äiti, puhuu kännykkään koira pitkässä narussa ja lapsi hyörii siinä miten sattuu, niin vaikka ne miten kulkee Kävelytien puolella niin aina, ihan AINA olen ajanut erittäin varovasti heidän ohitseen, koska vanhempana naisena tiedän ja ymmärrän että kaikenlaista voi pompsahtaa eteen. Hä, olenko mä vielä paha trolli-peikko fillarilla ajeleva murhaaja-mummo?
        Totta kai se harmittaa jos on kiire ja on ajatellut pääsevänsä mäen täysiä alas ja sitten onkin tuollainen arvaamaton ihmis/eläin-läjä vieressä haahuilemassa.

Koskakohan autoilijat oppisivat ottamaan huomioon, että mikä ja kuka vaan saattaa pompsahtaa eteen?

Siksi tahdon keskustella tästä asiasta, koska kolme miestä on sanonut minulle ettei tämä ole pyörätie. Jotenkin ymmärtäisin naisen valitukset ja joustamattomuuden mutta että keski-ikäiset miehet valittaa, niin se on jo liikaa minullekin. Miehet, kaikkien lakien nodattamattomuuden kuninkaat, valittaa (=() ?)

Kirjoitit näin:

"Ei polkijan eikä kävelijän tarvi väistää eikä odottaa ikinä ketään Suojatien edessä!"

Liikenne kuten koko yhteiskunta ei vain toimi jos kaikkialla mennään yksittäisten mielipiteiden mukaan. Saahan mielipiteitä tietenkin esittää, mutta silloin olisi parempi tehdä selväksi, että kyse on vain omasta mielipiteestä. Esitit asiasi kovalla paatoksella ja ikäänkuin faktana, joten ei ihme jos kirjoituksista saa sellaisen kuvan, että olet väärissä luuloissa paasaava hieman latvalaho huuhaa ukko. Tämä on oli siis pelkkä mielikuva. Turha hermostua.

• Break_ kirjoitti:

Kirjoitit näin:

"Ei polkijan eikä kävelijän tarvi väistää eikä odottaa ikinä ketään Suojatien edessä!"

Liikenne kuten koko yhteiskunta ei vain toimi jos kaikkialla mennään yksittäisten mielipiteiden mukaan. Saahan mielipiteitä tietenkin esittää, mutta silloin olisi parempi tehdä selväksi, että kyse on vain omasta mielipiteestä. Esitit asiasi kovalla paatoksella ja ikäänkuin faktana, joten ei ihme jos kirjoituksista saa sellaisen kuvan, että olet väärissä luuloissa paasaava hieman latvalaho huuhaa ukko. Tämä on oli siis pelkkä mielikuva. Turha hermostua.

Onko sitten poliisitkin sun mielestä latvalahoja huuhaa ukkoja kun juuri taas eilenkin sanoi radiossa että auton on pysähdyttävä jos ihminen on edes aikeissa SiiS painottaen ja alleviivaten sanaa Aikeissa ylittää suojatie.
        Mitä sanaa autoilijat eivät siitä ymmärrä? SiiS : Jos ihminen on aikeissa ylittää suojatie. Mietitäänpä:
        Jos ihminen esim minä kävelen keskellä suojatietä niin eikö se ole riittävä osoitus aikeesta ylittää suojatie? EIKÖ?
        Pitääkö autoille lähettää anomus kolmena kappaleena siitä että olen aikeissa ylittää suojatie, että en ole aikeissa vain seistä tässä suojatien edessä ja näytellä kaunista vartaloani. =()
        Tämän vuoden tammi - maaliskuussa 3 autoa ajoi minun ohitseni kun kävelin keskellä suojatieltä.
        Luuleeko nämä huuhaa ukot koslissaan, että kävelen siellä huvikseni, näytelläkseni kaunista vartaloani ja vaatteitani (=catwalk), ettei aikomukseni ole ylittää suojatietä minä ihan muuten vaan kävelen suojatiellä. Miten ihmeessä autoilijoille tien ylitys aikomus pitää ilmaista? Heittää tiiliskivellä autoon, vai? (Hyvä idea, ei omani) Mikä siinä suojatiellä kävelemisessä ei osoita autoilijalle että olen aikeissa ylittää tietä ? Kun jo aikomus ylittää on LAKI.

Ja SiiS mitä tulee siihen suojatien edessä seisomiseen. Niin siinä ei tarvi seistä ja odottaa että tie on tyhjä! Samaa sanoo huuhaa-ukko-poliisitkin. Se nyt vaan oli tuon jarrun (Break_) ilmaus minun mielipiteistäni. Poliisit on sanonu miljoona kertaa että jo aije SiiS aikomus eikö silloin yhden sekuntin seisonta riitä? Sen lisäksi että olen näyttävä nainen ja kävelen näyttävästi kohti suojatietä, luulis näkyvän. ==()()
        Jos minä näen auton sekuntin niin kyllä autonkin pitää nähdä minut siis jos on ottanut silmät ja sydämen aamulla mukaan, ja siksi ehdotin niitä sydän tarroja puskuriin.

Mitä tulee tuohon fakta / mielipide asiaan niin tottakai kaikkien täällä olevat ja ylipäätään kaikkialla olevat puheet ovat vain heidän mielipiteitään. Niin myös Herra ulkomaan-ministerinkin mielestä suomalaiset ovat rasisteja. Se on sen mä/sä -ministerin mielipide. 19.3. Hesarin sivulla A5 se haukkuu paatoksella suomalaisia rasisteiksi ja ksenofobisiksi. Minun mielestä se on mielipide, koska olen sata-varma siitä että Suomessa ei ole yhtään suomalaista rasistia. Mamut ovat rasisteja suomalaisille! Ja kaikki porvarit syrjii köyhiä ja autoilijat himoitsee suojatielle pyrkijöiden verta. Eikä tietenkään kaikki. Mutta asian lyhyesti kirjoittamisen takia Suomessa on vaan tapana sanoa kaikki. Anteeksi tänään oli taas tiet täynnä autoja joilla oli silmät ja sydän mukana autossaan. Olen siitä elävä esimerkki, kuten kuuluu.

jatkuu ...

• fenno.maani kirjoitti:

Onko sitten poliisitkin sun mielestä latvalahoja huuhaa ukkoja kun juuri taas eilenkin sanoi radiossa että auton on pysähdyttävä jos ihminen on edes aikeissa SiiS painottaen ja alleviivaten sanaa Aikeissa ylittää suojatie.
        Mitä sanaa autoilijat eivät siitä ymmärrä? SiiS : Jos ihminen on aikeissa ylittää suojatie. Mietitäänpä:
        Jos ihminen esim minä kävelen keskellä suojatietä niin eikö se ole riittävä osoitus aikeesta ylittää suojatie? EIKÖ?
        Pitääkö autoille lähettää anomus kolmena kappaleena siitä että olen aikeissa ylittää suojatie, että en ole aikeissa vain seistä tässä suojatien edessä ja näytellä kaunista vartaloani. =()
        Tämän vuoden tammi - maaliskuussa 3 autoa ajoi minun ohitseni kun kävelin keskellä suojatieltä.
        Luuleeko nämä huuhaa ukot koslissaan, että kävelen siellä huvikseni, näytelläkseni kaunista vartaloani ja vaatteitani (=catwalk), ettei aikomukseni ole ylittää suojatietä minä ihan muuten vaan kävelen suojatiellä. Miten ihmeessä autoilijoille tien ylitys aikomus pitää ilmaista? Heittää tiiliskivellä autoon, vai? (Hyvä idea, ei omani) Mikä siinä suojatiellä kävelemisessä ei osoita autoilijalle että olen aikeissa ylittää tietä ? Kun jo aikomus ylittää on LAKI.

Ja SiiS mitä tulee siihen suojatien edessä seisomiseen. Niin siinä ei tarvi seistä ja odottaa että tie on tyhjä! Samaa sanoo huuhaa-ukko-poliisitkin. Se nyt vaan oli tuon jarrun (Break_) ilmaus minun mielipiteistäni. Poliisit on sanonu miljoona kertaa että jo aije SiiS aikomus eikö silloin yhden sekuntin seisonta riitä? Sen lisäksi että olen näyttävä nainen ja kävelen näyttävästi kohti suojatietä, luulis näkyvän. ==()()
        Jos minä näen auton sekuntin niin kyllä autonkin pitää nähdä minut siis jos on ottanut silmät ja sydämen aamulla mukaan, ja siksi ehdotin niitä sydän tarroja puskuriin.

Mitä tulee tuohon fakta / mielipide asiaan niin tottakai kaikkien täällä olevat ja ylipäätään kaikkialla olevat puheet ovat vain heidän mielipiteitään. Niin myös Herra ulkomaan-ministerinkin mielestä suomalaiset ovat rasisteja. Se on sen mä/sä -ministerin mielipide. 19.3. Hesarin sivulla A5 se haukkuu paatoksella suomalaisia rasisteiksi ja ksenofobisiksi. Minun mielestä se on mielipide, koska olen sata-varma siitä että Suomessa ei ole yhtään suomalaista rasistia. Mamut ovat rasisteja suomalaisille! Ja kaikki porvarit syrjii köyhiä ja autoilijat himoitsee suojatielle pyrkijöiden verta. Eikä tietenkään kaikki. Mutta asian lyhyesti kirjoittamisen takia Suomessa on vaan tapana sanoa kaikki. Anteeksi tänään oli taas tiet täynnä autoja joilla oli silmät ja sydän mukana autossaan. Olen siitä elävä esimerkki, kuten kuuluu.

jatkuu ...

Kirjoitat :
        Liikenne kuten koko yhteiskunta ei vain toimi jos kaikkialla mennään yksittäisten mielipiteiden mukaan.
        Ja olen 125% samaa mieltä, joten kysynkin koska te murhaaja-autoilijat rupeatte pysähtyy sen suojatien eteen kun ihmisellä on aikomus ylittää suojatie? Painotetaan sanaa aikomus Ei tarvi olla suojatiellä vaan aikomus on merkki kun seisoo sekuntiin suojatien edessä. Ja kuten monesti esim minä pysyn pystyssä pyöräni päällä vain ehkä sekuntin tai kaks mutta sitten kaadun ja putoan ja kävelemällä jalka linkaten suojatien ylitys kestääää paljon kauemmin, myöskin autoilijan suojatien ylitys kestää varmasti monen miljoonan euron arvoista sekuntia kauemmin (=bisnekset kusee)

Tätä on tämän paasaamiseni perimmäinen tarkoitus. Tarkoitan keskustella asiasta ja toden totta olen raivona. Lukiko kukaan eilistä HU? Mä teen siitä kohta uuden otsikon. Mä olen niin vihainen, tollasille autoilijoille, jotka ei pysähdy suojatien eteen ja kutsun niitä murhan himoisiksi, ja olen yrittänyt kiittää niitä jotka antaa tietä myös kun poljen. Olen ajatellut että se säästää sen kalliin sekuntin teiltä autoilijoilta kun poljen nopeemmin kuin linkkaan tuota vasenta pahasti. _-_-_-

Ja toistan kiljuen ettei kenenkään tarvi odottaa suojatien edessä että autot menee ohi. Sitä mieltä on myös ne huuhaa-poliisit. Se ettei suojatie suojelisi fillareita on mielestäni omituinen juttu polkijakin on ihminen, miksi polkupyörä tekisi ihmisestä moottoriajoneuvon jolla ei olisi oikeutta suojatiellä.

Juu ei ihme että saa väärän kässän, mitä sen on väliä? Ei kai aikuinen terve ihminen kuole jos saa väärän kässän. Mäkin kun kirjoitan niin en voi tietää jos joku saa eri kässän kun mä tarkoitan. Mä tiedän että se on mahdollista ja siksi kirjoitan ja oijon sitten seuraavan päivänä. En mäkään kuole siihen että sä kutsut mua huuhaa ukoksi. Huuhaalla käyneenä en pane sitä pahaksi, ja ukoksi minulla on munaa enemmän kuin kaikilla Suomen ukoilla yhteensä vaikka olen munasarjaton nainen.

Mä vaan olen sitä mieltä ja toivon ja rukoilen ettette te ykskään kävelijä ainakaan seiso suojatien edessä odottaen koska tie on tyhjä. Jos meidän pitää odottaa suojatien edessä että tie on tyhjä niin miksi sitten kävellä suojatielle voihan siellä mustallakin tie osuudella odottaa kun tie on tyhjä. Ja sitähän tässä just ihmettelen mitä merkitystä suojateillä sitten on jos siinä pitää odottaa miksi maksaa ja miksi maalata ne viivat jos ne ei tarkoita mitään?
        Tässä kerran menin fillarilla ja n 35v mies odotti että yksi auto menisi ohi ja hän pääsisi tien yli, mun niin teki mieli potkasta sitä perseeseen että mene sen suojatien yli äläkä opeta niitä autoja tuohon, nehän ajaa sikoina lasten ja sokeiden yli just siksi.

Älyyttekö mitä mesoon täällä? Ja nyt lähden pyydystää sitä HU lehteä. Ja se joka ei lue sitä niin mä tulen ja syötän sen lehden sille.

• Break_
        fenno.maani kirjoitti:

Kirjoitat :
        Liikenne kuten koko yhteiskunta ei vain toimi jos kaikkialla mennään yksittäisten mielipiteiden mukaan.
        Ja olen 125% samaa mieltä, joten kysynkin koska te murhaaja-autoilijat rupeatte pysähtyy sen suojatien eteen kun ihmisellä on aikomus ylittää suojatie? Painotetaan sanaa aikomus Ei tarvi olla suojatiellä vaan aikomus on merkki kun seisoo sekuntiin suojatien edessä. Ja kuten monesti esim minä pysyn pystyssä pyöräni päällä vain ehkä sekuntin tai kaks mutta sitten kaadun ja putoan ja kävelemällä jalka linkaten suojatien ylitys kestääää paljon kauemmin, myöskin autoilijan suojatien ylitys kestää varmasti monen miljoonan euron arvoista sekuntia kauemmin (=bisnekset kusee)

Tätä on tämän paasaamiseni perimmäinen tarkoitus. Tarkoitan keskustella asiasta ja toden totta olen raivona. Lukiko kukaan eilistä HU? Mä teen siitä kohta uuden otsikon. Mä olen niin vihainen, tollasille autoilijoille, jotka ei pysähdy suojatien eteen ja kutsun niitä murhan himoisiksi, ja olen yrittänyt kiittää niitä jotka antaa tietä myös kun poljen. Olen ajatellut että se säästää sen kalliin sekuntin teiltä autoilijoilta kun poljen nopeemmin kuin linkkaan tuota vasenta pahasti. _-_-_-

Ja toistan kiljuen ettei kenenkään tarvi odottaa suojatien edessä että autot menee ohi. Sitä mieltä on myös ne huuhaa-poliisit. Se ettei suojatie suojelisi fillareita on mielestäni omituinen juttu polkijakin on ihminen, miksi polkupyörä tekisi ihmisestä moottoriajoneuvon jolla ei olisi oikeutta suojatiellä.

Juu ei ihme että saa väärän kässän, mitä sen on väliä? Ei kai aikuinen terve ihminen kuole jos saa väärän kässän. Mäkin kun kirjoitan niin en voi tietää jos joku saa eri kässän kun mä tarkoitan. Mä tiedän että se on mahdollista ja siksi kirjoitan ja oijon sitten seuraavan päivänä. En mäkään kuole siihen että sä kutsut mua huuhaa ukoksi. Huuhaalla käyneenä en pane sitä pahaksi, ja ukoksi minulla on munaa enemmän kuin kaikilla Suomen ukoilla yhteensä vaikka olen munasarjaton nainen.

Mä vaan olen sitä mieltä ja toivon ja rukoilen ettette te ykskään kävelijä ainakaan seiso suojatien edessä odottaen koska tie on tyhjä. Jos meidän pitää odottaa suojatien edessä että tie on tyhjä niin miksi sitten kävellä suojatielle voihan siellä mustallakin tie osuudella odottaa kun tie on tyhjä. Ja sitähän tässä just ihmettelen mitä merkitystä suojateillä sitten on jos siinä pitää odottaa miksi maksaa ja miksi maalata ne viivat jos ne ei tarkoita mitään?
        Tässä kerran menin fillarilla ja n 35v mies odotti että yksi auto menisi ohi ja hän pääsisi tien yli, mun niin teki mieli potkasta sitä perseeseen että mene sen suojatien yli äläkä opeta niitä autoja tuohon, nehän ajaa sikoina lasten ja sokeiden yli just siksi.

Älyyttekö mitä mesoon täällä? Ja nyt lähden pyydystää sitä HU lehteä. Ja se joka ei lue sitä niin mä tulen ja syötän sen lehden sille.

Itse ajan kyllä pyörällä työmatkat ja kaikki muutkin matkat ympäri vuoden mikäli en autoa erikseen tarvitse. Tiedän tarkalleen kuinka huonosti kevyttä liikennettä kunnioitetaan, joten luonnollisesti yritän itse ajaa autolla tässä suhteessa esimerkillisesti.

Kaada siis itsellesi vaan ja jatka höpöttelyjäsi. Itse en ainakaan viitsinyt edes kaikkea lukea.

• Break_ kirjoitti:

Itse ajan kyllä pyörällä työmatkat ja kaikki muutkin matkat ympäri vuoden mikäli en autoa erikseen tarvitse. Tiedän tarkalleen kuinka huonosti kevyttä liikennettä kunnioitetaan, joten luonnollisesti yritän itse ajaa autolla tässä suhteessa esimerkillisesti.

Kaada siis itsellesi vaan ja jatka höpöttelyjäsi. Itse en ainakaan viitsinyt edes kaikkea lukea.

Niin et koskaan jaksa lukea kirjoituksiani loppuun vaikka kirjoitan vain asiaa.
        Onko Aku Ankka tärkeämpää kuin sokean puolustaminen?
        Siis kirjoitin :
        Ja olen 125% samaa mieltä, joten kysynkin koska te murhaaja-autoilijat rupeatte pysähtyy sen suojatien eteen kun ihmisellä on aikomus ylittää suojatie?
        Tarkoitan tietenkin niitä murhaaja-autoilijoita, jotka eivät taas tänäänkään pysähdy suojatien eteen. Vai tarkoitatko sinä että estät muiden lukemasta textejäni? Minulla on niin kuuluva ääni että ne murhaaja-autoilijat kuulee minun huutoni, vaikka eivät ehkä juuri olekaan lukemassa tätä tässä ja nyt. En tietenkään tarkoita sinua, miksi otat kaiken itseesi?
        Eikö tätä lue koko Suomi kirjoitan kaikille viidelle miljoonalle suomalaiselle.
        Jos kirjoitan vain sinulle niin kyllä se kuulostaa erilaiselta!

Ja jos tiedät miten huonosti murhaaja-autoilijat kunnioittaa pienempiään niin toivottavasti alat vaikka vetää autottoman päivän mielenosoitus-ehdotustani, luitko jo sen ?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9302358
        Mä kun en osaa tollasii juttui niin kuka tota lähtee vetää?
        Ja olis kiva jos toi sokea Herra Jokiniemi voisi lähteä koiransa kanssa etujoukossa vetää joukkoja.
        On se nyt kumma jossei yhtä päivää vuodessa voi vallata ajoteitä?
        Toivottavasti mahdollisimman moni poliisikin lähtisi mukaan tuohon, myös vapaa-aikanaan.
        Olisihan se poliisinkin työn helpottamista jos murhaaja-autoilijat rupeisivat autoilijoiksi eli loppuisi yletön ja älytön suojatein ylittäjien murhaaminen tästä valtakunnasta.

Voin mä tehdä ehdotuksen että suojatien eteen tulee aina pakollinen pysähtyminen, aina.
        Kattokaas, rakkaat kansanedustajat, multa ei mielipiteet eikä ehdotukset ihan heti lopu.
        Sanos fennis.

• Break_ kirjoitti:

Tarkottaako tänne kirjoittelu että joka palstalla oma palkattu vastaväittelijä?
        Mä nyt luulin että kuka vaan saa osallistua tänne.
        Eikä kenenkään tarvi ottaa nokkiinsa tuosta termistä murhaaja-autoilija, mua vaan niin kiukuttaa tuollainen ja se kun poliisi ei välitä, ne vaan on aina että aha jos ammattikuskitkin sanoo etten voinu jarruttaa kun ... plää plää Jos kerta ammattikuskit ei voi jaruttaa jonkun syyn takia niin ammattiautoilijat pitää laittaa putkeen ajaa keskenään. Nehän on murha-koneita, jossei kerta voi edes jarruttaa.

Itsekin katsoin kerran pelkääjän paikalla kun koslamme jäi kiinni risteykseen, että 2-perä-rekka vaan tulee ja tulee ja tulee, eikä tee elettäkään pysähtyäkseen, se tuli niin lähelle että mä näin sen sian naaman ja arvataattekos, se sika hymyili. Se paska olis hymyillen ajanu meidän päälle.
        Että se niistä ammatti-kuskeista. Niitä mä sitten vihaan niitä niin sydämeni pohjasta.
        Varsinkin niitä jotka vielä kehuu olevansa ammatti-kuskeja.
        Sen mä ymmärrän ettei voi tehdä äkkijarrutusta, mutta tuolla esimerkki tapauksella 80 luvulta oli todellakin pitkä matka ja aikaa edes yrittää alottaa jarruttamista, mutta ei yhtään mitään edes yrittänyt, mutta se hymy sen sian naamalla, sitä en unohda!

Huomenna mä kirjoitan toisesta ammattikuskista joka yritti murhata pienen 5 vuotiaan fennomaanin. Huomiseen, ja muistakaa ottaa silmät ja sydän mukaan ratin taakse!

• Byöräilijä
        fenno.maani kirjoitti:

Eikä kenenkään tarvi ottaa nokkiinsa tuosta termistä murhaaja-autoilija, mua vaan niin kiukuttaa tuollainen ja se kun poliisi ei välitä, ne vaan on aina että aha jos ammattikuskitkin sanoo etten voinu jarruttaa kun ... plää plää Jos kerta ammattikuskit ei voi jaruttaa jonkun syyn takia niin ammattiautoilijat pitää laittaa putkeen ajaa keskenään. Nehän on murha-koneita, jossei kerta voi edes jarruttaa.

Itsekin katsoin kerran pelkääjän paikalla kun koslamme jäi kiinni risteykseen, että 2-perä-rekka vaan tulee ja tulee ja tulee, eikä tee elettäkään pysähtyäkseen, se tuli niin lähelle että mä näin sen sian naaman ja arvataattekos, se sika hymyili. Se paska olis hymyillen ajanu meidän päälle.
        Että se niistä ammatti-kuskeista. Niitä mä sitten vihaan niitä niin sydämeni pohjasta.
        Sen mä ymmärrän ettei voi tehdä äkkijarrutusta, mutta tuolla esimerkki tapauksella 80 luvulta oli todellakin pitkä matka ja aikaa edes yrittää alottaa jarruttamista, mutta ei yhtään mitään edes yrittänyt, mutta se hymy sen sian naamalla, sitä en unohda!

Huomenna mä kirjoitan toisesta ammattikuskista joka yritti murhata pienen 5 vuotiaan fennomaanin. Huomiseen, ja muistakaa ottaa silmät ja sydän mukaan ratin taakse!

... rekka pysähtyi kumminkin, eikä ajanut päälle!!!!!

• mopo-eetu
        fenno.maani kirjoitti:

Vaikka se hoitotäti ei muistaisi kertoa,niin yritä ottaa ne pillerit päivittäin.Alkaa se ajatus taas kulkemaan.Vai onko osa rattaista hävinnyt lopullisesti?

• Byöräilijä kirjoitti:

... rekka pysähtyi kumminkin, eikä ajanut päälle!!!!!

Älä nyt naurata mua, eihän rekka jarruta ikinä, koska siitä tulisi enemmän vahinkoa. Yks kaks ihmistä sinne tänne, hui hai lastin ehjänä pysyminen on tärkeempää, mitä nyt pari fennomaania, päälle vaan, mutta muista hymyillä.
        Juu ei muuten pysähtyny, pointti ei ole siinä vaan siinä että se hymyili ja oli ajamassa päälle, siis se hymyileminen mua hämmästyttää. Voisi luulla että siinä vaiheessa rekkakuski seisoo kauhunilme naamallaan jarrunpäällä, mutta että se hymyili. Siis rekka on parin metrin päässä koska näen kuskin hymyilevän naaman joten miten voin olla kertomassa tätä?
        Automme ampas yks kaks liikkeelle, on oikea vastaus. Se oli muuten sekunnin murto-osasta kiinni.

• mopo-eetu kirjoitti:

Vaikka se hoitotäti ei muistaisi kertoa,niin yritä ottaa ne pillerit päivittäin.Alkaa se ajatus taas kulkemaan.Vai onko osa rattaista hävinnyt lopullisesti?

Haukutsä mua? Aika hauska, mutta tässä aiheessa ei naurata. Tässä on kyse elämästä ja kuolemasta.
        Mutta voi voi pientä ammattikuskia kun ei teistä saisi kertoa totuuksia vai?
        Mua niin oksettaa kuunnella radiossakin tulee välillä näitä ammattikuskien ylistys ohjelmia.
        Anteeks vaan Olli, mun on pakko laittaa radio kiinni. Mikset, rakas toimittaja Olli Ihana, voinut lukea mun viestiäni, että rekkakuskien etulasi pitäisi tehdä suurentavasta lasista, koska ne ei näe koskaan mitään? Se oli hyvä ehdotus!!
        Mun piti Ollille kirjoittaa tuo rekka tarina, mutten ole ehtinyt, lukekoon Olli Suomelta ja koko Suomi sen nyt täältä.

Latvalaho ja rattaat hukassa… Ei millään pahalla mutta herää kysymys, mikä on teidän, jotka olette kanssani erimieltä, niin mikä on teidän järkenne laita?
        Ettäkö rekat saa ajaa päälle ja autot saa rikkoa lakia, sekö on teille järkevää ajatusta?
        Jos pidät mua hulluna, niin ei kai sit ole mikään ihme että autoliikenne on tätä mitä se on. Tappoliikennettä se Suomessa on.

• Break_ kirjoitti:

Tämä lisä-vastaus tähän :
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9298623/?commentrecall#comment-45652444
        kun menee taas mihin sattuu
        Tämä lienee se eka vastaus joka ¤%¤#/)&(….taa . Miksi Break_1.9.2010 08:37 haukut mua trolliksi ihan ekaksi?
        Onko vaikea nähdä että tarkoitukseni oli tuoda tänne omia ajatuksiani tuulettumaan ja teidän riepoteltaviksi. OK, mutta henkilön haukkuminen ei muuta asioita muuksi ja monesti saa asiat vielä pahenemaan.

Siispä kysäsen ihan huvikseen, koska olen onnistunut suututtamaan sinut, etkä vastaa=?
        SiiS Onko oikein että Suojatie ei suojaa Polkijaa, joka saa ylittää polkien suojatien?
        Onhan polkijakin ihminen, vai menettääkö ihminen polkupyörän takia ihmisoikeutensa?
        Kysyn sydämeltäsi en Lakikirjalta? (Lakikirja sucks)

Siksihän mä tulin tänne kyselee ja ihmettelee, mikä meno tässä maassa on?
        Eikös nämä lait nyt ole vähän omituisia?
        Eikös meillä ole palkattu meidän verorahoilla jotkut kansanedustajat, jotta ne korjaa tai muuttaa lakeja, kun huomataan että lait ovat vanhentuneet.
        Ja känni-huume-tappaja-kuskit ajotiellä pelottaa "pientä" polkijaa.
        Sinnekö te mummot tahdotte minut tapettavaksi?
        Eikö me oikeesti mahduta rauhallisesti jalkakäytävälle, mistä vielä puuttuu pyörätie?

• Otan uuden alotuksen tänne alas, koska lupasin kertoa sen tarinan ammattikuskista joka yritti murhata pienen 5 vuotiaan fennomaanin.

Taitaa tuo murhayritys olla väärä sanavalinta, tai siis on tietenkin.
      Mulla on kaksi juttua kumman kerron eka?

No jos hieman selvennän tätä murha-kuski ajatustani. Se on niin kamalaa.
      Kaveri pakotti mut pelaa autopeliä. Inhoon kaikkia pelejä. No yritin ajaa niin hyvin kuin osasin,
      kaveri tuli sanoo: ääh sä ajat ihan väärin, sun pitää osua noihin kulkijoihin.
      Siis koirasta sai 50 pist ja mummosta 500 pistettä.
      En mä kuulkaas voi edes leikilläni pelaa noin sairasta peliä, oksettavaa.
      Mutta tuon ällö kokemuksen jälkeen olen huomannut, että tiellä monetkin (= ei kaikki) kuskit ajaisivat samalla tyylillä, hampaat irvessä, tuolla on mummo … kaasua… osu … jee 500 pistettä.
      Kyllä kuulkaas pojat tuolla saa oikeesti pitää hengestään kiinni jos jätkät pelaa tollasia pelejä yöt läpeensä. Ei kuulkaas. yök. Ootteko vanhukset tietoisia edes tollasesta pelistä?

No pieni 5-6-7v fennis asui moottoritien varrella, se oli mun kotitie, sitä kuljin aamuhämärässä lastentarhaan ja iltahämärässä takasin.
      Ei ollut suojateitä, eikä jalkakäytävää. Sain uuden polkupyörän ja siis ensimmäisen, 2 pyöräisen. Ajelin sillä kotitielläni niin kuin aina. Sit kerran linja-auto ajoi niin läheltä että vierin pyöräni kanssa ojaan, (=se oli läheltäpiti). Se oja ei pelkästään haissut pahalta vaan se oli oikeesti paskaoja. Ei siihen aikaan ollut jätevesien puhdistuslaitoksia. Ja puhtaan vedenottokaivo oli muuten sen moottoritien toisella puolella, sieltä haettiin vesi ämpärillä. Ja kyllä Helsingissä -60 luvulla. No se linja-auto siis työnsi pienen 5-6-7v tytön uuden pyöränsä kanssa ojaan.
      Joku mies (=enkeli) tuli auttaa minua ja huusi: "Eikö toi linja-auto voi edes pysähtyä?"
      En ymmärtänyt miksi se huusi, olinhan pieni. Se mies oli kauniisti puettu puku päällä, ehkä johtaja ainakin sen näköinen, mutta ei nyky johtajan näköinen, koska se oli hoikka. Mutta mun uudet sukkahousut on likaset, nyt äiti on vihanen. Kiitos Enkelille! Kävelin kotiini 100 metriä. Piilotin sukkahousut, enkä kertonut äidilleni. Nyt ymmärrän asiat toisin. Sen Enkelin auto oli sininen.

Katsokaas kun siihen aikaan kun lait tehtiin oli autoja vähemmän eikä ollut kännissä ajavia eikä huuumeissa ajavia, silloin ihmiset olivat ihmisiä ja suojelivat toisiaan. Sillon mentiin pyörällä mistä mahduttiin eikä kukaan valittanut, että ei saa jaa siellä tai täällä, oli vähän myös polkupyöriä, kuten ihmisiäkin oli vähemmän.
      Nykyään siinä talomme kohdalla kulkee hieno jalka/pyörätie.

Mutta ammattikuski ei edes pysähtynyt, siis ammattikuski, yök. Ammattikuskit vaan ajaa, ei ne välitä pienistä lapsista eikä ihmisistä ei mistään muusta kuin rahasta ja eteenpäin. Niinku se rekkakuski kun ajoi sen tielle kaatuneen moottoripyöräilijän päälle, eikä siis tietenkään pysähtynyt, ja selitti poliisille, koska luuli että se oli roskapussi.
      Että sellanen roskapussi täälläkin kirjoottelee.
      Ajatella roskapussi.

• Haluutteko kuulla miten ylitin sitä kotitietäni, eli siis moottoritietä 5-6-7v.na?
        No ei se mitään kerron siltikin.
        Ja huom, ei ollut suojateitä yhtään siinä tiellä, eikai moottoriteillä nyt yleensäkään. Mutta siinä oli pakko asua jossa asunto oli.
        Katsoin oikealle ja vasemmalle ja oikealle ja vasemmalle ja niin kauan, että tie oli tyhjä. Sitten suljin silmäni ja juoksin tien yli huusin vaan että vielä olen hengissä vielä olen hengissä.
        Vieläkin sanon läheltäpiti tilanteen jälkeen, että huh, vielä olen hengissä.

• 1) Eli voisiko joku vastata, että minkä lain mukaan polkupyöräilijän päälle saa ajaa autolla suojatiellä ?
      2) Ja miten niin suojatie-sääntö ei koskisi polkijaa?

Taksi törmäsi pyöräilijään. Uutinen oli monessakin lehdessä Metro ja Vartti. Mutta en vaan löydä linkkiä.
      Tiistai 31.8. Roihupellossa Viilarintien ja Laippatien risteyksessä 49-v nais-polkija ylitti tietä pyörällään, kun taxi törmäsi häneen.

Mä vaan antaisin vihjeen fennomaaneille ettei Taxien eteen kannata mennä, eikä muuten sen sisäänkään.
      Boikotoin niiden "ammattimaista" liikennekäyttäytymistä ennenkuin alkavat kunnioittamaan muitakin tiellä liikkujia. Kyllä on ihan hyvä osata ajaa autolla oikein, mutta ei väärin liikkujienkaan päälle saa ajaa. Vai antaako lakinne oikeiden ajaa väärinliikkuvien päälle?

• päälle ajan

polkupyörällä jos ajat suojatiellä niin olet väistämisvelvollinen lain mukaan. paitsi jos auto kääntyy oikealle ja siinä on suojatie. siinä tilanteessa auto on väistämisvelvollinen. että päälle ajan jos satut kohdalle töpeksimään.

• ädinkeili?
        päälle ajan kirjoitti:

polkupyörällä jos ajat suojatiellä niin olet väistämisvelvollinen lain mukaan. paitsi jos auto kääntyy oikealle ja siinä on suojatie. siinä tilanteessa auto on väistämisvelvollinen. että päälle ajan jos satut kohdalle töpeksimään.

Liikennesäääntöjen tietämyksesi on samaa tasoa kuin oikeinkirjoitustaitosi.

• päälle ajan kirjoitti:

Tuo vastaus oli selkeästi ammattikuskilta, eli just sellaselta murhaaja-kuskilta joista olen puhunut.
        Minä taas olen sitä mieltä vaikka istuisin pyöräni kanssa suojatiellä, ja popsisin porkkanaa, niin kenelläkään ei ole minkään lain mukaan oikeutta ajaa päälleni. Eli Sinä, Rikollinen harras-murhaaja, ole ystävällinen ja jätä koslasi kotiin, koska et noudata lakeja.
        Ja sit joltain viisaammalta kysyisin jatkoksi, että mitä eroa sillä on kävelenkö eritt. hitaasti pyöräni kanssa suojatien yli vai ajanko pyöräni päällä suojatien yli? Periaatteessahan tavarat ovat samat, asento vain hieman erilaisessa järjestyksessä.
        Laittako joku mulle linkin lain kohtaan jossa sanotaan että suojatien yli ei saa polkea polkupyörän kanssa.

SiiS jopa poliisi on sanonut että suojatien yli saa ajaa jos suojatie menee pyörätien välissä. Eli pyörätie jatkuu
        Ja se yks iltalehden ohje : Ymmärrän että kääntyvä väistää, kertokaa tämä RUS-rekkareille!
        http://static.iltalehti.fi/autot/kumpivaistaajuttu20808LS_au.gif
        Mutta : Tätä mä en ymmärrä :
        http://static.iltalehti.fi/autot/kumpivaistaajuttu10808LS_au.gif
        Polkija väistää jos tulee pyörätieltä.
        1. Ainahan polkija tule suojatielle pyörätieltä, ei kai se taivaastakaan voi pudota?
        2. Jos pyörätien välissä on suojatie, sen yli saa ajaa, eli pyörätie on tien toisella puolella.
        Eli 1 ja 2 ovat ristiriidassa keskenään. Ja ohje on selkeesti virheellinen. Tai laki ?

Eikö selkeintä olisi että autot väistää kaikkia jotka ylittää Suojatien, olkoon vaikka sorsaperhe, kävelijä tai polkija polkupyörän vierellä tai päällä. Suojatien ulkopuolella autoilla on etuajo-oikeus.
        Jos mun pitää nousta pyörän päältä pois ja katsoa oikea vasen - oikea vasen kunnes tie on tyhjä, niin silloinhan en tarvitse suojatietä ja voitte raapia ne tyhjänpäiväisinä veke.

• ädinkeili? kirjoitti:

Liikennesäääntöjen tietämyksesi on samaa tasoa kuin oikeinkirjoitustaitosi.

Miks sä vainoot mua ja mun puhe-/kirjoitustyyliä?
        1.) Mä olen aikuinen ja jos en kirjoita kirjakieltä, niin en mä sun painostuksesta tyyliäni muuta, kuten et sinäkään.
        2.) ja jokaisella on omanlainen tyyli puhua ja kirjoittaa niin sinullakin. Kunnioittakaamme toistemme puhe/kirjoitustyyliä.
        Mun mielestä on mukavaa löytää vanha tuttu puhe/kirjoitustyylin perusteella. Ja mä kirjotan niiku puhun piste
        3.) ja tärkein asiani sinulle, mikset räyhää sille Stubbillesi, kun se puhuu mä ja sä ? Eikö ketään muuta kuin minua hävetä moinen? Ministeri joka puhuu 8-9 maailman kieltä ei osaa puhua omaa kieltään kauniisti. Slangi on katukieltä vankilakieltä ja nuorisokieltä. Mielestäni ministerin kuuluu puhua oman maansa kieltä kauniisti, toisin kuin minä joka olen kadun, etten sanoisi moottoritien kasvatti.-

Ja jos mä selvittelen täällä vääriä tietojani niin mitäs ahaa taas siinäkin on.
        katsos kun me normaalit ihmiset opimme joka päivä, toisin kuin sinä, joka ilmeisesti osasit kaiken jo äitisi kohdussa.

• säännötlukenut6
        fenno.maani kirjoitti:

Tuo vastaus oli selkeästi ammattikuskilta, eli just sellaselta murhaaja-kuskilta joista olen puhunut.
        Minä taas olen sitä mieltä vaikka istuisin pyöräni kanssa suojatiellä, ja popsisin porkkanaa, niin kenelläkään ei ole minkään lain mukaan oikeutta ajaa päälleni. Eli Sinä, Rikollinen harras-murhaaja, ole ystävällinen ja jätä koslasi kotiin, koska et noudata lakeja.
        Ja sit joltain viisaammalta kysyisin jatkoksi, että mitä eroa sillä on kävelenkö eritt. hitaasti pyöräni kanssa suojatien yli vai ajanko pyöräni päällä suojatien yli? Periaatteessahan tavarat ovat samat, asento vain hieman erilaisessa järjestyksessä.
        Laittako joku mulle linkin lain kohtaan jossa sanotaan että suojatien yli ei saa polkea polkupyörän kanssa.

SiiS jopa poliisi on sanonut että suojatien yli saa ajaa jos suojatie menee pyörätien välissä. Eli pyörätie jatkuu
        Ja se yks iltalehden ohje : Ymmärrän että kääntyvä väistää, kertokaa tämä RUS-rekkareille!
        http://static.iltalehti.fi/autot/kumpivaistaajuttu20808LS_au.gif
        Mutta : Tätä mä en ymmärrä :
        http://static.iltalehti.fi/autot/kumpivaistaajuttu10808LS_au.gif
        Polkija väistää jos tulee pyörätieltä.
        1. Ainahan polkija tule suojatielle pyörätieltä, ei kai se taivaastakaan voi pudota?
        2. Jos pyörätien välissä on suojatie, sen yli saa ajaa, eli pyörätie on tien toisella puolella.
        Eli 1 ja 2 ovat ristiriidassa keskenään. Ja ohje on selkeesti virheellinen. Tai laki ?

Eikö selkeintä olisi että autot väistää kaikkia jotka ylittää Suojatien, olkoon vaikka sorsaperhe, kävelijä tai polkija polkupyörän vierellä tai päällä. Suojatien ulkopuolella autoilla on etuajo-oikeus.
        Jos mun pitää nousta pyörän päältä pois ja katsoa oikea vasen - oikea vasen kunnes tie on tyhjä, niin silloinhan en tarvitse suojatietä ja voitte raapia ne tyhjänpäiväisinä veke.

Ei pidä sekoittaa ajamisoikeutta ja väistämisvelvollisuutta, saahan autollakin ajaa sivutieltä päätielle mutta sivutieltä tulija pitää väistää ja odottaa tyhjää väliä. Vaikka pyörätieltä tultaessa suojatieksi maalatulla pyörätien jatkeella saakin ajaa pyörällä eikä tarvitse taluttaa pyörää, väistämisvelvollinen voi olla auto tai pyöräilijä. Väistämisvelvollinen on autoilija vain jos autoilijalla kärkikolmio ennen pyörätietä, tai auto on kääntymässä, tai auto tulee pihasta, muttei koskaan etuajo-oikeutettu päätietä suoraan ajava auto. Kenenkään päälle ei saa ajaa, mutta jos pyöräilijä yllättäen kovalla vauhdilla syöksyy etuajo-oikeutettua päätietä suojatielle etuoikeutetun auton eteen vaikka autoilija on huolellisesti katsonut ettei jalankulkijoita ole astumassa suojatielle, saa pyöräilijä syyttää itseään jos kolari sattuu, ja pyöräilijä saa vielä laskun auton korjauksesta ja sakot liikenteen vaarantamisesta. Ei junankaan eteen saa hypätä, ei yliajo ole junakuskin vika. Jos laki määrää pyöräilijän jossakin tilanteessa väistämään autoa, kannattaa myös väistää eikä syyttää muita. Kyllä autoilijoillakin on säännöissä opettelemista, eli eivät välitä kärkikolmiosta jatai kääntyvät pyöräilijöiden eteen sääntöjen vastaisesti.

• säännötlukenut6 kirjoitti:

Ei pidä sekoittaa ajamisoikeutta ja väistämisvelvollisuutta, saahan autollakin ajaa sivutieltä päätielle mutta sivutieltä tulija pitää väistää ja odottaa tyhjää väliä. Vaikka pyörätieltä tultaessa suojatieksi maalatulla pyörätien jatkeella saakin ajaa pyörällä eikä tarvitse taluttaa pyörää, väistämisvelvollinen voi olla auto tai pyöräilijä. Väistämisvelvollinen on autoilija vain jos autoilijalla kärkikolmio ennen pyörätietä, tai auto on kääntymässä, tai auto tulee pihasta, muttei koskaan etuajo-oikeutettu päätietä suoraan ajava auto. Kenenkään päälle ei saa ajaa, mutta jos pyöräilijä yllättäen kovalla vauhdilla syöksyy etuajo-oikeutettua päätietä suojatielle etuoikeutetun auton eteen vaikka autoilija on huolellisesti katsonut ettei jalankulkijoita ole astumassa suojatielle, saa pyöräilijä syyttää itseään jos kolari sattuu, ja pyöräilijä saa vielä laskun auton korjauksesta ja sakot liikenteen vaarantamisesta. Ei junankaan eteen saa hypätä, ei yliajo ole junakuskin vika. Jos laki määrää pyöräilijän jossakin tilanteessa väistämään autoa, kannattaa myös väistää eikä syyttää muita. Kyllä autoilijoillakin on säännöissä opettelemista, eli eivät välitä kärkikolmiosta jatai kääntyvät pyöräilijöiden eteen sääntöjen vastaisesti.

Voisitteko laskeutua sieltä alas?
        Toi laki juttu nyt taas tuntuu siltä että te kaikki tiedätte laista paljon kaikenlaista, mutta
        jokainen tulkitsee sitä omien mieltymystensä mukaisesti.
        Yks ongelma selkeesti on että että meitä on monia joilla ei ole tietoa lakikirjan pykälistä. ( minä)
        Joten se pitää tehdä ja antaa polkijoille. Aika helppoa. Tehkää polkijoiden laki-kirja.
        On kurjaa että on ihmisiä jotka menee tielle ajaa ja noudattaa lakipykäliä omien mieltymystensä mukaan.
        Miksi minä en pääse tielle jos näytän suuntamerkkiä, vaan auto tööttää??
        Jos polkija näyttää suuntamerkkiä niin pitääkö auton töötätä ja ajaa vaan?
        Ihmettelin ja nyt olen tässä. Enkä ole trolli, mitä lie se tarkoittaa.

Ammattikuskien minä tiedän ja olen oikeassa -ajotyyli tappaa liian monia.
        Asioista pitää puhua ja sopia.
        Siksi olenkin yrittänyt sanoa ja pyytää että polkija eka?

Jos laissa sanotaan että suojatielle pyrkijää pitää väistää, niin olen suojatielle pyrkivä kävelijä,
        vaikka ajan pyörällä.
        Elikkä
        A) nousenko pyöräni päältä pois ja rupeen kävelee
        vai
        B) saanko mennä eka ja nopeemmin pyöräni päällä polkien?
        Kun kävellen linkkaan vasenta jalkaani niin se kestää 10 kertaa kauemmin.
        Ihan vaan siitä valitkaa itse.
        Niin ja se päälleni ajaminen ei sittenkään nopeuta matkaasi,
        koska 112 ja poliisi tulee lukee lakia siihen

Joten miten on ?
        Ilmeisesti teidän kaikkien kanssa ei pääse sopimukseen ainakaan täällä netissä.
        Entäs Livessä? Se jää nähtäväksi.

Tässä eka jota odotin : pyöräilijä yllättäen kovalla vauhdilla syöksyy...
        just niin ei saa tehdä. Onhan se järkeen käypä juttu.
        Entäs kohdallani kun se Taxi ajoi suojatien eteen ja pysähtyi ja katsoi ja varmaan näki minut kesällä ja kun poljin eteenpäin niin se menikin editseni. Tekikö oikein?
        Että ensin antaa luvan minulle ja sit ajaakin itse. Mun mieletsä se oli murhayritys.
        Mä olisin ymmärtänyt jos se ei olisi pysähtynyt ollenkaan silloin minä olisin väistänyt,
        mutta se antoi mulle luvan jatkaa matkaani pysähtymällä suojatien eteen, minkä päätöksen sitten perutti ja ajoi suojatielle, vaikka siellä olin myös minä.

• Yks suuri ongelma on se suojatien ylitys pyöräillen kun sen saa ylittää pyöräillen jos on pyörätie.
      Mutta ilmeisesti ammattikuskit eivät tiedä sitä. (Mitäs ne nyt tietäs?)
      Ja suuriosa suojateistä Stadin laitamilla esim täälä Itä-Helsingissä on pyöräteiden välissä,
      joten täällä ei saa ajaa suojatietä ylittävien polkijoiden päälle.

Siis suojatien yli saa polkea jos on pyörätie.
      Näyttäkää miten tämä lukee laissa. Ja lähettäkää se jokaiselle taxille ja rekalle.

Kuka tuon tietää ? Ei näemmä kukaan!
      Joten selkeintä olisi että autot väistää Aina ja Kaikkia, jotka ylittää suojatien.
      Ei suojatien yli polkijan päälle saa ajaa. Ei kenenkään päälle saa ajaa. Ei ketään saa tappaa.
      Mikä noita joitain vaivaa.
      Taxitkin ajaa ihan kahelinlailla kun niitä katsoo täällä kävellessä ja polkiessa.

No googlatkaa toi Kauppakartanonkatu 7 Se on se Maamerkki Itiksessä. Siinä vieressä on se minun suojatie.
      Jota olen ylittänyt 70 80 90 ja 2000 luvuilla niinku joka päivä monia kertoja ja välillä kymmeniä kertoja. Joskus voisi luulla että vietän aikaani enemmän sen suojatien ylittämiseen kuin kotonani.
      Mutta siihen lähestyessä 125% varma että Taxit kaasuttaa 125 km/h
      Jos painan nappulaa niin Taxit kaasuttaa 125 km/h
      Jos painoin nappulaa jo kauan sitten niin Taxit kaasuttaa 125 km/h, vaikka poika olis kiljuvan vihreä.
      Kerran otin rekkarin ylös ja menin Itiksen poliisiasemalle, niin ne nauro mut ulos sieltä, koska pitäisi olla videokuvaa. Ja siksi sanoin jo kerran, että ottakaa kamera mukaan jos tahdotte todistaa.
      Tämä punasia päin ajaminen just tuolla suojatiellä on niin joka päiväistä, että voisin sanoa että tuo suojatie on Suomen vaarallisin suojatie, jos tahdot päästä hengestäs niin siinä se on helppoa.

Eli silloin kun ne valot tuli niin me kaikki mentiin suojatien vierestä, koska autot tuli päälle vihreän pojan palaessa. Ei ole mitään järkeä painaa nappulaa ja odottaa vihreetä poikaa, koska autot tulee kuitenkin päälle. Välittikö poliisi? Välittääkö se koskaan? Kamera siihen? Ei! Onko poliisi siinä koskaan? Ei, paisti kun hakee pizzaa siitä vast päät.

• sdå¨äåöudyjku

Et tyhmyri vieläkään tajua että "suojatie" on pelkästään jalankulkijan suojatie. Suojatie on täysin laillinen paikka ajaa autolla tyhmän fillaristin. kuten sinä, yli.

• 24
        sdå¨äåöudyjku kirjoitti:

Et tyhmyri vieläkään tajua että "suojatie" on pelkästään jalankulkijan suojatie. Suojatie on täysin laillinen paikka ajaa autolla tyhmän fillaristin. kuten sinä, yli.

Vielä siirtymäajan pyörätienjatkeen voi merkitä pelkällä suojatiemaalauksella, erillistä kaistaletta ei vielä tarvitse olla.
        Missä kohdassa tieliikennelakia annetaan päälleajo-oikeus?

• sdå¨äåöudyjku kirjoitti:

Just siks sinä ja muut kaltaisesi murhaajat istuttekin vankilassa, nyt ja tulevaisuudessakin.

• 24 kirjoitti:

Vielä siirtymäajan pyörätienjatkeen voi merkitä pelkällä suojatiemaalauksella, erillistä kaistaletta ei vielä tarvitse olla.
        Missä kohdassa tieliikennelakia annetaan päälleajo-oikeus?

Murhaajilla on murhaajien oikeudet!
        Eikä vankila-jätkillä ole aivoja, siksi ne ovatkin vankilassa.

Mielestäni Jumalan antama laki: älä tapa. on aika hyvä ohje, meille muille.

Niinku joku kirjoitti jo aiemmin ettei yhteiskunta toimi jossei noudata lakia, mutta tuollaisella edellisen (Huoh sdå¨äåöudyjku18.9.2010 ) kaltaisella rikollisella ole mitään hyvää annettavaa tässä maailmassa kenellekään. Ja vähiten itselleen.

Siis kirjoitin sinulle mielipiteeni tuosta jolle vastasit. Selkeetäkö?

• http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=helsinki&sll=59.914902,10.735037&sspn=0.010627,0.032573&ie=UTF8&hq=&hnear=Helsinki, Finland&ll=60.176249,24.950252&spn=0.021087,0.065145&t=h&z=15&layer=c&cbll=60.176362,24.950249&panoid=XQCllEY5WKNCWoCd6rVb8A&cbp=12,89.94,,0,-16.64&utm_campaign=fi&utm_medium=lp&utm_source=fi-lp-emea-fi-gns-svn

Siinähän niitä söpöjä autoja ja puskia on näkyvyyden estämiseski ihan rivissä, laskekaa.
        Ja pizzeriakin näkyy kun pyörittää kuvaa.
        Kaunis kesä näkymä. Näkisittepä nyt, miten roskainen se pyörätie tie onkaan.

Missä ne jänikset voisivat käydä aterioimassa noo puskat veke.
        Ystävyydenpuiston patsaat eivät näemmä näy, mutta auto on kotona, joten ilmeisesti ovat uimassa siinä vesi-altaassa. :) :) :)

• fenno.maani kirjoitti:

http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=helsinki&sll=59.914902,10.735037&sspn=0.010627,0.032573&ie=UTF8&hq=&hnear=Helsinki, Finland&ll=60.176249,24.950252&spn=0.021087,0.065145&t=h&z=15&layer=c&cbll=60.176362,24.950249&panoid=XQCllEY5WKNCWoCd6rVb8A&cbp=12,89.94,,0,-16.64&utm_campaign=fi&utm_medium=lp&utm_source=fi-lp-emea-fi-gns-svn

Siinähän niitä söpöjä autoja ja puskia on näkyvyyden estämiseski ihan rivissä, laskekaa.
        Ja pizzeriakin näkyy kun pyörittää kuvaa.
        Kaunis kesä näkymä. Näkisittepä nyt, miten roskainen se pyörätie tie onkaan.

Missä ne jänikset voisivat käydä aterioimassa noo puskat veke.
        Ystävyydenpuiston patsaat eivät näemmä näy, mutta auto on kotona, joten ilmeisesti ovat uimassa siinä vesi-altaassa. :) :) :)

ei toi linkki ihan pelaa
        pitää kirjoittaa siihen kenttään
        Kauppakartanonkatu 7, Helsinki

• oot varmaan trolli

TLL 32 §
      ”Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."

Tuossa laissa lukee että jos näkee että jalankulkija on aikeissa ylittää suojatien, on hänelle annettava ESTEETÖN KULKU.

Esteetön kulku- määritelmä on aika kova määritelmä laissa. Tuo sama määritelmä on myös hälytysajoneuvojen ja junan väistämisen kohdalla. Se on paljon vahvempi määräys kuin tavallinen väistäminen.

• Lopettakaa toi trolli juttu tai kertokaa mitä se tarkoittaa.
        Mun palstalla ei saa trollata. Se on sääntö nro yksi.
        Minä kiellän trolli-sanan käytön.
        Vastaan että yritän kokoajan tutustua sääntöihin ja tieliikennelakiin
        mutta te vaan trollaatte mua.
        Ei niin kivaa!

ja tuotahan olen yrittänyt paasata :
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä

Tuon voisi sanoi varsinkin rekoille. Onko oikein että ne ajaa emmä voi jarruttaa -tyylillä?

• kill the troll
        fenno.maani kirjoitti:

Lopettakaa toi trolli juttu tai kertokaa mitä se tarkoittaa.
        Mun palstalla ei saa trollata. Se on sääntö nro yksi.
        Minä kiellän trolli-sanan käytön.
        Vastaan että yritän kokoajan tutustua sääntöihin ja tieliikennelakiin
        mutta te vaan trollaatte mua.
        Ei niin kivaa!

ja tuotahan olen yrittänyt paasata :
        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä

Tuon voisi sanoi varsinkin rekoille. Onko oikein että ne ajaa emmä voi jarruttaa -tyylillä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)

• kill the troll kirjoitti:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Trolli_(internet)

kill the troll
        trolli, nettislangissa henkilö tai keskusteluviesti, jonka tarkoituksena on provosoida ja häiritä muita keskustelijoita
        peikko (engl. troll), taruissa ja fantasiakirjallisuudessa esiintyvä satuhahmo

Ja mä ajattelin että jotain peikkojuttuja. Aika hyvin muistettu.
        että netti-slangia. Provosoida häiritä

Nyt jos alan oikee hässii pilkkua, niin miettikääpä kuka lie sen sanan keksi, että jos
        1. tämä keskustelu-palsta on avoin kaikille jotka tahtoo keskustella tästä aiheesta
        2. niin eikö tämän tarkoitus just ole jutella asioista kiinnostuneiden kanssa
        3. mitään mistään tietämättä tulin tänne, kuka enää edes muistaa miksi, mutta paljon olen oppinut. Kiitos siitä.
        4. Mutta ensi vuonna tulee taas uusia kyselijöitä kysyy samat, ehkä teidän mielestänne tyhmät kysymykset.
        Mutta niin se vaan on ihmiset kiinnostuu asioista eriaikaan, ei se ole kiusaamista, trollaamista.
        5.Voisihan Sheriffi kirjoittaa pysyvät ohjeet jos ette jaksa vastata samoja joka vuosi.
        6.Poliisin sivullekin voisi kirjoittaa polkijan säännöt.

Sit jos pinnistän tulin ihmettelemään mamujen liikenne käyttäytymistä kun ne ajaa suojatiellä mun kävellessä samaan aikaan
        Eikö niitä kukaan opeta, että suojatien eteen pitää pysähtyä.
        Siitä ei olla edes juteltu koska täällä ei arvaten ole mamuja.
        Mulla oli kymmeniä kysymyksiä, mutta jutustelun jatkuessa löysin tuhat määrin uusia kysymyksiä.
        Nyt tiedän ainakin että oma erillinen polkupyörä-laki puuttuu ja se mikä on tieliikennelaissa on omituinen. Eikai nyt pyöräilijä voi olla lainsuojaton? Aika sairasta.

Miten kukaan uskaltaa naamallaan kysellä mitään kun te aina Livessä ihan eka haukutte tyhmiksi .
        Mutta siis kun Break_ heti ekana möykkäs mulle että olen trolli, eli kiusanhenki, niin oletko edelleen samaa mieltä?
        Olenhan jo tehnyt kolme lakimuutos ehdotustakin eduskunnalle: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9331099
        Mun mielestä tää alkaa sujumaan ja on ollu välillä hauskaakin.
        Paljon olis pienellä fennomaanilla opetettavaa kävelijöille ja polkijoille ja itselleenkin ja autoilijoille.
        Mutta eikös olekin kiva että voin jutella teidän kanssa, eikä tarvi häiritä sellasia jotka ei ole vähääkään kiinnostunu näistä asioista.
        Mutta se on fakta, että kun ens vuonna taas tänne tulee kyselijä, niin sen jutustelun aloittaminen trolli-sanalla ei edistä mitään. Se että ei edes tiedä mitä trolli tarkoittaa tekee siitä sanasta tosi kamalan haukku-sanan.

Eli mä ihan kybällä halusin tietää jotain, mutta sainkin tietää jotain ihan muuta, sen lisäksi etten tiennyt vaikka luulin tietäväni. Mutta ei ihminen voi tietää ettei tiedä jos ei tiedä ettei tiedä.
        Sikshän tämä netti on että täältä saa hakea tietoa, jos ei niin emmä sit ymmärrä mitä varten täällä keskustellaan? Haukkumisen takiako?

• Seppo Susi

Lue otsikko huolella ja mieti mitä pitäsi tehdä.

• Kenen otsikko?
        sinun, minun vai palstan?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe