Keksin yhden jännän jutun ja esitän joitain kysymyksiä. Yritän koostaa sitten niistä jotakin jonka liitän lopuksi.
1) Oletko koskaan käynyt omasta tahdostasi kirkossa kuuntelemassa Jumalanpalvelusta?
Vastaa lyhyesti, sillä esitän jatkokysymyksiä ja kirjoita vastauksesi loppuun A jos olet ateisti tai E jos et ole ateisti.
kysymyksiä
68
402
Vastaukset
En. A.
- w.c.fields
Miksi et?
w.c.fields kirjoitti:
Miksi et?
Miksi olisin?
Olen toki ollut vapaaehtoisesti jumalanpalvelusta seuraamassa mutta en koskaan Jumalanpalvelusta. Šhintolaisissa ja buddhalaisissa temppeleissä olen seurannut miten paikalliset palvovat omia jumaliaan.
Buddhalaisuudessahan ei periaatteessa ole jumalia, mutta klassisen buddhalaisuuden ja esim. kiinalaisen kansanperinteen sotkeminen aiheuttaa mielenkiintoisia seurauksia... ; )- w.c.fields
Kollimaattori kirjoitti:
Miksi olisin?
Olen toki ollut vapaaehtoisesti jumalanpalvelusta seuraamassa mutta en koskaan Jumalanpalvelusta. Šhintolaisissa ja buddhalaisissa temppeleissä olen seurannut miten paikalliset palvovat omia jumaliaan.
Buddhalaisuudessahan ei periaatteessa ole jumalia, mutta klassisen buddhalaisuuden ja esim. kiinalaisen kansanperinteen sotkeminen aiheuttaa mielenkiintoisia seurauksia... ; )Eikö esimerkiksi mikään teatraalisuus tai mikään kirkon Jumalanpalveluksessa herättänyt minkäänlaista uteliaisuutta tai kiinnostusta?
Sitten tästä Buddha ym jutuista. Tämä ei liity tähän minun alkuperäiseen ideaan, mutta minua vaan kiinnostaa että miltä ne tilanteet näyttivät. Oliko siellä mitään johtohahmon tapaista ohjailemassa ihmisten/palvojien toimintaa. Miltä näytti ulkoisesti oliko arvokuutta vai vaatimatonta. Siis ulkoisella arvokkuudella tarkoitan loistoa/ loistetta/ kimallusta ym..
"Keksin yhden jännän jutun ja esitän joitain kysymyksiä."
sama suomeksi
Kyselen teiltä tyhmiä ja rakennan vastaustenne perusteella sitten olkiukon.- jnjknlkjnkn
itsesi vitun tyhmäksi idiootiksi,noh sen kaikki kyllä tietää.
jnjknlkjnkn kirjoitti:
itsesi vitun tyhmäksi idiootiksi,noh sen kaikki kyllä tietää.
Suksi helel vittuun.
- jshuahudh
belial_666 kirjoitti:
Suksi helel vittuun.
mikä pelle olet,HAHAHAHAHAAHA
- jnjlnnl
E A
- w.c.fields
kävitkö lapsena vai aikuisena ja sisäistitkö mitään mistä kirkossa puhuttiin?
- A the ist
w.c.fields kirjoitti:
kävitkö lapsena vai aikuisena ja sisäistitkö mitään mistä kirkossa puhuttiin?
"sisäistämisellä" jotain, jonka vuoksi itse käyt kirkossa? Vai liekö freudilainen lipsahdus, ts. oletat, että hyvä ihminen ottaa papin porinat tietyllä, hyväksytyllä tavalla, paha jotenkin toisin tai ei ollenkaan?
Olen käynyt lukuisissa kirkoissa eri syistä lukuisia kertoja. Tähän ikään mennessä tiettyihin kirkoissa toimitettaviin tilaisuuksiin joutuu puolipakostakin osallistumaan. Ei se nyt iso vaiva sinällään ole, eikä mitkään palkkasaarnaajien jutut mielipiteitäni suuntaan taikka toiseen muuta. Paikkakunnallani on komea, 1700-lukuinen kivikirkko, jonka arkkitehtuuri on kieltämättä vaikuttava. Ei kuitenkaan voi olla ajattelematta, kuinka moni sen aikainen talonpoika sai repiä selkänahastaan helvetisti ylimääräistä nahkaa senkin pytingin eteen.
Ei kirkko tai saarnat ketään uskovaisiksi tee. Toivottavasti ainakaan. jos tekee, on jotain pielessä. - w.c.fields
A the ist kirjoitti:
"sisäistämisellä" jotain, jonka vuoksi itse käyt kirkossa? Vai liekö freudilainen lipsahdus, ts. oletat, että hyvä ihminen ottaa papin porinat tietyllä, hyväksytyllä tavalla, paha jotenkin toisin tai ei ollenkaan?
Olen käynyt lukuisissa kirkoissa eri syistä lukuisia kertoja. Tähän ikään mennessä tiettyihin kirkoissa toimitettaviin tilaisuuksiin joutuu puolipakostakin osallistumaan. Ei se nyt iso vaiva sinällään ole, eikä mitkään palkkasaarnaajien jutut mielipiteitäni suuntaan taikka toiseen muuta. Paikkakunnallani on komea, 1700-lukuinen kivikirkko, jonka arkkitehtuuri on kieltämättä vaikuttava. Ei kuitenkaan voi olla ajattelematta, kuinka moni sen aikainen talonpoika sai repiä selkänahastaan helvetisti ylimääräistä nahkaa senkin pytingin eteen.
Ei kirkko tai saarnat ketään uskovaisiksi tee. Toivottavasti ainakaan. jos tekee, on jotain pielessä.En ole jakamassa ihmisiä hyviin enkä pahoihin. Se sisäistäminen oli vaan sana joka tuli mieleen ja tarkoitin lähinnä että kuunteliko vai katselitko vaan.
Minullekkin kirkko rakennuksena on muisto menneiltä ajoilta ja ajelen ympäri suomea kirkkoja ja hautausmaita kuvaillen. Kirkko yhdistää mennen ja nykypäivän ja joidenkin henkilöhistoriaa selvittäessä ja esimerkiksi sellaisessa kirkossa käynti, missä joku isoisoisoisänisä on vihitty ja katsellut samaa alttaritaulua tulee aika jännä olo. Tietysti muuten tarvitsee henkilöhistoriasta tietää aika paljon että voi kuvitella sitä aikaa sen alttaritaulun edessä.
Niin tästä minun ideastani. Olen muodostamassa eräänlaista yhtälöä. Aluksi tuntui hyvin yksinkertaiselta koko ajatus, kun jokin asia perustui ihan vaan olettamuksiin joihin halusin vastauksen varmistukseksi ja siihen jatkokysymyksiä, mutta eipä olekkaan niin helppo juttu kun ajattelin. Jotain varmaan saan kuitenkin aikaiseksi ja pistän sen sitten tähän palstalle. Samalla selviää miksi olen esittänyt näitä kysymyksiä ateistien palstalla.
- tää vaan
liity jollain tavalla sun seksualisiin fantasioihisi?
Kysymyksenasettelusta päätellen olet juuri aloittanut ala-asteen... - beenthere
Olen A
- aloittaja..
niinkuin Lespo.
Ja teiltä ei kysytty - teistit...
aloittaja.. kirjoitti:
niinkuin Lespo.
Ja teiltä ei kysyttykohtelevat naisia?
- w.c.fields
Kävitkö lapsena vai aikuisena?
- 954+94
teistit... kirjoitti:
kohtelevat naisia?
ole naisia,ne on lespoja
- et ole...
954+94 kirjoitti:
ole naisia,ne on lespoja
ihminen... olet pelkkä teisti...
- +5+542
et ole... kirjoitti:
ihminen... olet pelkkä teisti...
lespo
- et ole...
+5+542 kirjoitti:
lespo
yhtään mitään...
Se mikä teissä puskajusseissa on yhteistä, on se että mitään te ette uskalla sanoa suoraan päin naamaa... - beenthere
w.c.fields kirjoitti:
Kävitkö lapsena vai aikuisena?
Teini-ikäisenä
Katsotaas mihin tämä johtaa
- Harmillista !
Olisi ollut mielenkiintoista seurata tätä ketjua, mutta väliin tuli jälleen joitakin hörhöjä häiritsemään,
joista jälleen todettiin mielikuvan perusteella, että he olisivat olleet uskovia, joita eivät ole, koska uskova
ei pilkkaa, eikä ivaa ketään, mikäli tuntee Jumalaa. - w.c.fields
Oletko koskaan tuntenut uteliaisuutta sitä kohtaan. En tarkoita uskonnollisessa mielessä, vaan vaikka esimerkiksi kriittisessä mielessä?
w.c.fields kirjoitti:
Oletko koskaan tuntenut uteliaisuutta sitä kohtaan. En tarkoita uskonnollisessa mielessä, vaan vaikka esimerkiksi kriittisessä mielessä?
Olen ollut jumalanpalveluksissa, koulun pakottamana. Joten olen kokenut niitä aika monen vuoden ajan, enkä ole tuntenut mitään uteliaisuutta tai muutakaan tunnetta käydä näissä tilaisuuksissa omasta tahdostani vapaa-ajallani.
- w.c.fields
jason_dax kirjoitti:
Olen ollut jumalanpalveluksissa, koulun pakottamana. Joten olen kokenut niitä aika monen vuoden ajan, enkä ole tuntenut mitään uteliaisuutta tai muutakaan tunnetta käydä näissä tilaisuuksissa omasta tahdostani vapaa-ajallani.
Oliko mielestäsi kouluaikana käysessäsi näissä jumalanpalveluksissa yhtään kertaa sellaista että se jotenkin olisi visuaalisesti kiinnostanut. Esimerkiksi jotakin taiteellista, teatraalista tms. Tai oliko musiikki kertaakaan sellaista että sen kuunteleminen olisi ollut miellyttävää?
w.c.fields kirjoitti:
Oliko mielestäsi kouluaikana käysessäsi näissä jumalanpalveluksissa yhtään kertaa sellaista että se jotenkin olisi visuaalisesti kiinnostanut. Esimerkiksi jotakin taiteellista, teatraalista tms. Tai oliko musiikki kertaakaan sellaista että sen kuunteleminen olisi ollut miellyttävää?
"Oliko mielestäsi kouluaikana käysessäsi näissä jumalanpalveluksissa yhtään kertaa sellaista että se jotenkin olisi visuaalisesti kiinnostanut. Esimerkiksi jotakin taiteellista, teatraalista tms. Tai oliko musiikki kertaakaan sellaista että sen kuunteleminen olisi ollut miellyttävää?"
Mitkään jumalanpalvelukset eivät mielestäni olleet visuaalisesti tai musikaallisesti kiinnostavia. Muistan kyllä, että papilla oli ärsyttävän holhoava ja lässyttävä tapa puhua.
En. E (mutta en ole kristitty)
Ja mikä tässä oli ideana?- w.c.fields
Johtuuko se ettet ole, siitä että kuulut toiseen uskontokuntaan. Oletko koskaan tuntenut esimerkiksi uteliaisuutta kristillistä jumalanpalvelusta kohtaan esimerkiksi kriittisessä mielessä?
Tarkoitus oli muodostaa yksi yhtälö mikä kertoo joidenkin asioiden muutoksen, mutta joudun tuumimaan toisenlaisia kysymyksiä, sillä tässä ilmeni sellainen odottamaton juttu, minkä johdosta joudun muodostamaan kaksi yhtälöä eri asioista. Eikä tämä tässä yhtenä iltana selviä. w.c.fields kirjoitti:
Johtuuko se ettet ole, siitä että kuulut toiseen uskontokuntaan. Oletko koskaan tuntenut esimerkiksi uteliaisuutta kristillistä jumalanpalvelusta kohtaan esimerkiksi kriittisessä mielessä?
Tarkoitus oli muodostaa yksi yhtälö mikä kertoo joidenkin asioiden muutoksen, mutta joudun tuumimaan toisenlaisia kysymyksiä, sillä tässä ilmeni sellainen odottamaton juttu, minkä johdosta joudun muodostamaan kaksi yhtälöä eri asioista. Eikä tämä tässä yhtenä iltana selviä.Ei oikeestaan, kuulun edelleen kirkkoon, enkä mihinkään muuhun uskontokuntaan (lähinnä sen takia, etten vielä voi erotakaan). Ehkä lähin "uskonto" ois uuspakanuus.
Ja ei sinällään kiinnosta käydä jumalanpalveluksissa, kun kuitenkin siellä joutunut ravaamaan koulun puolesta peruskoulussa joka pääsiäinen ja joulu, sekä tietysti rippikoulussa. Ei oikeestaan oo ollu tarvetta käydä omasta tahdosta jumalanpalveluksissa - niissä on jotain selittämättömän ahdistavaa.
"Tarkoitus oli muodostaa yksi yhtälö mikä kertoo joidenkin asioiden muutoksen, mutta joudun tuumimaan toisenlaisia kysymyksiä, sillä tässä ilmeni sellainen odottamaton juttu, minkä johdosta joudun muodostamaan kaksi yhtälöä eri asioista. Eikä tämä tässä yhtenä iltana selviä."
Ei oikeastaan selittänyt mitään siitä, mikä tässä oli ideana. :D Mutta ilmeisesti se ei oo sullekaan enää niin selvää, joten jäädään odottelemaan.- w.c.fields
kultapanda__ kirjoitti:
Ei oikeestaan, kuulun edelleen kirkkoon, enkä mihinkään muuhun uskontokuntaan (lähinnä sen takia, etten vielä voi erotakaan). Ehkä lähin "uskonto" ois uuspakanuus.
Ja ei sinällään kiinnosta käydä jumalanpalveluksissa, kun kuitenkin siellä joutunut ravaamaan koulun puolesta peruskoulussa joka pääsiäinen ja joulu, sekä tietysti rippikoulussa. Ei oikeestaan oo ollu tarvetta käydä omasta tahdosta jumalanpalveluksissa - niissä on jotain selittämättömän ahdistavaa.
"Tarkoitus oli muodostaa yksi yhtälö mikä kertoo joidenkin asioiden muutoksen, mutta joudun tuumimaan toisenlaisia kysymyksiä, sillä tässä ilmeni sellainen odottamaton juttu, minkä johdosta joudun muodostamaan kaksi yhtälöä eri asioista. Eikä tämä tässä yhtenä iltana selviä."
Ei oikeastaan selittänyt mitään siitä, mikä tässä oli ideana. :D Mutta ilmeisesti se ei oo sullekaan enää niin selvää, joten jäädään odottelemaan.Kyllä minä tiedän minkä yhtälön muodostan ja säästit minulta yhden kysymyksen vaivan.
kysymys. Oliko kertaakaan koulun kanssa käydessäsi kirkossa jumalanpalvelus mielestäsi visuaalisesti miellyttävää katseltavaa. Oliko musiikki kertaakaan sellaista että se olisi ollut miellyttävää kuunnella?
- Rompix
Ehkä. Lasketaanko se, että on käynyt hautajaisissa? Olen käynyt muutamissa hautajaisissa, koska minut oli kutsuttu. En olisi halunnut mennä ehdoin tahdoin juuri jumalanpalvelukseen, mutta se kuului asiaan ja menin velvollisuudentunteesta. Kukaan ei siis pakottanut.
Lisäksi olen ollut jumalanpalveluksessa häissä, jälleen kutsusta ja velvollisuuden tunteesta ilman pakkoa.
A.- w.c.fields
Onhan se laskettava, kun niin harva ateisti on edes uteliaisyuudesta tai kriittisen tutkiskelun varjolla käynyt jumalanpalvelusta seuraamassa.
Sitten toinen kysymys. Jos ajattelet niitä hautajaisia jossa olit, niin oliko siinä mielestäsi mitään taitellista?
Kolmaskin kysymys on laitettava: Oletko sitten vaikka koulun kanssa lapsena ollut seuraamassa jumalanpalvelusta ? - Rompix
w.c.fields kirjoitti:
Onhan se laskettava, kun niin harva ateisti on edes uteliaisyuudesta tai kriittisen tutkiskelun varjolla käynyt jumalanpalvelusta seuraamassa.
Sitten toinen kysymys. Jos ajattelet niitä hautajaisia jossa olit, niin oliko siinä mielestäsi mitään taitellista?
Kolmaskin kysymys on laitettava: Oletko sitten vaikka koulun kanssa lapsena ollut seuraamassa jumalanpalvelusta ?"..oliko siinä mielestäsi mitään taitellista? "
Taitellista? Typo vai ei.. hmm. Taiteellista oli ainakin virret ja ikkunamaalaukset. Tatellista.. en kokenut sitä itselleni mitenkään taitteellisena tapahtumana ja vainajakaan tuskin koki mitään.
"Oletko sitten vaikka koulun kanssa lapsena ollut seuraamassa jumalanpalvelusta ? "
-Kyllä. Se oli pakko ja vaihtoehtoja ei annettu. - w.c.fields
Rompix kirjoitti:
"..oliko siinä mielestäsi mitään taitellista? "
Taitellista? Typo vai ei.. hmm. Taiteellista oli ainakin virret ja ikkunamaalaukset. Tatellista.. en kokenut sitä itselleni mitenkään taitteellisena tapahtumana ja vainajakaan tuskin koki mitään.
"Oletko sitten vaikka koulun kanssa lapsena ollut seuraamassa jumalanpalvelusta ? "
-Kyllä. Se oli pakko ja vaihtoehtoja ei annettu.Oliko lapsena jumalanpalveluksessa mitään kiinnostavaa tai ihmetystä herättävää?
- Rompix
w.c.fields kirjoitti:
Oliko lapsena jumalanpalveluksessa mitään kiinnostavaa tai ihmetystä herättävää?
Ensin meinasin kirjoittaa ettei ollut, mutta sitten muistin sen kolehtipussukan. Se kiinnosti ja ihmetytti.
- Psychobilly82
No penskana kävin vasten tahtoani useamman kerran, kun vanhempani kirkkoon kuuluvat.
Nykyisin vain kuuntelen joskus jumalanpalveluksia sun muita radiosta tai mp3:na, ja ihan vain huumorimielessä.- w.c.fields
Olitko ateisti vai et? Ja et ole sitten vanhemmalla iällä käynyt kirkossa?
Millainen oli lapsena jumalanpalveluksesta saatu visuaalinen kokemus kokonaisuutena?
- Rami Bar-Amin
Olen käynyt monissa jumalanpalveluksissa kouluaikoina ja kait vielä lukiossakin, mutta en koskaan omasta aloitteestani. Jos oikein muistan, sukulaispojan konfirmaatiotilaisuuden yhteydessä oli tavallinen jumalanpalvelus, ja siihen osallistuin aikuisiällä. Jos siihen osallistuminen oli vapaaehtoista, niin sitten olen, muutoin en. A.
>> 1) Oletko koskaan käynyt omasta tahdostasi kirkossa kuuntelemassa Jumalanpalvelusta?
- ...
Aina on ollut jonkinlainen "pakko", kuten esimerkiksi sukulaisen lapsen kastetilaisuus, rippijuhlat, häät tai hautajaiset. Lasketaanko ne varsinaisiksi jumalanpalveluksiksi lienee makuasia. Samoin koulussa oli todistustenjakopäivänä kirkossakäynti ja rippijuhliinkin jouduin osallistumaan.
Koskaan en ole vapaaehtoisesti, siis ihan omasta aloitteestani jumalanpalveluksiin osallistunut. - DarkNH
Olen käynyt. En saanut sieltä sitä äärikokemusta extreme. Liikaa virsiä ja piti nousta välillä seisomaan. Odotin vain koko ajan että milloin tulee se kunnon saarnaaminen helvetistä. Eipäs tullut. Leipäpappi siellä vain luki raamatun jakeen ja pari sitten veisattiin väsyttiviä viisuja. Siksi lähdinkin kesken kaiken pois. Olisi kestänyt varmaan kolme tuntia.
a - kr
Olen. Ja kävisin paljon useammin, jos kykenisin. Mutta olen siinä määrin sairas, että konkreettisen kirkossa käynnin joudun korvaamaan radiojumalanpalveluksia kuuntelemalla ja esimerkiksi suoria nettilähetyksiä seuraamalla.
- w.c.fields
Onko Jumalanpalveluksen sisällöllä sinulle merkitystä?
- kr
w.c.fields kirjoitti:
Onko Jumalanpalveluksen sisällöllä sinulle merkitystä?
Kyllä sillä on merkitystä. Jos Jumala ei ole antanut sanomaa saarnaajalle, jos Pyhä Henki ei ole innoittanut laulajia, jos Jeesuksen armotyö ei ilmene Jumalanpalveluksessa, eivät lampaat tule ravituksi eivätkä virvoitetuiksi.
- ,,.,,
1) Oletko koskaan käynyt omasta tahdostasi kirkossa kuuntelemassa Jumalanpalvelusta?
Vastaa lyhyesti, sillä esitän jatkokysymyksiä ja kirjoita vastauksesi loppuun A jos olet ateisti tai E jos et ole ateisti.
Olen, ja kaikesta yrittämisestä huolimatta petyin Jumalanpalveluksiin. Enää en itseäni rääkkää niillä. E - kierosilmä
Miksi et kerro sitä etukäteen vaan pidät ihmisiä jännityksessä?
Kysymykseesi vastaan: en A "1) Oletko koskaan käynyt omasta tahdostasi kirkossa kuuntelemassa Jumalanpalvelusta?"
Omasta tahdosta? No tavallaan. Olisin minä voinut olla menemättäkin, mutta ei sitä kehtaa kun on kysymys sukulaisten häistä, konfirmaatioista tai hautajaisista. Eli olen (kai?) A- w.c.fields
Jos ei ota huomioon niihin tilaisuuksiin liittyvää velvollisuutta tai kiinnostusta, niin kiinnostiko mikään. Siis vaikka alttaritaulun kuva tai kiiltävät urkupilli, papin esiintyminen tms?
w.c.fields kirjoitti:
Jos ei ota huomioon niihin tilaisuuksiin liittyvää velvollisuutta tai kiinnostusta, niin kiinnostiko mikään. Siis vaikka alttaritaulun kuva tai kiiltävät urkupilli, papin esiintyminen tms?
Kiinnosti hetken kirkon maalaukset (alttaritaulu oli kuin kauhuelokuvasta), sen jälkeen kiinnosti vain päästä pois, syömään ja juomaan. xD
- Hellariboy86
Oletan sinun tarkoittavan luterilaista jumalanpalvelusta. Kyllä. A.
Sana "jumalanpalvelus" kirjoitetaan suomen kielioppisääntöjen mukaan pienellä alkukirjaimella kun se ei ole virkkeen ensimmäinen sana.- w.c.fields
Minulla on äidinkieli ollut aina heikko.
Oliko jumalanpalveluksessa yai missään siihen liittyvässä mitään kiinnostavaa?
>>> 1) Oletko koskaan käynyt omasta tahdostasi kirkossa kuuntelemassa Jumalanpalvelusta?
- w.c.fields
Mikä kiinnosti??
- Kössönöm
Valaise vähän.
- w.c.fields
Ei vielä, ettei yhtälöön vaikkakin tahtomattaan kukaan haluaisi vaikuttaa.
- puusilimä
oon ja A
- w.c.fields
Mikä kiinnosti? Ihan vähäpätöisetkin asiat kelpaa.
Olen. A.
- w.c.fields
Mikä kiinnosti? Oliko mitään kiinnostavaa?
w.c.fields kirjoitti:
Mikä kiinnosti? Oliko mitään kiinnostavaa?
Oli psykologisesti aika jännää, kun ihmiset puhuivat jumalasta ihan niinkuin se olisi olemassa.
Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan, ennen kuin vedät herneen nenään. Tarkoitan lähinnä samaa fiilistä kuin jos joku aikuinen puhuisi vaika joulupukin tulosta täysin uskoen siihen.
Olen käynyt jumalanpalveluksessa omasta tahdostani. Olen A.
Koskas sinä teet tähän sitä jatkoa? Kiinnostaisi.- w.c.fields
Ensinnäkin minulla oli ennakkokäsitys että ainoastaan muutama vastaa ja että sen johdosta ja kirkon henkilöiden haastatteluilla voisin sellaisen summittaisen yhtälön muodostaa .Ja oli myös ennakkokäsitys ensimmäisen kysymyksen suhteen.
Mikä kiinnosti? - w.c.fields
w.c.fields kirjoitti:
Ensinnäkin minulla oli ennakkokäsitys että ainoastaan muutama vastaa ja että sen johdosta ja kirkon henkilöiden haastatteluilla voisin sellaisen summittaisen yhtälön muodostaa .Ja oli myös ennakkokäsitys ensimmäisen kysymyksen suhteen.
Mikä kiinnosti?Siis jumalanpalveluksessa?
w.c.fields kirjoitti:
Siis jumalanpalveluksessa?
minä kävin jumalanpalveluksissa joskus ikävuosina 15-20, koska olin silloin vähän niin kuin mukana seurakunnan nuorisotoiminassa rippikoulun jälkeisinä aikoina. Siellä kiinnosti ensin ehkä se rauha, tunnelma ja hieno kirkkorakennus (Tampereen Tuomiokirkko) sekä erittäin hyvä kanttoriurkuri, jota oli aina ilo kuunnella (nimeltä mainitsematta Matti Hannula, joka oli mainio kaveri muutenkin: paineli aina täydellä intensiteetillä ja virnisteli väliajat). Mutta petyin sittemmin uskonelämään niin ettei enää kirkkoon meneminen huvittanut. Myöhemmin tuli sitten sellainen seinä vastaan, että oli todettava, ettei mitään jumalia ole olemassa. Mutta se on taas toinen juttu.
- Väärsääri
Useanakin Jouluna. Juu ja olen ateisti. Miksi olen käynyt? Mukava rituaali, ennen pukin tuloa - laulaminenkin on hauskaa ja kuoron kuunteleminen. Nyt tosin on jo mennyt vuosia viimeisestä kerrasta.
Lasketaanko jos meni kuuntelemaan kirkkoon jotain muuta mutta jumalanpalvelus kuului samaan pakettiin? Kävin joskus kirkossa kuuntelemassa Auschwitzista selvinneen miehen kertomusta, illan aiheena oli Israel.
A
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 472985
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil222425- 222298
- 342263
- 281931
- 331678
- 381599
- 761598
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä161506- 301405