Kusi.vaahtoaa

Diabetesmittaus

Yksinkertainen mittaus. Jos kusi vaahtoaa, on sokeri liian korkealla. Glukoosi poistuu yli 10 arvoilla kusessa.

28

23893

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hupitutkimus

Mihin tuo perustuu? Eihän sokeri saa nestettä vaahtoamaan. Naisena en tuota pysty edes tarkistamaan kun suihkua ei saa suunnattua metrin korkeudelta keskelle pyttyä (silloin kyllä vahtoaa mikä vaan).

• Entinen vaahdottaja

Vaahto jää pinnalle. Olen itse todennut sen. Tarkkaa kemiallista syytä en tiedä. Sokeria poistuu munuaisten kautta kun arvo yli kymmenen.

• hohohokemiaa
        Entinen vaahdottaja kirjoitti:

Vaahto jää pinnalle. Olen itse todennut sen. Tarkkaa kemiallista syytä en tiedä. Sokeria poistuu munuaisten kautta kun arvo yli kymmenen.

sokeria ei poistu munuaisten kautta kun arvo yli kymmenen. VAAN glukoosia poistuu virtsan mukana vasta kun sokeriarvo on YLI kaksinkertainen normaaliin verrattuna! Eli normaaliarvothan on 4-6, ja kun sokeriarvo on YLI 8-12 niin sokeria poistuu virtsan mukana.. eli ei kaikilla välttämättä poistu vielä kun sokeriarvot on 10 luokkaa..

• Dr.Notohtori
        hohohokemiaa kirjoitti:

sokeria ei poistu munuaisten kautta kun arvo yli kymmenen. VAAN glukoosia poistuu virtsan mukana vasta kun sokeriarvo on YLI kaksinkertainen normaaliin verrattuna! Eli normaaliarvothan on 4-6, ja kun sokeriarvo on YLI 8-12 niin sokeria poistuu virtsan mukana.. eli ei kaikilla välttämättä poistu vielä kun sokeriarvot on 10 luokkaa..

Taidat olla lääkäri. Olen itsekin ihmetellyt asiaa, koska pitkä sokeri on alle 7 ja kuitenkin välillä kovin vaahtoaa. Kiitän asiallisesta vastauksesta.

• Annabelletär
        Entinen vaahdottaja kirjoitti:

Mulla on välillä hirmuisia väsypäiviä ja saatan nukkua jopa 12 tuntia yhteen putkeen.janottaa ja hikoilen kuin paistettu sika..ja väsypäivän jälkeen pissassa on pinnalla vaahtoa ja sit oloni on pirteämpi..onkohan mulla alkava diabetes.veriarvoja on tutkittu ja menen ihan sekaisin ilman ruokaa .Ajoin parkkihallin tolpaaan kun tulin paastoverikokeesta kun en näe enkä tajua mitään.olen nykyään jatkuvasti väsynyt.mietin siitepölyallergiaakin ja läkkeet auttaa hiukan mutta silti epäilen tätä diabetestä.Veriarvoista ei löytynyt ongelmia ainakaan vielä..TUntuu että olen nykyään jatkuvasti syömässä..apuuva!

• annabelletär

Kyllä mulla vaahtoaa vaikka oon nainen ja pissin normaalisti istuen.Joku on pakko olla pielessä ,kun voisin nukkua jatkuvasti..hirveen väsynyt olo..

• vaahtoamiseen

Voi olla oire pahemmastakin. Virtsa vaahtoaa myös, jos siinä on proteiinia eli munuaisissa on jotakin häikkää.

• 270

Onko kellään munuaispotilaalla kokemusta siitä minkä verran virtsa vaahtoaa ja onko vaahtoaminen jatkuvaa jos munuaiset ei toimi kunnolla?

• tietää??
        270 kirjoitti:

Onko kellään munuaispotilaalla kokemusta siitä minkä verran virtsa vaahtoaa ja onko vaahtoaminen jatkuvaa jos munuaiset ei toimi kunnolla?

Mistä muuten tietää ilman labramittauksia, että onko vaahtoamisessa kyse sokerista vai proteiinista?

• Dr.Nohouse
        tietää?? kirjoitti:

Mistä muuten tietää ilman labramittauksia, että onko vaahtoamisessa kyse sokerista vai proteiinista?

Jos epäillään sokeritautia, lääkäri määrää mm. U-Alb tutkimukset. Myös U-AlbKrea. mikä lie ero. Oma arvoni oli alle 0,8, kun raja normaalille on alle 2,5, joten kusi ei vaahtoa proteiinin takia, vaan tilapäisen sokeritason nousun takia. Jos kusi vaahtoaa aina, niin, että pinnalle jää paksu kerros vaahtoa, on syytä mennä tutkimuksiin.

• vain miehillä
        Dr.Nohouse kirjoitti:

Jos epäillään sokeritautia, lääkäri määrää mm. U-Alb tutkimukset. Myös U-AlbKrea. mikä lie ero. Oma arvoni oli alle 0,8, kun raja normaalille on alle 2,5, joten kusi ei vaahtoa proteiinin takia, vaan tilapäisen sokeritason nousun takia. Jos kusi vaahtoaa aina, niin, että pinnalle jää paksu kerros vaahtoa, on syytä mennä tutkimuksiin.

"Jos kusi vaahtoaa aina, niin, että pinnalle jää paksu kerros vaahtoa, on syytä mennä tutkimuksiin."

Tuollainen vaahtoamistesti taitaa toimia vain miehillä jotka lorottelee korkealta suoraan pytyn veteen. En ole koskaan havainnut mitään vaahtoa, vaikka sokerit olisi pitkälti yli 10 (paastosokeri keskimäärin 5). Mutta olenkin nainen.

• Dr.Nohouse
        vain miehillä kirjoitti:

"Jos kusi vaahtoaa aina, niin, että pinnalle jää paksu kerros vaahtoa, on syytä mennä tutkimuksiin."

Tuollainen vaahtoamistesti taitaa toimia vain miehillä jotka lorottelee korkealta suoraan pytyn veteen. En ole koskaan havainnut mitään vaahtoa, vaikka sokerit olisi pitkälti yli 10 (paastosokeri keskimäärin 5). Mutta olenkin nainen.

Paastosokeri 5 ei ole diabeetikko. Kuulut hysteerikkojen joukkoon.

• 1320
        Dr.Nohouse kirjoitti:

Paastosokeri 5 ei ole diabeetikko. Kuulut hysteerikkojen joukkoon.

Miksi diabeetikon paastosokeri ei voi olla 5? Eikös sen pitäisi olla 4-6, jos hoito on kunnossa?

• tulla...
        1320 kirjoitti:

Miksi diabeetikon paastosokeri ei voi olla 5? Eikös sen pitäisi olla 4-6, jos hoito on kunnossa?

Doctorille erehdys tai on ottanut Veijolta mallia. En puhu itsestäni D nollana vaan D 2:na. Tänä aamuna verensokeri oli 4,8 mutta siihen pääsee käyttämällä 2500 mg metformiinia ja 36 yksikköä pitkävaikutteista insuliinia. En siis ole mielestäni hysteerikko.

• Dr.Nohouse
        tulla... kirjoitti:

Doctorille erehdys tai on ottanut Veijolta mallia. En puhu itsestäni D nollana vaan D 2:na. Tänä aamuna verensokeri oli 4,8 mutta siihen pääsee käyttämällä 2500 mg metformiinia ja 36 yksikköä pitkävaikutteista insuliinia. En siis ole mielestäni hysteerikko.

Hoito on erittäin hyvässä kunnossa, miksi tarkkailla kusta, ellei ole hysteerikko?
        Näin matalilla arvoilla ei ole ongelmia, vaikka joskus heilahtaisi vähän ylöskin.
        Lääkärit kyllä nykytyylillä tekevät ihmiset hulluiksi loputtomilla kokeillaan ja paapomisellaan.

• olenko...
        Dr.Nohouse kirjoitti:

Hoito on erittäin hyvässä kunnossa, miksi tarkkailla kusta, ellei ole hysteerikko?
        Näin matalilla arvoilla ei ole ongelmia, vaikka joskus heilahtaisi vähän ylöskin.
        Lääkärit kyllä nykytyylillä tekevät ihmiset hulluiksi loputtomilla kokeillaan ja paapomisellaan.

väittänyt että MINÄ seuraan vaahtoamista? Tiedän ettei aterian jälkeiset 11-12 lukemat ole ratkaisevia, kun pitkä sokeri on 6 % luokkaa ja paastosokeri normaali. Totesin vaan ettei tuollainen vaahtoamisen tarkkailu onnistu naisilla.

Aika räväkästi vastasit että en ole diabeetikko kun paastosokeri on 5. Mieleesi ei tullut että tuohon arvoon on päästy lääkityksellä. Minulla on nimekkään professorin antama virallinen diabetes-diagnoosi jo useamman vuoden takaa. Nimittelit vielä hysteerikoksi kun paljastin olevani nainen.

• heikko on
        olenko... kirjoitti:

väittänyt että MINÄ seuraan vaahtoamista? Tiedän ettei aterian jälkeiset 11-12 lukemat ole ratkaisevia, kun pitkä sokeri on 6 % luokkaa ja paastosokeri normaali. Totesin vaan ettei tuollainen vaahtoamisen tarkkailu onnistu naisilla.

Aika räväkästi vastasit että en ole diabeetikko kun paastosokeri on 5. Mieleesi ei tullut että tuohon arvoon on päästy lääkityksellä. Minulla on nimekkään professorin antama virallinen diabetes-diagnoosi jo useamman vuoden takaa. Nimittelit vielä hysteerikoksi kun paljastin olevani nainen.

En osaa sanoa korkeista sokeriarvoista mitään,mutta onko kellään kokemusta matalista arvoista?riippumatta syömisestä DX saattaa olla yht äkkiä 2.Hiki ja vapina on kamala heikottaa,ajatuskin hieman sekava.Makeasta tuossa tilassa tulee oksennus,vaatii oikeaa ruokaa ja paljon.kohta sen jälkeen tulee kylmä,sitten kauhea väsymys.Tilanne on ohi sen jälkeen,tullakseen uudelleen vaikka seuraavana päivänä tai kuukauden kuluttua,aivan arvaamattomasit uudelleen.

• !!!
        heikko on kirjoitti:

En osaa sanoa korkeista sokeriarvoista mitään,mutta onko kellään kokemusta matalista arvoista?riippumatta syömisestä DX saattaa olla yht äkkiä 2.Hiki ja vapina on kamala heikottaa,ajatuskin hieman sekava.Makeasta tuossa tilassa tulee oksennus,vaatii oikeaa ruokaa ja paljon.kohta sen jälkeen tulee kylmä,sitten kauhea väsymys.Tilanne on ohi sen jälkeen,tullakseen uudelleen vaikka seuraavana päivänä tai kuukauden kuluttua,aivan arvaamattomasit uudelleen.

Kun minulla verensokeri on mennyt hypolle, lasillinen appelssiinimehua on nostanut sokerit nopeasti normaaliksi.

Runsas ruuan syöminen nostaa hitaasti verensokeria ja sitten mennäänkin suurille lukemille josta voi tulla nuo mainitsemasi oireet. Jos ei pysty juomaan tuoremehuakaan ja pitää syödä, paras vaihtoehto voisi olla vain vähän jotain nopeaa hiilihydraattia sisältävä välipala.

Minulla hypoja on tullut harvoin, eikä silloinkaan ole menty noin alas (pahimmillaan 3,5 mutta silti oireita). Hypot on aina tulleet aamuyöllä. Mitään erityistä syytä noihin ei ole löydetty, mutta pitkävaikutteista insuliinia on vähennetty varmuuden vuoksi.

• Dr.Nohouse
        !!! kirjoitti:

Kun minulla verensokeri on mennyt hypolle, lasillinen appelssiinimehua on nostanut sokerit nopeasti normaaliksi.

Runsas ruuan syöminen nostaa hitaasti verensokeria ja sitten mennäänkin suurille lukemille josta voi tulla nuo mainitsemasi oireet. Jos ei pysty juomaan tuoremehuakaan ja pitää syödä, paras vaihtoehto voisi olla vain vähän jotain nopeaa hiilihydraattia sisältävä välipala.

Minulla hypoja on tullut harvoin, eikä silloinkaan ole menty noin alas (pahimmillaan 3,5 mutta silti oireita). Hypot on aina tulleet aamuyöllä. Mitään erityistä syytä noihin ei ole löydetty, mutta pitkävaikutteista insuliinia on vähennetty varmuuden vuoksi.

Ajatus oli herätellä tai saattaa niiden 200000 diabeetikon, jotka eivät tiedä olevansa diabeetikkoja, tietoon, että kusesta voi päätellä, että kaikki ei ole kunnossa. Joko glukoosia on liikaa tai munuaisetkin ovat jo menossa huonoon kuntoon. Tai sekä että tai jotain muuta. Vaahto ei ole vähäistä, vaan pönttöön tulee paksu kerros vaahtoa, joka ei meinaa poistua vetämälläkään.

• trtrtrtr
        Dr.Nohouse kirjoitti:

Ajatus oli herätellä tai saattaa niiden 200000 diabeetikon, jotka eivät tiedä olevansa diabeetikkoja, tietoon, että kusesta voi päätellä, että kaikki ei ole kunnossa. Joko glukoosia on liikaa tai munuaisetkin ovat jo menossa huonoon kuntoon. Tai sekä että tai jotain muuta. Vaahto ei ole vähäistä, vaan pönttöön tulee paksu kerros vaahtoa, joka ei meinaa poistua vetämälläkään.

munuaiset paskana tervemenoo

• Dr.Nohouse
        trtrtrtr kirjoitti:

munuaiset paskana tervemenoo

Oma tilanteeni oli, että pitkäsokeri oli reilusti yli kymmenen ja tohtorien hiukset olivat pystyssä. Munuaisissa ei labran mukaan ole ongelmia, kuin ei missään muuallakaan. Sokeriarvotkin nykyään hyviä. Eikä vaahtoa, kuin joskus hiukan.

• djubhjbhb
        Dr.Nohouse kirjoitti:

Jos se vaahto on noin voimakasta, en ole sellaista koskaan nähnytkään. Mutta ilmeisesti D kakkoseni on lievempää muotoa kun pitkä sokeri on ollut suurimmillaan n. 7,5 % nyt hyvässä hoitotasapainossa 6 %. Kreatiinit ovat olleet muutaman vuoden ylärajalla.

• kuusivaaj
        Dr.Nohouse kirjoitti:

mulla u-alb 189 ja alb-krea 21.5 kuulemma normaali

• jgfhfgdsgdsds
        heikko on kirjoitti:

Kasvain voi vetää nuorella muuten terveellä ihmiselläkin verensokerit mataliksi. Insulooma?

Normaalisti ihmisen elimistö kehittää kyllä itse sokeria, eli matalaan verensokeriin ei kuole, vaikka olisi viikonkin syömättä. Muuten koko lajimme olisi jo kuollut sukupuuttoon. Esi-isämme saattoivat jäljittää saalista päiväkausia, ja se aika oltiin ehkä syömättä. Samoin kaikista nälkä- ja muista kriisikausista on selvitty.

• 8-5

Ketjussa ei ole tullut esiin se, että virtsasta voidaan mitata sokeri tätä varten kehitetyillä testiliuskoilla. Nämä olivat ainoa vaihtoehto ennen kuin verensokeria mittaavat kotimittarit tulivat käyttöön.

• diabeetikko.jo.43.vuotta

Sairastuin vuonna -74 1-tyypin diabetekseen. Tuolloin sokeri mitattiin virtsasta koeputkessa reagenssitabletin avulla. Pipetillä koeputkeen mitattiin virtsaa ja vettä ja perään reagenssitbletti. Värikarttaan tulosta verrattiin.

• diabeetikko.jo.43.vuotta

• drNo

jotakin saippuaa on pöntössä
      maista sitä kusta onko liikaa sokeria??

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe