Lapsen erottaminen

_neuvoa kaipaava_

Olen mieheni kanssa eronnu kirkosta jo muutama vuosi sitten. Nyt tahdomme erottaa 6-vuotiaan poikani. Mihin pitää ottaa yhteyttä??

18

1745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eroa valtiokirkosta

      ”Sähköposti ei kelpaa eroamiseen alaikäisillä
      18-vuotias voi erota uskontokunnasta myös sähköpostilla. Alaikäisten osalta tämä ei käy, vaan paperinen ilmoitus vaaditaan aina silloin, kun ilmoitukseen tulee useampi allekirjoitus. Yksinhuoltaja voi kuitenkin erottaa alle 12-vuotiaat lapsensa myös sähköpostitse”

      http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/asema.html

    • Uhraus ET-vapaudelle

      Odottakaa vielä. Toivottavaa olisi, että ensin lapsi kouluun luterilaisena, mutta kiellätte rehtorilta hänen luterilaisuustuntinsa perustuslain nojalla. Koulu joko antaa hänelle vapaatunnit tai päästää Elämänkatsomustiedon opetukseen. Riittää kun koko kunnassa on yhteensä 3 ET-oppilasta luokilla 1-9, tällöin koulussa opetusvelvollisuus, vaikka kyseisessä koulussa vain 1 oppilas.
      Näin kunta ja rehtori oppisivat kunnioittamaan ihmisoikeuksia lainmukaisesti.

      Sama operaatio kannattaa toistaa yläkoulun aloituksessa, ja vasta sitten erottaa oppilas kirkosta, jolloin hänkin pääsee allekirjoittamaan ilmoituksen 12v täytettyään.

      • lapsi:D:D

        Jos lapsi eroaa kirkosta eikö sen tarvi enää käydä uskonnontunneilla?


      • adkljföalkjdföalkjdf
        lapsi:D:D kirjoitti:

        Jos lapsi eroaa kirkosta eikö sen tarvi enää käydä uskonnontunneilla?

        Ei tarvi, mutta sitten on ET:n tunnit, joille pitää mennä.


      • Uskonto=ihmisrikos
        lapsi:D:D kirjoitti:

        Jos lapsi eroaa kirkosta eikö sen tarvi enää käydä uskonnontunneilla?

        Pointti oli siis ihan päinvastoin. Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille.

        Ja ET-tunnillakaan ei tarvitse välttämättä käydä, jos sitä opettaa luterilaisuudenopettaja. Jos siis opetus ei tyydytä uskonnottomia vanhempia.

        Ihmisoikeuksien mukaan katsomusopetus on aina vapaaehtoista.


      • z
        Uskonto=ihmisrikos kirjoitti:

        Pointti oli siis ihan päinvastoin. Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille.

        Ja ET-tunnillakaan ei tarvitse välttämättä käydä, jos sitä opettaa luterilaisuudenopettaja. Jos siis opetus ei tyydytä uskonnottomia vanhempia.

        Ihmisoikeuksien mukaan katsomusopetus on aina vapaaehtoista.

        "Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille."

        Nyt meni pieleen. Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus". Eli jos lapsi jää kirkon jäseneksi, ei vaihtoehtoja koulussa ole vaan uskontotunnille mars.

        Jos lapsi ei ole minkään uskontokunnan jäsen, valinnanvaraa on enemmän ja hän voi elämänkatsomustiedon sijasta valita halutessaan myös uskonnon.

        Ks. esim. http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasema


      • z
        z kirjoitti:

        "Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille."

        Nyt meni pieleen. Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus". Eli jos lapsi jää kirkon jäseneksi, ei vaihtoehtoja koulussa ole vaan uskontotunnille mars.

        Jos lapsi ei ole minkään uskontokunnan jäsen, valinnanvaraa on enemmän ja hän voi elämänkatsomustiedon sijasta valita halutessaan myös uskonnon.

        Ks. esim. http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasema

        Asiasta infoa myös täällä: http://www.uskonnonvapaus.fi/lapset/uskonto-et.html


      • wutwutmiksimiksi
        Uskonto=ihmisrikos kirjoitti:

        Pointti oli siis ihan päinvastoin. Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille.

        Ja ET-tunnillakaan ei tarvitse välttämättä käydä, jos sitä opettaa luterilaisuudenopettaja. Jos siis opetus ei tyydytä uskonnottomia vanhempia.

        Ihmisoikeuksien mukaan katsomusopetus on aina vapaaehtoista.

        Olen 14, ja mua ei päästetty et:seen, koska kuulun kirkkoon


      • 9845
        wutwutmiksimiksi kirjoitti:

        Olen 14, ja mua ei päästetty et:seen, koska kuulun kirkkoon

        "koska kuulun kirkkoon"

        Jaa no mikäs siellä kirkossa on pakko olla? Ei kai vanhemmat pakota?


      • wutwutmiksimiksi kirjoitti:

        Olen 14, ja mua ei päästetty et:seen, koska kuulun kirkkoon

        On hyvä syy kysyä miksi ei päästetty elämänkatsomustietoon koska kuuluu kirkkoon. Mitään järkevää syytä ei mielestäni ole, ja lakia tulisikin muuttaa tämän osalta. Muutamat tahot ovat pyrkineet kampanjoimaan lain uudistamiseksi jotta elämänkatsomustiedon voisi valita vaikka kuuluukin kirkkoon.

        et-opetus.fi: http://et-opetus.fi/kampanja-et-vapaasti-valittavaksi
        Anna Kontula: http://annakontula.fi/2012/09/lakialoite-perusopetuslain-13-§n-ja-lukiolain-9-§n-muuttamisesta/
        Anna Vuorjoki: http://www.annavuorjoki.fi/elamankatsomustieto-vapaasti-valittavaksi/

        Toistaiseksi ei ole tiedossa että hanke olisi etenemässä, mutta ainakin on huojentavaa että jotkut edes tiedostavat ongelman ja haluavat korjata sen. Toinen, hieman samansuuntainen ehdotus on että uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetukset yhdistettäisiin yhdeksi oppiaineeksi.

        Outi Alanko-Kahiluoto: http://www.outialanko.fi/blogi/uudistusta-uskonnon-opetukseen


      • Kieltäydy pakotukses
        z kirjoitti:

        "Ristittyjenkään ei ole pakko mennä luterilaisuuden tunneille."

        Nyt meni pieleen. Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus". Eli jos lapsi jää kirkon jäseneksi, ei vaihtoehtoja koulussa ole vaan uskontotunnille mars.

        Jos lapsi ei ole minkään uskontokunnan jäsen, valinnanvaraa on enemmän ja hän voi elämänkatsomustiedon sijasta valita halutessaan myös uskonnon.

        Ks. esim. http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasema

        Niin menit pieleen. Onko sulla lukihäiriö vai oppimisvaikeuksia?

        Mikään laki EI Suomessa määrää, että:
        " Evlut kirkkoon kuuluvalle lapselle kuuluu pakollisena "oman uskonnon opetus".",
        koska kyseessä olisi IHMISOIKEUSRIKOS.

        Älä levitä valhepropagandaasi jolla vain yritetään huijata lapsia ja vanhempia:
        "Uskonto on kirkkoon kuuluvalle pakollinen oppiaine"
        Suomessa ei ole missään uskonto-oppiainetta, vaan kouluissa syötetään saksalaisen juutalaisvihaaja Lutherin sepittämää Lutterilaisuutta.
        Jokainen ymmärtää ettei sellainen ole kenellekään pakollinen, vaan kaikki voivat kieltäytyä sellaisesta opetuksesta. Tällöin koulu antaa ET:tä tai vapaatunnit.

        Kieltäydy kaikesta laittomasta pakotuksesta. Itse kieltäytyvää kukaan ei voi pakottaa.


      • Hipheihurraaa
        rainbowshy kirjoitti:

        On hyvä syy kysyä miksi ei päästetty elämänkatsomustietoon koska kuuluu kirkkoon. Mitään järkevää syytä ei mielestäni ole, ja lakia tulisikin muuttaa tämän osalta. Muutamat tahot ovat pyrkineet kampanjoimaan lain uudistamiseksi jotta elämänkatsomustiedon voisi valita vaikka kuuluukin kirkkoon.

        et-opetus.fi: http://et-opetus.fi/kampanja-et-vapaasti-valittavaksi
        Anna Kontula: http://annakontula.fi/2012/09/lakialoite-perusopetuslain-13-§n-ja-lukiolain-9-§n-muuttamisesta/
        Anna Vuorjoki: http://www.annavuorjoki.fi/elamankatsomustieto-vapaasti-valittavaksi/

        Toistaiseksi ei ole tiedossa että hanke olisi etenemässä, mutta ainakin on huojentavaa että jotkut edes tiedostavat ongelman ja haluavat korjata sen. Toinen, hieman samansuuntainen ehdotus on että uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetukset yhdistettäisiin yhdeksi oppiaineeksi.

        Outi Alanko-Kahiluoto: http://www.outialanko.fi/blogi/uudistusta-uskonnon-opetukseen

        Tästä asiasta säätävä pykälä on eduskunnan käsittelyssä, mm. perustuslakivaliokunnan (tänään) ja sivistysvaliokunnan, tosin koskien minimioppilasmäärän rajan nostamista, mutta tämä ET:n vapauttamisvaatimus noussee silti samalla esiin.

        Tuki sen esiin nostajille!


      • Humanistisesti

        Tässä nyt varmaan riittää, että joku urhea kirkkoon kuuluvan lapsen perhe nostaa oikeusjutun ja vaatii lapsensa pääsyä et-opetukseen huolimatta tuosta jäsenyydestä.

        Tai toki jos useampikin perhe haluaa, mikäs siinä, mutta en yllyttäisi asiaan ja pysymään kirkon jäsenenä, vaan

        yllä pääasiallinen tapa vaikuttaa ja "äänestää jaloillaan" on se, että vauvana kirkkoon liitettyjä lapsia aletaan joukolla erottamaan kirkon jäsenyydestä ja näin mahdollistamaan lapsen pääsy koulun et-opetukseen.


    • Julle L.

      Uskonnoista on niin paljon haittaa että ne pitäisi kriminalisoida.

    • miksi kastatitte

      Aika ihmeellistä on, että kaikkein hölmöimmätkin vanhemmat hallitsevat lapsen liittämisen ev lut lahkokirkkoon, mutta lapsen erottamiseen kirkosta tarvitaan älykkäimpien apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe