Pientä galluppia, ihan mielenkiinnosta. :)
MIKSI erosit/sinut erotettiin järjestöstä?
42
1278
Vastaukset
- just niin
Rikkomuksia, jotka saattaisivat johtaa kristillisestä seurakunnasta erottamiseen, ovat mm.
haureus, aviorikos, homoseksuaalisuus,
ahneus, kiristys, varastaminen, valehtelu,
juoppous, herjaaminen, spiritismi,
murha, epäjumalanpalvelus,
luopumus ja jakaumien aiheuttaminen seurakunnassa
(1Ko 5:9–13; 6:9, 10; Tit 3:10, 11; Il 21:8).
Erotetut voidaan ottaa takaisin seurakuntaan, jos he ilmaisevat vilpitöntä katumusta (2Ko 2:5–8).
Tämä suojelee myös seurakuntaa ja estää Saatanaa pääsemästä siitä voitolle sillä tavoin,
että se heilahtaisi väärinteon suvaitsemisesta toiseen äärimmäisyyteen tulemalla tylyksi ja leppymättömäksi (2Ko 2:10, 11). Halusin tutustua tulevaan vaimooni aikuisten oikeasti, en lasten leikisti, kuten jehovantodistajat sääntöjensä puitteissa. Ajatus elämän mittaisesta avioliitosta ilman kunnollista tutustumista on mielestäni naiivi, ja sillä on erittäin suuret mahdollisuudet tuottaa huonoja avioliittoja.
- haksahtanut minäkin
on kyllä ehdottoman tärkeää.
Aikuisten oikeesti voisi keskustella kaikista asioista taivaan ja maan välillä.
Kertoa itsestään tärkeänä pitämiään asioita.
Tahtooko lapsia. miten heidät kasvatetaan jne.
Intiimi tutustuminen sängyssä ei takaa onnellista avioliittoa.
Luulen että suurin osa avioeroon johtaneista avioliitoista on alkanut
"intiimillä" tutustumisella ja muut asiat on sitten jäänyt tutkimatta.
Ikävä huomata jo aviossa ollessa puolisossa piirteitä, joita ei voi sietää.
Sänkypuuhat "aikuisten oikeesti" ei kerro ihmisestä niin paljon, että se estäisi huonon avioliiton, sen kertovat avioerotilastot.
- troyen
Erosin, koska en usko jumalaan. Lisäksi vihasin täydestä sydämestäni kokouksia, kentällä käymistä, konventteja ja sitä sievistelevää, tekopyhää ilmapiiriä, mikä näihin liittyi. Ehdollista "ystävyyttä".
- isoäiti kaakosta
heistä kaukana, koko porukasta.
Et usko jumalaan ja vihaat koko porukkaa......
KARTA SINÄ HEITÄ ;D - JT-tutkija
Juuri noita piirteitä minäkin olen huomannut todistajissa:
---
Lisäksi vihasin täydestä sydämestäni kokouksia, kentällä käymistä, konventteja ja sitä sievistelevää, tekopyhää ilmapiiriä, mikä näihin liittyi. Ehdollista "ystävyyttä".
---
Meininki on todellakin vähän tekopyhää (ollaan kuin enkeleitä, mutta viikonloppuisin biletetään ja dokataan!) Hauskaa on myös se miten "automaattisesti" muut todistajat ovat YSTÄVIÄ. Yeah, right. Toki ovat. Se että sattuu olemaan todistaja ei saisi tehdä kenestäkään automaattisesti toisen todistajan ystävää. Toki todistajat ovat hyviä toistensa uskontojen ystäviä. Eivät ystäviä keskenään. Sinänsä sääli. (vrt. eronneiden kohtelu)
- ??????????++
Mikä on sinun taustasi?
- ap
Kyselin henk.koht. syitä. Yleiset ja mahdolliset syyt tiedän, samoin kuin tämän "katumattomuuden" rikkeitään kohtaan, mutta kyselin todellisia syitä. Eli sinun syytäsi, en järjestön määritteitä.
Mun tausta on sellainen, mies on todistaja ja itse ihmettelen kaikkea tähän liittyvää.
Miestäni ei erotettu, koska seurusteli kanssani "salaa" ja ihan aikuisten oikeasti, ja siinä vaiheessa kun mentiin naimisiin, selvitti asian. - salaisuus?
ap kirjoitti:
Kyselin henk.koht. syitä. Yleiset ja mahdolliset syyt tiedän, samoin kuin tämän "katumattomuuden" rikkeitään kohtaan, mutta kyselin todellisia syitä. Eli sinun syytäsi, en järjestön määritteitä.
Mun tausta on sellainen, mies on todistaja ja itse ihmettelen kaikkea tähän liittyvää.
Miestäni ei erotettu, koska seurusteli kanssani "salaa" ja ihan aikuisten oikeasti, ja siinä vaiheessa kun mentiin naimisiin, selvitti asian.Joutuiko kuinka tarkaan selittämään "aikuisten oikeasti" komitealle...Siellä ne voi olla kirjekuoressa tallessa.
- ex-hihhuli
Olin vasta kastamaton julistaja, vaikka lapsesta asti olin hatarasti mukana roikkunut(n.15v).
Sellainen heppoisuus jutuissa ja oman ajattelun ja kriittisten kysymysten estely, jopa suoranainen kieltäminen häiritsi.
Ja niin kuin joku jo sanoi, se jatkuva tekohymy ja suuri onnellinen lauma shitti, mikä oli kaukana totuudesta.- ap
Millaisia suoria kysymyksiä sinulta on estetty? En ole itse törmännyt vielä ainakaan vastaavaan, kaikkeen on vastattu mitä olen kysynyt.
- salaisuus?
ap kirjoitti:
Millaisia suoria kysymyksiä sinulta on estetty? En ole itse törmännyt vielä ainakaan vastaavaan, kaikkeen on vastattu mitä olen kysynyt.
Mikä meni pieleen v.1975 huumassa?
- ei takas ikinä
salaisuus? kirjoitti:
Mikä meni pieleen v.1975 huumassa?
aviorikoksen vuoksi.
Nyt olen uusissa naimisissa,mutta en kadu yhtään aviorikostani.Ex jt-muijani oli täysi idiootti.Olis pitänyt mennä vieraisiin jo paljon aikaisemmin.Mieluummin ei olisi koskaan pitänyt mennä jt ämmän kanssa naimisiin.Nykyinen "maailmallinen" vaimoni voittaa kaikki jt-ämmät 10-0 mennen tullen.
Minua ei myöskään tarvitse ottaa takas.Paskaa saa vähemmälläkin.Ei ole kyllä kukaan tullut sitä tarjoamaankaan.Hyvä niin.Ehkä he tietävät ettei tänne ole asiaa.Portillamme on verenhimoisen koiran kuva ja teksti:"Täällä vartioin minä". - ap
ei takas ikinä kirjoitti:
aviorikoksen vuoksi.
Nyt olen uusissa naimisissa,mutta en kadu yhtään aviorikostani.Ex jt-muijani oli täysi idiootti.Olis pitänyt mennä vieraisiin jo paljon aikaisemmin.Mieluummin ei olisi koskaan pitänyt mennä jt ämmän kanssa naimisiin.Nykyinen "maailmallinen" vaimoni voittaa kaikki jt-ämmät 10-0 mennen tullen.
Minua ei myöskään tarvitse ottaa takas.Paskaa saa vähemmälläkin.Ei ole kyllä kukaan tullut sitä tarjoamaankaan.Hyvä niin.Ehkä he tietävät ettei tänne ole asiaa.Portillamme on verenhimoisen koiran kuva ja teksti:"Täällä vartioin minä".Olen kysynyt v. 1975 jutusta, se nyt oli ensimmäisiä mitä tuli mieleen, olinhan kuullut siitä tietysti jostain. Ei kukaan ole siitä suuttunut, toteavat vain olleensa väärässä, ja että sitten piti tutkia lisää. Musta se kuulosti ihan kohtuulliselta: ok, oltiin väärässä, etsitään mikä meni pieleen ja korjataan se. En sano että uskon että se on totta, mutta ei se myöskään kuulosta miltään emävalheelta joka vesittää koko uskonnon.
Meillä se meni se komiteajuttu niin, että mies kävi siellä monta kertaa puhumassa niiden kanssa, ja kertoi kyllä käsittääkseni juurta jaksain kaiken. Hän oli itsekin varma, että nyt tuli kenkää, mutta ei. Ei katuvaa kuulemma eroteta. (Mun mielestä katumus taisi olla kuitenkin enempi kiinnijäämistä, ei suhdetta kohtaan, olemmehan edelleen naimisissa jne.)
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista. Ihan hyviä syitä sinällään, ihmettelen vain, miksi monet ovat niin katkeran ja vihaisen kuuloisia? Siis että luulisi, että ihmiset saavuttavat tasapainon tehdessään suuria ratkaisuja hyvään suuntaan, mutta monet teistä kuulostaa tosi epätasapainoisilta kuitenkin. Se on harmi, eikä tue mun omaa teoriaa siitä, että ihminen voi olla tyyni, tasapainoinen ja järkevä ilman uskontoa. - ap
ei takas ikinä kirjoitti:
aviorikoksen vuoksi.
Minua ei myöskään tarvitse ottaa takas.Paskaa saa vähemmälläkin.Ei ole kyllä kukaan tullut sitä tarjoamaankaan.Hyvä niin.Ehkä he tietävät ettei tänne ole asiaa.Portillamme on verenhimoisen koiran kuva ja teksti:"Täällä vartioin minä".Enkä muuten ole vielä törmännyt sellaiseen, että jonkun eronneen luona käytäisiin väkisellä. ;) Eikös ne välttele niitä muutenkin, tuskin ne nyt tulee rimputtelemaan jos on asian tehnyt selkeäksi.
- troyen
ap kirjoitti:
Olen kysynyt v. 1975 jutusta, se nyt oli ensimmäisiä mitä tuli mieleen, olinhan kuullut siitä tietysti jostain. Ei kukaan ole siitä suuttunut, toteavat vain olleensa väärässä, ja että sitten piti tutkia lisää. Musta se kuulosti ihan kohtuulliselta: ok, oltiin väärässä, etsitään mikä meni pieleen ja korjataan se. En sano että uskon että se on totta, mutta ei se myöskään kuulosta miltään emävalheelta joka vesittää koko uskonnon.
Meillä se meni se komiteajuttu niin, että mies kävi siellä monta kertaa puhumassa niiden kanssa, ja kertoi kyllä käsittääkseni juurta jaksain kaiken. Hän oli itsekin varma, että nyt tuli kenkää, mutta ei. Ei katuvaa kuulemma eroteta. (Mun mielestä katumus taisi olla kuitenkin enempi kiinnijäämistä, ei suhdetta kohtaan, olemmehan edelleen naimisissa jne.)
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista. Ihan hyviä syitä sinällään, ihmettelen vain, miksi monet ovat niin katkeran ja vihaisen kuuloisia? Siis että luulisi, että ihmiset saavuttavat tasapainon tehdessään suuria ratkaisuja hyvään suuntaan, mutta monet teistä kuulostaa tosi epätasapainoisilta kuitenkin. Se on harmi, eikä tue mun omaa teoriaa siitä, että ihminen voi olla tyyni, tasapainoinen ja järkevä ilman uskontoa.Enpä usko, että olisit itse kovin tyyni ja tasapainoinen, jos olisit menettänyt perheesi ja ystäväsi uskonnon takia.
- ap
troyen kirjoitti:
Enpä usko, että olisit itse kovin tyyni ja tasapainoinen, jos olisit menettänyt perheesi ja ystäväsi uskonnon takia.
Voi olla.. Olisin varmasti murtunut hylätyksi tulemisen tunteesta. Paitsi etten ehkä itkisi sitä surua ja katkeruuttani julkisesti, jos olisin itse valinnut tieni, siis jos olisin itse lähtenyt nostelemaan ja varmasti siis tiennyt, miten yhteisö asiaan suhtautuisi. Täytyisi pystyä pitämään päänsä pystyssä valintojensa edessä. Toisaalta, voihan ne sukulaisetkin olla pahoillaan ja surullisia omalla puolellaan, vaikka toimivatkin järjestön ehtojen mukaan ja pysyvät kaukana sinusta.
Minusta tuollainen menettely erotettuja kohtaan on kohtuutonta, mutta toisaalta yhteisöt voivat tietysti päättää menettelytavoistaan ja sen jäsenet sitten siitä, noudattavatko näitä menetelmiä vai ei. Jokaisen oma valinta ja näin ollen reilu peli,vaikkakin epäreilu. - salaisuus?
ap kirjoitti:
Olen kysynyt v. 1975 jutusta, se nyt oli ensimmäisiä mitä tuli mieleen, olinhan kuullut siitä tietysti jostain. Ei kukaan ole siitä suuttunut, toteavat vain olleensa väärässä, ja että sitten piti tutkia lisää. Musta se kuulosti ihan kohtuulliselta: ok, oltiin väärässä, etsitään mikä meni pieleen ja korjataan se. En sano että uskon että se on totta, mutta ei se myöskään kuulosta miltään emävalheelta joka vesittää koko uskonnon.
Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista. Ihan hyviä syitä sinällään, ihmettelen vain, miksi monet ovat niin katkeran ja vihaisen kuuloisia? Siis että luulisi, että ihmiset saavuttavat tasapainon tehdessään suuria ratkaisuja hyvään suuntaan, mutta monet teistä kuulostaa tosi epätasapainoisilta kuitenkin. Se on harmi, eikä tue mun omaa teoriaa siitä, että ihminen voi olla tyyni, tasapainoinen ja järkevä ilman uskontoa.Voit olla varma, että olet ns rakkauspommituskohde. On aivan eriasia sinun esittää kiperiä kysymyksiä kuin, jos sen tekee seurakuntalainen. Yksi syy puolisosi saamaan "anteeksi antoon" olet juuri sinä. Järjestöllä on suuri tarve jäsenmääränkasvattamiseen, joten "punaista" mattoa levitellään aina ulkopuolisille hövelisti.
Taaaas....katkera kortti. Voisitko kuvitella, että minä olen helvetin onnellinen nykyiseen ei uskovaiselämään? No kyllä olen, mutta yritä nyt ymmärtää silloin kun puhutaan jt lahkosta ja sen valhekuvasta, niin ei sitä silkkihanskoilla tehdä. Yleistäminen johtaa helposti vääräändiagnoosiin. Vaikka olen ollut jo pitkään jt pois, niin tiedossani on useita entisiä srk ystäviäni, jotka menee elämässään eteenpäin mielialalääkkeillä. En kuitenkaan lähde tuomitsemaan, että kaikki jt niitä tarvitsee. Taas toisinpäin exiähän tällä palstalla on luokiteltu homoiksi ja hoidokeiksi.
Muista, että sinä näet jt elämästä vain kuorrutuksen...moni kakku päältä kaunis :-)
ps v 1975 oli vain yksi esimerkki. Vuosilukuennustuksia löytyy historiasta lukuisia...epäonnistuneita. Lisäksi sukupolvioppi ja monkään mennyt jäännösluokkateoria. Entä etelän ja pohjan kuninkaan ennustelu. Mites Yk sekoilu. Verioppisekoilu. Näitä kyllä riittää, joten pysy palstalla. - salaisuus?
ap kirjoitti:
Enkä muuten ole vielä törmännyt sellaiseen, että jonkun eronneen luona käytäisiin väkisellä. ;) Eikös ne välttele niitä muutenkin, tuskin ne nyt tulee rimputtelemaan jos on asian tehnyt selkeäksi.
Erotettua/ eronnutta käydään jututtamassa vt seuran ohjeistuksen mukaan kerran vuodessa. Siitä minulla on varmuus, ettei vt ohjeistus herätä mielenkiintoa vanhimmistossa itseni lisäksi tiedän useita joihin ei ole koskaan otettu yhteyttä tai vuosikausiin.
- ap
salaisuus? kirjoitti:
Voit olla varma, että olet ns rakkauspommituskohde. On aivan eriasia sinun esittää kiperiä kysymyksiä kuin, jos sen tekee seurakuntalainen. Yksi syy puolisosi saamaan "anteeksi antoon" olet juuri sinä. Järjestöllä on suuri tarve jäsenmääränkasvattamiseen, joten "punaista" mattoa levitellään aina ulkopuolisille hövelisti.
Taaaas....katkera kortti. Voisitko kuvitella, että minä olen helvetin onnellinen nykyiseen ei uskovaiselämään? No kyllä olen, mutta yritä nyt ymmärtää silloin kun puhutaan jt lahkosta ja sen valhekuvasta, niin ei sitä silkkihanskoilla tehdä. Yleistäminen johtaa helposti vääräändiagnoosiin. Vaikka olen ollut jo pitkään jt pois, niin tiedossani on useita entisiä srk ystäviäni, jotka menee elämässään eteenpäin mielialalääkkeillä. En kuitenkaan lähde tuomitsemaan, että kaikki jt niitä tarvitsee. Taas toisinpäin exiähän tällä palstalla on luokiteltu homoiksi ja hoidokeiksi.
Muista, että sinä näet jt elämästä vain kuorrutuksen...moni kakku päältä kaunis :-)
ps v 1975 oli vain yksi esimerkki. Vuosilukuennustuksia löytyy historiasta lukuisia...epäonnistuneita. Lisäksi sukupolvioppi ja monkään mennyt jäännösluokkateoria. Entä etelän ja pohjan kuninkaan ennustelu. Mites Yk sekoilu. Verioppisekoilu. Näitä kyllä riittää, joten pysy palstalla.Haluaisin lukea artikkeleita näistä "vääristä" opeista, ja tietysti asiaankuuluvilla viitteillä varustettuna. Harmillisen vähän tuntuu olevan pätevää tekstiä saatavilla (netissä) tästä vastapuolesta. Onhan toki eri asia jos "kiinnostunut" esittää kysymyksiä, koska mun ei oletetakaan tietävän mistään uskoon liittyvästä mitään, kun taas kastetun todistajan oletetaan kai tietäneen, mihin on ryhtynyt, silloin kun hänet on kastettu? Eli eikö voi olettaa, että todistaja tietää mihin uskontonsa perustuu, ja tietää sen myös näistä virhearvioinneista esim. vuosilukujen suhteen. Ei kai ne mitenkään erityisen peiteltyjä mokia ole?
Miksi järjestö haluaa kasvattaa jäsenmääräänsä? Onko siihen jokin muukin syy, kuin "lähetyskäsky"?
Uskon, että ihminen voi olla onnellinen ilman uskontoa, olenhan itsekin, mutta moni voi katkeroitua niin valtavan suuresta menetyksestä tai ainakin kriisistä, jollainen eroaminen/erottaminen on.
Miksi ajattelet minun näkevän jt-elämästä kuorrutuksen? Olenhan naimisissa jt:n kanssa, tapaan näitä ihmisiä jatkuvasti tai ainakin nyt miestäni, joka on ihan normaali ja tasapainoinen ihminen, jolla on elämässä muutakin kuin uskonto, joka kyllä on hänelle hyvin tärkeä sekin. Hän tai kukaan muukaan ei ole koskaan painostanut mua tutkimaan, tai itse asiassa kukaan ei ole koskaan edes ehdottanut sitä minulle (olen jossain vaiheessa pyytänyt itse saada tietää perusteita uskonnosta, jota yksi perheenjäseneni noudattaa). Kaikin puolin muhun on suhtauduttu neutraalisti, ilman fanaattisuutta tai "tuputusta."
Mietin tämän palstan aktiivisempaa seurailua (joskus on tullut lueskeltua tätä ennenkin), enkä kirjoittele vängätäkseni vastaan missään, mutta toisaalta tuntuu ahdistavalta lukea näin ahdistuneiden ihmisten kirjoituksia ja näinkin värittynyttä keskustelua. Toisaalta se mitä haen, on juuri toinen näkökulma asioihin. - salaisuus?
ap kirjoitti:
Haluaisin lukea artikkeleita näistä "vääristä" opeista, ja tietysti asiaankuuluvilla viitteillä varustettuna. Harmillisen vähän tuntuu olevan pätevää tekstiä saatavilla (netissä) tästä vastapuolesta. Onhan toki eri asia jos "kiinnostunut" esittää kysymyksiä, koska mun ei oletetakaan tietävän mistään uskoon liittyvästä mitään, kun taas kastetun todistajan oletetaan kai tietäneen, mihin on ryhtynyt, silloin kun hänet on kastettu? Eli eikö voi olettaa, että todistaja tietää mihin uskontonsa perustuu, ja tietää sen myös näistä virhearvioinneista esim. vuosilukujen suhteen. Ei kai ne mitenkään erityisen peiteltyjä mokia ole?
Miksi järjestö haluaa kasvattaa jäsenmääräänsä? Onko siihen jokin muukin syy, kuin "lähetyskäsky"?
Uskon, että ihminen voi olla onnellinen ilman uskontoa, olenhan itsekin, mutta moni voi katkeroitua niin valtavan suuresta menetyksestä tai ainakin kriisistä, jollainen eroaminen/erottaminen on.
Miksi ajattelet minun näkevän jt-elämästä kuorrutuksen? Olenhan naimisissa jt:n kanssa, tapaan näitä ihmisiä jatkuvasti tai ainakin nyt miestäni, joka on ihan normaali ja tasapainoinen ihminen, jolla on elämässä muutakin kuin uskonto, joka kyllä on hänelle hyvin tärkeä sekin. Hän tai kukaan muukaan ei ole koskaan painostanut mua tutkimaan, tai itse asiassa kukaan ei ole koskaan edes ehdottanut sitä minulle (olen jossain vaiheessa pyytänyt itse saada tietää perusteita uskonnosta, jota yksi perheenjäseneni noudattaa). Kaikin puolin muhun on suhtauduttu neutraalisti, ilman fanaattisuutta tai "tuputusta."
Mietin tämän palstan aktiivisempaa seurailua (joskus on tullut lueskeltua tätä ennenkin), enkä kirjoittele vängätäkseni vastaan missään, mutta toisaalta tuntuu ahdistavalta lukea näin ahdistuneiden ihmisten kirjoituksia ja näinkin värittynyttä keskustelua. Toisaalta se mitä haen, on juuri toinen näkökulma asioihin.Otetaan esimerkiksi yksi jt perusopeista. Jt puhuu pienestä laumasta, joka on yhtäkuin jäännös= 144 000 yksilöä menossa taivaaseen hallitsemaan kuoltuaan. Silloin kun minulle otatettiin ensiaskeleita jt, niin jäännökseen kuuluvat olivat pääsääntöisesti jo iäkkäitä tai jopa vanhuksia. Olihan jäännösluokan jäsenmäärä täysi kun kelpuutetut oli 1900 luvun alkupuolen väkeä. Näistä jäännöksen kuuluvista osan sanottiin menevän paratiisiin meidän kanssamme ja heidän taivasosuus alkaisi vasta paratiisissa tulevassa kuolemassa.
Jt vuosikirjan ilmestyessä oli yksi mielenkiintoisin tilasto kuinka paljon oli vielä jäljellä koko maailmassa jäänökseenkuuluvia. Joka vuosi jäsenmäärä väheni ja olihan se samalla yksi lisämerkki lopunajan läheisyyteen. Ja vahvistui....vielä 1975 jälkeenkin.
Olin jo eronnut jt lahkosta kun tuli vastaan tietoa, että jäännökseen kuuluvien lukumäärä kasvaakin nykyisin vuosivuodelta..... Siis yksi jt perusopeista peffallaan. Palstalla on ollut juttua tästä, mutta yhtään edes järkevän kuuluista selitystä en ole havainnut...no ei siihen ole minun saamaan jt opetuksen myötä ole mahdollisuuttakaan.
Eräs kaverini kysyi tätä hyvältä jt ystävältään, joka sitten ensi häkellyksestä toivuttuaan heitti "hattu" selityksenä omana näkemyksenä. En laita sitä tähän kun tämä ei ole huumoripalsta.
En omista yhtään vt seura julkaisua ja raamattukin on mennyt saunanpesään, niin minulla sinulle ole artikkeleita tai lainauksia raamatusta. Joudut näin tyytymään ruohonjuuritason tietoon. Ei kuitenkaan ongelmaa. Palstalla on tyyppejä, jotka tuntuvat tietävän vt seuran opetushistorian paremmin kuin jt. Usein näkee lainauksia jopa 1800 luvulta, mistä alkoi Russelin harharetket.
Varmastikin saat lisäpalautetta otinhan esille vain yhden jutun.
Mites ...onko näitä asioita vaikea kysyä puolisoltasi? - ap
salaisuus? kirjoitti:
Otetaan esimerkiksi yksi jt perusopeista. Jt puhuu pienestä laumasta, joka on yhtäkuin jäännös= 144 000 yksilöä menossa taivaaseen hallitsemaan kuoltuaan. Silloin kun minulle otatettiin ensiaskeleita jt, niin jäännökseen kuuluvat olivat pääsääntöisesti jo iäkkäitä tai jopa vanhuksia. Olihan jäännösluokan jäsenmäärä täysi kun kelpuutetut oli 1900 luvun alkupuolen väkeä. Näistä jäännöksen kuuluvista osan sanottiin menevän paratiisiin meidän kanssamme ja heidän taivasosuus alkaisi vasta paratiisissa tulevassa kuolemassa.
Jt vuosikirjan ilmestyessä oli yksi mielenkiintoisin tilasto kuinka paljon oli vielä jäljellä koko maailmassa jäänökseenkuuluvia. Joka vuosi jäsenmäärä väheni ja olihan se samalla yksi lisämerkki lopunajan läheisyyteen. Ja vahvistui....vielä 1975 jälkeenkin.
Olin jo eronnut jt lahkosta kun tuli vastaan tietoa, että jäännökseen kuuluvien lukumäärä kasvaakin nykyisin vuosivuodelta..... Siis yksi jt perusopeista peffallaan. Palstalla on ollut juttua tästä, mutta yhtään edes järkevän kuuluista selitystä en ole havainnut...no ei siihen ole minun saamaan jt opetuksen myötä ole mahdollisuuttakaan.
Eräs kaverini kysyi tätä hyvältä jt ystävältään, joka sitten ensi häkellyksestä toivuttuaan heitti "hattu" selityksenä omana näkemyksenä. En laita sitä tähän kun tämä ei ole huumoripalsta.
En omista yhtään vt seura julkaisua ja raamattukin on mennyt saunanpesään, niin minulla sinulle ole artikkeleita tai lainauksia raamatusta. Joudut näin tyytymään ruohonjuuritason tietoon. Ei kuitenkaan ongelmaa. Palstalla on tyyppejä, jotka tuntuvat tietävän vt seuran opetushistorian paremmin kuin jt. Usein näkee lainauksia jopa 1800 luvulta, mistä alkoi Russelin harharetket.
Varmastikin saat lisäpalautetta otinhan esille vain yhden jutun.
Mites ...onko näitä asioita vaikea kysyä puolisoltasi?Tuota olen itsekin miettinyt, ja noita iänikuisia lopun aikoja... Vaikka niitähän helluntailaiset ja jotkut muutkin on elänyt jo aika kauan.
Olen päättänyt pitää avioliiton avioliittona ja teologisen pohdiskelun sellaisenaan. Jutellaan asioista jonkin verran, mutta meillä on muutakin tekemistä, kuin keskustella hänen vakaumuksensa erityispiirteistä. En siis voisi kuvitellakaan esim. tutkivani hänen kanssaan, eikä hän sitä odotakaan. Ollaan kaiken lisäksi aika kiivasluonteisia ihmisiä molemmat, ja saadaan helposti kinaa aikaiseksi vähäpätöisemmistäkin asioista, joten lyhyesti: not worth it. - sun muijas nauraa...
salaisuus? kirjoitti:
Erotettua/ eronnutta käydään jututtamassa vt seuran ohjeistuksen mukaan kerran vuodessa. Siitä minulla on varmuus, ettei vt ohjeistus herätä mielenkiintoa vanhimmistossa itseni lisäksi tiedän useita joihin ei ole koskaan otettu yhteyttä tai vuosikausiin.
En osannu keskittyä hengellisiin asioihin tarpeexi . :(
http://www.youtube.com/watch?v=uiRu9j30eKw - oma muija riittää
sun muijas nauraa... kirjoitti:
En osannu keskittyä hengellisiin asioihin tarpeexi . :(
http://www.youtube.com/watch?v=uiRu9j30eKwettä kyllä minäkin karttaisin ihmistä, joka kyttää mun muijaa.
Voisin jopa vetää turpaankin.
Mitä te siitä karttamisesta oikein vikisette?
Olette rikkoneet sääntöjä,fudut tullu ja sillä sipuli.
Onhan näitä muitakin hiekkalaatikoita millä leikkiä. - troyen
oma muija riittää kirjoitti:
että kyllä minäkin karttaisin ihmistä, joka kyttää mun muijaa.
Voisin jopa vetää turpaankin.
Mitä te siitä karttamisesta oikein vikisette?
Olette rikkoneet sääntöjä,fudut tullu ja sillä sipuli.
Onhan näitä muitakin hiekkalaatikoita millä leikkiä.En ole itse rikkonut mitään sääntöjä. En vain halunnut olla JT-yhteisön jäsen. Sen vuoksi JT:t karttavat minua, jopa omat vanhempani.
- Think about it
troyen kirjoitti:
En ole itse rikkonut mitään sääntöjä. En vain halunnut olla JT-yhteisön jäsen. Sen vuoksi JT:t karttavat minua, jopa omat vanhempani.
karttavat niitä, jotka ovat heidän yhteisöistään eronneet.
Eräänkin firman työntekijä lähti pois, ja työkaverit tunsi että hän petti porukan, eikä enää kadulla moikanneet.
Kaverit aatteli, että hän ei ole oikein luotettava, ja alkoivat kartella.
Sukulaisetkin alkoivat oudoksua ja välit viileni.
Firmaan ei kyllä takas pääse enää vaikka tuli katumapäälle.
Voi-voi, vaikuttaa pahemmalta kuin Jt- karttaminen :( - goodbye vaan kaikki
troyen kirjoitti:
En ole itse rikkonut mitään sääntöjä. En vain halunnut olla JT-yhteisön jäsen. Sen vuoksi JT:t karttavat minua, jopa omat vanhempani.
muut ajattelevat että hän on kääntänyt selkänsä Jehovalle -ja myös heille.
Tietävät, että häntä aletaan karttaa.
Mitävarten sitten valittaa, kun tiesi seuraukset?
Parempihan se on pysyä kaukana järjestöstä, josta on eronnut itse.
Ja sen ihmisistä. Itse eronnut -miksi siis valitus?
Jotkuthan sanoo, ettei edes kuse salille päin, ja uusia ystäviä kyllä löytyy maailmastaa.
Eikä valita karttamisesta, vaan ovat hyvillään etteivät ne tule enää höpöttämään omituisia juttujaan :D - troyen
goodbye vaan kaikki kirjoitti:
muut ajattelevat että hän on kääntänyt selkänsä Jehovalle -ja myös heille.
Tietävät, että häntä aletaan karttaa.
Mitävarten sitten valittaa, kun tiesi seuraukset?
Parempihan se on pysyä kaukana järjestöstä, josta on eronnut itse.
Ja sen ihmisistä. Itse eronnut -miksi siis valitus?
Jotkuthan sanoo, ettei edes kuse salille päin, ja uusia ystäviä kyllä löytyy maailmastaa.
Eikä valita karttamisesta, vaan ovat hyvillään etteivät ne tule enää höpöttämään omituisia juttujaan :DUseimmathan vissiin pysyy edelleen järjestön yhteydessä, vaikkeivat itse asiaan uskoisi. Ettei joutuisi kartetuksi.
En minäkään niitä "ystäviä" kaipaa (koska eivät ne sellaisia olleetkaan), mutta vanhemmat olisi mukava olla olemassa, ne on kuitenkin jokaisella ihmisellä ainutkertaiset. Vanhemmat nyt kuitenkin ovat päättäneet noudattaa Brooklynissä päätettyä "totuutta" ja hylätä omat lapsensa.
Monella varmaankin on täysin sama historia kuin minulla: vanhemmat ovat pakottaneet lapsesta asti kokouksiin ja kentälle. En ole itse voinut valita uskontoani. Se on päätetty puolestani. Minut on pakotettu valehtelemaan, että olisin muka vapaaehtoisesti kentällä ja että olisin muka itse tutkinut, että tässä on totuus. Ja pah! - troyen
Think about it kirjoitti:
karttavat niitä, jotka ovat heidän yhteisöistään eronneet.
Eräänkin firman työntekijä lähti pois, ja työkaverit tunsi että hän petti porukan, eikä enää kadulla moikanneet.
Kaverit aatteli, että hän ei ole oikein luotettava, ja alkoivat kartella.
Sukulaisetkin alkoivat oudoksua ja välit viileni.
Firmaan ei kyllä takas pääse enää vaikka tuli katumapäälle.
Voi-voi, vaikuttaa pahemmalta kuin Jt- karttaminen :(Enpä ole kuullut tuollaisesta käytännöstä. Jos olen irtisanoutunut työstä, on toivottu, että jos joskus vielä haluan palata, on paikka vapaana. Ja entiset työtoverit ovat myös säilyneet hyvinä kavereina.
- kyllä 13 v tietää
troyen kirjoitti:
Useimmathan vissiin pysyy edelleen järjestön yhteydessä, vaikkeivat itse asiaan uskoisi. Ettei joutuisi kartetuksi.
En minäkään niitä "ystäviä" kaipaa (koska eivät ne sellaisia olleetkaan), mutta vanhemmat olisi mukava olla olemassa, ne on kuitenkin jokaisella ihmisellä ainutkertaiset. Vanhemmat nyt kuitenkin ovat päättäneet noudattaa Brooklynissä päätettyä "totuutta" ja hylätä omat lapsensa.
Monella varmaankin on täysin sama historia kuin minulla: vanhemmat ovat pakottaneet lapsesta asti kokouksiin ja kentälle. En ole itse voinut valita uskontoani. Se on päätetty puolestani. Minut on pakotettu valehtelemaan, että olisin muka vapaaehtoisesti kentällä ja että olisin muka itse tutkinut, että tässä on totuus. Ja pah!kypsässä 13 vuoden iässä.Kyllähän siinä iässä pitää tietää mitä haluaa.Kumma kun en siinä iässä kuitenkaan tiennyt edes minkä ammatin itselleni haluan.Ei ollut vaihtoehtoja muuta kuin se tienraivaus.
Voiko 13 vuotias olla kypsä vakuuttamaan että minä olen jehovantodistaja koko elämäni?
Ja jos myöhemmin todella aikuisena huomaakin että tuli käytyä pulikoimassa konventtihallin pesualtaassa turhan takia ei mielestäni loppuelämälle saa olla rangaistusta:"me emme puhu sulle mitään".
Kuulostaa niin lahkotouhulta ETTÄ!! - Real love Jehovah
kyllä 13 v tietää kirjoitti:
kypsässä 13 vuoden iässä.Kyllähän siinä iässä pitää tietää mitä haluaa.Kumma kun en siinä iässä kuitenkaan tiennyt edes minkä ammatin itselleni haluan.Ei ollut vaihtoehtoja muuta kuin se tienraivaus.
Voiko 13 vuotias olla kypsä vakuuttamaan että minä olen jehovantodistaja koko elämäni?
Ja jos myöhemmin todella aikuisena huomaakin että tuli käytyä pulikoimassa konventtihallin pesualtaassa turhan takia ei mielestäni loppuelämälle saa olla rangaistusta:"me emme puhu sulle mitään".
Kuulostaa niin lahkotouhulta ETTÄ!!tavoittanut, vaikka olisivat sitä kirjoista ulkoa opetelleet,
ja lapsilleen sitä opettaneet.
Vaikuttaa kyllä siltä, että monilla se raamatunlukukin on ollut kovin vähäistä.
Voi-voi-
omasta sydämestä sen halun pitää tulla. - puuseppä ;)
troyen kirjoitti:
Useimmathan vissiin pysyy edelleen järjestön yhteydessä, vaikkeivat itse asiaan uskoisi. Ettei joutuisi kartetuksi.
Monella varmaankin on täysin sama historia kuin minulla: vanhemmat ovat pakottaneet lapsesta asti kokouksiin ja kentälle. En ole itse voinut valita uskontoani. Se on päätetty puolestani. Minut on pakotettu valehtelemaan, että olisin muka vapaaehtoisesti kentällä ja että olisin muka itse tutkinut, että tässä on totuus. Ja pah!ettei Jehova hyväksy valehtelemista.
Ihmettelen vanhempia, jotka pakottavat lapsensa valehtelemaan,
kuten omistasi kerroit.
He eivät ole oikeasti Totuudessa, jos noin ovat tehneet.
Omat vanhempani kannustivat minua kouluttautumaan ammattiin, jossa voin elättää itseni.
Töitä riittäisi enemmänkin, mutta olen mieluummin tienraivaaja, omasta valinnasta on myös siinä kyse.
En kyllä yleistäisi, että "useimmat" olisivat järjestön yhteydessä, vaikkeivät uskoisi.
Miksi ihmeessä olisivat,jos eivät asiaan usko?
Jos ulkopuolisen maailman tuntee mieleisemmäksi, sinne vaan.Tuleepa sitten "tutkittua" sekin.
On kyllä kuulema pettymys..... :( - Uskossa,mut ei jt
Real love Jehovah kirjoitti:
tavoittanut, vaikka olisivat sitä kirjoista ulkoa opetelleet,
ja lapsilleen sitä opettaneet.
Vaikuttaa kyllä siltä, että monilla se raamatunlukukin on ollut kovin vähäistä.
Voi-voi-
omasta sydämestä sen halun pitää tulla.Vain Jeesus on totuus.
Kaikki muu on hölynpölyä. - Ei ikinä enää
puuseppä ;) kirjoitti:
ettei Jehova hyväksy valehtelemista.
kuten omistasi kerroit.
Omat vanhempani kannustivat minua kouluttautumaan ammattiin, jossa voin elättää itseni.
Töitä riittäisi enemmänkin, mutta olen mieluummin tienraivaaja, omasta valinnasta on myös siinä kyse.
En kyllä yleistäisi, että "useimmat" olisivat järjestön yhteydessä, vaikkeivät uskoisi.
Jos ulkopuolisen maailman tuntee mieleisemmäksi, sinne vaan.Tuleepa sitten "tutkittua" sekin.
On kyllä kuulema pettymys..... :(En menisi takas jt-touhuun mistään hinnasta.
Ammatin hommasin sen jälkeen kun erosin jt:sta.
Olemalla Jumalaan ja Jeesukseen uskova olen siinä onnellisessa asemassa että minun ei tarvitse väkisin vääntää roolia joka ei ole luonnollista ihmiselle.
Jätä sinäkin lahkosi ja antaudu Kristukselle. - Äimistynyt
troyen kirjoitti:
Monella varmaankin on täysin sama historia kuin minulla: vanhemmat ovat pakottaneet lapsesta asti kokouksiin ja kentälle. En ole itse voinut valita uskontoani. Se on päätetty puolestani. Minut on pakotettu valehtelemaan, että olisin muka vapaaehtoisesti kentällä ja että olisin muka itse tutkinut, että tässä on totuus. Ja pah!minä kyllä alkaisin karttaa HEITÄ.
Sellaiset vanhemmat eivät ole oikeita todistajia, jotka tottelevat Jehovan ohjeita. - 433434 343434
Ei ikinä enää kirjoitti:
En menisi takas jt-touhuun mistään hinnasta.
Ammatin hommasin sen jälkeen kun erosin jt:sta.
Olemalla Jumalaan ja Jeesukseen uskova olen siinä onnellisessa asemassa että minun ei tarvitse väkisin vääntää roolia joka ei ole luonnollista ihmiselle.
Jätä sinäkin lahkosi ja antaudu Kristukselle.Uskonnonvapaus....
- troyen
puuseppä ;) kirjoitti:
ettei Jehova hyväksy valehtelemista.
kuten omistasi kerroit.
On kyllä kuulema pettymys..... :("En kyllä yleistäisi, että "useimmat" olisivat järjestön yhteydessä, vaikkeivät uskoisi.
Miksi ihmeessä olisivat,jos eivät asiaan usko?"
No sen vuoksi, etteivät menettäisi "ystäviään" ja perhettään. Jos järjestöstä eroaa (minkä syyn vuoksi hyvänsä), joutuu kartetuksi. - kuulin 10-
kyllä 13 v tietää kirjoitti:
kypsässä 13 vuoden iässä.Kyllähän siinä iässä pitää tietää mitä haluaa.Kumma kun en siinä iässä kuitenkaan tiennyt edes minkä ammatin itselleni haluan.Ei ollut vaihtoehtoja muuta kuin se tienraivaus.
Kuulostaa niin lahkotouhulta ETTÄ!!vuotiaana ensimmäisen kerran Jehovan todistajien totuudesta.Kasteelle menin muiden odotusten vuoksi 19 vuotiaana,ja olin niin lapsellinen,että en edes silloin ymmärtänyt täysin,mihin olen sitoutumassa.Aika ihmeellistä,että Jehovan todistajat pitävät 13-vuotiasta vastuussa siitä,mitä tekee,varsinkin,kun on kyse niin vaikeasta asiasta kuin uskonto.Itse olin 13-vuotiaana aivan lapsen kengissä.Leikin vielä Barbie-nukeilla.Sitten toiset menevät kasteelle sen ikäisenä.Sehän on lapsikaste.Tiedän sellaisenkin,joka meni kasteelle 10-vuotiaana.Tuollaiset kasteet pitäisi mitätöidä.
- JT-tutkija
troyen kirjoitti:
"En kyllä yleistäisi, että "useimmat" olisivat järjestön yhteydessä, vaikkeivät uskoisi.
No sen vuoksi, etteivät menettäisi "ystäviään" ja perhettään. Jos järjestöstä eroaa (minkä syyn vuoksi hyvänsä), joutuu kartetuksi.Tuo on valitettavasti sairainta todistajien puuhissa. Jos lähdet, lähtevät mysö "ystäväsi". Sinänsä naurettavaa ja ala-aste tasoista meininkiä.
Kyllä kaksi aikuista ihmistä ovat ystäviä IHMISENÄ. EI siihen (pitäisi) vaikuttaa se, jos toinen heistä eroaa lahkosta. SAMA IHMIENN HÄN ON EDELLEEN, samoine tekoineen ja elämänarvoineen.
En ole itse JT, mutta en keksi yhtään syytä, miksi välit pitäisi katkaista hyvään ihmiseen ja hyvään ystävään vain sen takia, että hän eroaa? Onhan hän edelleen sama ihminen!
EI kai kukaan aikuinen hylkää ystäväänsä, vaikka tämä sairastuisi vakaavsti tai jalka amputoitaisiin? Onhan se rullatuolissa loppuelämänsä oleva ihminen sama ihminen kuin ennen jalan amputointia! - ap
troyen kirjoitti:
"En kyllä yleistäisi, että "useimmat" olisivat järjestön yhteydessä, vaikkeivät uskoisi.
No sen vuoksi, etteivät menettäisi "ystäviään" ja perhettään. Jos järjestöstä eroaa (minkä syyn vuoksi hyvänsä), joutuu kartetuksi.Tuskin kukaan elää arvojensa vastaisesti ihan vain siksi ettei kaverit jätä...
- uskis
ap kirjoitti:
Tuskin kukaan elää arvojensa vastaisesti ihan vain siksi ettei kaverit jätä...
Aika ikävää olisi jos joku heistä sanos että lällää, en mä oikeesti jumalaan uskokaa, ja raaamatunlukukin on ikävää touhua.
Kyllä meidän kaveruus loppuisi siihen :(
- JT-tutkija
http://www.savonsanomat.fi/viihde/viihdeuutiset/no-title/546074
"Kun on syntymästään asti oppinut katsomaan maailmaa tietyllä tavalla, on todella vaikea huomata, mikä on oma ajatus ja mikä ulkoa tullutta. Oli rankkaa tajuta, että oma maailmankuvani olikin opittu eikä itseni muodostama, Komulainen kertoo Me Naiset -lehdessä."
"Hän erosi äitinsä uskosta parikymppisenä. Jätettyään yhteisön hän huomasi olevansa tyhjän päällä, kun uskonnon mukana hävisi myös ystäviä. Tilannetta vaikeutti se, että hän muuti Helsinkiin ja läheiset jäivät kotiseudulle."
"Komulaisen perhe suhtautui päätökseen ymmärryksellä(!!!!). Myös hänen neljä sisarustaan ovat eronneet Jehovan todistajista."
Eroavaa saa siis ymmärrytä jt-piireissä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 393695
- 991748
- 1361625
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa531610- 971371
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo301276MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil2971176- 571135
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1271031Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2711011