MIKSEI MUA NUKUTA?

En saanut unta enää ja päätin kysellä jos vaikka löytäisin apua täältä. En kyllä haluaisi valvoakaan. Ja juuri nyt kun ois unentarvetta.

4

485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zz..Z..zz..zZZ:..zzz

      ....itstse valvonut 2 päivää unettomuuden takia -__- ei kiva..
      Mutta yritä tehä makkaristasi mahdolllisimman pimeä ja hiljainen ja kuuntele jotain rauhoittavaa musiikkia.
      Toisaalta, taidan olla vähän väärä ihmjinen sua neuvomaan tässä :´D

      • Vaan itelles. Kyllä mä sitten lopulta unta sain.


    • sleep_death

      Unettomuuteen kannattaa vähän aikaa syödä nukahtamislääkkeitä (stillnoct, zopinox, stella), sitä varten ne ovat olemassa ja ne ovat lyhyt aikaiseen unettomuuteen varsin tehokkaita. Varsinaisia benzodiapiineja (diapam, oxamin, temesta, temazepam) kannattaa välttää mahdollisimman paljon ja käyttää vain yksittäisiä päiviä.

      *** Jos unettomuus jatkuu pidempään kannattaa mennä yksityiselle unettomuuteen erikoistuneelle neurologille. ***

      Psykiatreja kannattaa välttää, koska sieltä ratkaisut ovat luokkaa masennuslääkkeet tai antipsykootit, jotka eivät todellakaan ole pidemmän päälle hyviä ratkaisuja (myrkkyä aivoille ja lopettaminen vaikeaa ja kuolet helposti lopulta lääkkeiden aiheuttamiin ongelmiin (10v)). Näin siis paitsi jos olet jatkuvasti suunnittelemassa ranteittesi vetämistä auki, hyppäämistä kerrostalon katolta tai olet paranoidisen varma siitä että kaikki ovat suunnittelevat myrkyttämistäsi tms.

      Lääkkeitä, joita tulee välttää: bentsodiatsepiinit (paitsi hetkellisesti), temesta (ei koskaan), seroquel (ei koskaan), antipsykootit (ei koskaan), trazodone/azona (ei koskaan).

      Ennen kuin aloitat keskushermostoon vaikuttavan lääkkeen käytön: sivuvaikutukset (selvitä perinpohjin), lopettamisen mahdollisuus (selvitä perinpohjin), mitä tapahtuu hyvin pitkässä (vuosia) käytössä?, kysy toiselta alan tohtorilta toistamielipidettä, selvitä netistä mitä *ongelmia* lääkkeen käytöstä on syntynyt (ja yrittää hahmottaa miten yleisiä ne on), netissä on myös paljon paskapuhetta ja epävarmaa tietoa (wikipedia ja muut luotettavan näköiset sivustot voivat sisältää väärää tietoa ja erityisesti erilaisista persoonallisuushäiriöistä kärsivien ihmisten kirjoitukset voivat olla täysin harhaanjohtavia).

      Siten miten lääkettä käytetään voi suuri merkitys sivuvaikutuksiin. Joskus liian matalat annokset voivat olla vahingollisempia kuin korkeat. Serotoniiniin vaikuttavia lääkkeitä kannattaa välttää, koska serotoniini on myrkkyä jos sitä kertyy liikaa aivoissa vääriin paikkoihin.

      Esimerkki: Doxepin 5-10mg on suositeltu annos unettomuuteen (antihistamiini), mutta suuremmat annokset voivat olla haitallisempia kun sivuvaikutukset kasvaa (doxepin on vanha masennuslääke, jolla todennäköisesti paljon ikäviä sivuvaikutuksia suurempina annoksina)

      Kun käyt lääkärissä vaadi, että lääkkeiden sivuvaikutukset ja pitkäaikaiset (eliniän lyhentymät) sivuvaikutukset selvitetään kunnolla! Myöhemmin voi lääkärin tietysti haukkua pataluhaksi, mutta silloin saattaa olla jo myöhäistä korjata lääkitystä.

      ==========
      YLEISTÄ

      Kaikki lääkkeet pitää miettiä tarkkaan ja mitään lääkettä ei voi pitkään ilman sivuvaikutuksia syödä (niin kuin ei voi unilääkkeitäkään).

      ==========
      Luonnollisia apuja unettomuuteen:

      Glysiini 3-5g, Teaniini, Tryptotabs (tryptofaani magnesium), valeriana, riittävä, muttei liika aerobinen liikunta, arginiini (NO-signaling), sitrulliini (NO), hyvä sänky ja viileä, rauhallinen nukahtamispaikka, akupunktio, rentoutumis/rauhoittumis/hengittämis jne. harjoittelu€, melatoniini (vanhemmilla)

      Muuta: kilpirauhasarvot, kannattaa myös selvittää testosteroni/estrogeeniarvot ja tehdä muita kokeita, alkoholi pois, omega3 jne, B-vitamiini, C-vitamiini (heikko antihistamiini), riittävä ja terveellinen ruoka ja juoma, stressi pois

      • En ole kolmen jälkeen saanut unta kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1310
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1147
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      98
      960
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      857
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      279
      850
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      19
      731
    7. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      725
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      709
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      28
      657
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      619
    Aihe