Testiautona oli Opel Vectra-C 4 D sedan 1.8 b -mallinen henkilöauto. Vuosimalliltaan
auto oli 2002.
Viat ja löytymisprosentit
2.1 OBD järjestelmän ilmoittama vikakoodi
* Vika löytyi 90%
2.2 Alatukivarren ulompi laakerointi välyksellinen taka-akselilla
* 40% (tällainen vika yleensä löydetään, mutta hyvin pieneen välykseen ei välttämättä puututa)
2.3 Nastaero liian suuri
* 10% (autossa oli muuten hyväkuntoiset renkaat, mutta nastoja takakummeissa liian vähän. ei turvallisuuden kannalta isoa merkitystä. vanhassa nastakummissa ei isoa eroa ajolle olipa niissä sitten vähän enemmän tai vähemmän nastoja)
2.4 Tuulilasissa halkeama näkökentässä
* 20% (oli lasin yläreunassa. makuasia oliko näkökentässä)
2.5 Kallistuksenvakaajan kiinnitys välyksellinen
* 0% (jos vika oli todellinen, aika ihmeellistä ettei kukaan 20 vikaa löytänyt)
2.6 Lähivalon korkeudensäätölaite ei toimi
* 70% (ihan hyvä löytymispros., ei kovin kummonen vika liikenneturvallisuuden kannalta)
-------------------
En tämän testin pohjalta vetäisi mitään kattavampaa yhteenvetoa katsastustoiminnan tilasta.
Trafin katsatustutkimuksesta
11
524
Vastaukset
Kuten koko katsastuspakko.
Pitää tutkia ja uutisoida sitä mikä on koko touhun de fakto vaikutus liikenneturvallisuuteen. Vaikutusta ei tutkitusi ole, jonka takia pakkokatsastus loppuu.- fdgdfgdgdfgdfg
Aivan totta.
Kanadassa ei ole autoja katsastettu enää vuosiin.... Mitä tästä seurasi? Liikenneturvallisuus ei kääntynyt laskuun. - totuuseipala
fdgdfgdgdfgdfg kirjoitti:
Aivan totta.
Kanadassa ei ole autoja katsastettu enää vuosiin.... Mitä tästä seurasi? Liikenneturvallisuus ei kääntynyt laskuun.Tutkitusti paras ja edullisin katsastus on tämä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9363340
Käykää kaikki katsomassa. Kohta Suomessa ei ole muuta katsastusta.
- Pitsisaumaa
No olipas siinä murhaavan vakavia vikoja. Pienestä väljyydestä on vielä matkaa siihen, että tukivarsi repsahtaa.
Eikö testiin löytynyt yhtään ruostevikaa? Mielellään vielä kepulikonsteilla korjattuja. http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9594666/47627184
Saman suuntaisia olivat kirjoitukset myös tuolla "Katsastusosastollakin"- luistimet
> 2.3 Nastaero liian suuri
* 10% (autossa oli muuten hyväkuntoiset renkaat, mutta nastoja takakummeissa liian vähän. ei turvallisuuden kannalta isoa merkitystä. vanhassa nastakummissa ei isoa eroa ajolle olipa niissä sitten vähän enemmän tai vähemmän nastoja)
Niin, vanhassa jyrsimessä ei nastojen määrällä ole väliä, koska pyöreäpäiseksi kuluneet piikit ovat aikalailla hyödyttömät joka tapauksessa.
Mutta uudessa renkaassa noilla on merkitystä ja huonommin pitävät renkaat takana ovat aika vaarallinen suoritus - etenkin vanhassa autossa, josta puuttuu ESC.- Jylsiä lotta
> 2.3 Nastaero liian suuri
* 10% (autossa oli muuten hyväkuntoiset renkaat, mutta nastoja takakummeissa liian vähän. ei turvallisuuden kannalta isoa merkitystä. vanhassa nastakummissa ei isoa eroa ajolle olipa niissä sitten vähän enemmän tai vähemmän nastoja)
Korjaustoimenpide, nypitään eturenkaista osa nastoista pois.
Mistäs tiedät reikaiden iän? - Sieltäsieltä
Jylsiä lotta kirjoitti:
> 2.3 Nastaero liian suuri
* 10% (autossa oli muuten hyväkuntoiset renkaat, mutta nastoja takakummeissa liian vähän. ei turvallisuuden kannalta isoa merkitystä. vanhassa nastakummissa ei isoa eroa ajolle olipa niissä sitten vähän enemmän tai vähemmän nastoja)
Korjaustoimenpide, nypitään eturenkaista osa nastoista pois.
Mistäs tiedät reikaiden iän?Kyljen merkinnästä
- mietityttämään...
Eikö katsastusasemilla ole mitään yhteistä ajoneuvorekisteriä, siis eikö mukamas mihinkään jää mitään merkintää, jos käyt katsastuttamassa autoasi ja tulee hylätty päätös ja korjauskehoitus? Luulisi, että tänä päivänä tällainen rekisteri olisi ilman muuta olemassa, muutoinhan sitä kannattaisi hylätyn päätöksen jälkeen kokeilla onneaan seuraavalla katsastusasemalla. Eli jos tällainen rekisteri on olemassa, niin kuinka on mahdollista, että TraFi on katsastuttanut saman auton 20 kertaa, eikä missään kukaan huomannut, että autohan on saanut korjauskehoituksen jo aiemmin siltä katsastusasemalta, jossa sitä ensimmäisenä yritettiin katsastaa. Jos taas tämä Vectra olisi saanut leiman heti ensimmäisellä asemalla, niin silloinhan seuraavalla asemalla olisi pitänyt näkyä, että kys. auton katsastus on juuri tehty, eikös niin?
- zcvxcvxcvxvxcvxv
Eiköhän TraFi ole saanut manipuoloitua auton tietoja sen verran että aiempi katsastus ei ole näkynyt mistään.
- HASU*
zcvxcvxcvxvxcvxv kirjoitti:
Eiköhän TraFi ole saanut manipuoloitua auton tietoja sen verran että aiempi katsastus ei ole näkynyt mistään.
Kyllä kait se tietokanta on Trafin peukaloitten alla ja tuskin onnistuu ilman tietokannan manipulointia.
Kaikesta huolimatta ja omiin kokemuksiin nojaten (katsastanut useamman eri firman asemilla useita menopelejä), edelleen luotan katsastusmiesten osaamiseen ja nimenomaan terveeseen harkintakykyyn. Taanoin tällä markkinoita johtavan yrityksen asemalla kaveri totesi, että alapallonivelessä on orastava klappi, että olisi hyvä uusia ennen seuraavaa katsastusta, eikä edes korjauskehoitusta. Siinä oli oikea ammattimies. Ajoin sillä samaisella nivelellä huoletta vielä pari vuotta.
Nikkaroisivat näissä testeissä ihan oikeita vikoja ja mielellään sellaisia joilla voisi olla merkitystä ajoturvallisuuteen. Sittenhän se vasta nähtäisiin, miten homma toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101104
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18629Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264616- 68577
- 95552
- 52519
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47437