Hallintoelimen julkeus

Seuraavanlaiset lausunnot osoittavat hyvin Jehovan todistajien hallintoelimen julkeuden:

"Ryhmänä orjaluokka on antanut erinomaisen mallin ”seuraamalla jatkuvasti Karitsaa, minne hän meneekin” (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24)

"Uskollinen orja on myös ymmärtäväinen siinä mielessä, että se ei toimi julkeasti menemällä Jehovan edelle eikä myöskään vitkastele, kun jotakin asiaa koskeva Jumalan ohjaus on selvä." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 27)

Voimmeko nähdä orjaluokan todella pidättyneen 'menemästä julkeasti Jehovan edelle', kun luemme esimerkiksi tällaista:

"Tämän luotettavan Raamatun ajanlaskun mukaan kuusituhatta vuotta ihmisen luomisesta päättyy vuonna 1975 ja ihmiskunnan historian seitsemäs tuhannen vuoden ajanjakso alkaa syksyllä 1975."

"Miten sopivaa olisikaan Jehova Jumalan tehdä tämä tuleva seitsemäs tuhatvuotisjakso levon ja vapautuksen sapattikaudeksi, suureksi riemuvuosisapatiksi vapautuksen julistamiseksi kautta maan kaikille sen asukkaille! Se olisi mitä ajankohtaisinta ihmiskunnalle. Se olisi myös mitä sopivinta Jumalan taholta, sillä muista, että ihmiskunnalla on vielä edessäpäin se, mitä mistä Pyhän Raamatun viimeinen kirja puhuu Jeesuksen tuhat vuotta kestävänä maan hallintana, Kristuksen tuhatvuotishallituksena. - - Ei olisi pelkkä sattuma, vaan Jehova Jumalan rakkaudellisen päätöksen mukaista, että Jeesuksen Kristuksen, "sapatin herran", hallituskausi sattuisi rinnakkaiseksi ihmisen olemassaolon seitsemännen vuosituhannen kanssa."

(Iankaikkinen elämä Jumalan lasten vapaudessa 1966, suom. 1967 sivut 29, 30)

Vuosi 1975 oli auttamaton floppi, kuten ovat olleet Vartiotorni-seuran monet aiemmatkin ennustukset. Näistä asioista tietoisena hallintoelin kirjoittaa jäsenilleen täynnä itseluottamusta tällä tavalla:

"Orja saa siis ohjausta Jehovalta. Siksi voimme luottaa täysin siihen raamatulliseen ymmärrykseen ja opastukseen, jota orja meille antaa." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24, 25)

Eikö tällainen ole nimenomaan julkeaa toimintaa?
Se ei olisi julkeaa, JOS järjestön puhumat asiat olisivat pitäneet paikkansa ja Jumala todellakin käyttäisi heitä. Mutta millä järjestön johtajat voivat näyttää toteen, että he todella saavat tietonsa jostain ihmiskuntaa korkeammasta lähteestä? Eivät millään. Koko järjestön historia osoittaa ihmisvetoisuuden ja Jumalan ohjauksen puuttumisen.

Tuoreessa kastetuille jäsenilleen suunnatussa artikkelissa järjestö itse selittää asiaa tällä tavalla:

"Ne jotka ottavat johdon Jumalan järjestön maanpäällisessä osassa, eivät tietenkään ole täydellisiä, mutta ei ollut Mooseskaan. Silti pilvipatsas oli jatkuvasti todisteena siitä, että Jumala oli nimittänyt hänet ja hyväksyi hänet. Huomaa myös, että yksittäisten israelilaisten asiana ei ollut päättää, milloin lähteä liikkeelle. Sen sijaan kansa toimi "Jehovan Mooseksen välityksellä antaman käskyn mukaan" (4. Moos. 9:23). - - Jehovan nimittämä "taloudenhoitaja" antaa nykyään selvän merkin, kun on aika muuttaa suuntaa. - - Pystytkö sinä näkemään selvästi todisteet Jumalan ohjauksesta?" (Vartiotorni 15. huhtikuuta 2011 s. 5)

Mutta mitä todisteita järjestöllä on antaa tämän väitteensä tueksi? Millä konkreettisella tavalla tämä järjestö voi perustella oman asemansa vertaamista Mooseksen valta-asemaan? Vanhan testamentin kertomuksessa Mooseksen kerrotaan halkoneen meriä ja puhkoneen kallioon vesilähteitä ja tehneen vaikka mitä muita voimatekoja TODISTAAKSEEN jumalallisen valta-asemansa. Mooseksen kerrotaan olleen kyllä epätäydellinen ihminen henkilökohtaisessa elämässään, muuta todisteet Jumalan ohjauksesta eivät KOSKAAN jääneet vaillinaisiksi tai loistaneet poissaolollaan. Jopa silloin, kun hänen kerrotaan olleen epätäydellinen (otti ihmeteosta kunnian itselleen), Jumalan kerrotaan osoittaneen voimansa hänen kauttaan ja järjestäneen vettä kansalle.

Mitä sen sijaan Vartiotorni-seura on tehnyt? Loputtomia oppimuutoksia ja jatkuvaa venkulointia. Se ei ole saanut ensimmäistäkään ennustustaan toteutumaan eikä oppejaan kestämään edes ajan kulumista. Siitä huolimatta se julkeasti vetoaa Mooseksen valtaan ja pelottelee jäseniään noilla muinaisilla kertomuksilla, jotka eivät todistettavasti liity millään tavalla tähän amerikkalaiseen kirjapainobisnekseen:

"Meidän täytyy varoa, ettei meissä kehittyisi riippumattomuuden henkeä. Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa (4. Moos. 16:1–3). Meidän tulisi päinvastoin arvostaa mahdollisuuttamme olla yhteistoiminnassa orjaluokan kanssa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009 s. 14)

Mutta juuri jäsentensä kritiikittömyydessä, tehokkuudessa ja ehdottomassa tottelevaisuudessa tämän liikeidean taika onkin.

50

1075

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Lopeta nyt tuo tekopyhä kirjoittelusi. SINÄ, joka vertaat apostoleita väärään profeettaan ja siinä samalla Jeesustakin. Sinäkö täällä opetat Raamatun tutkimista?

• Jt-järjestön menettelyihin kohdistettu perusteltu kritiikki aikaansaa välittömän reaktion. Itse aloituksessa olevia asioita ei kommentoida lainkaan, vaan käydään heti kiinni kritiikin kirjoittajaan. Tästä näemme oivallisesti, kuinka tärkeää ja merkityksellistä myös kriittisen näkökulman esillä pitäminen on.
        Sitä "ainoaa oikeaa totuutta" ei saisi sitten millään osoittaa perusteettomaksi.

>>Sinäkö täällä opetat Raamatun tutkimista?>>

Minä en ole opettanut täällä kenellekään Raamatun tutkimista. Vertasin ainoastaan Jt-järjestön menoa Raamattuun, jonka nimeen tuo järjestö virallisesti vannoo.

• ....
        diovmorf kirjoitti:

Jt-järjestön menettelyihin kohdistettu perusteltu kritiikki aikaansaa välittömän reaktion. Itse aloituksessa olevia asioita ei kommentoida lainkaan, vaan käydään heti kiinni kritiikin kirjoittajaan. Tästä näemme oivallisesti, kuinka tärkeää ja merkityksellistä myös kriittisen näkökulman esillä pitäminen on.
        Sitä "ainoaa oikeaa totuutta" ei saisi sitten millään osoittaa perusteettomaksi.

>>Sinäkö täällä opetat Raamatun tutkimista?>>

Minä en ole opettanut täällä kenellekään Raamatun tutkimista. Vertasin ainoastaan Jt-järjestön menoa Raamattuun, jonka nimeen tuo järjestö virallisesti vannoo.

Niin, tässä opettaa Raamatun tulkintaa henkilö, joka sanoo Jeesusta ja apostoleja vääräksi profeetaksi. No, Jt:t on sitten sinun mittarillasi hyvässä seurassa. Jeesuksen seuraajiahan pitikin olla. Kiitos luokituksesta.

• .... kirjoitti:

Niin, tässä opettaa Raamatun tulkintaa henkilö, joka sanoo Jeesusta ja apostoleja vääräksi profeetaksi. No, Jt:t on sitten sinun mittarillasi hyvässä seurassa. Jeesuksen seuraajiahan pitikin olla. Kiitos luokituksesta.

>>Niin, tässä opettaa Raamatun tulkintaa henkilö, joka sanoo Jeesusta ja apostoleja vääräksi profeetaksi.>>

Minulla ei ole näkemystä siitä, mikä on ns. "oikea" Raamatun tulkinta, joten ehkä ymmärrät, etten näin ollen voisi opettaa kenellekään Raamatun tulkintaa. Sen sijaan viittasin kyllä Raamatun tekstiin verratakseni sitä Vartiotornin tekstiin.

>>Jeesuksen seuraajiahan pitikin olla.>>

Kuten aloituksessakin tuli esille, niin kyllä se on Vartiotorni-seuran meininki paljon enemmän sitä vanhatestamentillista lakihenkistä pelottelua kuin Jeesuksen seuraamista.

• ....
        diovmorf kirjoitti:

>>Niin, tässä opettaa Raamatun tulkintaa henkilö, joka sanoo Jeesusta ja apostoleja vääräksi profeetaksi.>>

Minulla ei ole näkemystä siitä, mikä on ns. "oikea" Raamatun tulkinta, joten ehkä ymmärrät, etten näin ollen voisi opettaa kenellekään Raamatun tulkintaa. Sen sijaan viittasin kyllä Raamatun tekstiin verratakseni sitä Vartiotornin tekstiin.

>>Jeesuksen seuraajiahan pitikin olla.>>

Kuten aloituksessakin tuli esille, niin kyllä se on Vartiotorni-seuran meininki paljon enemmän sitä vanhatestamentillista lakihenkistä pelottelua kuin Jeesuksen seuraamista.

Kyllä sinä opetat tulkintaa. Juuri sen tulkinnan turvin opetat että Jeesus oli väärä profeetta.

Profeetoista puheen ollen, Joona lähti eräänä päivänä kentälle Niniveen...

"Lopulta Joona rupesi kulkemaan kaupungissa yhden päivän kävelymatkaa, ja hän julisti julistamistaan ja sanoi: ”Enää neljäkymmentä päivää, ja Ninive hävitetään.”

Sitten Joona meni ulos kaupungista ja istuutui kaupungin itäpuolelle, ja vähitellen hän teki sinne itselleen lehtimajan istuakseen sen alla varjossa, kunnes näkisi, miten kaupungin kävisi.

• .... kirjoitti:

Kyllä sinä opetat tulkintaa. Juuri sen tulkinnan turvin opetat että Jeesus oli väärä profeetta.

Profeetoista puheen ollen, Joona lähti eräänä päivänä kentälle Niniveen...

"Lopulta Joona rupesi kulkemaan kaupungissa yhden päivän kävelymatkaa, ja hän julisti julistamistaan ja sanoi: ”Enää neljäkymmentä päivää, ja Ninive hävitetään.”

Sitten Joona meni ulos kaupungista ja istuutui kaupungin itäpuolelle, ja vähitellen hän teki sinne itselleen lehtimajan istuakseen sen alla varjossa, kunnes näkisi, miten kaupungin kävisi.

>>Kyllä sinä opetat tulkintaa. Juuri sen tulkinnan turvin opetat että Jeesus oli väärä profeetta.>>

Jep, tulkitsen Jeesuksen sanat juuri siten kuin ne Uuteen testamenttiin on kirjoitettu:

"totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." (Matt. 10:23)

Jeesus lupasi tässä aivan selvästi palata seuraajiensa vielä eläessä. Ja sellaisena tuo lupaus myös vastaanotettiin hänen seuraajiensa keskuudessa, kuten käy hyvin ilmi esim. 1. Tess. 4:15-17.

>>Profeetoista puheen ollen, Joona lähti eräänä päivänä kentälle Niniveen...
        "Lopulta Joona rupesi kulkemaan kaupungissa yhden päivän kävelymatkaa, ja hän julisti julistamistaan ja sanoi: ”Enää neljäkymmentä päivää, ja Ninive hävitetään.”>>

Oletan sinun viittaavan tällä siihen, ettei Raamatussa kerrotun tosi profeetan Joonankaan ennustus toteutunut. Tähän tapaukseen vetoamalla ei kuitenkaan voida puolustella Vt-seuran vääriä ennustuksia. Miksi ei? Koska tuossa kertomuksessa niniveläisten kerrottiin poikkeuksellisesti katuneen Joonan saarnaamisen johdosta, minkä takia Jumala ei toteuttanutkaan Joonan vietäväksi antamaansa ennustusta. Mutta onko tämä maailma "katunut", eli kääntynty Vartiotorni-seuran opetuksiin ja siitä syystä Jumala olisi jättänyt toteuttamatta Vt-seuran kautta välittämänsä maailmanloput useita kertoja? Ei ole.

"Joka puolustaa uskoaan järkisyillä, hänet voidaan myös kumota järkisyillä." - Robert Hamerling

• ....
        diovmorf kirjoitti:

>>Kyllä sinä opetat tulkintaa. Juuri sen tulkinnan turvin opetat että Jeesus oli väärä profeetta.>>

Jep, tulkitsen Jeesuksen sanat juuri siten kuin ne Uuteen testamenttiin on kirjoitettu:

"totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." (Matt. 10:23)

Jeesus lupasi tässä aivan selvästi palata seuraajiensa vielä eläessä. Ja sellaisena tuo lupaus myös vastaanotettiin hänen seuraajiensa keskuudessa, kuten käy hyvin ilmi esim. 1. Tess. 4:15-17.

>>Profeetoista puheen ollen, Joona lähti eräänä päivänä kentälle Niniveen...
        "Lopulta Joona rupesi kulkemaan kaupungissa yhden päivän kävelymatkaa, ja hän julisti julistamistaan ja sanoi: ”Enää neljäkymmentä päivää, ja Ninive hävitetään.”>>

Oletan sinun viittaavan tällä siihen, ettei Raamatussa kerrotun tosi profeetan Joonankaan ennustus toteutunut. Tähän tapaukseen vetoamalla ei kuitenkaan voida puolustella Vt-seuran vääriä ennustuksia. Miksi ei? Koska tuossa kertomuksessa niniveläisten kerrottiin poikkeuksellisesti katuneen Joonan saarnaamisen johdosta, minkä takia Jumala ei toteuttanutkaan Joonan vietäväksi antamaansa ennustusta. Mutta onko tämä maailma "katunut", eli kääntynty Vartiotorni-seuran opetuksiin ja siitä syystä Jumala olisi jättänyt toteuttamatta Vt-seuran kautta välittämänsä maailmanloput useita kertoja? Ei ole.

"Joka puolustaa uskoaan järkisyillä, hänet voidaan myös kumota järkisyillä." - Robert Hamerling

>>>Mutta onko tämä maailma "katunut", eli kääntynty Vartiotorni-seuran opetuksiin ja siitä syystä Jumala olisi jättänyt toteuttamatta Vt-seuran kautta välittämänsä maailmanloput useita kertoja? Ei ole.

Jaa, missäs niin lukee? Tuossa vain lukee että Jumala muutti mielensä. Job ei edes saarnannut mitään katumuksen mahdollisuudesta. Se mitä sinä esität on yhdenlainen tulkinta asiasta. Minä vain esittelin tosiasian, sinä tulkitset sitä.

Nyt sinun tehtäväsi on todistaa päinvastaista. Kirkkoraamattukin sopii.

• .... kirjoitti:

>>>Mutta onko tämä maailma "katunut", eli kääntynty Vartiotorni-seuran opetuksiin ja siitä syystä Jumala olisi jättänyt toteuttamatta Vt-seuran kautta välittämänsä maailmanloput useita kertoja? Ei ole.

Jaa, missäs niin lukee? Tuossa vain lukee että Jumala muutti mielensä. Job ei edes saarnannut mitään katumuksen mahdollisuudesta. Se mitä sinä esität on yhdenlainen tulkinta asiasta. Minä vain esittelin tosiasian, sinä tulkitset sitä.

Nyt sinun tehtäväsi on todistaa päinvastaista. Kirkkoraamattukin sopii.

>>Nyt sinun tehtäväsi on todistaa päinvastaista. Kirkkoraamattukin sopii.>>

Tuossa jo totesinkin Jeesuksen luvanneen tyhjiä paluunsa suhteen:

"Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." (Matt. 24:33, 34)

Palasiko Jeesus niiden elinaikana, joille puhui nuo sanat?

• yuiyiuy

sinulla iskee mielessä selvästi ne defenssit päälle mitä lahko toivookin. vänkyröit selviä asioita ja kiertelet kun et voi suoraan vain tunnustaa totuutta eli sitä että lahko on pissannut sinunkin silmääsi. se ottaa koville jokaisella mutta on kypsempää tunnustaa tulleensa huijatuksi kuin tieten tahtoen olla ja jatkaa samaa mallia.

siinä on nimittäin suuri ero että tulee toisten eli lahkon puolelta puijatuksi, kuin se että puijaa ITSE itseään.

jokaista joskus jossain puijataan. mutta hölmöä on puijata itse itseään ja uskotella epätosia asioita tosiksi ja vääntää valkoinen mustaksi ja toista tietä.

• ....
        diovmorf kirjoitti:

>>Nyt sinun tehtäväsi on todistaa päinvastaista. Kirkkoraamattukin sopii.>>

Tuossa jo totesinkin Jeesuksen luvanneen tyhjiä paluunsa suhteen:

"Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." (Matt. 24:33, 34)

Palasiko Jeesus niiden elinaikana, joille puhui nuo sanat?

Jeesus sanoi lisäksi ”Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.”
        eli ennustuksella oli toinenkin merkitys.

• ....
        yuiyiuy kirjoitti:

sinulla iskee mielessä selvästi ne defenssit päälle mitä lahko toivookin. vänkyröit selviä asioita ja kiertelet kun et voi suoraan vain tunnustaa totuutta eli sitä että lahko on pissannut sinunkin silmääsi. se ottaa koville jokaisella mutta on kypsempää tunnustaa tulleensa huijatuksi kuin tieten tahtoen olla ja jatkaa samaa mallia.

siinä on nimittäin suuri ero että tulee toisten eli lahkon puolelta puijatuksi, kuin se että puijaa ITSE itseään.

jokaista joskus jossain puijataan. mutta hölmöä on puijata itse itseään ja uskotella epätosia asioita tosiksi ja vääntää valkoinen mustaksi ja toista tietä.

Sovitaanko niin, että kun et asiasta kerran mitään ymmärrä, niin katsele sivusta. Kypsyttää kaiken maailman tietoniekat jotka luulee olevansa valaistuneita ja kahlaa sivuja vain vahvistaakseen omia ennakkoluulojaan.

• uhlhjklh
        .... kirjoitti:

Sovitaanko niin, että kun et asiasta kerran mitään ymmärrä, niin katsele sivusta. Kypsyttää kaiken maailman tietoniekat jotka luulee olevansa valaistuneita ja kahlaa sivuja vain vahvistaakseen omia ennakkoluulojaan.

sovi sinä mitä haluat mutta minä kommentoin täällä jatkossakin vapaasti. olen objektiivinen juuri siksi koska en ole koskaan ollut lahkon jäsen. näen taulun koska en ole kehyksien sisäpuolella itse. voin ilman ennakkoajatuksia tutkia asioita objektiivisesti ilman tarvetta puolustautua. sinä taas omaat tarpeen olla subjektiivinen ja pettää itseäsi koska olet ilmeisesti tässä kultissa

• ....
        uhlhjklh kirjoitti:

sovi sinä mitä haluat mutta minä kommentoin täällä jatkossakin vapaasti. olen objektiivinen juuri siksi koska en ole koskaan ollut lahkon jäsen. näen taulun koska en ole kehyksien sisäpuolella itse. voin ilman ennakkoajatuksia tutkia asioita objektiivisesti ilman tarvetta puolustautua. sinä taas omaat tarpeen olla subjektiivinen ja pettää itseäsi koska olet ilmeisesti tässä kultissa

Mistä saat objektiivisen näkemyksesi?

• .... kirjoitti:

Jeesus sanoi lisäksi ”Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät.”
        eli ennustuksella oli toinenkin merkitys.

Niinhän se menee. Kun ennustus ei pidä kutiaan, niin keksitään lisämerkityksiä, useampia täyttymyksiä ja muuta huuhaata lisukkeeksi, niin aina joku on tarpeeksi sokea nielläkseen koko huuhaan pureksimatta.

Mutta aikuisten oikeasti: jos lupaaja olisi ollut oikeasti Jumalan poika, niin tämä olisi tullut aivan taatusti, ilman ensimmäistäkään lisämerkitystä tai -tulkintaa. Miksi Jumalan poika haluaisi aiheuttaa varta vasten hämmennystä ja lupailla asioita jotka eivät tapahdu?

• on maailmassa

>vertaat apostoleita väärään profeettaan ja siinä samalla Jeesusta --

En minä tuosta perustellusta ja ansiokkaasta diovmorfin puheenvuorosta millään löytänyt mitään perusteita julkaisemaasi diovmorfia solvaavaan lausuntoon.
        Luin juuri Jobin kirjan, tosin en VT:n väännöksestä, jossa Jobin kerrotaan 'sattuneen olevan uusin maassa', vähän niinkuin kulkumiehen. Silti Jobin tapauksen kaltaisia episodeja, on saattanut olla itsekunkin elämän varrella.

Kun VT:tä halinnoiva antikristillinen, pahanjärjestö, tekee syyttömän elämästä 'helvetin', Jobinkirja voisi avata monienkin ymmärrystä siinä, ettei (silloin) arvostamiensa henkilöiden taholta, yllätyksenä hyökännyt räikeä kaltoinkohtelu, erottaminen julkean pahan surakunnasta, ole seurausta uhrin todellisesta väärinteosta.

Tutkimattomat ovat VT:n tiet heidän opetuslapsille. Mikä sen järjestön pointi lopultakin on! Pitkään asioita seuranneena, voisin nähdä pointina olevan kasvattaa (ainakin vielä uskonnollista) järjestöä, sokeasti ja kyselemättä tottelevien joukko < kansa, ikäänkuin Valaistuneiden Uutta maailmanjärjestystä silmälläpitäen. Erottamiseen johtavat 'oikeustoimet' ovat herkimmässä juuri Vartiotornin 'valon' kyseenalaistamistapauksissa ja järjestön arvovaltaa uhkaavan tottelemattomuuden ilmetessä.

Järjestö vaikuttaa salaisesti juuri suggestioviestinnän keinoin, siksi mielikuva-arvovaltaansa, heidän ei saa päästää minkään uhkaamaan; kuplaa puhkeamaan. Erottaminen on itseasiassa jonkun arvovallan hävittämistä sillä, ettei erotettua enään järjestössä kukaan usko; ettei hän voisi puolestaan murentaa järjestön satumaisiin kuviin perustuvaa suggestioarvovaltaa. Minkä enemmän henkilöllä on järjestössä tietoa ja asemaa – uskottavaa arvovaltaa – sen vähäisimmin, jopa keksityin syin, pystytellylle heidän 'oikeustoimelle' tulee kiire. Kun joku on erotettu, on aivan sama kuka hän oli, kuten Raymond Franz, hänen puheellaan ei enään ole merkitystä. Asenne muuttuu heti hylkääväksi, kun viitataan, että "sehän on se erotettu". Hänet itsensä, tietonsa ja puheensa, laitetaan pannaan, torninkiroukseen, jollaisen kirotun puheita ei saa kuulla, eikä kirjoituksia lukea, shokeeraavan erottamisen uhalla.

Heidän järjestönsä uhrien tulisi osata itse erota, ja meidän jokaisen auttaa heidän sielmiensä aukeamista; suggestion raukeamista. Vaikka raaka, piirissään julkinen, erottaminen tuo tavallaan Jobin tuskia, se on siunaus. Se saattaa merkitä uhrien tosiasiasiallista pelastumista; ”tien, totuuden ja elämän” löytämistä -- pahanvoidellun kuolemaan vievän otteen kirpoamista!

• ....
        on maailmassa kirjoitti:

En minä tuosta perustellusta ja ansiokkaasta diovmorfin puheenvuorosta millään löytänyt mitään perusteita julkaisemaasi diovmorfia solvaavaan lausuntoon.
        Luin juuri Jobin kirjan, tosin en VT:n väännöksestä, jossa Jobin kerrotaan 'sattuneen olevan uusin maassa', vähän niinkuin kulkumiehen. Silti Jobin tapauksen kaltaisia episodeja, on saattanut olla itsekunkin elämän varrella.

Kun VT:tä halinnoiva antikristillinen, pahanjärjestö, tekee syyttömän elämästä 'helvetin', Jobinkirja voisi avata monienkin ymmärrystä siinä, ettei (silloin) arvostamiensa henkilöiden taholta, yllätyksenä hyökännyt räikeä kaltoinkohtelu, erottaminen julkean pahan surakunnasta, ole seurausta uhrin todellisesta väärinteosta.

Tutkimattomat ovat VT:n tiet heidän opetuslapsille. Mikä sen järjestön pointi lopultakin on! Pitkään asioita seuranneena, voisin nähdä pointina olevan kasvattaa (ainakin vielä uskonnollista) järjestöä, sokeasti ja kyselemättä tottelevien joukko < kansa, ikäänkuin Valaistuneiden Uutta maailmanjärjestystä silmälläpitäen. Erottamiseen johtavat 'oikeustoimet' ovat herkimmässä juuri Vartiotornin 'valon' kyseenalaistamistapauksissa ja järjestön arvovaltaa uhkaavan tottelemattomuuden ilmetessä.

Järjestö vaikuttaa salaisesti juuri suggestioviestinnän keinoin, siksi mielikuva-arvovaltaansa, heidän ei saa päästää minkään uhkaamaan; kuplaa puhkeamaan. Erottaminen on itseasiassa jonkun arvovallan hävittämistä sillä, ettei erotettua enään järjestössä kukaan usko; ettei hän voisi puolestaan murentaa järjestön satumaisiin kuviin perustuvaa suggestioarvovaltaa. Minkä enemmän henkilöllä on järjestössä tietoa ja asemaa – uskottavaa arvovaltaa – sen vähäisimmin, jopa keksityin syin, pystytellylle heidän 'oikeustoimelle' tulee kiire. Kun joku on erotettu, on aivan sama kuka hän oli, kuten Raymond Franz, hänen puheellaan ei enään ole merkitystä. Asenne muuttuu heti hylkääväksi, kun viitataan, että "sehän on se erotettu". Hänet itsensä, tietonsa ja puheensa, laitetaan pannaan, torninkiroukseen, jollaisen kirotun puheita ei saa kuulla, eikä kirjoituksia lukea, shokeeraavan erottamisen uhalla.

Heidän järjestönsä uhrien tulisi osata itse erota, ja meidän jokaisen auttaa heidän sielmiensä aukeamista; suggestion raukeamista. Vaikka raaka, piirissään julkinen, erottaminen tuo tavallaan Jobin tuskia, se on siunaus. Se saattaa merkitä uhrien tosiasiasiallista pelastumista; ”tien, totuuden ja elämän” löytämistä -- pahanvoidellun kuolemaan vievän otteen kirpoamista!

>>>julkaisemaasi diovmorfia solvaavaan lausuntoon.

Pistä vain lukien alemmas tekstejä ja vedä sanasi takaisin.

• t-i-u-k-u kirjoitti:

Niinhän se menee. Kun ennustus ei pidä kutiaan, niin keksitään lisämerkityksiä, useampia täyttymyksiä ja muuta huuhaata lisukkeeksi, niin aina joku on tarpeeksi sokea nielläkseen koko huuhaan pureksimatta.

Mutta aikuisten oikeasti: jos lupaaja olisi ollut oikeasti Jumalan poika, niin tämä olisi tullut aivan taatusti, ilman ensimmäistäkään lisämerkitystä tai -tulkintaa. Miksi Jumalan poika haluaisi aiheuttaa varta vasten hämmennystä ja lupailla asioita jotka eivät tapahdu?

"Mutta aikuisten oikeasti: jos lupaaja olisi ollut oikeasti Jumalan poika, niin tämä olisi tullut aivan taatusti, ilman ensimmäistäkään lisämerkitystä tai -tulkintaa."

Eikö Turunen ole antanut vastausta tuohon?

Matt. 24:36
        Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.

Mark. 13:32
        Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.

• uhlhjklh kirjoitti:

Ilman muuta, ja tiukukin tietää että sinä olet paras kommentoimaan asioita. Vain aito agnostikko kykenee antamaan objektiivista tietoatodistajuudesta. Loput tiedot voi hakea sitten Turusen kirjasta.

Oletko muuten tietoinen, että virke alkaa isolla kirjaimella.

• on maailmassa kirjoitti:

"antikristillinen"

Persuteletko millä tavalla Jehovan todistajat ovat antikristillinen järjestö?

• 1914+1925=1975

Vt-liikkeen juhlima vuoden 1975 synttäri perustui perimätietoon 7000-vuotisista luomispäivistä. Ei ihme, ettäö yksikään vuosiluvulla määritetty Vt-bile ei ole osumut oikeaan kun puhutaan Raamatusta, mutta sekoillaan perimätiedon ja pakkoselittelyn välimaastossa.

• ....

>>>Ei ihme, ettäö yksikään vuosiluvulla määritetty Vt-bile ei ole osumut

On aivan normaali käytäntö odottaa ennemmän tai vähemmän.

*Laitan pari esimerkkiä*

In the 5th century, the Council of Ephesus decided the millenium had already begun.

Pope Gregory I, 590-604 C.E., predicted the imminent end of the world.

Spanish Monk Beatus predicts it for 800 A.D.

An ecumenical council for the Roman Catholic Church announces Christ's return by 1000.

Aelfric, the Abbott of Eynsham predicts it for the year 1000.

Abbo of Fleury, the French Abbott predicts it for predicts it for 994/996.

Richard of St. Vaast leads a pilgrimage for the predicted end in 1033.

1184 is the target date for the return of the Antichrist according to many...
        and again in 1345-1385

Joachim of Fiore(1135-1202) used the New Testament and the Trinity to proclaim the coming of the anti-christ in 1260 A.D.

1260 is also touted by Brother Arnold (Dominican Monk)

Speaking of the Trinity, the Church Father who first coined the term, Tertullian was a Montanist(a deeply apocalyptical sect).

Jean de Roquetaillade announced it for 1366

Roman Catholic, Arnald of Villanova, predicted the appearance of the Antichrist in 1378

The Taborites predict it for 1420.

Priest Martinek Hauska announces doom for 1420.

Hans Hut announced the end for1528

Cardinal Nicholas of Cusa announced it for 1533

• ....
        .... kirjoitti:

*Laitan pari esimerkkiä*

In the 5th century, the Council of Ephesus decided the millenium had already begun.

An ecumenical council for the Roman Catholic Church announces Christ's return by 1000.

and again in 1345-1385

Joachim of Fiore(1135-1202) used the New Testament and the Trinity to proclaim the coming of the anti-christ in 1260 A.D.

Speaking of the Trinity, the Church Father who first coined the term, Tertullian was a Montanist(a deeply apocalyptical sect).

Roman Catholic, Arnald of Villanova, predicted the appearance of the Antichrist in 1378

Melchior Hoffman announced it for 1593

The Fifth Monarchists predicted between 1655-57

A Lutheran named Adam Nachenmoser announced it for 1635

Lutheran leader, Andreas Osiander announced it for 1672

Jan Matthys announced for 1534

Archbishop of York and Primate of England, Edwin Sandys (1519-1588) proclaimed the imminent end

John Wycliffe announced it for 1379

One of the first Baptist groups, The Anabaptists believed that the Millenium would occur in 1533

Reformer John Foxe believed the last days would start in 1600. He was shared in this view by Robert Pont

New England Minister Jonathan Edwards predicts 1866

The Puritans predict it for 1700

Emanuel Swedenborg predicts the end for 1757

Anglican rector Thomas Beverly predict 1697

Anglican rector John Mason for 1694

Pierre Jurie predicts the end for 1689

Sir Walter Raleigh, Hugh Broughton and Thomas Brightman thought it would not be until 1700

Christopher Columbus said the world was going to end in 1656

Deacon William Aspinwall (General Court) predicts the end for 1673

Feb 28, 1763 Devout Methodist George Bell foresaw the end of the world on this date.

Cardinal Pierre d'Ailly announced it for 1789

The Shakers announced it for 1792

1790 The Second Coming, according to Irish orator Francis Dobbs.

1792 The end of the world according to the Shakers.

• 1984+1989+1994=2000
        .... kirjoitti:

*Laitan pari esimerkkiä*

and again in 1345-1385

Täysin pieleen menneet Vt-ennustelut on jt:kin tietysti helpompi uskoa kun esittää Jehovalla olevan lukuisia toistensa kanssa kilvan ennustelevia viestintäkanavia.

• ....
        .... kirjoitti:

Archbishop of York and Primate of England, Edwin Sandys (1519-1588) proclaimed the imminent end

One of the first Baptist groups, The Anabaptists believed that the Millenium would occur in 1533

Reformer John Foxe believed the last days would start in 1600. He was shared in this view by Robert Pont

Sir Walter Raleigh, Hugh Broughton and Thomas Brightman thought it would not be until 1700

Feb 28, 1763 Devout Methodist George Bell foresaw the end of the world on this date.

1794 The end of the world according to the Shakers.

Charles Wesley, brother of Methodist Church

founder John Wesley, predicted Doomsday would be in 1794.

Lavater announced it for 1795

Some Christian believers in Russia thought
        that Peter the Great was the Anti-Christ in the 1660's.

Historic Jews in the 17th century believed that the Messiah would come in the year 1648.

John Napier announced it for 1688 or 1700

John Cummings of the Scottish National
        Church, predicted Jesus would return in 1865.

Isaac Newton announced it for about another 90 years in his day

Richard Brothers announced it for 1795

Methodist Church founder John Wesley foresaw the Millennium beginning in 1836, the same year that the Beast of Revelation was to rise from the sea.

Reverend M. Baxter (Church of England) predicts it for 1868

Scottish National Church official,

the "Reverend" John Cumming (1807-1881) proclaimed "Redemption draweth Nigh" in 1867

In 1832 Pope Gregory XVI indicated that the time of the "plague of locusts

(Revelation 9:3)" had arrived in his Encyclical "Mirari vos arbitramur."

Pat Robertson announced it for 2007(in a novel)

Born-Again, R. Henry Hall for 1998 (AD 1991-The Genesis of Holocaust)

Hart Armstrong posts the Tribulation for 1989

Chuck Smith, Pastor of Calvary Chapel of
        Costa Mesa proclaimed it for 1981

Tommy Hicks, a noted evangelist, received visions of the end in 1961

Joseph Smith, founder of the Mormons, predicted the world's end in the 19th. Century.

Elizabeth Claire Prophet announced it for 1989

• ....
        .... kirjoitti:

Pastor Chuck Smith of Calvary Chapel in Costa Mesa, California predicted the Rapture in 1981.

Hon-Ming Chen predicted Christ's return on March 31, 1998.

Methodist Joanna Southcott(1750-1814 announced she was the Bride of the Lamb and began to seal the 144,000

Early in the 20th century, Dr. Isaac M. Haldeman, Pastor of the First Baptist Church in New York City, predicted that the Antichrist would appear before the Jews return to Palestine

Assemblies of God official, Thomas M. Chalmers, announced it for the early 1920's

Pentecostal leader, Lester Sumrall predicts 1985

Evangelical prophecy teacher has announced it for 1975, 1976, 1980, 1981, 1982, 1983, 1985, 1986, 1987, 1988, and 1989 (see Sooth-Sayers of the Second Advent, Alnor)

September, 1981, Baptist itinerant preacher (a.k.a. an evangelist) in Springfield, Missouri makes the sure- fire claim that he had determined from Bible study that Christ absolutely HAD to come back between
        October, 1981 and September, 1982. (see THE SCOURGE OF THE "PROPHECY MONGERS" from "AS I SEE IT" Volume 1, Number 3, March, 1998

Hal Lindsey, author of The Late Great Planet Earth, predicted the Rapture would occur in 1988.

Nationally syndicated TV show host (Prophecy in the News), J.R. Church predicted the rapture for 1988.

David Webber and Noah Hutchings of the Southwest Radio Church (SRC) announced it for "1981 or '88".

Henry Kreysler announces Armageddon for 1995

Author Reginald Dunlop announces the Rapture for 1991.

Mary Stewart Relfe announced the Great Tribulation for 1990.

Salem Kirban - Bible prognosticator, predicted "the Rapture" would take place in 1989.

Benny Hinn predicted the Rapture would occur in 1993.

Dr. Jack van Impe has speculated that the end will come between September 1999 and 2000.

Lester Sumrall for 2000.

Grant Jeffrey predicts it for October 9, 2000

Texe Marrs predicts it for 2000 (Storming toward Armageddon, 1992)

Philip B. Brown has stated that the millennial reign of Christ will begin April 6, 2008.

James McKeever ends his 6000 year theory by at least 2030 (End Times News Digest).

Dr. Harold Camping, president of Family Radio, expected the end of the world in 1994.

• pullea
        1984+1989+1994=2000 kirjoitti:

Täysin pieleen menneet Vt-ennustelut on jt:kin tietysti helpompi uskoa kun esittää Jehovalla olevan lukuisia toistensa kanssa kilvan ennustelevia viestintäkanavia.

3. Moos. 19:26

"Älkää syökö lihaa, jossa vielä on verta. Älkää harjoittako ennustamista tai noituutta.

Niin no Mossekin kielsi ennustamisen. kuitenkin vt-seuralla oli oikeus ennustella 1975 vuoden loppua sun muuta.
        mutta olipa se jeremiakin aikamoinen ennustelija, vaikka ne aika rankalla kädellä raamatussa vissiinkin tuomitaan...

ennustelu on sellanen jännä juttu mitä on taittu tehdä alusta asti... välillä se ennustelu on sallittua :D

• 1799+1874+1878+1881
        pullea kirjoitti:

3. Moos. 19:26

"Älkää syökö lihaa, jossa vielä on verta. Älkää harjoittako ennustamista tai noituutta.

Niin no Mossekin kielsi ennustamisen. kuitenkin vt-seuralla oli oikeus ennustella 1975 vuoden loppua sun muuta.
        mutta olipa se jeremiakin aikamoinen ennustelija, vaikka ne aika rankalla kädellä raamatussa vissiinkin tuomitaan...

ennustelu on sellanen jännä juttu mitä on taittu tehdä alusta asti... välillä se ennustelu on sallittua :D

Vt-liike on sikäli metka, että ennustelusta, sovittelusta ja muusta sekoilusta kysyttäessä kalifit ovat epätäydellisiä. Mutta kun samat kalifit antavat ohjeita, niin niihin ohjeisiin on suhtauduttava samalla vakavuudella kuin olisi suhtauiduttava Jehovalta tulleisiin ohjeisiin.

Vt-liike on nimenomaan kuuluisa siitä, ettei yksikään sen lukuisista ennustuksista ole osunut oikeaan, saavutus sekin lajissaan, onhan ennustukset tehty vakavalla naamalla.

• apuasaakunpyytää

millainen on kivi kengässäsi?

• pullea

"Ryhmänä orjaluokka on antanut erinomaisen mallin ”seuraamalla jatkuvasti Karitsaa, minne hän meneekin” (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24)
      "Meidän täytyy varoa, ettei meissä kehittyisi riippumattomuuden henkeä. Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa
      "Orja saa siis ohjausta Jehovalta. Siksi voimme luottaa täysin siihen raamatulliseen ymmärrykseen ja opastukseen, jota orja meille antaa." (Vartiotorni 15. helmikuuta 2009, s. 24, 25)

"Loputtomia oppimuutoksia ja jatkuvaa venkulointia"

hyvin kirjoitettu!

tämä antaa järkyttävän kovan vallan niihin ihmisiin, jotka luottavat seuran olevan totuuden lähde.
      uskomatonta on se, että vaikka tämä orjaluokka tekisi minkälaisia virheitä ja vääriä ennustuksia tahansa, oppimuutosten edestakaisista vatkaamisista puhumattakaan... väki seuraa mukana..

jos ohjeet tulee jumalalta orjaluokalle, ei ohjeet voi mitenkään olla vääriä .. tai vispata edestakaisin.
      tässähän voisi siinätapauksessa ärähtää jo jumalallekin : että "koita ny päättää jo..."

• ....

Ei se noin ainakaan Raamautun historian valossa mennyt.

Käytännössä tulkintasi tarkoittaa, että Daavid ei syyllistynyt murhaan. Tai Aaron ei valanut kultaista vasikkaa, pari tapausta mainitakseni. Kuitenkin kyseiset immeiset olivat Raamautun mukaan kansan johdossa.

• >>uskomatonta on se, että vaikka tämä orjaluokka tekisi minkälaisia virheitä ja vääriä ennustuksia tahansa, oppimuutosten edestakaisista vatkaamisista puhumattakaan... väki seuraa mukana..>>

Näin se vaan menee niin kauan, kun lahkossa olevat yksilöt nielevät vuodesta toiseen tällaiset kestoselitykset ajattelematta asioita omilla aivoillaan:

"Jotkut meistä saattavat olla jossakin määrin lannistuneita myös siksi, että tämän asiainjärjestelmän loppu ei ole tullut niin pian kuin olemme odottaneet (Sananl. 13:12). Niitä joilla on tällaisia tunteita, voivat kuitenkin rohkaista Habakukin 2:3:n sanat: "Näky on vielä määräaikaa varten, ja se rientää kiihkeästi kohti loppua, eikä se valehtele. Vaikka se viipyisikin, odota sitä, sillä se toteutumalla toteutuu. Se ei myöhästy." Jehova vakuuttaa, että tämän asiainjärjestelmän loppu tulee juuri ajallaan!" (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011 s. 26)

Toteutumattomat ennustukset ja jatkuvat oppien "ajantasaistukset" ja korjaamiset eivät kykene herättämään mielenhallinnassa olevan Jehovan todistajan omaa ajattelua. Esimerkiksi Jeesuksen mainitseman "sukupolven" henkilöllisyyttä Vartiotorni-seura on historiassaan pyöritellyt 180 astetta ympäri useampaan kertaan, ja PALANNUT edelliseen näkemykseensä. Ja karkeastihan tuo on mennyt tällä tavalla:

Tottelemattomat ihmiset vuosina 1897-1927,
        Jeesuksen voidellut seuraajat vuosina 1927-1942,
        tottelemattomat ihmiset vuosina 1942-2008 ja
        jälleen Jeesuksen voidellut seuraajat vuodesta 2008 eteenpäin

• ....
        diovmorf kirjoitti:

>>uskomatonta on se, että vaikka tämä orjaluokka tekisi minkälaisia virheitä ja vääriä ennustuksia tahansa, oppimuutosten edestakaisista vatkaamisista puhumattakaan... väki seuraa mukana..>>

Näin se vaan menee niin kauan, kun lahkossa olevat yksilöt nielevät vuodesta toiseen tällaiset kestoselitykset ajattelematta asioita omilla aivoillaan:

"Jotkut meistä saattavat olla jossakin määrin lannistuneita myös siksi, että tämän asiainjärjestelmän loppu ei ole tullut niin pian kuin olemme odottaneet (Sananl. 13:12). Niitä joilla on tällaisia tunteita, voivat kuitenkin rohkaista Habakukin 2:3:n sanat: "Näky on vielä määräaikaa varten, ja se rientää kiihkeästi kohti loppua, eikä se valehtele. Vaikka se viipyisikin, odota sitä, sillä se toteutumalla toteutuu. Se ei myöhästy." Jehova vakuuttaa, että tämän asiainjärjestelmän loppu tulee juuri ajallaan!" (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011 s. 26)

Toteutumattomat ennustukset ja jatkuvat oppien "ajantasaistukset" ja korjaamiset eivät kykene herättämään mielenhallinnassa olevan Jehovan todistajan omaa ajattelua. Esimerkiksi Jeesuksen mainitseman "sukupolven" henkilöllisyyttä Vartiotorni-seura on historiassaan pyöritellyt 180 astetta ympäri useampaan kertaan, ja PALANNUT edelliseen näkemykseensä. Ja karkeastihan tuo on mennyt tällä tavalla:

Tuossa jo todistinkin, että vaikka Israel oli jumalan kansa ja ohjauksessa, se ei estänyt kansan, eikä sen johtajienkaan tekemiä huteja. Joita muuten tapahtui tämän tästä.

• pullea
        .... kirjoitti:

Tuossa jo todistinkin, että vaikka Israel oli jumalan kansa ja ohjauksessa, se ei estänyt kansan, eikä sen johtajienkaan tekemiä huteja. Joita muuten tapahtui tämän tästä.

"että vaikka Israel oli jumalan kansa ja ohjauksessa,"

tai ainakin kuvitteli olevansa, niinkuin vt-seurakin

• .... kirjoitti:

>>vaikka Israel oli jumalan kansa ja ohjauksessa, se ei estänyt kansan, eikä sen johtajienkaan tekemiä huteja>>

Jep, Jeesus ei ole palannut lupauksensa mukaisesti ja Hesekielin yksiselitteisestä ennustuksesta (Hes. 26:14-21) huolimatta Tyroksen kaupungissakin asutaan vankasti tänäkin päivänä. Vaikka ennustuksen mukaan tuota muinaista kaupunkia ei enää pitäisi olla olemassa eikä edes etsijöiden löydettävissä, on Tyros tänä päivänä Libanonin neljänneksi suurin kaupunki.

Totuuden etsijän ongelmaksi nousee tässä helposti se, miten nk. "tosi uskonnon" voi tunnistaa, jos se saa sisältää yhtä paljon virheitä ja valheitakin kuin kaikki "väärät" uskonnotkin.

• ....
        diovmorf kirjoitti:

>>vaikka Israel oli jumalan kansa ja ohjauksessa, se ei estänyt kansan, eikä sen johtajienkaan tekemiä huteja>>

Jep, Jeesus ei ole palannut lupauksensa mukaisesti ja Hesekielin yksiselitteisestä ennustuksesta (Hes. 26:14-21) huolimatta Tyroksen kaupungissakin asutaan vankasti tänäkin päivänä. Vaikka ennustuksen mukaan tuota muinaista kaupunkia ei enää pitäisi olla olemassa eikä edes etsijöiden löydettävissä, on Tyros tänä päivänä Libanonin neljänneksi suurin kaupunki.

Totuuden etsijän ongelmaksi nousee tässä helposti se, miten nk. "tosi uskonnon" voi tunnistaa, jos se saa sisältää yhtä paljon virheitä ja valheitakin kuin kaikki "väärät" uskonnotkin.

No, sehän on etsijän ongelma. Mutta hommaa helpottaa kummasti kun kolminaisuudella saa karsittua joukkoa melko havoihin. Sitten pitää vertailla jäljelle jääviä.

• .... kirjoitti:

Käytännössä tulkintasi tarkoittaa, että Daavid ei syyllistynyt murhaan. Tai Aaron ei valanut kultaista vasikkaa, pari tapausta mainitakseni. Kuitenkin kyseiset immeiset olivat Raamautun mukaan kansan johdossa.

>>Käytännössä tulkintasi tarkoittaa, että Daavid ei syyllistynyt murhaan. Tai Aaron ei valanut kultaista vasikkaa, pari tapausta mainitakseni.

Käytännössä jos kyse olisi vt-seuraan verrattavasta asiasta, Aaron olisi valanut vasikkansa useaan otteeseen, ja palannut valaessaan ja hävittäessään vuoron perään joka kerta oikeaoppisempaan suuntaan. Näin toimii vt-seura. Kaikki uusi oppi on aina jumalallisempaa valoa, vaikka todellisuudessa kyse olisi vain takin kääntelystä.

Daavid murhasi, kyllä. Mutta katui. Vt-seura ei ole katunut koskaan yhtään mitään, vaan se on aina vaatinut jäseniltään 110%:sta sitoutumista silloinkin kun se tietää oppinsa olevan huuhaata, kuten vuoden 1914 pelleilyn suhteen. Vt-seuraa voisi tässä suhteessa verrata Daavidiin, mikäli tämä olisi murhannut useampaan otteeseen, eikä olisi osoittanut minkäänlaista katumusta, vaan olisi itsepintaisesti jatkanut murhaamista. Mitäpä se Jehova siihen olisi sanonut? Antanut kenties anteeksi?

• hmphmphm......
        pullea kirjoitti:

"että vaikka Israel oli jumalan kansa ja ohjauksessa,"

tai ainakin kuvitteli olevansa, niinkuin vt-seurakin

pullea on ?

• ....
        t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Käytännössä tulkintasi tarkoittaa, että Daavid ei syyllistynyt murhaan. Tai Aaron ei valanut kultaista vasikkaa, pari tapausta mainitakseni.

Käytännössä jos kyse olisi vt-seuraan verrattavasta asiasta, Aaron olisi valanut vasikkansa useaan otteeseen, ja palannut valaessaan ja hävittäessään vuoron perään joka kerta oikeaoppisempaan suuntaan. Näin toimii vt-seura. Kaikki uusi oppi on aina jumalallisempaa valoa, vaikka todellisuudessa kyse olisi vain takin kääntelystä.

Daavid murhasi, kyllä. Mutta katui. Vt-seura ei ole katunut koskaan yhtään mitään, vaan se on aina vaatinut jäseniltään 110%:sta sitoutumista silloinkin kun se tietää oppinsa olevan huuhaata, kuten vuoden 1914 pelleilyn suhteen. Vt-seuraa voisi tässä suhteessa verrata Daavidiin, mikäli tämä olisi murhannut useampaan otteeseen, eikä olisi osoittanut minkäänlaista katumusta, vaan olisi itsepintaisesti jatkanut murhaamista. Mitäpä se Jehova siihen olisi sanonut? Antanut kenties anteeksi?

Muistaakseni jo sanoin, että GB ei ole yksi henkilö ja jos on jotain vastattavaa, kukin vastaa omalta kohdaltaan yläkertaan.

Jos hallitus tai sen jäsenet on menetelleet väärin menneisyydessä, ei valtakunnan oikeuteen vedetä nykyisiä ministereitä. Tämä kuvauksena.

• .... kirjoitti:

Hyvä pointti, ja Daavidhan kaiketi oli vieläpä voideltu.
        Ja Aaron pappi.

• t-i-u-k-u kirjoitti:

Daavid myös suoritti väestönlaskennan ja sai jumalan suuttumaan.

"Hän salli Jooabin aivan kirjaimellisesti paeta vastuuta tekemästään murhasta. Hän suvaitsi sen, että Amnon raiskasi sisarensa ja oli Absalomin kohdalla tyhmyyteen saakka pehmeä. 3:28,29 ; 13:21,23-39 ; 18:4,5,32,33 ; 19: 1-4.
        * Daavid lankesi kiusaukseen ja käytti väärin etuoikeuksiaan aivan kuten kuka tahansa pakanakuningas olisi
        tuohon aikaan tehnyt. Koettaessaan peittää aviorikostaan Batseban kanssa hän vielä lisäsi syntiään murhalla.
        11: 1-27. "

• diovmorf kirjoitti:

>>uskomatonta on se, että vaikka tämä orjaluokka tekisi minkälaisia virheitä ja vääriä ennustuksia tahansa, oppimuutosten edestakaisista vatkaamisista puhumattakaan... väki seuraa mukana..>>

"Näin se vaan menee niin kauan, kun lahkossa olevat yksilöt nielevät vuodesta toiseen tällaiset kestoselitykset ajattelematta asioita omilla aivoillaan"

Tarkoitat siis, että todistajien tulisi ajatella sinun aivoillasi.

• .... kirjoitti:

Israel oli alusta alkaen nin uppiniskainen, että jumala meinasi hävittää kansan ja aloittaa koko homman Mooseksen kanssa uudestaan.

2. Moos. 32
        9 Ja Herra sanoi vielä Moosekselle: "Minä näen, että tämä kansa on niskurikansa.
        10 Anna minun olla, että vihani leimahtaisi heitä vastaan, hukuttaakseni heidät; mutta sinusta minä teen suuren kansan."

Mooses sitten tähän rupeaa vetoamaan vastaan ja saa jumalan leppymään.

Tätä samaa sitten jatkuu enemmän tai vähemmän iät ja ajat. Jumala järjestää kansan pakkosiirtolaisuuteenkin ja lopulta hajottaa nämä kansojen pariin.

• hmphmphm...... kirjoitti:

pullea on ?

Siirtyy pikkuhiljaa kohti v-seuraa.

• diovmorf kirjoitti:

Ikuisiksi ajoiksi on raamatussa esiintyvä sanonta, joka ei voi tarkoittaa ikuista aikuisten oikeesti.

Toisekseen Tyyron kohdalla ennustukset toteutuivat, vaikka se nykyään onkin asuttu.

• .... kirjoitti:

Muistaakseni jo sanoin, että GB ei ole yksi henkilö ja jos on jotain vastattavaa, kukin vastaa omalta kohdaltaan yläkertaan.

Jos hallitus tai sen jäsenet on menetelleet väärin menneisyydessä, ei valtakunnan oikeuteen vedetä nykyisiä ministereitä. Tämä kuvauksena.

>>Jos hallitus tai sen jäsenet on menetelleet väärin menneisyydessä

Sehän tekee sitä joka päivä vuoden 1914 hihhuloinnin muodossa. Tietoisesti.

• t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Jos hallitus tai sen jäsenet on menetelleet väärin menneisyydessä

Sehän tekee sitä joka päivä vuoden 1914 hihhuloinnin muodossa. Tietoisesti.

"Sehän tekee sitä joka päivä vuoden 1914 hihhuloinnin muodossa. Tietoisesti."

Kuinka niin? Älä nyt unohda kognitiivista mitä senytolikaanjuttua.

Toisekseen, on erittäin vaikea mennä todistamaan että hallintoelin johtaisi tietoisesti ihmisiä harhaan.
        Se edellyttää toisten motiivien tietämistä ja sinulla ei ole tietoa niistä. Asiaa ei auta lainaukset Turusen kirjasta.

• helel kirjoitti:

"Sehän tekee sitä joka päivä vuoden 1914 hihhuloinnin muodossa. Tietoisesti."

Kuinka niin? Älä nyt unohda kognitiivista mitä senytolikaanjuttua.

Toisekseen, on erittäin vaikea mennä todistamaan että hallintoelin johtaisi tietoisesti ihmisiä harhaan.
        Se edellyttää toisten motiivien tietämistä ja sinulla ei ole tietoa niistä. Asiaa ei auta lainaukset Turusen kirjasta.

>>Toisekseen, on erittäin vaikea mennä todistamaan että hallintoelin johtaisi tietoisesti ihmisiä harhaan.

Vaikeampaa on kuvitella että se ei tietäisi vuoden 1914 seikkailun olevan epäraamatullinen. Tällaisen mahdollisuutta en pidä mitenkään realistisena.

>>Se edellyttää toisten motiivien tietämistä ja sinulla ei ole tietoa niistä.

Kun kyse on siitä onko virheellisen opin levittäminen tietoista vai ei, motiivit ovat toissijainen muuttuja. Ainoa mahdollisuus sille että se ei tietäisi vuoden 1914 seikkailun olevan vaikka raamatullista pohjaa, on se että kukaan hallintoelimestä ei olisi käynyt ulkomaailmassa moneen kymmeneen vuoteen, eikä olisi ollut vastavuoroisessa tekemisessä muiden kuin toistensa kanssa.

• t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Toisekseen, on erittäin vaikea mennä todistamaan että hallintoelin johtaisi tietoisesti ihmisiä harhaan.

Vaikeampaa on kuvitella että se ei tietäisi vuoden 1914 seikkailun olevan epäraamatullinen. Tällaisen mahdollisuutta en pidä mitenkään realistisena.

>>Se edellyttää toisten motiivien tietämistä ja sinulla ei ole tietoa niistä.

Kun kyse on siitä onko virheellisen opin levittäminen tietoista vai ei, motiivit ovat toissijainen muuttuja. Ainoa mahdollisuus sille että se ei tietäisi vuoden 1914 seikkailun olevan vaikka raamatullista pohjaa, on se että kukaan hallintoelimestä ei olisi käynyt ulkomaailmassa moneen kymmeneen vuoteen, eikä olisi ollut vastavuoroisessa tekemisessä muiden kuin toistensa kanssa.

Ei, todistajien oppi muuttuu hitaasti, siellä on poikkeaviakin mielipiteitä, kuten käy esiin Franzin kirjasta (Crisis of Conscience), esim. vuoden 75 kohdalla:

"we were amazed to see that the “Question from Readers”
        Fred Franz had worked up now argued that the end of 6,000 years
        would actually come one year earlier than had just been published
        in the new book, namely that it would come in 1974 instead of 1975."

"Knorr did not feel at ease with the change and that is why he
        sent the three of us copies with his request that we submit our
        individual observations ."

"Each of the three of us respectfully wrote that we did not think the
        material should be published, that it would have an extremely unsettling
        effect on the brothers.31 The president evidently agreed, since
        the material prepared by the vice president was never published and
        this was quite a rare occurrence ."

Eli F. Franz oli tullut tulokseen jonka mukaan 6000 vuotta Adamin luomisen tulikin täyteen 1974. Asiaa ei kuitenkaan julkaistu koska sillä katsottiin olevan horjuttavia vaikutuksia veljiin.

Kuinkahan monen muun asian kanssa on näin? Asia vatvotaan koska on aiemmin opetettu vuosikausia jotain mutta sitä ei voida julkaista koska sen vaikutukset olisivat huonot.

Ja aivan varmasti tietoinen valehtelu ja harhaanjohtaminen edellyttää syytä ja motiivia. Tällaisen tietäminen on hyvin vaikeaa toisen puolesta. Esittää voi, mutta se ei tarkoita että mielipide on todiste.

Kirja on muuten tekijänoikeudella suojattu ainakin wikin mielestä. Kirjan linkkien julkinen jakelu ei ehkä ole suotavaa.

• helel kirjoitti:

Ei, todistajien oppi muuttuu hitaasti, siellä on poikkeaviakin mielipiteitä, kuten käy esiin Franzin kirjasta (Crisis of Conscience), esim. vuoden 75 kohdalla:

"we were amazed to see that the “Question from Readers”
        Fred Franz had worked up now argued that the end of 6,000 years
        would actually come one year earlier than had just been published
        in the new book, namely that it would come in 1974 instead of 1975."

"Knorr did not feel at ease with the change and that is why he
        sent the three of us copies with his request that we submit our
        individual observations ."

"Each of the three of us respectfully wrote that we did not think the
        material should be published, that it would have an extremely unsettling
        effect on the brothers.31 The president evidently agreed, since
        the material prepared by the vice president was never published and
        this was quite a rare occurrence ."

Eli F. Franz oli tullut tulokseen jonka mukaan 6000 vuotta Adamin luomisen tulikin täyteen 1974. Asiaa ei kuitenkaan julkaistu koska sillä katsottiin olevan horjuttavia vaikutuksia veljiin.

Kuinkahan monen muun asian kanssa on näin? Asia vatvotaan koska on aiemmin opetettu vuosikausia jotain mutta sitä ei voida julkaista koska sen vaikutukset olisivat huonot.

Ja aivan varmasti tietoinen valehtelu ja harhaanjohtaminen edellyttää syytä ja motiivia. Tällaisen tietäminen on hyvin vaikeaa toisen puolesta. Esittää voi, mutta se ei tarkoita että mielipide on todiste.

Kirja on muuten tekijänoikeudella suojattu ainakin wikin mielestä. Kirjan linkkien julkinen jakelu ei ehkä ole suotavaa.

>>Kuinkahan monen muun asian kanssa on näin? Asia vatvotaan koska on aiemmin opetettu vuosikausia jotain mutta sitä ei voida julkaista koska sen vaikutukset olisivat huonot.

Varmasti monen asian kanssa. Se ei kuitenkaan selitä sitä miksi epäraamatullisia oppeja pidetään kestoaiheina kirjallisuudessa. Tai miksi niihin edellytetään sata prosenttista uskoa ja sitoutumista.

>>Ja aivan varmasti tietoinen valehtelu ja harhaanjohtaminen edellyttää syytä ja motiivia. Tällaisen tietäminen on hyvin vaikeaa toisen puolesta. Esittää voi, mutta se ei tarkoita että mielipide on todiste.

Vt-seuran tapauksessa on kuitenkin huomionarvoista että muutokset tehdään aina vasta sitten kun on aivan pakko. Vasta sitten kun aika todella ajaa tai on ajamassa oppien ohi. Ei sellainen ole mitään vilpitöntä totuuden etsimistä, jollaisena hallintoelin itsensä jäsenilleen esittää. Se on tietoista kusettamista niin kauan että on pakko keksiä vanhan kusetuksen tilalle uusi kusetus. Allaoleva on malliesimerkki siitä miten vanha kusetus vain paikataan kusetuksen uudemmalla versiolla. Jos kyse olisi missään määrin totuuden etsiminen, niin tällainen kusetuksen maksimoiminen ei olisi edes vaihtoehto.

"Veli Barr teki selväksi, että kokoaminen ei jatkuisi loputtomiin. Hän viittasi Matteuksen 24:34:ään, jossa sanotaan: "Tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." Veli Barr sanoi kahdesti: "Jeesus ilmeisesti tarkoitti sitä, että jotkut voidelluista, jotka näkivät tunnusmerkin alkavan tulla ilmeiseksi vuonna 1914, eläisivät osittain samanaikaisesti sellaisten voideltujen kanssa, jotka näkisivät suuren ahdistuksen alun." Me emme tiedä tarkasti "tämän sukupolven" pituutta, mutta siihen kuuluvat nuo kaksi ihmisryhmää, jotka elävät osittain samanaikaisesti. - - On hyvin lohduttavaa tietää, että nuoremmat voidellut, jotka ovat eläneet samanaikaisesti niiden iäkkäämpien voideltujen kanssa, jotka näkivät tunnusmerkin alkavan tulla ilmeiseksi vuonna 1914, eivät kaikki kuole ennen suuren ahdistuksen alkua." (Vartiotorni 15. kesäkuuta 2010 s. 5)

• t-i-u-k-u kirjoitti:

>>Kuinkahan monen muun asian kanssa on näin? Asia vatvotaan koska on aiemmin opetettu vuosikausia jotain mutta sitä ei voida julkaista koska sen vaikutukset olisivat huonot.

Varmasti monen asian kanssa. Se ei kuitenkaan selitä sitä miksi epäraamatullisia oppeja pidetään kestoaiheina kirjallisuudessa. Tai miksi niihin edellytetään sata prosenttista uskoa ja sitoutumista.

>>Ja aivan varmasti tietoinen valehtelu ja harhaanjohtaminen edellyttää syytä ja motiivia. Tällaisen tietäminen on hyvin vaikeaa toisen puolesta. Esittää voi, mutta se ei tarkoita että mielipide on todiste.

Vt-seuran tapauksessa on kuitenkin huomionarvoista että muutokset tehdään aina vasta sitten kun on aivan pakko. Vasta sitten kun aika todella ajaa tai on ajamassa oppien ohi. Ei sellainen ole mitään vilpitöntä totuuden etsimistä, jollaisena hallintoelin itsensä jäsenilleen esittää. Se on tietoista kusettamista niin kauan että on pakko keksiä vanhan kusetuksen tilalle uusi kusetus. Allaoleva on malliesimerkki siitä miten vanha kusetus vain paikataan kusetuksen uudemmalla versiolla. Jos kyse olisi missään määrin totuuden etsiminen, niin tällainen kusetuksen maksimoiminen ei olisi edes vaihtoehto.

"Veli Barr teki selväksi, että kokoaminen ei jatkuisi loputtomiin. Hän viittasi Matteuksen 24:34:ään, jossa sanotaan: "Tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." Veli Barr sanoi kahdesti: "Jeesus ilmeisesti tarkoitti sitä, että jotkut voidelluista, jotka näkivät tunnusmerkin alkavan tulla ilmeiseksi vuonna 1914, eläisivät osittain samanaikaisesti sellaisten voideltujen kanssa, jotka näkisivät suuren ahdistuksen alun." Me emme tiedä tarkasti "tämän sukupolven" pituutta, mutta siihen kuuluvat nuo kaksi ihmisryhmää, jotka elävät osittain samanaikaisesti. - - On hyvin lohduttavaa tietää, että nuoremmat voidellut, jotka ovat eläneet samanaikaisesti niiden iäkkäämpien voideltujen kanssa, jotka näkivät tunnusmerkin alkavan tulla ilmeiseksi vuonna 1914, eivät kaikki kuole ennen suuren ahdistuksen alkua." (Vartiotorni 15. kesäkuuta 2010 s. 5)

Kirkko on opettanut ja opettaa edelleen vääriä oppeja, pitää niistä kiinni ja muuttaa toimintaansa vain äärimmäisen painostuksen kohdalla.
        Laumaa tulee hallita, ja jos opit muuttuvat liikaa lauma voi ryhtyä liikehtimään levottomasti.

Jotta voisi tajuta uskonnollista valtaapitävien toimintaa, pitäisi ajatella miten ihmisiä hallitaan. Ja erityisesti uskonnon näkökulmasta. en usko siihen että hallintoelin toimii tieten tahtoen harhaanjohtavasti, se vain on juna joka mennä puksuttaa omaa rataansa. Raiteen vaihto ei käy ihan tuosta vaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5412
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4171
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      30
      2331
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2178
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1835
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1484
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1322
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1138
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      22
      1038
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1031
    Aihe