Leikitään elämän tarkoituksella

x42

Jonkin aikaa sitten Tv7:n (olen ateisti mutta katson kyseistä kanavaa XP) "Polvijärven pastori" vastasi kysymykseen, "mikä on elämän tarkoitus?" asiaa paljoakaan miettimättä: "Elämän tarkoitus on ylistää Jumalaa!". Kuulostaa varsin tylsältä ja mielettömältä, joten ryhdytään filosofisiksi: Jos ihmisten elämän tarkoitus on ylistää Jumalaa, mikä Jumalan olemassaolon tarkoitus on? Ylistää itseään? Entä mikä on eläinten tarkoitus? Ylistää ihmistä?

Luotiinko ihminen vain, jotta narsistinen äijäjumala saisi itsetunnon kohotusta, koska saatana ei siihen suostunut? Siltä vaikuttaa.

11

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi elämällä pitää olla tarkoitus? Eikös se vähän rajoita meidän valintaa jos meillä on joku päämäärä mihin pyrkiä oman elämämme aikana...?

Ja eikös tarkoitus tarkoita sitä että emme ole oman elämämme herroja? Vasarallahan on mm tarkoitus hakata nauloja. Tällä logiikalla tarkoitus on jotain mikä todennäköisesti on hyvin epäitsekästä. Mutta miksi juuri Jumalaa pitäisi ylistää, sillä eihän hän raamatun mukaan ole edes ylistämisen arvoinen. Ehkä toi olisi sitä suurinta epäitsekkyyttä mutta moinenhan olisi täysin järjetöntä.

Jumala ja Jeesushan ovat näitä syntisimpiä olentoja jotka ovat porukalla joukolla tappaneet ihmiskunnan jo kertaalleen ja kiduttaneet kansoja taudeilla. Miksi meidän pitäisi kunnioittaa Jumalan tahtoa jos hän ei itsekään sitä tunnu kunnioittavan?

• Älä kysy, vaan palvo kerettiläinen! Palvo niin kovaa ettet enää tunne ruumistasi!

Aivan kuten Jumalan kohdalla, ihminen ei myöskään voi koskaan varmasti voi tietää onko elämän tarkoitusta olemassa, onko se jokin yhteinen päämäärä, vai jokaiselle oma juttunsa. Ideana on nyt, että polvijärven pastori "tietää" tarkoituksen, joka välittömästi herättää kysymyksen Jumalan tarkoituksesta.

Mikä on Jumalan tarkoitus?

• Jumalalla ei ole tarkoitusta koska jos olisi hän ei olisi suurin määräävä voima maailmassa.

Tai periaatteessa jos Jumala on lähes kaikkivoipa, mutta hänet on ikäänkuin ahdettu tilaan jonka reunoja hän ei voi havaita... Hmm ehkä Jumalalla olisi olemassa tuolloin tarkoitus. Vähän kuin jos kehittäisi ohjelman joka kuvittelee olevansa tämän virtuaalimaailman Jumala. Ehkä tuolloin Jumalan tarkoitus olisi ottaa selvää mitä tapahtuu jos olennolle annetaan liikaa valtaa; Tuleeko hänestä hyvä, välinpitämätön vai paha?

• etsi valtaa loistoa

Kysyin kerran hihhulilta, että mikäs se sitten onkaan tämä ihmiselon lopullinen tarkoitus, siis sinun uskontosi mukaan? Tämä vastasi, että loppupeleissä hän käyskentelee ikuisesti jumalaansa ylistäen taivaan kultaisessa kaupungissa, joka on koristeltu loistavin jalokivin. Kuulosti minusta suunnilleen maailman tylsimmältä asialta, ikinä. Ja vain sitä sitten, ikuisesti? Mikä ihmeen tarkoitus se sellainen voisi olla? Kuulosti täydellisen tarkoituksettomalta. Eikä todellakaan nöyrän vaatimattomalta.

Kun sitten totesin, että eikös tuo nyt ole vähän mahtipontistakin? Jalokivin koristeltu kultainen kaupunki? Kas kun minä vaatimattomaan elämään tottunut ja siihen tyytyvä ateisti en kaipaa ollenkaan mitään kultaa enkä loistoa. Mieluiten minä käyskentelisin juurakkoisella metsäpolulla, jonka varrelta voisi ehkä löytää vinon ja rapistumaisillaan olevan metsämökin ja lahoamaisillaan olevan vanhan laiturin kivaksi kalapaikaksi. Miksi sinulle super-egoistiselle materialisti-uskovalle kelpaa vain kultainen ja jalokivin koristeltu kaupunki?
      No tähän ei sitten (tietenkään) tullut enää mitään vastausta.

Aika surkuhupaisaa oli kuitenkin tämä, että minulle, jota uskova oli vain vähän aikaisemmin syyttänyt materialistiksi, kelpaa hyvin vaatimatonkin, mutta uskovalle itselleen ei mikään vähempi kuin kulta ja jalokivet. Siinä se taas nähtiin, mikä se onkaan tuo uskon(non) todellinen motivaatio.

• Kristinusko perustuu materialistiseen hyötyyn: maailman loppuessa taivas tuodaan maan päälle jolloin uskovaiset palkitaan moninkertaisesti. Jeesus lupasi hyvinkin materialistisia asioita kuoleman jälkeisessä elämässä:

Luuk. 18 29-30

Jeesus sanoi heille: "Totisesti, kuka ikinä Jumalan valtakunnan tähden on luopunut kodistaan, vaimostaan, tai veljistään, vanhemmistaan tai lapsistaan,
        hän saa jo tässä ajassa moninkertaisesti takaisin, ja tulevassa maailmassa ikuisen elämän."

Messias tuntuu harrastavan kaksinaismoraalia: Pyramiidin huipulla oleva Jeesus lupaa häneen sijoittaville opetuslapsilleen ennennäkemättömät provikat.

• Olly

Kirjallisen satuhahmon ylistäminen on vaikeasti ymmärrettävää toimintaa.

• puuöljy

Minä olen ymmärtänyt kristinuskon sanovan elämän tarkoituksesta seuraavasti:

"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä" [Joh.3:16].

Elämän tarkoitus siis on saavuttaa iankaikkinen elämä. Entä mikä sen iankaikkisen elämän tarkoitus sitten mahtaa olla?

• Tuuleen kuiskattu kysymys. Elää tutkija ja löytää. Eli elämä itse.

• ranx

Ja sinä ajattelet heti että yhden ihmisen sana edustaa koko joukkoa tai uskontoa?

Hypoteesi: jos Jumala olisi olemassa ja olisi kaikkivoipa ja täydellinen ikuinen voima - ei hän loisi olentoa jonka tarkoitus olisi ylistää itseään. Täydellisyys ei kaipaa lisää. Siten a) Jumalaa ei joko ole, b) Hän on epätäydellinen jollain tapaa, c) emme ymmärrä täydellisyyttä jumalallisessa määritelmässä.

Juurikin kysymyksesi on avain tässä pointissa. Miksi ihminen kysyy. Miksi etsimme tarkoitusta ja miksi löydämme tarkoituksia monista eri asioista. Jos näihin osaat vastata valehtelematta itsellesi(hyvin epätodennäköistä puuttuvien faktojen takia), niin siinäpä se sitten on.

Mikää ei ole sitä miltä se vaikuttaa. Älä mene alimman riman alta ja luo itsellemi muka-maailmaa siitä mitä et haluaisia sen olevan. No tiedän, tämä on helvetin vaikeaa ihmiselle koska tykkäämme vastakkaisasetteluista ja tavallaan puolustamme idelogiaamme sen "vastustajia" vastaan.

Jokainen ateisti joka hyökkää uskontoja vastaan ilman rationaalista ajattelua on samalla tasolla kuin uskovainen joka ei ymmärrä mistä oikein on kyse.

Miksi muuten katson tv7:aa? Kiusaatko itseäni jotenkin ja haluat saada vastareaktioita itsessäsi aikaan? Eikö tuo ole aika turhaa. Tv7 edustaa uskontoja maailmassa yhtä vähän kuin minä ateismia kokonaisuudessaan.

• Agressiivisuudella ei saada mitään aikaiseksi. Se siitä.

Esitin kysymyksen, en siksi että haluaisin viisastella voidakseni kokea paremmuutta. En siksi, että tahdon mustanmaalata joukkoa ihmisiä, joilla on eri usko. Ehei, olen kiinnostunut totuudesta. Olen niitä takinkääntäjiä ja väliin asettujia jotka muuttavat mielensä, kunhan todistukset ovat varsin pätevät. Sanoessaan "Elämän tarkoitus on ylistää Jumalaa" Polvijärven pastori esittää jotain, jonka katsoo totuudeksi. Rationaaliset perustelut kuitenkin tarvitaan taustalle. siksi kysyn kysymyksen. Vai olenko kenties idiootti vain koska tahdon kuulla "vastapuolta"? Ajattele niin jos haluat. Minulla ei ole vaikeuksia olla huomioimatta subjektiivisia(ja vihaisia) mielipiteitä.

Miksi katson Tv7:aa? Vapaan tahdon illuusio: KOSKA MINÄ PYSTYN. Kyse ei ole sisällöstä tai laadusta vaan puhtaasta mielivallasta. Jos muut kanavat rupeavat kiinostaviksi, palaan niihin.

Anna kun arvaan, olet agnostikko tai teisti? Vaikutat siltä "me"muodosta huolimatta (ja helvettikö syynä ateismiin? Paskan marjat!Onpas usko ja perustelut oudolla pohjalla) Saan nääs hyökkäävimmät vastaukset heidän riveistään, mikä on huvittavaa, ottaen huomioon viestisi sisällön.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4250
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      37
      2445
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      104
      2416
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      99
      2165
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1917
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1915
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1587
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1570
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1568
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      76