Usein vapautta perustellaan sillä asialla, että "jos et itse valitse asioita, joku valitsee ne asiat puolestasi". Orjille ja palveijoille pistetään työtaakkoja, joista tosin saattavat pitääkin.
Mutta miten me voimme tietää, onko oma valintamme edes eri, kuin sen, joka valitsisi ne puolestamme? JOS ON, onko syntynyt jotenkin eri kohtalo sillä, että valitsisimme jotain vapaasti itse?
Mutta mitä me käytämme kriteerinämme siihen että jotain valitsemme? Kaikki ajatuksemme tulevat jostakin "putkesta", jonka alkuperää emme itse tiedä(tai ainakaan minä en tiedä), ja jotka on ehkä jo tuhansia vuosia sitten määritelty juuri tällaisiksi, ellen tee pahoja kirmoitusvirheitä:-)
Kuka tai MIKä on se lähtökohta, josta saamme "puntariimme painoja"? Ja valitsemmeko silloin sen puolen joka on painavempi vai senkö joka on kevyempi? Siitäkään ei ole olemassa mitään pakottavaa lakia, eikä demokratian "enemmistövallatkaan" tiedä aina mikä on oikein.
Yleensä vapaus on vasta tilanteissa, jossa kaksi asiaa ovat yhtä tärkeitä meille, ja vaikka voisimmekin valita vain toisen, ei tapahtuisi mitään suurta siinäkään, että jätimme toisen valinnan valitsemaata? Tai silloin kannattaisi valita vuorotellen siis se toinen - seuraavalla kerralla, jotta ne asiat olisivat oikeasti tasaveroisia?
Ja jos emme mitään edes valitse, vaan teemme kaiken heti, mikä vain mieleemme juolahtaa, onko se lopultakaan eri asia, kuin se, että jäämme pitkäksi aikaa pohtimaan, että mitä pitäisi valita? Usein ihminen valitessaan itselleen mieluisia asioita tekee itselleen pahan rangaistuksen ja tuomion, meitä tarkkailevan Luojamme toimesta, koska silloin joku muu tai suorastaan useita olentoja jää KOKONAAN todennäköisesti siitä asiasta paitsi. Siksi meidän EI pitäsisi tehdä kaikessa oman päämme mukaan, vaan tehdä se, minkä Luojamme meille määrää, mutta miten sen nyt muka voisi tietää? "Jehova tai Jahve" merkitsee MINÄN valtaa, vain MINÄ ITSE tietää mikä minälle on hyväksi, mutta "Sebaot" valitsee sen, mikä on SINULLE hyväksi, tekemättä sitä samaa asiaa välttämättä itselleen? Muille eläimille olisi hyväksi, jos ihmiset jo pian tuhoaisivat toisensa, mutta ihminenpä ajattelee itsekkäästi, että tapetaanpa ne sukupuuttoon, niin ei niistäkään enää harmia? Mutta tottakai avaruuksissa asuva Jumala voisi koska tahansa myös palauttaa maan päälle niitä tuhottuja lajeja, ei sekään ole ihmisen vallassa, mitkä lajit täällä tulevaisuudessa mellastavat....
Olen hämmästynyt, jos on totta sellainen tieteellinen käsitys, että ihminen hallitsee jopa koko maailmankaikkeutta, joillakin tiedeteoriallaan? Se on HULLUUTTA! Eihän ihminen ole ollut täällä kuin muutaman vuostuhannen tällaisessa muodossaan, että osaa kirjoittaa ja ei ihminen tiedä, onko muissa tähtijärjestellmissä elämää ja kuinka paljon, ja kuka meidät alunperin kokosi. Mikä on se valitsijavoima, joka pistää eläimet kokoon? Evoluutio puhuu neutraalisti luonnonvalinnasta, mutta miksemme puhuisi tuosta valitsijasta oikealla nimellä, Hän on Jahve/Jehova, minä olen; tai sitten se muun luomakunnan puolesta sotija; Sebaotti.... Pimeät valinnat ovat sitä, että ihminen ei tiedä itse, msitä syystä hän jotain tekee.... Myös uskokin voi joskus olla pimeää, jos ihminen uskoo valitessaan saavansa jotain, vaikka oli vain valhe että hän sen valitsemalla haluamansa asian saisi. Sellaiset ihmiset joutuvat hyvin suureen katkeruuteen, koska heille oli valehdeltu liikaa.... Raamatun lupauksiin uskoo lopulta riittävänkin monta ihmistä, että niitä voi ihmiskuntakin kokonaisuudessaan yrittää saavuttaa, mutta ei Raamattukaan, koska on yli 2000 vuotta vanha kirja, tietysti ole kaikesta siitä tiennyt mitä ihminen voi jo nykyään itsekkäästi haluta.... Ihminen luulee usein, että rehellisesti rahalla varastamalla saa varmemmin sen "mitä tilaa"? Ihmiset tekevät vielä vain pääsääntöisesti pahaa työtä, yleensä vain sitä työtä, mitä PAljon HAlusivat....
Onko "valinnan vapaus" vain harhaa?
4
104
Vastaukset
- Haluaisin tietää
Saman kirjoittajan teksti taitaa olla tässä:
http://p1.foorumi.info/ristinvalossa/viewtopic.php?t=3592
HAlusivat tai eivät. - Olen minä
Valinnan vapaus on harhaa vain kun se on rajoitettu Jumalan taholta. Uskonnot opettavat tälläistä rajoitettua vapaata valintaa.
Vapaa valinta ei ole rajoitettua kun ymmärtää että mitään tuomioita ei ole olemassakaan vaan vastuu on jokaisen itsensä jokaisella hetkellä. Syyn ja seurauksen laki ei kumoa vapaata valintaa. - Jumala vaikuttaa
tahtomista ja tekemistä, ja siksi ei ole kenellekkään yhdentekevää kuin suhtautuu Jumalaa, turvaako vai hylkääkö, kiittääkö vai onko välinpitämätön vai peräti kiroaako, tahtooko elää tahtonsa mukaan vai vastaisesti, etsiikö valtakuntaansa vai eikö, janoaako Jumalan antamaa lahjavanhurskauttaan mielisuosiossaan ja tahtooko elää siinä Uudessa Armoliitossa Pojassaan Jeesuksessa ja Henkensä täyteydessä vai eikö ole sillä mitään väliä, pyhittääkö elämänsä Jumalalle vai eikö?
Näin huomaamme, että koska Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, niin autuaita ovat ne, jotka häneen turvaavat, toki kestäväisesti ja viisaasti ja ymmärtäväisesti ja uskossa eikä näkemisessä, sillä niin on säädetty ihmiselle, ihan meille kaikille. Tarpeelliset on annettu, toki erilaisissa lähtökohdissa ja elämän tilanteissa, mutta yhteistä on näissä kaikissa, että kaikkien tahtoo Jumala ihmisrakkaudessaan sielunsa pelastuksen asettavan ensimmäiselle sijalle ja siten rakentaa suhteensa Luojaansa ja samoin lähimmäisiinsä, sillä ihmisinä olemme kaikki Jumalan kuvia ja arvokkaita ja Herra tahtoo meidän kaikkien pelastuvan ja lähimmäisiämme rakastavan, eikä vain kielellä vaan myös teossa ja totuudessa, ja antaa siihen mahdollisuuden nöyrille hyvässä tahdossaan ja ihmisrakkaudesssaan, amen.
Hallelujah Jeesuksen nimessä, kunnia ja kiitos Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle! Herra Jeesus on hyvä paimen, ihana on lampaidensa osa ja jokaiselle sopivaa iestä ristinkantamisessa teuraslampaana tarjotaan ja voimansa itse Herra antaa kun sitä tarvitaan. Jeesuksen seuraajina saamme iloita ja kokea rauhaa ja vanhurskautensa on armolahjaa. Valinnan vapaus on meille rajallinen, sillä meidän menneisyydessä keräämämme syyt johtavat sen mukaisen valinnan tekemiseen,vaikka emme ole siitä tietoisia, luulemme vain sitä vapaaksi
Uskonnot ja aatteet ovat ulkopuolisia vaikuttajia jotka pyrkivät
vakuttamaan, että valita tehtäisiin sen mukaisesti, ja se johtaa ihmisen sisäiseen ristiriitaan, sillä välttämättömyyden pakko ajaa
Tuohon valintaan, eikä siinä ole jumalilla osaa eikä arpaa
Syyn ja seurauksen laki on maailmankaikkeudellinen laki joka toimii auttomaattisesti ajassa ja aineessa, ja seuraukset tuklevat sen mukaiseksi jonka syyt aihettavat
Ihminen on ainut olento joka on myös henkisesti joutunut tuon lain alaisuuteen, materiasta kehityksen kautta syntyneen egon sielun takia, ja sen vuoksi joutui ulos paratiisitilasta, ja näin syyn ja seuraksen lain alaisuuteen
Vapautuakseen tuon lain alaisuudesta, se edellyttää sen totaalista ymmärtämistä ja oivaltamista, että mikisi ihminen ja minkä takia ihminen joutui kärsimykseen ja tuskaan joka seuraa meitä perisyntinä, psykologisena perimänä sukupolvesta toiseen
Kristinusko yrittää paratiisiin paluuta armon kautta jossa sielu saisi ikuisen elämän, mutta se ei ole mahdollista, että ajallinen sielu voisi mennä ajattomaan.
Niinpä siitä on tullut tieten tai tietämättään sielun ikuistamisen oppi joka johtaa syiden ja seurausten ikuistamiseen, ettei sielu
vain ymmärtäisi totuutta itsestään ja vapautuisi lain alaisuudesta,ja olisi vapaa
JOS näin tapahtyisi, niin kuin ennemmin tai myöhemmin tapahtuu, se oli kristinuskon kuolema, ja sen turvaamiseksi että sellaista ei tapahdu on lunastusoppi, joka turvaa sielun ikuistumisen kärsimyksessä ja tuskassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483