Ateismi kouluihin?

mitäs mieltä?

Tulisiko ateismia opettaa kouluissa uskonnottomille oppilaille uskonnonopetuksen sijaan? Vai olisiko parempi jos kaikki, uskontokunnasta riippumatta opiskelisivat ja tutkisivat ateismia?

35

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++++++++

      (En suosittele, että jatkat. Sinulle saattaa käydä sanoin kuin Kenneth Pinyanille.)

      Ateismia ei voi opettaa koulussa. Ateisti on aina jos ei aleta vain uskomaan jonkin uskonnon opetuksiin.

      Riippuu ihmisestä välittää tämä siitä mikä on todennäköisemmin totta.

    • Esko

      Ateismi on uskon puutetta, sanovat ateistit itse. Miten sellaista voi opettaa, jota ei ole? Ateismi on käytännössä uskonnon vastaisuutta. Jos ei ole uskontoa, ei ole ateismiakaan. Uskonto on kuitenkin vain ajattelua. Sitäkö pitäisi vastustaa?

      • 123dff

        Ateismi on jumaluskon puutetta, ei uskonnon vastaisuutta. Toki ateisti yleensä on myös enemmän tai vähemmän uskontoja vastaan, päivänselvistä syistä. Eikä ajattelua kukaan vastusta, kunhan sen ajattelunsa pitää omana tietonaan, eikä tuputa sitä esim. lapsille kouluissa. Tuputusta,. varsinkin verorahoilla tapahtuvaa, tullaan vastustamaan aina.


      • mitäs mieltä?

        Kristinusko on sekopäistä lapsiin *********** ,ei mitään muuta!


      • "Ateismi on uskon puutetta, sanovat ateistit itse. Miten sellaista voi opettaa, jota ei ole?"

        Hyvä Esko.

        "Ateismi on käytännössä uskonnon vastaisuutta."

        Väärin.

        "Jos ei ole uskontoa, ei ole ateismiakaan."

        Ei ni.

        "Uskonto on kuitenkin vain ajattelua."

        ????????????????


      • Ei kiitosta ei

        Jos uskonto olisikin vain ikiomaa ajattelua, niin eihän siinä mitään. Mutta kun ei ole, eikä ole koskaan ollut. Uskonto on taikauskoista ahdasmielistä suvaitsemattomuutta, jolla yritetään kieltää toisilta ihimisiltä tasa-arvoiset ihmisoikeudet sillä perusteella, että nämä joko uskovat väärin, eivät usko ollenkaan tai ovat jotain kummia syntisiä.

        Sellaista ajattelua pitää aina vastustaa ja on aivan sama, esittävätkö tätä tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia loukkaavaa ajattelua talebanit, kristittyt hihhulit tai muut samanlaista ahdasmielistä suvaitsemattomuutta levittävät tahot. Tuhansia vuosia sitten eläneiden paimentolaisten ahdasmielisillä ja naurettavan typerillä kansasaduilla ei ole mitään tekemistä modernissa nyky-yhteiskunnassa - paitsi jos haluaa kivittää ei-neitsyitä tai homoja tai polttaa noitia roviolla (aika monet eri puolilla maailmaa muuten vielä nykyäänkin haluavat, ihan tuota kaikkea ja aina ovat syynä ne ahdasmieliset ja homeiset aabrahamilailset paimentolaistarustot).


      • "Uskonto on kuitenkin vain ajattelua. Sitäkö pitäisi vastustaa?"


        Pikemminkin ajattelun puutetta. Kuten voidaan puhujasta päätellä.


      • Totuus paljastuu

        Ateismi on todellisuuden ymmärtämistä.Ei kanssa ihmisten manipuloimista,kuten uskovaiset tekevät herkeämättä,ettei heidän valtansa johtaa maailmaa romahtaisi.
        Ateistien ei tarvitse manipuloida ketään,koska heidän maailmansa ei romahda,vaikka kukaan ei puhuisi sanaakaan.
        Kyllä kannatan että kouluissa olisi hyvä opettaa asioita myös ateisti näkökulmasta,jokainen tehköön vapaasti sitten valintansa.
        Se ei ole väärin.


      • erik.goebbels

        Mikä siinä on että uskovaisilla menee jatkuvasti käsitteet "antiteismi" ja "ateismi" sekaisin.
        Ateismi tarkoittaa itsessään vain ja ainoastaan henkilökohtaista jumaluskon puutetta, mutta antiteismi tarkoittaa uskonnonvastaisuutta ja myönnän kyllä asettavani itseni molempiin kategorioihin, mutta minä en edusta kaikkien mielipiteitä.


    • O'ou

      Olisipahan ainakin helppo aine. Oppilaat tykkäisi.

      Opettaja:
      -No niin lapset, tämän tunnin aiheena on ateismi. Niistä ihmisistä, jotka uskovat johonkin jumalaan, käytetään usein nimitystä teisti. Niitä taas, jotka ei usko, sanotaan a-teistiksi. No niin lapset, tämä oli tässä, tunti on päättynyt.
      :D

      • Joka tunti alkaisi samalla tavalla, siihen menisi muutama sekuntti. Lopputunti menisikin mukavasti oppilaiden toiveiden mukaan, vaikka leffaan tai pitsalle ym. :)


      • missxcessive kirjoitti:

        Joka tunti alkaisi samalla tavalla, siihen menisi muutama sekuntti. Lopputunti menisikin mukavasti oppilaiden toiveiden mukaan, vaikka leffaan tai pitsalle ym. :)

        Nii-in,

        lopputunti eli valtaosa tunnista (3600 - 2) kuluisikin sitten siihen ateistin omalaatuisen uskonsa etsimiseen!


    • !

      Uskonto ei todellakaan ole vain ajatelua!

      Uskominenhan vaikuttaa ihmisten kykyyn muodostaa koherentti kuva maailmasta ja se vaikuttaa tietenkin myös käyttäytymiseen.

      Uskonnolla saastutetaan pienten puolustuskyvyttömien lasten mieliä ns. päivästä yksi, niin ettei hän pysty suhtautumaan kriittisesti hänen aivoihinsa työnnettyihin "totuuksiin".

      Uskonto on ajatus-saastetta jota pitää aina ja kaikkialla vastustaa ja tuoda esille sen naurettavuuden.

      • Esko

        Sinun tilasi on selvästi huono. Päässäsi on ilmeisesti saastetta. Se sinun olisi hoidettava.


      • .
        Esko kirjoitti:

        Sinun tilasi on selvästi huono. Päässäsi on ilmeisesti saastetta. Se sinun olisi hoidettava.

        No jotain perusteluja nyt hyvä Esko. Et voi vain möläyttää mitä sattuu. Miltä tämä tuntuisi? Sinun aivosi ovat perunamuussia. Tarvitset ammattiauttajaa koska olet selvästi harhainen ja suustasi tulee pököleitä palstalle, jotka pitäisi oksentaa paskahuussiisi. Jos et osaa keskustella älä nyt hyvä ihminen kirjoita mitään, kun sitä asiaakaan eikä perustelunpalaakaan ole tekstissäsi. Vai oliko viesti johon vastasin liian vaikea ymmärtää?


      • Uskonajattelua

        Uskonto tarjoaa ajattelua, jolla ihminen saadaan vakuuttuneeksi siitä, että hänen pitää räjäyttää jossain pommi ja tappaa vääräuskoisia / uskonnottomia / homoja / aborttilääkäreitä / keitä tahansa jotka uskonto määrittelee vihollisiksi / syntisiksi.

        Sellainen olisikin vaikeaa ilman uskontoa, koska ihminen ei niin herkästi suostuisi itsemurhatehtävään, ellei uskoisi kuolemanjälkeiseen elämään ja siellä saatavaan palkkioon uskontehtävän suorittamisesta.


      • Nasse.
        Uskonajattelua kirjoitti:

        Uskonto tarjoaa ajattelua, jolla ihminen saadaan vakuuttuneeksi siitä, että hänen pitää räjäyttää jossain pommi ja tappaa vääräuskoisia / uskonnottomia / homoja / aborttilääkäreitä / keitä tahansa jotka uskonto määrittelee vihollisiksi / syntisiksi.

        Sellainen olisikin vaikeaa ilman uskontoa, koska ihminen ei niin herkästi suostuisi itsemurhatehtävään, ellei uskoisi kuolemanjälkeiseen elämään ja siellä saatavaan palkkioon uskontehtävän suorittamisesta.

        Älä unohda vaimon ja lasten hakkaamista


      • goddeloos
        Esko kirjoitti:

        Sinun tilasi on selvästi huono. Päässäsi on ilmeisesti saastetta. Se sinun olisi hoidettava.

        Esko hyvä. Sinähän hyväksyt vain yhden totuuden...


    • Ateope

      "Ateismi on sitä, että ei usko jumalaan/jumaliin."

      Onnittelen, olet juuri suorittanut ateismikurssin kiitettävillä arvosanoilla.

      Seuraavaksi kurssiksi voin suositella uskontojen kritiikki kurssia 1. Ja sen jälkeen kritiikki kursseja 2-100.

      • "Seuraavaksi kurssiksi voin suositella uskontojen kritiikki kurssia 1. Ja sen jälkeen kritiikki kursseja 2-100." Totta turiset.

        Suomalaiset ovat erittäin hyvin menestyneet maailmalla Pisa-tutkimuksissa, kiitos nykyisen koulujärjestelmän.

        Tuon lisäksi pitäisi ottaa opetusohjelmiin ns. kriittinen lukutaito , jotta valtavasta tiedonmäärästä pystymme seulomaan ne oleelliset "tiedonjyvät".

        Sanotaan, että nykyisin meillä on valtavasti tietoa, mutta mihin olemme hukanneet viisauden ?

        Jollkin tavalla uskontojen tekemä lähetystyö muistuttaa pyramidihuijausta tai verkostomarkkinointia.


      • Esko
        epikuros kirjoitti:

        "Seuraavaksi kurssiksi voin suositella uskontojen kritiikki kurssia 1. Ja sen jälkeen kritiikki kursseja 2-100." Totta turiset.

        Suomalaiset ovat erittäin hyvin menestyneet maailmalla Pisa-tutkimuksissa, kiitos nykyisen koulujärjestelmän.

        Tuon lisäksi pitäisi ottaa opetusohjelmiin ns. kriittinen lukutaito , jotta valtavasta tiedonmäärästä pystymme seulomaan ne oleelliset "tiedonjyvät".

        Sanotaan, että nykyisin meillä on valtavasti tietoa, mutta mihin olemme hukanneet viisauden ?

        Jollkin tavalla uskontojen tekemä lähetystyö muistuttaa pyramidihuijausta tai verkostomarkkinointia.

        Uskonnon tarkoitus on antaa ihmiselle tietoja elämästä ja muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Uskovat puhuvat parannuksen teosta. Jos joku pyrkii elämään paremmin, niin miksi sinä olet sitä vastaan?


      • Esko kirjoitti:

        Uskonnon tarkoitus on antaa ihmiselle tietoja elämästä ja muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Uskovat puhuvat parannuksen teosta. Jos joku pyrkii elämään paremmin, niin miksi sinä olet sitä vastaan?

        Uskonnot voivat kuulua esim. aiheeseen kulttuurihistoria, koska sillä on ollut merkitystä niin hyvässä kuin pahassakin.

        Seuraavan kouluaineen nimitys on hieman ontuva, koska nimitän sitä sanalla "elämänoppi".

        Elämänoppi pitäisi sisällään mm. moraalia, etikkaa ja sitä mitä me ihmiset olemme ja miten voimme kehittyä humaaniin suuntaan.

        Mikä siis kirjoituksessani mättää ?


      • Kalapagos
        Esko kirjoitti:

        Uskonnon tarkoitus on antaa ihmiselle tietoja elämästä ja muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Uskovat puhuvat parannuksen teosta. Jos joku pyrkii elämään paremmin, niin miksi sinä olet sitä vastaan?

        Uskonto antaa ihmiselle tietoa elämäsä niin kuin uskovien tulee elämä nähdä. Se ei ole sama kuin, mitä elämä on. Uskonto opettaa useita harhoja mm. kreationismia.

        Uskonnot todella pyrkivät vaikuttamaan ihmisen käyttäytymiseen. Valitettavan usein käyttäytyimistä ohjataan negatiiviseen suuntaan.

        Uskonnot puhuvat parannuksen teosta? Parannus mistä? Synnistä? Nuo ovat elämänkatsomuksellisia asioita. Uskovat katsovat, että moraali tulee jumalalta ja useimmiten ateistit katsovat, että moraali tulee ihmisestä. Periaatteessa ei ole mitään väliä, mistä moraali tulee, kunhan toimii muita ihmisiä kunnioittavasti.

        Jos joku lentää lentokoneella, jumalan ohjaamana ja sokeuttamana pilvenpiirtäjiin niin eikö meillä ole syytä kritisoida tällaista uskonnollisuutta? Eikö meillä ole syytä kritisoida sitä, että uskonnon nimissä leikataan täydellisten ihmislasten esinahat jne. Itse ateistina kritisoin uskontoja, koska uskovat tekevät uskon nimissä paljon pahoja asioita ja elävät muita ihmisiä loukaten. Suurin osa uskovista ei näin tee, mutta osa tekee.


      • Esko
        Kalapagos kirjoitti:

        Uskonto antaa ihmiselle tietoa elämäsä niin kuin uskovien tulee elämä nähdä. Se ei ole sama kuin, mitä elämä on. Uskonto opettaa useita harhoja mm. kreationismia.

        Uskonnot todella pyrkivät vaikuttamaan ihmisen käyttäytymiseen. Valitettavan usein käyttäytyimistä ohjataan negatiiviseen suuntaan.

        Uskonnot puhuvat parannuksen teosta? Parannus mistä? Synnistä? Nuo ovat elämänkatsomuksellisia asioita. Uskovat katsovat, että moraali tulee jumalalta ja useimmiten ateistit katsovat, että moraali tulee ihmisestä. Periaatteessa ei ole mitään väliä, mistä moraali tulee, kunhan toimii muita ihmisiä kunnioittavasti.

        Jos joku lentää lentokoneella, jumalan ohjaamana ja sokeuttamana pilvenpiirtäjiin niin eikö meillä ole syytä kritisoida tällaista uskonnollisuutta? Eikö meillä ole syytä kritisoida sitä, että uskonnon nimissä leikataan täydellisten ihmislasten esinahat jne. Itse ateistina kritisoin uskontoja, koska uskovat tekevät uskon nimissä paljon pahoja asioita ja elävät muita ihmisiä loukaten. Suurin osa uskovista ei näin tee, mutta osa tekee.

        >>Jos joku lentää lentokoneella, jumalan ohjaamana ja sokeuttamana pilvenpiirtäjiin niin eikö meillä ole syytä kritisoida tällaista uskonnollisuutta?

        Puhut uskonnosta niinkuin olisi vain yksi uskonto. Uskonnot ovat kuitenkin niin erilaisia ajatuksia, että ne taistelevat keskenään. Sinäkin kuvaat terrorismiä uskontona.
        Sinulla ei siten ole mitään asiallista ja oikeaa käsitystä uskonnoista. Kaikki mene sekavaksi sotkuksi. Vähintään sinun pitäisi mainita, mistä asiasta puhut. Mitä tarkoitat sanalla uskonto?


      • Siksi että...
        Esko kirjoitti:

        Uskonnon tarkoitus on antaa ihmiselle tietoja elämästä ja muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Uskovat puhuvat parannuksen teosta. Jos joku pyrkii elämään paremmin, niin miksi sinä olet sitä vastaan?

        "Jos joku pyrkii elämään paremmin, niin miksi sinä olet sitä vastaan?"

        Siksi että uskovat eivät hyväksy muita kuin oman versionsa käsitteestä "paremmin". Se versio on ensinnäkin jo itsessään vääristynyt ja tulkinnassa tuntuu vielä usein olevan seuraavat kaksi pykälää:

        1. Paremmin eläminen ei riitä vaan pitää elää paremmin kuin muut.
        2. Muidenkin pitää elää paremmin, ykköspykälän rajoissa kuitenkin.


      • YhtäJaSamaa
        Esko kirjoitti:

        >>Jos joku lentää lentokoneella, jumalan ohjaamana ja sokeuttamana pilvenpiirtäjiin niin eikö meillä ole syytä kritisoida tällaista uskonnollisuutta?

        Puhut uskonnosta niinkuin olisi vain yksi uskonto. Uskonnot ovat kuitenkin niin erilaisia ajatuksia, että ne taistelevat keskenään. Sinäkin kuvaat terrorismiä uskontona.
        Sinulla ei siten ole mitään asiallista ja oikeaa käsitystä uskonnoista. Kaikki mene sekavaksi sotkuksi. Vähintään sinun pitäisi mainita, mistä asiasta puhut. Mitä tarkoitat sanalla uskonto?

        Kaikki aabrahamilaiset uskonnot ovat yhtä ja samaa tuubaa ja lähisukulaisia. Kaikkien näkymättömät mielikuvitusystävät ovat täsmälleen yhtä näkymättömiä, eikä niitä sen vuoksi ole mitään tarvetta sen kummemmin eritellä. Kaikkia on käytetty ja käytetään edelleenkin eri puolilla maailmaa silmittömän väkivallan oikeuttamiseen.


      • Olly
        Esko kirjoitti:

        Uskonnon tarkoitus on antaa ihmiselle tietoja elämästä ja muuttaa ihmisen käyttäytymistä. Uskovat puhuvat parannuksen teosta. Jos joku pyrkii elämään paremmin, niin miksi sinä olet sitä vastaan?

        "Uskonnon tarkoitus on antaa ihmiselle tietoja elämästä ja muuttaa ihmisen käyttäytymistä."

        Kuvottavaa! Ensinnäkin uskontojen antamat tiedot elämästä ovat vääriä.
        Mutta mikä pahinta, haluat muuttaa ihmisten käyttäytymistä uskosi mukaiseksi.


    • Miten ateismia opetetaan? Näinkö?

      Ateismin oppitunti:

      "Ateisti ei usko jumalien olemassaoloon."

    • näin ymmärrän

      Niin miksi sitä pitäisi opettaa, jos ateismi on synnynnäistä. Pitääkö sinu opettaa hengittämään, syömään nukkumaan, ajattelemaan, ym.

      Jos pitää olla erityisenä oppiaineena ateismi niin silloin se ei tule luonnostaan. Eikös yleensä opita ja opiskella asioita ja taitoja koulussa, joita ei ennen ole: kirjoittamien, kertotaulu. lukeminen.

    • AntiChrisu

      Kouluissa pitäisi opettaa antiteismiä eli uskonnon vastaisuutta.

      Aihealueina olisi

      1. Ateismin historiaa
      2. Uskontoloisen tunnistaminen ja hävittäminen
      3. Uskontojen aiheuttamat oireet yhteiskunnassa ja kuinka ne parannetaan
      4. Täsmäkoulutusta eri uskontojen vastustamiseen mm. luterialaisuus ja islamofasismi, mormoonit ja jehovat, katoliset, ortodoksit, ortodoksijuutalaiset
      5. Lopullinen ratkaisu

      • ei her... mitä tekst

        Joskus en tiedä, pitäisikö nämä ottaat tosissaan jonkun häiriintyneen ateistin möläytyksinä, vai heiluuko siellä ruudun toisessa päässä vain joku trolli. Todellakin toivon jälkimmäistä vaihtoehtoa...


    • "Tulisiko ateismia opettaa kouluissa uskonnottomille oppilaille uskonnonopetuksen sijaan? Vai olisiko parempi jos kaikki, uskontokunnasta riippumatta opiskelisivat ja tutkisivat ateismia?"


      Kyllä minusta uskonnoton tapakulttuuri ja uskonnottomuus yleensä voisivat olla ihan hyviäkin asioita käsitellä, mitä krijallisuutta siitä löytyy ja ketä kirjoittajat olivat. Ja mitä genreä edustivat. - Ei huono vaihtoehto ollenkaan. Sehän vain olisi yksi lisäaihe käsiteltäväksi uskonnollisuuden lisäksi.

    • Ateismi ei ole

      yhtään mitään.

      Siksi siinä ei ole mitään opetettavaa.

    • Arkipäivän pedagogiikkaa........

      Keskiasteella (ammatillinen koulutus) ja yläasteelle olisi hyvä järjestää seuraava päivittäien oppitunti UNTA PALLOON !

      Sillä univaje nuorilla on mitä suurin ongelma nykyisin. Ei huhaa-opetusta, vaan voikkasalinlattialle nukkumaan.

      "uni on ainoa lääke joka auttaa". Sofokles (496-406 eaa)

      • pälinä ja hiljaisuus

        Uskonnon tunti ainakin 1970-80 luvuilla oli yläasteella ja lukiossa monen suosikki jolloin oppilaat vaan pälisivät tai nukkui ja opettaja oli epätoivonen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe