Viidennes suomalaisista uskonnottomia

Iarwain Ben-Adar

12

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älähän sekoittele

      Uskonnoton =/= ateisti

    • täh!?

      Jos ei kuulu kirkkoon niin on ilman muuta ateisti?? Ei pidä paikkaansa.

      • ....

        ''Jos ei kuulu kirkkoon niin on ilman muuta ateisti?? Ei pidä paikkaansa.''
        osaatko lukea?

        ''Vuoden 2011 lopussa viidennes suomalaisista ei kuulunut mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan.''
        Uskonnoton, ei missään väitetä uskonnottomia ateisteiksi


    • sadg

      Viimeistään viiden vuoden päästä uskonnottomia on jo neljännes.

    • Ezio Auditore

      Linkissä ei puhuta mitään ateisteista. Aloittajakaan ei ole väittänyt että uskonnottomat olisivat ateisteja. Osa epäilemättä onkin, mutta kukaan ei missään välissä sanonut ateisteista mitään. Joten miksi tehdään omia, virheellisiä johtopäätöksiä?

      • ei-uskonnoton

        Niiin, minunkin perheeni luetaan 'uskonnottomiksi' vaikka olemme mitä vahvimmin mieheni kanssa uskovaisia, kuten luterilaisista osa.
        Mutta emme ole kirjoilla kirkossa, näin ollen kuulumme väestöreksiteriin. Mutta Jumalan silmissä kuulumme seurakunnan yhteyteen uskomme mukaan.

        Emme siis todellakaan ole uskonnottomia, joten tuo luku on vähän harhaa..


      • ei-uskonnoton kirjoitti:

        Niiin, minunkin perheeni luetaan 'uskonnottomiksi' vaikka olemme mitä vahvimmin mieheni kanssa uskovaisia, kuten luterilaisista osa.
        Mutta emme ole kirjoilla kirkossa, näin ollen kuulumme väestöreksiteriin. Mutta Jumalan silmissä kuulumme seurakunnan yhteyteen uskomme mukaan.

        Emme siis todellakaan ole uskonnottomia, joten tuo luku on vähän harhaa..

        Tässä tapauksessa uskonnoton tarkoittaa ihmistä joka ei kuulu rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan, joka taasen tarkoittaa valtion virallisesta näkökulmasta että olette uskonnottomia.


      • zyrt
        ei-uskonnoton kirjoitti:

        Niiin, minunkin perheeni luetaan 'uskonnottomiksi' vaikka olemme mitä vahvimmin mieheni kanssa uskovaisia, kuten luterilaisista osa.
        Mutta emme ole kirjoilla kirkossa, näin ollen kuulumme väestöreksiteriin. Mutta Jumalan silmissä kuulumme seurakunnan yhteyteen uskomme mukaan.

        Emme siis todellakaan ole uskonnottomia, joten tuo luku on vähän harhaa..

        ei-uskonnoton

        Ihan kaikki Suomen kansalaiset ovat väestötietojärjestelmässä. Kirkko se vaan pitää omaa jäsenrekisteriään.

        Nuo luvut ovat harhaa myös siitä syystä, että niihin lasketaan myös alaikäiset, joilla ei ole mahdollisuutta esimerkiksi erota kirkota, vaan heidät lasketaan uskonnollisen seurakunnan jäseniksi.


    • kolikon kääntöpuoli

      Mutta 4/5 osaa jotenkin uskoo.

      • 4/5 kuuluu uskonnolliseen yhdyskuntaan, mutta se ei kerro kyseisten henkilökohtaisesta uskosta välttämättä mitään.


      • voi kääntää näinkin
        shadowself kirjoitti:

        4/5 kuuluu uskonnolliseen yhdyskuntaan, mutta se ei kerro kyseisten henkilökohtaisesta uskosta välttämättä mitään.

        Mutta myös se ettei kuulu mihinkään yhteisöön, ei vielä tkaa sitä että olisi ateisti.


      • voi kääntää näinkin kirjoitti:

        Mutta myös se ettei kuulu mihinkään yhteisöön, ei vielä tkaa sitä että olisi ateisti.

        Tässä ketjussa ei ole kukaan väittänytkään että uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton olisi automaattisesti ateisti, ja uskonnottomalla on tarkoitettu nimenomaan uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumattomia.

        Olen varma että Ev.lut. kirkkoon kuuluu varmasti myös suuri joukko ihmisiä joiden usko on paljon enemmän geneeristä teismiä kuin kristinuskoa, joten sinänsä uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumisesta tai kuulumattomuudesta ei voi varsinaisesti itsessään päätellä mitään.

        Mutta sinänsä kyllä ateistin näkökulmasta uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomuus on positiivinen asia koska se tarkoittaa että uskonnon asema on yhteiskunnassa heikkenemässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe