Eroakirkosta-sivuston tietojen valossa tammikuussa 2010 erottiin kirkosta 17,04% vähemmän kuin tammikuussa 2007. Olen valinnut vuoden 2007 vertailuvuodeksi mm. siksi, että tämä vuosi näyttäisi tässä vaiheessa menevän käytettävissä olevien tilastojen puittessa lähimmäksi sitä. Vuoteen 2009 verrattuna muutos on -1347 henkilöä ja -32,79%. Tätä absoluuttista lukua voinee verrata arvioon kastettujen määrän vähenemisestä 2,5%, mikä tekisi vuodessa vähän vähemmän, vaikka kastamatta jätetyt lapset eivät varsinaisesti olekaan kirkosta eronneita.
Kuten aiemmasta alkukuun viestistäkin näkyy, on ero vuoteen 2007 syntynyt miltei yksinomaan ensimmäisten 7. päivän aikana:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8775451
Kun vielä tammikuun viimeinen liukuva viikko on samaa suuruusluokkaa molempina vuosina 2007 ja 2010, niin paras etukäteen valittava verrtailuvuosi jatkossakin on 2007, ainakin toistaiseksi.
-567 ja -17%
50
630
Vastaukset
- srnn
tuo sinun touhusi. Vaikka kuinka noita lukja luupilla tuijottelisit ja kalkulaattorisi laulaisi, niin se tosiasia ei muutu, että kirkon jäsenmäärä vähenee koko ajan.
- syntipukki!
Tuttu virsi: Tuttumies ei ole normaali, kun ihmiset eivät käyttäydy kuten ateistit toivovat. Seuraan mielenkiinnolla tällaisia teräviä analyysejä yhteiskunnankehittymisestä, mutta toivottavasti jo ensikuussa on eri analyysi kuin viime vuoden tammi-marraskuun analyysit.
syntipukki! kirjoitti:
Tuttu virsi: Tuttumies ei ole normaali, kun ihmiset eivät käyttäydy kuten ateistit toivovat. Seuraan mielenkiinnolla tällaisia teräviä analyysejä yhteiskunnankehittymisestä, mutta toivottavasti jo ensikuussa on eri analyysi kuin viime vuoden tammi-marraskuun analyysit.
Ainakin paineet ovat kahtalaiset. Joulukuussa ja tammikuussa ilmeisesti kirjoittelin lähes saman verran palstalle. Joulukuussa olisi pitänyt kirjoittaa enemmän ja tammikuussa vähemmän (olettaisin vieläpä samojen henkilöiden vaatimuksiksi). Vaikea olla mieliksi. Eivätkä faktatkaan kelpaa?
Ellei ihmeempiä satu, jatkan näitä tilastoviestejä edelleen.- tuo sama
tuttumies kirjoitti:
Ainakin paineet ovat kahtalaiset. Joulukuussa ja tammikuussa ilmeisesti kirjoittelin lähes saman verran palstalle. Joulukuussa olisi pitänyt kirjoittaa enemmän ja tammikuussa vähemmän (olettaisin vieläpä samojen henkilöiden vaatimuksiksi). Vaikea olla mieliksi. Eivätkä faktatkaan kelpaa?
Ellei ihmeempiä satu, jatkan näitä tilastoviestejä edelleen.vastaus kuin ennenkin. "Joulukuussa olisi pitänyt kirjoittaa enemmän ja tammikuussa vähemmän (olettaisin vieläpä samojen henkilöiden vaatimuksiksi). Vaikea olla mieliksi." Hävisit vaan lähes kokonaan joulukuussa täältä kun erottiin oikein urakalla. Ei ole kysymys siitä ollako mieliksi vai ei, vaan siitä että sinulta loppuu joka ainut kerta kantti silloin kommentoida asioita kun erot ovat rajussa nousussa. Mistä se johtuu? Vai jätätkö taas tapasi mukaan vastaamatta kun esitetään sinulle kysymys joka paljastaa että et voi sietää kun ihmiset eroavat sankoin joukoin kirkosta?
tuo sama kirjoitti:
vastaus kuin ennenkin. "Joulukuussa olisi pitänyt kirjoittaa enemmän ja tammikuussa vähemmän (olettaisin vieläpä samojen henkilöiden vaatimuksiksi). Vaikea olla mieliksi." Hävisit vaan lähes kokonaan joulukuussa täältä kun erottiin oikein urakalla. Ei ole kysymys siitä ollako mieliksi vai ei, vaan siitä että sinulta loppuu joka ainut kerta kantti silloin kommentoida asioita kun erot ovat rajussa nousussa. Mistä se johtuu? Vai jätätkö taas tapasi mukaan vastaamatta kun esitetään sinulle kysymys joka paljastaa että et voi sietää kun ihmiset eroavat sankoin joukoin kirkosta?
"http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/tid%3A3964%2Bsort_name%3A%22tuttumies%22%2Bcreated%3A%5B1259618400%2BTO%2B1265061599%5D?page=1&term_keywords=&sort=created&perpage=25"
Käsiittääkseni olen tälläkin palstalla vastannut kaikille vakionikeille (paitsi Nasse) lähes 100%. Puskahuutelijoille vastaamattomuutta ei lasketa.
hukkuvat ne rotat jotka eivät ymmärrä ajoissa poistua.
Läiskytät ammetta, teet tuttis paattiisi lisää reikiä.
Paljonko oli tammikuun nettotappio, montako jeesusta kuoli joka päivä?- ainaisjäsen
Kehitys näyttää hyvältä. Kun mukaan otetaan kirkkoon liittymisen kasvu, ei kirkolle liene hätäpäivää. Hätää toki ei ole ollut tähänkään saakka, mutta hienoa, että suomalaisten luotto kirkkoon on ja pysyy.
- nimi merkki
Säkin olet pihalla kuin lumiukko. Kirkon suhteellinen väkimäärä laskee vuodesta toiseen. Näin on tapahtunut jo lähes 50 vuotta peräjälkeen. Jos katsotaan tätä vuotta, niin laskua on tullut joka päivä. Vähemmän kuin parina viimevuonna, mutta laskua silti.
- usko :-)
nimi merkki kirjoitti:
Säkin olet pihalla kuin lumiukko. Kirkon suhteellinen väkimäärä laskee vuodesta toiseen. Näin on tapahtunut jo lähes 50 vuotta peräjälkeen. Jos katsotaan tätä vuotta, niin laskua on tullut joka päivä. Vähemmän kuin parina viimevuonna, mutta laskua silti.
"Jos katsotaan tätä vuotta, niin laskua on tullut joka päivä."
Mistä löydät päiväkohtaiset luvut vai profetoiko veli? Todellisuudessa kirkkoon taidetaan liittyä kasteen kautta lähinnä viikonloppuisin, joten arkipäivisin voisi suhteellinen osuus laskea, mutta viikonloppuisin nousta.
Kirkkoon liittyi viime vuonna 10 tuhatta ihmistä ja kirkon osuus väestöstä on 80 %. Jos suhteessa kirkkoon liittyisi ja siitä eroisi yhtä paljon ihmisiä, eronneita olisi 50 tuhatta. Kuten Tuttumies voi todistaa liittyneitä oli enemmän ja eronneita oli vähemmän. Jos vastaava kehitys jatkuisi, yli puolet suomalaisista kuuluisi kirkkoon. - aamo s
usko :-) kirjoitti:
"Jos katsotaan tätä vuotta, niin laskua on tullut joka päivä."
Mistä löydät päiväkohtaiset luvut vai profetoiko veli? Todellisuudessa kirkkoon taidetaan liittyä kasteen kautta lähinnä viikonloppuisin, joten arkipäivisin voisi suhteellinen osuus laskea, mutta viikonloppuisin nousta.
Kirkkoon liittyi viime vuonna 10 tuhatta ihmistä ja kirkon osuus väestöstä on 80 %. Jos suhteessa kirkkoon liittyisi ja siitä eroisi yhtä paljon ihmisiä, eronneita olisi 50 tuhatta. Kuten Tuttumies voi todistaa liittyneitä oli enemmän ja eronneita oli vähemmän. Jos vastaava kehitys jatkuisi, yli puolet suomalaisista kuuluisi kirkkoon.Tyypillistä hihhulien ja hörhöjen propagandaa. Kannattaa lopettaa jo jauhaminen 80 prosentista. Se puhkaistiin jo viime syksynä. Kirkon ennakkotieto 31.12.2009 tilanteeksi on 79,7%, joka tulee korjautumaan vielä alaspäin, kun kirkko julkaisee viralliset luvut tässä kuussa. Eikä lasku ole pysähtynyt 31.12.2009 tasolle, vaan laskua tulee päivä päivältä lisää. Se sekös hihhuleita ja hörhöjä vituttaa.
- ja sitten lasku
aamo s kirjoitti:
Tyypillistä hihhulien ja hörhöjen propagandaa. Kannattaa lopettaa jo jauhaminen 80 prosentista. Se puhkaistiin jo viime syksynä. Kirkon ennakkotieto 31.12.2009 tilanteeksi on 79,7%, joka tulee korjautumaan vielä alaspäin, kun kirkko julkaisee viralliset luvut tässä kuussa. Eikä lasku ole pysähtynyt 31.12.2009 tasolle, vaan laskua tulee päivä päivältä lisää. Se sekös hihhuleita ja hörhöjä vituttaa.
kirkosta eroaminen on näköjään tasaantumassa. sen laskusta ei voi vielä puhua mitään koska pitkän aikavälin tilastoinnissa jokin vuosi tai kuukausi ovat aika keinotekoisia. päivittäinen keskiarvo on nyt jämähtänyt jonnekin 80,70 tienoille ja ollut siellä jo vähän aikaa.
vuositasolla tuo luku nousee vuoden lopussa ja seur alussa ja pysyy siellä koko vuoden. tuosta näkee jos pitempi trendi on alaspäin ja sellaista ei ole vielä näkyvissä. - ota koppi
ja sitten lasku kirjoitti:
kirkosta eroaminen on näköjään tasaantumassa. sen laskusta ei voi vielä puhua mitään koska pitkän aikavälin tilastoinnissa jokin vuosi tai kuukausi ovat aika keinotekoisia. päivittäinen keskiarvo on nyt jämähtänyt jonnekin 80,70 tienoille ja ollut siellä jo vähän aikaa.
vuositasolla tuo luku nousee vuoden lopussa ja seur alussa ja pysyy siellä koko vuoden. tuosta näkee jos pitempi trendi on alaspäin ja sellaista ei ole vielä näkyvissä."kirkosta eroaminen on näköjään tasaantumassa. sen laskusta ei voi vielä puhua mitään koska pitkän aikavälin tilastoinnissa jokin vuosi tai kuukausi ovat aika keinotekoisia. päivittäinen keskiarvo on nyt jämähtänyt jonnekin 80,70 tienoille ja ollut siellä jo vähän aikaa.
vuositasolla tuo luku nousee vuoden lopussa ja seur alussa ja pysyy siellä koko vuoden. tuosta näkee jos pitempi trendi on alaspäin ja sellaista ei ole vielä näkyvissä."
Tässä sulle vähän...
...kirkosta eroamisen tasaantumisesta
...laskusta, josta ei voida vielä puhua mitään
...pitkän aikavälin tilastoinnista
...tilastoinnin keinotekoisuudesta
...pidemmästä trendistä, jota ei ole vielä näkivissä
1970: 95.0%
1971: 94.4% (-0.6)
1972: 93.7% (-0.7)
1973: 93.1% (-0.6)
1974: 92.6% (-0.5)
1975: 92.2% (-0.4)
1976: 91.7% (-0.5)
1977: 90.9% (-0.8)
1978: 90.7% (-0.2)
1979: 90.5% (-0.2)
1980: 90.3% (-0.2)
1981: 90.0% (-0.3)
1982: 89.9% (-0.1)
1983: 89.7% (-0.2)
1984: 89.4% (-0.3)
1985: 89.1% (-0.3)
1986: 88.8% (-0.3)
1987: 88.6% (-0.2)
1988: 88.3% (-0.3)
1989: 87.9% (-0.4)
1990: 87.6% (-0.3)
1991: 87.1% (-0.5)
1992: 86.5% (-0.6)
1993: 86.0% (-0.5)
1994: 85.7% (-0.3)
1995: 85.6% (-0.1)
1996: 85.4% (-0.2)
1997: 85.3% (-0.1)
1998: 85.2% (-0.1)
1999: 85.1% (-0.1)
2000: 85.0% (-0.1)
2001: 84.8% (-0.2)
2002: 84.6% (-0.2)
2003: 84.1% (-0.5)
2004: 83.6% (-0.5)
2005: 83.1% (-0.5)
2006: 82.4% (-0.7)
2007: 81.7% (-0.7)
2008: 80.6% (-1.1)
2009: 79.7% (-0.9) (ennakkotieto) - jäsenmäärä
ota koppi kirjoitti:
"kirkosta eroaminen on näköjään tasaantumassa. sen laskusta ei voi vielä puhua mitään koska pitkän aikavälin tilastoinnissa jokin vuosi tai kuukausi ovat aika keinotekoisia. päivittäinen keskiarvo on nyt jämähtänyt jonnekin 80,70 tienoille ja ollut siellä jo vähän aikaa.
vuositasolla tuo luku nousee vuoden lopussa ja seur alussa ja pysyy siellä koko vuoden. tuosta näkee jos pitempi trendi on alaspäin ja sellaista ei ole vielä näkyvissä."
Tässä sulle vähän...
...kirkosta eroamisen tasaantumisesta
...laskusta, josta ei voida vielä puhua mitään
...pitkän aikavälin tilastoinnista
...tilastoinnin keinotekoisuudesta
...pidemmästä trendistä, jota ei ole vielä näkivissä
1970: 95.0%
1971: 94.4% (-0.6)
1972: 93.7% (-0.7)
1973: 93.1% (-0.6)
1974: 92.6% (-0.5)
1975: 92.2% (-0.4)
1976: 91.7% (-0.5)
1977: 90.9% (-0.8)
1978: 90.7% (-0.2)
1979: 90.5% (-0.2)
1980: 90.3% (-0.2)
1981: 90.0% (-0.3)
1982: 89.9% (-0.1)
1983: 89.7% (-0.2)
1984: 89.4% (-0.3)
1985: 89.1% (-0.3)
1986: 88.8% (-0.3)
1987: 88.6% (-0.2)
1988: 88.3% (-0.3)
1989: 87.9% (-0.4)
1990: 87.6% (-0.3)
1991: 87.1% (-0.5)
1992: 86.5% (-0.6)
1993: 86.0% (-0.5)
1994: 85.7% (-0.3)
1995: 85.6% (-0.1)
1996: 85.4% (-0.2)
1997: 85.3% (-0.1)
1998: 85.2% (-0.1)
1999: 85.1% (-0.1)
2000: 85.0% (-0.1)
2001: 84.8% (-0.2)
2002: 84.6% (-0.2)
2003: 84.1% (-0.5)
2004: 83.6% (-0.5)
2005: 83.1% (-0.5)
2006: 82.4% (-0.7)
2007: 81.7% (-0.7)
2008: 80.6% (-1.1)
2009: 79.7% (-0.9) (ennakkotieto)Kristityt keräytyvät seurakuntiin. Ateistien valtakunnallinen liitto on Vajaa-ajattelijoiden liitto, jonka jäsenmäärän kehitystä kuvaa seuraava aikasarja
1970: 0,0 % (0,0)
1971: 0,0 % (0,0)
1972: 0,0 % (0,0)
1973: 0,0 % (0,0)
1974: 0,0 % (0,0)
1975: 0,0 % (0,0)
1976: 0,0 % (0,0)
1977: 0,0 % (0,0)
1978: 0,0 % (0,0)
1979: 0,0 % (0,0)
1980: 0,0 % (0,0)
1981: 0,0 % (0,0)
1982: 0,0 % (0,0)
1983: 0,0 % (0,0)
1984: 0,0 % (0,0)
1985: 0,0 % (0,0)
1986: 0,0 % (0,0)
1987: 0,0 % (0,0)
1988: 0,0 % (0,0)
1989: 0,0 % (0,0)
1990: 0,0 % (0,0)
1991: 0,0 % (0,0)
1992: 0,0 % (0,0)
1993: 0,0 % (0,0)
1994: 0,0 % (0,0)
1995: 0,0 % (0,0)
1996: 0,0 % (0,0)
1997: 0,0 % (0,0)
1998: 0,0 % (0,0)
1999: 0,0 % (0,0)
2000: 0,0 % (0,0)
2001: 0,0 % (0,0)
2002: 0,0 % (0,0)
2003: 0,0 % (0,0)
2004: 0,0 % (0,0)
2005: 0,0 % (0,0)
2006: 0,0 % (0,0)
2007: 0,0 % (0,0)
2008: 0,0 % (0,0)
2009: 0,0 % (0,0)
VA-liiton jäsenmäärässä ei näy samanlaista laskua, mutta onko jotenkin hienompaa, että joukkoa on muutama sata kuin neljä miljoonaa? - keskiarvo?
ja sitten lasku kirjoitti:
kirkosta eroaminen on näköjään tasaantumassa. sen laskusta ei voi vielä puhua mitään koska pitkän aikavälin tilastoinnissa jokin vuosi tai kuukausi ovat aika keinotekoisia. päivittäinen keskiarvo on nyt jämähtänyt jonnekin 80,70 tienoille ja ollut siellä jo vähän aikaa.
vuositasolla tuo luku nousee vuoden lopussa ja seur alussa ja pysyy siellä koko vuoden. tuosta näkee jos pitempi trendi on alaspäin ja sellaista ei ole vielä näkyvissä.Jos tarkoitat päivittäisellä keskiarvolla vuorokauden liukuvaa keskiarvoa, se ei suinkaan ole jämähtänyt vaan elää sekä viikko- että vuosijaksossa.
- 0,0 %
aamo s kirjoitti:
Tyypillistä hihhulien ja hörhöjen propagandaa. Kannattaa lopettaa jo jauhaminen 80 prosentista. Se puhkaistiin jo viime syksynä. Kirkon ennakkotieto 31.12.2009 tilanteeksi on 79,7%, joka tulee korjautumaan vielä alaspäin, kun kirkko julkaisee viralliset luvut tässä kuussa. Eikä lasku ole pysähtynyt 31.12.2009 tasolle, vaan laskua tulee päivä päivältä lisää. Se sekös hihhuleita ja hörhöjä vituttaa.
"Tyypillistä hihhulien ja hörhöjen propagandaa. Kannattaa lopettaa jo jauhaminen 80 prosentista. Se puhkaistiin jo viime syksynä."
Tyypillistä ateistien vouhottamista, jossa puhutaan ihmisistä kun ei osata puhua asiasta.
Jos olet jo suorittanut peruskoulun, kertaa pyöristyssäännöt http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/kerpermat/desim/desim.html
Oletko muuten huomannut, että vuosi sitten, kun joku ateisti kertoi suomalaisista kuuluvan 80 % kirkkoon, kukaan kristityistä ei korjannut 80,6 % ;-) - kuulu VA-liittoon
0,0 % kirjoitti:
"Tyypillistä hihhulien ja hörhöjen propagandaa. Kannattaa lopettaa jo jauhaminen 80 prosentista. Se puhkaistiin jo viime syksynä."
Tyypillistä ateistien vouhottamista, jossa puhutaan ihmisistä kun ei osata puhua asiasta.
Jos olet jo suorittanut peruskoulun, kertaa pyöristyssäännöt http://www02.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/manmath/kerpermat/desim/desim.html
Oletko muuten huomannut, että vuosi sitten, kun joku ateisti kertoi suomalaisista kuuluvan 80 % kirkkoon, kukaan kristityistä ei korjannut 80,6 % ;-)mutta kirkkoon en kuulu kuten ei myöskään yli miljoona suomalaista. Miksi helvetissä nämä kirkon puoltajat eivät tajua että kirkon jäsenmäärä vähenee, vähenee ja vähenee. Laski sen millä muotoa tahansa aina lopputulos on että jäsenmäärä laskee.
- sinä,
kuulu VA-liittoon kirjoitti:
mutta kirkkoon en kuulu kuten ei myöskään yli miljoona suomalaista. Miksi helvetissä nämä kirkon puoltajat eivät tajua että kirkon jäsenmäärä vähenee, vähenee ja vähenee. Laski sen millä muotoa tahansa aina lopputulos on että jäsenmäärä laskee.
että jos alussa 100 % väestöstä kuuluu kirkkoon, suhteellinen osuus väistämättä vähenee tai pysyy samana. Jokainen vuosi suhteellisesti suurempi osa luterilaiseen kirkkoon kuulumattomista on liittynyt siihen kuin siitä eronnut eli jos kehitys pysyy tällaisena, on luterilaisilla Suomessa enemmistö maailman tappiin.
sinä, kirjoitti:
että jos alussa 100 % väestöstä kuuluu kirkkoon, suhteellinen osuus väistämättä vähenee tai pysyy samana. Jokainen vuosi suhteellisesti suurempi osa luterilaiseen kirkkoon kuulumattomista on liittynyt siihen kuin siitä eronnut eli jos kehitys pysyy tällaisena, on luterilaisilla Suomessa enemmistö maailman tappiin.
jos lehmä lentää, niin se lentää.
Toisaalta, jos lehmällä olisi pyörät, sitä kutsuttaisiin maitoautoksi.
Niin kauan kuin on olemassa puluja, on olemassa uskontoja. Se minkä nimisiä, on toinen asia.jäsenmäärä kirjoitti:
Kristityt keräytyvät seurakuntiin. Ateistien valtakunnallinen liitto on Vajaa-ajattelijoiden liitto, jonka jäsenmäärän kehitystä kuvaa seuraava aikasarja
1970: 0,0 % (0,0)
1971: 0,0 % (0,0)
1972: 0,0 % (0,0)
1973: 0,0 % (0,0)
1974: 0,0 % (0,0)
1975: 0,0 % (0,0)
1976: 0,0 % (0,0)
1977: 0,0 % (0,0)
1978: 0,0 % (0,0)
1979: 0,0 % (0,0)
1980: 0,0 % (0,0)
1981: 0,0 % (0,0)
1982: 0,0 % (0,0)
1983: 0,0 % (0,0)
1984: 0,0 % (0,0)
1985: 0,0 % (0,0)
1986: 0,0 % (0,0)
1987: 0,0 % (0,0)
1988: 0,0 % (0,0)
1989: 0,0 % (0,0)
1990: 0,0 % (0,0)
1991: 0,0 % (0,0)
1992: 0,0 % (0,0)
1993: 0,0 % (0,0)
1994: 0,0 % (0,0)
1995: 0,0 % (0,0)
1996: 0,0 % (0,0)
1997: 0,0 % (0,0)
1998: 0,0 % (0,0)
1999: 0,0 % (0,0)
2000: 0,0 % (0,0)
2001: 0,0 % (0,0)
2002: 0,0 % (0,0)
2003: 0,0 % (0,0)
2004: 0,0 % (0,0)
2005: 0,0 % (0,0)
2006: 0,0 % (0,0)
2007: 0,0 % (0,0)
2008: 0,0 % (0,0)
2009: 0,0 % (0,0)
VA-liiton jäsenmäärässä ei näy samanlaista laskua, mutta onko jotenkin hienompaa, että joukkoa on muutama sata kuin neljä miljoonaa?änkyttää omenanpoiminnasta jos keskustelun aiheena on Namibialaisten elintason kehittyminen vuosina -82 - 99
- ymmärtävän,
keskiarvo? kirjoitti:
Jos tarkoitat päivittäisellä keskiarvolla vuorokauden liukuvaa keskiarvoa, se ei suinkaan ole jämähtänyt vaan elää sekä viikko- että vuosijaksossa.
että päivittäinen keskiarvo tarkoittaa kuinka monta ihmistä on eronnut keskimäärin päivässä eli eronneiden lukumäärä jaetaan 5x10^12.
tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla.
- perustellakin?
Kirkon kannalta oli esimerkiksi 70-luvun alku paljon vaikeampaa aikaa kun suomalaisia muutti paljon ulkomaille ja maa oli todellisessa lamassa. Kirkon jäsenmäärä on melko vakio. Väestönkasvusta pääosa johtuu maahanmuutosta ja heistä pääosa on kristittyjä, mutta eivät liity kirkkoon. Vuonna 2009 maahanmuuttajia oli 25 tuhatta (joista useimmat eivät liittyneet kirkkoon) ja maasta muutti 12 tuhatta (joista pääosa kuului kirkkoon). Maahanmuuttajat muuten lisääntyvät nopeammin kuin valtaväestö ja se laskee kastettujen suhteellista määrää.
- valtionkirkko
Kirjoitin "Voisitko perustellakin". Vastasit "Perustelin sen jo äsken." Aikaisemmin olit kirjoittanut vain "Kirkon kannalta tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
Keskustelu on vaikeaa kun sanoilla tarkoitamme ilmeisesti aivan eri asiaa. Minusta sinä esitit väitteen ilman minkäänlaisia perusteluja, mutta ehkä "perustelu" ei ateisteilla tarkoita samaa kuin muilla.
"Maahan muutosta kun kerroit niin täytyy muistaa että Luterilaisella kirkolla on muistaakseni satoja tuhansia jäseniä jotka ei ole Suomen kansalaisia eivätkä myöskään asu Suomessa ja jotkut ei ole koskaan käyneetkään Suomessa."
Olet aivan oikeassa. Heitä on monta miljoonaa http://www.lutheranworld.org/ - mnjhyu
valtionkirkko kirjoitti:
Kirjoitin "Voisitko perustellakin". Vastasit "Perustelin sen jo äsken." Aikaisemmin olit kirjoittanut vain "Kirkon kannalta tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
Keskustelu on vaikeaa kun sanoilla tarkoitamme ilmeisesti aivan eri asiaa. Minusta sinä esitit väitteen ilman minkäänlaisia perusteluja, mutta ehkä "perustelu" ei ateisteilla tarkoita samaa kuin muilla.
"Maahan muutosta kun kerroit niin täytyy muistaa että Luterilaisella kirkolla on muistaakseni satoja tuhansia jäseniä jotka ei ole Suomen kansalaisia eivätkä myöskään asu Suomessa ja jotkut ei ole koskaan käyneetkään Suomessa."
Olet aivan oikeassa. Heitä on monta miljoonaa http://www.lutheranworld.org/Vain 1% koko maapallon väestöstä kuuluu ev.lut kirkkoon.
valtionkirkko kirjoitti:
Kirjoitin "Voisitko perustellakin". Vastasit "Perustelin sen jo äsken." Aikaisemmin olit kirjoittanut vain "Kirkon kannalta tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
Keskustelu on vaikeaa kun sanoilla tarkoitamme ilmeisesti aivan eri asiaa. Minusta sinä esitit väitteen ilman minkäänlaisia perusteluja, mutta ehkä "perustelu" ei ateisteilla tarkoita samaa kuin muilla.
"Maahan muutosta kun kerroit niin täytyy muistaa että Luterilaisella kirkolla on muistaakseni satoja tuhansia jäseniä jotka ei ole Suomen kansalaisia eivätkä myöskään asu Suomessa ja jotkut ei ole koskaan käyneetkään Suomessa."
Olet aivan oikeassa. Heitä on monta miljoonaa http://www.lutheranworld.org/samassa lauseessa:
"Kirkon kannalta tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
Siinähän on se perustelu: "kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
"Luterilaisella kirkolla on muistaakseni satoja tuhansia jäseniä jotka ei ole Suomen kansalaisia eivätkä myöskään asu Suomessa ja jotkut ei ole koskaan käyneetkään Suomessa."
Tuossa on virhe joka tulee useiltakin kirkon sivuilta ja tarkistin sen vasta nyt ja poistinkin sen takia nuo viestit.
"Ulkosuomalaisista monet ovat jo luterilaisen kirkon jäseniä..."
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/82897DD8A7CFBDA5C22571F70039F53A?OpenDocument&lang=FI
Kirkon sivulla on maininta "ulkosuomalaisia" kun pitäisi olla "ulkokansalaisia"
Ulkosuomalaiset eivät ole Suomen kansalaisia ja ulkokansalaiset ovat.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ulkosuomalainen- toisella väitteellä
Pe.ku kirjoitti:
samassa lauseessa:
"Kirkon kannalta tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
Siinähän on se perustelu: "kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
"Luterilaisella kirkolla on muistaakseni satoja tuhansia jäseniä jotka ei ole Suomen kansalaisia eivätkä myöskään asu Suomessa ja jotkut ei ole koskaan käyneetkään Suomessa."
Tuossa on virhe joka tulee useiltakin kirkon sivuilta ja tarkistin sen vasta nyt ja poistinkin sen takia nuo viestit.
"Ulkosuomalaisista monet ovat jo luterilaisen kirkon jäseniä..."
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/82897DD8A7CFBDA5C22571F70039F53A?OpenDocument&lang=FI
Kirkon sivulla on maininta "ulkosuomalaisia" kun pitäisi olla "ulkokansalaisia"
Ulkosuomalaiset eivät ole Suomen kansalaisia ja ulkokansalaiset ovat.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ulkosuomalainen"Perustelin sen samassa lauseessa:
"Kirkon kannalta tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
Siinähän on se perustelu: "kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla."
Juuri tätä jälkimmäistä väitettä et perustellut. Kirkon jäsenmäärä taitaa laskea 0,5 % ja minusta se ei ole kova vauhti jos sitä virtaa esimerkiksi kirkosta eroamisen vähenemiseen, joka on tämän ketjun aihe. Eroaminen väheni tutun miehen laskujen mukaan 17 %, jota sanoisin kovaksi vauhdiksi. toisella väitteellä kirjoitti:
"Perustelin sen samassa lauseessa:
"Kirkon kannalta tilanne on erittäin negatiivinen kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla. "
Siinähän on se perustelu: "kun sen jäsenmäärä pienenee kovalla vauhdilla."
Juuri tätä jälkimmäistä väitettä et perustellut. Kirkon jäsenmäärä taitaa laskea 0,5 % ja minusta se ei ole kova vauhti jos sitä virtaa esimerkiksi kirkosta eroamisen vähenemiseen, joka on tämän ketjun aihe. Eroaminen väheni tutun miehen laskujen mukaan 17 %, jota sanoisin kovaksi vauhdiksi.jos laivan uppoaminen hetkellisesti hidastuu, niin mitään hätää ei ole.
- Buhahahaaaaa
Nas.se kirjoitti:
jos laivan uppoaminen hetkellisesti hidastuu, niin mitään hätää ei ole.
Pulun logiikasta tulee mielleen listat kuuluisista viimeisistä sanoista.
http://www.saunalahti.fi/~tapanipa/viimeinen.htm - maapallon
mnjhyu kirjoitti:
Vain 1% koko maapallon väestöstä kuuluu ev.lut kirkkoon.
väestöstä kuukuu VA-liittoon, joka kuitenkin on keskimääräistä suurempi yhdistys Suomessa. 1 % maapallon väestöstä on suurempi kuin yksikään ateistinen järjestö, jonka tiedän (kuinka paljon on Kiinan kommunistisessa puolueessa tai nuorisojärjestössä on jäseniä?)
- a hätäilet
Nas.se kirjoitti:
jos laivan uppoaminen hetkellisesti hidastuu, niin mitään hätää ei ole.
Kirkko ei ehdi tuhoutumaan sinun aikanasi :-) Ateistijärjestöt tulevat ja menevät, mutta kirkko on kestänyt kohta 2000 vuotta, mikä ei ole uskonnolliselle järjestölle mikään poikkeuksellinen ikä. Kuinka monta samanikäistä ateistijärjestöä tiedät, tai edes yhtä suurta, tiedät?
a hätäilet kirjoitti:
Kirkko ei ehdi tuhoutumaan sinun aikanasi :-) Ateistijärjestöt tulevat ja menevät, mutta kirkko on kestänyt kohta 2000 vuotta, mikä ei ole uskonnolliselle järjestölle mikään poikkeuksellinen ikä. Kuinka monta samanikäistä ateistijärjestöä tiedät, tai edes yhtä suurta, tiedät?
mihinkä vajakit ja taikauskoiste hölmöt katoaisivat?
Mutta kansakuntan me saatamme siitä vapautua minunkin elinaikanai- Jori Mäntysalo
maapallon kirjoitti:
väestöstä kuukuu VA-liittoon, joka kuitenkin on keskimääräistä suurempi yhdistys Suomessa. 1 % maapallon väestöstä on suurempi kuin yksikään ateistinen järjestö, jonka tiedän (kuinka paljon on Kiinan kommunistisessa puolueessa tai nuorisojärjestössä on jäseniä?)
Kiinan kommunistisessa puolueessa on yli 70 miljoonaa jäsentä: http://news.xinhuanet.com/english/2006-06/30/content_4769848.htm
Eri asia sitten mikä on ateistinen järjestö. SAK:ssa on enemmän ateisteja kuin Vapaa-ajattelijain liitossa. Itse asiassa, evlut kirkossakin on jäseninä enemmän ateisteja...
Ei silti, viittaaminen juuri Kiinan kommunistipuolueeseen oli sentään vähemmän epätoivoinen kuin yleinen ateismi-kommunismi -kytkentä. Mainitusta tekstistä: "All party members - - should firmly establish scientific world outlook". Ei tosin ylety tuo tieteellinen katsomus yhteiskuntatieteisiin saakka. - olevasi älykäs?
Nas.se kirjoitti:
mihinkä vajakit ja taikauskoiste hölmöt katoaisivat?
Mutta kansakuntan me saatamme siitä vapautua minunkin elinaikanai"mihinkä vajakit ja taikauskoiste hölmöt katoaisivat?"
http://tieku.fi/ihminen/psykologia-ja-kayttaytyminen/suuruude-nhulluus-on-hyvaa-itsepetosta - 1 2 3 4
olevasi älykäs? kirjoitti:
"mihinkä vajakit ja taikauskoiste hölmöt katoaisivat?"
http://tieku.fi/ihminen/psykologia-ja-kayttaytyminen/suuruude-nhulluus-on-hyvaa-itsepetostaOlipa taas itseironinen heitto kristityltä suuruudenhulluudesta ja itsepetoksesta. Mietippä vähän sitä teidän keksimää höpö-höpö-juttu kaikkivaltiaasta jumalasta, joka on luonut kaiken. Ei Helvetti! Kuka on suuruudenhullu ja kuka täällä elää itsepetoksessa?
- :
Osaatko arvioida, miten paljon nuo prosentit muuttuvat loppuvuotta kohden ? Tämä vaan siis siitä syystä, että tiedetään, paljonko eroaminen on keskittymässä ainvan vuoden loppuun. Minusta ainakin vaikuttaa siltä, että ihmiset tietävät nyt verokäytännön, ja monet eroavat tuon verovuoden vaihtumisen kohdilla. Tämä trendi lisääntynee, mutta siis osaatko heti heittää jotain lukuja laskelmistasi (myös niistä vanhemmista), onko tuo todellista kehitystä vai ei ?
Sitten toinen juttu (tuon objektiivisen lisäksi), johon en ole saanut vastausta: miksi Sinulle on tärkeää, että myös Jumalaan uskomattomat ovat kirkon jäseniä ? Eikö olisi paljon parempi, että kirkko olisi Jumalaan uskoville. Kyllähän siihen voi liittyä sitten helposti, jos uskoon tulee. Eikö ole pelkästään paha asia, että seurakuntalaistoverisi ovat luopioita tai ateisteja ? Et kuitenkaan vaikuta mitenkään ahneelta, että näin saisit enemmän rahaa omaan kirkolliseen harrastukseesi, niin mikä ihme syy siihen on ? Minä en ymmärrä. Eikö Sinun pitäisi olla vaahtoamassa myös, että "jättäkää kirkkomme niille, joille kirkko on suunnattu" ?1) En osaa antaa mitään sellaista arviota, että siitä vetoa lähtisin lyömään. Jos jotain pitäisi keksiä, niin mennään marraskuulle n. vuoden 2007 tahtiin ja sitten loppuvuosi n. 2009 tahtiin. Siis jos jolukuu 2010 on samalla tasolla kuin 2007, niin olen hieman yllättynyt eroamisten vähäisyydestä.
2) Tiukalla seulallahan oikeassa uskossa ei ole kuin minä ja Matti, ja vähän minä sitä Mattiakin epäilen. Mutta näkökantasi ateistien eromisesta ei ehkä ole koko totuus, vaan eroavissa on kodittomiksi itsensä kokevia kristittyjä jne. Joskus olen kait sanonutkin ,etten syytä Mäntysaloa, koska vika on kuitenkin muualla, jos vain helppo eroamistapa saa eroamaan. Mutta ei voi olla ihmettelemättä, miten sinä ja kumppanisi kiihottuvat esittämistäni tilastoista (= n. faktoista). Jos katsot vaikka vuoden takaisia kommentteja tilastotiedoista, niin onko se mielestäsi ihan tervettä touhua?tuttumies kirjoitti:
1) En osaa antaa mitään sellaista arviota, että siitä vetoa lähtisin lyömään. Jos jotain pitäisi keksiä, niin mennään marraskuulle n. vuoden 2007 tahtiin ja sitten loppuvuosi n. 2009 tahtiin. Siis jos jolukuu 2010 on samalla tasolla kuin 2007, niin olen hieman yllättynyt eroamisten vähäisyydestä.
2) Tiukalla seulallahan oikeassa uskossa ei ole kuin minä ja Matti, ja vähän minä sitä Mattiakin epäilen. Mutta näkökantasi ateistien eromisesta ei ehkä ole koko totuus, vaan eroavissa on kodittomiksi itsensä kokevia kristittyjä jne. Joskus olen kait sanonutkin ,etten syytä Mäntysaloa, koska vika on kuitenkin muualla, jos vain helppo eroamistapa saa eroamaan. Mutta ei voi olla ihmettelemättä, miten sinä ja kumppanisi kiihottuvat esittämistäni tilastoista (= n. faktoista). Jos katsot vaikka vuoden takaisia kommentteja tilastotiedoista, niin onko se mielestäsi ihan tervettä touhua?tiettyjä näkökulmaongelmia:
"Joskus olen kait sanonutkin ,etten syytä Mäntysaloa, koska vika on kuitenkin muualla, jos vain helppo eroamistapa saa eroamaan."
Niin kauan kuin ihmisoikeuksia ei kunnioiteta ja ihmisiä liitetään lahkoon ilman heidän omaa hyväksyntäänsä, on turha kritisoida eroamistapoja tms.
"Mutta ei voi olla ihmettelemättä, miten sinä ja kumppanisi kiihottuvat esittämistäni tilastoista (= n. faktoista)"
Suomeksi sanottuna; ei kukaan intoile tilastoistasi, vaan tuttistelustasi. Ei faktoista.
Olkoonkin että faktoiksi valitset tarkoituksenmukaiset ja silloin kun ne kääntyvät hihhulismiasi vastaan, vaikenet niistäkin.
Tuttistelua siis.- tilastorunkkareista
Nas.se kirjoitti:
tiettyjä näkökulmaongelmia:
"Joskus olen kait sanonutkin ,etten syytä Mäntysaloa, koska vika on kuitenkin muualla, jos vain helppo eroamistapa saa eroamaan."
Niin kauan kuin ihmisoikeuksia ei kunnioiteta ja ihmisiä liitetään lahkoon ilman heidän omaa hyväksyntäänsä, on turha kritisoida eroamistapoja tms.
"Mutta ei voi olla ihmettelemättä, miten sinä ja kumppanisi kiihottuvat esittämistäni tilastoista (= n. faktoista)"
Suomeksi sanottuna; ei kukaan intoile tilastoistasi, vaan tuttistelustasi. Ei faktoista.
Olkoonkin että faktoiksi valitset tarkoituksenmukaiset ja silloin kun ne kääntyvät hihhulismiasi vastaan, vaikenet niistäkin.
Tuttistelua siis."Olkoonkin että faktoiksi valitset tarkoituksenmukaiset ja silloin kun ne kääntyvät hihhulismiasi vastaan, vaikenet niistäkin."
Minusta tuttu mies kertoo samat tilastolliset asiat kuukaudesta toiseen. Voistko antaa peri esimerkkiä faktojen tarkoituksenmukaisesta valikoinnista.
Täällä on kymmeniä kirjoituksia joiden ainoa sanoma on iloitseminen eroluvuista. Olet varmaan huomannut monta innostunutta kirjoitusta jossa veikataan kirjoittamispäivän eroluvuista tai ennustetaan erojen valtavaa kasvua. tilastorunkkareista kirjoitti:
"Olkoonkin että faktoiksi valitset tarkoituksenmukaiset ja silloin kun ne kääntyvät hihhulismiasi vastaan, vaikenet niistäkin."
Minusta tuttu mies kertoo samat tilastolliset asiat kuukaudesta toiseen. Voistko antaa peri esimerkkiä faktojen tarkoituksenmukaisesta valikoinnista.
Täällä on kymmeniä kirjoituksia joiden ainoa sanoma on iloitseminen eroluvuista. Olet varmaan huomannut monta innostunutta kirjoitusta jossa veikataan kirjoittamispäivän eroluvuista tai ennustetaan erojen valtavaa kasvua."Minusta tuttu mies kertoo samat tilastolliset asiat kuukaudesta toiseen. Voistko antaa peri esimerkkiä faktojen tarkoituksenmukaisesta valikoinnista."
Ev-lut lahkosta on ollut mahdollista erota jostain vuodesta -32 alkaen. Krisselismin transformaatio taikauskosta mytologiaksi on suomessa alkanut vasta jostain -80 luvulta, yhteiskunnan ilmapiirin muuttuessa pikkuhiljaa avoimemmaksi ja enemmän ihmisoikeuksia kunnioittavaksi.
Jäsenkehityksessä on tapahtunut varsinainen buumi vasta tällä vuosituhannella. Absoluuttisten eroamisten määrässä, kirkkohäiden suosiossa ja vastasyntyneiden loitsuttamisessa.
Samoin on ilmeistä miten homma jatkuu - mikäli väkivaltauskontojen edustajat eivät väliajalla pommita maapalloa paskaksi.
Kaiken tuon tuttis noraa ja valkkaa vertailupohjaksi tunnetun maailmanhistorian toiseksi tai kolmanneksi vilkkaimman eroamisajankohdan ja peilaa siihen. Täysin noraten koko muun historian ja trendin.
Ymmärrän häntä siinä mielessä että on olemassa ihmisiä joiden todellisuuden hahmotuskyky penaalin terävimpiin kyniin nähden on rajoittunut - tyypillisiä lahkolaisia siis.
Heille tehty propaganda hidastuttaa vääjäämätöntä kehitystä, se on selvää. Koomista tuttistelussa on kuitenkin se ettei kyseessä ole toiminta lahkon edun eteen - vaan kirjoittajan egon.
Apina vedättää muita apinoita. Se olisi ihan hauskaa seurattavaa mutta kyse ei ole Korkeasaaresta ja meidän ihmisten tehtävä on ainakin Nassen mielestä myös suojella kaikkein hitaimpia. Olipa kyse hyväksikäytöstä, taikauskosta tai niiden yhdistelmästä.- Kimmo Koo
Nas.se kirjoitti:
"Minusta tuttu mies kertoo samat tilastolliset asiat kuukaudesta toiseen. Voistko antaa peri esimerkkiä faktojen tarkoituksenmukaisesta valikoinnista."
Ev-lut lahkosta on ollut mahdollista erota jostain vuodesta -32 alkaen. Krisselismin transformaatio taikauskosta mytologiaksi on suomessa alkanut vasta jostain -80 luvulta, yhteiskunnan ilmapiirin muuttuessa pikkuhiljaa avoimemmaksi ja enemmän ihmisoikeuksia kunnioittavaksi.
Jäsenkehityksessä on tapahtunut varsinainen buumi vasta tällä vuosituhannella. Absoluuttisten eroamisten määrässä, kirkkohäiden suosiossa ja vastasyntyneiden loitsuttamisessa.
Samoin on ilmeistä miten homma jatkuu - mikäli väkivaltauskontojen edustajat eivät väliajalla pommita maapalloa paskaksi.
Kaiken tuon tuttis noraa ja valkkaa vertailupohjaksi tunnetun maailmanhistorian toiseksi tai kolmanneksi vilkkaimman eroamisajankohdan ja peilaa siihen. Täysin noraten koko muun historian ja trendin.
Ymmärrän häntä siinä mielessä että on olemassa ihmisiä joiden todellisuuden hahmotuskyky penaalin terävimpiin kyniin nähden on rajoittunut - tyypillisiä lahkolaisia siis.
Heille tehty propaganda hidastuttaa vääjäämätöntä kehitystä, se on selvää. Koomista tuttistelussa on kuitenkin se ettei kyseessä ole toiminta lahkon edun eteen - vaan kirjoittajan egon.
Apina vedättää muita apinoita. Se olisi ihan hauskaa seurattavaa mutta kyse ei ole Korkeasaaresta ja meidän ihmisten tehtävä on ainakin Nassen mielestä myös suojella kaikkein hitaimpia. Olipa kyse hyväksikäytöstä, taikauskosta tai niiden yhdistelmästä.Täällä on mielenkiintoinen ilmapiiri, jossa pari hassahtanutta on sitä mieltä, että he ovat oikeassa ja enemmistö väärässä. Tarkoituksellisella loukkaamisella pyritään estää asiallinen keskustelu, johon täällä pystyy ateisteista vain Jori.
Todellisuudessa maailma ei ole mustavalkoinen. Tutkimusten mukaan uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomista suomalaisista noin 40 % pitää itseään uskonnollisina ihmisinä ja luterilaisessa kirkossa on enemmän ateistijäseniä kuin missään muussa yhteisössä. Uskonnosta on sekä kiistatonta hyötyä että haittaa, mutta sen tunnustaminen tuntuu olevan kaikille vaikeaa.
Olen viime aikoina miettinyt kirkkoon liittymistä. Lesken olisi helpompi järjestää hautajaiset eikä parin tonnin vuosittainen jäsenmaksu olisi poissa mistään tarpeellisesta. Toki kirkonjäsen voi olla epäilevä Tuomas, mutta onko oikein liittyä kirkkoon, jos ei edes epäile? - Jori Mäntysalo
Kimmo Koo kirjoitti:
Täällä on mielenkiintoinen ilmapiiri, jossa pari hassahtanutta on sitä mieltä, että he ovat oikeassa ja enemmistö väärässä. Tarkoituksellisella loukkaamisella pyritään estää asiallinen keskustelu, johon täällä pystyy ateisteista vain Jori.
Todellisuudessa maailma ei ole mustavalkoinen. Tutkimusten mukaan uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomista suomalaisista noin 40 % pitää itseään uskonnollisina ihmisinä ja luterilaisessa kirkossa on enemmän ateistijäseniä kuin missään muussa yhteisössä. Uskonnosta on sekä kiistatonta hyötyä että haittaa, mutta sen tunnustaminen tuntuu olevan kaikille vaikeaa.
Olen viime aikoina miettinyt kirkkoon liittymistä. Lesken olisi helpompi järjestää hautajaiset eikä parin tonnin vuosittainen jäsenmaksu olisi poissa mistään tarpeellisesta. Toki kirkonjäsen voi olla epäilevä Tuomas, mutta onko oikein liittyä kirkkoon, jos ei edes epäile?Sopiiko kysyä mitä ihmettä oikein teet, jos kirkollisvero olisi pari tonnia? Se edellyttää satojen tuhansien ansiotuloja. Optiotuloja? Yleensähän menestyvät yrittäjät ottavat firmasta ulos osinkotuloa eivätkä niinkään palkkaa, ja osingoista taas ei kirkollisveroa mene.
Mitä tulee kirkon jäsenyyteen jos ei edes epäile, niin kyllä se vähintäänkin kummalta tuntuu. Toki vapaa-ajattelija ei voi - by definition - sanoa ettei koskaan ikinä milloinkaan pidä liittyä kirkkoon, koska tuolloinhan kirkkoon kuulumattomuudesta olisi tullut uskonto. Hautajaisten järjestämisen helpottumista en ymmärrä, missä se helpottuminen tulee? - .....
Kimmo Koo kirjoitti:
Täällä on mielenkiintoinen ilmapiiri, jossa pari hassahtanutta on sitä mieltä, että he ovat oikeassa ja enemmistö väärässä. Tarkoituksellisella loukkaamisella pyritään estää asiallinen keskustelu, johon täällä pystyy ateisteista vain Jori.
Todellisuudessa maailma ei ole mustavalkoinen. Tutkimusten mukaan uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomista suomalaisista noin 40 % pitää itseään uskonnollisina ihmisinä ja luterilaisessa kirkossa on enemmän ateistijäseniä kuin missään muussa yhteisössä. Uskonnosta on sekä kiistatonta hyötyä että haittaa, mutta sen tunnustaminen tuntuu olevan kaikille vaikeaa.
Olen viime aikoina miettinyt kirkkoon liittymistä. Lesken olisi helpompi järjestää hautajaiset eikä parin tonnin vuosittainen jäsenmaksu olisi poissa mistään tarpeellisesta. Toki kirkonjäsen voi olla epäilevä Tuomas, mutta onko oikein liittyä kirkkoon, jos ei edes epäile?"Olen viime aikoina miettinyt kirkkoon liittymistä. Lesken olisi helpompi järjestää hautajaiset eikä parin tonnin vuosittainen jäsenmaksu olisi poissa mistään tarpeellisesta."
Jopas on sinulla huima palkka. Mitä tulee hautajaisten järjestelyihin, niin siinä ei kirkkoa tarvita. Mihin leski kirkon apua muka tarvitsisi? - Kimmo Koo
Jori Mäntysalo kirjoitti:
Sopiiko kysyä mitä ihmettä oikein teet, jos kirkollisvero olisi pari tonnia? Se edellyttää satojen tuhansien ansiotuloja. Optiotuloja? Yleensähän menestyvät yrittäjät ottavat firmasta ulos osinkotuloa eivätkä niinkään palkkaa, ja osingoista taas ei kirkollisveroa mene.
Mitä tulee kirkon jäsenyyteen jos ei edes epäile, niin kyllä se vähintäänkin kummalta tuntuu. Toki vapaa-ajattelija ei voi - by definition - sanoa ettei koskaan ikinä milloinkaan pidä liittyä kirkkoon, koska tuolloinhan kirkkoon kuulumattomuudesta olisi tullut uskonto. Hautajaisten järjestämisen helpottumista en ymmärrä, missä se helpottuminen tulee?Täytyy myöntää erehdykseni, sillä laskin mukaan kaikki tulot, sillä eroamisen aikana sain vain palkkatuloja ja luulin, että kirkollisvero menee kaikista verotettavista tuloista. Satanen kuukaudessa kirkollisveroon ei ole niin merkittävä asia kuin opiskelijan satanen vuodessa (tosin erosin 18-vuotiaana enkä silloinkaan maksanut kirkollisveroa).
Ortodoksinen kirkko ei hautaa muita kuin kirkkonsa jäseniä, joten leski ei voi järjestää oikeaoppisia hautajaisia. Minulla ei kuolemani jälkeen ole luilleni käyttöä, joten jos niiden siunaaminen lohduttaa vaimoa, niin miksi vaikeuttaisin sitä. Toisaaltaan tuntuu tyhmältä liittyä uskonnolliseen yhteisöön, johon moni luulee minun kuuluvan, vaikka tietävät, että en osallistu seurakunnan toimintaan :-)
Jos minusta tulee leski, ei hautajaisten järjestäminen ole ongelma. Olen kuunnellut niin monta vaimon saarnaa ettei siinä yksi siunaus tunnu enää missään :-) - Nasse.
Kimmo Koo kirjoitti:
Täällä on mielenkiintoinen ilmapiiri, jossa pari hassahtanutta on sitä mieltä, että he ovat oikeassa ja enemmistö väärässä. Tarkoituksellisella loukkaamisella pyritään estää asiallinen keskustelu, johon täällä pystyy ateisteista vain Jori.
Todellisuudessa maailma ei ole mustavalkoinen. Tutkimusten mukaan uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomista suomalaisista noin 40 % pitää itseään uskonnollisina ihmisinä ja luterilaisessa kirkossa on enemmän ateistijäseniä kuin missään muussa yhteisössä. Uskonnosta on sekä kiistatonta hyötyä että haittaa, mutta sen tunnustaminen tuntuu olevan kaikille vaikeaa.
Olen viime aikoina miettinyt kirkkoon liittymistä. Lesken olisi helpompi järjestää hautajaiset eikä parin tonnin vuosittainen jäsenmaksu olisi poissa mistään tarpeellisesta. Toki kirkonjäsen voi olla epäilevä Tuomas, mutta onko oikein liittyä kirkkoon, jos ei edes epäile?"Tutkimusten mukaan uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomista suomalaisista noin 40 % pitää itseään uskonnollisina ihmisinä ja luterilaisessa kirkossa on enemmän ateistijäseniä kuin missään muussa yhteisössä. Uskonnosta on sekä kiistatonta hyötyä että haittaa, mutta sen tunnustaminen tuntuu olevan kaikille vaikeaa."
Juu, ev lut lahkon tutkimusten mukaan puolet porukasta uskoo jonkinlaiseen korkeampaan voimaan ja toisaalta heidän jäsenistään n. 6% uskoo kuten lahko opettaa.
Uskonnoista on hyötyä, ei tarvitse kuin lukea eri uskovaisten viestejä joissa he kertovat että taikausko estää heitä ryhtymästä ties mihin julmuuksiin.
Itse en ymmärrä mitä arvoa jäsenmäärä tuo, jos porukka ei usko kuten jäsenistön olettaisi uskovan? Sinä toit esiin yhden syyn "Lesken olisi helpompi järjestää hautajaiset " mutta eikö tuo ole pikeminkin nykykäytännön ja kirkon aiheuttama ongelma joka pitäisi korjata poistamalla uskonnon negatiiviset vaikutukset tältä osin, eikä liittymällä sen vuoksi lahkoon?
- rebunto
siltä, että Kirkosta eroaminen alkaa mennä niihin uomiin, joissa sen loogisesti ajatellen kuuluukin olla. Vuoden lopussa huimia erolukuja kuten joulukuussa 2009 havaitsimme. Ja vuoden 2010 alussa vähän eroja.
Tämä tietysti siksi, että kun eroaa ennen vuodenvaihdetta, niin ei tarvitse maksaa seuraavana vuonna kirkollisveroa. Tammikuussa ei ole enää siinä mielessä suurta kiirettä eroamisen suhteen. Näin se käytännössä menee, vaikka turha kai sitä eroamista on vitkutella vuoden lopulle, jos joka tapauksessa eroaa.
Vain 100 000 eron rajan rikkoutumisen kaltaiset "mediamylläkät" voivat tätä erojen painopistettä suuresti muuttaa. Se muutti painopistettä huomattavasti kevääseen."Ja vuoden 2010 alussa vähän eroja.
Tämä tietysti siksi, että kun eroaa ennen vuodenvaihdetta, niin ei tarvitse maksaa seuraavana vuonna kirkollisveroa. Tammikuussa ei ole enää siinä mielessä suurta kiirettä eroamisen suhteen. Näin se käytännössä menee, vaikka turha kai sitä eroamista on vitkutella vuoden lopulle, jos joka tapauksessa eroaa."
Aika moni kuitenkin miettii sitä mitä muut ajattelevat. Sijoittamalla eroaminen vuoden loppuun tulee samalla leikittyä vielä vuosi tapauskovaista, mummojen ja muiden sidosryhmien mieliksi, Jos se mummo sitten keväällä kuolee, niin kuolihan onnelisena tietäessään lastelapsen pääsevän taivaaseen, kuten kaikki kunnon ev-lutit- Kössönöm
Nas.se kirjoitti:
"Ja vuoden 2010 alussa vähän eroja.
Tämä tietysti siksi, että kun eroaa ennen vuodenvaihdetta, niin ei tarvitse maksaa seuraavana vuonna kirkollisveroa. Tammikuussa ei ole enää siinä mielessä suurta kiirettä eroamisen suhteen. Näin se käytännössä menee, vaikka turha kai sitä eroamista on vitkutella vuoden lopulle, jos joka tapauksessa eroaa."
Aika moni kuitenkin miettii sitä mitä muut ajattelevat. Sijoittamalla eroaminen vuoden loppuun tulee samalla leikittyä vielä vuosi tapauskovaista, mummojen ja muiden sidosryhmien mieliksi, Jos se mummo sitten keväällä kuolee, niin kuolihan onnelisena tietäessään lastelapsen pääsevän taivaaseen, kuten kaikki kunnon ev-lutitettä on eronnut kirkosta. Ihan oikeasti hämmästelen selitystä, että ei voi erota kirkosta, koska pelkää sukulaisten reaktioita. Kuka kaikki asiansa sukulaisilleen kertoo?
- karppa..
Kössönöm kirjoitti:
että on eronnut kirkosta. Ihan oikeasti hämmästelen selitystä, että ei voi erota kirkosta, koska pelkää sukulaisten reaktioita. Kuka kaikki asiansa sukulaisilleen kertoo?
kuin Kössönöm. Miksi ihmeessä pitäisi kertoa esim. sukulaisilleen, että on eronnut kirkosta? Ja sitä paitsi vaikka kertoisi, niin ei sukulaisten tule puuttua siihen asiaan. Suomen pitäisi olla vapaa maa jossa jokainen saa kuulua, tai olla kuulumatta kirkkoon. Vaikka valitettavasti varsinkin maaseudulla vielä pelätään mitä naapuri sanoisi jos se tietäisi että on erottu kirkosta. Täysin hullua pelkäämistä tuollainen.
- Kössönöm
karppa.. kirjoitti:
kuin Kössönöm. Miksi ihmeessä pitäisi kertoa esim. sukulaisilleen, että on eronnut kirkosta? Ja sitä paitsi vaikka kertoisi, niin ei sukulaisten tule puuttua siihen asiaan. Suomen pitäisi olla vapaa maa jossa jokainen saa kuulua, tai olla kuulumatta kirkkoon. Vaikka valitettavasti varsinkin maaseudulla vielä pelätään mitä naapuri sanoisi jos se tietäisi että on erottu kirkosta. Täysin hullua pelkäämistä tuollainen.
Minä en ole elämäni aikana tehnyt selvitystä seurustelusuhteistani, ammatinvalinnastani tai poliittisesta kannastani sukulaisilleni, koska ne eivät ole heille kuuluvia asioita. Minua taas ei kiinnosta pätkääkään kuka serkuistani tai siskoistani nai kenenkin kanssa ja ketä he äänestävät, tai mitä heidän lapsensa tekevät.
Mielestäni siskoni oli ihan hullun tyypin kanssa naimisissa, mutta omapa oli valintansa. Ja mielestäni jotkut sukulaiseni ovat hirveän rajoittuneita ajatusmaailmassaan, mutta olkoon. Ei se minun menemisiäni haittaa.
En ole koskaan kysellyt sukulaisiltani lupaa tekemisiini, enkä myöskään puuttunut heidän tekemisiinsä. Haukkumiset sain, kun kirkosta erosin, mutta ei kukaan kuitenkaan lupautunut kirkollisverojani maksamaan. Kummallista sakkia.
- Atte Ateisti
Sitä kirkkoon liittyjien määrän siirtymistä ylivoimaisesti plussan puolelle suhteessa eroajiin tässä vielä enää odotellaan...
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110881"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483
