Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
spkoo
profiilit
spkoo
spkoo
Vapaa kuvaus
Aloituksia
4
Kommenttia
456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Fujinon+on+erittäin+käyttökelpoiseksi+osoittautunut+keskihintainen+kiikari.+Maksaa+käsittääkseni+reilu+200€.
Mulla+on+yhdet+-Bushnell+merkkiset+jotka+maksoi+reilu+kymmenen+vuotta+sitten+n+100$+ja+ovat+palvelleet+erinomaisesti.
Pyhäkiikareina+on+Steiner+Commander.+Ovat+selvästi+paremmat+kuin+edellä+mainitut.+Bushnell+<->+Steiner+vertailu+on+mielenkiintoinen:+hintaero+on+10x.+Näkyykö+Steinerilla+10x+paremmin?+Yleensä+ei,+mutta+hankalissa+olosuhteissa+Steinerilla+saattaa+näkyä+sellaista+mitä+Bushnellilla+ei+näy+ollenkaan.
20.03.2017 09:38
Tämä+on+totta.+Purjeen+muodonmuutos+tapahtuu+niin+huomaamatta+ja+ajan+kanssa,+että+silmä+tottuu.+
Tosiasia+on,+että+kudottu+kangas+(dacron)+kestää+kohtalaisen+hyvin+kuormitusta+muuttamatta+muotoaan+vain+tasan+kahteen+suuntaan:+kuteiden+ja+loimien.+Kaikkiin+muihin+suuntiin+kangas+antaa+periksi.+Jos+tätä+ei+hahmota+niin+voi+kokeilla+vaikka+lakanakankaalla.+Purje+on+neulomon+päydällä+suunnitellun+muotoinen,+mutta+heti+kun+sitä+kuormitetaan,+on+muoto+jotain+muuta.+Merkittävä+osa+venymästä+palautuu+kuormituksen+loppuessa+(aivan+kuten+köysissä),+mutta+ei+kaikki.+Dacron+purjeen+muoto+muuttuu,+se+on+fakta.
10.03.2017 14:23
Venelämmittimiä+vaivaa+ensisijaisesti+liian+vähä+käyttö+tai+paremminkin+liian+pitkät+seisotukset.+Pumput+jumittuu.+Meillä+on+lähes+30+vuotias+Wallas+joka+toimii+edelleen.+Muutama+virkistyskäyttö+telakointikauden+aikana.+Toinen+tekijä+on+käyttäjä.+Ainakin+Wallaksessa+toimii+yksinkertainen+ohje:+älä+renkuta.+Aina+vähintään+vartti+väliä+edelliseen+käynnistykseen/sammuttamiseen.+Kesken+käynnistys/sammutussyklin+operointi+ei+tee+hyvää.
10.03.2017 07:54
Alkuperäisen+muotonsa+dacron+-purje+menettää+heti+kun+sitä+aletaan+kuormittamaan.+Muodonmuutos+riippuu+ratkaisevasti+tuntien+lisäksi+siitä+miten+kovaa+kuormitusta+purjeelle+laitetaan.+Kevyisiin+sunnuntaipurjehduksiin+laminaattia+tuskin+kannastaa+investoida.
09.03.2017 09:53
Ero+hinnassa+n.+1,5+-+2+kertainen.+Jos+kyseessä+radiaalileikattu+dacron,+niin+jopa+pienempi.
Ero+nopeudessa+uutena+0.
Käsiteltävyydessä+dacron+mukavampi+ja+helpompi.
Ero+laminaatin+eduksi+tulee+muutaman+vuoden+käytön+jälkeen.+Laminaatti+säilyttää+muodon+käyttökelpoisena+pidempään,+kunnes+hajoaa+dacornia+ennen.+
Jos+purjehtii+vähän+ja+kevyissä+tuulissa+leppoisasti+niin+dacron+on+varmasti+sopivampi+vaihtoehto.+Varsinkin+jos+on+alle+30+m2+purjeesta+kyse.
08.03.2017 18:34
Tulkitisin+niin,+että+et+voi.+Kaksi+vaihtoehtoa:+uusi+ja+vanha+kokoonpano,+mutta+niiden+risteytystä+ei+ole+määritetty+hyväksytyksi.
Vanha+2+luokan+kokoonpano:+4+4+(raketit,+soihdut)+++VHF.
Uusi+2+luokan+kokoonpano:+Led+soihtu,+VHF+DSC,+vedenpitävä+kännyvarustus.
27.02.2017 15:02
Yksi+tapa+rikkoa+keulastaagin+alumiiniprofiili+(ei+suoranaisesti+liity+rullamekanismiin)+on+pakkasvaurio.+Syntyy+yllättävän+helposti.+Varastoidaan+alumiiniprofiili+ura+ylöspäin+vaakatasossa.+Urassa+jäätyvä+vesi+pullauttaa+profiilia+sen+verran+ettei+leikari+mahdu+enää+kulkemaan+(ja+vaikka+mahtuisi+niin+purjeen+liikkinaru+ei+pysy+enää+levinneessä+urassa).+Tämä+oli+mulle+uutta+kunnes+homman+koin.+Varaosia+ja+korjausta+järjestäessäni+kuulin,+että+vastaavia+vaurioita+korjataan+useita+joka+talven+jäljiltä.
22.02.2017 09:46
Samoin.+Keskimäärin+vähän+yli+100+tuntia+per+kausi.+Moottorilla+alkaa+13.+kausi+ja+mittarissa+1400+tuntia.+Öljyt+vaihdetaan+joka+syksy,+venttiilit+säädetty+2+kertaa,+hihna+kerran+ja+impelleri+parin+vuoden+välein.+Muuta+hoitoa+ei+ole+kaivannut.
15.02.2017 09:09
Varuiksi+korjaava+kommentti,+siis+ettei+kukaan+osta+tavallista+ASU+-mallia+ja+kuvittele+saavansa+vesijäähdytteistä.+ASU+ei+viittaa+mitenkään+vesijäähdytykseen+vaan+on+Isothermin+mallistossa+se+versio,+jossa+kylmäelementti+on+varaava.+ASU+-koneikossa+on+automatiikka,+joka+jauhaa+ylimääräistä+kylmää+silloin+kun+ylimääräistä+energiaa+on+saatavilla.+Toki+ASU+mallistakin+löytyy+vesijäähdytetty+versio.
14.02.2017 09:02
Jos+pistopunkan+alunen+on+käytettävissä,+niin+rakentaisin+kylmäarkun+sinne.+Uretaanilevystä+leikkaa/liimaa+runko+ja+laminoiden+laatikon+sisäpuoli+siistiksi.+Kylmäkoneisto+maksaa+n.+400+ja+laatikon+tarvikkeet+muutaman+kympin.+Tila+tulee+tehokkaasti+käytettyä.
13.02.2017 13:10
Aluksella+pitää+olla+radiolupa+ja+sen+saamisen+edellytyksenä+on,+että+nimetään+aluksen+radioasemalle+hoitaja+jolla+on+pätevyys+sen+hoitamiseksi.+Missään+ei+kuitenkaan+määrätä,+että+kyseinen+radioaseman+hoitaja+olisi+aina+mukana+kun+alus+on+kulussa.+Ajatus+on+kai+enemmänkin+se,+että+hoitaja+vastaa+siitä,+että+radio+toimii,+ohjeet+on+saatavilla+ja+miehistö+osaa+ja+pystyy+tarvittaessa+käyttämään+radiota.
09.02.2017 15:26
Minäkin+miettisin+(ja+olen+miettinytkin),+että+mitä+osioita+on+oikeasti+tarpeen+integroida.+Lähtökohtaisesti+olen+sitä+mieltä,+että+mitä+vähemmän+riippuvuuksia+eri+komponenttien+välillä+sen+parempi.+Toistaiseksi+en+tunnista+intergraatiosta+saavutettavaa+todellista+lisäarvoa+kuin+parissa+jutussa:+AIS+data+ohjauspisteen+plotterille+ja+tuulitieto+autopilotille+windvane+ajoa+varten.+Muuten+haluan+pitää+järjestelmän+osat+erillisinä+ja+itsenäisinä.+Reittien+kanssa+en+ole+tottunut+pelaamaan.
27.01.2017 13:14
Minä+nukun+salongin+punkassa+jos+olen+veneellä+yksin+-+tai+siis+jollain+muulla+porukalla+kuin+vaimon+kanssa.
24.01.2017 09:04
Onnistuu+myös+käyttämällä+vanhan+anturiputken+sokeaa+tulppaa.+Roskiin+se+menee+varmaan+kuitenkin+vaihdon+jälkeen?+Eli+tulppa+paikalleen+ja+reikäsahalla+vaan+loikottamaan.+Kertaalleen+olen+porannut+myös+keskireijän+vanhaan+rikkinäiseen+kaikuanturiin+kun+tulppa+ei+ollut+tallessa.
19.01.2017 10:00
Ei+ole+kiva+dumata+haaveilua,+mutta:+Suomenmaalla+on+keskeneräisiä+teräsveneprojekteja+aivan+liian+monella+pihalla.+Rahaa,+aikaa+ja+terveyttä+on+hukattu.+Osia+ja+varusteita+ostettu+koko+pankkitilin+ja+jossain+tapauksissa+talon,+avioliiton+ja+työpaikankin+kustannuksella.+Monessa+on+päästy+noin+1/4+valmiusasteeseen,+harvassa+noin+1/2+ja+ERITTÄIN+harvassa+maaliin.+Satsattujen+resurssien+takaisinsaamiseen+ei+tule+olemaan+mitään+käytännön+mahdollisuuksia+-+ikinä.
Negatiivissävytteisestä+aloituksesta+huolimatta+olen+aidosti+sitä+mieltä,+että+on+hienoa,+että+jotkut+jaksaa+ryhtyä.
Jos+on+kova+polte+alkaa+itse+tekemään+niin+ehdottomasti+kannattaa+etsiä+keskentekoinen,+jonka+mukana+tulee+mahdollisimman+paljon+arvokkaita+komponentteja.
19.01.2017 09:14
Todennäköisin+aiheuttaja+se,+että+maasähkön+suojamaa+on+jääkaapin+kautta+veneen+miinukseen+galvanisessa+yhteydessä.+Turvallisin+ratkaisu+olisi+ajaa+jääkaappiakin+vain+akuston+syöttämänä+ja+antaa+maasähkön+hoitaa+energian+syöttö+laturin+kautta.+Jos+välttämätöntä+ajaa+jääkaappia+verkkovirralla,+niin+sitten+pitäisi+laittaa+12V+puolelle+kaksinapainen+käsikäyttöinen+kytkin+jolla+siis+irrotetaan+jääkaappi+kokonaan+veneen+sähköistä+maasähkössä+ollessa+tai+hoitaa+sama+releillä.
09.01.2017 14:22
Erittäin+hyvä+harjoitus+itse+kullekin+aloituksen+tyyppinen+tarkastelu.+Pienellä+jatkojalostuksella+tuosta+saa+realistisen+pitkän+tähtäimen+budjetin:+kuinka+paljon+rahaa+pitää+laittaa,+että+kalusto+pysyy+kunnossa.+Aika+usein+näkee+yksisilmäisiä+lausuntoja+purjehduksen+kustannuksisata,+tyyliiin:+"vakuutus+X€,+paikka/nosto/lasku+Y€+ja+huollot+Z€+=+xxx€/vuosi".+Tosiasiassa+kaluston+uusiminen+on+suurempi+kustannustekijä+kuin+nuo+kolme+edellä+mainittua.+
Hajontaa+käyttöikiin+luonnollisesti+tulee+käyttötavan+ja+-määrien+sekä+vaatimustason+mukaan.+Esimerkiksi+10v/10000NM+käytetty+isopurje+voi+jollekin+olla+edelleen+ihan+riittävän+hyvä;+toinen+taas+olisi+uusinut+sen+jo+aikoja+sitten.+Samaten+osakokonaisuuksien+kustannuksissa+tulee+hajontaa+vaatimustason+ja+käyttötarkoituksen+mukaisesti.+Esimerkiksi+kevyttä+retkipurjehdusta+harjoittavan+purje+maksaa+reilusti+vähemmän+kuin+valtamerille+suuntaavan.
09.01.2017 10:38
Olen+aloittajan+kanssa+samaa+mieltä+ja+myös+ihmettelen+sitä,+että+energiaa+käytetään+näinkin+paljon+kikkailujen+suunnitteluun+ja+tavallaan+turhaan+jupinaan.+Suunniteltu+vero+on+älytön+siitä+olen+kaikkien+kanssa+samaa+mieltä.+Jupinan+sijaan+energian+voisi+käyttää+siihen,+että+jokainen+kysyisi+ainakin+parilta+kansanedustajalta+suoraan+miten+meinaa+äänestää+eduskunnassa+laista+päätettäessä.+Siinä+sivussa+voi+miettiä+ketä+itse+äänestää+tulevissa+vaaleissa.
04.01.2017 13:49
Mitään+vielä+rapsahtanut.+Kyseessä+on+esitys.+
En+usko,+että+menee+esitys+tuollaisenaan+läpi.+Puhtaasti+sen+takia,+että+ei+voi+jalkauttaa+tasavertaisuusperiaatetta+noudattaen+(viitaten+mm+Ahvenanmaan+rekisteritilanteeseen).
Lisäksi+uskon+lapsellisesti+järjen+voittavan.+Kannettavien+pistoverojen+lukumäärää+pitää+ehdottomasti+laskea,+koska+ne+ovat+tehottomia.+Se+onnistuisi+helposti+mm.+keskittämmällä+veronkantoa+jo+tehokkaasti+toimiviin+verotuksiin.+Haaveillun+50+lisäpotin+voisi+helposti+ja+huomattavasti+halvemmalla+kerätä+nostamalla+polttoaineveroa.+Käsitääkseni+oletettua+"veneveron"+nettopottia+vastaava+polttoainehinnankorotus+olisi+luokkaa+1c/litra.
16.12.2016 15:24
Kalenteriaikaa+ei+voi+määritellä.+Purjeet+ikääntyy+kolmen+tekijän+summana:+
-+UV+-säteily.+Kevyttä+retkipurjehdusta+harrastava+ei+kauheasti+purjeita+kuormita.+Mitä+enemmän+auringossa+sitä+nopeammin+ikääntyy.+Ompeleet+ensin+mutta+kangas+myös
-+Kuluminen.+Mitä+enemmän+purjehdit+sitä+nopeammin+kuluu.+Erityisesti+purjeiden+läpättäminen+kuluttaa.+Olisko+meikäläiselle+matkapurjehtijalle+tyypillinen+dacron+purjeen+uusimisväli+noin+10+vuotta.
-+Venyminen+ja+muodon+pilaantuminen.+Purjehdittaessa+"liian"+kovalla+kuormituksella,+kangas+voi+venähtää+ja+mennä+muodoltaan+pilalle+vaikka+ei+olisikaan+vielä+kulunut+tai+auringon+haurastuttama.
Lähes+poikkeuksetta+purjeen+muoto+on+jo+tosi+huono+ennen+kuin+kipparilla+tulee+mieleen+sen+uusiminen.+Muodon+pilaantuminen+tapahtuu+niin+varkain,+että+se+on+vaikea+huomata.+Uuden+kun+saa+käyttöön+niin+sitten+vasta+tajuaa,+että+vanha+oli+ihan+kauhea+säkki.
05.11.2016 08:03
7 / 23