santtunen

![]()
Olen Porin saaristossa Reposaaressa asuva eläkeläinen, alunperin helsinkiläinen, filosofi, psykologi, kirjailija. Eronnut, yhden lapsen, dipl. ins., isä.
Hyvät ystävät! Ei etsitä maailman kunniaa vaan kaikkea hyvää, kaunista ja oikeaa, jaloutta ja oikeamielisyyttä, suvaitsevaisuutta, totuutta ja kauneutta. Rakkautta ennenkaikkea. Silti pitää kunnioittaa kaikkea taiteellisesti korkeatasoista, epäsovinnaistakin.
https://www.santavuori.com. Kotisivut sisältävät kirjoittamani kirjat, joista sieltä puuttu "Kehitys vai kumous" (Karisto 1970) isäni Martti Santavuoren kanssa ja "Anttooran elämää ja ihmisiä" (Omakustanne, Painokimara, Pori 1996) siskoni Heli Santavuoren kanssa. Muut kirjat ovat psykoterapiasta, filosofiasta, muistelmia, tieteisnovelli. Myös on artikkeleita eri alueilta ja Reposaaren asioita.
Lempikirjat: Waltarin kirjat mm
Vapaa-aikanani: purjehdus, Kalastus, postimerkit, tieteet ja taiteet
Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Filosofia, Tähtitiede, Evoluutio, uskonasiat
Katson tv:stä mieluiten: elokuvia
Parhaat matkakohteet: Espanja, Australia, Ranska, Etelämeri
Linkit: https://www.santavuori.com
Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu. Koulut: Ressu, Helsingin Yliopisto
Ammatti: Eläkeläinen. Työskentelen: Psykologi, tietokirjailija, filosofi
Ase tai siviilipalvelus: Vänrikki, Pohjan Prikaati
Yhdistykset/kerhot: Vihreät, Porin Filosofinen Seura.
Siviilisääty: Sinkku
Lapset: Olen ylpeä vanhempi
Hakusanat: filosofia, kosmologia, psykologia, teologia, politiikka, metafysiikka, kristinusko, tähtitiede, vihreät
Aloituksia
790
Kommenttia
25010
USAn vaalit Trump vai Harris
Trump oli jo voittamassa vaalit, mutta Biden kampitti hänet luopumalla ehdokkuudesta. Harris meni hetkessä ohi gallupeis2237331- 47096
Ihmiskunnat ja jumalat
Jos ihmiskuntia tai vastaavia tietoisia olentoja ja niiden kulttuureja on muuallakin, niin onko silloin jumaliakin? Ei k1295858Paras uskonto
Kristinusko on paras uskonto ja paras kristillinen suunta on Jeesuksen Kristuksen kirkko, myöhempien aikojen pyhien. Mo435582Jatkumo on se ratkaisu!
Onko maapallolla havaittavissa jatkuva kehitys ensimmäisistä soluista ihmiseen, vai onko se keskeytynyt ja tarvitaan uud1964999Psykologian termit
Miksi psykologiassa pitää puhua kognitiosta, emootioista, motivaatiosta ja käyttäytymisestä ym muista muka tieteellisest184804Totuudet kirkosta
Täällä väitetään totuuksiksi monia kiistanalaisia kysymyksiä kirkosta, ja levitetään selviä valheita, vääristelyjä, pane1234715Varma tieto
Väitetään, ettei filosofiassa ole muuta varmaa tietoa kuin että "Ajattelen, siis olen". Sekin on supistettu "Jokin on, j124636Matkakertomus Torreviejasta
Olin syksyllä Torreviejassa ja olen kirjoittanut siitä kotisivuilleni matkakertomuksen. Kommentit olisivat kivoja, kun t254621Parempi malli
Alkuräjähdykselle parempi malli on, että galaksit ja niiden osat, tähdet ym vaan ovat räjähdelleet ja tiivistyneet tähdi4034463Universumin ominaisuudet
Universumi kokonaisuutena on erilainen kuin kappaleet sen sisällä. Voidaan aika paljon tietää mitä se ei ole. Ja voidaan664410Yksi ET-todistus lisää
Pohjan-Akka esitti hyvän uuden todistuksen elämästä muualla avaruudessa: Enemmän uskoa vaatii uskoa, että maapallon elä894058Kristittyjen kiistakysymykset
Historiassa ja edelleen on kristityilä monenlaisia kiistoja. Modernissa ilmoituksessa Jumala itse antaa ratkaisun useimp1184001Matka Alfa Kentauriin
Millaiseksi kuvittelette ihmiskunnan ensimmäisen matkan lähimmälle tähdelle? Onhan siinä kyllä Proxima Kentaurikin. Mink983988Puuveneen tervaus
Tulee kevät ja tarvii taas ruveta venettä skrapaamaan ja tervaamaan. Olen käyttänyt soutu/purjeveneessäni pellavaöljyn j163978Universumi ja maailma
Loiko Jumala koko universumin tyhjästä vai jotain muuta? Tämä pitäisi kretujen ensimmäiseksi selvittää. Minkä maailman2853680Hintataso
Joku täällä mietiskeli Mauritiuksen hintatasoa. Itse kuulin sillä tavoin tutkiessani, missä parhaiten voisi elää Suomen123675Universumi on ikuinen ja ääretön
Universumin alku ja laajeneminen on vain BB- teoria. Se teoria on mahdoton ja virheellinen kuvaamaan kaikkeutta, univers2963506Sadomasokisti Nietsche
Oletteko huomanneet, että Nietsche oli selvästikin sadomasokisti ja hän tykkäsi lady Dominasta? Hänhän sanoi selvästi, e93447Luomisen näkyminen tieteessä
Ei tieteessä luomista näy maapallon historiassa. Mutta jos katsoo sillä silmällä, heti rupeaa näkymään kaikenlaista siih1073339