Vapaa kuvaus

Olen Porin saaristossa Reposaaressa asuva eläkeläinen, alunperin helsinkiläinen, filosofi, psykologi, kirjailija. Eronnut, yhden lapsen, dipl. ins., isä.

Hyvät ystävät! Ei etsitä maailman kunniaa vaan kaikkea hyvää, kaunista ja oikeaa, jaloutta ja oikeamielisyyttä, suvaitsevaisuutta, totuutta ja kauneutta. Rakkautta ennenkaikkea. Silti pitää kunnioittaa kaikkea taiteellisesti korkeatasoista, epäsovinnaistakin.

https://www.santavuori.com. Kotisivut sisältävät kirjoittamani kirjat, joista sieltä puuttu "Kehitys vai kumous" (Karisto 1970) isäni Martti Santavuoren kanssa ja "Anttooran elämää ja ihmisiä" (Omakustanne, Painokimara, Pori 1996) siskoni Heli Santavuoren kanssa. Muut kirjat ovat psykoterapiasta, filosofiasta, muistelmia, tieteisnovelli. Myös on artikkeleita eri alueilta ja Reposaaren asioita.

Lempikirjat: Waltarin kirjat mm

Vapaa-aikanani: purjehdus, Kalastus, postimerkit, tieteet ja taiteet

Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Filosofia, Tähtitiede, Evoluutio, uskonasiat

Katson tv:stä mieluiten: elokuvia

Parhaat matkakohteet: Espanja, Australia, Ranska, Etelämeri

Linkit: https://www.santavuori.com

Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu. Koulut: Ressu, Helsingin Yliopisto

Ammatti: Eläkeläinen. Työskentelen: Psykologi, tietokirjailija, filosofi

Ase tai siviilipalvelus: Vänrikki, Pohjan Prikaati

Yhdistykset/kerhot: Vihreät, Porin Filosofinen Seura.

Siviilisääty: Sinkku

Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Hakusanat: filosofia, kosmologia, psykologia, teologia, politiikka, metafysiikka, kristinusko, tähtitiede, vihreät

Aloituksia

790

Kommenttia

25010

1. USAn vaalit Trump vai Harris

Trump oli jo voittamassa vaalit, mutta Biden kampitti hänet luopumalla ehdokkuudesta. Harris meni hetkessä ohi gallupeis
    22
    37331
  2. Miksi poistettu?

Miksi tieto matkakirjastani ja keskustelu siitä on poistettu?
    Maailmanympärimatkat
    4
    7096
  3. Ihmiskunnat ja jumalat

Jos ihmiskuntia tai vastaavia tietoisia olentoja ja niiden kulttuureja on muuallakin, niin onko silloin jumaliakin? Ei k
    Ateismi
    129
    5858
  4. Paras uskonto

Kristinusko on paras uskonto ja paras kristillinen suunta on Jeesuksen Kristuksen kirkko, myöhempien aikojen pyhien. Mo
    Mormonismi
    43
    5582
  5. Jatkumo on se ratkaisu!

Onko maapallolla havaittavissa jatkuva kehitys ensimmäisistä soluista ihmiseen, vai onko se keskeytynyt ja tarvitaan uud
    196
    4999
  6. Psykologian termit

Miksi psykologiassa pitää puhua kognitiosta, emootioista, motivaatiosta ja käyttäytymisestä ym muista muka tieteellisest
    Psykologia
    18
    4804
  7. Totuudet kirkosta

Täällä väitetään totuuksiksi monia kiistanalaisia kysymyksiä kirkosta, ja levitetään selviä valheita, vääristelyjä, pane
    Mormonismi
    123
    4715
  8. Varma tieto

Väitetään, ettei filosofiassa ole muuta varmaa tietoa kuin että "Ajattelen, siis olen". Sekin on supistettu "Jokin on, j
    Filosofia
    12
    4636
  9. Matkakertomus Torreviejasta

Olin syksyllä Torreviejassa ja olen kirjoittanut siitä kotisivuilleni matkakertomuksen. Kommentit olisivat kivoja, kun t
    Alicante
    25
    4621
  10. Parempi malli

Alkuräjähdykselle parempi malli on, että galaksit ja niiden osat, tähdet ym vaan ovat räjähdelleet ja tiivistyneet tähdi
    Tähtitiede
    403
    4463
  11. Universumin ominaisuudet

Universumi kokonaisuutena on erilainen kuin kappaleet sen sisällä. Voidaan aika paljon tietää mitä se ei ole. Ja voidaan
    Filosofia
    66
    4410
  12. Yksi ET-todistus lisää

Pohjan-Akka esitti hyvän uuden todistuksen elämästä muualla avaruudessa: Enemmän uskoa vaatii uskoa, että maapallon elä
    Ufot
    89
    4058
  13. Kristittyjen kiistakysymykset

Historiassa ja edelleen on kristityilä monenlaisia kiistoja. Modernissa ilmoituksessa Jumala itse antaa ratkaisun useimp
    Mormonismi
    118
    4001
  14. Matka Alfa Kentauriin

Millaiseksi kuvittelette ihmiskunnan ensimmäisen matkan lähimmälle tähdelle? Onhan siinä kyllä Proxima Kentaurikin. Mink
    Tähtitiede
    98
    3988
  15. Puuveneen tervaus

Tulee kevät ja tarvii taas ruveta venettä skrapaamaan ja tervaamaan. Olen käyttänyt soutu/purjeveneessäni pellavaöljyn j
    Yleistä veneilystä
    16
    3978
  16. Universumi ja maailma

Loiko Jumala koko universumin tyhjästä vai jotain muuta? Tämä pitäisi kretujen ensimmäiseksi selvittää. Minkä maailman
    285
    3680
  17. Hintataso

Joku täällä mietiskeli Mauritiuksen hintatasoa. Itse kuulin sillä tavoin tutkiessani, missä parhaiten voisi elää Suomen
    Mauritius
    12
    3675
  18. Universumi on ikuinen ja ääretön

Universumin alku ja laajeneminen on vain BB- teoria. Se teoria on mahdoton ja virheellinen kuvaamaan kaikkeutta, univers
    Filosofia
    296
    3506
  19. Sadomasokisti Nietsche

Oletteko huomanneet, että Nietsche oli selvästikin sadomasokisti ja hän tykkäsi lady Dominasta? Hänhän sanoi selvästi, e
    Filosofia
    9
    3447
  20. Luomisen näkyminen tieteessä

Ei tieteessä luomista näy maapallon historiassa. Mutta jos katsoo sillä silmällä, heti rupeaa näkymään kaikenlaista siih
    107
    3339