Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Jäähyväissanoiksi hallitukselle minäkin

Olin jo päivällä kirjoittamassa omaa avaustani tuosta hallituksen yllätyserosta, mutta väki kävi täällä silloin niin kuu
    Suomen Keskusta
    67
    58
  2. Me ylläpidämme demokratiaa

”Demokratia on systeemi, joka takaa sen ettei meitä hallita paremmin kuin ansaitsemme”, totesi George Bernard Shaw. Oike
    Suomen Keskusta
    13
    57
  3. Puolueiden kannatuksen murroksesta

Puolueittemme kannatus on ollut melkoisessa murroksessa tällä vuosisadalla. Tässä netistä poimimiani tietoja viiden nyt
    Puolueet
    64
    56
  4. Onko EU ollut siunauksemme?

Jälleen tukeudun Hesariin, jonka nyt ehdin lukea tuoreeltaan. Lehdessä on vakiotoimittajien Jarno Hartikaisen ja Minna N
    Puolueet
    50
    56
  5. Nujertaako korona Suomen?

Viimepäivinä olen lueskellut lehdistä ja selaillut netistä koronan jo tähän mennessä meilläkin tekemiä, ja pahoja ne teo
    Suomen Keskusta
    62
    54
  6. Ei aihetta iloon eikä suruun

Lupasin tulla tänne seuraavan gallupin julkistettua iloitsemaan, jos kepun kannatus on noussut huomattavasti tai suremaa
    Suomen Keskusta
    72
    54
  7. Meneekö Sanna Sipilän ansaan?

Olen täällä useammankin kerran kehunut pääministeriämme. Sanna on kehunsa ansainnut varmalla esiintymisellään, myös päät
    Suomen Keskusta
    65
    53
  8. Maailman muuttuessa

"Niin muuttuu maailma, Eskoseni", lausahti suutari Tobias Esko-pojalleen Aleksis Kiven Nummisuutareissa. Niin on muuttun
    Suomen Keskusta
    81
    53
  9. Hallitus saa vankkaa tunnustusta kansalta

Hesarin syyskuun gallupissa puolueiden kannatukset junnaavat samoina kuin olivat kuukautta aikaisemminkin, eli tällaisin
    Suomen Keskusta
    83
    52
  10. Hyvää äitienpäivää!

Toivotukseni on kaikille äideille ja toivon mahdollisimman monen täälläkin kirjoittelevan tämän toivotuksen äideilleen o
    Suomen Keskusta
    19
    52
  11. Juha Sipilän hallitus – vai Esko Ahon?

Taas kopioin, kun en noudata sitä täällä arvostetuinta metodia, oman pään tuottamaa. En pidä itseäni kaikkia muita viisa
    Yhteiskunta
    36
    52
  12. Ei niin paha kuin pelättiin

Kapinallinen otsikko varmaan kepulaisten mielestä, joille puolueen 21,1 % kannatus oli pettymys, kun se ei ollut sitä, m
    Suomen Keskusta
    72
    51
  13. Erikoista, yllättävääkin!

Työmarkkinoiden työntekijäpuoli ja yrittäjäpuoli ovat eri näkemyksissä hallituksen onnistumisesta. Niinhän yleensä, eli
    Suomen Keskusta
    33
    51
  14. Mitenhän tässä nyt käy?

Kansa on kai hallitukseen varsin tyytyväinen, kun edelliseen gallupiin verrattuna ovat nousseet sdp:n, vihreiden, vasure
    Suomen Keskusta
    73
    48
  15. Tuliko Keskustasta nyt vasemmistopuolue?

Ainakin Iltalehden Lauri Nurmi näkyy sanovan, että ”Katri Kulmunin valinta keskustan johtoon vie puoluetta reippaasti va
    Puolueet
    41
    48
  16. Miksi Kokoomus möhli Kirsi Pihan kohdalla?

Pitkän elämäni saatossa olen äänestellyt useitakin puolueita, mutta viimeisten parinkymmenen vuoden aikana vain kokoomus
    Kansallinen Kokoomus
    9
    48
  17. Suomi kokoaan suurempi EU:ssa. Entä olympialaisissa?

Edellisessä viestissäni kuukauden alussa sanoin, että en tule tänne lähiaikoina, jollei politiikassa, maassa tai maailma
    Suomen Keskusta
    33
    48
  18. Suru-uutinen

Pari viikkoa sitten palstan jättäessäni lupasin tulla taas täällä käymään sitten, kun sille aihetta tulee. Päivänpolitii
    Suomen Keskusta
    49
    47
  19. Suomi on hieno maa

Keskusta tai muukaan politiikka ei nyt anna aihetta avaukselle. Siksipä ylistän nyt maatamme ja siinä samalla tulee kiit
    Puolueet
    27
    47
  20. Hyvää Uutta Vuotta!

Jo aamupäivällä jätin uudenvuoden toivotukseni Mielipidepankille, Pystyyn_kuolleelle, aito-arskalle ja parille muullekin
    Suomen Keskusta
    11
    47