kapi_
Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
383
Kommenttia
6211
Väyrynen pääsee vihdoin presidentiksi!
Väyrynen kirjoittaa näytelmän ”Urho ja hänen kisällinsä”. Näytelmä kertoo Kekkosen viimeisestä vuosikymmenestä president71581Elämäkertani
Aion nyt kertoa sellaista, joka ei varsinaisesti kuuluisi palstan - eli keskustapolitiikan - aihepiiriin, mutta tälle ai41573Ei pahalta näytä...
…kokoomuksenkaan kannalta, joskin sdp kärjessä hilluu. Siis puolueiden kannatuksessa viisi kuukautta ennen vaaleja. El60566Jänniä aikoja elämme!
Edellisissä avauksissani olen toistellut, että elämme mielenkiintoisia aikoja. Nyt mielenkiintoisuus on muuttunut jännit49565Suomalaisin tuote kautta aikain?
On tehty avaus ”Suomalaiset tuotteet kautta aikain”, mutta se on saanut peräänsä jo niin pitkän viestiketjun, että sitä71564Koituuko Keskustan kohtaloksi?
Huhun mukaan Timo Soini on perustamassa uutta puoluetta. Soini ei kiistä huhua vaan sanoo, että nyt on ”kraatterin kokoi102564Presidentti Ahtisaaren pois menosta
Hieno presidenttimme on edesmennyt, mutta historiaamme hän jää kunniapaikalle! Heistä ehdottomasti merkittävimmän ja arv41561Aika aikaansa kullakin, myös minulla
Lapsuudessani elin sodan aikaa, joka oli jatkuvana pelkona kun se oli vienyt useita miehiä kotiseudultanikin. Joudunkoha33559Kummin päin se nyt on?
Onko nyt ahdinko suurempi vähätuloisilla köyhillä vai suurituloisilla rikkailla? Kumman joukon aseman parantaminen olisi40558Keskustalla hyvä presidenttiehdokas
Ei-kepulaisena saan taas ihmetellä, että mistä kepu löytääkään noita hyviä presidenttiehdokkaita. Kuten ovat olleet nuo74549Hallituksen kaatuminen olisi katastrofi
Pari viikkoa sitten palstan jättäessäni aioin tulla tänne vasta tuomaan vapputervehdykseni. Muutamia kertoja senkin jälk119546Itsenäisyyspäivän aattona
Eräs täällä usein nimittelee minua vanhukseksi. Ainoa asia, jossa hän on oikeassa minun suhteen, sillä vanhushan tietyst39545Olenkohan nyt entistäkin lähempänä keskustaa?
Ministeri Anne Berneriltä tullut esitys tieliikenteen uudistamiseksi on erinomainen. Keskeistä siinä on tieverkkojen yht66532Tämän palstan tilasta
Tuleehan tälle palstalle vaikka mitä mutta enpä juuri ole ottanut kantaa sen laatuun. Se on palstojen valvonnan tehtävä32513Paavo Väyrynen palaa!
Vaikka juuri heitin avauksen, jossa pohdin Sinisten kohtaloa, nyt tuli niin paljon merkittävämpi aihe, joka on pakko not49496Miehessä täytyy olla jotain suurta
…kun saa lähes yhtä suurta huomiota mediassa kuin minä tällä palstalla;)) Linkistä avautuu etusivu, lisää tulee klikkaam45489Vielä kerran Kekkosen tiimoilta
Uutta Kekkos-tutkielmaa en nyt aio aloittaa, enkä puhu niinkään Kekkosesta itsestään kuin hänen hyväksikäyttäjistään tun58488Kokoomukselta taitava ulostulo
Kokoomuksen puoluehallitus linjasi torstaina, että Suomen pitää harkita Nato-jäsenyyttä lähivuosina. Ajankohdan määrittä50487Hyvä tästä taitaa tulla
Nimittäin sotesta ja maakuntauudistuksesta. Eli niistä ei taida tulla mitään. Siltä alkaa jo vahvasti vaikuttaa, kun pää57481Rupesin runolle
Mielestäni Keskusta on niin merkittävä tekijä, että se ansaitsee sille nimetyllä palstalla myös runoutta, eikä vain proo46478