Kumpi on oikein vai onko kumpikaan:
Hain tietoa SQL-kyselyllä firman_tiedot-taulusta vai
Hain tietoa SQL-kyselyllä firman_tiedot -taulusta?
Alaviivallisen nimen kirjoitusongelma
5
80
Vastaukset
- beiserweisser
Vaika "firman_tiedot" on toki kaksi eri sanaa, niin se on kuitenkin yhtenäinen merkkijono eli yksi "sana". Oikea kirjoitusmuoto on siis "firman_tiedot-taulu".
Minä kirjoittaisin ilman välilyöntiä, koska alaviiva tekee sanaparin yhdyssanan kaltaiseksi. Tosin saattaisin lisäksi käyttää lainausmerkkejä, siis "firman_tiedot"-taulusta, koska ne selventävät tilannetta.
Kielitoimiston ohjeet eivät taida sanoa asiasta mitään täsmällistä. Sen sijaan standardissa Numeroiden ja merkkien kirjoittaminen (SFS 4175:2006) sanotaan: ”Jos alkuosa koostuu ajatusviivan tai yhdysmerkin avulla toisiinsa liitetyistä osista, se tulkitaan yhdyssanaksi eikä sanaliitoksi, joten tyhjää väliä ei jätetä. Sama koskee yleisesti tilannetta, jossa alkuosa ei sisällä tyhjää väliä vaan sen rakenneosien välissä on esimerkiksi vinoviiva.” Esimerkkeinä tästä ovat;
20–30-vuotias
SFS-EN-standardi
ISO/IEC-standardi
Siis: "firman_tiedot-taulusta". Voi kirjoittaa myös "taulusta firman_tiedot".
Lisätietoja aihepiiristä:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.4.html#sanal- Ohelmoijadokumentoij
Kiitos. Tämän nojalla olisi oikein jättää välilyönti pois, sillä jos välilyönti pitäisi olla, niin joku voisi kirjoittaa tiedostonimen, jossa olisi sekä alaviiva että vinoviiva, jolloin se olisikin ristiriidassa yllä kirjoitetun kanssa. Ainahan voisi tehdä poikkeuksen poikkeuksia, mutta menisi liian hankalaksi. Toisaalta eipä ole minun päätettävissä, miten firman_tiedot/datat-taulu kirjoitetaan.
En ihan ymmärrä kommenttia nimestä, jossa on sekä alaviiva että vinoviiva. Kun nimessä ei ole välilyöntiä, sitä käsitellään kuten yhtä sanaa. Siis ”firman_tiedot/datat-taulu”.
Mutta selvyydenkin vuoksi voisi kirjoittaa vaihtoehtoisesti ”taulu firman_tiedot/data”, jottei synny sellaista tilapäistäkään väärinkäsitystä, että ”-taulu” on osa tiedostonnimeä (kuten se voisi olla).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721147
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37551Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489- 49487
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45482