Muualla kuin Lähi-idässä esiintyvät kertomukset maailmanlaajuisesta vedenpaisumuksesta ovat Raamatun innoittamia. Raamattu itse myöntää tämän vaikkakin epäsuorasti.
Vastaukset 12
- asianharrastaja
"Raamattu itse myöntää tämän vaikkakin epäsuorasti." Mitenkähän?
- ltte piru
Odotetaan ensin Jaakobin asiantuntevaa vastausta.
- hehh.
Vedenpaisumusko?
http://uk.news.yahoo.com/beached-whale-found-in-yorkshire-field.html - Hiski ja kissi
Ratkaisu arvoitukseen piilee kaiketi siinä, että vedenpaisumus tuhosi kaikki ihmiset paitsi arkkiin otetut...?
- ltte piru
Kyllä. Heidän kertomuksiaan ei voitu merkitä muistiin koska vedenpaisumuksen jälkeen heitä ei ollut.
- asianharrastaja
On tähän toinenkin vastaus, vaikkakin Raamatussa vahvistamaton.
Kansantaru, joka tiettynä ajankohtana on ensi kerran kirjoitettu muistiin, ei välttämättä ole kuin satakunta vuotta kirjoitushetkeä vanhempi. Suureen osaan tutkijain kirjaamista tulvamyyteistä voi inspiraatio olla peräisin lähetyssaarnaajien kertomuksista. Sitä varmemmin mitä enemmän se muistuttaa Nooa-tekstiä.
Aidosti ennen vuotta 1´000 kirjaanpannut tekstit voivat olla asia erikseen."Suureen osaan tutkijain kirjaamista tulvamyyteistä voi inspiraatio olla peräisin lähetyssaarnaajien kertomuksista."
Eikö ltte piru juuri tuota tarkoittanutkin, vain vähän eri sanoin?- asianharrastaja
poikjuhg kirjoitti:
"Suureen osaan tutkijain kirjaamista tulvamyyteistä voi inspiraatio olla peräisin lähetyssaarnaajien kertomuksista."
Eikö ltte piru juuri tuota tarkoittanutkin, vain vähän eri sanoin?Vastaus on toki sama. Avauksen kompakysymys osoitti tarkasti ottaen vain, että ne myytit eivät voi olla peräisin tulvassa hukkuneilta, mutta ei tuota alkuperää. Onhan joukossa ehkä aitojakin (paikallisia) paisumuksia.
Ei krealogiikasta kannata oppia ottaa. asianharrastaja kirjoitti:
Vastaus on toki sama. Avauksen kompakysymys osoitti tarkasti ottaen vain, että ne myytit eivät voi olla peräisin tulvassa hukkuneilta, mutta ei tuota alkuperää. Onhan joukossa ehkä aitojakin (paikallisia) paisumuksia.
Ei krealogiikasta kannata oppia ottaa.Aitoja vedenpaisumuksia (= tulvia) on varmasti ollutkin, ja tokihan niistä jäi ihmisiä myös kertomaan tapahtumista vaikkakin asioita "hieman" muunnellen (kuten taruissa yleensäkin on tapana).
Esimerkiksi Bosborinsalmen vallin pettäminen on varmasti tuntunut paikallisista tulvan alle jääneistä asukkaista todellakin maailmanlaajuiselta.Töppönen kirjoitti:
Aitoja vedenpaisumuksia (= tulvia) on varmasti ollutkin, ja tokihan niistä jäi ihmisiä myös kertomaan tapahtumista vaikkakin asioita "hieman" muunnellen (kuten taruissa yleensäkin on tapana).
Esimerkiksi Bosborinsalmen vallin pettäminen on varmasti tuntunut paikallisista tulvan alle jääneistä asukkaista todellakin maailmanlaajuiselta.Ihmiset ovat muuten aina mielellään asuttaneet tulva-alueita, koska niissä maa on varsin ravinteikasta, sopii siis hyvin sekä maanviljelyyn että metsästykseen (ravinteikkaassa maassa kasviksia syövät saaliseläimetkin viihtyvät).
Ei siis mikään ihme, että myös tulvataruja on paljon ja lisäksi vielä toisista taruista kopioidut.- Hoobo
Töppönen kirjoitti:
Ihmiset ovat muuten aina mielellään asuttaneet tulva-alueita, koska niissä maa on varsin ravinteikasta, sopii siis hyvin sekä maanviljelyyn että metsästykseen (ravinteikkaassa maassa kasviksia syövät saaliseläimetkin viihtyvät).
Ei siis mikään ihme, että myös tulvataruja on paljon ja lisäksi vielä toisista taruista kopioidut.Jääkauden loppuessa ihmiset ovat ympäri maailmaa joutuneet pakenemaan alavilta mailta usean sukupolven ajan, meren pinta nousi n. 80 metriä
Missä Jaakobin asiantunteva selitys viipyy?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa671421Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää921067- 164947
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as28891Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105884Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30883Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks52794Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201782Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu128758- 27734
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93717Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.172669- 64644
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa45633Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12595- 85558
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo188523sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75507- 55497