Näin tämä herra Enkvist kirjoittaa:
"Mihin sitten uskon? Uskon, että maailmankaikkeus on suunnaton fysikaalinen systeemi, jolla ei itsellään ole toiveita tai päämääriä. Uskon, että elämä maapallolla on syntynyt onnekkaan sattuman ansiosta: olemme juuri sopivalla etäisyydellä sopivasta tähdestä. Uskon myös, että elämää löytyy monista Linnunratamme aurinkokunnista mutta että älyllinen elämä on hyvin harvinaista. Samalla tiedän, etten tiedä näitä asioita vaan että ne ovat uskomuksia. Uskon, että minuuteni on prosessi, molekyylitehtaiden kapitalistinen järjestelmä vailla kovaa ydintä ja viisivuotissuunnitelmaa tai suunnittelijaa, jota voisin kutsua itseksi. Sen istuin ei ole pelkästään aivoissani vaan koko kehoni osallistuu minätajuni säilyttämiseen. Uskon, että minuuden kokemukseni on parsittu kokoon pienistä palasista, että olen ollut monta henkilöä ja että tälläkin hetkellä aivoissani esiintyy minästäni erilaisia versioita, jotka saavat vallan tarpeen ja tilanteiden mukaan. Uskon ettei tahtoni ole vapaa vaan että kaikki toimeni, mielipiteeni, haluni ja ajatukseni syntyvät fysiikan lakeja tottelevien atomien ja molekyylien tanssista ja ovat vailla hengen ohjailua. Uskon että ”minä” on evoluutiossa valikoitunut rauhoittava kehtolaulu, tajunnassani kaikuva narratiivi, jonka aivoni rakentavat ylläpitääkseen jatkuvuuden ja kontrollin illuusiota. Uskonnollista uskoa pidän tajuntaan helposti kotoutuvana meeminä ja uskon, että uskonnot eivät vastaa mihinkään ihmiskunnan suurista kysymyksistä mutta että uskovalle ne antavat tunteen, että näihin ongelmiin olisi vastattu. Ajattelen lisäksi, että näkemykseni eivät vähennä ihmisyyden arvoa, eivät johda nihilismiin tai eettisten arvojen murentumiseen vaan että joko niistä huolimatta tai niiden ansiosta olen yleensä toiveikas, hilpeähkö, lievän pasifistinen ja varustettu omallatunnolla, joka moniin uskovaisiin verrattuna on sosiaalinen."
Onkohan kyseinen henkilö hoidon tarpeessa?
Mikähän tätä herraa mahtaa vaivata?
25
87
Vastaukset
- O'ou
Siis jos sinä et ymmärrä jotakin, niin sen kirjoittaja on hoidon tarpeessa? Minä en oikein ymmärrä, millä perusteella kyselet, onko Enqvist hoidon tarpeessa. Joten olet hoidon tarpeessa:-)
- rankkaa tekstiä
"Uskon, että minuuteni on prosessi, molekyylitehtaiden kapitalistinen järjestelmä vailla kovaa ydintä ja viisivuotissuunnitelmaa tai suunnittelijaa, jota voisin kutsua itseksi. Sen istuin ei ole pelkästään aivoissani vaan koko kehoni osallistuu minätajuni säilyttämiseen. Uskon, että minuuden kokemukseni on parsittu kokoon pienistä palasista, että olen ollut monta henkilöä ja että tälläkin hetkellä aivoissani esiintyy minästäni erilaisia versioita, jotka saavat vallan tarpeen ja tilanteiden mukaan. Uskon ettei tahtoni ole vapaa vaan että kaikki toimeni, mielipiteeni, haluni ja ajatukseni syntyvät fysiikan lakeja tottelevien atomien ja molekyylien tanssista ja ovat vailla hengen ohjailua. Uskon että ”minä” on evoluutiossa valikoitunut rauhoittava kehtolaulu, tajunnassani kaikuva narratiivi, jonka aivoni rakentavat ylläpitääkseen jatkuvuuden ja kontrollin illuusiota."
Huhhuh. Ei tällaista mieleltään sairasta ihmistä voida pitää vapaana! "Huhhuh. Ei tällaista mieleltään sairasta ihmistä voida pitää vapaana!"
Unohdit kertoa, että missä Enqvistin sairaus ilmenisi.- hahahhahahaha
"Uskon, että minuuden kokemukseni on parsittu kokoon pienistä palasista, että olen ollut monta henkilöä ja että tälläkin hetkellä aivoissani esiintyy minästäni erilaisia versioita, jotka saavat vallan tarpeen ja tilanteiden mukaan."
Aika vakavalta monipersoonallisuushäiriöltä kuulostaa minun korvaani.
"Uskon ettei tahtoni ole vapaa vaan että kaikki toimeni, mielipiteeni, haluni ja ajatukseni syntyvät fysiikan lakeja tottelevien atomien ja molekyylien tanssista ja ovat vailla hengen ohjailua."
Ja tähän sitä uskoa sitten vaaditaankin, en voi lopettaa nauramista... - O'ou
Tämä tyhjäpää aloittaja on kopioinut vanhan jutun ateismipalstalta. Hahahaha:n vastauskin on kopioitu sieltä, taitaa olla aloittaja itse. Nämä tyhjäpäät eivät enää keksi mitään omaa sanottavaa.
"Aika vakavalta monipersoonallisuushäiriöltä kuulostaa minun korvaani."
Ahaa. Se on kuitenkin nykytieteen perusteltu tutkimuksin vahvistettu näkemys. Sinulla on ehkä tarjolla parempaa tietoa kuin maailman aivotutkijoilla.
"Ja tähän sitä uskoa sitten vaaditaankin, en voi lopettaa nauramista... "
Vapaata tahtoa ei ole vieläkään todistettu. Sitten kun lopetet nauramisen, esitä tuo todistus tällä palstalla, jooko?- asianharrastaja
Sanoisin, että lupasit vähän liikoja:
"Se on kuitenkin nykytieteen perusteltu tutkimuksin vahvistettu näkemys. Sinulla on ehkä tarjolla parempaa tietoa kuin maailman aivotutkijoilla.
Aivotutkijain kirjoja viime aikoina paljon lukeneena en allekirjoittaisi tuota lausuntoa; huomasit kai, että Enqvist käytti siinä sanaa "uskon". Se vähä, mikä aivojen toiminnasta ja varsinkin sen kehityksestä tässä asiassa havaitusti tiedetään, sopii tuohon hypoteesiin, mutta yhtä hyvin muutamaan muuhunkin. asianharrastaja kirjoitti:
Sanoisin, että lupasit vähän liikoja:
"Se on kuitenkin nykytieteen perusteltu tutkimuksin vahvistettu näkemys. Sinulla on ehkä tarjolla parempaa tietoa kuin maailman aivotutkijoilla.
Aivotutkijain kirjoja viime aikoina paljon lukeneena en allekirjoittaisi tuota lausuntoa; huomasit kai, että Enqvist käytti siinä sanaa "uskon". Se vähä, mikä aivojen toiminnasta ja varsinkin sen kehityksestä tässä asiassa havaitusti tiedetään, sopii tuohon hypoteesiin, mutta yhtä hyvin muutamaan muuhunkin."Aivotutkijain kirjoja viime aikoina paljon lukeneena en allekirjoittaisi tuota lausuntoa; huomasit kai, että Enqvist käytti siinä sanaa "uskon"."
Toki, enkä kutsunutkaan Enqvistin käsitystä tieteelliseksi faktaksi, vaan tiedeyhteisön näkemykseksi.
"Se vähä, mikä aivojen toiminnasta ja varsinkin sen kehityksestä tässä asiassa havaitusti tiedetään, sopii tuohon hypoteesiin, mutta yhtä hyvin muutamaan muuhunkin."
Käsittääkseni nuo lainaukset ovat kuitenkin neurotieteen valtavirran totena pitämiä.
Asiasta kolmanteen. Oletko lukenut Edward O. Wilsonin konsilienssin? Siinä hän tiivistää sen aikaisen, 1998, tieteen käsityksen tietoisuudesta. Jos et ole lukenut sitä, niin minä kirjoitan sen sinulle jossakin vaiheessa tänne, koska haluan kuulla mielipiteesi siitä.- asianharrastaja
moloch_horridus kirjoitti:
"Aivotutkijain kirjoja viime aikoina paljon lukeneena en allekirjoittaisi tuota lausuntoa; huomasit kai, että Enqvist käytti siinä sanaa "uskon"."
Toki, enkä kutsunutkaan Enqvistin käsitystä tieteelliseksi faktaksi, vaan tiedeyhteisön näkemykseksi.
"Se vähä, mikä aivojen toiminnasta ja varsinkin sen kehityksestä tässä asiassa havaitusti tiedetään, sopii tuohon hypoteesiin, mutta yhtä hyvin muutamaan muuhunkin."
Käsittääkseni nuo lainaukset ovat kuitenkin neurotieteen valtavirran totena pitämiä.
Asiasta kolmanteen. Oletko lukenut Edward O. Wilsonin konsilienssin? Siinä hän tiivistää sen aikaisen, 1998, tieteen käsityksen tietoisuudesta. Jos et ole lukenut sitä, niin minä kirjoitan sen sinulle jossakin vaiheessa tänne, koska haluan kuulla mielipiteesi siitä.Lukemissani aivokirjoissa nuo hypoteesit oli esitetty tavalla, josta "perusteltu tutkimuksin vahvistettu näkemys" on mielestäni liikaa sanottu. Monessa kohtaa oli varaumia viitataten aukkoihin sekä havainnoissa että niiden ymmärtämisessä. Siksi Enqvist mielestäni sanoo uskovansa eikä tietävänsä.
Yritänpä etsiä käsiini sen Wilsonin kirjan.
- evomeininkiä
Joo, vapaata tahtoa ei ole ja mennään ulos juoksemaan kuin eläimet ja murhataan ja raiskataan mitä väliä ei kukaan ole vastuussa mistään kun ei edes itse ole päättämässä huhhei
"Joo, vapaata tahtoa ei ole ja mennään ulos juoksemaan kuin eläimet ja murhataan ja raiskataan mitä väliä ei kukaan ole vastuussa mistään kun ei edes itse ole päättämässä huhhei"
Unohdit todistaa, että vapaa tahto olisi. Tee tuo mainitsemasi vasta sitten, kun olet itse niin vapaasta tahdostasi päättänyt.
- mies parka
Kuuleekohan Kari myös ääniä pään sisässään?
- JC
En tunne kyseistä herra Enkvistiä, mutta luokittelisin hänet kirjoituksen perusteella eksyksissä olevaksi hämmentyneeksi ateistiksi. Hänen arvailujaan maailmankaikkeudesta ja älyllisestä elämästä siellä hän kuvaa uskomuksikseen. Tuo tunnustus asioista, joita hän ei tunne, osoittaa sentään todellisuustajua.
Olisi kiintoisaa kuulla yksityiskohtaisemmin hänen vapaata tahtoaan rajoittavien tekijöiden toiminnasta hänen ajattelussaan. Uskovalla on omatuntonsa, joka ohjaa häntä toimimaan oikein, Jumalan tahdon ja Raamatun opetusten mukaisesti. En osaa arvata tarkoittaako hän jotain vastaavaa mekanismia vai mitä hän tarkoittaa.
Kirjoitustyylinsä perusteella hän pystyy abstraktiin ajatteluun eikä hän liene älyllisesti erityisen rajoittunut. En ala arvioimaan pitäisikö hänen hakeutua psykiatriseen hoitoon, en usko, luultavasti hän on varsin tyypillinen ateisti.
Nyt jo arvaan, että herra Enkvist on jonkinlainen ateisti-evolutionistien oppi-isä. Vähän epäselväksi jää pitääkö hänen sieluntilaansa tällä palstalla käsitellä. Onhan siinä tietysti oma mielenkiintonsa ja onhan hän tuon kirjoitelmansakin arvioitavaksi kai tarkoittanut.> Nyt jo arvaan, että herra Enkvist on jonkinlainen
> ateisti-evolutionistien oppi-isä.
Arvaat väärin, mutta se ei toki yllätä ketään. Tokko edes tiedät kenestä on kyse?
Entä miksi sinäkin niputat ateistit ja "evolutionistit" yhteen?»En tunne kyseistä herra Enkvistiä, mutta luokittelisin hänet kirjoituksen perusteella eksyksissä olevaksi hämmentyneeksi ateistiksi.»
Et olisi paljon pahemmin voinut mennä harhaan.
»Tuo tunnustus asioista, joita hän ei tunne, osoittaa sentään todellisuustajua»
..jollaista ei tavata kreationisteilla
»Olisi kiintoisaa kuulla yksityiskohtaisemmin hänen vapaata tahtoaan rajoittavien tekijöiden toiminnasta hänen ajattelussaan.»
Hänen ajatuksiaan on edelleen vapaasti luettavissa muunmuassa kirjastoista lainattavista kirjoista. Minä ainakin suosittelen lukemaan muutakin kuin Raamattua.
»Uskovalla on omatuntonsa, joka ohjaa häntä toimimaan oikein, Jumalan tahdon ja Raamatun opetusten mukaisesti.»
Omatuntosi voi yhtä hyvin olla yhtä pahasti harhateillä kuin Raamattuun lainattujen tekstien kirjoittajillakin. Oletko koskaan ottanut sitä huomioon?
»Kirjoitustyylinsä perusteella hän pystyy abstraktiin ajatteluun eikä hän liene älyllisesti erityisen rajoittunut»
..toisin kuin kreationistit.
»Nyt jo arvaan, että herra Enkvist on jonkinlainen ateisti-evolutionistien oppi-isä.»
Et olisi voinut paljon pahemmin mennä harhaan :D>Uskovalla on omatuntonsa, joka ohjaa häntä toimimaan oikein
Muillako ei ole?
Tuntemistani ihmisistä kiltein, hyväntahtoisin ja epäilemättä puhtaimman omantunnon omaava ei ollut minkään sortin uskis. Hän kuoli nelikymppisenä ilmeisesti työpaikkansa rajuista kemikaaleista saamaansa aivosyöpään. Sinun oppiesi mukaan tämä meitä kumpaakin taatusti parempi ihminen kärventyy nyt helvetissä. Tämä jo todistaa ainakin minulle, ettei "rakastavaa" hirviöjumalaasi voi olla olemassa. Se taas ei todista, etteikö Jumala sinänsä voisi olla olemassa.naapurin.kissa kirjoitti:
> Nyt jo arvaan, että herra Enkvist on jonkinlainen
> ateisti-evolutionistien oppi-isä.
Arvaat väärin, mutta se ei toki yllätä ketään. Tokko edes tiedät kenestä on kyse?
Entä miksi sinäkin niputat ateistit ja "evolutionistit" yhteen?>Entä miksi sinäkin niputat ateistit ja "evolutionistit" yhteen?
Se on varmaan se uskovan omatunto, joka opastaa toimimaan oikein...- JC
Töppönen kirjoitti:
»En tunne kyseistä herra Enkvistiä, mutta luokittelisin hänet kirjoituksen perusteella eksyksissä olevaksi hämmentyneeksi ateistiksi.»
Et olisi paljon pahemmin voinut mennä harhaan.
»Tuo tunnustus asioista, joita hän ei tunne, osoittaa sentään todellisuustajua»
..jollaista ei tavata kreationisteilla
»Olisi kiintoisaa kuulla yksityiskohtaisemmin hänen vapaata tahtoaan rajoittavien tekijöiden toiminnasta hänen ajattelussaan.»
Hänen ajatuksiaan on edelleen vapaasti luettavissa muunmuassa kirjastoista lainattavista kirjoista. Minä ainakin suosittelen lukemaan muutakin kuin Raamattua.
»Uskovalla on omatuntonsa, joka ohjaa häntä toimimaan oikein, Jumalan tahdon ja Raamatun opetusten mukaisesti.»
Omatuntosi voi yhtä hyvin olla yhtä pahasti harhateillä kuin Raamattuun lainattujen tekstien kirjoittajillakin. Oletko koskaan ottanut sitä huomioon?
»Kirjoitustyylinsä perusteella hän pystyy abstraktiin ajatteluun eikä hän liene älyllisesti erityisen rajoittunut»
..toisin kuin kreationistit.
»Nyt jo arvaan, että herra Enkvist on jonkinlainen ateisti-evolutionistien oppi-isä.»
Et olisi voinut paljon pahemmin mennä harhaan :DLuin vielä toistamiseen Enkvistin kirjoitelman.
"...molekyylitehtaiden kapitalistinen järjestelmä", "olen ollut monta henkilöä", "tahtoni ei ole vapaa.."ajatukseni"..."syntyvät atomien ja molekyylien tanssista ja ovat vailla hengen ohjailua", "Uskonnollista uskoa pidän tajuntaan helposti kotoutuvana meeminä..."
Melkoisen hämärää tekstiä, enkä voi ihmetellä jos kirjoittajan mielenterveys on aiemmin kyseenalaistettu. Ehkäpä oma aikaisempi arvionikin oli hieman liian varomaton ja kirjoittajaa liiaksi normaalina pitävä.
Jos sallitte en halua tähän henkilöön lähemmin tutustua ja jätän hänen kirjallisen tuotantonsakin omaan arvoonsa. Omasta kirjahyllystäni löytyy runsaasti sisällöltään korkeatasoisempaa aineistoa kuin mitä ko. henkilö pystyy koskaan aikaansaamaan. - JC
RepeRuutikallo kirjoitti:
>Uskovalla on omatuntonsa, joka ohjaa häntä toimimaan oikein
Muillako ei ole?
Tuntemistani ihmisistä kiltein, hyväntahtoisin ja epäilemättä puhtaimman omantunnon omaava ei ollut minkään sortin uskis. Hän kuoli nelikymppisenä ilmeisesti työpaikkansa rajuista kemikaaleista saamaansa aivosyöpään. Sinun oppiesi mukaan tämä meitä kumpaakin taatusti parempi ihminen kärventyy nyt helvetissä. Tämä jo todistaa ainakin minulle, ettei "rakastavaa" hirviöjumalaasi voi olla olemassa. Se taas ei todista, etteikö Jumala sinänsä voisi olla olemassa.En osaa mitenkään arvioida ateistin omatuntoa tai sen olemassaoloa ylipäätään. Enkvist kirjoituksessaan väittää omistavansa omatunnon. Miten se häntä ilman Jumalaa ja uskoa ohjaa, en osaa sanoa. Tunnen vain omani, Jumalaan uskovan omatunnon.
Tuntemasi ihminen on nyt juuri siellä paikassa, johon hän kuuluu uskonsa perusteella kuuluu. Jumala rakastaa Häneen uskovia ja lupaa heille ikuisen elämän. Tämä on mittaamattoman arvokas lahja, joka tulee ottaa suurella kiitollisuudella vastaan. - Hulluja nuo uskikset
JC kirjoitti:
En osaa mitenkään arvioida ateistin omatuntoa tai sen olemassaoloa ylipäätään. Enkvist kirjoituksessaan väittää omistavansa omatunnon. Miten se häntä ilman Jumalaa ja uskoa ohjaa, en osaa sanoa. Tunnen vain omani, Jumalaan uskovan omatunnon.
Tuntemasi ihminen on nyt juuri siellä paikassa, johon hän kuuluu uskonsa perusteella kuuluu. Jumala rakastaa Häneen uskovia ja lupaa heille ikuisen elämän. Tämä on mittaamattoman arvokas lahja, joka tulee ottaa suurella kiitollisuudella vastaan."Enkvist kirjoituksessaan väittää omistavansa omatunnon."
Omatunto on ihmiselle lajityypillinen ominaisuus. On käsittämättömän itsekeskeinen ja omahyväinen kuvitelma, että sinulla on omatunto, jota ihmiskunnan enemmistöllä ei olisi. Ihmiskunnan enemmistö ei ole kristittyjä. - asianharrastaja
JC kirjoitti:
En osaa mitenkään arvioida ateistin omatuntoa tai sen olemassaoloa ylipäätään. Enkvist kirjoituksessaan väittää omistavansa omatunnon. Miten se häntä ilman Jumalaa ja uskoa ohjaa, en osaa sanoa. Tunnen vain omani, Jumalaan uskovan omatunnon.
Tuntemasi ihminen on nyt juuri siellä paikassa, johon hän kuuluu uskonsa perusteella kuuluu. Jumala rakastaa Häneen uskovia ja lupaa heille ikuisen elämän. Tämä on mittaamattoman arvokas lahja, joka tulee ottaa suurella kiitollisuudella vastaan."Tunnen vain omani, Jumalaan uskovan omatunnon."
Älä sitten ihmettele, ettet osaa arvioida toisten omatuntoja. JC kirjoitti:
Luin vielä toistamiseen Enkvistin kirjoitelman.
"...molekyylitehtaiden kapitalistinen järjestelmä", "olen ollut monta henkilöä", "tahtoni ei ole vapaa.."ajatukseni"..."syntyvät atomien ja molekyylien tanssista ja ovat vailla hengen ohjailua", "Uskonnollista uskoa pidän tajuntaan helposti kotoutuvana meeminä..."
Melkoisen hämärää tekstiä, enkä voi ihmetellä jos kirjoittajan mielenterveys on aiemmin kyseenalaistettu. Ehkäpä oma aikaisempi arvionikin oli hieman liian varomaton ja kirjoittajaa liiaksi normaalina pitävä.
Jos sallitte en halua tähän henkilöön lähemmin tutustua ja jätän hänen kirjallisen tuotantonsakin omaan arvoonsa. Omasta kirjahyllystäni löytyy runsaasti sisällöltään korkeatasoisempaa aineistoa kuin mitä ko. henkilö pystyy koskaan aikaansaamaan."Melkoisen hämärää tekstiä, enkä voi ihmetellä jos kirjoittajan mielenterveys on aiemmin kyseenalaistettu."
Ehkäpä sinun kannattaisi kyseenalaistaa oma ymmärryksesi, saattaist oppia jotain.
"Ehkäpä oma aikaisempi arvionikin oli hieman liian varomaton ja kirjoittajaa liiaksi normaalina pitävä."
Ehkäpä sinun oma ajtuksesi on niin rajoittunut, ettet ymmärrä, kun joku sinua tietävämpi puhuu. Itse asiassa minusta asia on selvästi niin.
"Jos sallitte en halua tähän henkilöön lähemmin tutustua ja jätän hänen kirjallisen tuotantonsakin omaan arvoonsa. Omasta kirjahyllystäni löytyy runsaasti sisällöltään korkeatasoisempaa aineistoa kuin mitä ko. henkilö pystyy koskaan aikaansaamaan."
LOL. Kerropa esimerkki.- Apo-Calypso
JC kirjoitti:
Luin vielä toistamiseen Enkvistin kirjoitelman.
Jos sallitte en halua tähän henkilöön lähemmin tutustua ja jätän hänen kirjallisen tuotantonsakin omaan arvoonsa. Omasta kirjahyllystäni löytyy runsaasti sisällöltään korkeatasoisempaa aineistoa kuin mitä ko. henkilö pystyy koskaan aikaansaamaan."Omasta kirjahyllystäni löytyy runsaasti sisällöltään korkeatasoisempaa aineistoa kuin mitä ko. henkilö pystyy koskaan aikaansaamaan. "
Ilmeisesti kasa raamattuja ja kokoelma Chick:in "pilakuvia", pari virsikirjaa ja katekismus, siinä kaikki. Muu ei pysty pohjatonta typeryyttäsi selittämään.
- liikaa Hectoria?
Jos se kuunnellut liikaa Hectoria?
- Hulluja nuo uskiket
Näiden talebaanien mielestä ihmisen pitää uskoa puhuviin käärmeisiin ja aaseihin sekä neitsyen synnyttämään vetten päällä kävelleeseen kosmiseen guruun, jotta hän olisi "normaali".
Voi näitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1656400
- 584442
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283018- 612947
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271516Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 331301
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431201