Miksi te IT-ihmiset olette niin surullisia?

kissarouva

Aistin palstalla hivenen kitkerän katkeran kutkeria vollotuksia?

Eikö teillä ole minkäälaista Passion hedelmää omaa alaa kohtaan? Juttuja mitä haluaisitte toteutella?

Miksi kaiken pitää olla vaan perseestä kun se voisi ihan hyvin olla, jostain vähemmän pahan hajuisemmasta paikasta?

Suomi pieni maailma iso!

37

950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salora manager

      Kiitos, kiva provo. Case closed.

      • Totuuden siemen

        Kyllä ketjun aloittajalla on ihan asiallinen pointti. Tämä keskustelualue tuntuu lähinnä urallaan epäonnistuneiden ja katkeroituneiden ihmisten loppusijoituspaikalta.


      • inssi vaan
        Totuuden siemen kirjoitti:

        Kyllä ketjun aloittajalla on ihan asiallinen pointti. Tämä keskustelualue tuntuu lähinnä urallaan epäonnistuneiden ja katkeroituneiden ihmisten loppusijoituspaikalta.

        Totta. Olen IT alalla ja yt:kin taas menossa, mut mä en jaksa miettiä moisia. Jos tulee lähtö, se tulee, ei vaan joka vuosi jaksa jännittää. On täs muutakin mietittävää. Tykkään työstäni ja nautin siitä niin kauan kun se kestää. Kohtuu rahakasta ja mukavaa kun saa oikeesti toteuttaa ja kehitellä juttuja. Iisiä toimistotyötä :), I like


      • Suunnitteluinsinööri
        Totuuden siemen kirjoitti:

        Kyllä ketjun aloittajalla on ihan asiallinen pointti. Tämä keskustelualue tuntuu lähinnä urallaan epäonnistuneiden ja katkeroituneiden ihmisten loppusijoituspaikalta.

        Itse olen ollut töissä IT-alalla yli 15-vuotta ja todennut moneen otteeseen, että nykyisin tämän alan hommat eivät ole valkoihoisen hommaa. Koko ajan saa tehdä töitä niska limassa ja palkaksi saa lähinnä v@ttuilut managereilta ja esimiehiltä, jotka eivät kuitenkaan itse osaa tehdä käytännön suunnittelutyötä ja toteutusta. Kun tulin alalle, silloin sentään oli myös ylpeyttä siitä, että työn jälki on säädyllistä eikä suunnittelupöydältä lähde maailmalle ihan mitä tahansa kuraa, josta asiakas maksaa täyden hinnan.

        Mutta, sitten tuli nämä erilaiset menetelmät sun muut pilipalijutut, joiden nimissä aloitettiin tämä jatkuva "tehostaminen ja tuottavuuden parantaminen". Samaan aikaan, kun yksi ja toinen firma mainostaa tekevänsä laatua sertifikaateilla ja standardeilla, todellisuudessa IT-alan suunnittelijalla on entistä kiireempi ja kokoajan huonommat mahdollisuudet tehdä mitään asiaa kunnolla.

        Kun olet töissä alalla riittävän kauan, jossain vaiheessa tulee fiilis että paskaakos tässä, annetaan mennä asioiden omalla painollaan...


      • Et siis ole osaaja ?
        Suunnitteluinsinööri kirjoitti:

        Itse olen ollut töissä IT-alalla yli 15-vuotta ja todennut moneen otteeseen, että nykyisin tämän alan hommat eivät ole valkoihoisen hommaa. Koko ajan saa tehdä töitä niska limassa ja palkaksi saa lähinnä v@ttuilut managereilta ja esimiehiltä, jotka eivät kuitenkaan itse osaa tehdä käytännön suunnittelutyötä ja toteutusta. Kun tulin alalle, silloin sentään oli myös ylpeyttä siitä, että työn jälki on säädyllistä eikä suunnittelupöydältä lähde maailmalle ihan mitä tahansa kuraa, josta asiakas maksaa täyden hinnan.

        Mutta, sitten tuli nämä erilaiset menetelmät sun muut pilipalijutut, joiden nimissä aloitettiin tämä jatkuva "tehostaminen ja tuottavuuden parantaminen". Samaan aikaan, kun yksi ja toinen firma mainostaa tekevänsä laatua sertifikaateilla ja standardeilla, todellisuudessa IT-alan suunnittelijalla on entistä kiireempi ja kokoajan huonommat mahdollisuudet tehdä mitään asiaa kunnolla.

        Kun olet töissä alalla riittävän kauan, jossain vaiheessa tulee fiilis että paskaakos tässä, annetaan mennä asioiden omalla painollaan...

        " Koko ajan saa tehdä töitä niska limassa "

        aivan samoin kertoo maatalousyrittäjät ym, muut,

        syy on siinä kun on alalla ja ammatissa jota ei oikein hallitse eikä osaa,
        aina se on taitamattomille vaikeaa, kun korvien välissä ei ole järkeä.

        Kaikki työ on helppoa kun osaa ja osaa kysyä mielyttävästi jos apuja tarvitsee,
        oli kyse oman kodin rakentamisesta tai vanhan perinnöksi saadun sukutilan hoidosta,
        ainakin minä ja me olemme IT alalla jo 18 vuotta ja äitini ja hänen veljensä jo yli 40 v. ja se oli oikein IT=Tietokonealaa, nyt ovat jo eläkkeelä jääneenä 64-67vuoden iässä ja erittäin hyväkuntoisia.


      • Anonyymi
        Totuuden siemen kirjoitti:

        Kyllä ketjun aloittajalla on ihan asiallinen pointti. Tämä keskustelualue tuntuu lähinnä urallaan epäonnistuneiden ja katkeroituneiden ihmisten loppusijoituspaikalta.

        älä valita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä valita

        Huomaatko, että valtiolla töissä olevat tulevat liukuvalla työajalla töihin klo 7-9, avaavat heti työkoneen ja heti alkaa valittaminen, huutelu ja vainoaminen, ”menkää töihin” huutelu jne. Samat korruptoituneet heput nostavat omia alk. v. 2010 kirjoittamia ketjuja, kommentoivat niihin ja huutelevat menkää töihin ja hirveä vali vali vali. Työajalla.

        Sitten toinen ryhmä on itse työttömät, jotka leikkivät wannabe-oikeistolaista ja huutelevat menkää töihin siitä rotat.

        Kolmas ryhmä on ulkomaalaistaustaiset miksi suomalaiset vain valittaa, suunpielet roikkuu alaspäin ja vittuilevat muille. Ihmettelevät, että eikö Suomi ollutkaan onnellisin maa.


    • RKMK

      "Eikö teillä ole minkäälaista Passion hedelmää omaa alaa kohtaan? Juttuja mitä haluaisitte toteutella?"

      Tietysti on, mutta ei niitä palkkatyössä pääse toteuttamaan. Siellä koodataan huonosti speksattua roskaa älyttömillä aikatauluilla.

      Kotona saa sitten toteuttaa omia projekteja kunnolla, jos vielä työn lisäksi riittää energiaa sellaiseen.

    • Kun mikään ei riitä

      Kyllä duunista tykätään, kun osataan. Ongelmana on vain pikabonuksia hakevat pikkupomot, joiden kompetenssi ei riitä. Tästä seuraa, että toteutetaan ainoaa asiaa, mihin rahkeet riittää; "omistajien" ahneutta kvartaalitaloudessa, eli ulospotkimista. Tämän sallii YT-laki, jonka ansiosta Suomesta on helpointa ja halvinta potkia. Uusin trendi on se, että nykyään potkitaan myös ne ihmiset, joilla on osaamista ja tilausta, koska potkittavat alkavat käymään vähiin. Seurauksilla ei ole väliä, koska pikkupomot haluavat edetä mahdollisimman nopeasti, eivätkä he jää raunioita katselemaan. Ainoastaan kvartaalin tulos merkkaa. Kädestä suuhun. Pikavoittoja. Siihen on tämä ala mennyt. Tervetuloa, jos pää kestää! Itselläni ei ole ongelmia uudelleentyöllistymisen kanssa, mutta jos yhtään empatiaa on siunattu, niin kyllähän sitä kavereiden puolesta harmittaa - joka vuosi.

      • en uskalla kertoa

        Toinen katkeruutta aiheuttava tekijä on nimenomaan se kun EI potkija epäpäteviä "vanhan liiton" kavereita ulos silloin kun tiedetään että työttömien joukostakin löytyisi pätevämpiä tekijöitä.

        Itse olen olen ns. "rekrytointikoulutuksessa" mukana kaksi kertaa, kummallakin kerralla paikassa missä oli YT-neuvottelut päällä tai tulossa.
        Ekalla kerralla sain tietää siitä vasta kun olin harjoittelupaikassa jo töissä, eli koulutuksen järjestäjä oli neuvotellut sen homman mun puolesta (mua siis huijattiin).
        Pari kolme vuotta siitä eteenpäin kun kokeilin samaa formaattia uudelleen, niin menin YT:ista tietoisena paikkaan vaikka haastattelussa YT:t mainittiinkin.

        Silloin kyseisen laitoksen edustajat olivat haastattelussa innoissaan että saivat mut sinne harjoitteluun ja kilvan kertoivat miten just mun osaamista tarvitaan siellä, kun heidän omat noiden osa-alueiden osaajansa olivat vaihtaneet työnantajaa...
        Ja että miten he YT-neuvotteluiden uhasta huolimatta saivat luvan palkata myös uutta väkeä. Uskoin puheet sinisilmäisesti ja kuvittelin jotenkin automaattisesti että olisin yksi niistä jotka palkattaisiin.
        Se paikka sopi osaamisprofiiliini täydellisesti. Ja hukkaan meni.

        Ei siinä mitään, kyllä mua pyydettiinkin siihen paikkaan töihin loppujen lopuksi, reilut puoli vuotta harjoittelun jälkeen, mutta sitten oli taas oma elämäntilanne muuttunut niin että en enää asunut edes samalla paikkakunnalla yms. joten en voinut ottaa paikkaa vastaan.

        Mutta pointti oli se että molemmissa paikoissa oli epäpäteviä tyyppejä töissä, sellaisia joilla ei olisi ollut mitään saumoja päästä uutenä työntekijänä firmaan sisään sillä osaamisella.
        Helpparissakin porukkaa mitkä olisivat mun näkökulmasta olleet itse avuttomia loppukäyttäjiä jotka olisi pitänyt ohjata vähin äänin muihin hommiin odottelemaan eläkepäiviään.
        Osalla ei ollut edes minkäänlaista IT-alan tutkintoa! Ainoana meriittinä pätevän oloinen persoona (jos sitäkään) ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminen.

        Loppukäyttäjät tietysti tykkäävät jos IT-alan ammattilainen VAIKUTTAA pätevältä -sen sijaan että olisi sitä mutta ei vaikuttaisi siltä.
        Suomennettuna näitä tyyppejä voi sanoa "pätijöiksi".

        Niitä IT-alalla on pilvin pimein. Oon törmännyt pariin tyyppiin, toinen nainen ja toinen mies, jotka puhuessaan painottivat jokaista lausetta ja joka ikistä sanaa niin kuin se olisi erittäin merkitsevä ja tärkeä.
        Todellista euroopan omistaja potentiaalia! Tuohon ihmistyyppiin oon kans todella kyllästynyt.
        Saan lähes näppylöitä -tai ainakin päänsärkyä- aina kun kohtaan jonkun sellaisen "isooon talooon Antin" joka tietää kaikesta kaiken, sitä koskaan opiskelematta.

        Ei siinä mitään jos ON pätevä ja antaa sen näkyä -kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse- mutta kun se päteminen on IT-alalla jonkinlainen perisynti.
        IT-nörttien tyyppivika.

        Minä arvostaisin vähemmän kilpailuhenkistä, rakentavaa keskustelukulttuuria, niin että palavereissa ei tarvitse huutaa saadakseen mielipiteensä esiin.
        Se ei vain toteudu jos kollegoina on työssä "oppineita" maallikoita jotka ratsastavat karismallaan ja kovalla äänellään.

        Eli, In My Humble Opinion: irtisanomissuojaa pitäisi madaltaa ja reilusti. IT päälliköiden pitäisi saada heittää suojatyöpaikoista laiskat oppimishaluttomat ja kyvyttömät kehityksen jarrut ulos silloin kun näistä on enemmän haittaa kuin hyötyä!

        Ei se oikeudenmukaisuus ole vain sitä että sen jälkeen kun on saatu nimi soppariin niin voidaan heittää lekkeriksi ja vain laiskotella tehden niin vähän töitä kuin vain mahdollista ja odotellessa että päivä menee ohi.


      • en uskalla kertoa
        en uskalla kertoa kirjoitti:

        Toinen katkeruutta aiheuttava tekijä on nimenomaan se kun EI potkija epäpäteviä "vanhan liiton" kavereita ulos silloin kun tiedetään että työttömien joukostakin löytyisi pätevämpiä tekijöitä.

        Itse olen olen ns. "rekrytointikoulutuksessa" mukana kaksi kertaa, kummallakin kerralla paikassa missä oli YT-neuvottelut päällä tai tulossa.
        Ekalla kerralla sain tietää siitä vasta kun olin harjoittelupaikassa jo töissä, eli koulutuksen järjestäjä oli neuvotellut sen homman mun puolesta (mua siis huijattiin).
        Pari kolme vuotta siitä eteenpäin kun kokeilin samaa formaattia uudelleen, niin menin YT:ista tietoisena paikkaan vaikka haastattelussa YT:t mainittiinkin.

        Silloin kyseisen laitoksen edustajat olivat haastattelussa innoissaan että saivat mut sinne harjoitteluun ja kilvan kertoivat miten just mun osaamista tarvitaan siellä, kun heidän omat noiden osa-alueiden osaajansa olivat vaihtaneet työnantajaa...
        Ja että miten he YT-neuvotteluiden uhasta huolimatta saivat luvan palkata myös uutta väkeä. Uskoin puheet sinisilmäisesti ja kuvittelin jotenkin automaattisesti että olisin yksi niistä jotka palkattaisiin.
        Se paikka sopi osaamisprofiiliini täydellisesti. Ja hukkaan meni.

        Ei siinä mitään, kyllä mua pyydettiinkin siihen paikkaan töihin loppujen lopuksi, reilut puoli vuotta harjoittelun jälkeen, mutta sitten oli taas oma elämäntilanne muuttunut niin että en enää asunut edes samalla paikkakunnalla yms. joten en voinut ottaa paikkaa vastaan.

        Mutta pointti oli se että molemmissa paikoissa oli epäpäteviä tyyppejä töissä, sellaisia joilla ei olisi ollut mitään saumoja päästä uutenä työntekijänä firmaan sisään sillä osaamisella.
        Helpparissakin porukkaa mitkä olisivat mun näkökulmasta olleet itse avuttomia loppukäyttäjiä jotka olisi pitänyt ohjata vähin äänin muihin hommiin odottelemaan eläkepäiviään.
        Osalla ei ollut edes minkäänlaista IT-alan tutkintoa! Ainoana meriittinä pätevän oloinen persoona (jos sitäkään) ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan oleminen.

        Loppukäyttäjät tietysti tykkäävät jos IT-alan ammattilainen VAIKUTTAA pätevältä -sen sijaan että olisi sitä mutta ei vaikuttaisi siltä.
        Suomennettuna näitä tyyppejä voi sanoa "pätijöiksi".

        Niitä IT-alalla on pilvin pimein. Oon törmännyt pariin tyyppiin, toinen nainen ja toinen mies, jotka puhuessaan painottivat jokaista lausetta ja joka ikistä sanaa niin kuin se olisi erittäin merkitsevä ja tärkeä.
        Todellista euroopan omistaja potentiaalia! Tuohon ihmistyyppiin oon kans todella kyllästynyt.
        Saan lähes näppylöitä -tai ainakin päänsärkyä- aina kun kohtaan jonkun sellaisen "isooon talooon Antin" joka tietää kaikesta kaiken, sitä koskaan opiskelematta.

        Ei siinä mitään jos ON pätevä ja antaa sen näkyä -kukas kissan hännän nostaa ellei kissa itse- mutta kun se päteminen on IT-alalla jonkinlainen perisynti.
        IT-nörttien tyyppivika.

        Minä arvostaisin vähemmän kilpailuhenkistä, rakentavaa keskustelukulttuuria, niin että palavereissa ei tarvitse huutaa saadakseen mielipiteensä esiin.
        Se ei vain toteudu jos kollegoina on työssä "oppineita" maallikoita jotka ratsastavat karismallaan ja kovalla äänellään.

        Eli, In My Humble Opinion: irtisanomissuojaa pitäisi madaltaa ja reilusti. IT päälliköiden pitäisi saada heittää suojatyöpaikoista laiskat oppimishaluttomat ja kyvyttömät kehityksen jarrut ulos silloin kun näistä on enemmän haittaa kuin hyötyä!

        Ei se oikeudenmukaisuus ole vain sitä että sen jälkeen kun on saatu nimi soppariin niin voidaan heittää lekkeriksi ja vain laiskotella tehden niin vähän töitä kuin vain mahdollista ja odotellessa että päivä menee ohi.

        Toisessa noista mainitsemistani harjoittelupaikoista kun olin itse ihan vain kiinnostuksesta silloisia tehtäviä kohtaan tekemässä ylitöitä, niin jouduin kerran todistamaan sellaistakin että palkkaa nauttivia asiantuntijoita oli ylitöissä koko lössi ja nämä työn "sankarit" istuivat lähinnä taukohuoneessa kahvilla.

        Kävin kyllä hakemassa mukillisen itsekin mutta jatkoin juomaan sitä työni ääreen.. Joka tapauksessa hakiessani sitä kuulin siinä kun nämä monen tonnin kk-liksaa nauttivat asiantuntijat pohtivat lähinnä sitä miten kauan pitää vielä odottaa että voi leimata itsensä strategisesti ulos niin että saa maksimaaliset ylityökorvaukset... tuollaisten palkkoihin ne verorahat menevät.

        Oikeudenmukaisuutta olisi se että jos työtön joka on opiskellut alaa kymmenen kertaa enemmän kuin hlö. joka nauttii suojatyöpaikassaan liksaa vuodesta toiseen palkattaisiin sen epäpätevän tyypin tilalle!

        Olen noiden kahden rekrykoulutuksen kautta tehnyt yli vuoden ilmaista työtä siinä samalla katsellen kun palkkaa nauttivat "oikeat työntekijät" laahustavat apaattisina käytävillä, vastaten vain satunnaisesti, lähetti näille mailia tai puhetteli ihan fyysisesti.

        Olin siis laillistettu orja 9€ päiväpalkalla. Rekryohjelman järjestäjä oli onneksi järjestänyt kelpo koulutuksia, joita veti aluksi yrityksen palkkaama IT-asiantuntija (MCSE, vuosi oli 2007), mutta suurimman osan veti kaupallinen kouluttajataho, ITEC.
        Koulutuksen järjestäjä maksoi myös muutaman sertifikaattikokeen, niitä on työttömän aika tuskaista kustantaa korvauksistaan joten lasken jotain arvoa sillekin.

        Monestihan ne "oikeat työntekijät" tekevät taloon sisään pyrkivien harjoittelijoiden kanssa vain sen verran yhteistyötä etteivät vaikuta oman pomonsa silmissä yhteistyöhaluttomilta, mutteivat kumminkaan niin paljoa että harjoittelija saisi mitään kunnon meriittejä ja vaikuttaisi hyvältä verrattuna heihin itseensä.

        Muistan kun eräänkin asiantuntijan kanssa jutellessa, mitä tahansa tältä kysyikin niin tämä mutisi aina vastaukseksi vain nopeasti jotain sönkötystä ilman että siitä sai mitään tolkkua mitä se sanoi.
        Eli kaveri oli olevinaan "korrekti" kollega kun vastasi (eikä vain kääntänyt selkäänsä ja lähtenyt kävelemään) mutta teki sen niin että asia ei johtanut ikinä mihinkään. Eli kiiltävän pinnan alla kyseessä siis oli kuin olikin yhteistyökyvytön /haluton henkilö.

        Tämä puoli toki vaihtelee henkilöittäin eikä tätä voi yleistää. Fujitsullakin oli kaikesta huolimatta hyviäkin tyyppejä. Samoin siinä jälkimmäisessä nimeltä mainitsemattomassa harjoittelupaikassa.
        Olin muka osa tiimiä mutta juuri kukaan ei vastannut edes maileihin ellei hyötynyt itse jotain asiasta.
        Mitä sitä suotta kun harjoittelijoita tulee ja menee! Geez...

        Silti, mä olin niistä silloisista tehtävistä niin innoissani että tein jopa ylitöitä. Siis harjoittelijana, ilmaiseksi, keltään kysymättä. En meinannut välillä malttaa edes kotiin lähteä.
        Kuittailua tuli kyllä siitä kun ei ollut aamulla ajoissa töissä mutta ei huomioitu sitä että olin ollut edellisenä iltana huvikseni kymmeneen asti illalla...

        Kyseisessä harjoittelupaikassa olin paitsi parempi kuin ne ilman minkäänlaista alan tutkintoa sinne ajautuneet helpparityypit, niin monissa asioissa parempi kuin kyseisen valtion laitoksen asiantuntijaportaassa työskentevät IT-jampat.
        En tietenkään joka asiassa mutta joissain.
        Helppari tyyppien kanssa ei voinut kunnolla edes puhua IT-asioista kun ne oli niin aloittelijoita. Eli oli sama kuilu kuin helpparityöntekijän ja kädettömän loppukäyttäjän välillä.
        Olisin siis ollut vähintäänkin oikeutettu saamaan työpaikka, mutta ei.

        Ne vetävät kotiin päin noissa tilanteissa niin että pyrkivät minimoimaan irtisanottavien määrän ja pääsevät siihen päämäärään käyttämällä harjoittelijoita, sehän on yleensä ilmaista tai lähes ilmaista työvoimaa.

        Ne jotka joutuisivat ulos heitetyiksi epäpätevyyden takia olisivat kumminkin nauttineet sitä palkkaa ja pääsevät ansiosidonnaiselle korvaukselle.
        Samalla se olisi sitten heistä itsestään kiinni että haluavatko kehittää itseään vaiko eivät.
        Kyllä hekin saisivat nähdä vähän vaivaa työpaikkansa eteen.

        Loppu suojatyöpaikoille! Irtisanominen helpommaksi että saadaan paremmat tilalle!


      • en halua kertoa
        en uskalla kertoa kirjoitti:

        Toisessa noista mainitsemistani harjoittelupaikoista kun olin itse ihan vain kiinnostuksesta silloisia tehtäviä kohtaan tekemässä ylitöitä, niin jouduin kerran todistamaan sellaistakin että palkkaa nauttivia asiantuntijoita oli ylitöissä koko lössi ja nämä työn "sankarit" istuivat lähinnä taukohuoneessa kahvilla.

        Kävin kyllä hakemassa mukillisen itsekin mutta jatkoin juomaan sitä työni ääreen.. Joka tapauksessa hakiessani sitä kuulin siinä kun nämä monen tonnin kk-liksaa nauttivat asiantuntijat pohtivat lähinnä sitä miten kauan pitää vielä odottaa että voi leimata itsensä strategisesti ulos niin että saa maksimaaliset ylityökorvaukset... tuollaisten palkkoihin ne verorahat menevät.

        Oikeudenmukaisuutta olisi se että jos työtön joka on opiskellut alaa kymmenen kertaa enemmän kuin hlö. joka nauttii suojatyöpaikassaan liksaa vuodesta toiseen palkattaisiin sen epäpätevän tyypin tilalle!

        Olen noiden kahden rekrykoulutuksen kautta tehnyt yli vuoden ilmaista työtä siinä samalla katsellen kun palkkaa nauttivat "oikeat työntekijät" laahustavat apaattisina käytävillä, vastaten vain satunnaisesti, lähetti näille mailia tai puhetteli ihan fyysisesti.

        Olin siis laillistettu orja 9€ päiväpalkalla. Rekryohjelman järjestäjä oli onneksi järjestänyt kelpo koulutuksia, joita veti aluksi yrityksen palkkaama IT-asiantuntija (MCSE, vuosi oli 2007), mutta suurimman osan veti kaupallinen kouluttajataho, ITEC.
        Koulutuksen järjestäjä maksoi myös muutaman sertifikaattikokeen, niitä on työttömän aika tuskaista kustantaa korvauksistaan joten lasken jotain arvoa sillekin.

        Monestihan ne "oikeat työntekijät" tekevät taloon sisään pyrkivien harjoittelijoiden kanssa vain sen verran yhteistyötä etteivät vaikuta oman pomonsa silmissä yhteistyöhaluttomilta, mutteivat kumminkaan niin paljoa että harjoittelija saisi mitään kunnon meriittejä ja vaikuttaisi hyvältä verrattuna heihin itseensä.

        Muistan kun eräänkin asiantuntijan kanssa jutellessa, mitä tahansa tältä kysyikin niin tämä mutisi aina vastaukseksi vain nopeasti jotain sönkötystä ilman että siitä sai mitään tolkkua mitä se sanoi.
        Eli kaveri oli olevinaan "korrekti" kollega kun vastasi (eikä vain kääntänyt selkäänsä ja lähtenyt kävelemään) mutta teki sen niin että asia ei johtanut ikinä mihinkään. Eli kiiltävän pinnan alla kyseessä siis oli kuin olikin yhteistyökyvytön /haluton henkilö.

        Tämä puoli toki vaihtelee henkilöittäin eikä tätä voi yleistää. Fujitsullakin oli kaikesta huolimatta hyviäkin tyyppejä. Samoin siinä jälkimmäisessä nimeltä mainitsemattomassa harjoittelupaikassa.
        Olin muka osa tiimiä mutta juuri kukaan ei vastannut edes maileihin ellei hyötynyt itse jotain asiasta.
        Mitä sitä suotta kun harjoittelijoita tulee ja menee! Geez...

        Silti, mä olin niistä silloisista tehtävistä niin innoissani että tein jopa ylitöitä. Siis harjoittelijana, ilmaiseksi, keltään kysymättä. En meinannut välillä malttaa edes kotiin lähteä.
        Kuittailua tuli kyllä siitä kun ei ollut aamulla ajoissa töissä mutta ei huomioitu sitä että olin ollut edellisenä iltana huvikseni kymmeneen asti illalla...

        Kyseisessä harjoittelupaikassa olin paitsi parempi kuin ne ilman minkäänlaista alan tutkintoa sinne ajautuneet helpparityypit, niin monissa asioissa parempi kuin kyseisen valtion laitoksen asiantuntijaportaassa työskentevät IT-jampat.
        En tietenkään joka asiassa mutta joissain.
        Helppari tyyppien kanssa ei voinut kunnolla edes puhua IT-asioista kun ne oli niin aloittelijoita. Eli oli sama kuilu kuin helpparityöntekijän ja kädettömän loppukäyttäjän välillä.
        Olisin siis ollut vähintäänkin oikeutettu saamaan työpaikka, mutta ei.

        Ne vetävät kotiin päin noissa tilanteissa niin että pyrkivät minimoimaan irtisanottavien määrän ja pääsevät siihen päämäärään käyttämällä harjoittelijoita, sehän on yleensä ilmaista tai lähes ilmaista työvoimaa.

        Ne jotka joutuisivat ulos heitetyiksi epäpätevyyden takia olisivat kumminkin nauttineet sitä palkkaa ja pääsevät ansiosidonnaiselle korvaukselle.
        Samalla se olisi sitten heistä itsestään kiinni että haluavatko kehittää itseään vaiko eivät.
        Kyllä hekin saisivat nähdä vähän vaivaa työpaikkansa eteen.

        Loppu suojatyöpaikoille! Irtisanominen helpommaksi että saadaan paremmat tilalle!

        ...jatkoa. Jos työttömälle annettaisiin se mahdollisuus esim. tuollaisen rekrykoulutuksen puitteissa, kun kaveri on vieläpä opetellut talon tavat ja tehnyt reilut puoli vuotta ilmaista työtä niin otettaisiin viimeistään silloin sisään eikä vain käytettäisi harjoitteluformaattia hyväksi niin kuin ensimmäisen käymäni rekrykoulutuksen tapauksessa kävi.

        Kyseessä oli Fujitsu, konalassa. Esiasennustiimi tarkennettuna.

        Siinä vaiheessa tosin en ollut vielä sen parempi kuin ne muutkaan paikan työntekijät, mutta kaikesta näki ettei heillä ollut minkäänlaista aikomustakaan palkata.
        Rekrykoulutuksen järjestäjän, minun ja Fujitsun tiiminvetäjän & tutorin "kolmikantaneuvottelut" edistymisestäni kertoivat sen hyvin selvästi.
        Fujitsun tyypit pitivät sitä vain ilmaisen työntekijän mahdollistavana pakkopullana ja näyttivät olevan ihan muissa maailmoissa.

        Koulutuksen järjestäjä piti puheita lämpimikseen ja Fujitsulaiset antoivat liirumlaarumeiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Mitkään edistymiseni eivät merkanneet mitään, eivätkä suorittamani sertifikaatit, yhtä tyhjän kanssa.
        He halusivat vain lähes ilmaisen työntekijän tekemään robottihommia ja saivat sellaisen.
        Joutuivat sitten maksamaan siitä lähinnä sillä että näyttelivät olevansa mukana jonkinlaisessa mahdollisesti rekrytointiin johtavassa prosessissa. Gimme a break...


      • anynyyminä pysytään
        en halua kertoa kirjoitti:

        ...jatkoa. Jos työttömälle annettaisiin se mahdollisuus esim. tuollaisen rekrykoulutuksen puitteissa, kun kaveri on vieläpä opetellut talon tavat ja tehnyt reilut puoli vuotta ilmaista työtä niin otettaisiin viimeistään silloin sisään eikä vain käytettäisi harjoitteluformaattia hyväksi niin kuin ensimmäisen käymäni rekrykoulutuksen tapauksessa kävi.

        Kyseessä oli Fujitsu, konalassa. Esiasennustiimi tarkennettuna.

        Siinä vaiheessa tosin en ollut vielä sen parempi kuin ne muutkaan paikan työntekijät, mutta kaikesta näki ettei heillä ollut minkäänlaista aikomustakaan palkata.
        Rekrykoulutuksen järjestäjän, minun ja Fujitsun tiiminvetäjän & tutorin "kolmikantaneuvottelut" edistymisestäni kertoivat sen hyvin selvästi.
        Fujitsun tyypit pitivät sitä vain ilmaisen työntekijän mahdollistavana pakkopullana ja näyttivät olevan ihan muissa maailmoissa.

        Koulutuksen järjestäjä piti puheita lämpimikseen ja Fujitsulaiset antoivat liirumlaarumeiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

        Mitkään edistymiseni eivät merkanneet mitään, eivätkä suorittamani sertifikaatit, yhtä tyhjän kanssa.
        He halusivat vain lähes ilmaisen työntekijän tekemään robottihommia ja saivat sellaisen.
        Joutuivat sitten maksamaan siitä lähinnä sillä että näyttelivät olevansa mukana jonkinlaisessa mahdollisesti rekrytointiin johtavassa prosessissa. Gimme a break...

        "Totuuden siemen" oli ihan oikeassa sanoessaan "Tämä keskustelualue tuntuu lähinnä urallaan epäonnistuneiden ja katkeroituneiden ihmisten loppusijoituspaikalta.".

        Osun siihen kategoriaan kuin isku vyön alle. :D

        Tässä pari asiaa mitkä saa mut äärimmäisen katkeraksi:

        1. Se ettei saa kovasta työstä ja opiskelusta huolimatta ansaitsemaansa paikkaa, tai ylipäänsä mitään työpaikkaa. Tällä effortilla olisin jo valmis lakimies tai lääkäri jos ne alat olisivat kiinnostaneet.

        2. IT-alan keskuudessa vallitseva ammattitauti: päteminen. Kun jatkuvasti joutuu kuuntelemaan "euroopan omistaja" -tyyppien tärkeilevää ja mahtailevaa puhetta niin sille tulee helposti allergiseksi.

        3. Työkokemuksen yliarvostus. Joku huippuarvostettu "vanha kettu" alalla voi tehdä säännönmukaisesti asioita väärin koska ei ole vaivautunut opiskelemaan oikeita toimintatapoja. "Näin on aina ennenkin tehty ja tullaan aina tekemäänkin." Sitten jos joku paljon ospikellut harjoittelija tietää paremmin niin ei anneta tehdä mitään tai käyttää muita työkaluja /ohjelmistoja kuin niitä mitä tämä työssäoppinut säätäjätyyppi on itse opetellut käyttämään -kun ei muuta osaa- vaikka tehokkaampiakin työtapoja olisi.

        4. Braindumpit. Kun on itse opiskellut x-määrän sertifikaatteja käyttäen niihin leijonan osan vapaa-ajasta useamman kuukauden ajan per testi niin sitten sitä vuosien opiskelun jälkeen havahtuu huomaamaan että suuri, jollei jopa suurin osa IT-alan työntekijöistä jotka sertifikaatteja suorittavat, käyttävät brain dumppeja. Tästä johtuen niiden arvostus on matalalla ja ne rehellisesti opiskellut ja suorittanut köyhä työtön pysyykin köyhänä työttömänä. Sertejä kun ei noteerata enää juuri miksikään. Kiitos noiden löyhämoraalisten, moni IT-gurukaan ei saa mitään alansa töitä.

        Tästä hyvä esimerkki: opiskelin Metropoliassa iltaopiskeluja aiheina mm. tietoturva ja CISCO:n verkkotekniikkaa.
        Yhdellä luennolla puhuttiin hetki sertifikaateista. En muista oliko opettaja vaiko jokin oppilas joka mainitsi että saahan niihin testeihin vastaukset netistä kun vähän hakee...

        Heitin jotain kommenttia tyyliin että kyllä ne pitää ilman dumppejakin saada läpi, että on väärin käyttää niitä. Sain osakseni vain naurun remakan.
        Jatkoin muistaakseni vielä että v****taa kun jotkut lolifet vetää testit nopeasti kovilla pisteillä läpi osaamatta materiaaleista juuri mitään kun samaan aikaan meitä on työttöminä niitä rehellisesti suorittaneitakin kavereita. Siinä kohtaa kaveri hiljeni.. (todennäköisesti säälistä).

        Eli kyllä tämä on mielestäni IT-alan suurin epäkohta. Ammattitaidon todistamisen vaikeus. Oikeudenmukaisuus ei toteudu kun yleisesti käytettyihin todistuksiin osaamisesta ei voida luottaa. Rekrytoijatahot ja asiakkaat joutuvat mutuilemaan että mikä firma tai kuka IT-asiantuntija vaikuttaa pätevimmältä.
        Mihin se sitten johtaa? Siihen että olemus ratkaisee. Kuka kantaa kroppansa ryhdikkäimmin. Kellä on vilpittömin ja epäröimättömin katse puhuessaan, pienet seikat. EI osaaminen.

        Pitäisiköhän tästä lähteäkin hakemaan jatko-opiskeluja harrastelijateattereiden suunnalta että voisi osaamisen lisäksi vielä oppia näyttämäänkin pätevältä?
        Se oli retorinen kysymys. En lähtisi sille linjalle.
        Luotan siihen että kun on tarpeeksi hyvä ja koko ajan vain kehittää itseään määrätietoisesti niin joskus se johtaa toivottuun päämäärään.

        Jos ei omaa sitä "konsultti-lookia" tai pätevyyttä huokuvaa olemusta niin pitää vain olla niin paljon parempi kuin muiden että ne omat argumentit tippuvat kuin apteekin hyllyltä silloin kun niiden aika on.


      • asdasasdasdasdasdada
        anynyyminä pysytään kirjoitti:

        "Totuuden siemen" oli ihan oikeassa sanoessaan "Tämä keskustelualue tuntuu lähinnä urallaan epäonnistuneiden ja katkeroituneiden ihmisten loppusijoituspaikalta.".

        Osun siihen kategoriaan kuin isku vyön alle. :D

        Tässä pari asiaa mitkä saa mut äärimmäisen katkeraksi:

        1. Se ettei saa kovasta työstä ja opiskelusta huolimatta ansaitsemaansa paikkaa, tai ylipäänsä mitään työpaikkaa. Tällä effortilla olisin jo valmis lakimies tai lääkäri jos ne alat olisivat kiinnostaneet.

        2. IT-alan keskuudessa vallitseva ammattitauti: päteminen. Kun jatkuvasti joutuu kuuntelemaan "euroopan omistaja" -tyyppien tärkeilevää ja mahtailevaa puhetta niin sille tulee helposti allergiseksi.

        3. Työkokemuksen yliarvostus. Joku huippuarvostettu "vanha kettu" alalla voi tehdä säännönmukaisesti asioita väärin koska ei ole vaivautunut opiskelemaan oikeita toimintatapoja. "Näin on aina ennenkin tehty ja tullaan aina tekemäänkin." Sitten jos joku paljon ospikellut harjoittelija tietää paremmin niin ei anneta tehdä mitään tai käyttää muita työkaluja /ohjelmistoja kuin niitä mitä tämä työssäoppinut säätäjätyyppi on itse opetellut käyttämään -kun ei muuta osaa- vaikka tehokkaampiakin työtapoja olisi.

        4. Braindumpit. Kun on itse opiskellut x-määrän sertifikaatteja käyttäen niihin leijonan osan vapaa-ajasta useamman kuukauden ajan per testi niin sitten sitä vuosien opiskelun jälkeen havahtuu huomaamaan että suuri, jollei jopa suurin osa IT-alan työntekijöistä jotka sertifikaatteja suorittavat, käyttävät brain dumppeja. Tästä johtuen niiden arvostus on matalalla ja ne rehellisesti opiskellut ja suorittanut köyhä työtön pysyykin köyhänä työttömänä. Sertejä kun ei noteerata enää juuri miksikään. Kiitos noiden löyhämoraalisten, moni IT-gurukaan ei saa mitään alansa töitä.

        Tästä hyvä esimerkki: opiskelin Metropoliassa iltaopiskeluja aiheina mm. tietoturva ja CISCO:n verkkotekniikkaa.
        Yhdellä luennolla puhuttiin hetki sertifikaateista. En muista oliko opettaja vaiko jokin oppilas joka mainitsi että saahan niihin testeihin vastaukset netistä kun vähän hakee...

        Heitin jotain kommenttia tyyliin että kyllä ne pitää ilman dumppejakin saada läpi, että on väärin käyttää niitä. Sain osakseni vain naurun remakan.
        Jatkoin muistaakseni vielä että v****taa kun jotkut lolifet vetää testit nopeasti kovilla pisteillä läpi osaamatta materiaaleista juuri mitään kun samaan aikaan meitä on työttöminä niitä rehellisesti suorittaneitakin kavereita. Siinä kohtaa kaveri hiljeni.. (todennäköisesti säälistä).

        Eli kyllä tämä on mielestäni IT-alan suurin epäkohta. Ammattitaidon todistamisen vaikeus. Oikeudenmukaisuus ei toteudu kun yleisesti käytettyihin todistuksiin osaamisesta ei voida luottaa. Rekrytoijatahot ja asiakkaat joutuvat mutuilemaan että mikä firma tai kuka IT-asiantuntija vaikuttaa pätevimmältä.
        Mihin se sitten johtaa? Siihen että olemus ratkaisee. Kuka kantaa kroppansa ryhdikkäimmin. Kellä on vilpittömin ja epäröimättömin katse puhuessaan, pienet seikat. EI osaaminen.

        Pitäisiköhän tästä lähteäkin hakemaan jatko-opiskeluja harrastelijateattereiden suunnalta että voisi osaamisen lisäksi vielä oppia näyttämäänkin pätevältä?
        Se oli retorinen kysymys. En lähtisi sille linjalle.
        Luotan siihen että kun on tarpeeksi hyvä ja koko ajan vain kehittää itseään määrätietoisesti niin joskus se johtaa toivottuun päämäärään.

        Jos ei omaa sitä "konsultti-lookia" tai pätevyyttä huokuvaa olemusta niin pitää vain olla niin paljon parempi kuin muiden että ne omat argumentit tippuvat kuin apteekin hyllyltä silloin kun niiden aika on.

        "Eli kyllä tämä on mielestäni IT-alan suurin epäkohta. Ammattitaidon todistamisen vaikeus."

        Tuossa olet ihan asian ytimessä. Erilaiset ihmiset toimivat hullusti, mutta turha heitä on sen enempää syyllistää: perimmäinen ongelma on juuri se, ettei todellista osaajaa erota mukaosaajasta muu kuin se, että mukaosaaja puhuu paljon vuolaammin omista ansioistaan. Yleensä nykyään hommat on niin helppoja, että se mukaosaajakin rämpii niistä jotenkin läpi.


      • pdzfkölgkh
        anynyyminä pysytään kirjoitti:

        "Totuuden siemen" oli ihan oikeassa sanoessaan "Tämä keskustelualue tuntuu lähinnä urallaan epäonnistuneiden ja katkeroituneiden ihmisten loppusijoituspaikalta.".

        Osun siihen kategoriaan kuin isku vyön alle. :D

        Tässä pari asiaa mitkä saa mut äärimmäisen katkeraksi:

        1. Se ettei saa kovasta työstä ja opiskelusta huolimatta ansaitsemaansa paikkaa, tai ylipäänsä mitään työpaikkaa. Tällä effortilla olisin jo valmis lakimies tai lääkäri jos ne alat olisivat kiinnostaneet.

        2. IT-alan keskuudessa vallitseva ammattitauti: päteminen. Kun jatkuvasti joutuu kuuntelemaan "euroopan omistaja" -tyyppien tärkeilevää ja mahtailevaa puhetta niin sille tulee helposti allergiseksi.

        3. Työkokemuksen yliarvostus. Joku huippuarvostettu "vanha kettu" alalla voi tehdä säännönmukaisesti asioita väärin koska ei ole vaivautunut opiskelemaan oikeita toimintatapoja. "Näin on aina ennenkin tehty ja tullaan aina tekemäänkin." Sitten jos joku paljon ospikellut harjoittelija tietää paremmin niin ei anneta tehdä mitään tai käyttää muita työkaluja /ohjelmistoja kuin niitä mitä tämä työssäoppinut säätäjätyyppi on itse opetellut käyttämään -kun ei muuta osaa- vaikka tehokkaampiakin työtapoja olisi.

        4. Braindumpit. Kun on itse opiskellut x-määrän sertifikaatteja käyttäen niihin leijonan osan vapaa-ajasta useamman kuukauden ajan per testi niin sitten sitä vuosien opiskelun jälkeen havahtuu huomaamaan että suuri, jollei jopa suurin osa IT-alan työntekijöistä jotka sertifikaatteja suorittavat, käyttävät brain dumppeja. Tästä johtuen niiden arvostus on matalalla ja ne rehellisesti opiskellut ja suorittanut köyhä työtön pysyykin köyhänä työttömänä. Sertejä kun ei noteerata enää juuri miksikään. Kiitos noiden löyhämoraalisten, moni IT-gurukaan ei saa mitään alansa töitä.

        Tästä hyvä esimerkki: opiskelin Metropoliassa iltaopiskeluja aiheina mm. tietoturva ja CISCO:n verkkotekniikkaa.
        Yhdellä luennolla puhuttiin hetki sertifikaateista. En muista oliko opettaja vaiko jokin oppilas joka mainitsi että saahan niihin testeihin vastaukset netistä kun vähän hakee...

        Heitin jotain kommenttia tyyliin että kyllä ne pitää ilman dumppejakin saada läpi, että on väärin käyttää niitä. Sain osakseni vain naurun remakan.
        Jatkoin muistaakseni vielä että v****taa kun jotkut lolifet vetää testit nopeasti kovilla pisteillä läpi osaamatta materiaaleista juuri mitään kun samaan aikaan meitä on työttöminä niitä rehellisesti suorittaneitakin kavereita. Siinä kohtaa kaveri hiljeni.. (todennäköisesti säälistä).

        Eli kyllä tämä on mielestäni IT-alan suurin epäkohta. Ammattitaidon todistamisen vaikeus. Oikeudenmukaisuus ei toteudu kun yleisesti käytettyihin todistuksiin osaamisesta ei voida luottaa. Rekrytoijatahot ja asiakkaat joutuvat mutuilemaan että mikä firma tai kuka IT-asiantuntija vaikuttaa pätevimmältä.
        Mihin se sitten johtaa? Siihen että olemus ratkaisee. Kuka kantaa kroppansa ryhdikkäimmin. Kellä on vilpittömin ja epäröimättömin katse puhuessaan, pienet seikat. EI osaaminen.

        Pitäisiköhän tästä lähteäkin hakemaan jatko-opiskeluja harrastelijateattereiden suunnalta että voisi osaamisen lisäksi vielä oppia näyttämäänkin pätevältä?
        Se oli retorinen kysymys. En lähtisi sille linjalle.
        Luotan siihen että kun on tarpeeksi hyvä ja koko ajan vain kehittää itseään määrätietoisesti niin joskus se johtaa toivottuun päämäärään.

        Jos ei omaa sitä "konsultti-lookia" tai pätevyyttä huokuvaa olemusta niin pitää vain olla niin paljon parempi kuin muiden että ne omat argumentit tippuvat kuin apteekin hyllyltä silloin kun niiden aika on.

        Koittakaa nyt ihmiset tiivistää. Eihän tollasta romaania jaksa lukea kukaan.


      • anonym IT-huru-ukko
        pdzfkölgkh kirjoitti:

        Koittakaa nyt ihmiset tiivistää. Eihän tollasta romaania jaksa lukea kukaan.

        Ai sä oot just niitä tyyppejä jotka ei jaksa lukea tai kuunnella kuin lyhyitä, selkeitä ja yksinkertaisia lauseita..?
        Just sunlaises tyypit mua aina keskeyttää palavereissakin ja puhuu päälle. Vihaan sua! :P

        Sun ei ole myöskään mikään pakko lukea näitä juttuja täällä. Ettei vain käynyt niin että olin niin hyvä kirjoittamaan ettet päässyt irti tekstistä ja sitten se olikin tekstin vika että tuhlasit aikaasi... ;)


      • IT Huru-ukko
        asdasasdasdasdasdada kirjoitti:

        "Eli kyllä tämä on mielestäni IT-alan suurin epäkohta. Ammattitaidon todistamisen vaikeus."

        Tuossa olet ihan asian ytimessä. Erilaiset ihmiset toimivat hullusti, mutta turha heitä on sen enempää syyllistää: perimmäinen ongelma on juuri se, ettei todellista osaajaa erota mukaosaajasta muu kuin se, että mukaosaaja puhuu paljon vuolaammin omista ansioistaan. Yleensä nykyään hommat on niin helppoja, että se mukaosaajakin rämpii niistä jotenkin läpi.

        En yhdy täysin rinnoin tuohon jälkimmäiseen väittämääsi... että nykyään hommat olisivat niin helppoja että mukaosaajakin rämpii niistä jotenkin läpi.

        Ennen (melkein) kaikki oli yksinkertaisempaa, tietoturvaongelmia oli vähemmän eikä asiaan jouduttu kiinnittämään juurikaan huomiota. NT työasemissa ja palvelimissa oli niin simppelit käyttöliittymät ja vähän ominaisuuksia että kun tässä pari vuotta sitten harjoittelin käyttämään NT4 servereitä opiskellessani designing active directory sertifikaattiin (70-297) niin vaikuttivat koomisen simppeleiltä, taskulaskimeen verrattavia käyttiksiä. No ehkei ihan, mutta alkeellisia kumminkin.
        70-297 :aan vaikka olikin Srv2003 AD:n design testi, joutui opettelemaan NT4 matskuja siks että aihealueisiin kuului NT domainien migraatiot uudempiin toimialueisiin... onneks pääs niistä eroon silloin, oli viimeinen 2003 testi ja sain sen myötä MCSE sertifioinnin täyteen.

        Pääs vihdoinkin keskittymään uudempiin käyttiksiin ja niiden ominaisuuksiin. Nyt oonkin sitten MCITP: EA.

        Koko ajan kun ollaan menty uudempiin käyttiksiin niin niissä on tullut varsinkin serveripuolella ihan järkyttävästi uutta materiaalia opiskeltavaksi.

        Eli väitän että kehitys meneekin siihen suuntaan että kaikki tulee koko ajan monipuolisemmaksi ja vaikeaksi. Ominaisuuksia ja palveluita tulee lisää kiihtyvällä tahdilla.
        Sen huomaa silloin kun yrittää opetella sen kaiken, ei välttämättä silloin jos vain käyttää niitä koneita.

        Kyllähän Microsoftkin yrittänee panostaa helppokäyttöisyyteen, mistä joku voisi vetää johtopäätöksen että asiat helpottuu koko ajan.
        Ainut mikä tulee mieleen IT maailmassa mikä on helpottunut tekniikan kehittymisen myötä on oheislaitteiden käyttöön otto. IRQ requesteihin ei tartte enää kiinnittää huomiota jne.

        Group policyjen käyttäminen vähentää manuaalista säätämistä myös ja käyttiksien automaattiset asennukset helpottavat ehkä helpdeskin työtä -mutta entä jos olet se jonka pitää pistää ne OSD systeemit pystyyn?

        Nyt viime aikoina oon treenaillut paljon sitä osastoa mm. WDS ja MDT työkalujen kanssa. Parit SMS ja SCCM kurssit on tullut joskus käytyä ja nyt olis tarkoitus treenailla sitäkin puolta SCCM SP2:n mahdollistaman ZTI asennuksenkin kanssa...

        Kun vertaa siihen että mentiin CD:n / DVD:n kanssa loppukäyttäjän koneelle ja asennettiin se käyttis manuaalisesti siihen niin kauas on tultu.
        Tokihan noita automaattisia asennusmetodeja on ollut jo pitkään, mm. RIS.
        Ja sysprepattuja imageja on jaeltu paljon myös ghostilla yms vastaavilla tsydeemeillä.
        Mutta mitä enemmän on vaihtoehtoja niin sitä enemmän töitä niiden opettelu vaatii.

        Otetaan esimerkkinä vaikka ne Group Policyt.

        Mahdollisten GP asetusten määrä on kasvanut joka käyttisversiossa merkittävästi. XP&Srv2003 aikakaudella niistä pystyi vielä muistamaan suurimman osan, ainakin tärkeimmistä ja että minkätyyppisiä oli olemassa ja suurinpiirtein millä kohtaa, mutta nykyään joutuu (tai saa) käyttämään GP editorissa jo sen sisäistä hakukonetta että löytää etsimänsä. En ole tarkistanut onko Win8:ssa miten paljon enemmän GP asetuksia kuin 7:ssa, mutta tuskin ainakaan vähempää...

        Eihän kenenkään tietenkään ole pakko opetella kaikkea. Fiksu opettelisi tietysti vain sen mitä tulee töissä tarvitsemaan. Mutta kukapa sen kaiken tietää etukäteen...

        IT-ala stressaisi vähemmän jos pomot ja koko ala tunnustaisi sen faktan että opeteltavaa tulee koko ajan enemmän ja enemmän ja että työntekijöille jäisi edes jonkinasteinen tunne siitä että hallitsee hommansa, niin pitäisi antaa henkilöstön keskittyä kapeammalle sektorille.

        Jos yrittää opetella vähän kaikkea niin nykyään ei vain voi tulla enää hyväksi siinä kaikessa, puhumattakaan erinomaisuudesta tai GURU-statuksen saavuttamisesta...

        Itse haluaisin keskittyä vain ja ainoastaan AD:hen mutta no can do. Pitää opetella lähes kymmentä asiaa joista jokainen on niin laaja että siihen saisi upotettua kaiken aikansa ja energiansa.


      • hajoo
        anonym IT-huru-ukko kirjoitti:

        Ai sä oot just niitä tyyppejä jotka ei jaksa lukea tai kuunnella kuin lyhyitä, selkeitä ja yksinkertaisia lauseita..?
        Just sunlaises tyypit mua aina keskeyttää palavereissakin ja puhuu päälle. Vihaan sua! :P

        Sun ei ole myöskään mikään pakko lukea näitä juttuja täällä. Ettei vain käynyt niin että olin niin hyvä kirjoittamaan ettet päässyt irti tekstistä ja sitten se olikin tekstin vika että tuhlasit aikaasi... ;)

        Pikkasen on kovat luulot sulla itsestäsi. Miksi kirjoitat tänne, jos et kerran ole it-alalla? Olet ihan selvästi joku humanistinhöppänä, jolla on jotain (yleensä täysin irrelevanttia) sanottavaa kaikesta.


      • adasdasdaddsasddaass
        IT Huru-ukko kirjoitti:

        En yhdy täysin rinnoin tuohon jälkimmäiseen väittämääsi... että nykyään hommat olisivat niin helppoja että mukaosaajakin rämpii niistä jotenkin läpi.

        Ennen (melkein) kaikki oli yksinkertaisempaa, tietoturvaongelmia oli vähemmän eikä asiaan jouduttu kiinnittämään juurikaan huomiota. NT työasemissa ja palvelimissa oli niin simppelit käyttöliittymät ja vähän ominaisuuksia että kun tässä pari vuotta sitten harjoittelin käyttämään NT4 servereitä opiskellessani designing active directory sertifikaattiin (70-297) niin vaikuttivat koomisen simppeleiltä, taskulaskimeen verrattavia käyttiksiä. No ehkei ihan, mutta alkeellisia kumminkin.
        70-297 :aan vaikka olikin Srv2003 AD:n design testi, joutui opettelemaan NT4 matskuja siks että aihealueisiin kuului NT domainien migraatiot uudempiin toimialueisiin... onneks pääs niistä eroon silloin, oli viimeinen 2003 testi ja sain sen myötä MCSE sertifioinnin täyteen.

        Pääs vihdoinkin keskittymään uudempiin käyttiksiin ja niiden ominaisuuksiin. Nyt oonkin sitten MCITP: EA.

        Koko ajan kun ollaan menty uudempiin käyttiksiin niin niissä on tullut varsinkin serveripuolella ihan järkyttävästi uutta materiaalia opiskeltavaksi.

        Eli väitän että kehitys meneekin siihen suuntaan että kaikki tulee koko ajan monipuolisemmaksi ja vaikeaksi. Ominaisuuksia ja palveluita tulee lisää kiihtyvällä tahdilla.
        Sen huomaa silloin kun yrittää opetella sen kaiken, ei välttämättä silloin jos vain käyttää niitä koneita.

        Kyllähän Microsoftkin yrittänee panostaa helppokäyttöisyyteen, mistä joku voisi vetää johtopäätöksen että asiat helpottuu koko ajan.
        Ainut mikä tulee mieleen IT maailmassa mikä on helpottunut tekniikan kehittymisen myötä on oheislaitteiden käyttöön otto. IRQ requesteihin ei tartte enää kiinnittää huomiota jne.

        Group policyjen käyttäminen vähentää manuaalista säätämistä myös ja käyttiksien automaattiset asennukset helpottavat ehkä helpdeskin työtä -mutta entä jos olet se jonka pitää pistää ne OSD systeemit pystyyn?

        Nyt viime aikoina oon treenaillut paljon sitä osastoa mm. WDS ja MDT työkalujen kanssa. Parit SMS ja SCCM kurssit on tullut joskus käytyä ja nyt olis tarkoitus treenailla sitäkin puolta SCCM SP2:n mahdollistaman ZTI asennuksenkin kanssa...

        Kun vertaa siihen että mentiin CD:n / DVD:n kanssa loppukäyttäjän koneelle ja asennettiin se käyttis manuaalisesti siihen niin kauas on tultu.
        Tokihan noita automaattisia asennusmetodeja on ollut jo pitkään, mm. RIS.
        Ja sysprepattuja imageja on jaeltu paljon myös ghostilla yms vastaavilla tsydeemeillä.
        Mutta mitä enemmän on vaihtoehtoja niin sitä enemmän töitä niiden opettelu vaatii.

        Otetaan esimerkkinä vaikka ne Group Policyt.

        Mahdollisten GP asetusten määrä on kasvanut joka käyttisversiossa merkittävästi. XP&Srv2003 aikakaudella niistä pystyi vielä muistamaan suurimman osan, ainakin tärkeimmistä ja että minkätyyppisiä oli olemassa ja suurinpiirtein millä kohtaa, mutta nykyään joutuu (tai saa) käyttämään GP editorissa jo sen sisäistä hakukonetta että löytää etsimänsä. En ole tarkistanut onko Win8:ssa miten paljon enemmän GP asetuksia kuin 7:ssa, mutta tuskin ainakaan vähempää...

        Eihän kenenkään tietenkään ole pakko opetella kaikkea. Fiksu opettelisi tietysti vain sen mitä tulee töissä tarvitsemaan. Mutta kukapa sen kaiken tietää etukäteen...

        IT-ala stressaisi vähemmän jos pomot ja koko ala tunnustaisi sen faktan että opeteltavaa tulee koko ajan enemmän ja enemmän ja että työntekijöille jäisi edes jonkinasteinen tunne siitä että hallitsee hommansa, niin pitäisi antaa henkilöstön keskittyä kapeammalle sektorille.

        Jos yrittää opetella vähän kaikkea niin nykyään ei vain voi tulla enää hyväksi siinä kaikessa, puhumattakaan erinomaisuudesta tai GURU-statuksen saavuttamisesta...

        Itse haluaisin keskittyä vain ja ainoastaan AD:hen mutta no can do. Pitää opetella lähes kymmentä asiaa joista jokainen on niin laaja että siihen saisi upotettua kaiken aikansa ja energiansa.

        Hmm... olet kyllä niin eri hommissa kuin minä, että voit olla oikeassakin. Mutta sinun asemassasi mukaosaajalla olisi ainakin seuraavia vaihtoehtoja:
        - Mahdollisimman nopeasti sinun esimiehesi tilalle. Totta kai. Mukaosaaja pärjää ihmisten kanssa ja palkkakin nousee. (Tosin, mukaosaaja ei ole hyvä johtaja.)
        - Kun tulee vastaan asioita, joita ei osaa, sanotaan vaan pokalla niiden olevan mahdottomia. Pystyykö sinun esimiehesi sanomaan, mikä on mahdollista ja mikä ei? Useimpien ei pysty. Se menee ihan täydestä, koska mukaosaaja on uskottavampi kuin kukaan muu.
        - Tekeytyy todella kapean alueen osaajaksi. Mukaosaaja mukaosaa sitä, mitä kukaan muu ei osaa ollenkaan. Näin hän pääsee paremmin käyttämään aikaisempia valttejaan.

        Lisäksi pitää huomata, ettei mukaosaaja halua sinun työhösi. Mukaosaaja on paljon mieluummin suoraan asiakasrajapinnassa tekemässä laskutettavaa työtä. Vaikkapa tietoturva-asiantuntijana, joka tekee evaluointeja järjestelmille. Tuohan on siis todella vaikea duuni, mutta sen mukaosaaminen on helppoa, kun pokka vaan pitää.

        (Jotain mukaosaajan toki pitää osata, mutta kyllä sertejä ja muuta saa aika helpolla, kun osaa tankata kirjoja ja muisti kuitenkin pelaa. Sen voi kaiken sitten unohtaa, kun paperi on taskussa.)


    • uudet tuulet

      Sanotaan se toisella tavalla: Saman asian toteuttaminen, yhä uudestaan, että asiakkailta saadaan rahat pois, 40:llä eri ohjelmointikielellä. On 2.5%:n todennäköisyys, että juuri sinulla on kyseiset asiat hanskassa. Uuden opettelu ei motivoi, koska "korjataan toimivaa" pomojen ja osakkeen omistajien rahan himossa. Olenkin päättänyt, että ne asiat, jotka osaan, osaan todella hyvin(Elinikäisen oppimisen kautta). Loppuja en viitsi edes opetella. Tässä siis on kyse ajattelutavan muutoksesta: Asiantuntija tekee hallitsemillaan työkaluilla asian ymmärrettäväksi itselleen(ja kaltaisilleen). Jossakin kohdassa asiantuntijan mielenkiinto kuitenkin herpaantuu, yleensä siinä vaiheessa, kun maali alkaa häämöttää. Tämän jälkeen pitääkin asiantuntijasta tulla opettaja, joka kouluttaa jatkajat itselleen(huom. sama tekniikka pysyy, vain tietomäärä siitä ja sen mahdollisuuksista kasvaa).
      Jos sitten havaitaan, ettei tekniikka riitä ts. laajennu johonkin suuntaan riittävästi, onkin aika tehdä yhteistyötä. (vrt. kernel/user space ohjelmointi/driver ohjelmointi/skriptaus).

    • 3+9

      No kun IT-cowboy aika on ohi. Aikoinan kun palaverissa pohdittiin miten joku ongelma ratkaistaan niin koodari hetekn kuuneltuaa poistui. Ja kun palaveri pohti asiaa sillä aikaa koodari ratkaisi ongelman.

      Nykyään ei saa koodata itse vaan pitää koodauksen jälkeen varmistaa että koodi täyttää kaikki viralliset proopuskat ja palkaksi saa yleensä kommentitn että väärin koodattu.

      • unohdetaan koko ala

        Ei se nyt ihan noinkaan ole. Ennen se cowboy keksi itse, että tähän hommaan tarvitaan työkalu - määritteli - toteutti sen ja kaikki pelas, koska viestiketju ei katkennut missään vaiheessa asiakas - toteuttaja välillä.
        Nyt asiakas istuu jossain muualla, eikä välttämättä tiedä, mitä haluaa. Toteuttaja sitten tekee jotain, mutta ennen kuin asia on saatu valmiiksi, asiakas on muuttanut mielensä. Toimitusjohtaja ei kuitenkaan halua myöntää, että on tehty "ilmaista" työtä, vaan käskee korjaamaan homman purkalla toimivaksi, että saadaan tunnit laskutettua myös ajalta ennen uusia speksejä. Lisäksi, toteuttaja tietää jo paremman tavan - kun on koodaillut - tehdä asia, mutta sitä ei saa käyttää vielä että voidaan käynnistää rahastuksen seuraava sykli "uudella paremmalla" versiolla.
        Ai niin, sen lisäksi, että 5000 riviä koodia meni hukkaan, meni myös testaus uusiksi, jossa oli ainakin 50% homman työmäärästä..


      • En vieläkään kerro

        Ihan hyvään suuntaan ollaan siis menty. Niitä epästandardeja rautalankavirityksiä näkee vieläkin ihan liikaa.

        Kyllä asiat on parasta tehdä "best practices" käytäntöjen mukaan, samalla hyvin dokumentoiden niin että kuka tahansa joka aiheeseen on perehtynyt voi tulla siitä jatkamaan.

        Kyllähän sen pitäisi olla ihan selkeä osa yrityskulttuuria. Kuvittele tilanne että se IT-cowboy on tehnyt jonkin virityksen jonkin palaverin aikana ja tulee sitten sankarina palaverin loppupuolella ilmoittamaan että "asia on nyt kunnossa":

        "Hienoa, hienoa! Kiitos IT-cowboy, you're the man! No, nythän me voidaankin keskittyä näihin muihin asioihin..."

        Menee aikaa vuosi tai pari niin herra IT-cowboy ei muista itsekään mitä tuli tehtyä ja miten. Sitten kun jossain tapahtuu jokin muutos, security update tms. ja rautalankakorjaus ei enää toimikaan niin tulee ONGELMA.
        Varsinkin silloin niitä on suurella todennäköisyydellä odotettavissa kun IT-cowboy on isyyslomalla tai vaihtanut firmaa. Tai vaikka vain kuollut. Sitäkin kuulemma tapahtuu.

        Busineksen rullaamisen kannalta on tärkeää että jokaisen erityisosaamisen osaajia löytyy talosta enemmän kuin yksi kappale ja että kaikki dokumentoidaan niin että nämä kollegat voivat jakaa töitään keskenään, näin sairaspoissaolot eivät jumiuta koko organisaation toimintaa.


    • tietolainen vm -70

      Suoraan sanottuna tää alahan on ihan percstä. 'Tulis luoti ja tappas' eli kunpa saisin potkut niin voisi = olisi pakko opiskella joku kunnon amatti jossa olisi jotain järkeä

      • kärjistäjä

        Sympatiat sulle. :)

        Olen samaa mieltä. Itse tietotekniikka kiinnostaa edelleenkin mutta jotenkin tämä suomen työkulttuuri ja miten se muokkaa kiinnostavienkin asioiden parissa työskentelyn ikäväksi vääntämiseksi.

        Seurauksena huono työilmapiiri ja stressiä. Liikaa työtaakkaa jolla on liian kiire. Sitten töihin ei saa edes keskittyä kun on lähes velvollisuus vastata työpuhelimeen. Jos puhelin ei häiritse niin hihasta repivät loppukäyttäjät tulevat omine murheineen vainoamaan, vaikka välissä olisi HD osastokin.

        Se taas on alimitoitettu joten loppukäyttäjät tulevat ongelmineen häiritsemään asiantuntijoita.
        Heitä on kielletty toivottamasta näitä häiritsijöitä hevon v.. kuuseen koska jokainen firman sisäinenkin työntekijä on kuin asiakas, "sisäinen asiakas" jolle pitää mielistellä.
        Kaikissa paikoissa kun ei ole tikettijärjestelmää käytössä.

        Sitten pomo saa valitukset siitä kun mikään ei toimi. Pomo välittää valitukset asiantuntijoille.
        Mikään ei toimi siksi että ei ole aikaa eikä työrauhaa tehdä niitä TÄRKEIMPIÄ, koko organisaation infraan vaikuttavia toimenpiteitä muulloin kuin työajan ulkopuolella ilmaiseksi.
        Tämä siksi kun aika menee niiden kädettömien loppukäyttäjien auttamiseen.

        Kaikki työaika menee jonninjoutavaan sähläämiseen kun kaikki vetävät joka suuntaan ja pitäisi yhtä aikaa puhua vieressä maleksivalle päällikölle, kirjoittaa e-mailia ja puhua puhelimeen.
        Noi siis sen lisäksi että yrittää opiskella töiden ohessa lisää että osaisi hommansa paremmin.

        Tuollaista lienee aika monenkin IT-asiantuntijan arki. Tekee intohimoisestakin IT-nörtistä nopeasti loppuunpalaneen kynttilän... vieläpä kahdesta päästä palaneen.


      • gpmc.msc
        kärjistäjä kirjoitti:

        Sympatiat sulle. :)

        Olen samaa mieltä. Itse tietotekniikka kiinnostaa edelleenkin mutta jotenkin tämä suomen työkulttuuri ja miten se muokkaa kiinnostavienkin asioiden parissa työskentelyn ikäväksi vääntämiseksi.

        Seurauksena huono työilmapiiri ja stressiä. Liikaa työtaakkaa jolla on liian kiire. Sitten töihin ei saa edes keskittyä kun on lähes velvollisuus vastata työpuhelimeen. Jos puhelin ei häiritse niin hihasta repivät loppukäyttäjät tulevat omine murheineen vainoamaan, vaikka välissä olisi HD osastokin.

        Se taas on alimitoitettu joten loppukäyttäjät tulevat ongelmineen häiritsemään asiantuntijoita.
        Heitä on kielletty toivottamasta näitä häiritsijöitä hevon v.. kuuseen koska jokainen firman sisäinenkin työntekijä on kuin asiakas, "sisäinen asiakas" jolle pitää mielistellä.
        Kaikissa paikoissa kun ei ole tikettijärjestelmää käytössä.

        Sitten pomo saa valitukset siitä kun mikään ei toimi. Pomo välittää valitukset asiantuntijoille.
        Mikään ei toimi siksi että ei ole aikaa eikä työrauhaa tehdä niitä TÄRKEIMPIÄ, koko organisaation infraan vaikuttavia toimenpiteitä muulloin kuin työajan ulkopuolella ilmaiseksi.
        Tämä siksi kun aika menee niiden kädettömien loppukäyttäjien auttamiseen.

        Kaikki työaika menee jonninjoutavaan sähläämiseen kun kaikki vetävät joka suuntaan ja pitäisi yhtä aikaa puhua vieressä maleksivalle päällikölle, kirjoittaa e-mailia ja puhua puhelimeen.
        Noi siis sen lisäksi että yrittää opiskella töiden ohessa lisää että osaisi hommansa paremmin.

        Tuollaista lienee aika monenkin IT-asiantuntijan arki. Tekee intohimoisestakin IT-nörtistä nopeasti loppuunpalaneen kynttilän... vieläpä kahdesta päästä palaneen.

        Ens kerran kun menen jonnekin töihin niin vaadin oman työhuoneen kellarista jonne ei kukaan eksy vahingossa ja minne ei kuulu mitään mistään.

        Sitten olis kiva voida jättää työpuhelin ottamatta kans. :) Ainakin hetken aikaa menis mukavasti..
        Mut ei ehkä pidemmän päälle, oikeasti. Ei kaikkea voi hoitaa mailitse ja etäyhteyksin.

        Mut työrauha ainakin olis hyvä!

        Niin ja sitten oikeus olla näkemättä vilaustakaan kenestäkään loppukäyttäjästä olis kans kiva.
        Haluaisin asioida vain muiden IT-asiantuntijoiden kanssa. Niiden kanssa puhuu sentään samaa kieltä..

        Tai on korkeintaan tulikivenkatkuisia vääntöjä siitä mikä käyttis on ainoa oikea ja mikä ei. :P

        Paitsi en kyllä itse sorru siihen koskaan. Yleensä ne fanaatikot on Linux tai Mac käyttäjiä, Windows miehet osaa suhtautua ilman yhtä palavia intohimoja ja voivat tykätä vaikka niistä kaikista. Ainakin mä tykkään. En vain osaa käyttää niitä.

        Mistäs sitten valittais?

        Ai niin.. IT-alan työntekijöiden persoonallisuus. Huhhuh!
        Mä oon ilmeisesti hyvin ärsyttävä jätkä, päätellen siitä miten huonosti tulen toimeen muiden IT-alan tyyppien kanssa.

        Mun mielestä koko ala on täynnä
        a. etovan limaisia porvareita ja
        b. överin äijämäisiä machoja. You know, perussuomalainen on steroids...

        Kyseinen ihmistyyppi puhuu leveesti ja tärkeesti, niin kuin koko ajan se mitä on sanomassa olis kaikkein tärkeintä mitä kukaan on koskaan sanonut ja miten jokainen lauseen sana, piste ja pilkku on erityisen tärkeä.

        Ryhmän a. joukossa on sekoitus tyypillisiä kokoomusnuoria, aatteellisia siniverisiä sekä myyntihenkisiä, "innovatiivisia" ja "dynaamisia" konsultteja jotka eroavat olemukseltaan autokauppiaista vain nörtimmän sanavarastonsa ja ehkä kalliimman makunsa puolesta, silti omaten sen saman "liukkaan" perusolemuksen.

        Ryhmässä b. on näitä Halmetta siteeraavia tosimiähiä jotka ei "sanojaan tai salaattia syä".
        Nää Äijäkonsultit lähtee asiakaskierroksen jälkeen baarikierrokselle ja vetää viinaa. Sitten puhutaan autoista. Sitten vedetään lisää viinaa. Matkitaan vähän Jutilaa ja mennään välillä rillaamaan. Sitten puhutaan taas autoista ja vedetään lisää keittoa. Kysellään et mites volvo pelaa. Kuis audi hurisee. Jokaisen autojutun välissä heitetään sovinistinen vitsi tai pari.

        Ei muuten oikeasti oo kaukana totuudesta. Yks x-duunipaikka oli sellainen missä kaikki puhui koko ajan autoista. KOKO ajan. Melkein koko henkilökunta oli miehiä. Ja sovinisteja. Kamppailu-urheilujen harrastajia löytyi, samoin kaljua päätä yms.

        Arvoiltani punavihreänä ja entisenä sivarina olin ns. epämukavuusalueella joka ikinen päivä minkä siellä vietin. Olis pitänyt tajuta lähteä sieltä oma-aloitteisesti jo paljon aiemmin.
        Mut olihan se vain yksi paikka. Ei ehkä pitäisi leimata koko alaa yhden paikan perusteella.
        Ikäväkseni olen vain huomannut että vastaavaa meininkiä ja porukkaa näkee IT-alan kursseillakin. Ainakin viimeisessä rekrykoulutuksessa mihin otin osaa... Vieläkin on traumoja jäljellä, hyi hitto!


      • Pata kattilaa soimaa
        gpmc.msc kirjoitti:

        Ens kerran kun menen jonnekin töihin niin vaadin oman työhuoneen kellarista jonne ei kukaan eksy vahingossa ja minne ei kuulu mitään mistään.

        Sitten olis kiva voida jättää työpuhelin ottamatta kans. :) Ainakin hetken aikaa menis mukavasti..
        Mut ei ehkä pidemmän päälle, oikeasti. Ei kaikkea voi hoitaa mailitse ja etäyhteyksin.

        Mut työrauha ainakin olis hyvä!

        Niin ja sitten oikeus olla näkemättä vilaustakaan kenestäkään loppukäyttäjästä olis kans kiva.
        Haluaisin asioida vain muiden IT-asiantuntijoiden kanssa. Niiden kanssa puhuu sentään samaa kieltä..

        Tai on korkeintaan tulikivenkatkuisia vääntöjä siitä mikä käyttis on ainoa oikea ja mikä ei. :P

        Paitsi en kyllä itse sorru siihen koskaan. Yleensä ne fanaatikot on Linux tai Mac käyttäjiä, Windows miehet osaa suhtautua ilman yhtä palavia intohimoja ja voivat tykätä vaikka niistä kaikista. Ainakin mä tykkään. En vain osaa käyttää niitä.

        Mistäs sitten valittais?

        Ai niin.. IT-alan työntekijöiden persoonallisuus. Huhhuh!
        Mä oon ilmeisesti hyvin ärsyttävä jätkä, päätellen siitä miten huonosti tulen toimeen muiden IT-alan tyyppien kanssa.

        Mun mielestä koko ala on täynnä
        a. etovan limaisia porvareita ja
        b. överin äijämäisiä machoja. You know, perussuomalainen on steroids...

        Kyseinen ihmistyyppi puhuu leveesti ja tärkeesti, niin kuin koko ajan se mitä on sanomassa olis kaikkein tärkeintä mitä kukaan on koskaan sanonut ja miten jokainen lauseen sana, piste ja pilkku on erityisen tärkeä.

        Ryhmän a. joukossa on sekoitus tyypillisiä kokoomusnuoria, aatteellisia siniverisiä sekä myyntihenkisiä, "innovatiivisia" ja "dynaamisia" konsultteja jotka eroavat olemukseltaan autokauppiaista vain nörtimmän sanavarastonsa ja ehkä kalliimman makunsa puolesta, silti omaten sen saman "liukkaan" perusolemuksen.

        Ryhmässä b. on näitä Halmetta siteeraavia tosimiähiä jotka ei "sanojaan tai salaattia syä".
        Nää Äijäkonsultit lähtee asiakaskierroksen jälkeen baarikierrokselle ja vetää viinaa. Sitten puhutaan autoista. Sitten vedetään lisää viinaa. Matkitaan vähän Jutilaa ja mennään välillä rillaamaan. Sitten puhutaan taas autoista ja vedetään lisää keittoa. Kysellään et mites volvo pelaa. Kuis audi hurisee. Jokaisen autojutun välissä heitetään sovinistinen vitsi tai pari.

        Ei muuten oikeasti oo kaukana totuudesta. Yks x-duunipaikka oli sellainen missä kaikki puhui koko ajan autoista. KOKO ajan. Melkein koko henkilökunta oli miehiä. Ja sovinisteja. Kamppailu-urheilujen harrastajia löytyi, samoin kaljua päätä yms.

        Arvoiltani punavihreänä ja entisenä sivarina olin ns. epämukavuusalueella joka ikinen päivä minkä siellä vietin. Olis pitänyt tajuta lähteä sieltä oma-aloitteisesti jo paljon aiemmin.
        Mut olihan se vain yksi paikka. Ei ehkä pitäisi leimata koko alaa yhden paikan perusteella.
        Ikäväkseni olen vain huomannut että vastaavaa meininkiä ja porukkaa näkee IT-alan kursseillakin. Ainakin viimeisessä rekrykoulutuksessa mihin otin osaa... Vieläkin on traumoja jäljellä, hyi hitto!

        Miten autoista puhuminen on sovinismia? Pitäiskö olla sitten joku feministinen viherpiipertäjä? Palvoa SETAa ja halveksia kaikkia perinteisiä arvoja? Sekö olisi hyvä työpaikka missä kaikki viihtyvät?

        Onneksi määrittelit itse itsesi lopussa siihen toiseen karsinaan kuuluvaksi. Kyllä...tiedän ketä äänestit viime presidentinvaaleissa, ei tarvitse kysyä.


    • kannatti

      Ei. vaihdoin alaa.

      • seimolseimol

        Siis alan vaihto IT-alalta kannatti? Houkuttelee.. en voi vaikka olen työtön. Paradoksaalista?

        Pointti on siinä että olen heittänyt vuosia niin paljon aikaa ja energiaa etten voi enää kääntyä takaisin kun olen jo parempi kuin suuri osa palkkaa nauttivista "järjestelmäasiantuntijoista".


      • kekä
        seimolseimol kirjoitti:

        Siis alan vaihto IT-alalta kannatti? Houkuttelee.. en voi vaikka olen työtön. Paradoksaalista?

        Pointti on siinä että olen heittänyt vuosia niin paljon aikaa ja energiaa etten voi enää kääntyä takaisin kun olen jo parempi kuin suuri osa palkkaa nauttivista "järjestelmäasiantuntijoista".

        Heh heh, paradoksi pätee rahoittumisen kannalta, mutta tilastollisessa mielessä, jos on pari vuotta työttömänä ja tekee esim. tunnin päivässä koko ajan hommia alan vaihdon eduksi, niin a) IT-asiat unohtuvat ja b) vaihtoalan asiat vahvistuvat. Jossain vaiheessa tulee taitepiste, jossa osaakin molempia aloja sitten yhtä hyvin. Ja tunnin voi aina omistaa jollekin asialle - ja kun sen tekee järkevästi, riittää se yllättävänkin pitkälle.
        No, itse en ole koskaan oikein näistä savantistisista tavoista oppia pitänyt: Pitää mieluumminkin oppia kaikkea ja laaja-alaisesti(ja pohjamutia myöten).


      • kannatti
        kekä kirjoitti:

        Heh heh, paradoksi pätee rahoittumisen kannalta, mutta tilastollisessa mielessä, jos on pari vuotta työttömänä ja tekee esim. tunnin päivässä koko ajan hommia alan vaihdon eduksi, niin a) IT-asiat unohtuvat ja b) vaihtoalan asiat vahvistuvat. Jossain vaiheessa tulee taitepiste, jossa osaakin molempia aloja sitten yhtä hyvin. Ja tunnin voi aina omistaa jollekin asialle - ja kun sen tekee järkevästi, riittää se yllättävänkin pitkälle.
        No, itse en ole koskaan oikein näistä savantistisista tavoista oppia pitänyt: Pitää mieluumminkin oppia kaikkea ja laaja-alaisesti(ja pohjamutia myöten).

        Itse vaihdoin toiselle tekniselle alalle, sain töitä pikkufirmasta missä pomo on tyytyväinen, kun ei tartte kaikkia ohjelmia asentaa valmiiksi ja vääntää rautalangasta. Auttelenkin sitten muita näissä asioissa aina tarvittaessa. En it-alalta oikein saanutkaan muuta kuin simppeleitä atk-tuki henkilön töitä nokkimisjärjestyksessä tarkasta julkishallinnosta. Kun harjoittelu oli siellä, niin työpaikkakin löytyi sieltä ja mitään järkevää ei oikein löytynytkään kun ei ollut kokemusta. Mulla on taustalla myös ajan kuluksi aikoinaan iltalinjalla työn ohessa käyty kauppis, mikä auttaa työn saannissa. En siis ihan nuori ole, tuo on se vanhan ajan merkonomi-koulutus.

        Nykyään voi kouluttautua työkkärin rahalla, kannattaa selvittää. On myös asiallisiakin tvp-koulutuksia, jos ne järjestetään oikeissa kouluissa.


    • 19+8

      Eniten harmittaa nuoret kollit jotja on ylennetty ohjelmistoarkkitehtuureiksi ja näkee suoraan että ideoidut uudet rakenteet on ihan perseestä. Moinen abstaktiotason nostamien lisää vain koodia ja lopputulos ei ole sen hallittavampi kuin edellinenkään. Ainut minkä olen huomannut parantavan ohjelmston laatua on jo koodatutun koodin karsiminen.

      Ymmärrän että 5000 kuukausipalkan takia pitää keksiä jotain mutta toisaalta jos olisi jättänyt kaverin kokonaan palkkaamatta voisi olla firmalle parempi lopputulos.

    • tietolainen vm -70

      kyä ihmetyttää että istuuko toimari johtoryhmineen wc harja per seessä, koska jokin saa tanan tuska ajaa läpi jotain strategioita joihin ei kukaan usko alunperinkään. Ainakin meidän firmassa organisaation on niin pihalla liiketoiminnosta/rahateosta kuin olla ja voi. Alin taso paiskii töitä 80-90% laskutuksella, mutta rahat hautautuu johtoryhmän laatikkoleikkien toteutukisiin, ..että ahistaa, mutta onneksi mä oon vaan töissä sielä.

      • 3+2

        Organisaatiomuutokset ovat vaatimus sille, että yhä parempaa voittoa tekevä yritys voi tehdä vielä enemmän voittoa YT:iden avulla. Tätä kutsutaan strategiaan perustuvaksi YT:ksi. Moraalitonta? Kyllä. Laitonta? Ehkä. Homma kuitenkin jatkuu, koska irtisanotuilla ei näyttäisi olevan munaa ottaa siitä selvää. Pitäisi varmaan viedä EU-tuomioistuimeen asti, kun maan tapaan kuuluu käydä tanssimassa intiassa ja sijoittaa suotuisten maiden työvoimaan panostaviin sekä Suomesta irtisanoviin pörssiyhtiöihin. Kun tämä vielä tukee valittua strategiaa, jossa eläkevaje saadaan paikattua eläkeiän noston ja ikärasismin avulla, ei keinoja YT-lain hyväksikäytön lopettamiseksi tästä maasta löytyne.


      • Anonyymi
        3+2 kirjoitti:

        Organisaatiomuutokset ovat vaatimus sille, että yhä parempaa voittoa tekevä yritys voi tehdä vielä enemmän voittoa YT:iden avulla. Tätä kutsutaan strategiaan perustuvaksi YT:ksi. Moraalitonta? Kyllä. Laitonta? Ehkä. Homma kuitenkin jatkuu, koska irtisanotuilla ei näyttäisi olevan munaa ottaa siitä selvää. Pitäisi varmaan viedä EU-tuomioistuimeen asti, kun maan tapaan kuuluu käydä tanssimassa intiassa ja sijoittaa suotuisten maiden työvoimaan panostaviin sekä Suomesta irtisanoviin pörssiyhtiöihin. Kun tämä vielä tukee valittua strategiaa, jossa eläkevaje saadaan paikattua eläkeiän noston ja ikärasismin avulla, ei keinoja YT-lain hyväksikäytön lopettamiseksi tästä maasta löytyne.

        "yhä parempaa voittoa tekevä yritys voi tehdä vielä enemmän voittoa YT:iden avulla. Tätä kutsutaan strategiaan perustuvaksi YT:ksi. Moraalitonta? Kyllä. Laitonta? "

        Yrityksen kuuluu Suomessa tehdä voittoa. Se on laissa sanottu. Jos ei muuten onnistu, niin sitten irtisanotaan ihmisiä.

        Mielestäni suurin ongelma Suomessa on se, että yritykset kuvittelevat, että ihmisiä voi tuosta vaan irtisanoa. Toivoisin näkeväni sen tilanteen, jossa isosti irtisanoneet yritykset huomaavat, että eivät enää saa palkattua uutta väkeä*) ja kuihtuvat pikkuhiljaa pois.

        *) irtisanottujen tilalle sitten kun taas menee paremmin


    • tee aloite

      me ollaan surullisia ku te kissarouvat ette anna meille ... hellyyttä.

      • Anonyymi

        Surullisten kannattaa huomioida surullisuutensa, jotta voivat tarkastella ilottomuuttaan iloisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe