Hei
Tuon tämän vaike aiheen tänne teille pohdittavaksi. Olen niin ymmälläni uskovaisten suhtautumistesta rahaan. Toiset seuraavat Jeesuksen esimerkkiä eivätka kerää ylimääräistä mammonaa maanpäälle. Toisille taas omaisuus on aika tärkeää sijoitetaan osakkeisiin yms. Perinnönjaiolla näkyy sitten se että, otetaan kaikki mitä irti saadaan ei siis erotu yhtää uskosta osattomsita. Olen pitkään seurannut tätä asiaa niin pastoreiden kun myös paimenen ammattiin opiskelevien elämässä. En näe siinä mitään pahaa jos, ihmisellä on vaurautta esim perintönä. Mutta se kummastuttaa että pitää kerätä enemmän kun itse tarvitsee. Eikö se ole jo ahneutta.
Onko niin että ihmisen perusluonne kuitenkin menee edelle uskonasioissa näissä tapauksissa. Mihinkäs siili piikeistään pääsee. Toivon tästä vaikeasta aiheesta asiallista keskustelua. En usko itse olevani mikään yli-ihminen eikä tarkoituksen ole tuomita ketään.
Raha
31
174
Vastaukset
Ainakin kristillisen Tv7:n toiminnassa raha on hyvin tärkeällä paikalla.
Löytyy myös rahanahneita saarnaajia, jotka uhripuheissaan muistuttavat siitä, että on varastamista Jumalalta jos ei anna kymmenyksiä.- marja-amaliaa
Uskon että suurin osa seruakuntlaisista pitää kymmenyksiä itsestään selvyytenä.
On myös tarpeellisia lahjoituskohteitä, kunha ne oikeasti menevät sinne minne on tarkoitettu. Lähinnä sitä olen pohtinut kun kerätään sitä maallista mammonaa tänne maanpäälle enemmän kun tarvitaan, eikä mikään tahdo riittää. Kaikkein kamalinta on kun jo etukäteen puhutaan perinnöistä joita odotetaan, aivan kun toivottaisiin omaisen kuolemaa.
- Joh. 21
Jeesus vastasi: "Mitä se sinulle kuuluu........ Seuraa sinä minua."
- arvoton raha
Ihmisillä on ihan sairas suhtautuminen siihen rahaan. Rahasta ja kapitalistisesta talousmallista on tehty jonkinlainen uskon oppi, jota idiootit seuraavat kuin väärää messiasta autuaan tietämättöminä.
Raha on vain väline jolla nykyaikana valitettavasti asioita joutuu hoitamaan. Se on väline, jolla ostetaan vain tavaraa ja ruokaa, vaikka itse asiassa olisi parempi jos yhteiskunta tarjoaisi puhtaan veden, ruoan ja asunnon kaikille lähtökohtaisesti ilmaiseksi.
En ole koskaan henkilökohtaisesti välittänyt rahan haalimisesta enkä suuresta omaisuudesta muutenkaan. Enkä ymmärrä yltiöahneuteen perustuvan kapitalismin suosiota Suomessa. Mielestäni on naurettavaa ja typerää, että ihmiset elvistelevät tarpeettomilla citymaastureilla, muskeliveneillä ja Applen sikakalliilla läppäreillä ja Iphonella. I-lampaista on tullut uusi uskonnollinen kultti.
Applen läppärikö se tekee ihmisestä onnellisen? Kas kun en itse ole huomannut moista. Pärjään halvemmallakin mallilla kiitos.
Tämä homma nyt menee näin: rahaan perustuva talous tulee romahtamaan koska ahneuden varaan rakennettu massiivinen pyramidihuijaus luhistuu omaan rakenteelliseen mahdottomuuteensa. Kapitalistinen malli ei kestä enää montaa vuosikymmentä koska sitä painaa hautaansa koko ajan ehtyvä ja kalliimmaksi käyvä öljy. Oil peakin hetki lopettaa nykyisen mallin ja länsimainen kulttuuri tulee lujaa alas takaisin todellisuuteen kapitalismin vaiheen päätteeksi.
Romahdusvaihe tulee olemaan hyvin ruma ja epätoivoinen taistelu resursseista maailmassa. Voiton vie käytännössä Kiina ja länsimaat luhistuvat. Lännessä opimme ensimmäisten kahden kriisiviikon aikana jo sen, että ennen niin tärkeään rahaan voikin yhtäkkiä pyyhkiä takapuolensa. Eurosta tulee vessapaperia. Samalla katoavat sellaiset meille itsestäänselvät asiat kuin juokseva vesi, kaukolämmitys ja sähköverkko. Koko tuntemamme yhteiskuntamalli yksinkertaisesti romuttuu ihan parissa viikossa kun luhistuminen lähtee käyntiin.
Hyvällä onnella ihmiskunta voi välttää III maailmansodan syttymisen oil peakin aikana, mutta todennäköisesti se sota tullaan käymään muodossa tai toisessa. Heti oil peakin jälkeen maailma kohtaa makean veden varojen ehtymisen, joka on jo ongelma myös länsimaissa. Vettä olisi, mutta se tuhlataan peltojen kasteluun alueilla missä ei pitäisi viljellä yhtään mitään.
Kannattaa henkisesti valmistautua siihen aikaan kun raha ei enää ole arvossaan. Polttelette siinä vaiheessa seteleitä nuotiossa saadaksenne valoa ja lämpöä ja loput setelit käytetään veskipaperina.
Se kannattaa muistaa, että rahan jälkeenkin on elämää. Yhteiskunta jälleenrakennetaan romahduksen tapahduttua kestävälle kehitykselle ja maatalouteen perustuvaksi. Raha jää historiaan joukkotuhoaseena joka muuttui vessapaperiksi.
Kello käy. Yhteiskunnallinen romahdus on 20-40 vuoden päässä, riippuu öljyvarojen ehtymisnopeudesta. - arvoton raha
Ja muuten kaikkein pahiten sokeana kohti länsimaiden tuhoa kulkevat nimenomaan ylimieliset kristityt uskovaiset jotka eivät suostu näkemään kylmää tilastofaktaa öljyvarojen ehtymisestä ja siitä, että meillä on paheneva makean veden pula koko maailmassa. Kokoomuksen kapitaliseen menestystarinaan sokeasti uskovat kristityt kuvittelevat, että kokoomusvetoinen nykymalli on jotenkin ikuinen Herran suunnitelma kohti valoa ja loistoa.
Ei tule olemaan pysyvä tie kohti loistoa. Tämä malli loppuu omaan kertakaikkiseen mahdottomuuteensa. Katsokaa mihin tahtiin öljy loppuu. Katsokaa ja ihmetelkää sitä, että maapallon uraanivarat loppuvat nykykulutuksella 80 vuoden sisällä. Rauta ja muut metallit ehtyvät kallioperästä 80-100 vuoden sisään. Makea vesi käy vähiin koska meitä ihmisloisia on maapallolla pian 9 miljardia, heistä suurin osa elää alueella missä sitä vettä on jo valmiiksi liian vähän. Väestöpommi ei ole hiipumassa, päinvastoin se karkaa käsistä nopeasti.
Ihminen on myös tappamassa ekosysteemit nopeassa tahdissa sukupuuttoon, lajien katoaminen on ennennäkemättömän nopeaa. Jopa valtameret alkavat olla ryöstökalastettu tyhjiksi ja vain siksi, että idiootit saisivat halpaa tonnikalaa säilykepurkissa.
Ylimielinen menestysteologian ilosanomaa levittelevä kristinusko tuhoaa yhteiskunnan jatkumisen edellytykset ahneudella samalla kun kristityt ajavat maapallon elämän tuhoonsa. Sokeus todellisuutta kohtaan on pysyvä seinä jonka ylittäminen on mahdollista vain jos kristinusko loppuu maapallolla. Siinä vaiheessa tuhokierteen katkaiseminen tällä planeetalla on jo mahdotonta. Ratkaisun vuodet ovat käsillä nyt.
Ihminen peukaloi jo ilmastonkin sekaisin, maapallon keskilämpötila nousee huimaa vauhtia. Pahimmillaan bensan polttelu autojen moottoreissa sai aikaan sen, että maapallo muuttuu yhtä kuivaksi erämaaksi mitä Mars on nyt.
Luomakunnan "kruunu" on tekemässä lajina itsemurhan ihan omaa ylimielisyyttään.- marja-amaliaa
Kiitos kattavasta vastauksestasi "arvotonta rahaa" toivottavasti mahdollisimman moni lukee kirjoutuksesti. Käy kyllä sääliksi niitä ihmisiä, jotka oravanpyörässä juoksevat rahankiilto silmissä. Kuitenkin kun sille tielle lähtee niin mikää ei riitä raha ja omaisuus eivtä tuokaan sitä onnea. Vain Jeesustie vie aitoon ja hengllisesti rikkaaseen elämään. Sisäinen rauha jonka vain usko antaa on paljon arvokaampi kun mitkäät rikkaudet, siihen pyrkikäämme
- Anonyymi
marja-amaliaa kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksestasi "arvotonta rahaa" toivottavasti mahdollisimman moni lukee kirjoutuksesti. Käy kyllä sääliksi niitä ihmisiä, jotka oravanpyörässä juoksevat rahankiilto silmissä. Kuitenkin kun sille tielle lähtee niin mikää ei riitä raha ja omaisuus eivtä tuokaan sitä onnea. Vain Jeesustie vie aitoon ja hengllisesti rikkaaseen elämään. Sisäinen rauha jonka vain usko antaa on paljon arvokaampi kun mitkäät rikkaudet, siihen pyrkikäämme
"Käy kyllä sääliksi niitä ihmisiä, jotka oravanpyörässä juoksevat rahankiilto silmissä. "
Meni hurskastelun puolelle. :)
Raha on vain väline. Joillakin sitä on ja joillakin ei. Sillä joillakin on koulutusta ja taitoja, joista yhteiskunnassa ollaan valmiita maksamaan ja toisilla taas ei. Jotkut myös perivät rahaa jne.
Sijoituksia tehdään vanhuuden turvan ja lastensa tulevaisuuden vuoksi. Esim. yrittäjän on maksettava oma eläkkeensä ja siihen on pakko varautua. Ei ole synti olla taloudellisesti fiksu.
Raamattu ei sano, että raha on kaiken pahan alku ja juuri, vaan rahan HIMO on kaiken pahan alku ja juuri. Eikä se, että jollain näyttää olevan rahaa, vielä todista, että hän juoksee sen perässä tai himoitsee sitä.
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että rahan himo on mielentila, joka ei riipu ollenkaan pankkitilillä olevan rahan määrästä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Käy kyllä sääliksi niitä ihmisiä, jotka oravanpyörässä juoksevat rahankiilto silmissä. "
Meni hurskastelun puolelle. :)
Raha on vain väline. Joillakin sitä on ja joillakin ei. Sillä joillakin on koulutusta ja taitoja, joista yhteiskunnassa ollaan valmiita maksamaan ja toisilla taas ei. Jotkut myös perivät rahaa jne.
Sijoituksia tehdään vanhuuden turvan ja lastensa tulevaisuuden vuoksi. Esim. yrittäjän on maksettava oma eläkkeensä ja siihen on pakko varautua. Ei ole synti olla taloudellisesti fiksu.
Raamattu ei sano, että raha on kaiken pahan alku ja juuri, vaan rahan HIMO on kaiken pahan alku ja juuri. Eikä se, että jollain näyttää olevan rahaa, vielä todista, että hän juoksee sen perässä tai himoitsee sitä.
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että rahan himo on mielentila, joka ei riipu ollenkaan pankkitilillä olevan rahan määrästä?MIssä kohtaa sanotaan, että rahanhimo on kaiken pahan alku?
- Tapio522eikirj..
1. Jo vääryys vallan saapi
se huutaa taivaaseen,
se turmaa ennustaapi
vie kansat kurjuuteen.
Ken Herran oikeutta
nyt täällä julistaa,
ja ken vanhurskautta
nyt tahtois puolustaa?
2. Nyt viekas vilppi täällä
on noussut kunniaan,
on valhe vallan päällä
ja vääryys voimissaan.
Ei kuulla kurjan ääntä
ja köyhää sorretaan,
ja lainkin rikkaat vääntää
vääryyttä puoltamaan.
3. Kas, köyhän leivän syövät
nuo jumalattomat.
He viatonta lyövät
ja häntä vainoovat.
He kurjaa ahdistaapi
kuin käärme kiukussa,
korvansa tukkeaapi
tuon raukan huudoilta.
4. He armotonna veivät
osuudet orpojen.
He söivät lesken leivät,
on Herra nähnyt sen.
Hän vanhurskaasti kostaa
vääryydentekijät,
rankaisee ansiosta
nuo viekkaat ryöstäjät.
5. Vaan voitonpäivän kerran
vaivaiset näkevät,
vanhurskaus kun Herran
lyö väärät, väkevät.
Oi Herra, voimas näytä,
kansaasi armahda
ja hurskaan pyynnöt täytä
ja päästä vaivasta.
(Vanhan virsikirjan virsi 440)
Virsi 440
Valitettavasti uuteen virsikirjaan vuodelta 1986 ei otettu virttä 440. Se olisi hyvin ajankohtainen. Liekö sen sanoma liian kohtikäyvää.
Olin Helsingissä asuessani mukana kotiseurakuntani Raamattu- ja rukouspiirissä.
Piirin vetäjä rukoili johdatusta piirin seuraavalle kokoontumiselle (80-luvulla). Hän näki unen, jossa kehoitettiin alkamaan piiri virrellä 440 (siis silloisesta virsikirjasta) ja näytettiin mukana olevat henkilöt- Anonyymi
Siitä puuttu se tärkein: Herra Jeesus Kristus ja evankeliumin sanoma. Terveisin se puuttuva sotilas.
- :))
kuuntele raha lyhyt historia alkae kohdassa 2 minuuttia....
http://www.youtube.com/watch?v=vZwAMAstnPk - body2
Raha on vaihdantaväline ja sitä on eri ihmisillä eri määriä.
Yhteistalous ei onnistu, ei varmastikaan onnistu.
Alkuseurakunta kuvitteli sen olevan hengellisen seurakunnan ideaali toimintatapa, mutta siihen se tuhoutui.
Öljyvarat eivät lopu niin pitkälle kuin nykytieto kantaa,joten sen loppua ei näy. - tutkitaan
Raha ei ole ainut asia, mistä ihminen voi tehdä jumalan itselleen. Kaikki mihin sydän kiinnittyy enemmän kuin Jumalaan on jo vähän niillä rajoilla, että turha osoitella sormella pelkästään rikkaita. Miltä se kuulostaa, jos uskovainen ihminen sanoo vaikkapa esim. "Musiikki, musiikin tekeminen, kuuntelu, laulaminen, soittaminen on minulle koko elämä, en voisi kuvitella eläväni ilman!" Kannattaa varoa ja miettiä, että mitkä asiat ne todella ovat tärkeitä ja mitkä eivät. Voivathan ne soittajankin sormet katketa ja entäs sitten? Silloinko putoaa pohja pois elämältä? Tai saarnaaja ei saa enää sanaa sanottua aivohalvauksen jälkeen, siihenkö se intohimo hiipuu. Sanontämän vain ja ainoastaan sen takia, että itsekunkin kannattaa mietiskellä omaa sisintään, sieltä voi löytyä kaikkea outoa, ennenkuin katkerana manailee naapurin leveää elämäntyyliä. Mihin on sydämesi kiinnittynyt?
- kadun*nainen
Raha on yksi voimakas Ego, osa ihmistä. Sen kanssa olisi hyvää pitää etäiset välit, mutta jos rahaa tulee oikein ropisemalla, niin on sama se, onko uskova vai ei uskova, raha kaappaa ja ottaa tilaa ihmisessä ja paljastaa yhden perisynneistä. Voimakas rahantulo muuttaa aina persoonallisuutta itsekkäämpään suuntaan.Jos sitä on mahdollisuus saada lisää, tuota optiota ainakin tunnustellaan.
Uskovien kohdalla rikkauksien hyväksyttäminen Jumalalla on varmasti yleistä, mutta se koskee varsinkin onnekkaampaa rikastumista. Ilman uskoakin oleva joutuu tutkimaan asiaa, ehkä painimaan omatuntonsa kanssa, oliko tämä nyt oikeasti minulle tarkoitettua. Uskovalle Jumala voi olla lotossa suosiollinen, mutta päävoitonkin jälkeen harrastus jatkuu entistä kovempana olipa uskossa tai ei.. Isompaa perintöä myös yritetään luonnollisesti kasvattaa, ehkä niin että siitä jäisi jotain jälkipolvillekin. Raha tulee rahan luo koska raha-tekijäänsä-kiittää, tosin siinä missä työkin.
Usassa omaisuuksia takovat menestysteologit ovat hyväksyttäneet ´omat´ helpot miljoonat dollarinsa Jumalalla, mikä antaa heille kokonaan toisenlaiset oikeudet.
Jos omaisuuden ympärillä leijuu tällainen uskonnollinen sädekehä niin se kuuluu varmasti samaan perheeseen ja säätiöihin kertyviä lahjoitusvaroja voidaan tunkea huoletta omaan taskuun ja sen jälkeen unohtaa kokonaan tuo ego-piirre omassa itsessä ja alkaa saarnaamaan ahneuden synnistä.
OIkeaa rahan määrää joka ei tekisi ihmistä sekopäiseksi on silti vaikea arvioida.
IHminen sopeutuu kaikenlaiseen, siksi kerjäläismunkki voi olla paljon onnellisempi kuin kenkiään lankkaava Benny Hinn. Ehkä kohtuus kaikessa olisi hyvä ohje jokaisella elämänalueella. - Usko Toivonen
Hei
Aihe on todellakin vaikea, mutta tähän maailmanaikaan jos mihin, myös tarpeellinen.
Niissä kokouksissa missä puhuja on ko. aiheesta saarnannut, on kokouksen jälkeen vähemmän niitä, jotka puhujaa kiittelevät koskettavasta saarnasta.
Aihe on todellakin vakava, palvelenko kahta herraa, mammonaa ja Jumalaa. - Tjaah-ah
>>Onko niin että ihmisen perusluonne kuitenkin menee edelle uskonasioissa näissä tapauksissa. Mihinkäs siili piikeistään pääsee. Toivon tästä vaikeasta aiheesta asiallista keskustelua. En usko itse olevani mikään yli-ihminen eikä tarkoituksen ole tuomita ketään.>>
Ihmisen perusluonne nyt menee... ei vain rahakysymyksissä vaan myös uskonasioissa. Ahneudessaan omitaan taivasaikatkin itselleen eikä anneta niitä väärä- eli toisuskoisille.- Tapio522eikirj...
Tjaah-ah: "Ahneudessaan omitaan taivaspaikatkin itselleen eikä anneta niitä väärä- eli toisuskoisille".
>>>>>>>>
Niin....ihminen tavoittelee valtaa ja haluaa olla suurin kaikista.
Jeesuksen opetuslapsissakin näkyi tämä piirre (Mark. 9:33-37). (Rinnakkaisteksti: Matt.18:1-10)
Heidän kunnianhimoiset haaveensa eivät olleet puhtaat Jeesuksen silmissä. He luulottelivat liian suuria itsestään.
Jeesus oli puhunut taivasten valtakunnan ilmestymisen olevan lähellä (Mark. 9:1, Matt. 16:27,28). Kukin opetuslapsista olisi nyt toivonut pääsevänsä siinä valtakunnassa parhaalle paikalle.
Tämä saa heidät nyt kyselemään Jeesukselta: ”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa (34)?” (Matt. 18:1) - ids
Tapio522eikirj... kirjoitti:
Tjaah-ah: "Ahneudessaan omitaan taivaspaikatkin itselleen eikä anneta niitä väärä- eli toisuskoisille".
>>>>>>>>
Niin....ihminen tavoittelee valtaa ja haluaa olla suurin kaikista.
Jeesuksen opetuslapsissakin näkyi tämä piirre (Mark. 9:33-37). (Rinnakkaisteksti: Matt.18:1-10)
Heidän kunnianhimoiset haaveensa eivät olleet puhtaat Jeesuksen silmissä. He luulottelivat liian suuria itsestään.
Jeesus oli puhunut taivasten valtakunnan ilmestymisen olevan lähellä (Mark. 9:1, Matt. 16:27,28). Kukin opetuslapsista olisi nyt toivonut pääsevänsä siinä valtakunnassa parhaalle paikalle.
Tämä saa heidät nyt kyselemään Jeesukselta: ”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa (34)?” (Matt. 18:1)Niin että turvat tukkoon ja tsekkaamaan vain sitä omaa elämää, tekemään oikein kunnon kevätsiivous, sieltä nurkista voi löytyä muumioituneita raatoja.
Menestysteologiassa, mitä on paljon helluntailais-karismaattisissa piireissä, raha ja rikkaudet eivät ole syntiä.
- Elonkorjuut
Missä on minun turvani,
Millä mittaan arvoni?
Mistä tulee minulle apu ja lohdutus?
Mikä on terveyteni lähde,
Mikä iloni lähde?
Jumala on alfa ja omega, mitä matkalla tarvitsen, Hänessä on kaikki.- Pekahja
Kiitos nimim Elonkorjuut, noihin kysymyksiin vastaaminen oli juuri sitä, mitä tällä hetkellä tarvitsin. Kiitos Jumalalle!
Välillä mustat pilvet peittävät taivaan, näkyväisyys on lähinnä varpaisiin asti, ei kykene näkemään sen enempää taakse kuin eteenpäinkään. Lisäksi täydellinen dementia iskee sen suhteen, miten tätä matkaa on vaellettu ja minkälaisia voittoja on saatu.
Kaikki minä voin Hänessä, joka minua vahvistaa.
- hellari.... -----
Lapsuuden kodissani ei nähty nälkää, mutta elettiin vaatimattomasti. Omalla työllä olen itseni elättänyt. Jo oppikouluaikaan juostiin marjametsään koulusta tultua ja kesälomalla oltiin töissä, jotta voitiin sisareni kanssa ostaa vaatteita.
Nuorena aikuisena ja keski-iässä oli aika jolloin minullakin oli sitä, jota köyhät nimittivät rahaksi.
Sitten mieheni teki konkurssin ja minunkin omaisuus meni firman myötä. Tavallaan jäin tyhjän päälle ja jälleen olin tilanteessa, että läheltä piti, etten joutunut haalimaan leipärahaa mustikkametsästä.
Tällä hetkellä olen osa-aikaisessa työssä ja olen reilusti pienituloinen.
Meitä uskovaisia on moneksi: yhden heikkous on mammona, toisen paha kieli, toisen epäusko, ja jonkun liha on heikko.
Ja kukapa sen toisen talousasait tietää ja mistä kenkä puristaa. Seurakunnassa on melko varakas nainen, jonka mies ei ole uskossa. Nainen haluaisi panostaa ja uhrata enemmän seurakunnan ja lähteystyön hyväksi, mutta mies ja osa lapsista on kovasti sitä vastaan. Jos kaikki perheenjäsenet eivät ole uskossa tai "rahapussi" ei ole pelastunut niin on vaikea ihannoida köyhyyttä. Kuitenkin itsekukin olemme vastuussa Jumalalle omista lahjoistamme. On meillä useimmilla henkisiäkin rikkauksia ja aika on myös Jumalan lahjaa. Onko suurempi synti kaivaa nuo taidollsiet ja hengelliset leiviskät maahan kuin aineellinen omaisuus.- marja-amaliaa
Myös minun lapsuudenkotini oli köyhä, tosin en sitä huomannut lapsen enkä siitä koskaan ole kärsinyt. Lapsuus oli niin huoletonta ja murheetonta. Työtä tehtiin siinä mihin kyettiin kullakin ikävuodella. Lämmöllä muistan sitä aikaa. Tarkakasi olen elämän varrella rahan kanssa oppinut ei ole tuhlattavaksi asti sitä ollut. Kaiken olen kuitenkin saanut minkä olen halunnut. Omaisuutta ei paljon ole karttunut mutta en sitä paljon tarvitsekaan. Katto päänpäällä ja sen verran rahaa että riittää elämiseen. Lapset ovat aikuisia ja pärjäävät omillaan. Keskitason mukaan kuulun siihen väestöön joka on köyhää. En koskaan kuitenkaan ole kärsinyt mistään puutetta, en tunne itseäni köyhäksi. En vietä kulutusjuhlaa, en koskaan ole tarvinnut luksustuotteita tai merkkivaatteita. Käyn myös kirppiksillä sieltä tekee usein hyviä löytöjä. Alennusmyynnit on myös hyviä, niissä säästää mukavasti. Hyväntekväisyyteen laitan mieluummin kun turhuuksiin. Mainosten orjaksi ei kannata lähteä. Pahan päivän varalle on tietty summa säästössä, koskaan ei tiedä jos vaikka sairastuu tai tulee ylimääräisiä menoja. Summa on noin 3kk tilini siitä on hyvä ottaa yllättäviin menoihin. Muita säästöjä ei olen.
En karehdi rikkaita, on myös niitä joilla on paljon omaisuutta ja osaavat sitä käyttä muiden hyväksi. Heillä on antaa enemmä ehkä siinä on se rikkauksien siunaus että voi antaa tarvitseville. Uskon että heidän sydämensä ei ole kiintynyt rahaa ja omaisuuten, siksi heille rikkauksia on siunattu. Minunkohdalla kävisi kyllä niin että en osaisi olla paljon vartijana, aiheuttaisi liikaan päänvaivaa miten ne varat pitäisi käyttää. Elämä taitaa olla kuitenkin paljon helpompaa pienitulosena. - TÖTTÖRÖÖÖÖ
Seurakunta ja seurakunnan "johtajatkin" voivat olla vastuussa siitä, etteivät anna kaikkien ihmisten käyttää lahjojaan, vaan määrittelevät sen, kuka, miten ja missä niitä saa käyttää ja kenen lahja on minkäkin arvoinen.
Raha kyllä kelpaa, se tuntuu olevan sellainen hanakasti vastaanotettava lahja, jos joku sitä vain tarjoaa, kuinkas muuten, tässä nimenomaan tulee seurakuntien sydämen tila esiin - rahanahneus.
Joten turha väittää, että se olisi aina ihmisen omalla vastuulla, miten lahjojansa on saanut käyttää. Jos vastassa on yrmeät, kateelliset ihmiset ja ovi läimäistään nenän alta kiinni, niin mitäpä siinä sitten, nauttikoot hapatuksestaan, mutta kovin pieni, rutikuivia hedelmiä kateuden sato saa aikaan.
- hellari....
Muistan tapauksen kun olimme evankelioimassa ja meitä oli porukkaa usemmasta venekunnsata , ainakin kolmesta seurakunnasta. No siinä puistonpenkillä kadunmies kysyy, no mistä seurakunnsta sitä sitten ollaan jne, No mehän ollaan vain kristuslaisia ja matkalla samaan taivaaseen. Siihen kaveri huomauttaa, että kun on puhe rahasta, niin kaikki julistavat samaa uskontoa ja oppia.
- Anonyymi
Kolikkorahapussi mukana kirkossa, kuuluuhan se hyviin tapoihin. Mikään ei ilmaiseksi kulje.
Tyydyn elämääni köyhänä, siksi on vähemmän mukavaa jos sillä loukataan, eikö halu rikastua ole syntiä.
Myös itseni elättänyt hyvin nuoresta. - Anonyymi
Kaunis opetus rahan vallasta,
http://Jeesus-on-Herra.com/raha-asian_opetus/ - Anonyymi
Hyvä opetus linkissä,
Varsinkin helluntailahkoissa on rahanahneita jäseniä pilvin pimein ihan johtoporrasta myöten. Nähtiinhän se WinCapita huijauksessakin.
- Anonyymi
Rahaa on ollut runsaasti ja tulee olemaan.
- Anonyymi
Seepran raidoin oltaisiin viileitä ja lämpimiä kohta kohdalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713085
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201555- 151339
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51318Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131263- 181240
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241222