Uskovan purkaus

Usko_vainen

Jos tietäisitte, että on olemassa paikka, jossa ihan kaikki voi olla onnellisia, sanan jokaisessa merkityksessä, niin ettekö haluis kertoo tästä kaikille? Okei, ihmiset on itsekkäitä, mutta jos oletetaan ton kysymyksen olevan retorinen. Mä ainakin haluan. Oon uskossa, koska oon oikeesti tuntenu Jumalan läsnäolon ja nähnyt/kuullut monista Isän aikaansaannoksista. En siksi, että tuntisin olevani parempi ihminen tai että pääsisin kertomaan kaikille kuinka hurskas ja hyvä ihminen oon. Ainoo syy on, se, että uskominen on yksinkertasesti parasta elämässä.
Ai että oonko mieleisairas? hullu? idiootti? typerys? naiivi? En. No nyt varmaan oletatte, että oon joku tosi traagisen lapsuuden kokenut nuori, joka ei löytäny muuta vaihtoehtoa, kun turvata Isään. No en sitäkään. No sitten oon varmasti sellasessa pumpulissa elänyt ihminen, joka ei oo kokenu elämänsä aikana mitään kauheeta. No jos ei lasketa pikkuveljen kuolemaa, elämistä omien vanhempien pitämässä perhekodissa (jossa oon nähny ihan riittävästi erilaisia tarinoita) ja nuoruuden perus kännisekoiluja yms. niin joo, ehkä sitten oon tälläsessä haavemaailmassa eläny ihminen. Mulla on kuitenkin ollu elämässä aina kaikki kohtalaisen hyvin, joten en usko, että syytä tähän ”mielenvikaseen” uskomiseen löytyy sieltäkään.

Miks sitten uskon?
- Siks, että en oo ikinä tuntenu olooni paremmaks. En todellakaan sano, että kaikki asiat sujuis yht äkkii täydellisesti, mutta ne on paljon helpompi ottaa vastaan.
- Tätä ei voi oikeesti kuvailla sanoin, se pitää kokea.

En jaksa kuluttaa enempää aikaa syiden selittämiseen, koska niitä on miljoona.

Nyt haluun kuitenki vielä perustella, että miten ihmeessä voin uskoa tälläseen satusoopaan.
- Oon kuullut lukemattomista ihmeparantumisista ja muista ihmeteoista. Kaikki tälläset tarinat ei oo tyyliä ”vesi muuttui viiniksi”, vaan ihan arkipäivän asioita. Tässä muutamia esimerkkejä:

Tuttu selitti, että oli kerran kaikkien laskujen maksamisen todennut, että tilillä oli enää 2 e. Seuraavaan palkkapäivään oli vielä useita viikkoja, joten tutulle tuli kyllä hätä, kun ei tiennyt, miten saisi rahaa edes ruokaan. Parin tunnin päästä kaksi tämän kaveria soitti ovikelloa ja kanto mukanaan useita ruokakasseja. Nainen oli ihan ihmeissään ja nää kaverit vaan sano, että ”Meille tuli vaan tunne, että sä tarvit näitä.”

Toinen tuttu oli kirkossa, kun alettiin keräämään kolehtia. Tällä miehellä oli mukana vaan 10 e, jotka oli tän viimeset rahat. Sille tuli silti tosi voimakas tunne, että sen pitäisi antaa viimeset rahansa tähän kolehtiin. Mies sitten laitto ja kun astu ulos kirkosta, niin alko sitten miettimään, että mitä tuli tehtyä. Yht äkkiä joku mies vaan tuli sen luokse ja sano, että ”Ole hyvä, mä haluun antaa nää rahat sulle” ja anto miehen käteen 20 e.

Tässä oli ihan vaan muutama esimerkki. Oon itekki kokenu tän tyyppisiä tilanteita, mutta niistä en jaksa nyt kirjottaa. Okei, voi tälläsiä tapahtua muillekin kun uskoville, mutta jokaisessa mun kuulemassa tilanteessa on rukoiltu/oon rukoillu ja sitten on tapahtunu jotain ihan mahtavaa.

Tajusin just, että tästä tuli ihan hirveen sekava teksti. Olis pitäny ryhmitellä ajatukset jotenki paremmin, mutta tulin vaan niin vihaseks, kun luin jotain keskustelua, jossa uskovia sanottiin ylimielisiks ja naurettaviks, että oli pakko päästä purkamaan ajatuksia.

Nyt ihan viimeseks haluan siis sanoa, että ainoo asia, jonka takia kirjotan tätäki tekstiä on, että tän avulla voin saada jonkun ajattelemaan. Musta on niin loukkaavaa asettaa meidät uskovat samaan muottiin. Luuletteko, että huvikseen haluun tulla tänne haukuttavaks? En. Ei vois vähempää kiinnostaa. Mutta mä teen tän silti ja pyydän, että vaatikaa. Vaatikaa Jumalaa oikeesti näyttäytymään teille. Ok, voi olla, että mitään ei tapahu. Harmi. Mutta ihan oikeesti, yrittäkää. Mitä te häviitte? Lupauksen itellenne, ettette _ikinä_ aijo mennä mukaan mihinkään v*tunp*askaanjeesusshittiin? Jaa.

7

103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ti do

''Mulla on kuitenkin ollu elämässä aina kaikki kohtalaisen hyvin, joten en usko, että syytä tähän ”mielenvikaseen” uskomiseen löytyy sieltäkään. ''
      Jokin syy henkisen kainalosauvan käyttölle sinulla on.

''Oon kuullut lukemattomista ihmeparantumisista ja muista ihmeteoista.''
      Tarinoita kerrotaan milloin mistäkin syystä. Tarinoiden totuusarvo tällaisessa asiassa on nolla.

''Olis pitäny ryhmitellä ajatukset jotenki paremmin, mutta tulin vaan niin vihaseks, kun luin jotain keskustelua, jossa uskovia sanottiin ylimielisiks ja naurettaviks, että oli pakko päästä purkamaan ajatuksia.''
      Yleistäminen on ikävää, älä sinäkään siihen sorru.

''Mitä te häviitte? ''
      Et kertonut mihin Jumalaan uskot. Toivon todellakin, että se olisi jokin muu kuin Raamatun Jumala. Sellaista en toivo kenellekään.

• tirobo

"Jos tietäisitte, että on olemassa paikka, jossa ihan kaikki voi olla onnellisia, sanan jokaisessa merkityksessä, niin ettekö haluis kertoo tästä kaikille?"

Missä tämä paikka on? Se, että väität tietäväsi paikasta ja haluat kertoa siitä kaikille ei oikein riitä. Pelkkiä tyhjiä sanoja.

"Ainoo syy on, se, että uskominen on yksinkertasesti parasta elämässä."

Ja narkkarille huumeet on yksinkertaisesti parasta elämässä.

"...jokaisessa mun kuulemassa tilanteessa on rukoiltu/oon rukoillu ja sitten on tapahtunu jotain ihan mahtavaa."

Kun paljon "yrittää" voihan se sattua joskus kohdalle. Yleensä ei ja tyhjän saa pyytämättäkin.

"...että miten ihmeessä voin uskoa tälläseen satusoopaan."

Sinäpä sen sanoit.

"...ainoo asia, jonka takia kirjotan tätäki tekstiä on, että tän avulla voin saada jonkun ajattelemaan."

Milloin ajattelit itse aloittaa?

"Mutta ihan oikeesti, yrittäkää. Mitä te häviitte?"

Itsekunnioituksen. Älyllinen rehellisyys estää uskomasta satuolentoihin. Itseään ei kannata huijata.

• Epäjumalienkieltäjä

"Oon uskossa, koska oon oikeesti tuntenu Jumalan läsnäolon ja nähnyt/kuullut monista Isän aikaansaannoksista."

Hindut ovat vakuuttuneita omien jumaliensa olemassaolosta ja vaikutuksesta, muslimit "tietävät" mitä Allah haluaa jne. Nyt sinun pitäisi pystyä kertomaan miksi juuri sinun "varma uskosi" on oikea ja muiden väärä. Kun maailmassa on ihmisiä, jotka ovat valmiit ryhtymään itsemurhapommittajaksi uskonsa puolesta, niin et voi väittää, etteikö heidän uskonsa olisi vahva ja varma. Onko se siis totta?

Ihmeparanemisista on tehty ainakin kaksi tutkimusta Suomessa. Toinen teologien tekemä ja toinen lääketieteilijöiden. Yhtään ihmettä ei löytynyt. Tarinoita ja "varmoja tietoja" ihmeistä on kaikissa uskonnoissa.

Uskonto on viimekädessä arvaus. Sinä olet kulttuuritaustasi, luonteesi ym perusteella arvannut mikä maailman uskonnoista on oikea. Toiset arvaavat toisin. Miksi muiden pitäisi arvata samalla tavalla kuin sinä?

• raamatun oppi

"Hindut ovat vakuuttuneita omien jumaliensa olemassaolosta ja vaikutuksesta, muslimit "tietävät" mitä Allah haluaa jne. Nyt sinun pitäisi pystyä kertomaan miksi juuri sinun "varma uskosi" on oikea ja muiden väärä."

Kävelikö Muhammad veden päällä? Tekikö paljon tunnustekoja ja ihmeitä? Elikö nuhteettoman elämän? no EI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Epäjumalienkieltäjä
        raamatun oppi kirjoitti:

"Hindut ovat vakuuttuneita omien jumaliensa olemassaolosta ja vaikutuksesta, muslimit "tietävät" mitä Allah haluaa jne. Nyt sinun pitäisi pystyä kertomaan miksi juuri sinun "varma uskosi" on oikea ja muiden väärä."

Kävelikö Muhammad veden päällä? Tekikö paljon tunnustekoja ja ihmeitä? Elikö nuhteettoman elämän? no EI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Muslimien mukaan Muhammed on Allahin viimeinen ja suurin profeetta ja Jeesus yksi hänen edeltäjistään. Jeesus teki ihmeensä Allahin kunniaksi, joten Jeesuksen elämä ja teot todistavat muslimille vain heidän uskonsa todenperäisyyttä.

• - Haukotus -

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      37
      3097
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      52
      2614
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      2565
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2114
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1868
    6. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      73
      1655
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1469
    8. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      22
      1270
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1057
    10. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      1032
    Aihe