Siunaus pakollinen?

ei uskonnollinen

Onko vainajan siunaus pakollinen kaikille kuolleille? Jos vainaja ei eläessään (eikä kuolleessaan) kuulunut kirkkoon, eikä välittänyt muutenkaan uskonnollisista asioista ja on toivonut eläessään, että hänelle ei pidetä kuoleman jälkeen minkäänlaista siunaus- tai muistotilaisuutta, niin onko tätä toivetta mahdollista toteuttaa?

49

7155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei siunauspakkoa

      Siunaus ei suinkaan ole pakollinen.

      Asia on helppo tarkistaa esimerkiksi maistraatista, lähimmästä kirkkoherranvirastosta tai käyttämästäsi hautauspalvelusta.

    • Hyvä ei uskonnollinen.

      Kristillinen hautaansiunaus ei ole kirkkoon kuulumattomalle tietenkään pakollinen. Jos kirkkoon kuulumaton vainaja on eläessään ilmaissut omaisille, että ei halua kristillistä hautaan siunaamista, niin omaiset eivät voi tätä toivetta ohittaa. Vaikka omaiset kuuluisivat kirkkoon ja toivoisivat siunausta, mutta jos vainajan tahto on toinen ja hän ei kuulu kirkoon niin siunausta ei saa toimittaa.

      Mikäli kirkkoon kuulumaton henkilö haluaa hautaansiunaamisen ja on sen ilmaissut tai omaiset eivät tiedä estettä ja haluavat, silloin kristillinen hautaansiunaaminen toimitetaan.


      Merja-pappi

      • Jumandas

        Hei. Entäpä jos en kirkkoon kuuluvana halua hautajaisia enkä hautaan siunausta, siitä yksinertaisesta syystä ettei se ole sakramentti eikä pitäisi vaikuttaa ihmisen kuolemanjälkeiseen kohtaloon. Kenelle ilmoitan, jos en tahdo siunausta?


      • Jumandas kirjoitti:

        Hei. Entäpä jos en kirkkoon kuuluvana halua hautajaisia enkä hautaan siunausta, siitä yksinertaisesta syystä ettei se ole sakramentti eikä pitäisi vaikuttaa ihmisen kuolemanjälkeiseen kohtaloon. Kenelle ilmoitan, jos en tahdo siunausta?

        Hei,

        Ilmoita asiasta selkeästi omaisillesi. Muutenkin rohkaisen ihmisiä puhumaan kuolemasta ja omista toiveista suhteessa hautaamiseen, siunaamiseen, muistotilaisuuteen yms.

        Kirkko siunaa vainajan koska meillä on ylösnousemususko, siis siksi että kristittyinä meillä on lupa ajatella että kuolema ei ole päätepiste.

        Kaisa-pappi


      • Jumandas
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Ilmoita asiasta selkeästi omaisillesi. Muutenkin rohkaisen ihmisiä puhumaan kuolemasta ja omista toiveista suhteessa hautaamiseen, siunaamiseen, muistotilaisuuteen yms.

        Kirkko siunaa vainajan koska meillä on ylösnousemususko, siis siksi että kristittyinä meillä on lupa ajatella että kuolema ei ole päätepiste.

        Kaisa-pappi

        Kiitos vastauksestasi. Tästä voisi saada sellaisen käsityksen, ettei allekirjoittaneella olisi mainittua ylösnousemususkoa. Mutta missään raamatun kohdassa ei puhuta hautaan siunaamisesta eikä esitetä ymmärtääkseni esimerkkiä sellaisesta. Eli katson maallikkona, että kaikki pomiloiminen on pakanallinen jäänne, kaunis mutta sinänsä tarpeeton. Yksi mielipide - tietty - vain muiden joukossa.


    • Arimatialainen

      Olen ymmärtänyt, että kirkko siunaa väkisin kaikki jäsenensä. Vaikka nämä eivät välttämättä haluaisi minkäänlaisia seremonioita. Vaikka tuo jäsenyys olisi kaunis tapa ja henkilöltä puuttuisi elävä usko. Missään en ole havainnut mainintaa siitä, että siunaus toimitetaan, ellei vainaja vastusta sitä.

    • KuolemaOnPortti

      Onhan uskoviakin ihmisiä eronnut kirkosta vain taloudellisten seikkojen vuoksi, kuten kirkollisvero, jolloin syy ei ole, ettei olisi uskossa.
      Ihminen voi olla hyvinkin harras ja uskoo Jeesukseen, mutta eroaa vain kirkollisveron takia.
      Ihminen pelastuu uskomalla Jeesuksen sovitustyöhön, eikä kirkkoon kuulumisella ole sinällään mitään merkitystä, eikä kirkkoon kuuluminen pelasta, eikä myöskään Taivaassa kysytä mihin kirkkokuntaan kuuluit.
      Itse kuulun kyllä vielä kirkkoon.
      Uskon myös, ettei elämä pääty kuolemaan ja mekin tänne vielä jäävät pääsemme sitten kun oma aikamme koittaa sinne minne poisnukkuneet ovat menneet.
      Koska Jumala on Rakkaus, niin uskon, että Jumala haluaa saattaa toisilleen rakkaat ihmiset jälleen yhteen kuoleman jälkeen.

    • ålärasitapollaatolla

      Aloittajalle onko sillä väliä kas,kun poismenon jälkeen emme kukaan tiedä miten käy.

    • Hei.

      Ei siunaaminen ole pakollinen, mutta miksi ihmeessä seurakuntaan kuuluva jätettäisiin siunaamatta. Kyllä heidät siunataan, tottakai. Emme tiedä miten kenellekin kuoleman jälkeen käy, mutta me kirkossa tahdomme uskoa ylösnousemukseen ja siihen, että tämän elämän jälkeen on meitä varten parempi paikka. Siunaamisella on merkitystä myös omaisille. Siinä jätetään jäähyväiset ja hyvästellään, sen jälkeen olevassa muistotilaisuudessa muistellaan läheistä. Jos seurakuntaan kuulumaton on imaissut, ettei hän tahdo kristillistä hautaan siunaamista, kirkko ei tunkeudu asiaan mitenkään.

      Valoa syksyyn,
      Pirkko-pappi

      • Teräväinen

        Kannattaako tällaisesta asiasta enää vänkyttää. Ensinnäkin Pirkko-pappi kehottaa tuossa suoraan eroamaan kirkosta, ellei siunaus miellytä. Toiseksi, kirkkoa ei vähääkään kiinnosta sielujen kohtalo, vaan yhteisöveron tuotto, jos ihmiset alkaisivat suuremmassa määrin järjestää hautajaisia ei - krisillisiessä krematoriossa, putoisi osa mainitun veron tuotosta ,puhumattakaan perusteluista,pois.
        Siunaus on kaunis tapa mutta ei missään tapauksessa kasteeseen verrattava , vaan kirkon ihkaoma keksintö - kuten täällä jo todettiin, rangaistiin ihmisiä ennen siunauksen kieltämisellä. Kirkolliskokous on todellakin 1920-luvulla todennut, ettei siunaus tai siunaamattomuus vaikuta ihmisen kuolemanjälkeiseen tilaan sitä eikä tätä.
        Joskus on mieleeni tullut kirkon tuotevastuu, eli ellei ylösnousemusta tapahdu, miten tämä laitos korvaa vahingon. Tämä enemmään ajatusleikkinä.


      • Hei Teräväinen

        Muutama asia kommenttiisi liittyen. En kehota eroamaan kirkosta, jos luet viestini uudelleen. Totean, että seurakuntaan kuuluvat siunataan, tietysti, miksei siunattaisi. Kirkkoon kuulumattomiakin siunaamme paljon, jos omaiset eivät ole sitä mieltä, että vainaja ei tahtoisi kristillistä siunaamista. Nimittäin ihmisillä on monia eri syitä erota seurakunnasta, toiset eivät silti halua erota Jumalasta vaan omaiset tietävät nimenomaan läheisensä tahtovan siunaamisen. Joten jos tosiaan ei tahdo kristillistä siunaamista, tulee se tahto kertoa läheisilleen.

        Sanot, että kirkkoa kiinnostaa vain yhteisöverotuotto. Jopas sentään. Taidat tahallasi provosoida. Kirkon iloinen ja tärkeä tehtävä on ollut alkuseurakunnaan ajoista lähtien viedä monin eri tavoin eteenpäin ilosanomaa Jeesuksesta. Sitä me teemme. Se meitä kiinnostaa.

        Siunaamisesta vielä, sanot sen olevan kaunis tapa. Niin on, se on kirkollinen toimitus. Kaste on sakramentti, Jeesuksen asettama. Siunaamisella on suuri merkitys omaisille, jonka jo aiemmin sanoinkin. Se on tärkeä tapa. Ajatusleikkisi kirkon tuotevastuusta :) Onneksi kaikki kuoleman jälkeen tapahtuva on ja jää Jumalan päätettäväksi ja hänen käsiinsä. Me kuitenkin haluamme uskoa ja toivoa ylösnousemuksen iloon.

        Hyvää marraskuun jatkoa,
        Pirkko-pappi


      • Teräväinen

        Selitän muutamalla sanalla ajatteluani. Papeille on annettu tehtäväksi saarnata määrätystä raamatun tekstistä Suomessa. He pysyvät teemassa uskollisesti tajuamatta ollenkaan, kuinka vieras tuo maailma on tavalliselle tallaajalle. Saarna ei edes yritetä viedä tavallisen ihmisen tasolle, vaan pysytään raamatullisissa stfääreissä, jotta ihmiset eivät varmasti tajuasi mitään. Esim. Saksassa viedään sanoma tavallisen ihmisen ongelmiin, ja katsotaan, onko raamatullisesta tekstistä apua. Näin sekä roomalaiskatolisessa että luterilaisessa kirkossa. Suomessa tähän en ole törmännyt milloinkaan.
        Sitten tulee hautaan siunaus. Se alkaa ensinnäkin väitteellä ihmisen syntymisessä maasta, minkä jokainen hiukankin lukenut tietää hölynpölyksi, ihminen ja elämä on syntynyt vedessä. Siunauspuheessa käsitellään ensimmäisen kerran jotain konkreettista, vainajan elämää. Tämähän ei sitä enää kuule. Seurakunta saa ensimmäisen kerran havaita, että papilla on yhteys maalliseen todellisuuteen, eikä hän vaeltele pelkästään apokryyfisissä, kosmeettisissa korkeuksissaan. Lopuksi luvataan Jeesuksen herättävän vainajan viimeisenä päivänä. Juutalaisuus, jolle kristinusko perustuu, ei tunne eikä tunnusta ylösnousemusta, pieniä lahkoja lukuunottamatta. Kysymys on kiistanalainen, mutta pappi lupaa Jeesuksen herättävän. Oikeampi ilmaus olisi jotain tyylin "toivomme Jeesuksen kristuksen herättävän sinut aikojen lopussa".
        Summa summarum, jos papit laskeutuisivat saarnoissaan tavallisen ihmisen tasolle, eivätkä pysyisi Sakkeuksissaan ja Ilmestyskirjan höpinöissään, voisin alkaa käydä kirkossa. Nykyiset jumalanvalvelukset ovat paljolti käsittämättömiä, papit saavat yht`äkkiä ilmoituksen siitä,että Jumala on käsittämömässä laupeudessaan antanut paikallaolijoiden synnit anteeksi. Ilman mitään kuulolaitteita tai teknisiä vempaimia. Kuka nykyaikana uskoo tällaiseen.
        Elävä usko lähteet ihmisen tässä ja nyt tilanteesta. Heille pitää puhua selvää suomea tai ruotsia. Vaihdos latina kielestä äidinkieleen ei ole näköjään tuottanut toivottua tulosta, vaan kukaan ei edelleenkään käsitä saarnojen sisältöä, vaan odottaa vain niiden loppumista.


      • Jumandas

        Teräväinen taitaa kärjistää hiukan, tapasin intissä pari sotilaspastoria, jotka ymmärsivät ihmisen, nuoren miehen todellisia tarpeita.
        Muuten olen kyllä sitä mieltä, että suomalaisesta kirkosta on ilo kaukana. Haudanvakava seurakunta kuuntelee papin evankeliumistekstejä, nauru ja varsinkin hymy ovat kiellettyjä.
        Hommaa voisi tietenkin analysoida tieteellisesti. Kirkko on jämähtänyt, papit pääosin leipääntyneet. Mitään uutta ei hyväksytä, esim. Fatiman ilmestyksestä ei puhuta mitään, neitsyt Mariasta hyvin vähän. Saarnat ovat tietokoneella copypastattuja, kuin teologisen tiedekunnan proseminariesitelmiä lisättynä parilla rukouksella. Puhuvatko kirkonmiehet toisilleen? Ilmeisesti, mutta eivät ainakaan seurakunnalle.
        Keskustelun alainen hautaan siunaus. Hiekkarituaali ei perustu mihinkään, sillä pyritään luomaan kuvaa kirkon omasta sakramentista. Kerran pappi luki itsemurhaajan siunauksen sellaisella vauhdilla, ettei mukana ollut pysyä. Näin tapahtunee kirkosta eronneillekin, olen kuullut, että sellaisissa siunauksessa ovat papit käyttäytyneet korostenut loukkaavasti - tämä ei tietenkään koske kaikkia.
        Kirkosta eronneen siunaus kertoo toisaalta siitä, ettei kirkko itsekään usko omaan "oppiinsa", teräväisen mainitsema yhteisöveron tuotto tuntuu olevan totisinta totta.Itse etsin vähän moniulotteisempaa kirkkoa, Vapaa katolinen kirkko voisi olla synkretismissään yksi sellainen. Vielä makselen kuitenkin kirkollisveroa, saa nähdä kuinka kauan.


      • Hei.

        Mukava keskustella tällaisista asioista; saarnoista ja hautaamisesta. Mietiskelen milloin ja missä te; Teräväinen ja Jumandas, olette käyneet kirkossa saarnaa kuuntelemassa, ilmeisesti eri paikassa kuin minä. Suosittelen, että menette uudestaan ja vaikka useampaan eri kirkkoon. Nimittäin omasta mielestäni, tosin olen tottakai aivan puolueellinen tässä asiassa, tilanne ei nykyään ole ollenkaan noin masentava. Ja tiedän aivan varmasti sisältäpäin, että papit tekevät paljon ja ahkerasti työtä jokaisen messun eteen; ei sinne kirkkoon mennä copypastattuja tekstejä tai proseminaareita lukemaan. Täällä meidän kirkossa yritetään ottaa kuulijat huomioon ja juuri tämä aika ja ajankohtaiset asiat, joiden keskellä me kaikki elämme. Olitteko viime sunnuntaina, Pariisin iskujen jälkeen kirkossa? Papille voi aina antaa palautetta. Tunnen paljon pappeja ja olenhan pappi itsekin, tuota leipääntymistä en näe enkä kuule. Ikävää, jos siltä näyttää. Kuinka paljon katsojan ja kuulijan oma asenne vaikuttaa siihen, miltä tilanne tuntuu?

        Siinä olen aivan samaa mieltä, että iloa meillä saisi olla enemmän kirkossa ja messuissa. Onhan viestimme maailman suurin ja tärkein ilosanoma. Miksi ilo ei sitten näy ja kuulu? Sitä mietin joskus. Onko se mahdollisesti kirkkorakennus, joka luo vakavuutta, vai virret vai suomalainen jäyhyys, ajatus siitä, että uskonasiat ovat vakavia.

        Kirkosta eronneen hautaan siunaamisesta keskustellaan ajoittain. Kastetut, joiden omaiset siunaamista pyytävät, siunataan. Kirkosta eronneen omaisten kanssa asiasta keskustellaan, ei heitä tietenkään ilman muuta ja automaattisesti siunata. Mutta on tilanteita, joissa seurakunnasta eroamiseen on joku sellainen syy, joka ei liity "uskonpuutteeseen" tai ateistiseen asenteeseen. Joten tuo kirkon opin vääristyneisyys tässä kohtaa ei toimi. Siunaamme vainajan, jonka omaiset toivovat, loppu jää Jumalan käsiin, kuten kaikkien siunaamisten jälkeen.

        Hyvää marraskuun jatkoa,
        Pirkko-pappi


      • Jumandas

        Missä Pirkko-pappi saarnaa?Voisin tulla kuuntelemaan,jos jotenkin hollilla. Seurakunnan paljastaminen ei tule johtamaan mihinkään kielteisiin yhteydenottoihin puoleltani.En ole nuori radikaali vaan 68 vuotias eläkeläinen.


      • Anonyymi

        Oikiasti äläkää höpöttäkö ylösnousemisesta kun oikiasti se on ihan höpö höpöä..Onko joku tullu kertomaan ”että hupsista köllöttelin tuola mullan alla 100 vuotta nyt olen tässä”….Hah hah haa…
        Liian paksua höpötystä


      • Anonyymi

        Seurakuntaan kuuluva jätetään siunaamatta, jos hän on tehnyt selkeän tahdonilmaisun eläessään.

        Valoa syksyyn,

        Mika-juristi


    • Arimatialainen

      Jos kirkkoon kuuluva kieltää ruumiinsa siunauksen, tuleeko pappi väkisin hautajaisiin.

    • Jumandas

      Pirkko-papin vastaukseen muutama lisäkysymys. Mitä tarkoittaa,ettei siunaaminen ole pakollinen, mutta kyllä heidät siunataan, tottakai?????Kirkolliskokous on jo aikojen alussa, viime vuosisadalla todennut, ettei siunaus vaikuta ihmisen kohtaloon. Pirkko-papin logiikan mukaan siunatut herätetään, siunaamattomia ei. ?Eikö taivaseen mennä uskolla ja omilla ansioilla, Jumalan armosta, ei kuolleen ruumiin posmottamisella? Kohta omaisista pitää tietenkin paikkansa.
      Käsitykseni on , että hautaan siunaus on kirkon keksintö, jolla se pitää ihmistä vallassaan viimeiseen asti. Ennenvanhaan kiellettiin siunaus joiltakin pahantekijöiltä, pienemmille sallittiin kirkollinen hautaus mutta pappi ei puhunut mitään.
      Tottakai tiedän, että valtaosa suomalaisista haluaa hautaan siunauksen. Oma pohdiskeluni on lähinnä teoreettista - haluan saada selon siihen, mihin raaamatun kohtaan hautaan siunaus perustuu (Oletettavasti ei mihinkään).Haluanko itse hautaan siunauksen, riippuu paljon saamastani vastauksesta.

    • joillekinmielenrauha

      Tuskin edesmennyt vainaja tuomitsee ketään omaistaan, joka haluaa oman sielunrauhan turvaamisen vuoksi siunaamisen, vaikka edesmennyt ei siunausta ole toivonut. Käsittääkseni siunauksen voi suorittaa haudan äärelläkin, eikä pappia tarvitse kutsua muistotilaisuuteen oli siunaus kappelissa/kirkossa ja vainaja menee sen jälkeen tuhkaukseen jne... Kenenkään ei pidä tehdä asiasta ristiä itselleen eikä suvulle. Uskon, että siunauksen suorittanut pappi hyväksyy senkin että hänen työnsä loppuu pelkkään siunaamiseen. Miksi tarvitsee tehdä asiasta ylipääsemätöntä ongelmaa, en ymmärrä.

      • hoit_su

        Samaa tässä ihmettelin.


      • Jumandidas

        Ongelma on se,että pakkoa on kirkon vallankäyttöä ja pelottelua.Pappi saa lukea arkkuni maahanlaskussa eurooppalaisen toivomuksen,että Jumala olisi minulle armollinen viimeisenä päivänä.Hautauspuheessa pyydän käsittelemään Fatima ilmestystä ja vain sitä.Hiekkaa ei saa käyttää.Muuten kiellän siunauksen-vaikka kirkkoon kuulunkin.Jos ei käy,pyydän puhumaan aiheesta risti ja hakaristi.


      • Anonyymi

        Olen kuullut seurakunnan harjoittavan äärettömän kovaa painostusta niitä.jäseniään ja heidän omaisiaan kohtaan jotka eivät halua kirkon heitä hautaan siunaavan. Helvetillä peloutelua,kymmenkertaisia hautamaksuja "seurauksia".Papit ovat puhutelleet ja uhkailleet vanhempia saattoväen edustajia.Mitä arkkipiispa sanoo tästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut seurakunnan harjoittavan äärettömän kovaa painostusta niitä.jäseniään ja heidän omaisiaan kohtaan jotka eivät halua kirkon heitä hautaan siunaavan. Helvetillä peloutelua,kymmenkertaisia hautamaksuja "seurauksia".Papit ovat puhutelleet ja uhkailleet vanhempia saattoväen edustajia.Mitä arkkipiispa sanoo tästä?

        Kerään tietoja tällaisista huonosti käyttäytyvistä papeista ja teen ilmoituksen heistä sekä kirkkohallituksella että rikospoliiseille.
        Luonnollisesti julkaisen heidän nimensä elleivät he pyydä anteeksi tekojaan omaisilta. Minulla on yhteyteni ja homma kestää kaksi viikkoa...


    • Jumandas

      Ovathan kaksi viimeistä kysymyksiä sinänsä vilpittömiä. Mutta että siunattaisiin vainajan tahdon vastaisesti. Siksi toiseksi suomalainen hautaan siunaus on niin täynnä käännösvirheitä, että oikein hirvittää. Euroopassa esim. pyydetään Jumalaa olemaan armollinen viimeisenä päivänä, ja herättävän vainajan. Suomessa tämä luvataan kuin manulle illallinen.
      Maasta sinä olet tullut j.n.e. on myös paitsi suomalainen versio, osoitus henkisestä laiskuudesta, ei ole tutkittu, miten kaava menee alkukielellä. En tosin tiedä, kuinka monta sataa vuotta tämä käännösvirhe on roikkunut mukana, eivätkä syypäitä ole nykypapit. Tuo,että maailmalla toivotaan Jeesuksen herättävän yksilön, viittaa ns. anihilaatio-oppiin, jonka mukaan syntiset vain katoavat lopullisesti. Suomessa otetaan helvettioppi kirjaimellisesti, eräänä viimeisenä Euroopan saarekkeena. Uudestisyntymisestä ei puhuta mitään. Kuten huomataan, vallitsee minun ja kirkon välillä syvä oppiriita. Itse tutkisin tuota siunausta hiukan tieteellisemmin, enkä tyytyisi vääriin käännöksiin. Google kääntäjäkin pystyy parempaan.

      • Florian

        Lukemani keskustelu oli kyllä varsin ihmeellinen, jotenkin tuntui, että yksi henkilö veti monologia monella aliaksella. Toisekseen, jäi vaikutelma, että Pirkko-pappi oli myös nimimerkki eikä varsinaisesti oikea pappi, niin ympäripyöreitä olivat hänen vastauksensa ja niin vähäiseen raamatuntuntemukseen ne perustuivat. No, itse asiaan ei minulla ole kantaa, joten hyvää viikonloppua vain kaikille.


    • Kaiserwilhelmtell

      Teräväinen ja Jumandas vaikuttavat melkoisilta pietisteiltä. Maasta sinä j.n.e on aina sanottu, ja se on kirkon tärkein opinkappale, mikään ei saa muuttua. Roomalaiskatolinen kirkkokin tunnustaa jo alkuräjähdyksen, meidän omamme, merkitsevän valkeuden tulemista. Nykytiede puhuu tosin jatkuvista alkuräjähdyksistä. Raamatun geosentrinen maailmankäsitys täytyy ymmärtää aikansa viitekehystä vasten. Mutta sitä, että Jeesuksen elämään sekoitetaan vanhatestamentillisia aineksia, on lähinnä magiaa, jotta kirjoitukset kävisivät toteen.
      Toisaalta Raamatun Jumalkuva on varsin sekava eikä siitä pysty muodostamaan yhtä yhtenäistä loogista hahmoa, sama pätee muuten evankeliumeihin, joista on jätetty mielivaltaisesti pois parhaita paloja.
      Tarvitsisimme ehdottomasti uuden Katekismuksen selittämään, miten maailmassa eletään jumalisesti. Raamatun ohjeiden mukaan se on mahdotonta, yhdessä kohdassa annetaan lupa tapaa- toisessa se kielletään. Jos joku selittäisi minulle, mikä kirkko takaa minulle pelastuksen, liittyisin heti siihen. Auttakaa, oi ystävät.

    • Krystofonos

      Älyttömämpää keskustelua kuin ylläoleva, on vaikeaa kuvitella. Pieni netin selaus antoi virallisen tahon vastauksen ( Kallion seurakunta)

      Kallion seurakunnasta vastattiin kysymykseen seuraavasti:

      ”Evankelisluterilaisen seurakunnan jäsenelle tulee kirkkolain mukaan toimittaa kristillinen hautaan siunaaminen, ellei henkilö ole todistettavasti eläessään toisin määrännyt.

      Jumandas ja Teräväinen, tehkää jälkisäädös hautaustavastanne ja todistuttakaa se maistraatissa. Kukaan kirkon ohjeita noudattava pappi ei tule siunaamaan.

    • Onbyone

      On tässäkin ongelmaa kerrakseen. Kiellä hautaustoimistoa ottamasta yhteyttä seurakuntaan, niin ei taatusti tuli pappi kirstullesi. Hoida homma jossain ei-kristillisessä krematoriossa.

    • dwfn3rfku3rfu

      Minun kohta ois ollu 29v poika kuoli kesken nuorten pileiden viinapeliin ,lopullinen syy selviää useiden kuukausien jälkeen mutta,kannattaako tälläisia pelejeä pelata kun yhdenkin voisin pelastaa kirjoituksellani että on tyhmää koittaa kuka kestää mitä ja kuinka paljon.<<<<<<<<<<<

    • Jumandas

      Osanottoni. Jumalamme on oikeamielinen, eikä tee päätöksiä hetken mielijohteesta vaan vakaan harkinnan tuloksena. Tapausessasi suositteleisin kyllä hautaan siunausta ja runsaita esirukouksia, vaikka uskonpuhdistajamme Luther viimeksimainittuihin suhtautuikin nuivasti. Niinkuin moneen muuhunkin asiaan. Jaksamisia.

    • TaistojenTietäHautaan

      Eräs ystäväni on äärivasemmistolainen ja ateisti.

      Olen hänen kertomuksistaan päätellyt aatetoverien hautajaisten olevan lähinnä muistotilaisuuksia, esim. ravintolassa ja jossa jo tuhkatun vainajan uurna esillä.

      Siellä sitten pitävät muistopuheita ja laulavat taistelulaulujaan.

      Voi sitä noinkin lähteä.

    • Jumandas

      Se mitä käännös kirkon toiminnassa ärsyttää kaikkein eniten,on kirkon muuttumattomina.Tai,kyllähän muutoksia tapahtuu,mutta ne ovat Raamatun vastaisia.Homoja vihitään,laittomia maahantulijoita hyysätään ja alkoholisoitunut piispa ottaa aamuryypyn 6.45 kirkon varoilla.Oppi uudistuu populistinen suuntaan,niinkuin kirkko luulee,mutta kansan enemmistö vastustaa tätä nykyajan pervoja nöyristelya ja rikollisten suosimista.Luteeilainen kirkko haluaa vain rahaa ostaakseen kansanedustaja,kirkosta eroavat toivotetaan helvettiin ja kirkot ovat ankeita.,

      • Terve.vaanmenoa

        On tosi niin. Olen eronnut kirkosta ja minua ei haudata eikä tarvitse pappien tulla hurskastelemaan. Saavat polttaa tulena taivaalle ja viskatkoot tuhkat tuuleen


    • Anonyymi

      Tämä kirjoitus on ollut netissä 4 vuotta. Mikään ei ole muuttunut. Kirkon oppia ei ole edes yritetty justeerata, kaikki jatkuu kuin ennen ja homoja hyysötöön

    • Anonyymi

      Ei ole. Kyllä se henki sinne Jumalan luo pääsee muutenkin.

      • Anonyymi

        Juu, vainajan siunaamisella ei ole vainajalle mitään merkitystä.
        Taivas asiat on hoidettava kuntoon silloin, kun on elossa, ei enää kuoleman jälkeen.


    • Anonyymi

      Mikä selitys, miksi kuollut siunataan?
      Pitääkö siunaajan olla pappi. Käykö omainen?

      • Anonyymi

        Niin, käykö omainen?


    • Anonyymi

      Sekä kirkkoon kuulumaton että kirkkoon kuuluva voi ilmaista oman tahtonsa hautajaisista, hautapaikasta ja muistotilaisuudesta hautaustestamentissa. Mikäli hautaustestamenttia ei ole, omaiset tai muut hautajaisia järjestävät henkilöt tekevät hautajaisjärjestelyihin liittyvät päätökset.
      Ei-kirkollisissa eli ns. siviilihautajaisissa ei ole virallista kaavaa, vaan tilaisuus voidaan rakentaa edesmenneen tai omaisten tahdon mukaan. Hautajaiset alkavat yleensä kappelissa arkun äärellä pidettävällä saattotilaisuudella, johon voi kuulua musiikkia ja saattopuhe. Saattotilaisuuden jälkeen arkku lasketaan hautaan. Jos hautaustavaksi on valittu tuhkaus, hautajaiset voidaan järjestää uurnan laskun yhteydessä tai viettää vain pelkkä muistotilaisuus.
      Nämä tiedot Suomen evankelisluterilaiselta seurakunnalta.
      Ja tarkennetaan nyt vielä että sen saattopuheen voi siis pitää kuka tahansa, ja muu ohjelma sen mukaan mikä on ollut vainajan tahto tai jos sitä ei ole, omaiset päättävät.
      Hautaustestamentin voi tehdä jo hyvissä ajoin eläessään, ja ilmaista tahtonsa saattotilaisuuteen liittyen.

    • Anonyymi

      Hautaan siunaaminen on kirkkojen omaa perinnäissääntöä (Sakramentti). Moni ekumenian kahleista vapautunut ja vapaista suunnista (ei menestysteologia, uusapostolinen liike, torontolaisuus ym. harhaopit) hengellisen kotinsa löytänyt ymmärtää, että meistä jokainen tekee valintansa tämän elämän aikana. Uudestisyntyminen Herrassa Jeesuksessa ja upotuskaste, sekä maailmallisen (mammonan himo ja eri addiktiot) hylkääminen Herran totuuden hengessä vaeltaen ja Raamattua lukien, sekä uskossa pienin askelin vanhemmistoveljien ohjauksessa muuttuen on avain siihen elämänmuutokseen jossa ihminen haluaa viettää iankaikkisuutensa muualla, kuin siellä jossa syntejään ei enään voi anteeksi saada ja jossa on oleva sekä itku, että hammasten kiristys. Herraamme Jeesusta ei siunattu hautaan, kuten kirkot sakramenttiensa kautta valitettavasti eksyttävät ihmisiä parannuksen teiltä. Vapaissa suunnissa polttohautaus ei ole vaihtoehto se nähdään kirkkojen omana oppina eli hapatuksena josta tulee pysyä erossa.

    • Anonyymi

      Tottakai sehän on vainajan toivomus ,tehdään niinkun vainaja on halunnut.

    • Anonyymi

      Voi olla, että vastaus on hukkunut monisanaisiin viesteihin mutta kuitenkin. Jos vainaja on selkeästi ilmoittanut, ettei mitään hautajaisia tai muistotilaisuuksia järjestetä niin miten asia sitten konkreettisesti menee?
      Vainaja on kuollut esim sairaalassa. Viedäänkö hänet suoraan poltettavaksi ja omaiset saavat koruttomasti tuhkat ja se on siinä?

      • Anonyymi

        Juuri noin se menee. Mutta käsittääkseni iso osa krematorioista on seurakuntien omistuksessa joten joutuu sen verran asioimaan heidän kanssa. Itse voi hakea tuhkat ja järjestää jonkun tilaisuuden jos haluaa. Johonkinhan ne tuhkat pitää laittaa, joten senhän voi omaiset yhdessä toimittaa jos haluavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin se menee. Mutta käsittääkseni iso osa krematorioista on seurakuntien omistuksessa joten joutuu sen verran asioimaan heidän kanssa. Itse voi hakea tuhkat ja järjestää jonkun tilaisuuden jos haluaa. Johonkinhan ne tuhkat pitää laittaa, joten senhän voi omaiset yhdessä toimittaa jos haluavat.

        Ongelma on se että haluan täyden kattauksen ohjelmaa, laulua, passiota ja rukousta. En siunausta - se kun on pakanallinen ja raamattuin perustu matón. Espoo ei päästä tomimajaani Kirkkoon Jollei siunata. Ja kun ei siunata. Siis hautaan sairaalasta Krematorium kautta. Tämä on Espoon uuden lespohenkisen piispan kotkotulsia. Mitä tehdä. Leevi ?


    • Anonyymi

      Kuolleiden hautaus on paras tapa. Jää aikaa odottaa parempaa.

    • Anonyymi

      Kuka sieltä on ylönoussu? Ei ikinä kukaan. Minusta se koko uskon höpötys nuista asioista on aikuisten satua.

      • Anonyymi

        Vainajan siunauksella ei ole mitään merkitystä, eikä vaikutusta siihen minne ihmisen sielu kuoleman jälkeen menee,
        Ainoastaan eläessä tehdyt ratkaisut siihen vaikuttavat, ei kuoleman jälkeen, eikä toisten tekemät.


    • Anonyymi

      Onko papin pakko toteuttaa kirkon kaavallista siunausseremoniaa, jos ei halua ylösnousemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe