venäläisen "g"

ääntämis-

- ohjeita tarvittais ,- siis sanassa "vuosi" ja " tänään" molemmissa se g ,mutta lausutaan eritavalla -- ääntyykö se toisinaan niinku ruotsinkielessä j,nä - vai millaise säännöt , - minusta kielen vaikein kirjain ja toiseksi se h-kirjain kuse lausutaan g,nä ,esim mannergeim. - lisäksi Hango ja ghango ja se X -miten toi nyt sitte on , jospa ihan kielen osaajalta sais selvitystä. -- kiitos vaan.

4

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Г äännetään kirjakielessä [g] paitsi gen. päätteissä -ого, -его, joissa se on [v].

      "Cегодня" - huomaa, että tuossa on сего дня (сей день, tämä päivä, gen. сего дня).

      Mistä päättelit, että г ääntyisi j:nä?

      Meikäläinen h monesti г. (Muuten mm. Gorbatšov ääntää sen h:na muutenkin, mutta tätä äännettä pidetään "provinsiaalisena" eikä sitä ole venäjän kirjakielessä).

      Бог äännetään "боX", mutta monikossa ym. muodoissa taas г:nä.

      Sanan lopussa oleva г ääntyy soinnittomana.

      • Kirjaimen г ääntämys [h] ei ole erityisen provinsiaalinen piirre, vaan esiintyy laajasti Etelä-Venäjällä. Brežnev käytti sellaista ääntämystä järjestelmällisesti, eikä Neuvostoliiton johtajan julkista kielenkäyttöä voine pitää kovin provinsiaalisena.

        Hanko on nykyvenäjäksi Ханко, mutta aiemmin käytettiin ruotsinkieliseen nimeen ”Hangö udd” perustuvaa nimiasua Гангут. Samantapainen ilmiö on nykyvenäjän Хельсинки contra aiempi Гельсингфорс. Horjuntaa selittää se, että suomen ja ruotsin sananalkuisella h:lla ei ole foneettista vastinetta venäjän yleiskielessä, ja х ja г ovat suunnilleen yhtä lähellä, eri suunnissa vain. (Venäjän х vastaa suunnilleen suomen h:ta sellaisena kuin se realisoituu vaikkapa sanassa ”Lahti”. Tämä nimi on tietysti aina ollut venäjäksi Лахти.)


      • hee
        Yucca kirjoitti:

        Kirjaimen г ääntämys [h] ei ole erityisen provinsiaalinen piirre, vaan esiintyy laajasti Etelä-Venäjällä. Brežnev käytti sellaista ääntämystä järjestelmällisesti, eikä Neuvostoliiton johtajan julkista kielenkäyttöä voine pitää kovin provinsiaalisena.

        Hanko on nykyvenäjäksi Ханко, mutta aiemmin käytettiin ruotsinkieliseen nimeen ”Hangö udd” perustuvaa nimiasua Гангут. Samantapainen ilmiö on nykyvenäjän Хельсинки contra aiempi Гельсингфорс. Horjuntaa selittää se, että suomen ja ruotsin sananalkuisella h:lla ei ole foneettista vastinetta venäjän yleiskielessä, ja х ja г ovat suunnilleen yhtä lähellä, eri suunnissa vain. (Venäjän х vastaa suunnilleen suomen h:ta sellaisena kuin se realisoituu vaikkapa sanassa ”Lahti”. Tämä nimi on tietysti aina ollut venäjäksi Лахти.)

        Sattuneesta syystä Gorbatshovin puheesta on huomauteltu, muttei Brezhnevin.


      • ......

        Sanoissa мягкий ja лёгкий г ääntyy h:na.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      76
      590
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe