Olen siis suoraan sanoen rakastunut erääseen lestadiolais-perheestä olevaan poikaan. Itse en ole lestadiolainen, enkä mitenkään sillain uskovainen vaikka ev.lut. olenkin. Mitä tämän pojan perhe mahtaisi ajatella ja kuinka lähestyä häntä? Itse en ole kovinkaan kiinnostunut uskonnosta yms. Ja loukkaannutteko te lestadiolaiset, jos teitä esim. kutsuu lestoiksi/l :ksi? Saavatko lestadiolaiset seurustella ei lestadiolaisten kanssa? Millaista on suviseuroissa, ajattelin kesällä käydä Pyhäjoella vilkaisemassa?
Ihastunut lestadiolaiseen
19
439
Vastaukset
Kysypä asiaasi uudestaan vanhoillisten palstalta.
- tuttua on
Tyhmelinille sanoisin että näitä sattuu "meilläkin". Tuttuja asioita siis.
Lapsistani kukaan ei ole aviossa lestadiolaisen kanssa, ja nuorin poikamme seurustelee parhaillaan ei lestadiolaisen kanssa, että hyvin tuttua on.
Meille on Kasteessa annettu nimi, sillä kutsutaan. Jos tytön isä on Paavo ja Äiti on Maija, niin niillä nimillä heitä puhutellaan, eikä miksikään -laisiksi nimitellen.
Meille vanhemmille ja isovanhemmille lastemme puolisot ovat rakkaita läheisiä, ovathan heidän lapsensa tulevia sukumme jatkajia. Rukoilemme heidän puolestaan että Jumala johdattaisi heidät kaikki illaksi kotiin taivaaseen.
Asia on sikälikin minulle ajankohtainen, että olemme menossa ensimmäistä kertaa tapaamaan poikamme tyttöystävän vanhempia. Mietin mielessäni mitä voisin uskostamme kertoa ja pelkään etten saa sanotuksi mitään uskostani.
Siksi pyydänkin näin tilaisuuden tullen teiltä uskovilta esirukouksia tähän tilanteeseen. Kiitos. "Meille on Kasteessa annettu nimi, sillä kutsutaan."
Sanokaa jos olen väärässä mutta mielestäni kasteella ja nimenannolla ei ole mitään tekemistä keskenään, vaikka nimi julkaistaankin useimmiten kasteen yhteydessä.
Muistan rippikoulussa kerrotus (olen siis helluntailaistaustastani huolimatta, vanhempieni tahdosta käynyt rippikoulun) että kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi ja Jumalan lupausten piiriin.
Kommentoikaa pls koska taustani takia saatan olla ihan väärässäkin.- väärässä olet
"Meille on Kasteessa annettu nimi, sillä kutsutaan."
Sillä siis kutsutaan. Onko tässä jotakin ymmärtämisvaikeuksia?
Kasteessa Kristus singneeraa (merkitsee omakseen) jokaisen nimeltä.
Jes. 43:1 Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. - oikia tieto Kasteest
väärässä olet kirjoitti:
Jes. 43:1 Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun.Epäuskoiset mieltävät Kasteen ainoastaan nimenantotilaisuudeksi, tästäkään ei Kasteessa ole siis kysymys.
Ristiäiset on oikea nimi. Kastettavan liha naulitaan kastetilaisuudessa Kristuksen kanssa ristille tapetaan ja haudataan (upotetaan baptism) yhdessä Kristuksen kanssa. Tilalle nousee uusi ihminen, Hengestä eli Jumalasta syntynyt. väärässä olet kirjoitti:
Jes. 43:1 Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun."Sillä siis kutsutaan. Onko tässä jotakin ymmärtämisvaikeuksia?
Kasteessa Kristus singneeraa (merkitsee omakseen) jokaisen nimeltä."
On.
Olisi pitänyt arvata että tuohonkin sisältyi jotain korkeampaa teologiaa. Eivät sitten vissiin puhuneet totta rippikoulussa.- teu,
NIIN MINÄ SANON .ETTÄ KASTEESSA LAPSI OTETAAN JUMALAN VALTAKUNTAAN , KASTEESSA .. HÄNERT OTETAAN per ke leen ,
VALTAKUNNASTA POIS KASTEESSA JUMALA ON LAPSEN USKO.
HÄN ON LUVANNUT JUURI NIIN ..
KASTE . Luther; Pyydän kristilisen uskolisuuden nimessä kaikkia KASTAJIA , kummeja ja muita läsnäolijoita : koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys . Kasterukousten sanoista kuulet , kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin :
vakain , varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle , että lapsi on joutunut pere-keleen valtaan , synnin ja vihaN LAPSEKSI . PALA VASTI se rukoilee apua ja Kasteen Armoa , että hänestä tulisi Jumalan lapsi ..Niinmpä' sinun olisi syytä ottaa huomioon , ettei ole leikin asia käydä per-ke-leen kimppuun ,Kasteessa ei vain karkoteta per. ke-lettä lapsen luota , vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan . Sen vuoksi on todella tarpeen , että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme , että Jumala ei vain Rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta per ke leen vallasta , vaan että Hän myös vahvistaisi lasta..niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella vihollista vastaan .
- yht.lasku
Olen ymmärtänyt, ettei kasteella ja nimen antamisella todellakaan ole mitään tekemistä keskenään.
Nimen voi lapselle antaa jo heti syntymän jälkeen ja niin tehdäänkin esimerkiksi silloin, jos ei kuuluta mihinkään kirkkokuntaan. Lapsen kastetapahtuma on sitten aivan eri asia. Ja hyvä onkin niin!
Muistan, kuinka joskus kauan sitten sukulaislasten kastetilaisuuksissa vasta kuultiin lapsen nimi ensi kerran. Silloin koko kaste tuntui merkityksettömältä ja se nimi oli vain kiinnostava asia!- menkää muualle!
Puhutaan KRISTUKSEEN KASTETUISTA.
Älä sinäkin tule sotkemaan selvää asiaa, lestadiolaisia kutsutaan sillä nimelä jolla he ovat Jeesukseen Kristukseen kastetut, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Eihän muitakaan ihmisiä kutsuta - laisiksi. Ateistilaiset homoseksuaalilaiset epäuskolaiset jne. MIksi tuollasta pa'skaa lestadiolaisista kehtaatte jauhaa? - yht.lasku
menkää muualle! kirjoitti:
Puhutaan KRISTUKSEEN KASTETUISTA.
Älä sinäkin tule sotkemaan selvää asiaa, lestadiolaisia kutsutaan sillä nimelä jolla he ovat Jeesukseen Kristukseen kastetut, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Eihän muitakaan ihmisiä kutsuta - laisiksi. Ateistilaiset homoseksuaalilaiset epäuskolaiset jne. MIksi tuollasta pa'skaa lestadiolaisista kehtaatte jauhaa?Anteeksi maalaisuuteni, mutta minusta exhellarilla oli aivan oikea käsitys asiasta.
Ei kai tässä ole mistään -laisuudesta tai -läisyydestä mitään puhuttu?
Mutta voidaan puhua kyllä niistäkin. Tavalliset evankelisluterilaiset käsittävät useinkin kasteen vain juhlavaksi nimenantotilaisuudeksi, mitä se ei ole tai mitä sen ei pitäisi olla.
Sitten monesti ne, jotka vierastavat uskontoa, järjestävätkin vain nimiäiset, joissa ei ole mitään uskontoon liittyvää - sillä tavoin vain juhlistetaan lapsen nimeämistä tai miten sen nyt sanoisi.
Ja -laisuudesta ja -läisyydestä vielä sen verran, että niin me ihmiset vain luokittelemme toisiamme tavalla jos toisellakin! Sanomme esimerkiksi että "suomalaiset" ja "ulkomaalaiset". Mitä pahaa siinä on? Vai pitäisikö olla jotenkin "neutraali" tässäkin asiassa??? Tuskin sitä tarkoitit!
- Mullakin
vastaava juttu, mutta se on tyttö.
- yht.lasku
Apua kaipaava kyselee, miten lestadiolaiset suhtautuvat mahdollisesti ei-lestadiolaiseen tyttöystävään.
Vaikka kysyjä tarkoittaakin varmaan vanhoillislestadiolaista perhettä, samalla tavoin tietenkin ajatellaan varmaan muissakin "porukoissa".
Vanhemmat toivoisivat lastensa löytävän ystävänsä ja puolisonsa oman liikkeen piiristä!
Monesti kuitenkin unohdetaan se, että lapsi tai lapset ovat tehneetkin omat ratkaisunsa eivätkä välitä mistään "porukoista". He eivät välttämättä tunne itseään miksikään "lestoiksi" tai jonkun muun uskontokunnan edustajaksi ollenkaan. Lapset eivät välttämättä ole vanhempiensa ajatusmaailman jatkajia, vaikka se voi kovasti vanhempia kirpaista.
Voimmehan nähdä tämän esimerkiksi muslimiperheissä, missä päädytään joskus äärimmäisiin tekoihin lasten saattamiseksi "oikealle tielle".
Lestaksi nimittäminen ei ole mitenkään paha asia minusta ainakaan. Luterilainen ja helluntailainen, adventisti tai baptisti - eivätkö ne ole sanoja, joilla kerrotaan ihmisen ajatusmaailmasta? Tai ateisti yhtä hyvin - eihän sekään sisällä mitään loukkaavaa merkitystä. Siinä sanassa vain todetaan se, miten asia on. - lesis:)
Riippuu iästä hyvin paljon. Suositellaan, että elettäis nuoruus vapaana, mutta itsehän se päätetää. Ei haittaa vaikka kutsuisit apinaks. Lestaadiolaisilta ei kielletä mitään. Ei lestaadiolaiset halua juoda,tanssia,mennä elokuviin jne.
Kerro kuinka vanhoja olette niin voin auttaa.- teu,
Eihän sillä ole mutään merkitystä kuinka vanha on , niin no jos otetaan havainto kohteeksi se 8. pv. vanhana tehty ympärileikkaus , jonka tarkoituksena oli antaa
Nimi., ja tehdä Ympärileikkaus , tämä käsky annettiin 2068 eKr. Ja oli voimassa
Aika pitkään .
Kunnes Annettiin kristillinen Kaste . se on tapahtunut Apostolisen ajan alussa eli
Eli Jeesuksen sanassa , Matt; 28: 18,19,20.
Kasteen Toimittaminen ,,Martti Lutherin kaavan mukaan .
Armoa ja rauhaa Herrassamme Kristuksessa , kaikille kristityille lukijoille!.
Joudun päivittäin näkemään ja kuulemaan , että Kasteen morkea , pyhä ja lohdullinen sakramentti toimitetaan lapsille perin huolimattomast ja vailla vakavuutta , etten sanoisi piittaatomasti . Syynä' on ,niin arvelen , ainakin se
etteivät läsnä olevat ymmärrä mitään siitä ,mitä puhutaan ja tehdään .
Siksi pidän hyödyllisenäa jopa välttämättömänä , että Kaste toimitetaan äidinkielellä . Niinpä joku on Suomentanut kastekaavan ja on alettu kastamaan suomeksi , että kummit ja muut avustajat heräisivät lujenpaan uskoon ja vakaa-vampaan hartauteen . Kastetta toimittavien pappien on tästä lähtien oltava tunnollollisenpia kuulijoiden tähden .
Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia Kastajia, kummeja ja muita läsnä olijoita: koettakaa tajuta , kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta
asiasta siinä on kysymys . Kasterukousten sanoista kuulet , kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin ;
vaikain ,varmoin sanoin se tunnustaa JUMALALLE , että lapsi on joutuinut
pedr ke leen valtaan , synnin ja vihan lapseksi , palavasti se rukoilee apuia ja KASTEEN ARMOA , ETTÄ HÄNESTÄ TULISI JUMALAN LAPSI.
JATKAN - lesis:)
teu, kirjoitti:
Eihän sillä ole mutään merkitystä kuinka vanha on , niin no jos otetaan havainto kohteeksi se 8. pv. vanhana tehty ympärileikkaus , jonka tarkoituksena oli antaa
Nimi., ja tehdä Ympärileikkaus , tämä käsky annettiin 2068 eKr. Ja oli voimassa
Aika pitkään .
Kunnes Annettiin kristillinen Kaste . se on tapahtunut Apostolisen ajan alussa eli
Eli Jeesuksen sanassa , Matt; 28: 18,19,20.
Kasteen Toimittaminen ,,Martti Lutherin kaavan mukaan .
Armoa ja rauhaa Herrassamme Kristuksessa , kaikille kristityille lukijoille!.
Joudun päivittäin näkemään ja kuulemaan , että Kasteen morkea , pyhä ja lohdullinen sakramentti toimitetaan lapsille perin huolimattomast ja vailla vakavuutta , etten sanoisi piittaatomasti . Syynä' on ,niin arvelen , ainakin se
etteivät läsnä olevat ymmärrä mitään siitä ,mitä puhutaan ja tehdään .
Siksi pidän hyödyllisenäa jopa välttämättömänä , että Kaste toimitetaan äidinkielellä . Niinpä joku on Suomentanut kastekaavan ja on alettu kastamaan suomeksi , että kummit ja muut avustajat heräisivät lujenpaan uskoon ja vakaa-vampaan hartauteen . Kastetta toimittavien pappien on tästä lähtien oltava tunnollollisenpia kuulijoiden tähden .
Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia Kastajia, kummeja ja muita läsnä olijoita: koettakaa tajuta , kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta
asiasta siinä on kysymys . Kasterukousten sanoista kuulet , kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin ;
vaikain ,varmoin sanoin se tunnustaa JUMALALLE , että lapsi on joutuinut
pedr ke leen valtaan , synnin ja vihan lapseksi , palavasti se rukoilee apuia ja KASTEEN ARMOA , ETTÄ HÄNESTÄ TULISI JUMALAN LAPSI.
JATKANEi iällä sinänsä mitään merkitystä ole mutta se että miten vanhemmat suhtautuu riippuu iästäkin.
- teu.
lesis:) kirjoitti:
Ei iällä sinänsä mitään merkitystä ole mutta se että miten vanhemmat suhtautuu riippuu iästäkin.
Niin ,ne vanhemmat ja niiden súhtautuminen on metka asia ja se kyllä
vaikauttaa iästäkin ..koska toiset eivä voi olla miettimättä että vasta
tietyn ikäninen on luottosa ansainnut ,niin että kaikkien tulee.
Loppujen lopuksi olla lähellä täysikää, elikkä siträ kautta .- - Tavis ei lessu
teu. kirjoitti:
Loppujen lopuksi olla lähellä täysikää, elikkä siträ kautta .-Kyllä täytyy sanoa, että hienosti olette vastanneet ap:n kysymyksiin.
Ap, älä kirjoita noin monimutkaisi lauseita tälle suomi24 palstalle. Vain lyhyitä yhksinkertaisia lauseita, eikä todellakaan kahta erillistä kysymystä samaan viestiin.
Omalta osaltani en voi vastata sinulle, koska en ole lessu. - teu,
teu. kirjoitti:
Loppujen lopuksi olla lähellä täysikää, elikkä siträ kautta .-"teu,"
Niin nne vanhemmat , ja heidän suhtautuminen on metka asia ja koska se vaikuttaa
monin seikkoihin , Kuitenkin Jesus asetti Opetuslasten eteen poika laposen joka
oli Tutkijoiden mielestä noin 4. v lapsi , ja sanoi ..Ellette tule kuin tämä lapsi ette
taida päästä taivaan valtakuntaan .. Matt. 19:13-14. (15).
- 4224424
Hei! Ajattelin vastata sulle niin hyvin kun osaan, olen ite lestadiolainen nuori. Tervetuloa suviseuroihin, parhaimman kuvan saat kirjottamalla youtubeen suviseurat ja katsomalla kuvia, fb:stä löytyy suviseurojan sivut. Mukavaa siellä on. Tunnen muutamia lestadiolaisia jotka seurustelee ev.lut:laisen kanssa, mutta he uskovat jumalaan, eivät harrasta seksiä ennen avioliittoa jne, eli ovat ihan sydämen kristittyjä eikä vain tapakristittyjä. Lestat-sanaa on käytetty monesti haukkumasanana, siihen on moni tottunu, mutta jos haluat olla kohteliaampi, niin käytä lestadiolainen-sanaa. Riippuu niin paljon perheestä, kokeilemalla se selviää. Toivon että saat hyvän kokemusen siitä perheestä. Lestadiolainen saa seurustella ei-lestadiolaisen kanssa, jokaisen oma valinta. Tärkeintä on se, että uskoo jumalaan ja noudattaa raamattua. Mutta tämäkin vaihtelee älytttttömän paljon, eli ei voi vastata kaikkien puolesta. yleensä lestadiolainen seurustelee lestadiolaisen kanssa, se on kaikkein helpointa, kun toinen ymmärtää toisen valintoja ja mielipiteitä. Jos alat seurustelemaan lestadiolaisen kanssa, se voi olla vaikeata, jos et ymmärrä pojan valintoja jne. Muista kuitenkin kunnioittaa häntä siitä huolimatta.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?2012498Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1011254Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1815158Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373793Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963594Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss543267Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092954Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132678Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie712240Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy192015