Huolimatta Lutherin kiistattomista ansioista uskonpuhdistusliikkeen keulakuvana, ja hänen aikaansaannoksistaan protestanttisen uskon ja uskonliikkeen syntymiseen, hänen suhtautumisensa juutalaisiin oli kaikkea muuta kuin raamatullista. Uskonpuhdistusliikkeen alkuaikoina hänen suhtautumisensa juutalaisiin oli kuitenkin myönteinen ja asiallinen, mutta muuttui myöhemmin radikaalisti.
"Joka kuulee juutalaisen suusta Jumalan nimen, ilmoittakoon siitä luotetuille tahoille, tai viskatkoon emäsian lantaa hänen päällensä ja sitten ajakoon hänet tiehensä."
"Jos haluamme pestä kätemme juutalaisten harjoittamasta Jumalanpilkasta ja osallisuudesta heidän syyllisyyteensä, meidän ei pitäisi olla yhteydessä heihin. Heidät pitäisi ajaa pois maastamme."
"Meidän erheemme on siinä ettemme ole tappaneet heitä."
"Heidän rabbejaan tulee kieltää opettamasta, heidän talonsa, kultansa ja hopeansa tulee ottaa heiltä pois, heidän kielensä tulee leikata irti heidän kurkuistaan. Nuorille ja vahvoille juutalaisille miehille ja naisille annettakoon varsta, värttinä, kuokka ja lapio ja pantakoon heidät ansaitsemaan leipänsä otsa hiessä kuten Aadamin jälkeläisten osaksi on määrätty. Meidän tulee karkottaa laiskurit keskuudestamme.
Jos kuitenkin pelkäämme että he saattaisivat vahingoittaa meitä, vaimojamme tai lapsiamme niin soveltakaamme heihin samaa keinoa jota olivat käyttäneet Ranska, Espanja sekä Baijeri. Selvittäkäämme välimme heidän kanssaan siten että saamme hyvityksen siitä mitä he ovat meiltä riistäneet. Kun kaikki on sitten oikeudenmukaisesti jaettu, niin ajakaamme heidät pois maasta ikuisiksi ajoiksi. - Kaiken kaikkiaan, hyvät ruhtinaat ja aateliset, te joilla on juutalaisia alueellanne. Jos tämä neuvoni ei sovi niin keksikää jokin parempi, jotta te ja me pääsisimme kaikki vapaiksi tästä sietämättömän pirullisesta taakasta - juutalaisista."
Hieman yli kaksi vuorokautta edellisen tekstin kirjoittamisen jälkeen Martti Luther siirtyi ajasta ikuisuuteen, v. 1546, ja vastaa aikanaan itse sanoistaan puolueettoman istuimen edessä, kuten meistä jokainen.
Martti Lutherin kirjoituksia ja oppeja
18
971
Vastaukset
- 1+10=11
Ei se Lutherkaan kovin mallikas malliesimerkki kristityille ollut. totuusvoittaaaina -nimimerkin kannattaisi muistaa se.
Martti Luther oli Jumalan lähettämä uskonpuhdsita Ilmestyskirjan Enkeli.
Jopa katoliset saavat kiittää Martti Lutheria, kun oli pakotettu uudistamaan oppiaan ja myös jokaiselle oman äidinkieliset Raamatut mitä ei ollut ennen Martti Lutheria.
Olen uusi Matti Luther
Minun tehtäväni on julistaa oikeaa Evankeliumia väärä oppisille kuten jehovan todistajille ja katolisille ja helluntalaisille ym. ja myös nyky ev.lut, kirkolle joka on poikennut oikeasta opista ja ottanut naispappeuden ja homojen siunaamisen ym. Olen toisin sanoen sama Ilmestyskirjan enkeli kuin Martti Luther. ILM.14:6. Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
7. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet" Tämä enkeli on Martti Luther koko Kristikunnan ainoa ja todellinen uskonpuhdistaja
Tuosta saa vaan maksaa kalliin hinnan. Olen joutunut monien hyökkäysten kohteeksi s.a.a.t.a.n.a.n ja sen kätyreiden jehovan todistajien ja katollisten vuoksi. Katoliset sensuroivat kuten stasi ja poistavat kaiken minun Raamatun mukaiset kirjoitukseni ym. Vain hataralla pohjalla olevasta opista turvaudutaan moiseen raukkamaisuuteen kuten ennen kommunistisissa maissa erityisesti ddr:ssä ja siellä juuri tuo katolicin esikuva stasi toimikin. Tämä katolic ja kumpp. Ovat tehneet jo monta murha yritystä minua kohtaan siinä kuitenkaan onnistumatta Kiitos Jumalalle. On yritetty liikenteesä kiilata autolla päälle ja yritetty ajaa päälle ym. aina kuitenkin ovat epäonnistuneet, kuten arabit Israelin mereen ajamisessa. Samoin oli Martti Lutherinkin laita. Hänet paavi julisti lainsuojattomaksi ja roviolla poltettavaksi ja heti kun vain joku hänet tapaa pitää hänet välittömästi surmattava. Tämä käsky on varmasti tullut myös paavilta minua kohtaan, kun olen astunut paavin varpaille mikä ei ole muuta kuin s.a.a.t.a.n.a.s.t.a tullut antikristus.- ...
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Jopa katoliset saavat kiittää Martti Lutheria, kun oli pakotettu uudistamaan oppiaan ja myös jokaiselle oman äidinkieliset Raamatut mitä ei ollut ennen Martti Lutheria.
Olen uusi Matti Luther
Minun tehtäväni on julistaa oikeaa Evankeliumia väärä oppisille kuten jehovan todistajille ja katolisille ja helluntalaisille ym. ja myös nyky ev.lut, kirkolle joka on poikennut oikeasta opista ja ottanut naispappeuden ja homojen siunaamisen ym. Olen toisin sanoen sama Ilmestyskirjan enkeli kuin Martti Luther. ILM.14:6. Ja minä näin lentävän keskitaivaalla erään toisen enkelin, jolla oli iankaikkinen evankeliumi julistettavana maan päällä asuvaisille, kaikille kansanheimoille ja sukukunnille ja kielille ja kansoille.
7. Ja hän sanoi suurella äänellä: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet" Tämä enkeli on Martti Luther koko Kristikunnan ainoa ja todellinen uskonpuhdistaja
Tuosta saa vaan maksaa kalliin hinnan. Olen joutunut monien hyökkäysten kohteeksi s.a.a.t.a.n.a.n ja sen kätyreiden jehovan todistajien ja katollisten vuoksi. Katoliset sensuroivat kuten stasi ja poistavat kaiken minun Raamatun mukaiset kirjoitukseni ym. Vain hataralla pohjalla olevasta opista turvaudutaan moiseen raukkamaisuuteen kuten ennen kommunistisissa maissa erityisesti ddr:ssä ja siellä juuri tuo katolicin esikuva stasi toimikin. Tämä katolic ja kumpp. Ovat tehneet jo monta murha yritystä minua kohtaan siinä kuitenkaan onnistumatta Kiitos Jumalalle. On yritetty liikenteesä kiilata autolla päälle ja yritetty ajaa päälle ym. aina kuitenkin ovat epäonnistuneet, kuten arabit Israelin mereen ajamisessa. Samoin oli Martti Lutherinkin laita. Hänet paavi julisti lainsuojattomaksi ja roviolla poltettavaksi ja heti kun vain joku hänet tapaa pitää hänet välittömästi surmattava. Tämä käsky on varmasti tullut myös paavilta minua kohtaan, kun olen astunut paavin varpaille mikä ei ole muuta kuin s.a.a.t.a.n.a.s.t.a tullut antikristus.Hoitoahan sinä tarvitset!
- .....
... kirjoitti:
Hoitoahan sinä tarvitset!
Samaa mieltä! Aiheuttaa myös vain eripuraa kristillisien suuntausten välille. Luther fanaatikko.
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Olen uusi Matti Luther
Tuosta saa vaan maksaa kalliin hinnan. Olen joutunut monien hyökkäysten kohteeksi s.a.a.t.a.n.a.n ja sen kätyreiden jehovan todistajien ja katollisten vuoksi. Katoliset sensuroivat kuten stasi ja poistavat kaiken minun Raamatun mukaiset kirjoitukseni ym. Vain hataralla pohjalla olevasta opista turvaudutaan moiseen raukkamaisuuteen kuten ennen kommunistisissa maissa erityisesti ddr:ssä ja siellä juuri tuo katolicin esikuva stasi toimikin. Tämä katolic ja kumpp. Ovat tehneet jo monta murha yritystä minua kohtaan siinä kuitenkaan onnistumatta Kiitos Jumalalle. On yritetty liikenteesä kiilata autolla päälle ja yritetty ajaa päälle ym. aina kuitenkin ovat epäonnistuneet, kuten arabit Israelin mereen ajamisessa. Samoin oli Martti Lutherinkin laita. Hänet paavi julisti lainsuojattomaksi ja roviolla poltettavaksi ja heti kun vain joku hänet tapaa pitää hänet välittömästi surmattava. Tämä käsky on varmasti tullut myös paavilta minua kohtaan, kun olen astunut paavin varpaille mikä ei ole muuta kuin s.a.a.t.a.n.a.s.t.a tullut antikristus.Odinin, jumalten kuninkaan maan päälle asettamana varajeesuksena käsken sinua uusluther vaikenemaan iäksi.
Kristinuskonharha on tällä päivämäärällä lakkautettu ja ne kolmiomaisen kristinuskonharhan epäjumalan kärjet suljettu alimpaan helvettiin oikeudetta jumalina esiintymisen vuoksi.
Thorin raivo kohtaa tätä viestiä epäilevää.
- körink
mara!
Tämä nyt on verrattoman kesyä mössöä verrattuna siihen, mitä Jahve itse lupasi juutalaisten kohtaloksi! Häntä säesti Paavali ja itse Jeesus sapekkailla kommenteillaan.
Tämä näkyy unohtuvan, samoin kuin se, että katolinen kirkko on tappanut varmaan eniten juutalaisia, jopa Hitleriä enemmän ja kortensä ovat kantaneet kekoon kaikki n.s. "sivistysvaltiot"- vuoronperään. Näistä vaan ei häveliäisyyssyistä pukahdeta - Lutherista kylläkin kaikista tuuteista.
En puolustele kenenkään törkeyksiä. vaan trasapuolista tuomitsemista ja arviota. - kristitty t
Apostolinen sääntö on pakanoille viettäää sunnuntaita lepopäivänä, ettteivät haaaksirikkoutuisi Mooseksen lakiin! Paavali haaksirikkoutui, kun luulivat Paavalin kuljettaneen ympärileikkkaamattomia Jerusalemin tempeliin! Pelkkä luulotauti haaksirikkoutti Apostolii Paavalin! Kyllä Jumala on määrännyt Mooseksen Lain juutalaisille ja voi heitä jos eivät noudata, niinkuin teki kymmenen sukukuntaa, jotka Jumala joutui poistamaan Pyhältä Maalta. Luther oli vväkevä saarnaaja ja Lutherin saarnat sopivat pakanoille, jotka ymmärtävät niiitä oikein! Ei Luther tarkoittanut sanan mukaisestii nuita, vaan varoitteli vain, ettei kävisi samoin kuin juutalaisille, jotka joutuivat v.70 jKrs hajoituksen kohteeksi!
- ....
"Ei Luther tarkoittanut sanan mukaisestii nuita, vaan varoitteli vain, ettei kävisi samoin kuin juutalaisille"
Kyllä Luther tarkoitti mitä sanoi. Ja hänen sanomisiensa pohjalta toimittiin myös käytännössä.
Mooseksen liitto ei myöskään ole enää voimassa vaan Uusi liitto on tarkoitettu kaikille ihmisille, myös juutalaisille.
- huokaisen syvään...
Eikö tuostakin pitäisi jotain jo osata päätellä, nykypäivän "fiksujen" ihmisten, vai oletteko tavanneet moniakin pää kirkkaana kuolinvuoteellaan?
Menkää katsomaan kuolevia, niin selviää, ettei siinä ihan samassa tilassa olla kuin tässä. Harva meistä nukkuu pois suloisen kauniisti, ajatukset ja pää kirkkaana loppuun asti pysyen.
Vai että sillä tavalla, vai että tällaista täällä nyt sitten mainostetaan, jonkun kuolinvuodehoureita.- _^_
Kyllä Luther kuoli noiden kirjoitustensa takia, kun kävi Jumalan silmäterään kiinni (juutalaisiin). Lutherin vihamielinen toiminta ja asenne oli jatkunut jo pitkään.
- kummastunut
Ja mitä tämä tekopyhäily on, eikö kannattaisi miettiä, vainoaako ehkä itse tällä hetkellä juutalaisia jollain tapaa? Tai ketä tahansa?
- kyllästynyt tosiaan
Vihapuheiden puhuminen on jo vainoamista.
Täällähän niitä pidetään, kuka mistäkin ja kenestäkin.
Kuollut ihminen ei pysty enää edes puolustautumaan.
Tänne ollaan synnytty mukaviin oloihin, ei ole meillä sellaiset olot kun oli 1500-luvulla. Ei ole sotaa ollut omassa maassa pitkään aikaan. Mistä te oikein kaikki natkutatte ja syyttelette sekä toisianne että joitain historian henkilöitä?
- kyllästyttävää
Miksi täällä ei koskaan näy Nietschzestä kirjoituksia, hänhän oli todellinen Hitlerin ihailun kohde, ja tältä hän sai yli-ihmisoppinsa, joka sitten tietysti senaikaisen muun historiallisen kehityksen kanssa (siihen aikaan oli muutenkin rotuopit muodissa) johti juutalaisten vainoihin.
Miten joku Luther voi olla vastuussa siitä, olisiko hänen pitänyt tulla haudasta estämään tuon kirjan käyttö (mikäli tuo nyt edes pitää paikkansa). Hehän elivät ihan eri aikana?
Mihin näillä kirjoituksilla pyritään, mikä näissä on ideana?
Osaavatko aloittajat koskaan kuvitella, minkälaista elämä ylipäätään oli 1500-luvulla?
Mikä taho käyttää tätä muoti-ilmiötä hyväkseen? (Balttiksen lisäksi, tietysti) tämän kirjan jatkuvaa jankutusta luterilaisuus-palstallakin.- Viatonsivustakatsoja
Tämähän on ilmiselvä katollinen agenda. Pidetään jotain 450 v ennen Hitleriä kirjoitettua kirjaa pöydällä, jotta unohtuisi se ikävä tosiasia, että Hitler, Mussolini ja Franco olivat katollisia. Mussolini antoi paaville Vatikaanin ja Vatikaani hieroi valtiosopimuksen Hitlerin kanssa. Taisi olla Mein Kampf jesuiittojen käsialaa ja Pius XII piileskeli kanarialintunsa kanssa piilossa, kun olisi pitänyt ottaa kantaa kansanmurhaan.
- lopen kyllästynyt
Sen lisäksi on huonot historian tiedot, ei Saksa ole koskaan ollut kokonaan luterilainen maa, kuten Suomi ja Ruotsi, joissa se on ollut aina suurempana kirkkona. Saksa oli paremminkin jakautunut katoliseen ja luterilaiseen kirkkoon, molempia yhtä paljon tai sitten vain hieman enemmän luterilaisuutta(ja on yhäti, vaikka tietysti samalla tavalla maallistunut).
Itse asiassa olisi hyvä, jos Suomessakin olisi näin, sillä kaikkien roikkuminen vihaamassaan luterilaisessa kirkossa on rasittavaa. Tästä onkin tulossa kaikkien uskontojen kirkko, ei siis välttämättä enää pelkästään kristinuskon edes.- lopen kyllästynyt
Itse asiassa kun tarkemmin ajattelee, tästä on tulossa kaikkien maailmankatsomusten kirkko. Eli ateistinkin pitäisi päästä sanomaan sanansa väliin, sekä sellaisten, jotka eivät kuulu kirkkoon, että sellaisten jotka jostain arvoituksellisesta syystä kuuluvat siihen.
Ihan samalla tavalla kun perustetaan jalkapalloseura tai -yhdistys, jossa on omat tietyt asiansa, niin on kirkossakin. Jos kokee, että tämä ei ole se yhdistys, johon haluaa kuulua, perustaa omansa eikä ala väittelemään sen kanssa, mikä yhdistys tämän pitäisi olla. - ateisti-
lopen kyllästynyt kirjoitti:
Itse asiassa kun tarkemmin ajattelee, tästä on tulossa kaikkien maailmankatsomusten kirkko. Eli ateistinkin pitäisi päästä sanomaan sanansa väliin, sekä sellaisten, jotka eivät kuulu kirkkoon, että sellaisten jotka jostain arvoituksellisesta syystä kuuluvat siihen.
Ihan samalla tavalla kun perustetaan jalkapalloseura tai -yhdistys, jossa on omat tietyt asiansa, niin on kirkossakin. Jos kokee, että tämä ei ole se yhdistys, johon haluaa kuulua, perustaa omansa eikä ala väittelemään sen kanssa, mikä yhdistys tämän pitäisi olla.Ei ateistilla olisi sanottavaa jos kirkko ei nauttisi yhteiskunnallista erityisasemaa. Vapaat suunnat elävät jo omillaan ilman että täytyy yhteisöverostakin saada se siivunsa.
Laitetaan vielä muistin virkistykseksi, mitä Luther kirjoitti juutalaisista:
"Miten minun on nyt tämän turmeltuneen, kirotun juutalaiskansan kanssa meneteltävä?
Näin:
1) heidän synagoogansa tai koulunsa sytytettäköön tuleen, ja mikä ei tahdo palaa, se peitettäköön ja umpeenluotakoon maalla, ettei ikänä yksikään ihminen näkisi siitä kiveä eikä kuonaa.
2 ) talonsakin samalla tavalla rikkirevittäköön ja hävitettäköön, sillä niissäkin he harjoittavat samaa, mitä he kouluissaan harjoittavat.
3)heiltä otettakoon pois kaikki heidän rukouskirjansa ja Talmudin selityksensä, joissa sellaista epäjumalanpalvelusta, sellaisia valheita, kirouksia ja jumalanpilkkaa opetetaan.
4) heidän rabbiineitaan kiellettäköön elämän ja hengen menettämisen uhalla vast'edes opettamasta.
5) juutalaisilta kokonaan peruutetaan tien ja saattovartion käyttöoikeus, sillä heillä ei ole maaseudulla mitään tekemistä, koska he eivät ole herroja, ei virkamiehiä eivätkä kauppiaita tai sentapaisia.
6) heiltä kiellettäköön koronkiskominen, jonka heiltä Mooses on kieltänyt, koska he eivät ole omassa maassaan eivätkä vieraiden maiden herroja, ja heiltä
otettakoon kaikki omaisuus ja hopea- ja kultakalleudet ja pantakoon syrjään talletettaviksi.
7) nuorille voimakkaille juutalaismiehille ja juutalaisnaisille annettakoon käteen varsta, kirves, kuokka, lapio, rukki, värttinä ja annettakoon heidän ansaita leipänsä otsansa hiessä, kuten Aadamin lasten osaksi on määrätty."
Suosittelen jokaista lukemaan itse Lutherin teoksen Juutalaisista ja heidän valheistaan, ennen kuin alkaa väittämään että ei se Luther mikään antisemitisti ollut:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26563/Luther.pdf
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä402967- 652364
- 1742314
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?331998- 171385
Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411346Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?221343- 101224
- 131208
- 221201