Kysy mormonikirkosta eroamisesta

Ent. mormoni

Koska en lue kaikkia keskusteluja enkä varsinkaan avaa linkkejä, joiden yhteydessä ei ole omaa kommenttia, minulta on voinut jäädä huomaamatta jotain mormoneista eroamiseen liittyviä. Huolimatta mormonien asiattomasta kielenkäytöstä ja mormoneista eronneiden nimittelystä kahjoiksi, täyskahjoiksi tai mielisairaiksi kuten esimerkiksi paranoidiseksi skitsofreenikoksi, olen valmis vastaamaan kirkosta eroamista ja eroamisen syitä koskeviin kysymyksiin.

Mikäli en pysty kaikkeen vastaamaan, muut keskustelupalstaa seuraavat entiset mormonit auttavat. Jos emme yhdessäkään löydä vastausta, etsin vastauksen vieraskielisilta entisten mormonien sivustoilta. Teen sellaisessa tapauksessa tiivistelmän ja suomennan vastauksen sen sijaan, että linkittäisin sivukaupalla englannin kielistä tekstiä, kuten palstalla on tavallisempaa.

Voit kysyä aivan mitä haluat. Ainoa vaatimus on, että kysymys on Suomi24:n sääntöjen mukainen eikä sisällä esimerkiksi rasismia tai kiihottamista toista kansanryhmää vastaan. Kysymyksen ei tarvitse olla "asiallinen", koska tyhmiä kysymyhksiä ei ole olemassakaan!.Kysy siis rohkeasti kaikesta mikä mormoneista eroamisessa askarruttaa!

En vastaa tietopiirini ulkopuolelle meneviin kysymyksiin, kuten siihen mikä on Elohimin tai Muumipeikon kengännumero. Silloin vastaan sen ainoan rehellisen vastauksen, joka Muumipeikon kengän numerosta voidaan antaa, eli "en tiedä'".

Pystyn tarkistamaan keskusteluketjun seuraavien kahden viikon ajan päivittäin, koska olen nyt kesälomalla.

25

878

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän

kahjotkin voivat erota mormonikirkosta, eikö vain?

• Ent. mormoni

Kyllä voivat. Mormonikirkosta eroaminen tapahtuu niin, että käyt joko henkilökohtaisesti missä tahansa maistraatissa tai lähetät kirjeen mihin tahansa maistraattiin. Kirjeessä kerrot haluavasi erota mormonikirkosta.

Erosi mormonikirkosta astuu voimaan heti, kun kirjallinen eroamisilmoituksesi on jätetty tai saapunut maistraattiin. Kun kirkosta eroamisesi on rekisteröity väestötietojärjestelmään, maistraatti toimittaa sinulle vahvistuksen eroamisestasi.

Tämän jälkeen voit joko jäädä kirkkoihin kuulumattomaksi tai liittyä johonkin sellaiseen kirkkoon, joka pystyy vastaamaan hengellisiin tarpeisiisi.

• Sivullinen.

Voit toki erota. Tuossa ylempänä jo annettiin yksityiskohtaiset ohjeetkin.

• ENTINEN ,JT.
        Ent. mormoni kirjoitti:

Kyllä voivat. Mormonikirkosta eroaminen tapahtuu niin, että käyt joko henkilökohtaisesti missä tahansa maistraatissa tai lähetät kirjeen mihin tahansa maistraattiin. Kirjeessä kerrot haluavasi erota mormonikirkosta.

Erosi mormonikirkosta astuu voimaan heti, kun kirjallinen eroamisilmoituksesi on jätetty tai saapunut maistraattiin. Kun kirkosta eroamisesi on rekisteröity väestötietojärjestelmään, maistraatti toimittaa sinulle vahvistuksen eroamisestasi.

Tämän jälkeen voit joko jäädä kirkkoihin kuulumattomaksi tai liittyä johonkin sellaiseen kirkkoon, joka pystyy vastaamaan hengellisiin tarpeisiisi.

EROSIN ,JEHOVAN TODISTAJISTA,.

JA NYT MEEN MORMOONI KOKSAAN

KÄYMÄÄ ,ELOKUUSA.

PETYIN ,JT,. USKONTOON.

• Ent. mormoni
        ENTINEN ,JT. kirjoitti:

EROSIN ,JEHOVAN TODISTAJISTA,.

JA NYT MEEN MORMOONI KOKSAAN

KÄYMÄÄ ,ELOKUUSA.

PETYIN ,JT,. USKONTOON.

Toivottavasti löydät itsellsi hengellisen kodin, jos sellaista kaipaat.

Jehovantodistajista eroamisessa on se ikävä puoli, että he karttavat eronnutta ja sen vuoksi katkeaa yhteys jehovantodistajasukulaisiin ja oman entisen seurakunnan jäseniin.

Mormonit ottavat tavallisesti kokousiin tulijat ystävällisesti vastaan. He yrittävät kovasti saada uusia jäseniä, niin kuin muutkin pienet kirkot.

Sinulla on sitten huomenna sunnuntaina mielenkiintoinen päivä!

• Siis mitä?
        Ent. mormoni kirjoitti:

Toivottavasti löydät itsellsi hengellisen kodin, jos sellaista kaipaat.

Jehovantodistajista eroamisessa on se ikävä puoli, että he karttavat eronnutta ja sen vuoksi katkeaa yhteys jehovantodistajasukulaisiin ja oman entisen seurakunnan jäseniin.

Mormonit ottavat tavallisesti kokousiin tulijat ystävällisesti vastaan. He yrittävät kovasti saada uusia jäseniä, niin kuin muutkin pienet kirkot.

Sinulla on sitten huomenna sunnuntaina mielenkiintoinen päivä!

Miten niin? Elokuussa hän mormonikirkkoon on menossa käymään . Luetko yleensäkään mitä kirjoitetaan?

• Lattekahvi

Miten eronnut mormoni pystyy elämään "ulkopuolisessa" maailmassa, kun entiset ohjeet ja ehdottomuudet eivät enää ole painolastina?
      Kestääkö kauan päästä eroon uskonnon määräyksistä omassa elämässä? Eivätkö ne kuitenkin ole sisäänkirjoitettuna exänäkin omaatuntoa kalvamassa?

• Ent. mormoni

Monelle tiukan uskonnollisen kasvatuksen saaneelle irtoamisprosessi on kivulias ja kestää pitkään. Olen seurannut näitä kasvuprosesseja paitsi entisten mormonien myös yhden vanhoillislestadiolaisen ja kahden jehovantodistajan kohdalla.

Minä lähdin mormoneista niin ovet paukkuaen, että olin sen jälkeen vuosikausia ateisti. Kesti pitkään, ennen kuin löysin itselleni hengellisen kodin ja seurakunnan, mutta en kuulu mihinkään kirkkoon.

Määräyksistä pääsin varmaan eroon muita helpommalla siksi, että en ole koskaan käynyt temppelissä ja osallistunut niissä tehtäviin rituaaleihin.

"Kymmenykset" maksan mielelläni palkasta pidätettävinä veroina ja antamalla rahaa ja muuta apua ja tukea itseäni heikommassa asemassa oleville.

Mormonismista on jäänyt myös hyvää, kuten viisauden sana. Teetä ja kahvia käytän, mutta alkoholi tai tupakka saati huumeet eivät ole terveyttä pilaamassa. Luultavasti tuon olisi oma järki sanonut muutenkin, mutta viisauden sana on minun mielestäni paras asia mormonismissa.

Jos vielä noudattaisivat kirkkonsa oppia siitä, että liha on tarkoitettu syötäväksi vain nälänhädän aikana ja talvella (ajoittain), olisi vielä parempi. Jostain syystä mormonit mielellään unohtavat tämän uskontonsa ruokavaliosuosituksen.

Minun omaatuntoani eivät kalva mormonismin määräykset. Sen sijaan kristinuskon opetukset lienevät niin syvälle suomalaiseen kulttuuriin kirjoitetut, että kymmenen käskyä ja pyrkimys niiden noudattamiseen on luissa ja ytimissä. Minun mielestäni ne kelpaavat edelleen hyvän elämän ohjenuoraksi ja omatunto kolkuttaa jos niitä tulee rikkoneeksi - niin kuin usein käy, varmaan muillekin kuin minulle. Onneksi on joka aamu armo uus, kuten hengellisessä laulussa sanotaan.

• Lattekahvi
        Ent. mormoni kirjoitti:

Monelle tiukan uskonnollisen kasvatuksen saaneelle irtoamisprosessi on kivulias ja kestää pitkään. Olen seurannut näitä kasvuprosesseja paitsi entisten mormonien myös yhden vanhoillislestadiolaisen ja kahden jehovantodistajan kohdalla.

Minä lähdin mormoneista niin ovet paukkuaen, että olin sen jälkeen vuosikausia ateisti. Kesti pitkään, ennen kuin löysin itselleni hengellisen kodin ja seurakunnan, mutta en kuulu mihinkään kirkkoon.

Määräyksistä pääsin varmaan eroon muita helpommalla siksi, että en ole koskaan käynyt temppelissä ja osallistunut niissä tehtäviin rituaaleihin.

"Kymmenykset" maksan mielelläni palkasta pidätettävinä veroina ja antamalla rahaa ja muuta apua ja tukea itseäni heikommassa asemassa oleville.

Mormonismista on jäänyt myös hyvää, kuten viisauden sana. Teetä ja kahvia käytän, mutta alkoholi tai tupakka saati huumeet eivät ole terveyttä pilaamassa. Luultavasti tuon olisi oma järki sanonut muutenkin, mutta viisauden sana on minun mielestäni paras asia mormonismissa.

Jos vielä noudattaisivat kirkkonsa oppia siitä, että liha on tarkoitettu syötäväksi vain nälänhädän aikana ja talvella (ajoittain), olisi vielä parempi. Jostain syystä mormonit mielellään unohtavat tämän uskontonsa ruokavaliosuosituksen.

Minun omaatuntoani eivät kalva mormonismin määräykset. Sen sijaan kristinuskon opetukset lienevät niin syvälle suomalaiseen kulttuuriin kirjoitetut, että kymmenen käskyä ja pyrkimys niiden noudattamiseen on luissa ja ytimissä. Minun mielestäni ne kelpaavat edelleen hyvän elämän ohjenuoraksi ja omatunto kolkuttaa jos niitä tulee rikkoneeksi - niin kuin usein käy, varmaan muillekin kuin minulle. Onneksi on joka aamu armo uus, kuten hengellisessä laulussa sanotaan.

Olen samaa mieltä kymmenen käskyn noudattamisessa, ihan oikeina moraalisina ohjeina, ilman minkään uskonnon väritystäkään.
        Kunnioitus, auttaminen, rehellisyys väkivallattomuus, jne ovat hyvä ohjenuora jokaiselle.

Näkis vaan! Mutta maailma on tainnut unohtaa käskyt kaikkialla.

• M.E.L.

Ihan hyvin :)

On kuin katujyrä nostettaisiin pois niskasta.

Elämä on sitä elettäväksi TARKOITETTUA elämää sekopäisen ja rahaa vaativan kultin pompotuksen sijaan.

Suosittelen LÄMPIMÄSTI.

• Lattekahvia vielä

Kysyn kun luvan annoit, vielä tyhmän kysymyksen niistä alusvaatteista, joista niin moneen kertaan on tälläkin palstalla puhuttu ja linkit annettu mallistoon.

Käyttääkö normaali suomalainenkin ihminen näitä vaatteita ja pitää niitä uskontonsa tärkeänä osana?
      Kuvittelen vain, että aikuisena ihmisenä yllättäen kääntyisin mormoniuskoon ja joutuisin tilaamaan alusvaatteeni Amerikasta asti. Uusi uskoni joutuisi todelliselle koetukselle siinä vaiheessa. Samoin rahatilanteeni.
      Nykypäivän normaali ihminen vaihtaa alusvaatteensa päivittäin, millainen sijoitus tuollaisten vaatteiden hankinta olisi ja mikä on niiden materiaali.

Moni asia on arvoituksellinen. Tämä on yksi niistä.
      Oliko Smith vaatevalmistaja?

• Ent. mormoni

Temppeli-ihokas eli kotoisasti garment on alusasu, jota pitävät vain täysi-ikäiset ja omat temppelitoimituksensa saaneet mormonit. Ihokasta tulee käyttää jatkuvasti, poikkeuksena jotkut urheilulajit, uimapuku ja muut vastaavat.

Mormonialusasut eivät ole erityisen kalliita. Tavallinen ihminen pärjää 7 alusvaatekerralla, joiden hinnaksi tulee Amerikasta ostettuna noin 40 euroa, materiaalista riippuen voivat olla myös huomattavasti kalliimmat. Tuo on halvimman materiaalin hinta.

Uskoisin että suomalaiset mormonit tilaavat niitä kimppatoimituksina ja jakavat keskenään mahdolliset lähetys- ja tullikulut.

Garmenteissa on useita eri materiaalivaihtoehtoja, kuten
        - Carinessa II, mikrokuitupolyesteri, jossa on mukana 9% spandexia (elastaania)
        - Corban joka on 100% polyesteriä
        - Cotton-Poly -jersey, jossa on 50% puuvillaa ja 50% polyesteriä. Sama materiaali on saatavissa myös joustinneuloksena eli ribbinä, naisten malleissa pitsireunukset
        - 100% puuvillajersey, pitsein naisten malleissa

Kalliimpia ovat luksusmateriaalit, kuten
        - Dri Lux, joka siirtää kosteuden pois iholta urheilutekstiilien tapaan. materiaali on nopeasti kuivuvaa ja ehkäisee hienhajua, pitsit
        - DriSilgue on meillä Suomessakin tuttu naisten parempi alusvaatemateriaali. kevyt ja ilmava tekosilkki, pitsit
        -NylonMesh on kevyt verkkomainen 100% polyesteri, pirsit
        - Thermax on polyesteriä, joka säätelee kehon lämpötilaa, pitsit naisten malleissa

tiedot tekstiileistä englanniksi tässä linkissä:
        http://store.lds.org/webapp/wcs/stores/servlet/FabricDescriptionView?catalogId=&langId=-1&storeId=715839595

Varminkin mormonivaimot valvovat miestensä garmenttien käyttöä, joiden uskotaan estävän aviomiestä menemästä pahoille teille vieraisiin. Taikauskoisimmat mormonit myös uskovat garmentien varjelevan onnettomuuksilta.

Mormoneilla on myös erityiset vaatteet, joita käytetään vain temppelitoimituksissa. Niiden hintaa en saanut selville, kun en viitsinyt kirjautua sivustolle.

Smith kehitteli garmentit yhdessä ammattitaitoisen ompelijan kanssa. Tärkeintä mormonille on niissä olevat tekstiiliin ommellut merkit, materiaalit ja mallit ovat vaihdelleet aikojen saatossa.

Utahissa oli aikoinaan pulaa työpaikoista ja mormonituotteiden valmistaminen on osavaltiolle merkittävä tulonlähde.

Uskoisin että nuo paremmista materiaaleista valmistetut garmentit ovat käytössä suunnilleen yhtä mukavia kuin muutkin alusvaatteet. Kesäkuumalla garmentit ja hihat ja lahkeet saattavat tuntua olevan liikaa, koska useimmat tavalliset ihmiset jättävät kesällä paidan tai puseron alta pois hihallisen aluspaidan.

Laittamalla Google-kuvahakuun sanat temple garment 2014 saat näkyhviin alusasuja ja muitakin mromoniasusteita.

• Voisitko ihan lyhyesti ja yksinkertaisesti kertoa mormonien opetuksen mihin liittyy Kolob-tähti? Olen kuullut siitä vähän palasia sieltä sun täältä mutta kokonaiskuvaa minulla ei ole.

Liittyykö asia johonkin nimenomaiseen Raamatun tai MK:n kohtaan?

• Kolob

on vertauskuva Jumalan asuinpaikasta. Eimormonit ymmärtämöttömyyttään ottavat senkin kirjaimellisesti, koska siitä tehdyllä olkinukella on mukava naureskella mormoneille, puskista.

• " [Kolob] on vertauskuva Jumalan asuinpaikasta."

Mikä tekstissä osoittaa sen vertauskuvauksi?

• Kolob
        exhellari86 kirjoitti:

" [Kolob] on vertauskuva Jumalan asuinpaikasta."

Mikä tekstissä osoittaa sen vertauskuvauksi?

MIllä kohtaa tähtikarttaa lukee Kolob?

Intuitio kertoo sen, esim. aspergerit eivät ehkä näe vivahteita.

• Ent. mormoni
        Kolob kirjoitti:

MIllä kohtaa tähtikarttaa lukee Kolob?

Intuitio kertoo sen, esim. aspergerit eivät ehkä näe vivahteita.

Smith keksi paljon uusia sanoja. Kolobhan on äänneasultaan kiva englanniksi ja myös suomeksi, joten mikä ettei?

Hauskimmat ovat minusta Mormonin kirjassa mainitut eläimet kumomi ja kurelomi. Oikein kivoja sanoja. Niitä ei löydy mistään luonnontieteellisistä lajien taksonomioista. Ei tiedetä edes sitä, ovatko nuo Mormonin kirjan eläimet lintuja, nisäkkäitä, matelijoita vai kenties sammakkoeläimiä.

• Ent. mormoni

Kolobista puhutaan Aabrahamin kirjan luvusa 3. Tuosta on tulkittu että kirkon uskon mukainen Jumala, Elohim asuu planeetalla, jonka lähin tähti (= siis sen aurinko?) on nimeltään Kolob.

Mormoninimimerkki Tapani1 on jossain keskusteluketjussa kertonut Joseph Smith Juniorin viitanneen Pohjantähden suuntaan, jolla suunnalla siis myös Kolob sijaitsisi.

Mormonismin Jumalan ajanlasku menee Aabrahamin kirjan mukaan myös Kolobin aikaa eikä kuten meillä ihmisillä, joilla yksi kierros aurongon ympäri on yksi vuosi.

Kolobista kerrotaan (minun mielestän)i kovin sekavasti Aabrahamin kirjassa. Johtuisiko sekavuudesta, että kirkossa ei paljon Kolobista puhuta, koska siitä on vaikea mitään selkeästi opettaa.

Aabrahamin kirjan perusteella. Mormonit joka tapauksessa uskovat Elohim-jumalansa asuvan Kolobin lähellä. Jumalalla on luuta ja lihaa oleva ruumis jossa ei ole verta ja hänellä on vaimo tai vaimoja, joiden kanssa jumala on saanut henkilapsia, jotka aikanaan saavat fyysisen ruumiin syntymällä maan päälle.

lainaus Aabrahamin kirjasta:
      " 3 ja Herra sanoi minulle: Nämä ovat hallitsevat tähdet; ja suuren nimi on Kolob, koska se on lähellä minua, sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi; minä olen asettanut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.

4 Ja Herra sanoi minulle urimin ja tummimin kautta, että Kolob oli Herran tavan mukaan, mitä tulee sen kiertojen aikoihin ja vuodenaikoihin; että yksi kierros oli päivä Herralle hänen laskutapansa mukaan, ja se oli tuhat vuotta sen ajan mukaan, joka on säädetty sille, jonka päällä sinä seisot. Tämä on Herran ajan laskutapa, Kolobin laskutavan mukaan. "

lähde:
      https://www.lds.org/scriptures/pgp/abr/3.24-25?lang=fin

• Kiitos Ent. Mikä on sinun käsityksesi: onko teksti tarkoitettu kirjaimelliseksi vai vertauskuvalliseksi? Miksi?

• Ent. mormoni
        exhellari86 kirjoitti:

Kiitos Ent. Mikä on sinun käsityksesi: onko teksti tarkoitettu kirjaimelliseksi vai vertauskuvalliseksi? Miksi?

Luin nyt äsken tästä samasta ketjusta ensimmäistä kertaa, että se olisi vertauskuvallista. Siihen aikaan kun itse olin mormoni, sitä pidettiin realistisena - tai se ainakin sellaisena opetettiin.

• manivesti
        exhellari86 kirjoitti:

Kiitos Ent. Mikä on sinun käsityksesi: onko teksti tarkoitettu kirjaimelliseksi vai vertauskuvalliseksi? Miksi?

Ikinä en ole minäkään kuullut että Kolob olisi vertauskuvallinen.
        Paitsi siten että Kolob voi olla vertauskuva Jeesuksesta Kristuksesta - kuitenkin siten että se silti on todellinen tähti jota voidaan samalla pitää vertauskuvana Kristuksesta ("suuren nimi on Kolob, koska se on lähellä minua, sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi; minä olen asettanut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot." eli Kristuskin on lähinnä Jumalaa, hallitsee etc. etc.)

• exhellari86 kirjoitti:

Kolob ei ole vertauskuva, vaan todellinen Jumalan asuinpaikkaa lähinnä oleva tähti.

Se, millä ei-mormonit oppia ovat pilkkanneet, on väite, että tähti itse olisi Jumalan asuinpaikka, vaikkei ole.

• to..
        lehi kirjoitti:

Kolob ei ole vertauskuva, vaan todellinen Jumalan asuinpaikkaa lähinnä oleva tähti.

Se, millä ei-mormonit oppia ovat pilkkanneet, on väite, että tähti itse olisi Jumalan asuinpaikka, vaikkei ole.

Ei kai se tähteys ole syy, vaan että teidän jumalallenne uskotaan olevan tietty asuinpaikka, joka nyt tarkasti ottaen on jonkun tähden läheisyydessä tietyssä avaruuden osassa.

• MIten sinä

pystyt eroavia auttamaan, kun et itsekään vielä vuosikymmenten jälkeen tiedä, oletko edeleen MAP -kirkon jäsen vai et.

• Ent. mormoni

Ei minua haittaa se, että mormonit pitävät rekisterissään sekä eronneita että vainajia. Ensimmäinen olen, jälkimmäinen en toistaiseksi.

Oma häpeänsä nuo virheelliset rekisterimerkinnät, vaikka sanovat olevansa järjestyksen kirkko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe