jos mä tiedän että sektorin tilavuus on 4,156cm niin miten mä pystyn laskemaan sen massan?
joku matikkanero auttaa pliis!!
12
232
Vastaukset
- En minäkään
a) Sektori on tasokuvio, eikä sillä näin ole tilavuutta. Pinta-ala sillä sitävastoin on.
b) Tilavuuden yksikkö on sitä paitsi cm³.- jokuvaan9
On olemassa myös pallosektoreita. Mutta en tiedä, mitä kysyjä haluaa.
- apuaentajua
mulla on tällane matikan kotityö missä kysytään juustopalan tilavuus ja massa.. oon netistä ettiny ja kyselly kavereilta yli 2h ja en vieläkään saa mistään vastausta... ja en tosiaan osaa kännykällä kirjoittaa kuutiojuurta
- En minäkään
Olisi tietysti ollut aivan kiva tietää, onko kyse pallo- vai tahkojuustosta. Hyvällä tahdolla voi tietysti arvata, että kyse on tahkojuustosta, josta leikataan ympyrän sektorin muotoinen palanen. Tilavuus tällaisella kappaleella on tietenkin sektorin ala kerrottuna tahkon paksuudella.
Massan määrittämiseksi tarvitaan tieto juuston tiheydestä. Joissakin lähteissä mainitaan kovien juustojen tiheydeksi 1,5–1,7 kg/dm³.
Kyse ei ollut kuutiojuuresta vaan kuutiosta. Yleinen tapa kirjoittaa eksponentti riville on seuraavanlainen: 1,5–1,7 kg/dm^3. - apuaentajua
En minäkään kirjoitti:
Olisi tietysti ollut aivan kiva tietää, onko kyse pallo- vai tahkojuustosta. Hyvällä tahdolla voi tietysti arvata, että kyse on tahkojuustosta, josta leikataan ympyrän sektorin muotoinen palanen. Tilavuus tällaisella kappaleella on tietenkin sektorin ala kerrottuna tahkon paksuudella.
Massan määrittämiseksi tarvitaan tieto juuston tiheydestä. Joissakin lähteissä mainitaan kovien juustojen tiheydeksi 1,5–1,7 kg/dm³.
Kyse ei ollut kuutiojuuresta vaan kuutiosta. Yleinen tapa kirjoittaa eksponentti riville on seuraavanlainen: 1,5–1,7 kg/dm^3.Koko juusto on siis halkaisijaltaan 42cm ja korkeudeltaan 12.5cm ja sen tiheys on 1110kg/m^3 ja siitä palasta tiiän vaa et sen kulma on 40°
apuaentajua kirjoitti:
Koko juusto on siis halkaisijaltaan 42cm ja korkeudeltaan 12.5cm ja sen tiheys on 1110kg/m^3 ja siitä palasta tiiän vaa et sen kulma on 40°
Eikös se sektorin pinta-ala ole 40/360 osa siitä koko ympyrän pinta-alasta? Lähtiskö sitä kautta aukeamaan?
apuaentajua kirjoitti:
Koko juusto on siis halkaisijaltaan 42cm ja korkeudeltaan 12.5cm ja sen tiheys on 1110kg/m^3 ja siitä palasta tiiän vaa et sen kulma on 40°
Painaa vajaan neljännesleiviskän.
- Kysymyskriitikko
Tässä on taas tyypillinen palstan koulutehtävään liittyvä ketju. Aloitus on parahdus, josta ei saa muuta selvää, kuin että jotakin olisi pitänyt laskea mutta ei ole osattu. Tiukalla kuulustelutekniikalla selviävät vähitellen olennaiset tiedot tehtävän ratkaisemiseksi.
Miksi ei heti alussa kysytty: "Juustotahkon halkaisija on 42 cm ja korkeus 12,5 cm sekä juuston tiheys 1110 kg/m³. Tahkosta leikataan 40 asteen sektorin kokoinen juustopala. Miten lasken palan tilavuuden ja massan, kun en oikein itse hoksaa."?
Olisi nimittäin päästy paljon lyhemmällä ketjulla.- 9+1
juurikin näin
- apuaentajua
Koska kysymys oli aluksi eri kunnes tajusin, että tilavuus jonka mainitsin olikin väärä...ja tosiaan tuli pieni stressi ku jos ei tää työ maanantaihin mennessä valmis niin en pääse kurssia läpi
- Luulen tajuavani
apuaentajua kirjoitti:
Koska kysymys oli aluksi eri kunnes tajusin, että tilavuus jonka mainitsin olikin väärä...ja tosiaan tuli pieni stressi ku jos ei tää työ maanantaihin mennessä valmis niin en pääse kurssia läpi
Minäpä kerron päättelyketjun, jolla asiaa olisit voinut lähestyä. Olettamus tosin on, että olisit mahdollisesti osannut laskea koko juustotahkon tilavuuden ja painon.
Jos koko juustotahkon tilavuus on V kuutiosenttimetriä, niin puolen tahkon tilavuus on silloin V/2 kuutiosenttimetriä. Samalla tavalla myös kolmasosa tahkon tilavuus on V/3 kuutiosenttimetriä. Kolmasosatahkon sektorin keskuskulma on 360/3 = 120 astetta. Kolmasosatahkon sektori voidaan jakaa kolmeen yhtäsuureen osasektoriin, joiden keskuskulma on 120/3 = 40 astetta. Näin 40-asteisen sektorin tilavuus on V/9 kuutiosenttimetriä.
Yksinkertaista, eikö vain rakas Watson? - Luulen tietäväni
9+1 kirjoitti:
juurikin näin
"juurikin näin"
Neliöjuuren? vai punajuuren?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483