joku matikkanero auttaa pliis!!

apuaentajua

jos mä tiedän että sektorin tilavuus on 4,156cm niin miten mä pystyn laskemaan sen massan?

12

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En minäkään

      a) Sektori on tasokuvio, eikä sillä näin ole tilavuutta. Pinta-ala sillä sitävastoin on.

      b) Tilavuuden yksikkö on sitä paitsi cm³.

      • jokuvaan9

        On olemassa myös pallosektoreita. Mutta en tiedä, mitä kysyjä haluaa.


    • apuaentajua

      mulla on tällane matikan kotityö missä kysytään juustopalan tilavuus ja massa.. oon netistä ettiny ja kyselly kavereilta yli 2h ja en vieläkään saa mistään vastausta... ja en tosiaan osaa kännykällä kirjoittaa kuutiojuurta

      • En minäkään

        Olisi tietysti ollut aivan kiva tietää, onko kyse pallo- vai tahkojuustosta. Hyvällä tahdolla voi tietysti arvata, että kyse on tahkojuustosta, josta leikataan ympyrän sektorin muotoinen palanen. Tilavuus tällaisella kappaleella on tietenkin sektorin ala kerrottuna tahkon paksuudella.

        Massan määrittämiseksi tarvitaan tieto juuston tiheydestä. Joissakin lähteissä mainitaan kovien juustojen tiheydeksi 1,5–1,7 kg/dm³.

        Kyse ei ollut kuutiojuuresta vaan kuutiosta. Yleinen tapa kirjoittaa eksponentti riville on seuraavanlainen: 1,5–1,7 kg/dm^3.


      • apuaentajua
        En minäkään kirjoitti:

        Olisi tietysti ollut aivan kiva tietää, onko kyse pallo- vai tahkojuustosta. Hyvällä tahdolla voi tietysti arvata, että kyse on tahkojuustosta, josta leikataan ympyrän sektorin muotoinen palanen. Tilavuus tällaisella kappaleella on tietenkin sektorin ala kerrottuna tahkon paksuudella.

        Massan määrittämiseksi tarvitaan tieto juuston tiheydestä. Joissakin lähteissä mainitaan kovien juustojen tiheydeksi 1,5–1,7 kg/dm³.

        Kyse ei ollut kuutiojuuresta vaan kuutiosta. Yleinen tapa kirjoittaa eksponentti riville on seuraavanlainen: 1,5–1,7 kg/dm^3.

        Koko juusto on siis halkaisijaltaan 42cm ja korkeudeltaan 12.5cm ja sen tiheys on 1110kg/m^3 ja siitä palasta tiiän vaa et sen kulma on 40°


      • apuaentajua kirjoitti:

        Koko juusto on siis halkaisijaltaan 42cm ja korkeudeltaan 12.5cm ja sen tiheys on 1110kg/m^3 ja siitä palasta tiiän vaa et sen kulma on 40°

        Eikös se sektorin pinta-ala ole 40/360 osa siitä koko ympyrän pinta-alasta? Lähtiskö sitä kautta aukeamaan?


      • apuaentajua kirjoitti:

        Koko juusto on siis halkaisijaltaan 42cm ja korkeudeltaan 12.5cm ja sen tiheys on 1110kg/m^3 ja siitä palasta tiiän vaa et sen kulma on 40°

        Painaa vajaan neljännesleiviskän.


    • Kysymyskriitikko

      Tässä on taas tyypillinen palstan koulutehtävään liittyvä ketju. Aloitus on parahdus, josta ei saa muuta selvää, kuin että jotakin olisi pitänyt laskea mutta ei ole osattu. Tiukalla kuulustelutekniikalla selviävät vähitellen olennaiset tiedot tehtävän ratkaisemiseksi.

      Miksi ei heti alussa kysytty: "Juustotahkon halkaisija on 42 cm ja korkeus 12,5 cm sekä juuston tiheys 1110 kg/m³. Tahkosta leikataan 40 asteen sektorin kokoinen juustopala. Miten lasken palan tilavuuden ja massan, kun en oikein itse hoksaa."?

      Olisi nimittäin päästy paljon lyhemmällä ketjulla.

      • 9+1

        juurikin näin


      • apuaentajua

        Koska kysymys oli aluksi eri kunnes tajusin, että tilavuus jonka mainitsin olikin väärä...ja tosiaan tuli pieni stressi ku jos ei tää työ maanantaihin mennessä valmis niin en pääse kurssia läpi


      • Luulen tajuavani
        apuaentajua kirjoitti:

        Koska kysymys oli aluksi eri kunnes tajusin, että tilavuus jonka mainitsin olikin väärä...ja tosiaan tuli pieni stressi ku jos ei tää työ maanantaihin mennessä valmis niin en pääse kurssia läpi

        Minäpä kerron päättelyketjun, jolla asiaa olisit voinut lähestyä. Olettamus tosin on, että olisit mahdollisesti osannut laskea koko juustotahkon tilavuuden ja painon.

        Jos koko juustotahkon tilavuus on V kuutiosenttimetriä, niin puolen tahkon tilavuus on silloin V/2 kuutiosenttimetriä. Samalla tavalla myös kolmasosa tahkon tilavuus on V/3 kuutiosenttimetriä. Kolmasosatahkon sektorin keskuskulma on 360/3 = 120 astetta. Kolmasosatahkon sektori voidaan jakaa kolmeen yhtäsuureen osasektoriin, joiden keskuskulma on 120/3 = 40 astetta. Näin 40-asteisen sektorin tilavuus on V/9 kuutiosenttimetriä.

        Yksinkertaista, eikö vain rakas Watson?


      • Luulen tietäväni
        9+1 kirjoitti:

        juurikin näin

        "juurikin näin"

        Neliöjuuren? vai punajuuren?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe