Jaa vai turhia ohituksia???

Ei ole turhia ohituksia vaan on tarpeellisten ohitusten turhaa vaikeuttamista. Ohitukset helpottaisi jos ohitettava siirtyisi pientareelle päin noin paljon kun mahdollista (nyt moni siirtyy keskiviivalle) ja kun ohittaja siirtyy vastaantulevien kaistalle ohitettava voisi nostaa kaasun ylös tai ottaa vakionopeussäätimen pois päältä (nyt ohitettava lisää nopeutta). Näin ohitukset helpottuisi eikä tulisi turhia vainaita.

54

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Murjaajat922

      taas yksi autoileva pelle. tämmösiltä kortti pois ennen kuin he tappavat viattomia liikenteessä.
      mun puolesta vetäkää sinne ojaan vaikka tai vaikka järveen, mutta jos te idiootti autoilijat haluutte tehdä itsemurhan älkää vetäkö siihen mukaan viattomia ihmisiä.
      puukolla vaan ranteet auki jos itsentä tarttee tapettaa, ei muilta tartte ruveta vahinkoittamaan ja tappamaan liikenteessä. ei se itsemurhakaan mikään mukava asia ole, mutta miulummin ranteet auki kun viet itsemurhassa liikenteen seassa muita mukana kuolemaan.

      kortti tämmösiltä vitun moisilta liikenteen vaarantarilta ja murjaahilta pois.
      miten vitus ootte saanu ees kortin kun ette osaa ajaa.

      • Kortti pois heiltä jotka vaikeuttaa ohituksia.


      • Älähän viisastele.. aiheesi eivät ole olleet sieltä järkevimmästä päästä ainakaan sen mukaan mitä on luettu, joten sinuna olisin hiljaa ja katsoisin peiliin.
        Kyllä ohitukset ovat pääosin tarpeettomia ja pakkomielteisten kuljettajien päähänpinttymä.. Itse en ainakaan ole löytänyt pätevää syytä ohituksille ja sellaista tuskin tulee olemaan koskaan. Koska itse pidän ohittamista tarpeettomana, en sitä myöskään harrasta. Hitaan ajonevon, kuten traktorin tai mopoauton ohittamisen vielä ymmärrän kyllä. Mutta moottoriteillä katson ohittamisen idoottimaiseksi teoksi. Lainsäädännön mukan ohitustilanteessakaan nopeus ei saa ylittää tieosuudelle asetettua suurinta sallittua nopeutta ja oln todennutkin, että ohittaa voi esim. raskaan ajoneuvon normaalia nopeutta käyttäen. Itse pidän huolen siitä, että oma nopeuteni ylitä suurinta sallittua nopeutta ohituksessakaan. Jonossa ohittaminen se vasta aivotonta touhua onkin ja sellaisesta toiminnassta sen kortin voi pois ottaa. En pidä myöskään järkevänä, että lähdetään vaikeuttamaan ohittamista lisäämällä nopeutta tai ms. Siitäkin kortti hyllylle joksikin aikaa. Liikenne ei ole mikään leikki tai temmellyspaikka se tulisi jokaisen tajuta.


      • just_joo
        autoilija kirjoitti:

        Kortti pois heiltä jotka vaikeuttaa ohituksia.

        Kortti pois heiltä, jotka eivät ymmärrä olla ohittamatta silloin kun keli, liikenne tms. olosuhdetekijät ovat sitä vastaan.


      • Eiköniin
        just_joo kirjoitti:

        Kortti pois heiltä, jotka eivät ymmärrä olla ohittamatta silloin kun keli, liikenne tms. olosuhdetekijät ovat sitä vastaan.

        Se riippuu kuljettajasta mikä on huono keli toiselle voi olla toiselle normaali talvikeli. Kuka sen päättää, kun taidot on erilaiset jokaisella ja kalusto kuten renkaat.


    • MoreControl

      Välillä tosiaan tuntuu siltä että tuo autoilija on pelletittelinsä ansainnut. Ihme halu saada venäläinen liikennekulttuuri tänne Suomeenkin. Itse vastustan oikeastaan kaikkea mitä hän tuossa trollialoituksessaan paukuttaa. Ei ole mitään syytä alkaa varoa ja nöyristellä takaapäin ryntäileviä idiootteja joihin esimerkiksi juuri autoilija kuuluu.

      Nykyään näkee jo niin paljon niitä nimenomaan turhia ohituksia ettei mitään tolkkua. Ihme saatanan vajakkeja on jo varmaan 90% kaikista liikkeellä olevista ilman tuollaisia typeriä perseen nuolenta vaatimuksiakin.

      • Kumma tyyppi on morecontrol Kun vastustaa nopeusrajoitusten päivitystä ja ohitusten helpottamista ´ja kitkarenkaita ja tietysti kannatat aina moottoritiellä vasemmalla kaistalla ajoa.


      • MoreControl
        autoilija kirjoitti:

        Kumma tyyppi on morecontrol Kun vastustaa nopeusrajoitusten päivitystä ja ohitusten helpottamista ´ja kitkarenkaita ja tietysti kannatat aina moottoritiellä vasemmalla kaistalla ajoa.

        Vielä kumempaa on se, että laitetaan ajatuksia toisten päähän. Aloituksessasi et puhu mistään sellaisesta tilanteesta jossa ohitettava olisi niin paljon hitaampi että ohittajan väistäminen olisi sille jopa velvollisuus. Tällaisia laitteita ovat lähinnä traktorit ja mopoautot.

        Nykyään näkee nimenomaan tässä mielessä todella paljon turhia ohituksia. Ja vaikka väittäisit mitä, eivät ne nopeusrajoitusten puitteissa ajavien ohitukset muutu tarpeellisiksi. Tätä ilmiötä kohtaan koko ajan, viimeksi eilen illalla.

        Mitä tarkoitat tällä: "....kannatat aina moottoritiellä vasemmalla kaistalla ajoa."?
        Olenko joskus sanonut että vasemman kaistan tukkiminen on okei? Sitähän se ei tietenkään ole. Jos koko ajan tuo sinulle ongelma, on ajotavassasi jotakin tosi pahasti pielessä. Eikä tarvitse olla einstein kun tajuaa että mikä se on.

        Itse ajan kitkarenkailla, joten tuskin niitä vastustan. En varsinaisesti vastusta nastarenkaitakaan, mutta niiden tien pintoihin ja siksi myös talouteen negatiivisesti vaikuttavat ilmiöt ovat ilmeiset. Lisäksi niiden nysien tuoma etu on käytännössä häviävän pieni. Nastarenkailla ikänsä ajaneet eivät vain jostakin kumman syystä tahdo tätä uskoa, vaikka se pidon hakemisen paljastava ääni on varmasti päivittäistä.

        Nopeusrajoitusten nostolle ei ole mitään järkevää perustetta. Käsityksesi siitä että nykyautot ovat jotenkin niin hyviä että niillä voi ajaa kovempaa on täysin hatusta vedettyä paskaa. Jo taloudellisesakin mielessä nopeuksien nosto olisi täysin älytön temppu. Ja mitä iloa siitä olisi oikeasti? Tuskin mitään, ja esimerkiksi juuri ohitukset tapahtuisivat vielä nykyistäkin kovemmilla vauhdeilla ja se ei todellakaan olisi mikään toivottava suuntaus. Siitä syystä sakuissa on ihmisiin vetoavia kylttejä pitkin tien poskia, koska siellä asiat ovat juuri tällä tolalla autobahnien ulkopuolella.


      • MoreControl kirjoitti:

        Vielä kumempaa on se, että laitetaan ajatuksia toisten päähän. Aloituksessasi et puhu mistään sellaisesta tilanteesta jossa ohitettava olisi niin paljon hitaampi että ohittajan väistäminen olisi sille jopa velvollisuus. Tällaisia laitteita ovat lähinnä traktorit ja mopoautot.

        Nykyään näkee nimenomaan tässä mielessä todella paljon turhia ohituksia. Ja vaikka väittäisit mitä, eivät ne nopeusrajoitusten puitteissa ajavien ohitukset muutu tarpeellisiksi. Tätä ilmiötä kohtaan koko ajan, viimeksi eilen illalla.

        Mitä tarkoitat tällä: "....kannatat aina moottoritiellä vasemmalla kaistalla ajoa."?
        Olenko joskus sanonut että vasemman kaistan tukkiminen on okei? Sitähän se ei tietenkään ole. Jos koko ajan tuo sinulle ongelma, on ajotavassasi jotakin tosi pahasti pielessä. Eikä tarvitse olla einstein kun tajuaa että mikä se on.

        Itse ajan kitkarenkailla, joten tuskin niitä vastustan. En varsinaisesti vastusta nastarenkaitakaan, mutta niiden tien pintoihin ja siksi myös talouteen negatiivisesti vaikuttavat ilmiöt ovat ilmeiset. Lisäksi niiden nysien tuoma etu on käytännössä häviävän pieni. Nastarenkailla ikänsä ajaneet eivät vain jostakin kumman syystä tahdo tätä uskoa, vaikka se pidon hakemisen paljastava ääni on varmasti päivittäistä.

        Nopeusrajoitusten nostolle ei ole mitään järkevää perustetta. Käsityksesi siitä että nykyautot ovat jotenkin niin hyviä että niillä voi ajaa kovempaa on täysin hatusta vedettyä paskaa. Jo taloudellisesakin mielessä nopeuksien nosto olisi täysin älytön temppu. Ja mitä iloa siitä olisi oikeasti? Tuskin mitään, ja esimerkiksi juuri ohitukset tapahtuisivat vielä nykyistäkin kovemmilla vauhdeilla ja se ei todellakaan olisi mikään toivottava suuntaus. Siitä syystä sakuissa on ihmisiin vetoavia kylttejä pitkin tien poskia, koska siellä asiat ovat juuri tällä tolalla autobahnien ulkopuolella.

        Ohitettavilla on myös velvollisuudet oikein laissa. Ei aina tarvitse syyttää ohittajaa. 19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17

        Onko sinulla päivä pilalla jos minä ohitan sinut? Jos on vie korttisi poliisille!!!!


      • MoreControl

        "Onko sinulla päivä pilalla jos minä ohitan sinut? Jos on vie korttisi poliisille!!!!"

        Mistä sä taas tuonkin repäisit? Et ole ihan viisas, mutta ei se mitään, ei se ilmiö näillä sivuilla mitään uutta ole.

        ".....kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä."

        En tiennykään että herra Nissi Porvoosta ajelee mutkikkailla teillä joissa ilmeisesti pörrää traktoreita ja muita puimureita niin paljon, että oikein täytyy tänne suoli24 palstalle se olla vuodattamassa. Jos asia on näin niin koita tulla toimeen vain. Muuta selitystä tuolle "perustelullesi" en keksi, koska niin sanotut turhat ja jopa vaaralliset ohitukset ovat oikeasti luokkaa tämä:

        http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201502080092927_v0.shtml

        Tuo on aivan suora, leveä ja hyväpintainen tie. Ohitettavien nopeutta on vaikea arvioida, mutta tuskin se ihan paljoa alle sallitun oli, paitsi tietysti tuon kääntyvän väistämisen ajan. Senkin voisi kyllä hoitaa fiksummin.

        Olisiko noidenkin ohitettavien pitänyt väistää poliisiauton taakse parkkiin, että ohittajatohelo saa jatkaa rauhassa matkaansa? Ehdottomasti EI olisi pitänyt, eikä näin tapahtunutkaan. Se yksi auto seisoi siellä jeppeauton takana sakon, ei väistämisen takia. Oliko kenties rotta tai herra Nissi maijan takapenkillä? Hahhah!


      • MoreControl kirjoitti:

        "Onko sinulla päivä pilalla jos minä ohitan sinut? Jos on vie korttisi poliisille!!!!"

        Mistä sä taas tuonkin repäisit? Et ole ihan viisas, mutta ei se mitään, ei se ilmiö näillä sivuilla mitään uutta ole.

        ".....kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä."

        En tiennykään että herra Nissi Porvoosta ajelee mutkikkailla teillä joissa ilmeisesti pörrää traktoreita ja muita puimureita niin paljon, että oikein täytyy tänne suoli24 palstalle se olla vuodattamassa. Jos asia on näin niin koita tulla toimeen vain. Muuta selitystä tuolle "perustelullesi" en keksi, koska niin sanotut turhat ja jopa vaaralliset ohitukset ovat oikeasti luokkaa tämä:

        http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201502080092927_v0.shtml

        Tuo on aivan suora, leveä ja hyväpintainen tie. Ohitettavien nopeutta on vaikea arvioida, mutta tuskin se ihan paljoa alle sallitun oli, paitsi tietysti tuon kääntyvän väistämisen ajan. Senkin voisi kyllä hoitaa fiksummin.

        Olisiko noidenkin ohitettavien pitänyt väistää poliisiauton taakse parkkiin, että ohittajatohelo saa jatkaa rauhassa matkaansa? Ehdottomasti EI olisi pitänyt, eikä näin tapahtunutkaan. Se yksi auto seisoi siellä jeppeauton takana sakon, ei väistämisen takia. Oliko kenties rotta tai herra Nissi maijan takapenkillä? Hahhah!

        se siitä traktorilla ajosta. Olin kerran menossa bussilla (kun omaa ei voinut silloin käyttää, koska oli kostea tilaisuus) Tie 170 Södergullan jälkee saavutti bussi traktorin. Ja arvaa antoiko tietä? EI ANTANUT. Vastaantuleva liikenne oli sitä luokkaa ettei bussilla voinut ohittaa henkilö autolla olisi kyllä. Vaikka oli paikkoja monta missä traktori olisi voinut väistää oli risteyksiä ja bussipysäkkejä. Siinä mentiin Itäväylälle asti kun se muuttui useampi kaistaiseksi silloin vasta bussi voi ohittaa traktorin. Ja saavuimme Kamppiin 15 min myöhässä. Sinä olet varmasti samanlainen jästipää kuin tuo jyväjemmari on.

        PS. Jos laittaa toisen nimen on kohteliasta laittaa myös oma nimi, mutta kohteliaisuus on vierasta sinulle


      • KujalanOlli
        autoilija kirjoitti:

        se siitä traktorilla ajosta. Olin kerran menossa bussilla (kun omaa ei voinut silloin käyttää, koska oli kostea tilaisuus) Tie 170 Södergullan jälkee saavutti bussi traktorin. Ja arvaa antoiko tietä? EI ANTANUT. Vastaantuleva liikenne oli sitä luokkaa ettei bussilla voinut ohittaa henkilö autolla olisi kyllä. Vaikka oli paikkoja monta missä traktori olisi voinut väistää oli risteyksiä ja bussipysäkkejä. Siinä mentiin Itäväylälle asti kun se muuttui useampi kaistaiseksi silloin vasta bussi voi ohittaa traktorin. Ja saavuimme Kamppiin 15 min myöhässä. Sinä olet varmasti samanlainen jästipää kuin tuo jyväjemmari on.

        PS. Jos laittaa toisen nimen on kohteliasta laittaa myös oma nimi, mutta kohteliaisuus on vierasta sinulle

        Itse olet nimesi tänne kertonut. Miksi teit sen, herra Nissi, jos et halua muiden käyttävän sitä?


      • KujalanOlli kirjoitti:

        Itse olet nimesi tänne kertonut. Miksi teit sen, herra Nissi, jos et halua muiden käyttävän sitä?

        VAIKKA Mutta silti toisen nimeä ei saa käyttää jos ei anna omaansa. Ei se oikeuta jos sinun nimi on ollut lehdessä jostain jutussa vaikka urheilukilpailu tuloksissa, että sinun nimen saa vapaasti aina laittaa joka kohtaan.

        Minä ole se joka puhuu täyttä totta en valehtele kuten sinä ja siksi uskallan laittaa nimeni tänne ja laittaisin vielä kuvanikin mutta se ei ole tässä uudessa formaatissa mahdollista.


    • Yhteispeliä

      Tulee ajettua melkein 80 tkm vuodessa eripuolella Suomea ja nähtyä ja tehtyä aika monta ohitusta. On joukossa turhiakin ohituksia, esim mennään ohi seuraavasta risteyksestä jo käännytään, mutta valitettavasti näkee tätäkin, että ajetaan selvästi hitaammin, mutta kun ollaan jotumassa ohitetuksi niin lisätäänkin vauhtia ja vaikeutetaan ohitusta. Mielestäni tämä jälkimmäinen on jopa vaarallisempaa kuin itse ohittaminen.
      Nykyään tämä ohitusten häirintä on jopa lisääntynyt, ei ennen juurikaan väläytelty valoja tai kiihdytetty puskuriin kiinni ohituksen jälkeen. Nykyään tuntuu, että ohitettavalta palaa käämit helpommin kun ohittajalta vaikka on joutunu ehkä kykkimään sen hidalkon takana.
      Itse annan tietä jos joku tulee nopeampana taakse odottamaan ohitusta, ei se ole multa pois.
      Malttia ja ymmärrystä ja pelisilmää mukaan ja lopetetaan se oman navan tuijottaminen. Tietysti on niitäkin joilla on joku mielenterveysongelma, jotka ei tätä ymmärrä.

      • onhan_se_pelle

        Ainakin tämän typerän ketjun aloittajalla on mielenterveydellisiä ongelmia muillakin saroilla.


      • YHTEISPELILLÄ Olet ainakin yksi fiksu täällä kirjoittelevista juuri sinun kaltaisia tyyppejä täällä kaivataan.


      • Asiallinen kommentti tosiaan. Taytyy myöntää, että itsekin annan nopeammalle mahdiollisuuden mennä ohi, jos niikseen on tarve. Ei ole myökään minulta pois. Antaa kiireisten mennä menojaan.


    • res.kulj.au

      Muuten olen ehdottomasti samaa mieltä aloittajan kanssa, paitsi ohitettavan hidastamisessa (kaasu ylös tai vakionoudensäädin pois).
      Ohittajalla on vastuu ohituksen onnistumisesta ja siihen liittyy myös ohitettavan auton nopeuden arviointi ja sitä kautta ohitukseen käytettävän matkan pituus.
      Jos kesken ohituksen tapahtuu jotain yllättävää, esim. sivutieltä tulee auto, vastaantuleva auto on ollut jossain notkossa yms. niin silloin ohittajan pitää keskeyttää ohitus.
      Jos siinä tilanteessa myös ohitettava hidastaa, ei ohittaja pääse enää palaamaan takaisin taakse.
      Siksi olisi tärkeää, että ohitettava pitää oman vauhtinsa ainakin siihen saakka, kun ohittaja on niin pitkällä, ettei taakse palaaminen ole helpompaa kuin eteen tuleminen.

      Mutta se on totta, että on paljon autoilijoita, jotka lainvastaisesti nostavat nopeuttaan, kun huomaavat tulevansa ohitetuiksi. Näiltä pitäisi ehdottomasti ottaa ajokortti pois.

      • Autoilijaaa

        Tuohon on oikein lakipykälä olemassa 19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17


      • Autoilijaaa kirjoitti:

        Tuohon on oikein lakipykälä olemassa 19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17

        Minä kirjoitan täysin 100% tieliikennelakia myötäillen tämän kirjoituksen aloituksen


      • res.kulj.au
        Autoilijaaa kirjoitti:

        Tuohon on oikein lakipykälä olemassa 19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17

        Kyllä lakipykäliä on olemassa, mutta tuo esittämäsi ei liity tähän mitenkään.
        Se koskee huomattavasti muuta liikennettä hitaammin liikkuvaa. Jo pykälän ensimmäinen sana sen kertoo "HITAASTI..."


      • MoreControl
        autoilija kirjoitti:

        Minä kirjoitan täysin 100% tieliikennelakia myötäillen tämän kirjoituksen aloituksen

        Kirjoitit vain oman kiihkomielisen tulkintasi asiasta. Et muuta.


      • Näin-se-vain-on
        Autoilijaaa kirjoitti:

        Tuohon on oikein lakipykälä olemassa 19§ Hitaasti kulkevan ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vastaan tulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Hän saa tällöin tilapäisesti kuljettaa ajoneuvoa pientareella, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P17

        "Hidas" määritystä ei laista löydy. 10 % alle rajoituksen ajava ei vielä ole mielestäni hidas ajoneuvo. Fiksua on kuitenkin päästää jono ohi, mikäli sellaista takanaan vetää.

        Suurinta sallittua tai muutama km/h alle ajavan ei tarvitse tehdä yhtään mitään toimenpiteitä.


    • Turhia ohituksia: A)-Ajetaan kilometrikaupalla kiltisti takana ja sitten yht'äkkiä on pakko mennä ohi muttei kuitenkaan sitten ajeta yhtään kovempaa ohituksen jälkeen. B)- Ohitellaan jonossa. Kymmeniä autoja edessä jonossa mutta silti on ohi päästävä vaikka lopulta ajansäästö on parhaimmillaankin sekunttien luokkaa. C)-Ohietaan edelläajava mutta lähes välittömästä ohituksen jälkee käännytään toiselle tielle. Ei mitään järkeä edelläolevissa tilanteissa ohittaa. Vain mahdollisesti aiheutetaanvaaratilanteita, onnettomuuksia ja vähintään ainakin ärsytystä ohitetuissa kun on lennätetty kuraa tuulilaseihin tai aiheutettu jarruttelua jonossa ajaville. Päivittäin näitä valopäitä näkee liikenteessä.

      • oletko_näitä

        Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä sinua ärsyttää nopeammin ajavissa?
        Ethän vaan kuulu "minulla on oikeus" nysväreihin?


      • oletko_näitä kirjoitti:

        Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä sinua ärsyttää nopeammin ajavissa?
        Ethän vaan kuulu "minulla on oikeus" nysväreihin?

        Missä kohtaa kirjoitustani väitin että MINUA ärsyttää nopeammin ajavat ?????

        Minut saa ohittaa ihan vapaasti jos siltä tuntuu. Kuten yllä kerroin monia ärsyttää se jos ohitetaan niin että tuulilasiin lentää paskaa kun ohituksen jälkeen palataan takaisin omalle kaistalle ohitetun etukulmaa lähes viistäen tai että jonossaohittajat tunkevat pieniin väleihin ja aiheuttavat turhaa jarruttelua muissa jonossa ajavissa. Sinua ei kyseinen toiminta ärsytä yhtään?


      • SiivAri
        oletko_näitä kirjoitti:

        Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä sinua ärsyttää nopeammin ajavissa?
        Ethän vaan kuulu "minulla on oikeus" nysväreihin?

        Penis.


      • Tilaamuille

        Muuten samaa mieltä, mut vaikka siinä jonossa olis parikymmentä autoa ja mulla on matkaa vielä kolmesataa kilsaa jäljellä niin alan kyllä ohittaa jonoa, jos se ajaa hitaammin. Pitää myös muistaa, että jos jonossa fiksuja ihmisiä niin turvavälien pitäis olla sitä luokkaa, että ohittaminen onnistuu kenenkään ajoa häiritsemättä. Usein näissä kuitenkin niin, että kun ei itse uskalleta tai haluta ohittaa niin kiusalla lyödään välit kiinni kun joku meinaa ohittaa.


      • " B)- Ohitellaan jonossa. Kymmeniä autoja edessä jonossa mutta silti on ohi päästävä"

        Tämä siksi koska edessä olevat ei ohita on pakko lähteä ohittamaan jonon takaa


      • autoilija kirjoitti:

        " B)- Ohitellaan jonossa. Kymmeniä autoja edessä jonossa mutta silti on ohi päästävä"

        Tämä siksi koska edessä olevat ei ohita on pakko lähteä ohittamaan jonon takaa

        Jos tosiaan lähdet ohittamaan jonossa, niin ei hyvä tavaton... Kaikkein idioottimaisinta on lähteä ohittamaan jonossa. Ja mitä tulee aikasäästöön.. No se kuroutuu umpeen ensimmäisissä liikennevaloissa.. Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Järki mukana myös liikenteessä. tosin mikäs siinä, jo pelleksi haluaa itsensä tehdä muiden edessä, niin siitä vaan.. ei minua haittaa.


      • res.kulj.au
        delfin84 kirjoitti:

        Jos tosiaan lähdet ohittamaan jonossa, niin ei hyvä tavaton... Kaikkein idioottimaisinta on lähteä ohittamaan jonossa. Ja mitä tulee aikasäästöön.. No se kuroutuu umpeen ensimmäisissä liikennevaloissa.. Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Järki mukana myös liikenteessä. tosin mikäs siinä, jo pelleksi haluaa itsensä tehdä muiden edessä, niin siitä vaan.. ei minua haittaa.

        Siinä jonossa on aina ensimmäisenä se muita hitaammin ajava. Kun ajaa ohi jonosta, pääsee taas jatkamaan aiemmin valittua matkanopeutta.
        Mikä sinun mielestäsi on niin ihmeellistä jonon ohittamisessa?


      • No joo.. ymmärsin pointin, mutta silti en pidä järkevänä jonossa ohittamista.


      • Yhteispeliä
        delfin84 kirjoitti:

        Jos tosiaan lähdet ohittamaan jonossa, niin ei hyvä tavaton... Kaikkein idioottimaisinta on lähteä ohittamaan jonossa. Ja mitä tulee aikasäästöön.. No se kuroutuu umpeen ensimmäisissä liikennevaloissa.. Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Järki mukana myös liikenteessä. tosin mikäs siinä, jo pelleksi haluaa itsensä tehdä muiden edessä, niin siitä vaan.. ei minua haittaa.

        Siis nyt taidetaan ymmärtää tämä jonossa ajaminen hieman eritavalla, jos aletaan puhua liikennevaloista. Ei kai nyt kukaan lähde taajamassa ohittamaan jonoa? Maantiellä vaikka Lahti-Kajaani välille ei ole onneks vielä kukaan keksiny laittaa liikennevaloja joten kyllä siellä jonosta kannattaa ohi mennä eikö?


      • Liikennevalot kyllä oli viite aikasäästöön, Mitä mahdollisesti voi saavuttaa sillä, että pellemäisesti ohittelee jonossa, jota en pidä järkevänä edelleenkään. Siitä kun ei ole oikeasti mitään hyötyä.


      • Jonottaja

        Ota huomioon, että ohittajalla voi olla matkaa vielä edessä satoja kilometrejä ja silloin aikasäästöä tulee, jos pääsee 70 sijaan ajamaan 100. Toistaiseks kun jonossa ajavista autoista ei tiedä mihin ne on menossa, niin jono kannattaa ohittaa.


      • > C)-Ohietaan edelläajava mutta lähes välittömästä
        > ohituksen jälkee käännytään toiselle tielle.

        Tuosta olen mahdollisesti eri mieltä. Itse esimerkiksi ohitan moottoritiellä viimeisiä autoilijoita vielä luokkaa 200-300 metriä ennen kuin poistun kyseiseltä tieltä. Miksikö? Koska se on helpompaa, turvallisempaa ja sujuvampaa kuin ohittaa heitä sillä tiellä, jonne käännyn. Toki heistä ei käänny samalle tielle kuin 5-90%, vähän tapauksesta riippuen, mutta toisaalta, miksipä ei ohittaisi silloin kun se on noin helppoa.

        Hieman hankalampi keksiä jostain pikkuseudun maantieltä vastaavaa paikkaa. Tärkeää on, että ohituksen jälkeen ei joudu itse jarruttamaan, niin että ohitettu joutuisi hidastamaan. Toisaalta, moottoritiellähän tätä ongelmaa ei ole, koska hidastaminen tehdään vasta poistumiskaistalla.


      • Miksi et voi käyttää tervetttä järkeä ja silloin kun se olisi suotavinta... Juuri tuollaisten säheltäjien takia, niitä liikenneonnettomuksia tapahtuu.
        Ainakaan autoilijana et ole sieltä järkevimmästä kastista, etkä liioin keskinkertaisesta kastistakaan. Ja kaltaisiasi omanmielen sankareitä on nyt jo ihan liikaa liikenteen seassa.


      • kyllä_vai_ei
        cletus_van_damme kirjoitti:

        Missä kohtaa kirjoitustani väitin että MINUA ärsyttää nopeammin ajavat ?????

        Minut saa ohittaa ihan vapaasti jos siltä tuntuu. Kuten yllä kerroin monia ärsyttää se jos ohitetaan niin että tuulilasiin lentää paskaa kun ohituksen jälkeen palataan takaisin omalle kaistalle ohitetun etukulmaa lähes viistäen tai että jonossaohittajat tunkevat pieniin väleihin ja aiheuttavat turhaa jarruttelua muissa jonossa ajavissa. Sinua ei kyseinen toiminta ärsytä yhtään?

        Että keulaa hipoen eteen tulevat paskat lasille heittävät ohittajat ei sinua ärsytä?
        Hyvä!!
        Vai ärsyttääkö sittenkin?
        Koita päättää ja kirjoita sen mukaan.


      • delfin84 kirjoitti:

        Jos tosiaan lähdet ohittamaan jonossa, niin ei hyvä tavaton... Kaikkein idioottimaisinta on lähteä ohittamaan jonossa. Ja mitä tulee aikasäästöön.. No se kuroutuu umpeen ensimmäisissä liikennevaloissa.. Kaikkia vammoja ei voi korjata. Asennevamman voi. Järki mukana myös liikenteessä. tosin mikäs siinä, jo pelleksi haluaa itsensä tehdä muiden edessä, niin siitä vaan.. ei minua haittaa.

        > Ja mitä tulee aikasäästöön.. No se kuroutuu umpeen ensimmäisissä liikennevaloissa.

        Minä jo kuvittelin, että tämä harhakäsitys on jäänyt unholaan, mutta näemmä joku sen vielä muistaa.

        Liikennevaloissa aikasäästö joko "kuroutuu umpeen", tai sitten ei. Todennäköisyys jolla se ei kuroudu on suoraan verrannollinen aikasäästöön ja toisaalta valosyklin nopeuteen. Sattumalta kun tuosta lähtee matemaattisesti laskemaan tulosta, huomataan että keskimäärin voittaa juuri sen verran, mitä aikasäästöä oli valoihin saavuttaessa.

        Ja sitten on se porukka, joka ajelee hitaasti valoihin ja vetää vielä törkeästi punaisia päin... Toivottavasti et kuulu siihen kansanosaan.


      • delfin84 kirjoitti:

        Miksi et voi käyttää tervetttä järkeä ja silloin kun se olisi suotavinta... Juuri tuollaisten säheltäjien takia, niitä liikenneonnettomuksia tapahtuu.
        Ainakaan autoilijana et ole sieltä järkevimmästä kastista, etkä liioin keskinkertaisesta kastistakaan. Ja kaltaisiasi omanmielen sankareitä on nyt jo ihan liikaa liikenteen seassa.

        Kenelleköhän tuo oli tarkoitettu? Tuskin minulle, kun sitä järkeä liikenteessä käytän huomattavasti enemmän kuin keskimääräiset kuskit...


      • whooppee
        TheRat kirjoitti:

        > Ja mitä tulee aikasäästöön.. No se kuroutuu umpeen ensimmäisissä liikennevaloissa.

        Minä jo kuvittelin, että tämä harhakäsitys on jäänyt unholaan, mutta näemmä joku sen vielä muistaa.

        Liikennevaloissa aikasäästö joko "kuroutuu umpeen", tai sitten ei. Todennäköisyys jolla se ei kuroudu on suoraan verrannollinen aikasäästöön ja toisaalta valosyklin nopeuteen. Sattumalta kun tuosta lähtee matemaattisesti laskemaan tulosta, huomataan että keskimäärin voittaa juuri sen verran, mitä aikasäästöä oli valoihin saavuttaessa.

        Ja sitten on se porukka, joka ajelee hitaasti valoihin ja vetää vielä törkeästi punaisia päin... Toivottavasti et kuulu siihen kansanosaan.

        Mä sain tänään aikapankin tilille säästöön nelisenkymmentä sekuntia! Jee!


    • koita_parantua

      En väitä ettei ohitusta vauhtia nostamalla vaikeutettaisi, itselle ei moista ole kuitenkaan koskaan sattunut. Tosin en aja kovin paljon vuodessa.
      Idiootti palstapelle "autoilija" arton purkaukset on taas nähtävä mielenterveysongelmien aiheuttamina harhoina.

    • Mopoautoilija

      Onko tosiaan niin että nykyautoilijat on näin heikkoja että alkavat jo sysäämään omat töppäykset toisille. Jokainen tietää että ohittaja on vastuussa ohituksesta eikä ohitettava. Myöskin se että jos lähet ohittamaan kinnerillä niin pitää muistaa että se jos et pääse ohi niin sun on lopetettava ohitus.

      • Näinhän se on. Ohitettava ei kuitenkaa saa vaikeuttaa ohitusta niin, että se vaarantaa liikenneturvallisuutta


    • Junnu671

      Tänäänkin kattelin kun mopoauto lähti ohittaan autoa joka kiihdytti niin että mopoauton ohitus vaikeutui kun nopeus nousi lähes kahdeksaankymppiin.

    • MoreControl
    • karhu2

      Kotkassa moottoritien kuudenkympin työmaa-alueella on usein ohittajia jotka ajaa huomattavasti ylinopeutta. Syy on valvonnan puute. Meneekö poliisin aika kuskatessa juopuneita Kouvolaan?

    • kuitennii

      Jos katsotaan koko lakiselitys läpi, selviää, että ohittajalle on annettava tilaa aina ohituksen alettua, kun siitä ei ole vaaraa muulle liikenteelle.
      Ne rinnallakiihdyttäjät ohituksenestäjäkiilaajat pitäisi pistää väkisin linja-auton penkkiin pois ratista vaarantamasta liikennettä.
      Mitä ilmeisemmin se toinen tänä vuonna huonosti päättynyt ohitus olisi onnistunut, jos ohitettava olisi antanut tilaa!
      Virheitä liikenteessä tekee jokainen, mutta jos yhteistyö unohdetaan, silloin kolisee!
      Perempaa sopua toivotan!

    • a.b.c.d.e

      Riippuu täysin omasta ja ohittajan nopeudesta. Jos itse ajaa suurinta sallittua tai lähellä sitä, niin ei tarvitse tehdä yhtään mitään.

      • Cruiseeee

        Ei ole kyse pelkästään hitaasta tai nopeasta vauhdista. Siis pelkästään.
        Etenkin moottoripyörällä haluaa pitää etäisyyttä epämääräisesti ajaviin autorykelmiin.
        Yleensä ne jäävät jumittamaan jokaisen rekan tai traktorin taakse, joten parasta on mennä reippaasti ohi.

        Ja hitaus ei ole sama kuin turvallisuus.
        Virikkeetön maalin kuivumisen tuijottelu ja poissaoleva ajotapa tappaa.


    • LuppaD

      Jos maantiellä saavutan 10-15 auton "jonon" (miksi ihmeessä maantiellä pitää ylipäänsä muodostaa sellainen tukko, jos jokainen jonossa ajavista noudattaisi lakia ja pitäisi 80m turvavälin niin sitä "jonoa" ei olisi), niin ajan siitä ohitse välittömästi koska jos jään tukon jatkeeksi niin tilanne vain pahenee. Jos turvavälit on ajettu liikennesääntöjen vastaisesti luokkaan 15-20m (tuosta poliisilla on oikeus sakottaa, mutta konstaapelien kyky arvioida välimatkaa lienee huono kun näin ei tapahdu) niin siihen väliin on sitten tungettava jos koko tukosta ei pääse heti ohi.

      • Yhteispeliä

        Juuri näin! Täysin samaa mieltä ja toimin samalla tavalla. Nuristaan siitä kun ohittaja muka vaarantaa liikenteen ohittamalla jonoa vaikka suurin vaara tekijä on nämä jonossa ajavat liian mpienillä turvaväleillä, mut syyhän on se ettei siihen väliin haluta laskea ketään. Se kun on itseltä pois ilmeisesti. Sittenkun tulee ohituskaista vielä niin on kun sekopäinen mullilauma joka yhtäkkiä ryntää kiihdyttämään ja ehkä joku ehtii ohittamaan yhden auton ja sit taas hiljennetaan kun kaista loppuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1960
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe