Tippumisen pelko

Fifi11

Olen 17-vuotias ja ratsastanut vuoden. Pari viikkoa sitten tipuin ensimmäistä kertaa kahdesti saman tunnin aikana, koska hevonen teki sivuloikat pelästyessään. Olemme laukanneet nyt puolen vuoden verran ja se on sujunut hyvin tähän mennessä. En vain putoamisten jälkeen saanut ohjattua hevosta ympyrällä laukassa, joten lopputunnista en enää laukannut.
Pelkäsin mennä eiliselle tunnilleni putoamisen pelosta, vaikka hevonen olikin jo vanha konkari ja sillä ravikin on niin tasaista. Aikaisemmilla tunneilla on ollut vaikeuksia saada se laukkaamaan, joten pamautin ihan kunnolla, ja hevonen oikein hyppäämällä nosti laukan. Pelästyin niin, että hidastin raviin ja ratsastuksenopettajani vain sanoi, että se oli paras laukannostoni. Uudelleen yrittäessäni tapahtui sama, vielä kahta nopeammalla vauhdilla ja lensin selästä, hevonen lähti pillastuneena laukkaamaan kentän toiseen päähän. Täytyy sanoa, että tällä kertaa oli itku kurkussa. Ei siksi että olisi sattunut, vaan koska rakastan ratsastusta, mutta pelkäsin. Pelkäsin koko tunnin, enkä ymmärrä miten putoan koko ajan. Tunnen olevani epäonnistunut kun en uskalla laukata. Ravi puomejenkin yli tuntui pelottavalta, koska pelkäsin putoavani.
Tiedän että putoaminen on väistämätöntä, ja kuten ratsastuksenopettajani sanoo: Jos ei kestä ajatusta, että putoaisi, täytyy vaihtaa harrastusta.- Kestän kyllä, enkä aiemmin pelännytkään sitä. Eilen mietin vakavasti koko harrastuksen lopettamista, mutta tänään olen ajatellut että en aio luovuttaa nyt kun olen päässyt näin pitkälle. Haluan kovasti oppia hyppäämään ja laukkaamaan vaikka pelkään.
Onko vinkkejä miten pelon saisi kuriin? Auttoiko turvaliivin ostaminen putoamisen pelkoon?

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13-vuotias_ratsastaja

      Moi! :)
      Olen itse vasta 13-vuotias, joten en ole varma onko tästä apua. Mutta yritän kuitenkin auttaa. Olen nyt harrastanut 7 vuotta ratsastusta, enkä ole kuin muutaman kerran alas tullut. En oikein tiedä miksi, tai miten. Oman kokemuksen perusteella ekat putoamiset on niitä pahimpia. Silloin tuntuu, ettei voi enää tehdä mitään, ilman että lentää heti alas. Turvaliivi on hyvä olla, se tuo turvallisuuden tunnetta ja on ihan oikeasti hyvin tärkeä osa esteratsastusta. Putoamisen tunteesta pääsee ehkä parhaiten eroon, kun etenet ensimmäisestä putoamisesta rauhallisesti. Oma ratsastuksenopettajani sanoo aina, että "Vauhti ei ole vaarallista, paitsi kesällä, kun ampiaisia voi lentää suuhun" Jos tunnet laukatessa tai sitä nostettaessa hermostuneisuutta, rauhoita ensin itsesi. Pitää muistaa, että hevonen voi pillastua jo siitä, että se aistii hermostuneisuutesi. Hengitä syvään ja anna ensin normaali puolipidäte ja laukkapohkeet. Mikäli hevonen ei nosta heti tai muutaman sekunnin kuluttua, kannattaa kokeilla kulmassa nostoa, mikäli mahdollista. Muista katsoa myös, ettet vain aja hevosta laukkaan. (Jos et vielä siis tiennyt, niin "ajaminen" on sitä, että annat koko ajan pohkeita ja maiskutat, mutta et jarruta aina ennen seuraavaa nostoa, jolloin laukasta tulee sinulle ja hevoselle epämiellyttävää) Peloista kannattaa myös kertoa omalle opettajalle, ei ole mikään häpeä, jos pelottaa nostaa laukkaa. Monilla ihmisillä tulee pelko ensimmäisen pudotuksen jälkeen. Niistä selviää, pitää vain muistaa ettei jokainen hevonen ole samanlainen, vaan yksilö, jolla on omat tapansa ja luonteensa.

      Itselläni kamalin kokemus on ollut, kun menin eräällä hevosella, jonka nimi oli "Grandeja". Karsinassa tosi ihana hoidokki, mutta kentällä ihan kuin eri hevonen. Alku sujui hyvin, mutta kun aloitettiin esteiden hyppääminen, alkoikin tapahtua. Hevonen tuntui sekoavan ihan totaalisesti. Se suurinpiirtein kiitolaukkasi esteiden yli ja meni kaikkia päin. Pelkäsin ihan hirveästi, olin kauhuissani. Ratsastin sen sitten maneesin toiseen päätyyn, jossa on aina yksäreille varattu alue, jos olisikin tunti menossa. Menin siellä ympyrälle, ja pysäytin. Ratsastuksenopettaja sanoi että yritä uudestaan. Sama jatkui vain kerran, kunnes "Grandi" ei suostunut enää stoppaamaan ollenkaan. Jäin siis laukkaamaan sinne ympyrää, jota opettajani ohjeiden mukaisesti pienensin. Lopulta, kun hevonen pysähtyi ja minun piti ravata ensin ympyrällä, sitten nostaa laukka. Laukassa se sekosi taas. Opettajani käski ajaa päin seinää. Minä ajoin, ja se toimi. Olin tosin itkun partaalla, sillä hevonen lähti aina liikkeelle kun tuli mahdollisuus. En tippunut silti kertaakaan, vaikka se olikin aika monta kertaa lähellä. (Tämä kaikki mahtui noin 5 minuuttiin vaikka tuntuikin tunneilta) Sitten kun opettajani käski pysäyttää yksäri päätyyn keskelle, hän otti sitä ohjista kiinni ja torui kovasti. (En oikein tajunnut siinä kohdassa hirveästi, keskityin pysymään selässä kun Grandi hypähteli tuossa kohtaa pienesti) Lopputunnin olin talutuksessa, joka oli oikeasti todella, todella ihanaa sellaisen jälkeen. Ei nolottanut yhtään, olin taistellut. Mentiin siinä käyntiä jonkin aikaa, kunnes piti kokeilla ravia. Se sujui, mutta minulla olikin taluttaja vierellä. Sitten opettajani kysyi, haluaisinko kokeilla esteitä. Sanoin että haluan kokeilla. Kokeilua tehtiin 2 kertaa, niin että taluttajani oli aina siellä päädyssä odottamassa. Grandi kiitolaukkasi aina päätyyn, mutta se hyppäsi esteet. Se saatiin siellä aina kiinni tosi nopeaan, kun ojasin ympyrälle tai seinään. Lopputunnista kaikki onnittelivat minua ja sanoivat että se oli todella pelottavaa katsottavaa ja että selvisin upeasti. Sellaisen jälkeen taisin ehkä tarvita sitä. Tallilla olevat kaveritkin siis voivat auttaa jo paljon, heille voi kertoa jos pelkää. Seuraavalle tunnille opettajani laittoikin rauhallisen hevosen, Heartlandin. Yleensä tuon kaltaisten tuntien jälkeen opettaja laittaa rauhallisen hevosen tai voit itse sitä kysyä häneltä. Nyt en pelkää enää laukkaaamista, sillä olen saanut tukea tallikavereiltani ja opettajaltani sekä hän on osannut valita minulle oikeat hevoset oikeissa tilanteissa. Tapahtuman jälkeen rauhallisempia, mutta sitten niitä reippaampiakin. Alussa jännitti, mutta ponit eivät lähteneet tuhatta ja sataa, kuten pelkäsin. Toivon, että tämä oman kokemukseni kertominen auttaa sinua ymmärtämään omaa pelkoa, ja miten siitä selviää.

      Kunpa tämä auttaisi ongelmaasi! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      561
      4140
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3474
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3110
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2397
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2250
    6. 231
      1719
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1427
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe