Olenko koko ikäni ollut vääräoppinen, kun en ole rinnastanut Jeesusta ja Pyhää Henkeä Jumalaan?
Minulle Jeesus on taivaallisessa hierarkiassa Jumalasta seuraava, ylin arkkienkeli, ei itse Jumala. Ja Jumalan Poikakin hän on vain kuvaannollisessa mielessä. Jumala sanoi: Tämä on minun rakas poikani, johon olen mielistynyt. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1135232694232&search=" rakas poikani"&rng=0&submit1=Hae&ref=&ctx=-1&mod1=FinPR&mod2=KJV&mod3=
Ja Pyhä Henki on Jumalan meille lähettämä avustaja, Jumalasta mutta ei Jumala.
Ymmärrän täysin, miksi muslimit pitävät meitä harhaoppisina uskontunnustuksemme takia.
Ja kaiken huipuksi katoliset rukoilevat Neitsyt Mariaa eivätkä Jumalaa.
Kuinka moni muslimi on lukenut Uuden Testamentin? Minusta on epärehellistä arvostella jotain vain kuulopuheiden perusteella. Jeesus kuoli ristillä edestämme ja nousi kolmantena päivänä kuolleista, eikä sitä sanomaa ole kukaan vääristellyt, paitsi muslimioppineet, jotka väittävät sitä valheeksi. Onko heidän mielestään Jumalalle mahdotonta herättää Jeesus kuolleista? Niinhän hän tekee meille kaikille tuomiopäivänä.
Kolminaisuusoppi ja uskontunnustus
58
<50
Vastaukset
Tuossa vähän apuja kolminaisuusoppiin :
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
Alkuseurakunta ei tuntenut minkäänlaista kolminaisuusoppia ja ensimmäisenä käsitettä käytti Tertullianus
200 - luvulla.
Laajemmin asiaa käsiteltiin Nikean kirkolliskokouksessa vuonna 325 jossa pohdittiin Jeesuksen Kristuksen
olemusta "syvällisemmin."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolminaisuusoppi
375 jKr. aloitettiin enkelien ja kuolleitten pyhimysten palvonta.Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.Olet näemmä pohdiskellut samaa asiaa kuin minä olen aloittanut.
Luin tuon linkin tekstin. Siinä oli hyviä pointteja sen pohtimiseksi, miten tuohon kolminaisuusoppiin pitäisi suhtautua. Se on todellakin varsin sekava verrattuna siihen, miten Raamatussa esim. Jeesuksen kohdalla kirjoitetaan.mummomuori kirjoitti:
Olet näemmä pohdiskellut samaa asiaa kuin minä olen aloittanut.
Luin tuon linkin tekstin. Siinä oli hyviä pointteja sen pohtimiseksi, miten tuohon kolminaisuusoppiin pitäisi suhtautua. Se on todellakin varsin sekava verrattuna siihen, miten Raamatussa esim. Jeesuksen kohdalla kirjoitetaan.Raamattu ei tue kolminaisuusoppia laisinkaan :
Johanneksen evankeliumi :
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös ISÄNI tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, MINUN ISÄNI tykö ja TEIDÄN ISÄNNE tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja TEIDÄN JUMALANNE tykö."
______________
Jeesus on Jumalan poika , mutta Jumalia on vain yksi ainoa kuten
Jesaja kertoo :
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
______________-
Siinä vielä koko hoito :
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61Tätä asiaa minäkin olen pohtinut, jonkin verran tutkinut mutten vielä kunnolla.
Ääripään eroja on esimerkiksi nähdä Isä, Poika ja Pyhä henki samana, tasa-vertaisina olemuksina, persoonina ja toisessa ääripäässä nähdä vain Isä Jumalana siten, että; Jeesus luotuna (pelkkänä ihmisenä tai yli-enkelinä) ja Pyhä Henki Jumalan toimintavoimana, joka ei ole persoona vaan jumalan toimintaa/tekoja. Pyhää Henkeä voi kuitenkin murehduttaa, Pyhää Henkeä voi pilkata.
Isä on korkeampi, ja suurempi kuin Poika ja Pyhä Henki, mutta kaikki ovat iankaikkisia ja omia olemuksiaan, erillisiä; mutta silti yksi Jumala.
Raamatun alussa 1. Mooseksen kirjassa mainitaan 'Elohim', joka merkitsee kolmea tai useampaa. EI SIIS SANAA: 'Eloham' joka merkitsee 'YKSI JUMALA'. 'Elohaim' taas merkitsee kahta. Heti Raamatun alussa Jumala on monikossa, JA SE ON MUODOSSA 'Elohim', joka merkitsee kolmea tai useampaa. Verbit taas ovat yksikkömuodossa.
"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on TOTINEN JUMALA ja iankaikkinen elämä." [1. Joh. 5:20]George_L kirjoitti:
Tätä asiaa minäkin olen pohtinut, jonkin verran tutkinut mutten vielä kunnolla.
Ääripään eroja on esimerkiksi nähdä Isä, Poika ja Pyhä henki samana, tasa-vertaisina olemuksina, persoonina ja toisessa ääripäässä nähdä vain Isä Jumalana siten, että; Jeesus luotuna (pelkkänä ihmisenä tai yli-enkelinä) ja Pyhä Henki Jumalan toimintavoimana, joka ei ole persoona vaan jumalan toimintaa/tekoja. Pyhää Henkeä voi kuitenkin murehduttaa, Pyhää Henkeä voi pilkata.
Isä on korkeampi, ja suurempi kuin Poika ja Pyhä Henki, mutta kaikki ovat iankaikkisia ja omia olemuksiaan, erillisiä; mutta silti yksi Jumala.
Raamatun alussa 1. Mooseksen kirjassa mainitaan 'Elohim', joka merkitsee kolmea tai useampaa. EI SIIS SANAA: 'Eloham' joka merkitsee 'YKSI JUMALA'. 'Elohaim' taas merkitsee kahta. Heti Raamatun alussa Jumala on monikossa, JA SE ON MUODOSSA 'Elohim', joka merkitsee kolmea tai useampaa. Verbit taas ovat yksikkömuodossa.
"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on TOTINEN JUMALA ja iankaikkinen elämä." [1. Joh. 5:20]"Isä on korkeampi, ja suurempi kuin Poika ja Pyhä Henki, mutta kaikki ovat iankaikkisia ja omia olemuksiaan, erillisiä; mutta silti yksi Jumala."
"Nikaian kirkolliskokouksen päätös oli, että areiolaisuus julistettiin harhaopiksi. Tunnustuksen mukaan Jeesus oli "Jumala Jumalasta, valo valosta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt eikä luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä, jonka kautta kaikki on tehty". Tässä tunnustuksessa ei vielä määritelty Pyhän hengen olemusta."
Jesaja kertoo kuitenkin ettei jumalia ole kuin yksi ainoa.
Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
___
Tuosta löytyy mitä minä olen huomannut kolminaisuudesta raamatullisesti.
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
____________________________________________________
On hiukan pitkähkökin jobi tutkia tätä asiaa , mutta tuosta antamani
linkin lopusta löytyvät esimerkiksi eenokin kirja sen selityksiä.
Niistä pääsee alkuun.
___
Kolminaisuus Eenokin kirjan valossa
http://koti.mbnet.fi/rape1941/eenjum.htm
___
Eenokin kirja.
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
___Hebrealaiskirje :
5:5 Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
5:6 niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan."
5:7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen JUMALANPELKONSA tähden.
________
Siis JUMALANPELKONSA tähden.
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
- NäinYmmärrän
Minulla on myöskin Jumala ja Hänellä on poika, Jeesus. Pyhä Henki lähtee Jumalasta, muttei ole persoona. Minulla ei ole kolmiyhteistä jumalaa.
"Minä olen Herra sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia." Näin suunnilleen on ensimmäinen ja siten tärkein käsky.- mietitätäseaito
SIIS?
Jumala on Jumala. Tästä Jumalasta on lähtenyt Pyhä Henki
Tällä Jumalalla on poika jonka Jumala on siittänyt ihmiselle, nuorelle juutalaistytölle, Marialle. Poika ei kuitenkaan ole Jumala.
Tämä on aika mielenkiintoinen juttu. Jos Raamattua tarkasti lukee, ei siellä kolminaisuusoppia ole.
Mutta tällä hetkellä raja vedetään siihen kristittyjen ja ei kristittyjen kesken, miten suhtautuu tuohon kolminaisuus oppiin. Sen mukaan et olisi kristitty.- evl
Esimerkiksi Jehovantodistajia ei pidetä kristittyinä sen takia koska nämä eivät usko kolminaisuusoppiin.
evl kirjoitti:
Esimerkiksi Jehovantodistajia ei pidetä kristittyinä sen takia koska nämä eivät usko kolminaisuusoppiin.
He kyllä uskovat, hyvin pitkälle samoin, kuin Luterilaisetkin, mutta kieltäytvät tämän vieraan symbolin käyttämisestä, jota taas Luterilaiset palvovat, kuin jotakin kulta aarretta, jonka he ovat ihan itse löytäneet.
Tosin kolminaisuus oppi saattaa olla tulkittavissa myös siten, että tämä kaikki olisi yhden veroista, mutta se ei pidä taas paikkaansa, sillä onhan Jumala Kristuksen pää, ja kirkastaahan Henki Herraa, ja hänen oppiaan antaa.
Ja onhan Kristus Jumalan seurakunan pää, mutta eihän seurakunta, kuintenkaan ole hänen kanssaan yhdenveroinen, vaan hänelle alamaminen.
Muuten olen aloittajan kanssa paljolti samoilla jäljillä, mutta Kristusta en verrastaisi enkeliin, vaan yli kaikkien enkelten, Jumalan anoaan poikaan, jonka nimi on lausuttu yli kaiken, myös enkelten.
Hän on se, jolle Jumala on kaiken luonut, ja enkelit ovat hänen palvelijoitaanJa Jumalan poika hän on, ja kaiken on Jumala hänelle alistanut, pois sulkien vain itsensä.
Niin, todellakaan enkeliin Jeesusta ei voi verrata, enkelit kun ovat luotuja.
"Hän on se, jolle Jumala on kaiken luonut, ja enkelit ovat hänen palvelijoitaan"
Ja Hänessä; Hänen kauttaan luotiin kaikki:
"Kristus on näkymätön Jumalan Kuva,
Esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa,
sillä Kristuksen kautta luotiin kaikki, mitä on olemassa,
kaikki, mikä on Taivaassa ja maan päällä,
näkyvät ja näkymättömät,
valtaistuimet ja herruudet, vallat ja voimat.
Se, mikä on olemassa, on luotu Jeesuksen Kristuksen kautta
ja Häntä varten.
Jeesus Kristus on ollut olemassa ennen kaikkea muuta
ja Hän pitää kaiken Voimassa,
jotta ne voivat olla olemassa.
Kristus on Ruumiin Pää
ja Ruumis on seurakunta.
Hän on Uuden Ihmiskunnan Alku.
Kristus nostettiin Esikoisena ylös Kuolleista,
että hän on kaikessa Ensimmäinen,
sillä Jumala salli tässä Jumalallisuudessa
kaiken Täyteyden asua.
Jumala sovitti Itsensä kanssa Jeesuksen Kristuksen kautta kaikki,
mitä on maan päällä ja Taivaassa
ja Rauha on vahvistettu Jeesuksen Ristin Verellä."
- näin_on
Kolminaisuusopille on vaikea löytää perusteluja Raamatusta.
- opista.viis
Oppi tai ei mutta Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki.
opista.viis kirjoitti:
Oppi tai ei mutta Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Tuossa ote Eenokin kirjasta :
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
[Luku 46]
Ja siellä minä näin Hänet, joka on Kaiken Alku, ja Hänen päänsä oli valkoinen kuin villa, ja Hänen kanssaan oli toinen olento, joka oli kasvoiltaan kuin ihminen, ja hänen kasvonsa olivat täynnä kunniaa, kuin pyhillä enkeleillä. Ja minä kysyin enkeliltä, joka kulki kanssani ja näytti minulle kaikki salatut asiat, tästä Ihmisen Pojasta, kuka Hän oli, ja mistä Hän on, ja miksi Hän kulkee Kaiken Alun kanssa? Ja hän vastasi ja sanoi minulle: Tämä on Ihmisen Poika, jolla on vanhurskaus, jonka kanssa vanhurskaus vaeltaa, ja joka paljastaa kaikki aarteet siitä mikä on salattu, sillä Herra on valinnut Hänet, ja joka on korotettu Herran edessä vanhurskaudessa ikuisesti. Ja tämä Ihmisen Poika, jonka sinä olet nähnyt, tulee nostamaan kuninkaat ja valtiaat istuimiltaan ja vahvat valtaistuimiltaan ja irrottamaan vahvojen ohjakset, ja särkemään synnintekijöiden hampaat. Ja Hän syrjäyttää kuninkaat valtaistuimiltaan ja valtakunnistaan, koska he eivät ylistä Häntä eivätkä tiedä valtakunnasta, joka heidän ylleen on perustettu. Ja Hän tulee alentamaan vahvojen kasvot ja täyttää ne häpeällä. Ja pimeys tulee olemaan heidän paikkansa, ja madot heidän vuoteensa, eikä heillä tule olemaan toivoa vuoteistaan nousemisesta, koska he eivät ylistä Herran nimeä. Ja nämä ovat ne jotka tuomitsevat taivaan tähtiä, ja kohottavat kätensä Korkeinta vastaan, ja kulkevat maan päällä. Ja kaikki heidän tekonsa julistavat vääryyttä, ja heidän voimansa lepää heidän rikkauksissaan, ja heidän uskonsa on jumalissa, jotka he ovat tehneet käsillään, ja he kieltävät Herran nimen. Ja he vainoavat Hänen kokoontumistalojaan, ja niitä uskollisia, jotka pitävät kiinni Herran nimestä.
Tuossa oli yksi syy miksi tätä kirjaa ei voitu ottaa kaanoniin,sillä
se ei sopinut "herrojen" teorioihin.
- saakertoanyt
voiko pelastusrengasta ollenkaan käyttää, ellei tunne tarkalleen miten se on rakennettu kuka ja missä ja mistä aineista?
kuka tietää!- mietitätäseaito
Eikös tässä ole pohdittu, mikä on pelastusrengas verrattuna auton sisäkumiin.
Määritteleminen on tärkeää, jottei renkaana roikkusi paperimassasta muovattu donitsi.
- jatkakaammesiis
Olen ollut uskossa pian viiskyt vuotta enkä ole kertaakaan törmännyt missään vaiheessa kolminaisuusongelmaan käytännön tasolla.
ainut ongelma siitä näkyy olevan muutaman histenhalkojan ja yhdenmiehen seurakuntaa harrastavien keskuudessa.- Simelius
Johtuuko tuo siitä että kirkoissa pidetään oppia niin varmana ettei tarvitse miettiä mistä se on peräisin ja onko se oikeaa? Asia on iskostettu selkäytimeen pelkoa apuna käyttäen historian aikana. On ollut kaksi pelon aihetta. Toinen on helvetinpelko (ei pidetä kristittynä sellaista joka ei tunnusta tätä oppia) ja toinen on joinain aikakausina ollut pelko että joutuu tapettavaksi toisinajattelun takia. Kyllähän nämä hiljentää ihmistä tehokkaasti ajattelemastakaan asiaa. Juttelin erään ihmisen kanssa asiasta ja sanoi että ei halua puhua aiheesta. Hänelläkin on pelko päällä asiassa. Eihän tämänkään asian tutkiminen ole Raamatun vastaista, päinvastoin. Sitä ihminen varmasti pelkää että joutuuko eksyksiin kun edes miettisi toista näkökohtaa. Itselläni oli pelonhetkiä asian tiimoilta. Mutta eihän pelko pitäisi olla osa uskovan elämää paitsi tietysti oikeanlainen Jumalan pelko.
- erkki1
Jumalan kolmiyhteys löytyy suoraan Raamatusta.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/ , linkin alareunassa hakemisto, avaa se ja etsi paikka kolminaisuus.
Luin ketjun läpi ja ihmettelen uskoviksi itseään tituleeraavien ihmisten tietämättömyyttä kolmiyhteisen Jumalan olemuksesta.
Onko Raamatun lukeminen kuitenkin näin heikkoa, että tällaisesta asiasta tulee noinkin kirjavia kommentteja ?
Kolminaisuus tulee esille monestakin Raamatun kirjasta, esim. vaikkapa Johanneksen evankeliumi luvuista 14 ja 15, lue ne kokonaan.- Simelius
On kohtia jotka puoltavat tätä oppia, mutta enemmän niitä kohtia jotka eivät puoltaisi. Miksi muutaman tulkinnanvaraisenkin kohdan perusteella on kehitetty vaikeaselkoinen oppi? Esimerkiksi tämä että sana tuli lihaksi. Tällä perustellaan kolminaisuusoppia myöskin. Mutta asia voidaan käsittää myös tällä helpolla tavalla että Jumalan tahto eli sana tuli Jeesuksen elämän kautta maailmaan. Jeesus toteutti sanan ja toi sen maailmalle tiettäväksi koko elämällään. Näin sen ymmärtäisin. Voin tietysti erehtyäkin.
erkki1 sanoi :
Luin ketjun läpi ja ihmettelen uskoviksi itseään tituleeraavien ihmisten tietämättömyyttä kolmiyhteisen Jumalan olemuksesta.
___________
Kirkko on vain eksyksissä sillä se ei ole koskaan välittänyt kirjoituksista
mitään.
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
___
Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
___
Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
Jeesuksen JUMALA on häntä SUUREMPI eikä tuo asia mene siis kolminaisuusopin mukaisesti , siten että Jumaluuden kaikki persoonat omaisivat SAMAN / YHTÄ SUUREN STATUKSEN.
Raamatun vastaiset opit on kerta kaikkiaan hylättävä sillä muutoin uppoaa suohon aina vain pahemmin.
___
Tuossakin korostetaan Isän ja Pojan erillisyyttä :
1.Pietarin kirje
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,- erkki1
pertsa2012 kirjoitti:
erkki1 sanoi :
Luin ketjun läpi ja ihmettelen uskoviksi itseään tituleeraavien ihmisten tietämättömyyttä kolmiyhteisen Jumalan olemuksesta.
___________
Kirkko on vain eksyksissä sillä se ei ole koskaan välittänyt kirjoituksista
mitään.
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
___
Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
___
Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
Jeesuksen JUMALA on häntä SUUREMPI eikä tuo asia mene siis kolminaisuusopin mukaisesti , siten että Jumaluuden kaikki persoonat omaisivat SAMAN / YHTÄ SUUREN STATUKSEN.
Raamatun vastaiset opit on kerta kaikkiaan hylättävä sillä muutoin uppoaa suohon aina vain pahemmin.
___
Tuossakin korostetaan Isän ja Pojan erillisyyttä :
1.Pietarin kirje
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,Tutki pertsa Raamatusta tuota kolminaisuutta, äläkä luota tuollaisiin Lindrooseihin, jotka tuovat vain lisää lustetta uskovien keskuuteen.
Olemme keskustelleet aiheesta ennenkin ja neuvoni kuuluu sinulle edelleen, luovu tuonkaltaisista opettajista, äläkä ainakaan tuo niitä totuutena uskosta osattomien luettavaksi.
Et tunnu ymmärtävän kolminaisuuden ideaa, vaikka puhutkin Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä, tottakai niistä suurin on Jumala, näinhän Jeesuskin sanoo, vaikkapa tuossa Joh.14 luvussa.
Lue tuolta ylempää tämä kommentti; jatkakaammesiis
17.6.2015 09:00
Olen täsmälleen samaa mieltä tästä hiusten halkomisesta, tällaisilla asioilla ei ole pelastumisen kannalta mitään merkitystä, mutta tuollainen mukamas ymmärtämäminen sotkee juuri mainitsemaani lustetta viljan joukkoon.
Lue nyt tuo luku ajatuksella läpi ja mieti, mitä Jeesus tuossa kertoo. - erkki1
Simelius kirjoitti:
On kohtia jotka puoltavat tätä oppia, mutta enemmän niitä kohtia jotka eivät puoltaisi. Miksi muutaman tulkinnanvaraisenkin kohdan perusteella on kehitetty vaikeaselkoinen oppi? Esimerkiksi tämä että sana tuli lihaksi. Tällä perustellaan kolminaisuusoppia myöskin. Mutta asia voidaan käsittää myös tällä helpolla tavalla että Jumalan tahto eli sana tuli Jeesuksen elämän kautta maailmaan. Jeesus toteutti sanan ja toi sen maailmalle tiettäväksi koko elämällään. Näin sen ymmärtäisin. Voin tietysti erehtyäkin.
Nyt täytyy sanoa Simelius, etten nyt aivan tajunnut, mikä sinulle tuottaa ongelmia selvästä Raamatun ilmoituksesta ?
Tarkoitan, kun kirjoitit Joh.1 < Alussa oli sana....... ?
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.1.html
Mielestäni käsität asian oikein : ) - Simelius
erkki1 kirjoitti:
Nyt täytyy sanoa Simelius, etten nyt aivan tajunnut, mikä sinulle tuottaa ongelmia selvästä Raamatun ilmoituksesta ?
Tarkoitan, kun kirjoitit Joh.1 < Alussa oli sana....... ?
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.1.html
Mielestäni käsität asian oikein : )Käsitänhän minä tuon kummallakin tavalla mutta kumpi on oikea käsitys - siitähän tässä on kyse. Raamatun kokonaisilmoitus on se juttu mitä pitää katsoa.
erkki1 kirjoitti:
Tutki pertsa Raamatusta tuota kolminaisuutta, äläkä luota tuollaisiin Lindrooseihin, jotka tuovat vain lisää lustetta uskovien keskuuteen.
Olemme keskustelleet aiheesta ennenkin ja neuvoni kuuluu sinulle edelleen, luovu tuonkaltaisista opettajista, äläkä ainakaan tuo niitä totuutena uskosta osattomien luettavaksi.
Et tunnu ymmärtävän kolminaisuuden ideaa, vaikka puhutkin Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä, tottakai niistä suurin on Jumala, näinhän Jeesuskin sanoo, vaikkapa tuossa Joh.14 luvussa.
Lue tuolta ylempää tämä kommentti; jatkakaammesiis
17.6.2015 09:00
Olen täsmälleen samaa mieltä tästä hiusten halkomisesta, tällaisilla asioilla ei ole pelastumisen kannalta mitään merkitystä, mutta tuollainen mukamas ymmärtämäminen sotkee juuri mainitsemaani lustetta viljan joukkoon.
Lue nyt tuo luku ajatuksella läpi ja mieti, mitä Jeesus tuossa kertoo.Se kaikki oli Raamatusta , mutta sinulta puuttuivat raamatulliset perusteet.
Eli tuossa olen koonnut mitä Raamattu kertoo asiasta :
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61- erkki1
pertsa2012 kirjoitti:
Se kaikki oli Raamatusta , mutta sinulta puuttuivat raamatulliset perusteet.
Eli tuossa olen koonnut mitä Raamattu kertoo asiasta :
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61Miten niin, puuttuivat Raamatulliset perusteet?
Etsitkö hakemistosta kolminaisuuden ja luit sen kaiken läpi?
Tyylillesi uskollisena haet sanomaasi sopivat kohdat, jotka tukevat sitä.
Olet tosiaan koonnut ja viitteet ovat Lidroosia, joka ilmoittaa sivuillaan seurakuntansa koon n. 300 kannattavaa, sekä samansävyisen kommentin, kuin mestoilla; muita ei ole, eikä ilmeisemmin pelastustakaan?
Olet nyt kai ollut uskossa liki kymmenen vuotta, mutta edelleen uskot harhaanjohtajia, Pertsa miksi?
Tämän kaiken sanon hyvällä, olemme senverran kauan kirjoitelleet samoille palstoille.
Nyt olen mobiililaitteella, joten kirjoittaminen on hankalaa, kirjoitan illemmalla tai huomenna lisää. erkki1 kirjoitti:
Miten niin, puuttuivat Raamatulliset perusteet?
Etsitkö hakemistosta kolminaisuuden ja luit sen kaiken läpi?
Tyylillesi uskollisena haet sanomaasi sopivat kohdat, jotka tukevat sitä.
Olet tosiaan koonnut ja viitteet ovat Lidroosia, joka ilmoittaa sivuillaan seurakuntansa koon n. 300 kannattavaa, sekä samansävyisen kommentin, kuin mestoilla; muita ei ole, eikä ilmeisemmin pelastustakaan?
Olet nyt kai ollut uskossa liki kymmenen vuotta, mutta edelleen uskot harhaanjohtajia, Pertsa miksi?
Tämän kaiken sanon hyvällä, olemme senverran kauan kirjoitelleet samoille palstoille.
Nyt olen mobiililaitteella, joten kirjoittaminen on hankalaa, kirjoitan illemmalla tai huomenna lisää.erkki1 sanoi :
Olet nyt kai ollut uskossa liki kymmenen vuotta, mutta edelleen uskot harhaanjohtajia, Pertsa miksi?
____________
Mikäs noissakin oli harhaanjohtavaa??
Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
Johanneksen evankeliumi :
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös ISÄNI tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, MINUN ISÄNI tykö ja TEIDÄN ISÄNNE tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö."
Tuossakin korostetaan Isän ja Pojan erillisyyttä :
1.Pietarin kirje
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
______________________________
Pelkkää Raamatun Sanaa olen tuonut näytille - eikö totta?????- erkki1
pertsa2012 kirjoitti:
erkki1 sanoi :
Olet nyt kai ollut uskossa liki kymmenen vuotta, mutta edelleen uskot harhaanjohtajia, Pertsa miksi?
____________
Mikäs noissakin oli harhaanjohtavaa??
Jesaja:
44:6 Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
Johanneksen evankeliumi :
20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös ISÄNI tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, MINUN ISÄNI tykö ja TEIDÄN ISÄNNE tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö."
Tuossakin korostetaan Isän ja Pojan erillisyyttä :
1.Pietarin kirje
1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
______________________________
Pelkkää Raamatun Sanaa olen tuonut näytille - eikö totta?????Pertsa, eihän noissa mitään harhaanjohtavaa olekaan, mutta mistä asiayhteydestä ne on otettu, eivät ne edes puhu kolminaisuudesta, eikö kolminaisuutta pidä tutkiskella siinä konseptissa, missä niin puhutaan ?
Kirjoitat itsekin Jumalasta, Jeesuksesta, sekä Pyhästä Hengestä, mikä siinä on sulle vaikea ymmärtää, varsinkin, kun sodit Jumalan kolmiyhteyttä vastaan ?
Tuossa mobiilissa teki taas kone mokan, tarkoitin lestoissa on samanlainen käsitys, että pelastusta tarjotaan vain heidän piirissään.
Tämä Lindroos turusta on samaa kastia, mikäli luulee noin, kuten kirjoittaa.
Painotan edelleen Raamatun tutkintaa kolminaisuudesta, josta kirjoitin aikaisemmassa viestissäni klo. 10.00. erkki1 kirjoitti:
Pertsa, eihän noissa mitään harhaanjohtavaa olekaan, mutta mistä asiayhteydestä ne on otettu, eivät ne edes puhu kolminaisuudesta, eikö kolminaisuutta pidä tutkiskella siinä konseptissa, missä niin puhutaan ?
Kirjoitat itsekin Jumalasta, Jeesuksesta, sekä Pyhästä Hengestä, mikä siinä on sulle vaikea ymmärtää, varsinkin, kun sodit Jumalan kolmiyhteyttä vastaan ?
Tuossa mobiilissa teki taas kone mokan, tarkoitin lestoissa on samanlainen käsitys, että pelastusta tarjotaan vain heidän piirissään.
Tämä Lindroos turusta on samaa kastia, mikäli luulee noin, kuten kirjoittaa.
Painotan edelleen Raamatun tutkintaa kolminaisuudesta, josta kirjoitin aikaisemmassa viestissäni klo. 10.00.Jos tutkit Eenokin kirjaa niin tulet tietämään miksi sitä ei otettu kaanoniin mukaan.
Tuossa on syitä selittävää tekstiä :
http://koti.mbnet.fi/rape1941/eenjum.htm
" Eenokin kirjan antama kuva Isän ja Pojan suhteesta toisiinsa ei sopinut kehitteillä oleviin Jumalaa koskeviin kolminaisuusoppi-hypoteeseihin. "
ja tuosta löytyy se kirja :
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
ja tuossa on artikkelini :
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
____________________________________________________
Kolminaisuuden entiteetit eivät suinkaan ole tasavahvoja ja samoja.- erkki1
pertsa2012 kirjoitti:
Jos tutkit Eenokin kirjaa niin tulet tietämään miksi sitä ei otettu kaanoniin mukaan.
Tuossa on syitä selittävää tekstiä :
http://koti.mbnet.fi/rape1941/eenjum.htm
" Eenokin kirjan antama kuva Isän ja Pojan suhteesta toisiinsa ei sopinut kehitteillä oleviin Jumalaa koskeviin kolminaisuusoppi-hypoteeseihin. "
ja tuosta löytyy se kirja :
http://www.apokryfikirjat.com/eenok1.htm
ja tuossa on artikkelini :
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=19&t=61
____________________________________________________
Kolminaisuuden entiteetit eivät suinkaan ole tasavahvoja ja samoja.Mitäpä pertsa, jos alat lukea Jeesuksen sanomisia, etkä perusta uskoasi pelkästään Raamatun historiaan ?
Jeesus antoi seuraajilleen myös kehoituksen; levittää evankeliumia, Matt.28: 19,20
Nuo lainauksesi eivät liity kolminaisuuteen millään tavalla ja sitähän aloitus koskee.
Mikset vastaa yhteenkään kysymykseeni ? erkki1 kirjoitti:
Mitäpä pertsa, jos alat lukea Jeesuksen sanomisia, etkä perusta uskoasi pelkästään Raamatun historiaan ?
Jeesus antoi seuraajilleen myös kehoituksen; levittää evankeliumia, Matt.28: 19,20
Nuo lainauksesi eivät liity kolminaisuuteen millään tavalla ja sitähän aloitus koskee.
Mikset vastaa yhteenkään kysymykseeni ?"Mitäpä pertsa, jos alat lukea Jeesuksen sanomisia, etkä perusta uskoasi pelkästään Raamatun historiaan ?"
Olen lainannut tekstejä Raamatusta , mutta raamatun historiaan en ole
sanomisiani enkä uskoani perustanut.
Kirkkoisien historia on kuitenkin rienaavuudessaan vertaansa hakeva
sillä he ovat muuttaneet ajat ja lain.
Evankelisluterilaisen opin mukaan olet ollut vääräoppinen, sillä evankelilsluterilainen kirkko palvoo "kolmiyhteistä jumalaa". Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat ev. kirkossa yhden jumalan kolme eri "olomuotoa".
Oppi on kieltämättä melko vaikeasti ymmärrettävä, mutta noin se nyt vaan virallisesti on.- luterilainen
Jehovantodistajat ovat tietääkseni ainoa kristillinen tai kristinuskosta vaikutteita saanut uskonlahko mikä ei hyväksy ajatusta kolmiyhteisestä Jumalasta. Raamatusta en ole sellaista oppia löytänyt minäkään vaikka olen luterilainen kristitty.
- Simelius
Se oppi on niin vaikea ymmärtää että vaatiiko Jumala sen oikein ymmärtämistä että pelastuu varsinkin kun ihminen seuraa Jeesusta elämällään? Sitä ei ymmärrä kirjanoppineetkaan saati kuuluisa mökin mummo (kaikki kunnioitus mummoille). Eikö riitä se mitä edellytetään Raamatussa?
- Raamatusta
Kolminaisuudesta
Joh 1:1 "Sana oli Jumala" eli Jeesus on Jumala
Ef. 4:30
1 Kr 12:11
Rm 8:26, 27
Ovat esimerkkejä jakeista ettei Pyhä Henki ole pelkkä voima, vaan Persoona. Pyhä Henki on synonyymi Jumalalle
Jehovantodistajilla Pyhä Henki on voima, mutta se ei esiinny vastaavasti Raamatussa, kun Jumala loi, ei puhuttu Pyhästä Hengestä, esim. "Tulkoon valkeus - ja valkeus tuli". Pyhä Henki esiintyy sinälläänkin, "Herran Henki liikkui vetten yllä".
Jehovantodistajuuden alku oli adventisteista, myös tapa sanoa Jeesusta enkeli Mikaeliksi. Tuohan merkitsisi sellaista järjettömyyttä, että Jumala tappaisi viattoman enkelin kolmannen osapuolen, ihmisen vuoksi. Adventistit itse ovat luopuneet tuosta Mikaelista Jeesuksena. Raamattu ilmoittaa Jeesuksen jouluevankeliumissa, sikisi Pyhästä Hengestä. Mikaelista ei löydy mitään. - pelastustärkein
No kertokaa nyt tietäväiset tyai siksi itsensä nostaneet että kenelle Jeesus puhui ristillä ollessaan?
Ja kun Jeesus sanoi lähettävänsä Pyhän Hengen, niin mistä se Henki lähti ja missä Hän oli ennen sitä lähettämistä?
Minulle ihmisenä nämä kaikki kolme kyllä ovat riittävän" Jumalia" koska itse en pääse edes hypäämällä kuin puolisen metriä irti maasta, ja ymmärrän Jumalan ja koko Hänen joukkonsa asuvan hieman korkeammalla, enkä näe niin tärkeänä tietää heidän keskinäistä hierarkiaansa, minulle riittää että evankeliumi pelastaa edelleen ja että valtaistuin ei ole tyhjä.
järjetöntä on alkaa tehdä oppia ja jakamaan joukkoa jollakin mukatiedolla asiasta jota ei ihmisellä todellakaan ole eikä tule olemaan tässä ajassa.- HyviäKysymyksiä
Jeesus oli Jumala, orjan osan ottaneena. Pyhä Henki on Jumala, ja "Jeesus sanoi lähettävänsä Pyhän Hengen, niin mistä se Henki lähti ja missä" on sitten vaikeakin, Jumalahan on toisaalta kaikkiallakin. Mutta se on tapa ilmaista / ymmärtää "Jumalan Sana", näin maallikkona.
- erkki1
Oikein kirjoitat mielestäni, Jeesus sanoo opetuslapsilleen, "teille on hyväksi, että menen pois, koska lähetän teille Pyhän Hengen, joka rukoilee ja puolustaa teitä täällä maanpäällä.
Kolminaisuudesta on tehty ihmisten keskuudessa samankaltainen kompastuskivi, kuin kasteesta, eli et ole mitään, ellet noudata juuri niitä ohjeita, jotka ihmiset ovat pelastukselle asettaneet.
Mitä jää silloin kuulijalle/ etsijälle ?
Ristiriita siitä, mitä evankeliumit meille kertoo.
Raamattu on kirjoitettu niin selkeästi, että sen ymmärtävät lapsetkin, joihin Jeesus viittaa monessa kohtaa, mutta ihmiset tekevät siitä vaikean, kiivaillessaan kaikenlaisten oppien kanssa.
Jeesus tuli siis maailmaan, kuten Joh.3.16 kertoo, muuten ei kukaan pelastuisi.
- uskontunnustus
Olet ollut.
Hei,
Kolminaisuutta voisi ajatella vaikka niin että Jumala on kuin h2o; jolla on kolme olomuotoa; kiinteä- neste-kaasu. Sama aine, kolme eri muotoa.
Tai sitä voi lähteä ajattelemaan vaikka niin että olen henkilö X ja minulla on olemassa erilaisia rooleja; työkaveri, äiti/isä, naapuri, sisarus/jonkin lapsi/puoliso yms. Ihmisellä on erilaisia rooleja suhteessa kuihin ihmisiin, mutta kuitenkin hän on se yksi ja sama ihminen.
Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki, jokaisella persoonalla on omat tehtävänsä- Luoja-Lunastaja-Pyhittäjä( Rakkaus) ja kuitenkin on kyse samasta Jumalasta.
Ja kuitenkin niin että meillä on vain yksi Jumala, ei kolmea.
Kaisa-pappi- jarnoldson
Jaa että Jumala ja Jeesus ovet Pyhän Hengen eri olomuotoja. Hienoa että meillä on pappeja.
- tässäseon
Lue tästä teologi Pasi Turusen vastaus:
"Olivatko varhaiskristityt Jehovan todistajia"
http://www.uskonpuolesta.fi/Apostolisten_isien_todistus.pdf jarnoldson kirjoitti:
Jaa että Jumala ja Jeesus ovet Pyhän Hengen eri olomuotoja. Hienoa että meillä on pappeja.
Ei, vaan Jumala on Isä, Poika Ja Pyhä Henki.
Kaisa-pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Ei, vaan Jumala on Isä, Poika Ja Pyhä Henki.
Kaisa-pappiKaisa sanoi :
Ei, vaan Jumala on Isä, Poika Ja Pyhä Henki.
__________
Jos kaikki ovat samoja niin mitenkä voisi olla mahdollista uo jae 14:28 ??
Virallinen kirkon oppihan pitää kaikkia kolminaisuuden entiteettejä saman suuruisina / arvoisina.
Johanneksen evankeliumi:
14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI.
- hilpertti
Kirkkoisä Augustinus päätteli, että jos ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, ihmisessä pitäisi olla samankaltaisuutta Jumalan kanssa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augustinus
"Augustinus on läntisen kolminaisuusopin muotoilija. Hän käyttää kolminaisuusopin selventämisessä mallina ihmissielua. Isä, kaiken olemisen lähde, vastaa ihmisen muistia, Poika ihmisen aktiivista ajattelua ja kommunikaatiota ja Pyhä Henki ihmisen tahtoa ja rakkautta. Samoin kuin ihminen ilmaisee itsensä ajatustensa ja sanojensa kautta, Isä ilmaisee itsensä Sanansa, Kristuksen kautta. Ja samoin kuin ihminen tahtoo ja rakastaa sitä, mitä hän ajattelee, Pyhä Henki yhdistää Isän ja Pojan toisiinsa"
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Augustinus
"Kolminaisuusopissa Augustinus painotti Jumalan kolmen persoonan samanarvoisuutta." Hebr 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
1:8 mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
.
ELI HUOMATKAAMME: " MUTTA POJASTA:"JUMALA ! SINUN VALTAISTUIMESI...JNE"
.
Ja vrt. vielä ...Daavid sanoi: " HERRA sanoi minun HERRALLENI. " (Psalmi 110:1)
.
ELI SUMMA SUMMARUM
Kun joku on jonkun Poika niin hän on samaa olemusta Isänsä kanssa eli Jeesus on samaa olemusta kuin Isänsä eli siis JUMALA mutta kuitenkin eri persoona !
Eli (Joh 10:30) " Minä ja Isä olemme yhtä "
(Joh 14:10 ) " Minä olen Isässä ja että Isä on minussa "
.
Pyhä Henki taas toimii Kristuksen nimissä ja "ottaa hänestä" ja Hänkin on oma persoonansa !
Vrt. Joh 16:13 Mutta kun HÄN tulee, totuuden Henki, johdattaa HÄN teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä HÄN puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä HÄN kuulee, sen HÄN puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
16:14 HÄN on minut kirkastava, sillä HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille.
16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille
.
JA NÄIN...ISÄ, POIKA JA PYHÄ HENKI ELI PYHÄ KOLMINAISUUS OVAT YHTÄ !
.
Eli vielä: Onko olla yhtä siis sama kuin olla yksi? Jeesus rukoili että me olisimme samalla lailla yhtä kuin Jeesus ja Jumala on yhtä.
Yhtä voi olla sama “hengellisesti” mutta kuitenkin eri persoonana !
aivan kuin Isä Ja Poika Ja Pyhä Henki ovat yhtä !
.
Vrt Joh 14:8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
.
Vrt. vielä: Blogikirjoitukseni http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-on-kaiken-alkupera-/- KTSEiKirj
Meillä kristityillä on kolmiyhteinen Jumala toki. Joillakin kirotuilla Jehovan todistajilla, perkeleen "pertsoilla" sun muilla saakelinsSimeliuksilla on sitten muita jumalia.
- Simelius
Uskon Raamatun Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen. Sinulla on sanottu olevan islamsympatioita. Pitääkö paikkansa?
- mietitätäseaito
Kirotut Jehovan todistajat ja perkeleen pertsat ja saakelin Simeliukset.
Ne, joilla ei ole kolmiyhteistä Jumalaa ovat kirottuja perkeleen ja saakelin mitälie..heillä on muita jumalia.
Sinä sopisit papiksi. Toivottavasti olet ajatellut asiaa. :)
- Epätietoisuus
No joo, olen eronnut kirkosta. Uskon Jumalaan. Ja Jeesukseen. Eiköhän se riitä aika pitkälle. En halua osallistua uskonkiistoihin.
- Epätietoisuus
Kiitokset valaisevasta keskustelusta. En ollut lukenut tuota Eenokin kirjaakaan aikaisemmin.
Valitettavasti yksi maailmanloppu (vedenpaisumus) ei riittänyt kitkemään pahuutta maan päältä ja ihmisten sydämistä. - KTSEiKirj
Minäkin uskon Jeesukseen mutta eihän se tälle lössille riitä. Pitäis lisäx kohkata niitten puljuissa, kaatuilla niitten lattioilla, fanittaa Israelia, kannattaa niitten kansalaisaloitteita ja äänestää perussuomalaisia.
SITTEN vasta ois mahiksia taivaaseen muka...Jos sittenkään...
- Epätietoisuus
Ei minusta uskontunnustuksessamme rinnasteta Jeesusta tai Pyhää Henkeä Jumalaan. Ei ole kuin yksi Jumala, joka asetti poikansa ihmiskunnan lunastajaksi ja tuomariksi:
Apostolinen uskontunnustus
"Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, (Huom: ei Jumalaamme!)
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän."
Anteeksi, että vastaan itselleni, ajatus pätkii. - 172
Noin minäkin ajattelen kolminaisuudesta. He ovat yhdestä, mutta eri persoonia.
Toinen häiritsevä kirkossa on , kun kastetta esitetään kuin pelastajana, ollaan seurakunnan jäseniä. Kaste EI pelasta, koska Jeesus pelastaa.
Pyhä Henki on uskovilla.
Uskovien seurakunta on kerran yksi yhteinen, mutta arvelen, että vasta taivaassa se on tosi. Voimme luopua uskosta ja silti kuulua johonkin yhteisöön, srk.n.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174386
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842499Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731637Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella261324Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641187Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42932- 113928
- 171904
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä75894Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon18831