Brintellix

Ahav

Aloitin tänään Brintellixin 5 Mg tänään.
Aluksi pientä pahoinvointia ja hieman väsy olo.
No, mutta huomenna uusi päivä...olen tosi herkkä sivuoireille.

Kerron jatkosta myöhemmin.

154

41941

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • crossing_the_rubicon

      May God be with you.

    • Brint10

      itse syönyt brintellix 10mg 14 päivää. alkanut iltapäivisin päänsärky.. muuten ei suurempia sivuoireita.. kiinnostaisi tietää muiden kokemuksia tästä lääkkeestä.. miten esim. alkoholi sopii tämän lääkkeen kanssa?

      • Mimsku81

        Alkoholi ei missäänimessä sovi ko. Lääkkeen kanssa


      • nistiksikÖ

        TOIVON MUKAAN BRINTELLIX 5 mg, jolla huomen aamulla aloitan , ei aiheuttaisi PÄÄNSÄRKYÄ ,joka on 'kalvanut miestä urheaa'- 20 vuotta -- TRAMAL turruttaa muutamaksi tunniksi. - ONNEA TEILLE ,JOITA LÄÄKE AUTTAA - LIITTYISIN PORUKKAANNE MIELIHYVIN -- EN KAIPAILE HAIKEIN MIELIN PÄÄSÄRKYAIKOJA.


      • SarkkisKK
        Mimsku81 kirjoitti:

        Alkoholi ei missäänimessä sovi ko. Lääkkeen kanssa

        Ja millähän perusteella noin sanot? Ohjeessa sanotaan ettei suositella samanaikaisesti. Silti itse en ole huomannut mitään ongelmia - kun nyt en ihan kirjaimellisesti samaan aikaan ole ottanut. Brintellix aamulla, alkoholia illalla, enkä ainakaan mitään uutta ole huomannut.
        Eli jos noin on, olisi ollut mukava kuulla edes jotain infoa/perustelua


      • Brintellixonjees
        Mimsku81 kirjoitti:

        Alkoholi ei missäänimessä sovi ko. Lääkkeen kanssa

        Alkoholilla ja brintellixin yhteiskäytössä en ole huomannut mitään negatiivista vaan höpötys fiilikset iskenyt ja on ollut vain hauskaa toisin kuin harvoin ennen lääkettä ja ennen kovempaa masennusta. Krapulassa saattaa miettiä olojen johtuvan yhteisvaikutuksesta, mutta mitä ilmeisimmin mietit vain liikaa perus krapulaasi, jolloin vain plasebo syntyy.
        Jos olet ottanut brintellixin lisäksi rauhoittavia lääkkeitä ja juonut alkoholia, en epäile että on kyseinen fiilis sinulla. Rauhoittavat tunnetusti eivät sovi alkoholin kanssa.


      • Anonyymi
        Mimsku81 kirjoitti:

        Alkoholi ei missäänimessä sovi ko. Lääkkeen kanssa

        täyttä paskaa koko lääke 500kpl jo määrätty.eipähän tuu syötyä.


      • Anonyymi
        nistiksikÖ kirjoitti:

        TOIVON MUKAAN BRINTELLIX 5 mg, jolla huomen aamulla aloitan , ei aiheuttaisi PÄÄNSÄRKYÄ ,joka on 'kalvanut miestä urheaa'- 20 vuotta -- TRAMAL turruttaa muutamaksi tunniksi. - ONNEA TEILLE ,JOITA LÄÄKE AUTTAA - LIITTYISIN PORUKKAANNE MIELIHYVIN -- EN KAIPAILE HAIKEIN MIELIN PÄÄSÄRKYAIKOJA.

        Älä ota Tramalia Brintellixin kanssa!!!!!


    • Sorsis

      Kiinnostaisi tietää miten sinulla nyt menee. Minä aloitin eilen 5 Mg:lla Brintellixiä. Olen kärsinyt unettomuudesta, johon vaivaan tätä nyt kokeilen. Viime yönä nukuin heti paremmin! Tänä aamuna vähän pahoinvointia...

      • brint10

        moi! niin, otatko illalla lääkkeen? mä aamulla, ja tuo päänsärky johtui melatoniinsta 3mg, jonka lopetin. ei ole sivuoireita ollut kuin alussa n.viikon hieman yököttävä olo. ehkä mieliala alkaa hiljalleen nousta:)


      • Sorsis

        Kiitti viestistäsi! Juu kyllä minäkin olen aamulla ottanut. Pahoinvointi meni tunnissa ohi ja nyt illalla on taas vähän höntti olo. Kiva kuulla että sulla on lähtenyt sujumaan noin mukavasti! :) Oletkos nukkunutkin hyvin tai ainakin paremmin?


      • Sorsis

        Kiitti viestistäsi! Kiva kuulla että sulla on lähtenyt sujuilemaan ja että yökötyskin meni ohi. Mulla se aamun pahoinvointi kesti vaan jotain tunnin ja helpotti sitten. Ootkos nukkunutkin paremmin?


      • brint10

        moi! joo, pikkuhiljaa alkaa toi unikin parantua:) ollu niin älytön stressi, ero yms. tuossa keväällä, aloin olla jo aika lopussa, laski painokin n.7kg niin päätin aloittaa tuon lääkityksen..(alkanu ajoittain jopa nähdä asiat hieman valoisammin:)) mä aloitin tuolla 10mg suoraan.. ihan kiva vaihtaa kuulumisia kun on kyseessä suht uusi lääke suomessa.


      • pikkusoturi

        No mulla on olo kuin olisin kännissä. Jotenkin vaan kaikki tulee kuplan takaa ja päätä särkee. Sit tuntuu välillä kuin sydän ois kurkussa vaikka muuten on tosi rauhallinen olo. Siis mulla on vasta menossa toinen päivä 5 mg:llä. Lääkäri aloitti tän, kun sain Cipralexista ja Essitalopramista aivan järkyttävät aloitusoireet. Toivon, että tää Brintellix toimis mulla ja että tää olo helpottaisi. Kauhee väsymys päällä koko ajan. Idea oli että keskittyisine muuhunkin kuin vain syömishäiriöni toipumiseen liittyviin liitännäissairauskipuihin ja niistä masenteluun.


      • Hyvin____menee
        pikkusoturi kirjoitti:

        No mulla on olo kuin olisin kännissä. Jotenkin vaan kaikki tulee kuplan takaa ja päätä särkee. Sit tuntuu välillä kuin sydän ois kurkussa vaikka muuten on tosi rauhallinen olo. Siis mulla on vasta menossa toinen päivä 5 mg:llä. Lääkäri aloitti tän, kun sain Cipralexista ja Essitalopramista aivan järkyttävät aloitusoireet. Toivon, että tää Brintellix toimis mulla ja että tää olo helpottaisi. Kauhee väsymys päällä koko ajan. Idea oli että keskittyisine muuhunkin kuin vain syömishäiriöni toipumiseen liittyviin liitännäissairauskipuihin ja niistä masenteluun.

        Lobotomiasi on siis hyvässä vauhdissa. Jatkat vielä vähän aikaa niin viimeistään saat aivovaurion. Thumbs up.


      • Sorsis
        brint10 kirjoitti:

        moi! joo, pikkuhiljaa alkaa toi unikin parantua:) ollu niin älytön stressi, ero yms. tuossa keväällä, aloin olla jo aika lopussa, laski painokin n.7kg niin päätin aloittaa tuon lääkityksen..(alkanu ajoittain jopa nähdä asiat hieman valoisammin:)) mä aloitin tuolla 10mg suoraan.. ihan kiva vaihtaa kuulumisia kun on kyseessä suht uusi lääke suomessa.

        Sori vastaaminen viivästy kun aloitin työ loman jälkeen! :) Niinpä on kiva vaihtaa asiallisia kokemuksia! Mullakin alkoi unettomuus ja massi eron jälkeen enkä oikein meinaa päästä eroon niistä. Siksi yritä näistä lääkkeistä apua. Nyt olen nukkunut hyvin :) mutta tänään on ollut vähän semmoinen sekava olo! Viikon olen ottanut 5 Mg... Onko sulla huippausta tai sekavaa oloa?


      • Sorsis
        pikkusoturi kirjoitti:

        No mulla on olo kuin olisin kännissä. Jotenkin vaan kaikki tulee kuplan takaa ja päätä särkee. Sit tuntuu välillä kuin sydän ois kurkussa vaikka muuten on tosi rauhallinen olo. Siis mulla on vasta menossa toinen päivä 5 mg:llä. Lääkäri aloitti tän, kun sain Cipralexista ja Essitalopramista aivan järkyttävät aloitusoireet. Toivon, että tää Brintellix toimis mulla ja että tää olo helpottaisi. Kauhee väsymys päällä koko ajan. Idea oli että keskittyisine muuhunkin kuin vain syömishäiriöni toipumiseen liittyviin liitännäissairauskipuihin ja niistä masenteluun.

        Voisiko huono olosi johtua siitä että ole vielä irti noista aikaisemmista lääkkeistä? Mullakin on Seroxatin lopetus samaan aikaan ja välillä kanssa semmoinen sekava olo...


      • pikkusoturi
        Sorsis kirjoitti:

        Voisiko huono olosi johtua siitä että ole vielä irti noista aikaisemmista lääkkeistä? Mullakin on Seroxatin lopetus samaan aikaan ja välillä kanssa semmoinen sekava olo...

        Moikka, ja minäkin siis tänne kirjoittelen, koska kaipaan
        a) vertaistukea
        b) asiallista kommentointia.
        Tosiaan Sepram ja Cipralexia kokeilin max 1,5 vko viime helmikuussa. Tää on ihan uusi juttu tämä mulle nyt. Olotilat vaihtelee mulla. Vähän hidas ja höntti olo. Refluksikivut katos pariksi päiväksi, mutta tänään ne on tullu takas korkojen kera :( voi luoja. Noh, en heitä kirvestä kaivoon VAAN annan tälle mahdollisuuden. Hoitoannos on mulla kuulemman 10 mg, mut nosto on vasta reilun viikon päästä. ONNEKS mitään grande paniikkikohtausta EN ole vielä saanut.


      • Sorsis
        pikkusoturi kirjoitti:

        Moikka, ja minäkin siis tänne kirjoittelen, koska kaipaan
        a) vertaistukea
        b) asiallista kommentointia.
        Tosiaan Sepram ja Cipralexia kokeilin max 1,5 vko viime helmikuussa. Tää on ihan uusi juttu tämä mulle nyt. Olotilat vaihtelee mulla. Vähän hidas ja höntti olo. Refluksikivut katos pariksi päiväksi, mutta tänään ne on tullu takas korkojen kera :( voi luoja. Noh, en heitä kirvestä kaivoon VAAN annan tälle mahdollisuuden. Hoitoannos on mulla kuulemman 10 mg, mut nosto on vasta reilun viikon päästä. ONNEKS mitään grande paniikkikohtausta EN ole vielä saanut.

        Ahaa niin noi noi aiemmat lääkkeet varmasti enää voi vaikuttaa! Hirmu vaihtelevat nämä olotilat mullakin on. Eilen oli pää ihan ilmapallona mutta tänään selkeästi parempi. Yritän tsempilöä ja sisulla painaa eteenpäin. Hirmu positiivinen juttu mulle on ollut tää että nyt nukun paremmin. Virkeenä sitä jaksaa sitten paremmin näitä oireita. Oon löytänyt englannin kirlisiltä sivuilta aika hyvää tietoa. Siellä mm. Sanotaan että kannattaa kokeilla ainakin kuukausi. Jos sivuoireet ei häviä niin sitten kannattaa lopettaa. Sitten toisaalta että kaikki oireet ja reagoinnit on tosi yksilöllistä! Jaksamista ja tsemppiä ja kuulumisiin!


      • pikkusoturi

        Joo, näin kelasin tehdä. Ihmetyttää vaan, kun tuntuu, et iltaa kohden alkaa päätä särkee ja toi jännä "Nuhailu" ei nyt taho lähtee juuri ollenkaan. Silti olo on jotenkin "tasanen" - en panikoi sitä, vaikka tiedostan, et mulla olis sata ja miljoona juttua eessäpäin ja et mun kroppa on sairastunut niin, että sen kuntouttaminen on aika haasteellista ja kokonaisvaltainen toipuminen ei ole varmaa. Tsemppiä sulle hei ja mahtava juttu, kun oot saanu nukuttua. Itellä oli tammi-helmikuussa unettomuutta melkeen kuukauden. Oli aivan hirveetä ja olin aivan rikki. Nukuin sit mirtazapiinilla pari yötä, mut lopetin sen: päivisin olin niin zombia, et nukahdin ruokapöytään ja bussipysäkillekkin. Ei enää sellaista. Paa kuulumisias, jos alkaa olotilat tasottuu.
        *thumbs up*


      • Juhis78
        Hyvin____menee kirjoitti:

        Lobotomiasi on siis hyvässä vauhdissa. Jatkat vielä vähän aikaa niin viimeistään saat aivovaurion. Thumbs up.

        Kannataaisi lukea pikkuisen enmmän lääkeiden vaikutuksista ja enemmän, esim, kaupungin pakokaasujen ja vaikkapa alkoholin haittavaikutuksista. Ei oeletä enään 800-luvulla.


      • Brintellixonjees
        Hyvin____menee kirjoitti:

        Lobotomiasi on siis hyvässä vauhdissa. Jatkat vielä vähän aikaa niin viimeistään saat aivovaurion. Thumbs up.

        Sinä filiohattua huuteleva ihmis-syöpä et tiedä tästä lääkkeestä niinkuin ei luultavasti moni muukaan, kun on niin uusi lääke. Mutta sinä et ole kokeillut tätä lääkettä vaan sinä mäkkärissä pyörivä, energiajuomia juova ja eineksiä syövä tekopyhä paska huutelet luonnontuotteiden puolesta lauseesi takana.. Itse olen syönyt kohta puolisen vuotta ja ihan hyvin menee.


      • Anonyymi
        pikkusoturi kirjoitti:

        No mulla on olo kuin olisin kännissä. Jotenkin vaan kaikki tulee kuplan takaa ja päätä särkee. Sit tuntuu välillä kuin sydän ois kurkussa vaikka muuten on tosi rauhallinen olo. Siis mulla on vasta menossa toinen päivä 5 mg:llä. Lääkäri aloitti tän, kun sain Cipralexista ja Essitalopramista aivan järkyttävät aloitusoireet. Toivon, että tää Brintellix toimis mulla ja että tää olo helpottaisi. Kauhee väsymys päällä koko ajan. Idea oli että keskittyisine muuhunkin kuin vain syömishäiriöni toipumiseen liittyviin liitännäissairauskipuihin ja niistä masenteluun.

        Kyllä tohon huumeeseenkin sopeutuu, aivan samoin kuin esim. tupakkakin, ensin yököttää, mutta kyllä istuu ja hyvin kun vaan halua on jatkaa.
        Irti et pääse ilman käsittämättömiä viekkareita tuosta koskaan.


    • ihmetyttääää

      Taas trolli täällä vauhdissa höpisemässä. Oot kyllä niin huvittava tyyppi,mitä kiksejä saat kun pyörit täällä samoja skeidoja kirjoittamassa vuodesta toiseen? Vai onko kyseiset lääkkeet lobotoineet sinut,joten haluat elävää esimerkkiä täällä levittää?

      • Brintellixonjees

        Hän on vain vihainen ja turhautunut elämälleen.


    • Trolololololool

      Antaa toisen trollata jos se vaikka saa siitä jotain nautintoa =).

    • Iääkäri

      Pakkausselosteessa lukee seuraavaa: "Tähän lääkkeeseen kohdistuu lisäseuranta. Tällä tavalla voidaan havaita nopeasti uutta turvallisuutta koskevaa tietoa. Voit auttaa ilmoittamalla kaikista mahdollisesti saamistasi haittavaikutuksista. Ks. kohdan 4 lopusta, miten haittavaikutuksista ilmoitetaan."

      Tämän lääkkeen käyttäjät ovat siis koekaniineja. Itse en potilailleni tämmöisiä lääkkeitä määrää.

      • LässynLässyn

        Sinä et ole mikään lääkäri vaan aivosi tuhonnut juoppo trolli ja elät harhoissasi ja kuvittelet olevasi lääkäri.


      • jaripekkakyrö

        asia on niin että esiinnnyt lääkärinä ja annat lääkitysohjeita, niin lain mukaan olet puoskari jonka teko on rangasistavaa. toivottavasti ylläpito lukee palautteen.


      • Brintellixonjees

        Mikäli olet siis ihan oikeasti lääkäri, mitä lääkkeitä määräät asiakkaillesi? Masennuslääkkeet yleisesti tuppaa olemaan shaissee. Et saa määrätä kuin pillereitä tai taputtaa selkään. Kannabis sativa voisi auttaa asiakkaitasi, mutta laki on laki.. Koekaniini kuvaus oli aiska hyvä ja sitä kieltämättä olen. Terapeutit kaiken järjen mukaan ovat mukana tässä juonessa, kun määräävät tätä.


      • Brintellixonjees
        Brintellixonjees kirjoitti:

        Mikäli olet siis ihan oikeasti lääkäri, mitä lääkkeitä määräät asiakkaillesi? Masennuslääkkeet yleisesti tuppaa olemaan shaissee. Et saa määrätä kuin pillereitä tai taputtaa selkään. Kannabis sativa voisi auttaa asiakkaitasi, mutta laki on laki.. Koekaniini kuvaus oli aiska hyvä ja sitä kieltämättä olen. Terapeutit kaiken järjen mukaan ovat mukana tässä juonessa, kun määräävät tätä.

        Anteeksi siis lääkärit mukana juonessa, miksi ei terapeutitkiin kun heillä tietoa on potilaastaan myös.


    • Pokke

      Itselläni aloitettiin brintellix 10mg n. kk sitten ja pahoinvointi aivan hirveää. aamut kuluvat oksennellessa. usein koko pv kuluu todella huonovointisena sängyssä. Lääke vähentää ruokahalua joten sitä ei olisi saanut määrätä minulle koska minulla laihuushäiriö. Tällä mennään-saa nähdä kauanko jaksan oksentelua ja huonovointisuutta

      • hakkaa_päätä_seinään

        Ihmettelen miten ihmiset ovat niin tyhmiä, että käyttävät ainetta, joka saa heidät voimaan huonommin. Oksentele rauhassa. Siinähän poltat pääsi että kärvistelet vatsavaivojesi kanssa.


      • PahaOlotila

        Hei.

        Minäkin kokeillut brintellixiä, mutta minulla taas tuli ihan kauheata nälän tunnetta ja ahdistusta. En halunnu syödä viikkoa pidempään, mutta mietin, että pitäisikö yrittää uudestaan ja yrittää vaan kestää...
        Toivottavasti sinun olosi helpottuu pian. Monille tulee tuollaista, mutta ehkä pahoinvointiinkin voisi saada jotain lääkettä lisäksi, ennenkuin haittaoire poistuisi. Ja inkivääri voisi auttaa.


      • Ernestman
        hakkaa_päätä_seinään kirjoitti:

        Ihmettelen miten ihmiset ovat niin tyhmiä, että käyttävät ainetta, joka saa heidät voimaan huonommin. Oksentele rauhassa. Siinähän poltat pääsi että kärvistelet vatsavaivojesi kanssa.

        Siinähän ihmettelet! Toivotaan että elämä sinuakin vähän kopauttaa niin ettei tarvii niin korkeelta toisia käydä neuvomaan.


      • hakkaa_päätä_seinään
        Ernestman kirjoitti:

        Siinähän ihmettelet! Toivotaan että elämä sinuakin vähän kopauttaa niin ettei tarvii niin korkeelta toisia käydä neuvomaan.

        Oletat, että minua elämä ei olisi niin sanotusti kopauttanut? Meinaat, että niitä, joita elämä on lyönyt päähän kannattaa hakata päälle vielä itsekin päätä seinään ja pahentaa oloaan psykoaktiivisilla aineilla? Mikä logiikka siinä on?


      • refluksijäbä

        syönyt brintellixiä ahdistukseen nyt 2-3kk alkuun oli pahaolo ja päänsärkyä mut ku tottu lääkkeisiin ni väheni melkee olemattomiks noi sivuvaikutukset. ahdistus vähentynyt huomattavasti ja (toiv. mukaan lääkkeen johdosta). unen tarve jotenkin vähentynyt parilla tunnilla et nukkuu tasaisesti aina sen 7h yö. alkoholia en oo koittanut tippaakaan vielä tän kans, pilveä vähän polttelin eikä tullu siitä ainakaan mitää ihmeitä.


      • Mimsku81

        Itse käytän Primperan lääkettä mikä estää pahoinvointia tällöin voisi brintellixin haitta oire lieventyä. Reseptilääke.


    • qw23er3

      Jännästi näitä serotoniini-lääkkeitä vaan tulee uusia lisää. Suosittelen mirtazapiinia jos näitä haluaa käyttää. Se nostaa sekä serotoniinia että dopamiinia että noradrenaliinia aivoissa ja siksi se auttaa jonkun verran väkisinkin. Lisäksi se on väsyttävä lääke ja vähentää ahdistustakin. Kaikki mikä nostaa dopamiinitasoja nostaa mielialaa. Vaikutus kuitenkin kohtalaisen mieto, että siitä ei mitään hypomaniaa tule. Itse en huomannut että olisi vaikuttanut seksihaluihin yhtään mitenkään paitsi että alussa tuntui että heppi oli pystyssä iltalääkkeen ottamisen jälkeen.

      Mao-estäjät ovat myös todennäköisesti erittäin hyvin ja välittömästi toimivia, joskin vaarallisia siinä mielessä että monet lääkkeet ovat sen kanssa vaarallisia.

      • myy_tyhmälle

        Niitä serotoniiniin vaikuttavia aineita tulee lisää niin kauan kuin tyhmät kuluttajat on niitä valmiita ostamaan uskoessaan tekaistuu masennuksen serotoniinivajeteoriaan....


    • allcatsaregrey

      Mä oon syönyt Brintellixiä nyt kuukauden, aloitin suoraan 10 mg:lla. Ekan kahden viikon aikana oli ajoittain lievää päänsärkyä, mahakipua ja huimausta/pahoinvointia, mutta ei mitään sietämätöntä tai toimintakykyä vievää, en ole esim. oksennellut. Nuo oireet ei alkaneet heti, vaan vasta usean päivän tai viikon lääkkeensyönnin jälkeen. Lisäksi kahden viikon kohdalla tuli päiväksi tai kahdeksi melko kova ahdistuksen tunne ilman syytä, mutta se onneksi meni ohi. Noita päänsärkyjä sun muita ei ole nyt enää ollut.

      Harmillisesti tää on aiheuttanut myös orgasmivaikeuksia, vaikka niiden piti olla tällä lääkkeellä harvinaisempia kuin SSRI:llä. Ja ylipäätään seksuaalinen kiinnostus on ehkä ollut vähäisempää.

      En ole varma, onko tää auttanut siihen itse asiaan eli masennukseen... Ero entiseen ei ainakaan ole ollut mitenkään selkeä, ja ahdistuksen ja epätoivon tunteita oon kokenut edelleen. Voi olla, että oon toiminut vähän spontaanimmin ja vatvonut asioita vähemmän, mutta vaikea sanoa varmasti. Toisen kuukauden voisin tätä vielä syödä, mutta jos selkeämpiä vaikutuksia ei ala näkyä, tuskin kiinnostaa hirveästi jatkaa.

      • allcatsaregrey

        Onko sulle joku henkilökohtainen loukkaus, että jotkut ihmiset joutuvat käyttämään lääkkeitä masennukseensa? Varsin moni saa niistä merkittävää apua. Onko se väärin?


      • Ernestman

        Minä pidän kirjoituksiasi hyvin asenteellisia ja loukkaavina! Pyrit esiintymään täällä asiantuntijana, mutta tarkemmin luettuna tekstisi on puuta heinää. Pidät meitä lääkkeisitä apua hakevia ja useimmiten yllätys yllätys myös apua saavia, jotenkin tyhminä. Emme toki ole mikään surkea luuseriryhmä, joita paimennetaan ees taas lääkebisneksen ehdoilla. Emme yritä huumata itseämme ja 'lyödä päätämme seinään'. Onko niin että itselläsi ei ole kaikki ok kun tunnet noin suurta tarvetta mouhata täällä muille??


      • Ernestman
        allcatsaregrey kirjoitti:

        Onko sulle joku henkilökohtainen loukkaus, että jotkut ihmiset joutuvat käyttämään lääkkeitä masennukseensa? Varsin moni saa niistä merkittävää apua. Onko se väärin?

        Peukutan!


      • hakkaa_päätä_seinään
        allcatsaregrey kirjoitti:

        Onko sulle joku henkilökohtainen loukkaus, että jotkut ihmiset joutuvat käyttämään lääkkeitä masennukseensa? Varsin moni saa niistä merkittävää apua. Onko se väärin?

        Minulla ei ole mitään huumausaineiden käyttöä kohtaan, päinvastoin kannatan liberaalia huumepolitiikkaa. Kaikkien huumeiden laillistaminen on suunta jota kohti itse olisin valmis lähtemään. Jos koet saavasi apua käyttämästäsi valmisteesta sehän on hieno juttu. Ei minulla ole sitä vastaan mitään.

        Aikaisemmassa kommentissani ihmettelin eivätkö ihmiset ymmärrä, että uudet 'psyykenlääkkeet' ovat käytännössä samalla valheellisella ja virheellisellä teorialla ratsastamista. Kukaan ei tarvitse serotoniinijärjestelmeään vaikuttavia aineita sen enempää kuin kukaan tarvitsee alkoholiakaan. Alkoholin juomisessa tai vortioksetiinin syömisessä ei kuitenkaan ole mitään pahaa, jos näin henkilö itse haluaa. Kuten aikaisemmin sanoin, se on minulle yhdentekevää mitä muut elämällään tekevät. Mitä toivon on, että ihmiset voisivat tehdä päätöksensä totuudenmukaiseen tietoon perustuen.

        Pään seinään hakkaaminen on lankeamista vanhoihin valheellisiin ja tieteenvastaisiin teorioihin, joita lääkärit ja psykiatrit tietämättään tai tietoisesti levittävät henkiseen pahoinvointiin liittyen.


      • Ernestman
        hakkaa_päätä_seinään kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään huumausaineiden käyttöä kohtaan, päinvastoin kannatan liberaalia huumepolitiikkaa. Kaikkien huumeiden laillistaminen on suunta jota kohti itse olisin valmis lähtemään. Jos koet saavasi apua käyttämästäsi valmisteesta sehän on hieno juttu. Ei minulla ole sitä vastaan mitään.

        Aikaisemmassa kommentissani ihmettelin eivätkö ihmiset ymmärrä, että uudet 'psyykenlääkkeet' ovat käytännössä samalla valheellisella ja virheellisellä teorialla ratsastamista. Kukaan ei tarvitse serotoniinijärjestelmeään vaikuttavia aineita sen enempää kuin kukaan tarvitsee alkoholiakaan. Alkoholin juomisessa tai vortioksetiinin syömisessä ei kuitenkaan ole mitään pahaa, jos näin henkilö itse haluaa. Kuten aikaisemmin sanoin, se on minulle yhdentekevää mitä muut elämällään tekevät. Mitä toivon on, että ihmiset voisivat tehdä päätöksensä totuudenmukaiseen tietoon perustuen.

        Pään seinään hakkaaminen on lankeamista vanhoihin valheellisiin ja tieteenvastaisiin teorioihin, joita lääkärit ja psykiatrit tietämättään tai tietoisesti levittävät henkiseen pahoinvointiin liittyen.

        Hei tämä sun setti alkaa nyt vanheta ja juoni pätkiä. Etkö ymmärrä lopettaa? Ei etpä kai... Olet tainnut saada oikeassa olemisen armolahjan ja sitä nyt sitten jaat meille muille (lue: huumeitten käyttäjille, alkkiksille ja muille sekopäille). Ja tietysti ihan hyvällä vaan ja tosi suvaitsevasti.


      • hakkaa_päätä_seinään
        Ernestman kirjoitti:

        Hei tämä sun setti alkaa nyt vanheta ja juoni pätkiä. Etkö ymmärrä lopettaa? Ei etpä kai... Olet tainnut saada oikeassa olemisen armolahjan ja sitä nyt sitten jaat meille muille (lue: huumeitten käyttäjille, alkkiksille ja muille sekopäille). Ja tietysti ihan hyvällä vaan ja tosi suvaitsevasti.

        Miksi kuvittelet, että minun pitäisi tai kannattaisi lopettaa, kun sinullakin olisi vielä paljon ymmärrettävää siitä mitä juuri kerroin. Armonlahjoista en tiedä.

        Kuten jo aikaisemmin mainittua en tuomitse enkä arvostele ketään joka haluaa omasta tahdostaan käyttää huumaavia aineita. Itsekin käytän, tosin lähinnä alkoholia. Jos sinä tai joku muu kokee, että vortioksetiini tai jokin muu aine muuttaa kokemusta maailmasta hyvällä tavalla ja on myös tietoinen ja valmis hyväksymään riskit, niin mikäs minä olen siihen puuttumaan. En tuomitse laittomien enkä laillisten huumeiden käyttöä tai käyttäjiä. Toisekseen en leimaa ihmisiä alkoholisteiksi, narkkareiksi tai muiksi "sekopäiksi", kuten monet ihmiset tuntuvat tekevän. Ainoastaan huomautin nimimerkkiä allcatsaregrey
        asiasta, josta minulla on tietoa. Ehkä olisin voinut olla hieman maltillisempi ilmaisutavassani, mutta yhtä kaikki. Ihmisten on hyvä tietää millaisia aineita ottavat, jotta osaavat arvioida mahdollisia seuraavia vaikutuksia sekä riskinottokykynsä sen mukaisesti.


      • eienäälääkkeitä
        hakkaa_päätä_seinään kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään huumausaineiden käyttöä kohtaan, päinvastoin kannatan liberaalia huumepolitiikkaa. Kaikkien huumeiden laillistaminen on suunta jota kohti itse olisin valmis lähtemään. Jos koet saavasi apua käyttämästäsi valmisteesta sehän on hieno juttu. Ei minulla ole sitä vastaan mitään.

        Aikaisemmassa kommentissani ihmettelin eivätkö ihmiset ymmärrä, että uudet 'psyykenlääkkeet' ovat käytännössä samalla valheellisella ja virheellisellä teorialla ratsastamista. Kukaan ei tarvitse serotoniinijärjestelmeään vaikuttavia aineita sen enempää kuin kukaan tarvitsee alkoholiakaan. Alkoholin juomisessa tai vortioksetiinin syömisessä ei kuitenkaan ole mitään pahaa, jos näin henkilö itse haluaa. Kuten aikaisemmin sanoin, se on minulle yhdentekevää mitä muut elämällään tekevät. Mitä toivon on, että ihmiset voisivat tehdä päätöksensä totuudenmukaiseen tietoon perustuen.

        Pään seinään hakkaaminen on lankeamista vanhoihin valheellisiin ja tieteenvastaisiin teorioihin, joita lääkärit ja psykiatrit tietämättään tai tietoisesti levittävät henkiseen pahoinvointiin liittyen.

        ei taida tyttö tietää mistä puhuu.
        Hukkuva tarttuu vaikka oljenkorteen ja hukkuva ei saa apua mistään. en itsekään usko näihin lääkkeisiin mutta se paras ja halvin lääke ei saa kannatus eli rem unen parantamista. maksaa minimaalisen vähän eli lääke on revia josta tehdään muunnos jossa vaikuttavaa ainetta on 3mg tabletti ja se otetaan yötä vasten.´eli ns. homogeeninen vaikutus mutta kuulemma auttaa. Lääkärit eivät edes halua tietää asiasta, menishän heiltä leipä suuusta.


      • Toivotontapaus

        O ko kelläänoussu paino brintteixin takia? Ite en muuta selitystä keksi.. 14kg/5kk. Muuten samat elämäntavat!


      • Aivosumu
        Toivotontapaus kirjoitti:

        O ko kelläänoussu paino brintteixin takia? Ite en muuta selitystä keksi.. 14kg/5kk. Muuten samat elämäntavat!

        Paino 10 kg ylös kolmessa kuukaudessa. Syön vähemmän kuin aiemmin. Harmittavaa.


    • pikkusoturi

      Mulla itsellä on ollut tänään tosi kurja olo. En tiiä johtuuko tästä lääkkeestä vaiko refluksitaudista. Koko ajan vaan huimaa, väsyttää, päätä särkee, viluttaa ja olo on tosi flunssainen. Kurkku on kipee ja nokka tuntuu tukkoiselta eli "nuhailu" jatkuu. En oikeen ymmärrä, koska silti sit tovin päästä - noi kaikki oireet vaan katoo mystisesti. Hirvee nälkä ja jano on koko ajan. Pää ja fiilikset on aika turtaa, vaikka oikeesti oon siis iloinen tietyistä jutuista: kavereiden näkeminen.

      • Sorsis

        Ei noi varmaan kovin tyypillisiä Brintellix-oireita ole...? Mullakin on välillä vähän sellanen kuumottava olo mutta se menee aika pian ohi. Pitäiskö sun hakeutua lääkäriin? Tuli mieleen että sulla on aika iso annos jo het menoss. Mulla on 5 Mg ja alan olla suht ok jos uskallan tän päivän perusteella sanoa. Kiva kun oot tavannu kavereita tämmösenä aurinkoisena kesäpäivänä! :)


      • pikkusoturi

        5mg:llä meen ite nyt vasta yhdeksättä päivää. Mä oon vaan valitettavasti aika herkkä monille lääkkeillä. Ristiriitaisinta tässä on se että oikeasti hyötyisin lääkityksestä, kunhan vain sopiva sellainen löytyisi.


      • Sorsis
        pikkusoturi kirjoitti:

        5mg:llä meen ite nyt vasta yhdeksättä päivää. Mä oon vaan valitettavasti aika herkkä monille lääkkeillä. Ristiriitaisinta tässä on se että oikeasti hyötyisin lääkityksestä, kunhan vain sopiva sellainen löytyisi.

        Sori katsoin väärin että sulla olisi ollut 10 mg. Mulla on kyllä sama että olen herkkä monille lääkkeille. Toisaalta hyödyn niistä myös mutta sitten sivuoireet voivat olla aika kovat! Ei mitenkään yksinkertaista... Mulla taitaa olla nyt 11. pv eli ollaan sun kanssa aika samoissa tilanteissa. Mulla on ollut aikaisemmin myös tosi postiivisa kokemuksia lääkkeistä eli siinä mielessä olen motivoitunut yrittämään. Etsimisvaihe on kyllä rankkaa ja haluankin edeta aina aika matalilla annoksilla.


      • pikkusoturi

        Samoin. Mä en myöskään haluis vielä luovuttaa tän suhteen. Kiitti Sorsis sulle kumminki siit, et oot ollu tsemppaamassa. Mä puhun kumminkin huomenna mun psykiatrille tästä, koska mulla on kontrolliaika sinne. Mulle oltiin eka kirjoitettu Cymbalta, mut psykiatri halus tosiaan kokeilla jotain uutta - näyttää vaan siltä, et mun refluksitauti aiheuttaa entistäkin kovemmat poltteet tohon ylärintakehälle tän kanssa, mikä mua surettaa. Haaveilin jo siitä, et voisin taas urheilla ja alkaa elää - nähä kavereita, syödä ja päättää opinnot. Nyt näyttää siltä, et kivut senku vaan lisääntyy ja oon taas alkupisteessä. Pitäis kai kelaa "boksin ulkopuolelle" eli sen, et joo - tää turruttaa ahdistusta ja masaria. Tänään tosin pääs itku kaverin luona, kun ujelsin sitä, eten enää KESTÄ tota kurkun kuristusta ja rintakipuani.


      • murheilija-

        Reilun viikon ollut itsellä käytössä, eikä hyvältä tunnu. Epämiellyttävä, turtunut, tahmea ja kuumottava olo, ikään kuin olisi kipeäksi tulossa. Myös suoranaista pahoinvointia ajoittain. Ensimmäiset päivät olivat helpompia.


      • Sorsis
        pikkusoturi kirjoitti:

        Samoin. Mä en myöskään haluis vielä luovuttaa tän suhteen. Kiitti Sorsis sulle kumminki siit, et oot ollu tsemppaamassa. Mä puhun kumminkin huomenna mun psykiatrille tästä, koska mulla on kontrolliaika sinne. Mulle oltiin eka kirjoitettu Cymbalta, mut psykiatri halus tosiaan kokeilla jotain uutta - näyttää vaan siltä, et mun refluksitauti aiheuttaa entistäkin kovemmat poltteet tohon ylärintakehälle tän kanssa, mikä mua surettaa. Haaveilin jo siitä, et voisin taas urheilla ja alkaa elää - nähä kavereita, syödä ja päättää opinnot. Nyt näyttää siltä, et kivut senku vaan lisääntyy ja oon taas alkupisteessä. Pitäis kai kelaa "boksin ulkopuolelle" eli sen, et joo - tää turruttaa ahdistusta ja masaria. Tänään tosin pääs itku kaverin luona, kun ujelsin sitä, eten enää KESTÄ tota kurkun kuristusta ja rintakipuani.

        No kuulostaa kyllä kurjalta noi sun fyysiset kivut. Se on ihan ymmärrettävää ettei niitä jaksa kauaa. Vaikka ei mulla ole just noita vaivoja niin mietin ihan samaa, että tässä on nyt hyviä ja huonoja puolia. Nukkuminen sujuu ja mieli on sinänsä ihan hyvä ja reipas. Tänään on ollut semmonen kummallinen säpsähtelevä olo päässä... Ihan uusi juttu. Oon päättänyt vielä sinnitellä! Mielelläni kuulisin miten sulla menee ja mitä lääkäri sanoi. Jos vaan oot fiiliksissä kirjoitella. Mulla on lääkäri vasta 19.8.....


      • pikkusoturi
        Sorsis kirjoitti:

        No kuulostaa kyllä kurjalta noi sun fyysiset kivut. Se on ihan ymmärrettävää ettei niitä jaksa kauaa. Vaikka ei mulla ole just noita vaivoja niin mietin ihan samaa, että tässä on nyt hyviä ja huonoja puolia. Nukkuminen sujuu ja mieli on sinänsä ihan hyvä ja reipas. Tänään on ollut semmonen kummallinen säpsähtelevä olo päässä... Ihan uusi juttu. Oon päättänyt vielä sinnitellä! Mielelläni kuulisin miten sulla menee ja mitä lääkäri sanoi. Jos vaan oot fiiliksissä kirjoitella. Mulla on lääkäri vasta 19.8.....

        Mulla oli psykiatri viime viikolla ja se suhtautu tähän mun oireiluun aika tyynen rauhallisesti. Totesi vain:" Nostetaan hoitoannokseen eli 10 mg:hen ja syöt sitä sillä annoksella nyt ens kontrolliin asti. Katotaan sitten, että mitä hyötyä ja mitä haittaa tosta on sulle ollu..."
        Noh, painoa olen saanut lisää. Syyn tiiän ja se liittyy osittain siihen mun vanhaan sh-taustaan. Toi poistaa ahdistusta sen verta hyvin, et kyllä nyt ruoka maistuu. Toisaalta välillä kaikki etoo niin maan pahuksenmoisesti, et ei tee kirjaimellisesti ees mieli syyä. Päänsärkyä ja nokan tukkeutumista on edelleen, niin ja sitä "pöhnäoloa". Koko ajan tekis mieli jauhaa purkkaa :/
        Hyviä puolia on keskittymiskyvyn parantuminen: pystyn taas pikkuhiljaa lukemaan. Sit on ruumiin vaivoista huolimatta ilmaantunu sellasia positiivisiakin ajatuksia:"..kyllä näistä kivuist aselvitään...Joku ratkaisu on varmana...Ei tää oo ikusta..." Olo ei oo siis ihan täysin flegu enää joka päivä. Katotaan nyt sitä sitten, kun toi nosto alkaa vaikuttaa kunnolla.
        Miten ootte voinu? Ja millon otatte tuon napin? Itse oon toistaseksi ottanu sen aamulla.


      • puschka_schoturi
        pikkusoturi kirjoitti:

        Mulla oli psykiatri viime viikolla ja se suhtautu tähän mun oireiluun aika tyynen rauhallisesti. Totesi vain:" Nostetaan hoitoannokseen eli 10 mg:hen ja syöt sitä sillä annoksella nyt ens kontrolliin asti. Katotaan sitten, että mitä hyötyä ja mitä haittaa tosta on sulle ollu..."
        Noh, painoa olen saanut lisää. Syyn tiiän ja se liittyy osittain siihen mun vanhaan sh-taustaan. Toi poistaa ahdistusta sen verta hyvin, et kyllä nyt ruoka maistuu. Toisaalta välillä kaikki etoo niin maan pahuksenmoisesti, et ei tee kirjaimellisesti ees mieli syyä. Päänsärkyä ja nokan tukkeutumista on edelleen, niin ja sitä "pöhnäoloa". Koko ajan tekis mieli jauhaa purkkaa :/
        Hyviä puolia on keskittymiskyvyn parantuminen: pystyn taas pikkuhiljaa lukemaan. Sit on ruumiin vaivoista huolimatta ilmaantunu sellasia positiivisiakin ajatuksia:"..kyllä näistä kivuist aselvitään...Joku ratkaisu on varmana...Ei tää oo ikusta..." Olo ei oo siis ihan täysin flegu enää joka päivä. Katotaan nyt sitä sitten, kun toi nosto alkaa vaikuttaa kunnolla.
        Miten ootte voinu? Ja millon otatte tuon napin? Itse oon toistaseksi ottanu sen aamulla.

        Pidätkö roolistasi koekaniinina? Psykiatri voikin suhtautua oireiluusi rennon tyynesti. Eihän se hänen terveytensä ole.


      • Sorsis
        pikkusoturi kirjoitti:

        Mulla oli psykiatri viime viikolla ja se suhtautu tähän mun oireiluun aika tyynen rauhallisesti. Totesi vain:" Nostetaan hoitoannokseen eli 10 mg:hen ja syöt sitä sillä annoksella nyt ens kontrolliin asti. Katotaan sitten, että mitä hyötyä ja mitä haittaa tosta on sulle ollu..."
        Noh, painoa olen saanut lisää. Syyn tiiän ja se liittyy osittain siihen mun vanhaan sh-taustaan. Toi poistaa ahdistusta sen verta hyvin, et kyllä nyt ruoka maistuu. Toisaalta välillä kaikki etoo niin maan pahuksenmoisesti, et ei tee kirjaimellisesti ees mieli syyä. Päänsärkyä ja nokan tukkeutumista on edelleen, niin ja sitä "pöhnäoloa". Koko ajan tekis mieli jauhaa purkkaa :/
        Hyviä puolia on keskittymiskyvyn parantuminen: pystyn taas pikkuhiljaa lukemaan. Sit on ruumiin vaivoista huolimatta ilmaantunu sellasia positiivisiakin ajatuksia:"..kyllä näistä kivuist aselvitään...Joku ratkaisu on varmana...Ei tää oo ikusta..." Olo ei oo siis ihan täysin flegu enää joka päivä. Katotaan nyt sitä sitten, kun toi nosto alkaa vaikuttaa kunnolla.
        Miten ootte voinu? Ja millon otatte tuon napin? Itse oon toistaseksi ottanu sen aamulla.

        Mulla on tällä hetkellä epävarma olo tästä jatkamisesta... Alkaa riepoa tama keskittymiskyvyn puute. Teen sellaista aika tarkkaa aivotyötä eli ei hommat oikein suju kun pää on hattarana. Jännä että sulla nimenomaan toi keskittyminen on nimeonmaan parantunut. Näin me ollaan yksilöitä! Minäkin olen miettinyt että kokeilen vielä nostaa tota annosta. Haluaisin kuintekin katsoa loppuun asti kun näinkin pitkälle olen sinnitellyt. Vielä ei siis ole kuitenkaan ihan sellasta "nyt riitti" tunnetta! Nukkuminen sujuu, mieli on kaikin puolin reipas ja sosiaalinen mutta sitten tama härdelli päässä... Eli puolensa ja puolensa. Täytyy varmaan vaan valita minkä vaivan valitsee! :) Otan tabun muuten aamuisin. Olen kyllä miettinyt tota iltaisin ottamista mutta siinä olen aika varovainen ettei unet mene taas ja jälleen kerran sekaisin.


      • Faktaonnääs
        puschka_schoturi kirjoitti:

        Pidätkö roolistasi koekaniinina? Psykiatri voikin suhtautua oireiluusi rennon tyynesti. Eihän se hänen terveytensä ole.

        Millähän auktoriteetilla sinäkin tulet tänne päätäsi aukomaan?


      • 889000905453334
        puschka_schoturi kirjoitti:

        Pidätkö roolistasi koekaniinina? Psykiatri voikin suhtautua oireiluusi rennon tyynesti. Eihän se hänen terveytensä ole.

        Kun oot todella yli kakskyt vuotta ollut hyvin masentunut, jopa joutunut olemaan pitkillä kuukaudenkin sairaslomilla vakava-asteisen masennuksen takia, niin sillon sitä hyväksyy koekaniininakin olon mielummin kuin makaa petin pohjalla. Sitä nimittäin on hyvinkin kiitolinen siitä, että löytyy jokin lääke, joka edes jollakin tavalla auttaa. On sitten uusi lääke tai vanhempi lääkeversio, niin sillon ei ajattele muuta kuin avunsaamista.


    • pikkusoturi

      Kuulostaa samalta kuin minulla

    • PahaOlotila

      Mitenkähän Brintellixin käyttäjillä nyt menee? Harmi, kun siitä ei ole vielä niin paljoa pitkäaikaisia kokemuksia.

      • Sorsis

        Hei jos sulla sujuu englanti niin googlaa... Brintellix experiences... Sieltä löytyy paljon vertaistarinoita ja tietoa. Ja mikä parasta siellä noi mouhaajiin ei törmää joka käänteessä.


    • väsyttää

      Kokemuksia lukiessa tuo mahdollinen painonnousu huolestuttaa. Vaikka se ei lue lääkkeen haikkavaikutuslistassa, niin moni saanut sitä. Miten lie pitkäaikaiskäytössä sen kohdalla.

    • allcatsaregrey

      Musta nyt tuntuu että lääke on tehnyt mut välinpitämättömämmäksi sekä huonoja että hyviä juttuja kohtaan. Tälläkin hetkellä ois jotain teoriassa stressaavia juttuja mutta eipä ne nyt hirveästi kiinnosta.

      Yleensä tykkään nähdä kavereita, mutta oon nyt ehkä välinpitämättömämpi niitäkin kohtaan. Ei oikeen jaksaisi puhua kenellekään tai kuunnella kenenkään juttuja. Parisuhteessakin tuntuu, että oisin mieluummin yksin.

      Mä oon ottanut lääkkeen illalla, koska silloin mun on helpompi ottaa se jotakuinkin samaan aikaan aina. Ei oo vaikuttanut yöuniin.

      Ainakin välillä tuntui, että keskittymiskyky ja muisti ovat vähän parantuneet. Toisaalta eilen ja tänään on ollut hirveää aivosumua ja jumitusta, lähes huimausta välillä. Noin viisi viikkoa lääkkeensyöntiä takana, en tiedä voiko tämä jumitus olla jotain myöhään ilmenevää sivuoireilua.

    • murheilija-

      Itsellä oli jo puolentoistaviikon jälkeen parempia päiviä, mutta nyt taas voimakasta masennusta ja ahdistusta. Nautin muutaman lasin alkoholia peräkkäisinä päivinä, en tiedä menikö vasteet siinä sitten....

    • Sorsis

      Valitin täällä muutama päivä sitten että alan kyllästyä sekavaan oloon. Annas olla niin jo seuraava päivä oli huomattavasti parempi. :) Huomenna tulee siis 3 viikkoa täyteen 5 mg:lla ja jos tama tilanne jatkuu niin olen kyllä erittäin tyytyväinen. Minä otan tabun aina aamuisin. Minusta tama on sellainen "lyhytvaikutteinen" lääke eli huomaan selvästi että lääkkeen ottamisen jälkeen vireystila nousee parin tunnin sisään. Illalla sitten jo nukuttaa mukavasti ja saan yleensä nukuttua paljon paremmin koko yön. Voisin siis kuvitella että jos lääkkeen ottais illalla niin se low-vaihe tulee vasta just seuraavan päiväna jolloin olis väsy ja matala vireys. Alkoa en ole ottanut mutta se ei ole mun juttu tässä kohtaa. Toki pari viinilasia tykkään viikonloppuna vaikka siemailla. Tällä hetkellä ei siis ole oikein kokemusta tosta puolesta.

      • allcatsaregrey

        Hmm, hyvä tietää, ehkäpä vois itekin koittaa ottaa lääkkeen jo aikaisemmin.

        Muutaman kerran oon juonut alkoholia lääkkeenkäytön aikana. Etenkään miedot alkoholijuomat ei oikein mene päähän, joten juominen tuntuu vähän turhalta ja jää helpommin yhteen lasilliseen. Sinänsä toki ihan hyvä, mutta johtaa myös siihen, että vaikka lähtisi kavereiden kanssa johonkin viettämään iltaa, ei jaksa jäädä pitkäksi aikaa vaan tulee lähdettyä tosi aikaisin kotiin. Yhesti join enemmän (4-5 annosta), seurauksena hirveät kännimorkkikset, vaikkei mitään erityistä sinä iltana tapahtunut.


    • pikkusoturi

      Moriens,
      nostoa on nyt kulunut kohta viikon. Mä en oikeen tiiä, mulla on verenkierto vaan heikentynyt koivista ja uutena oireena on nyt tullut kutinaa - aaargh, vihaan kutinaa. Yritän vaan rauhoittua ja TOIVON, että se menis ohi. Mulla ei kyllä oo oireena ollut koskaan sellasta, että raapisin itteeni jotenkin pakonomaisesti. Eniveis, muutoin olo on ollut yllättävän positiivinen. Vähän noi silmät kuivuu ja janottelee, mut musta tuntuu, et tää vois jopa toimiakkin. Miten teillä muilla on mennyt?

      • Sorsis

        Mulla menee ihan mukavasti. Oon saanut nukuttua paremmin. Uni on sellasta syvää ja virkistavämpää. Päivisin on sitäkin kautta paljon energisempi olo. Välillä on vieläkin semmonen hattara olo mutta mulla on muutenkin tarkkaavaisuuden kanssa ongelmia eli vaikea sanoa aina mistä nää fiilikset tulee. Kyllä mun kokemus on että kannattaa jaksaa niitä alkuvaikeuksia. Varmaan sitte jos viikkoja kuluu ja ikävät vaivat jatkuu niin sit pitää miettiä onko jatkamisessa järkeä.


      • pikkusoturi

        no eilen ja tänään sit alkoi "mordorit"...siis mä en tajua, minkä takia mulla tuntuu tulevan viiveellä noi kaikki jutut. Oon psykiatriin kyl yhteyksissä ja vähän kyselen. se on vaan sillai kurjaa, kun tuntuu, et kukaan muu ei tunnu käyttävän tätä lääkitystä, niin sit sitä joutuu oikeesti vaan "olemaan" ja "ihmettelemään", et mitäs nyt. Päätä on särkenyt ihan jösseksen lujaa ja niskat on aivan jumissa. Sit eilen ja tänään sain ihan kauheen itkukohtauksen. Mikään ei pysy käsissä ja käyn ihan ylikierroksilla, vaikka muuten olo on tosi SEIS. Siis ihan ku olis krapulassa - hyi. Nojoo, kaippa tää tästä. Se vaa arveluttaa, ku mulla olis ens viikko työtä ihmisten parissa...hooray. Pitäkee peukkuja. Nyt ei huvittais tehä mitään ihmiskokeita ittensä kanssa enempää. Toivon edelleen, et tää helepottaa jossain vaiheessa.


      • puupöllö
        pikkusoturi kirjoitti:

        no eilen ja tänään sit alkoi "mordorit"...siis mä en tajua, minkä takia mulla tuntuu tulevan viiveellä noi kaikki jutut. Oon psykiatriin kyl yhteyksissä ja vähän kyselen. se on vaan sillai kurjaa, kun tuntuu, et kukaan muu ei tunnu käyttävän tätä lääkitystä, niin sit sitä joutuu oikeesti vaan "olemaan" ja "ihmettelemään", et mitäs nyt. Päätä on särkenyt ihan jösseksen lujaa ja niskat on aivan jumissa. Sit eilen ja tänään sain ihan kauheen itkukohtauksen. Mikään ei pysy käsissä ja käyn ihan ylikierroksilla, vaikka muuten olo on tosi SEIS. Siis ihan ku olis krapulassa - hyi. Nojoo, kaippa tää tästä. Se vaa arveluttaa, ku mulla olis ens viikko työtä ihmisten parissa...hooray. Pitäkee peukkuja. Nyt ei huvittais tehä mitään ihmiskokeita ittensä kanssa enempää. Toivon edelleen, et tää helepottaa jossain vaiheessa.

        Käytät vahvaa stimulanttia ja ihmettelet miksi olosi on tuollainen? Ei kai se ihme, jos kädet vähän täräjää ja päästä heittää. :D


      • allcatsaregrey

        pikkusoturi: reilulla viiveellä mullekin nuo sivuoireet tuli, pahimmat oikeastaan vasta kahden viikon tietämillä. Ei semmosta pahempaa ahdistusta tosin ollut kuin joku kaksi päivää. Lievempiä mun sivuoireet kyllä muutenkin oli kuin sulla. :/


      • pikkusoturi
        allcatsaregrey kirjoitti:

        pikkusoturi: reilulla viiveellä mullekin nuo sivuoireet tuli, pahimmat oikeastaan vasta kahden viikon tietämillä. Ei semmosta pahempaa ahdistusta tosin ollut kuin joku kaksi päivää. Lievempiä mun sivuoireet kyllä muutenkin oli kuin sulla. :/

        nojoo, mää oon siis tosi TOSI herkkä kehollisesti juu muutenkin. Mut tää päänsärky ja jumitus - mitä hittoa? sanokaa mulle, et se menee ohi.


    • murheilija-

      Tavallisen tahmea, saamaton, ahdistunut ja masentunut olo, ei ihmeempiä sivuoireita mutta eipä kyllä vasteen poikastakaan. Ehkä seuraavaks sitten kokeilu 20 mg:llä.

    • mietäällä

      Aloitin viikko sitten 10mg. Huimaa,väsyttää.pää pöhnäinen, mikään ei huvita. Miten nopeasti on alkanut teillä vaikutukset tuntumaan. Pitäisi päästä ylös sängynpohjalta . Oletteko annosnostoja kokeilleet?

      • iLLoGiX

        Yleensä, kun jostain aineesta tulee huono olo käyttöä vähennetään. Sinun maailmassasi logiikka ilmeisesti toimii toisin.


      • allcatsaregrey

        Kahdessa viikossa tai viimeistään kuukaudessa tällä pitäisi saada vastetta, jos saa.

        illogix siinä yllä voisi pitää turpansa kiinni asioista, joista ei mitään ymmärrä. Ilmeisesti illogixin mielestä masentuneilla ei ole valmiiksi tarpeeksi kurjaa, kun pitää tulla keskustelupalstoilla haukkumaan.


    • tenbrillix

      onko kukaan juonut alkoholia Brintellixin aikana? mä oon kohta 2kk syönyt kyseistä lääkettä, ja ottanut kerran viikossa kännit(keskiolutta) morkkikset kastää sen n.4päivää..

    • RaneTheMorganKane

      Tietoa a la Fimea

      Vortioksetiini

      Brintellix 5 mg, 10 mg, 15 mg ja 20 mg kalvopäällysteiset tabletit,
      20 mg/ml tipat, liuos, H. Lundbeck A/S

      Vortioksetiini on masennuslääke, jonka vaikutus välittyy serotonergisen järjestelmän lisäksi myös useiden muiden neurotransmissiojärjestelmien kautta. Lääkettä on tablettien lisäksi saatavissa myös tippoina.

      Masennus on yleisin mielialahäiriö, jonka elinikäinen esiintyvyys on noin 15 %. Se uusiutuu jopa 80 %:lla sairastuneista ja kroonistuu 20 %:lla. Masennus on siten merkittävä toiminta- ja työkykyyn vaikuttava sairaus sekä merkittävin itsemurhan vaaratekijä. Usein vain osa tietyllä lääkkeellä hoidetuista potilaista saavuttaa hoitovasteen, jolloin vaihdetaan eri vaikutusmekanismilla toimivaan lääkkeeseen.

      Brintellix on aikuisten vaikea-asteisten masennusjaksojen hoitoon tarkoitettu lääke. Aloitusannos on 10 mg ja yksilöllinen hoitoannos 5–20 mg kerran vuorokaudessa. Yli 65-vuotiaiden masennuksen hoidossa riittää 5–10 mg:n vuorokausiannos. Brintellixia on saatavissa myös tippoina; 1 tippa vastaa 1 mg:n annosta vortioksetiinia.

      Tavanomaiset masennuslääkkeiden käyttöön liittyvät luokkavaroitukset koskevat myös vortioksetiinia. Näitä ovat muun muassa itsetuhoisuus hoidon alkuvaiheessa, mania, alentunut kouristuskynnys ja hyponatremia. Lääkitys voidaan lopettaa kerralla mutta myös vähentämällä annosta 10 mg/viikko mahdollisten poisjättöoireiden (päänsärky, lihastensio) välttämiseksi.

      Farmakologia

      Vortioksetiinin monikanavainen vaikutus välittyy 5HT3-reseptorin antagonismin, 5HT1B-reseptorin osittaisen agonismin ja serotoniinin kuljettajaproteiinin (SERT) eston kautta. Lisäksi se on 5HT7-reseptorin antagonisti ja 5HT1A-reseptorin agonisti. Serotoniinin lisäksi vortioksetiini vaikuttaa noradrenaliini- ja dopamiinijärjestelmiin sekä lisää histamiinin, glutamaatin ja asetylkoliinin vapautumista.

      Vortioksetiini imeytyy hyvin mutta hitaasti: Biologinen hyötyosuus on 75 %, ja huippupitoisuus saavutetaan 7–11 tunnissa. Eliminaation puoliintumisaika on lähes 3 vuorokautta, joten vakaa tila saavutetaan noin 2 viikossa. Jakaantumistilavuus on suuri. Farmakokinetiikka on lineaarista ja aterioista riippumatonta.

      Vortioksetiini metaboloituu maksassa pääasiassa CYP2D6:n, vähemmässä määrin CYP3A4/5:n ja CYP2C9:n välityksellä. Päämetaboliitti on inaktiivinen ja erittyy suurimmaksi osaksi virtsaan.

      Voimakkaiden CYP2D6:n estäjien (mm. bupropioni) käyttö lisää altistusta vortioksetiinille kohtalaisesti, noin kaksinkertaiseksi. Vastaavasti yli 2 viikkoa kestävän monen CYP-entsyymin induktorin (mm. rifampisiini) käyttö pienentää altistusta. Annosta voidaan tällöin tarvittaessa muuttaa. CYP2D6:n suhteen hitailla metaboloijilla altistus kaksinkertaistuu ja voi entisestään kasvaa, jos vortioksetiinin kanssa samanaikaisesti käytetään CYP3A4/2C9:n estäjiä.

      Vortioksetiinia ei saa käyttää samanaikaisesti MAO:n estäjän (MAOI) kanssa eikä kahteen viikkoon MAOI:n käytön lopettamisesta, eikä MAOI:ta saa aloittaa 3 viikkoon vortioksetiinin käytön lopettamisesta. Yhteiskäyttöä selegiliinin (MAO-B:n estäjä) ja serotonergisten lääkevalmisteiden kanssa on syytä välttää serotoniinioireyhtymän riskin vuoksi.

      Teho

      Vortioksetiinin tehoa ja turvallisuutta on selvitetty tutkimusohjelmassa, jossa oli mukana yli 6 700 iältään 18–88-vuotiasta potilasta. Näistä yli 2 700 sai vortioksetiinia lyhytaikaisissa (≤ 12 viikon) masennusta koskevissa tutkimuksissa. Kahdessatoista lumekontrolloidussa 6 tai 8 viikon kaksoissokkotutkimuksessa käytettiin kiinteää annosta ja selvitettiin vortioksetiinin lyhyen aikavälin tehoa aikuisten masennuksen hoidossa. Näistä tutkimuksista yhdeksässä vortioksetiini todettiin tehokkaaksi masennuksen hoidossa ainakin yhdessä annosryhmässä: vortioksetiini oli sitä tehokkaampaa, mitä suurempia annoksia käytettiin.

      Lyhytkestoisten tutkimusten perusteella hoitovasteen sai 46–49 % vortioksetiinia ja 34 % lumetta käyttäneistä. Tämä tarkoittaa, että kun vortioksetiinilla hoidetaan seitsemää potilasta (number needed to treat, NNT), saadaan yksi hoitovaste enemmän kuin lumeella. 11:tä potilasta hoidettaessa vortioksetiinilla saavutetaan yksi remissio enemmän. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin muillakin masennuksen hoitoon tarkoitetuilla lääkkeillä. Vastaavasti haitan vuoksi vortioksetiinihoidon keskeyttää yksi potilas 36 hoidetusta (number needed to harm, NNH).

    • RaneTheMorganKane2

      Teho osoitettiin myös 12 viikon vertailevassa kaksoissokkotutkimuksessa, jossa käytettiin joustavaa annosta vortioksetiinia (10 tai 20 mg/vrk) tai agomelatiinia (25 tai 50 mg/vrk) kliinisesti merkittävän masennuksen hoidossa. MADRS-asteikon kokonaispistemäärän paranemisen perusteella vortioksetiinin vaste oli tilastollisesti merkitsevästi agomelatiinia parempi (< 50 %; response rate 70 % vs. 56 %).

      Tehon säilyminen osoitettiin relapsin ehkäisyä koskevassa tutkimuksessa, jossa 12 viikon avoimen vortioksetiinihoitojakson jälkeen remission saavuttaneet potilaat (n = 400) satunnaistettiin saamaan joko 5 tai 10 mg/vrk vortioksetiinia tai lumelääkettä. Heitä tarkkailtiin relapsin varalta 24–64 viikkoa kestäneen kaksoissokkojakson ajan. Vortioksetiinia saaneiden relapsiriski oli puolet lumelääkettä saaneiden riskistä.

      Haittavaikutukset

      Vortioksetiinin turvallisuudesta on kerätty tietoja lyhytkestoisten tutkimusten lisäksi myös enintään 64 viikkoa kestäneistä tutkimuksista. Yleisiä haittavaikutuksia ovat pahoinvointi, ruokahaluttomuus, oksentelu, ripuli, ummetus, huimaus, kutina ja poikkeavat unet. Vatsavaivoja esiintyi naisilla yleisemmin kuin miehillä. Melko harvoin ilmoitettiin bruksismia, punoitusta ja yöhikoilua.

      Pohdinta

      Brintellix edustaa uutta vaihtoehtoa masennuksen akuutin vaiheen hoitoon ja uusiutumisen estoon. Sen vaikutusmekanismi poikkeaa muista kaupan olevista masennuslääkkeistä erityisesti 5HT3- ja 5HT7-reseptorisalpausvaikutuksiensa osalta.

      Vortioksetiinilla saattaa olla lisäksi ahdistuneisuutta lievittävää ja kognitiivista suorituskykyä kohentavaa vaikutusta sekä vähemmän seksuaalihaittoja kuin SSRI- tai SNRI-lääkkeillä. Seksuaalisten haittavaikutusten ilmaantuvuus oli vortioksetiinia käytettäessä sekä lyhyt- että pitkäaikaistutkimuksissa samaa luokkaa kuin lumelääkettä käytettäessä, mutta suurempia annoksia käytettäessä ne voivat yleistyä.

      Vortioksetiinilla ei ole havaittu kliinisesti merkittäviä haitallisia vaikutuksia painoon, sydämen sykkeeseen tai verenpaineeseen eikä sydämen johtumiseen eli QT-aikaan. Sillä ei ole merkittävää unettavaa vaikutusta eikä se siten heikennä vireystilaa.

      Pauliina Ikäheimo
      LL, psykiatrian ja oikeuspsykiatrian erikoislääkäri
      Ylilääkäri, Fimea

      Artikkeli on julkaistu Sic!-lehden ja -verkkolehden numerossa 2/2014.

      - See more at: http://sic.fimea.fi/2_2014/vortioksetiini#sthash.JMjMb8WI.dpuf

    • eikukaanjoopajoo

      Ristus miten positiivinenkuva tuosta paskasta piirretään. Ei ihmekkään, että lääkärien usko loppuu potilaaseen, ei pilleriin kun se ei auta.
      Sitten leimataan hoitovastaiseksi, eikä enää hoideta.

    • Jines

      Miten on sujunut? Kertokaa ihmeessä pitempiaikaista käytöstä. Itse aloittamassa Brintellix, vaihto escitalopramista tähän.

      • aec5hyche

        Miksi vaihdat kalliimpaan?


      • Jines

        Essi ei enää sovi mulle.


      • Uusiomasis

        Mulla Aurorixin alasajo menossa ja vaihto Brintellxiin. Söin noin vuoden Aurorixia, teho hiipui pikkuhiljaa ikävä kyllä. Muuten Aurorix oli ihan unelma. Vähän jännittää toi vaihto ja siitä seuraavat ongelmat...


    • Nnnnnmm

      Aloitin 10 mg reilu viikko sitten, enkä ole ainakaan vielä huomannut mitään vastetta.

      Melkein toivon ettei vastetta tulekaan, koska en halua käyttää tätä pitkään, elleivät sivuoireet vähene. Pahoinvointi ei niin häiritse, mutta hikoilen entistä enemmän muutenkin kuin yöllä, eivätkä apteekin antiperspirantitkaan tehoa.

      • Lopettele_grillaus

        Poltat aivojasi parasta aikaa pilalle. Lopeta nyt hyvä ihminen, kun saatat vielä välttyä pysyviltä aivovaurioilta. Terveys ja elämä eivät ole mitään leikin asioita.


      • Jines

        Mihin väitteesi perustuu?


    • ssri8

      Onko monella tullut kovaa ripulia tästä lääkkeestä? Itse oon syönyt vähän yli viikon, lääkäri määräsi aloituksen 2,5mg 4 päivää ja siitä nosto 5mg.aan. Mulla alkoi heti jo tuosta 2,5mg annoksesta ripuli, onneksi vain ehkä kerran päivässä. Kun aloin syödä tuota 5mg, niin ripuloin joka päivä 2-3 kertaa päivässä. Ei ollenkaan kiva, alkaa pikkuhiljaa olla tosi huonokuntoinen vointi.

      En edes ole kauaa syönyt, kuin vähän yli viikon tosiaan, tämä ripulointi alkaa kuitenkin kyllästyttää niin paljon että jo kohta mietin lääkkeen lopetusta. On koko ajan niin heikko olokin kun maha on kuralla.

      Olen syönyt eri ssri-lääkkeitä aiemminkin ja aloitusoireisiin on kuulunut vaihdellen päänsärkyä, pahoinvointia ja ripulia. Ei kuitenkaan koskaan paria päivää enempää. Siksi kysynkin onko muilla tämän lääkkeen syöjillä ollut kovaa ripulia heti aloittaessa ja onko se mennyt ohi vaikka on jatkanut käyttöä? Vai onko pitänyt lopettaa? Ja joo, pitää ottaa lääkärin kanssa puheeksi, sen puheille ei vaan ihan heti pääse.

      • Anonyymi

        Söin kaksi viikkoa, vesiripulia joka päivä. Lopexia 6 tablettia päivittäin ripulin hillitsemiseen, ei se paljon auttanut.

        Pahoinvointia oli vain ekana päivänä. Nukkumaan pystyin vain diapamin ja nukahtamislääkkeen ja melatoniin samanaikaisella ottamisella. Väsytti, mutta väsymyksen takana luonnoton pirteys joka esti nukkumisen yöllä. Iltapäivällä pakkonukahtaminen vartiksi n 6 tuntia ottamisen jälkeen.

        Kaikki tunteet katosivat, seksi mukana tietysti myös. Kokeilu lopetettiin kahden viikon jälkee yhteisymmärryksessä psykiatrin kanssa. Mitkään ssri:t eivät sopineet, kolmea koetettiin, mutta psy halusi kokeilla vielä tämän.


    • Uusiomasis

      Mielenkiinnolla oon lukenut tän koko viestiketjun. Mulla alkaa Brintellix 10 mg perjantaina, kun aiempi lääke on ajettu alas. Vähän hirvittää jo etukäteen tulevat sivuoireet. Olin paljon levollisempi ennen kun luin näitä juttuja. Hyvä silti että kokemuksia jaetaan. Mites teillä on uneen vaikuttanut tää lääke? Mä olen jo vuoden vetänyt iltaisin Ketipinoria unta tukemaan kun Aurorixin sivuoireena lisääntynyttä unettomuutta.

      • Pillerisuu

        Älä suotta hirvity. Itselläni ko. lääke käytössä kolmisen kuukautta. Lääkkeistä, joita olen käyttänyt, Brintellix on aiheuttanut vähiten sivuoireita, oikeastaan ei ollenkaan. Alussa värikkäitä unia. Hyötykin olematon. Mielummin tuota käytän, kuin vaikkapa cipralexia.


    • Pikkuahdistus

      Esitalopraami ollut käytössä viimeiset 5 vuotta, sitä ennen ties kuinka montaa valmistetta 4 vuotta, yhteensä siis syönyt viimeiset 9 vuotta mielialalääkkeitä. Cipralex autto ahdistukseen tosi hyvin mutta aiheutti lihomista, saamattomuutta ja hitautta, miehen mukaan olin rauhallinen zombi :D nyt tämä uusi lääke 5mg kun ajoin cipralexin alas,ollut ripulia, ihan jäätäviä unia ja väsymystä, mutta olen silti ollut toimintakykyinen ja skarppi, saanut aikaiseksi vaikka mitä eikä ole ahdistusta. Tervetullut muutos. Cipralexin kanssa oman nimenkin muistaminen oli välillä haasteellista. Ennen näitä laillisia nuppilääkkeitä tuli lääkittyä itseään ties millä joten olen ihan tyytyväinen näin, pikku mania ja ripuli on pientä sen rinnalla että ahdistaa niin paljon ettei pysty kotoansa poistumaan.

    • JJJJJJJJJJJJJ

      Itsellä ollut kaksi kuukautta Brintellix 10mg. Ekat 3vk oli todella huono olo heti lääkkeen ottamisen jälkeen, joinakin päivinä piti jopa oksentaa. Itselläni on myös sivuoireina koko kehon kutina (yleensä iltaisin) ja se saa pohtimaan kannattaako lääkettä jatkaa vai ei. Positiivisia asioita ovat olleet kuitenkin mielialan koheneminen, virkeystason nousu, syvempi uni ja se että Brintellix hoidon aikana on mahdollisuus saada seksissä orgasmi, mitä siis ei tapahtunut esim.cipralexin aikana.

    • IskäOnVähänVäsynyt

      Moi, mulla on takana työuupumus ja masennus, 8 kk Brintellixiä (10 mg/pv). Nyt ollut 3 vkoa kokonaan ilman. Hoidon alussa samoja oireita kuin muilla näyttää täällä olleen, pahoinvointia ja lievästi sanottuna värikkäitä unia öisin. Aloin ottaa lääkkeen iltaisin niin pahoinvointi ja väsymys jäi yölle enkä niitä enää huomannut. Noin kuukauden päästä aloin olla iloisempi ja optimistisempi ja enemmän "oma entinen itseni". Parin, kolmen kk jälkeen en huomannut sivuoireita paitsi jonkinasteisia orgasmivaikeuksia (tuntui vähän oudolta, koska halut kuitenkin olivat mielialan piristymisen myötä palanneet). Koko loppuajan kuitenkin selkeä ja virkeä olo. Lääkitys ajettiin annosta viikoittain puolittamalla alas kesäloman aikana, ei mitään tunnistettavaa sivuoiretta.

      Ehkä olen nyt hiukan hiljaisempi ja vetäytyvämpi kuin kuurin aikana, mutten yhtään enempää kuin olin normaalisti :)

      Ei se mikään ihmepilleri ole, tärkeää oli minulla alkuun että saan taas jollain konstilla otteen elämän iloisemmasta puolesta ja jaksan opetella niihin keskittymään lääkityksen jälkeenkin. Siinä oli avaintekijänä lääkityksen alkuun yhdistetty sairausloma ja sen aikana harrastamani liikunta perheelle annettu aika - kumpaankaan en jaksanut masentuneena panostaa. Lääke oli vain virta-avain ja jonkin aikaa tukikeppi, ei pysyvä ratkaisu. Minulla se toimi erinomaisesti.

      • HiljaisempiVarmasti

        Hyvä, jos olet tyytyväinen lobotomiaasi. (y)


    • Lud

      Mä oon syönyt nyt Brintellix 10mg 6pvää, olo on ihan huippu .
      Ei ahdista ja pystyn Keskittymään koulussa sekä energiaa on .
      Haittoja on huulten ja käsien kuumotus , rintakipu ,ylivireys iltaisin .
      Toivon että nää menee ohi koska olo on hyvä ja tunnen itseni sellaiseksi kuin Olin joskus ennen sairastumista .

      • ethych

        No nauti olosta niin kauan kuin se kestää.


      • oko10

        Ettet olisi maniaan menossa, tuo rintakipu, mitä onkin , ei ole hyvä juttu sekään.


    • tjaaaaaaaaaaaaaaaaa

      mites brintellix ja alkoholi sopii yhteen?

      • Pkt

        Mulle tuli niin hirveä krapula, että oli ihan mahdotonta. Päänsärky, pahoinvointi kesti päivän mutta masennus kolme päivää


    • kuultuajuttua

      Veljeni otti kerran syd lääkettä krapulaan. Yritin hienotunteisesti selvittää, että lääkäreidenkin on erittäin vaikeaa lääkitä itseään, diagnoosin teko itsestään on niin vaikeaa. Ja he kun tietävät aina parhaiten asiat keskuudessaan.
      Ja kun niitä lääkkeitä on saatavilla.....

    • Lumitikka

      Hei! Minä aloitin Brintellixin 2 viikkoa sitten annoksella 5 mg. Juuri mitään sivuvaikutuksia en huomannut, paitsi ehkä lievää suolen toiminnan hidastumista vaihtelevasti. Luumut auttaa tarvittaessa.

      Nyt olen 3 päivää kokeillut 10 mg annosta. En tiedä johtuuko tästä vai muusta, mutta janottaa ja k*settaa usein. Ehkä söin viikonloppuna liikaa suolaista...?

      Hyödyt: En ole juurikaan huomannut. Minulle tätä määrättiin ahdistuneisuuteen ja ylikuormittumisen aiheuttamaan uniongelman hoitoon.

      (Alkoholia käytän hyvin vähän, ja olen ollut normaalisti töissä.)

      • Johkup

        Mulla myös menee nyt 10mg ja yölläkin herään janoon/suun kuivumiseen. Vessassa saa juosta myöskin normaalia enemmän ja pissa haisee tosi väkevälle :( Iho kutiaa pirusti, mikä huonontaa ennestään huonoja yöunia, samoin hikoiluttaa. Apua en ole kyllä vielä havainnut. Tuntuu, että olen väsyneempi ja masentuneempi :(


    • brillikkoS

      Aloitan huomen aamulla Brinttellin nautiskelun. - Lähinnä jännityspäänsärky vaivannut ' vaivaiset 20 vuotta' . -
      Tramalia on mennyt 12 kaps/pv. - Turruttaa muutamaksi tunniksi .
      RISOLID auttoi hetkessä.
      Nyt kolmea lääkettä : TRAMAL, RISOLID JA BRINTELLIX (aloitus huomen aamulla - vaikutus suuri arvoitus:

    • etsillee
    • Tiittuli

      Brintellix 20mg ollut käytössä 1,5 vuotta. Alkuun annostusta nostettiin hiljalleen. Jos tuli pahoinvointia niin piti laskea annostusta ja yrittää taas uudelleen nostaa. Jos pahoinvointi kestää 2 viikkoa suositellaan lääkkeen vaihtoa.
      Itse olen vuosien saatossa kokeillut kaikki mahdolliset mielialalääkkeet, mutta itselle brintellix on se sopivin. Kaikillehan ei sovi samat lääkkeet joten varsinkin mielialalääkitystä vaihdetaan usein ennen kuin löytyy se sopivin.

      Itselle tuli alussa kolmen päivän ajan pahoinvointia, ei muita sivuvaikutuksia. Aloitin 5 mg:sta, 2-3 viikon välein nostin annostusta 5mg kunnes pääsin 20 mg:aan, joka on maksimiannostus.
      Lääke ei ole vaikuttanut painoon, ruokahaluun eikä seksihaluihin.

      Niin ja lisätään vielä, että itsellä todettu keskivaikea masennus sekä ahdistuneisuutta.

    • EhkäKohta

      Brintellix 5mg 7pv vedetty.
      Paska ollu ripalia viimeset 8kk, varmaan stressin sun muun takia, mutta nyt se on kiinteää. Eli vitut pahoinvoinnista. Olo on paljon parempi jo nyt. En malta odottaa, että se ns. 2 viikon kynnys on ylitetty.

      Lisäksi olen huomannut, että refleksinomaisesti tulee puhuttua ihmisille paljon pirteämmin ja iloisemmin. Ennen on ollut vaivaa, kun joku sanoo: "Hyvää huomenta!" niin siihen ei ole kehdannut vastata vaan hiljaa: "Moro"... Nyt ainakin on tullut sanottua aina suoraan samat takaisin hymy huulilla.

      Ehkä vaikutus on enemmän plaseboa, kuin oikeaa lääkettä. Ehkä sain vain inspiraatiota kun ajattelen, että tämä lääke auttaa. No pitemmän ajan päästä sen näkee.
      Viinaakaan ei ole tehnyt mieli samalla tavalla kuin ennen.

      On myös ollut sellainen olo, että melkein jo meinaa tehdä jotain järkevää vapaa-ajalla, kun muuten se ei ole käynyt edes mielessä vakavasti.

      Tänään testaan alkoholin kanssa kuitenkin, kun kaverit painostaa juomaan. Sille kun vielä keksin korvikkeen, niin alan uskoa, että elämä hymyilee jatkossakin.

      Ja minä en ole mikään alkoholisti. Minulla on murheita monen moisia niin pitkältä ajalta, kuin muisti on pelannut.

      • tähhhh

        Mikä kahden viikon kynnys?


    • uupunutulla

      2 viikkkoa 10mg:sta täyttymässä.Otan illalla joten ei mahd.lievääkään pahoinvointia tullut,mutta paino noussut 4kg,joka minulla paljon ja sen pudottamiseen vaaditaan ainakin 6kk:tta.OLEN RUOKAVALIOLLA JA LENKKEILEN PÄIVITTÄIN,joten siitä ei voi johtua.Sairastan aineenvaihdunta sairauksia,joten jos paino yhä nousee ennenkuin neljän viikon pakkaus loppuu on ainoa vaihtoehto,että lopetan koko kokeilun.Masennuslääkkeitä varmaan löytyy myös sellaisia,mitkä eivät nosta painoa.Onko vastaavaa kokemusta/ehdotusta löytää lääke joka mahd. mielummin pudottaisi painoa?

      • Pompulu

        Voxra ainakin toimii painonpudottajana.


    • katkollebrinte

      Ajatuskatkoksia kellään tästä lääkeestä vaikka kakkihan keskushermostoo vaikuttavan tuovat sitä jollain tavalla? Hyvin vaikuttaa ainakin keskittymiseen!

      • Pupi70

        Kyllä, sanat välillä ihan kadoksissa. Puhe siis takkuaa kun pää ei toimi.. "ihme mustia aukkoja" kesken jutustelun. Hävettää ihan...


    • Kutina

      Brintellix. Noin viikon syönyt..tänään alkoi kova KUTINA ja pistely ihossa, ei näppyjä tai punoitusta kuitenkaan. Menikö muilla pian ohi vai jatkuiko vain? Haluaisin jatkaa lääkettä... Pliis kertokaa pian!

    • evilone

      Tänään aloitin 10mg päivä. Unta tukemaan trnox 20mg ollut jo vuosikymmenen varmaan. Taustalla sekakäyttös ja rankkaa juomista. Trptyl oli ihan hirveä eikä loputla edes toiminut. Katotaan nyt tää ainakin se kk. Tämän ajan myös en huumeita vedä. Ja toivottavasti en sen jälkeenkään, mutta kaveripiiri kun on mitä on...

    • wrthrthrsethr

      Kiitos Brintellixin en ole tappanut itseäni enkä ketään muutakaan. Ensimmäinen masennuslääke, joka minulla toimii ilman merkittäviä sivuvaikutuksia. Ainoa lievä sivuvaikutus näin miehenä on se, että orgasmin saaminen kestää aavistuksen kauemmin. Siitä ei ole haittaa kun pimppa tuntuu kuitenkin mukavalta ja näin siitä saa yhdellä satsilla nautiskella vähän kauemmin kerrallaan. Puolisokin tykkää :)

      • Oi_KuinkaKauan

        Kiitos kaikille kokemuksiaan jakaneille. Minulle lekuri on puhunut, että tämä olisi mahdollinen kokeilemisen arvoinen lääke minulle. Asiaan siis palataan.

        Sinulle, wrthrthrsethr: kiinnostaisi vielä, että siis kauanko lääke sinulla nyt mennyt sekä mitä ikäluokkaa ollet?
        Kommenttisi aika koskettava.. Minua koko pitkän ikäni vaivannut masis ja nykyään varsinkin mietin kuolemaa koko ajan! Olen synkkä, vakava, pessimistinen, elämänilon suhteen vänkyrä. Mutta itsarivaarassa en ole. Voi tuska, kun sais loppuelämästä hieman helpomman, kevyemmän.


      • wrthrthrsethr

        Lääke mennyt elokuun alusta asti. Annos 20mmg. Seroxat, Fevarin ja essitalopraami on kokeiltu aiemmin. Ikää on 44v.
        Kannattaa kokeilla. Parin kuukauden jälkeen saattaa tulla väriä maailmaan ja myötätuntoa muita ihmisiä kohtaan. Tsemppiä :)


      • Brix2018

        Hyvä, että,on vaihtoehtoja.
        Mulle Brintellix ylivoimaisesti huonoin masennuslääke kokeilu. Lähes kolme kuukautta yritettiin lääkärin pyynnöstä, annoksilla. 5-20mg, tuloksena lisääntynyttä itsetuhoisuutta, ärtyneisyyttä, masennusta jne.
        Kokeiltuna Sepram, Seronil, Sertralin, Effexor, Cymbalta, Voxra, Paroxetin, Cipralex ainakin, ja siis Brintellix näistä ylivoimaisesti tehottomin ja huonoin vaihtoehto. Uusin ei todellakaan aina ole paras.


    • Pupi70

      Olen ymmärtänyt että lääkkeen pitäisi piristää. Noh, kokeilu vasta alussa, mutta iltapäivisin iskee kyllä lamaava väsymys ja outo pöhnä olo. Otan lääkkeen siis aamuisin. Ensin piristää muutamaksi tunniksi ja sitten loppupäivää menee sumussa. Sanat jotenkin myös kadoksissa ja välillä pumppu vetää hirveetä rallia.

    • Mariaaaaaa

      Brintellix alkoi täälläkin. Unettomuus ollut vuoden seuralaisena ja siihen tämä kyllä on heti auttanut. Keskeytymättömät yöunet plakkarissa. Voimakas huono olo kylläkin aamulla lääkkeen oton jälkeen. 3s päivä tosin vasta menossa.

    • sylkykuppi

      Mulla toinen påivä Brintellixiä, eka viikko 5mg, toisella viikolla 10mg. Lisäksi Opamox 30mg. Ei ainakaan vielä sivuoireita, vain kova väsymys kun nukkunut monta kuukautta tosi huonosti. Työpaikkakiusaaminen sai minut näin pahaan ahdinkoon, olin välillä sairaalassakin kun en jaksanut elää. Toivon tosiaan, että saan avun näistä lääkkeistä. Voimia teille kaikille!

    • jokerri

      reilu viikko sitten aloitin ja tuntuu että nyt jo vaikuttaa..ja todella positiivisesti,ei ole itsetuhoisia ajatuksia,ja tuntuu vaan hymyilyttävän:)..sivuoireita ei ole mitään.

    • Yrttivelho

      Söin 2 vuotta, täysin turhaan. En parantunut masennuksesta, en nukkunut paremmin enkä ollut iloisempi, pirteämpi tai aikaansaavampi. Nyt lopetin kokonaan ja siirryin mäkikuismaan, voin sanoa että vaikutus on ollut parempi yrtillä. Mäkikuisma on helpottanut vuosikymmeniä jatkunutta ahdistusta mihin ei lääkäreillä ole ollut mitään halua puuttua eikä mikään aiempikaan syömäni masennuslääke ole auttanut. Ilman ahdistusta olen täysin toimintakykyinen ja voin paremmin kuin näiden pillereiden kanssa.

      Lopetuksesta on kuitenkin aiheutunut sähköiskumaisia tuntemuksia päässä, korvissa ja silmissä joita on nyt jatkunut jo kolmatta viikkoa. Eli aiheuttaa kyllä vierotusoireita.

    • Brintellex

      Itse aloitin 5mg ensimmäinen kuukausi, ei mitään sivuoireita. Ahdistuksen tunteet alkoi häviämään kolmen viikon kuluttua, jo kahdessa viikossa huomasi lääkkeen tehon. Nostettiin nyt joku aika sitten 10mg eikä mitään sivuoireita. Söin viikon verran maitohappobakteeria lääkkeen kanssa. Minulla ei ole kuin hyviä kokemuksia brintellexistä. Ahdistuksen tunteet ovat poissa. Mieli on tasainen.

      • aBear

        Minulla diagnosoitiin keskivaikea masennus ja työuupumus. Aloitettiin esin 1 vko Escitalopram 5mg ja sitten nostettiin 2 vkoksi 10 mg ja tuon kahden viikon jälkeen olen nyt ottanut lisäksi 10 mg Brintellixiä/päivä. Ei mainittavia sivuvaikutuksia, mutta ei kyllä myöskään oikein mitään muutakaan vaikutusta. Lisäksi minulla oli alussa univaikeuksiin 20 mg Tenox, mutta se vaihdettiin Melatonin 3 mg sekä Doxal 10 mg. Melatonini lopetin n. vko sitten ja nyt on pari yötä mennyt ilman Doxalia - mutta univaikeudet palanneet, joten varmaan ensi yöksi otan taas Doxalia.

        Nyt vain toivon että saan tästä itseäni kuntoon ja pääsen työstämään masennuksen aiheuttamia asioita.


    • Lääkevastainen

      Heips. Ko lääkettä syöty reilu 2kk. Aluksi huippu olo, sitten pahoinvointi laimeni koko päivän jatkuvaksi huonovointisuudeksi. Hirveä päänsärky ja niska kipu. Päivisin iloton ja pöhnä olo, nyt sitä vasta on lojuttu sängyssä. Kaikki tuntuu kuin sumussa kulkisi. Kutinaa. Pyytäkää maksa arvoja ne katsomaan ja triglyt rasvasta. Ne nousevat. Rintakipuja oli, mutta täytyy muistaa että ne eivät koskaan kuulu asiaan.

    • BrintellixvsSSRI

      Itse syönyt nyt n.6-7kk Brintellix 10mg:sta yhden pillerin päivässä. Vaihdettiin Cipralex (SSRI), koska miehisyys ei toiminut halutulla tavalla ja muutenkin olo oli saamaton.

      alkuvaihe:
      Lähes heti lääkkeen vaihdon jälkeen energisyys parani ja varsinkin keskittyminen. Pystyin lukemaan ja keskittymään yksityiskohtaisiin asioihinkin todella hyvin. Lisäksi aloin treenaaman lujaa ja oli energiaa aivan toisella tavalla. Orgasmi on mahdollista saada, vaikka ei yhtä helppoa kun ilman lääkttä. (SSRI lääkkeillä ei meinannut onnistua kun todella harvoin ja hirveän taistelun jälkeen.)
      Myös nukkuminen oli normaalia ja jotenkin unia tuntui näkevän enemmän. Pahaa oloa oli jonkun verran lääkkeen oton jälkeen n.2h ajan ja taisin kerran ainakin oksentaakin.

      Nyt n.6-7kk jälkeen:
      Pystyn edelleen keskittymään aika hyvin asioihin. Pitkäjänteisyys kasvanut ainakin omasta mielestäni merkittävästi. Päivällä väsymys on lisääntynyt jos vertaa lääkkeen vaihtamisen alkuaihoihin.
      Orgasmi edelleen helpompi saada kun SSRI lääkkeiden aikaan.
      Negatiivisena pitäisin pahoinvoinnin. Joka ikinen kerta lääkkeen oton jälkeen alkaa kuvotus joka kestää edelleen noin kahden tunnin ajan. Oksetusta joutuu oikein pidättelemään. Olen yrittänyt kokoilla auttaisiko jos lääkkeen ottaa illalla myöhään tai aamulla. Ei eroa vaan pahaolo tulee jokatapauksessa. Tätä ongelmaa ei SSRI lääkkeiden kanssa ollut. Niihin en haluaisi enää palata. Täytyy seurata vielä tilannetta.

      Alkoholi:
      Juon muutenkin ainoastaan n.3-4krt vuodessa, mutta morkkikset ovat todella kovia verrattuna SSRI lääkkeisiin.

      • Talvionihanaa

        Toi oli hyvä kommentti. Oon ite ihmetelly miks morkkikset dokaamisen jälkee aivan helvetilliset ja kestää pari viikkoo. Voisiko tosiaan olla että johtuu lääkkeestä.


    • VieläYksiElämä

      Reilu kuukausi takana Brintellix 10mg. Taustalla vaikea masennus, läheisriippuvaisuus, ahdistus ja paniikkikohtaukset. Heti hoidon alusta lähtien pahoinvointi. Aamut pahimpia, kauheet tärinät päällä ja ei voi kuvitellakaan syövänsä mitään. Tätä jatkuu iltapäivään asti. Illat parempia, pystyy jotain jo syömään. Paniikkikohtaukset lieventynyt eli huiput niissä vähentynyt. Keskittyminen parempi, pystyn tekemään asioita, esim siivoomaan ja käymään kaupassa. Ahdistus silti edelleen läsnä, yksin oleminen tuntuu pahalta. Sellanen koko päivänen paska fiilis. Miettii miten sitä jaksaa tällästä päivästä toiseen...tulenko ikinä enää olemaan onnellinen tai edes jokseenkin normaali. Psykiatrin kanssa juttelin eilen, sanoi että jatketaan edelleen tällä lääkkeellä koska oon käyttänyt niin vähän aikaa. Saattaa kuulemma mennä parikin kuukautta että täysi hoitovaste saadaan. Mutta miten sitä jaksaa siihen asti? miten muut kestää tälläsiä päiviä. Itse olen sairaslomalla työelämästä.

      • talvionihanaa

        Mä oon käyttäny brintellixiä kohta kaksi vuotta. Alkuun oksettavaa oloa kesti kuukausia. Aamupalan yhteydessä otan lääkkeen. Alkuun kyseen alaistin koko lääkkeen kun ei huomattavia muutoksia suuntaan eikä toiseen. Kyllä on tasannu mielialaa mutta ei auta ahdistukseen joka on nyt lisääntyny. Haittavaikutuksia ei pahoinvoinnin lisäksi ole ollut mitä nyt voimakkaita unia on saanut katsella.
        Alkoholia olen joskus ottanu reilumminkin eikä ole mitään mainittavaa yhteisvaikutuksia ollu.
        Aika neutraali lääke mielestäni. Nyt tahtoisin lopetella ja kokeilla elää ilman lääkitystä joten varailen aikaa lääkärille keskustelua varten. Jaksamista kaikille masennuksen kanssa kamppaileville! Sairaus on inhottava ja edelleen hyvin vähän myötä elämistä ja ymmärrystä sairautta kohtaan saa..


    • Positiivista

      Brintellix 10mg ollut käytössä nyt 4kk. Muita sivuoireita ei ole tullut, kuin nyt parin kuukauden aikana yöhikoilua. Välillä niin, että yövaatteet ja lakanat on herätessä märkiä. Keskivaikea masennus kuitenkin remissiovaiheessa, joten mielellään en lääkettä lähtisi vaihtamaan. Katsotaan vielä..

      • brintellixmies

        Moi

        Oletko varma että johtuu lääkkeestä?

        Minä käytän annoksella 20mg eikä minkäänlaista hikoilun lisäämistä ole havaittavissa, ei päivällä ei yöllä.
        Kokemusta on optiparista joka lisäsi hikoilua.


        Toki yksilöllistä.


    • Keskivaikea

      Keskivaikea masennus ja unettomuus. Ensin koitin Doxalia,jonkun aikaa auttoi oloon ,sitten tuli toistuvat mielettömät,todentuntuiset painaiset. Vieläkin muistan unet.
      Doxal vaihdettiin Mirtazapiin joka käytön jossain vaiheessa alkoi aiheuttaan polviin kovia nivelsärkyjä. En pystynyt nukkuun.
      Nyt käytössä Briltellix , ensin 5 mg ja nyt 10mg. Ensin otin aamuisin lääkkeen ja pahoinvointia lääkkeen oton jälkeen 2-3h. Nyt otan lääkkeen nukkumaan mennessä. Alussa nukuin jopa 6-8 h ,nyt herään säpsähtäen 4-5h jälkeen ja olo on kovin virkeä. Saattaa mennä parisen tuntia ett nukahan uudestaan. Päivällä sitt huomaa olevan univelkainen.
      Nyt on tullut myös kutinat kuvioihin ja pissa/kakka toiminnat hieman huonontuneet. Vaikka mieliala on nyt tasaisempi,haluttais lopettaa näitten syönnin.

      • Anonyymi

        Sama täällä. No, lopetitko? Ja loppuivatko nuo oireet sitten? Itselläni nyt menossa lääkkeen kokeilu, sisäänajo. En ole nyt varma, käykö ollenkaan? Voi tuska.


    • escitalopram

      Minulla pelkästään hyviä kokemuksia. Käyttänyt noin vuoden. Vaihdoin Escitalopram 20 mg Brintellix 20 mg:aan. Brintellix ei lamaa samalla tavalla tunteita ja olo on virkeämpi. Seksihalut ovat palanneet myöskin. Syön myös Rivatrilia ja olo on hyvä.

      Käytin Escitalomia eli Cipralexia vuodesta 2006. Ensin laskin 15 mg:aan ja 10 mg kohdalla aloitin Brintellix 10 mg. Nostin Brintellixin 20 mg:aan samalla, kun laskin Escitalopram 10 mg pois.

      • Odottelia

        Ihana kuulla jotain positiivista tästä B:sitä !!! Mutta ihmettelen kun tuntuu että kaikille määrätty masennukseen minulle määrättiin ahdistukseen , mutta on kai mulla masennustakin.Tuntuu vaan nyt alkuun että olen välillä ahdistuneena? Kuuluuko asiaan? Syönyt vasta muutaman päivän.Koskahan voi odottaa niitä mielialan parannuksia näiden alku vaikutusten jälkeen.Kiva että sinulla menee hyvin ja ilmeisesti et saanut alkuunkaan mitään sivuvaikutuksia hyvä juttu!!!


    • Anonyymi

      Oliko muilla tuoreita kokemuksia lääkkeen aloituksen sivuvaikutuksista?

      Miten alkoholi vaikuttaa kyseisen lääkkeen kanssa?

      Entä onko muilla ollut ongelmia seksin kanssa?

      Itse sain 5 mg lääkkeen tänään, mutta en ole tohtinut vielä ottaa sitä, kun nuo kysymykset askarruttaa.

      • Anonyymi

        Itse käytin Venlaflaxinia hetken, olin aggressiivisempi ja itsetuhoisempi kuin varmaan koskaan. Siitä vaihdettiin escitalopraamiin joka vei seksi halut ja auttoi ehkä vähän. Nyt käytin vähän yli kuukauden 10mg Brintellixiä josta voin sanoa pelkkää hyvää! Masennusoireet vähentynyt huomattavasti, asioita on helpompi aloittaa enkä ota niistä niin paljon stressiä. Unentarvekin vähentynyt liian suuresta normaaliksi. Nyt syön kolmatta päivää 20mg ja olo on järkyttävä, ensimmäisen päivän selvisi juuri ja juuri, eilen älytön pahoinvointi jonka jälkeen oksentelua. Tänään tajuton pahoinvointi ja oksentelu heti. Täytyy vielä mainita ettei ole todellakaan tapaistani oksentaa, joten reaktio on yllättävä ja tuskainen. Huomenna taidan palata siihen 10mg joka selvästi oli riittävä. Tsemppiä kaikille :)!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse käytin Venlaflaxinia hetken, olin aggressiivisempi ja itsetuhoisempi kuin varmaan koskaan. Siitä vaihdettiin escitalopraamiin joka vei seksi halut ja auttoi ehkä vähän. Nyt käytin vähän yli kuukauden 10mg Brintellixiä josta voin sanoa pelkkää hyvää! Masennusoireet vähentynyt huomattavasti, asioita on helpompi aloittaa enkä ota niistä niin paljon stressiä. Unentarvekin vähentynyt liian suuresta normaaliksi. Nyt syön kolmatta päivää 20mg ja olo on järkyttävä, ensimmäisen päivän selvisi juuri ja juuri, eilen älytön pahoinvointi jonka jälkeen oksentelua. Tänään tajuton pahoinvointi ja oksentelu heti. Täytyy vielä mainita ettei ole todellakaan tapaistani oksentaa, joten reaktio on yllättävä ja tuskainen. Huomenna taidan palata siihen 10mg joka selvästi oli riittävä. Tsemppiä kaikille :)!

        Ainiin ja muiden valmisteiden kanssa alkoholi ei sopinut, Brintellixin kanssa en ole huomannut negatiivisia vaikutuksia ja seksi halut palasivat RYMINÄLLÄ takaisin lopetettuani väärät valmisteet! Ryminällä tarkoitan sitä, että haluni palautuivat moninkertaisina ja tunsin alhaalla vahvempia tunteita palautumisvaiheessa kuin ennen:D


    • Anonyymi

      Hei! Minulla nyt 3 viikkoa Brintellix 5 mg mennyt. Olisi pitänyt kahden viikon jälkeen nostaa 10 milliin, mutta en halua niin nopeasti, kun on vielä rinnalla pienet millit entistäkin mielialalääkettäni. Vanha lääke pitäisi saada vaihdettua pois, mutta vierottaminen pelottaa, sillä sitä käyttänyt erittäin monia vuosia.

      B:n sivuoireeksi käsitän tukkeutuneen tuntuisen vatsantoiminnon, verrattuna erittäin liukkaakeen toimintaan aiemmin. Samalla epäilen jotenkin lihoneeni, on kuin pöhötystä, vaikuttaa että aineenvaihdunta ei kulkisi kuten ennen. Lihomista ei pitäisi olla, onko muilla? Minulla myös kummallisia hikipuuskia, joita epäilen lääkkeestä tulleen. On mainittu että joskus jollakin voi yöhikoilua olla. Sitä ei minulla, vaan päivällä. En tiedä liittyykö B:hen.

      Saattaa olla auttanut tasoittavasti ja voimistavasti psyykkeeni. Ehkä jotain helpotusta masikseen, mutta varsinkaan ahdistuneisuutta ei nyt ole ollut, vaikka ei pitäisi ahdistukseen tehotakaan yleensä.

      Kurjaa tämä itsetutkistelu. Kumpa olisi elämässä hyviä huomion vieviä asioita, niin kaikki kulkisi paremmin, jopa ilman lääkettä? - Vaikea minun on nyt varmuudella sanoa paremmin mitään tästä lääkkeestä, olleeko auttanut. Toiveet saada apua ovat suuret kuitenkin. t. Sylvi

    • Anonyymi

      On pitkä Brintellix-ketju! Mitähän kullekin kirjoittaneelle nyt kuuluu, onko lääkkeestä apua?

      Itse aloitin Brintellixin tänä kesänä ja sellaiset 5 viikkoa oli aika rauhallinen ja valoisampikin olo ja mikä tärkeintä, ahdistustilat olivat poissa. Mutta sitten kaikki oireet palasivat, ahdistuneisuus ja masentuneet näköalat on ihan pahoina nyt. En tiedä mikä vaikutus on, kun tässä samalla on ajettu alas entinen ssri-lääkkeeni. Voinee olla siitä olevia vieroitusoireita minulla myös. Olo on aika kamala, ei kuitenkaan sähköiskuja. Hikoilutilat pahoja, en meinaa jaksaa niiden kanssa. En siis tiedä mikä on mitä, mutta luulen ettei Brintellix sitten pidemmän päälle autakaan minua?

    • Anonyymi

      Escitalopram käytössä 9kk kunnes menetti tehonsa kun psykoterapia alkoi ja olot paheni. Lääkäri määräsi tänään Brintellix, sain käsityksen että lennosta vaihtoon eli 20mg escitalopram veks ja 10mg brintelliä naamaan. Käsitinköhän ihan oikein nimittäin kuulostaa hurjalta 😂

    • Anonyymi

      Käytin tätä lääkettä puoli vuotta. Aiheutti mulle ahdistusta, ylivireyttä ja vaikeuksia aggression tunteiden kanssa (joita yhtäkkiä oli entistä enemmän). Lopulta noin 5 kk käytön jälkeen tulivat pelkotilat. Lääkitys lopetettiin ja oireet loppuivat muutamassa päivässä. Ennen sitä en osannut ajatella oireiden johtuvan lääkkeestä vaan jotenkin ajattelin niiden johtuneen muuttuneesta elämän tilanteestani. Vasta jälkikäteen huomasin asiayhteyden ja se siis selvisi hyvinkin nopsaan koska muutuin hetkessä takaisin omaksi itsekseni. Etisin tietoa vortioksetiinista (vaikuttava aine) ja todentotta tuoteselosteen varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet kohdassa lukee

      "Aggressio/agitaatio

      Masennuslääkkeillä, kuten vortioksetiinilla, hoidetuilla potilailla voi myös ilmetä aggression, vihan, agitaation ja ärtyisyyden tunteita. Potilaan tilaa ja taudin tilaa on tarkkailtava tarkasti. Potilaita (ja heidän hoitajiaan) on kehotettava hakeutumaan lääkärin hoitoon, jos aggressiivista/kiihtynyttä käytöstä ilmenee tai se pahenee."

      Aloin googlettaa lisää ja löysin lisätietoa aiheesta: Alankomaissa on todettu yli 70 tapausta missä tämä lääke on aiheuttanut aggressiivisuutta. Asiasta on uutisoinut myös World Healt Organization (WHO Pharmaceuticals newsletter no. 5 2019).

      Olen nyt tosiaan lopettanut tämän lääkkeen ja jos nyt jotain tässä viisastuin niin tosi paljon ehdin ottaa selvää, pyytää apua ja harjoitella aggression tunteiden kanssa toimeen tulemista niin että omana itsenäni nyt varmasti tiedän miten niiden asioiden kanssa tulee toimeen kun olen kovemman kautta joutunut harjoittelemaan.

      Varovaisuutta ihmiset ja leppoisaa syksyä :)

    • Anonyymi

      Onko kokemuksia Brintellixistä ja alkoholista, uskaltaako ottaa yhtään olutta?

      • Anonyymi

        Voi ottaa


    • Anonyymi

      Söin Brintellixiä noin kolmen kuukauden ajan päivittäin, ensin 5mg/päivä ja kahden viikon jälkeen 10mg/päivä. En huomannut mitään vaikutusta, en edes sivuoireita mitä Ssri-lääkkeet aiheuttavat. Lopetin lääkkeen käytön koska aiheutti vain vajetta lompakossa mikä lisäsi masennusta sekä ahdistusta.

    • Anonyymi

      Brintellix vasta vähän aikaa käytössä. Mieliala huomattavasti parempi kuin ennen. Keskittymiskyky tuon mukana myös hurjan hyvä. Seksihalut tuli takaisin. Negatiivista on pääkipu, varsinkin alussa kovaa.
      Jatkossa pelottaa että alanko lihomaan se jää nähtäväksi 😬

    • Anonyymi

      Kärsin fibromyalgiasta ja siinä samassa myös vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta.

      Minulla menee myös duloksetiini kipulääkkeenä, mutta Sertralin vaihdettiin tähän ja olen syönyt reilu pari viikkoa. Itkuisuutta ja huonoa oloa tuntuu olevan koko ajan.

      Vieläkö on toiveita, että olo paranasi?

      Vai kannattaako jo heittää pyyhe kehään?

    • Anonyymi

      Vajaa kuukausi takana 10mg ja auttaa kyllä ahdistukseen. Toivon että tätä voisi käyttää ”keppinä” parempaan huomiseen eli voisi vaihtaa lääkkeettömääm elämään. Ahdistus oli pahan ja sietämättömän rajamailla joten huvikseni en tätä aloittanut. Suurin jännitys liittyi seksuaalisiin juttuihin mutta ehkä nyt voi todeta, että vaikutus saattaa olla enempi jopa hyvä kuin huono.

      Mitä muille kuuluu ja onko ollu hyviä tai huonoja vaikutuksia?

    • Anonyymi

      Olen syönyt Brintellixiä noin 2 kk ja olo on paljon parempi kuin ennen sitä. Brintellix myös auttaa keskittymiseen ja motivaatioon. Ei ole minulle tullut haittoja. Ensimmäisen 10 päivän ajan oli pahoinvointia (en oksentanut kertaakaan), mutta pahoinvointi on loppunut sen 10-14 päivän jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe