Tempaus teorialla synkkäsyntyhistoria

reijokalevi

Täällä on ollut aiheena paljon tuo tempaus opetus taustoineen. Tulipa sen seurauksena tarkasteltua tuota tempaus opin syntyhistoriaa, hyvin epämääräisistä ja synkistä taustoista näyttäisi syntyneen koko oppi. Raamatusta en ole koskaan löytänyt mitään mikä viittaisi tempaukseen ennen vihan aikaa. Kirkkohistoriaakin tarkastellen moista uskomusta ei ole ollut seurakunnan sisällä ennen 1800 lukua.

Aivan kuten täälläkin on puhuttu törmäsin siihen että uskomuksen nostivat suosioon miehet nimeltä John Darby ja Cyrus Scofield. Darby sai Scofieldin uskomaan tämän opetuksen jonka Darby itse omaksui jesuiitta järjestön opeista ja propagandasta. Chileläinen jesuiitta pappi Emmanuel Lacunza keksi uudenlaisen kahden vaiheen ylöstempausopin ja John Darby katolilaisesta yhteydestään käsin omaksui asian sieltä, mahdollisia vaikutteita Darbylle tuli Margaret Macdonald nimisen naisen kuumehourailujen oloisista näyistä.

En ole ennen paljon ajatellut koko tempaus opetuksen merkitystä, nyt sen kuitenkin ollessa esillä koko ajan tuli paneuduttua siihen paremmin. Ei ollut aikaisemmin tietoakaan näin hirveistä taustoista, onneksi totuus tuli esiin. Surullista kun kaikki kivalta kuulostava uskotaan hetimmiten ilman kritiikkiä :(

järkyttävää! älkää eksykö

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Nelson_Darby
https://en.wikipedia.org/wiki/C._I._Scofield
https://en.wikipedia.org/wiki/Margaret_MacDonald_(visionary)

76

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkoipa hyvin alustus. "Raamatusta en ole koskaan löytänyt mitään mikä viittaisi tempaukseen ennen vihan aikaa." No ei niin :D ...paitsi tietenkin muuatama heti kärkeen.
      1. Tess. 5:6 Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
      7 Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat.
      8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
      9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
      10 joka on kuollut meidän edestämme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.
      11 Sentähden kehoittakaa toisianne ja rakentakaa toinen toistanne, niinkuin teettekin.

• aasdfgasdfsdf

Miten sinä saat noista jakeista väännettyä mitään minkäänlaisiin tempauksiin päinkään?

• SItten peruskysymys! Älkää eksykö, sanoo aloittaja lopuksi. Täytyy kyllä oikeen tosissaan kysyä että mihin Jeeusksen järjestämän pelastustien odottaja eksyy?

• Sitten vielä niinpäin että minä en taas löydä mistään kohtaa Raamattua missä sanottaisiin suoraan ettei tempausta olisi ennen vaivanaikaa.

• InhottavaRealisti

Millä IHMEEN tavalla nuo luettelemasi Raamatun kohdat liittyvät tähän tempaukseen, Jarmo?

• InhottavaRealisti kirjoitti:

Millä IHMEEN tavalla nuo luettelemasi Raamatun kohdat liittyvät tähän tempaukseen, Jarmo?

Ei varmaan sulle millään. Mutta tässä sulle sitten ihan oma versio: 2. Tess. 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
        15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
        16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

• Westsider-

Tässä samasta tempauksesta: 1.Kor. 15:52 : "yhtäkkiä , silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina ja me muutumme.

• Eijeesuksensanoja

Jeesus itse ei siis sanonut tempauksesta mitään, kun siitä näköjään löytyy vain Paavalin spekulointeja ja nekin aika kaukaa haettu.

• Westsider-
        Westsider- kirjoitti:

Tässä samasta tempauksesta: 1.Kor. 15:52 : "yhtäkkiä , silmänräpäyksessä, viimeisen pasuunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina ja me muutumme.

Viimeinen pasuuna on seitsemäs pasuna Ilm. 10:7
        "vaan eettä niinä päivinä, kun seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaaan pasunaa, silloin Jumalan salattu aivoitus käy täytäntöön sen evankeliumin mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelioilleen, profeetoille.
        Ilm 11: 15 Ja seitsemäs enkeli pasunoi: niin kuului taivaasta suuria ääniä, jotka sanoivat: Meidän Herramme ja hänen Voideltunsa maailman valtakunta on tullut, ja hän on hallitseva ijankaikkisuuksien ijankaikkisuuksissa.

• Westsider-
        Westsider- kirjoitti:

Viimeinen pasuuna on seitsemäs pasuna Ilm. 10:7
        "vaan eettä niinä päivinä, kun seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaaan pasunaa, silloin Jumalan salattu aivoitus käy täytäntöön sen evankeliumin mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelioilleen, profeetoille.
        Ilm 11: 15 Ja seitsemäs enkeli pasunoi: niin kuului taivaasta suuria ääniä, jotka sanoivat: Meidän Herramme ja hänen Voideltunsa maailman valtakunta on tullut, ja hän on hallitseva ijankaikkisuuksien ijankaikkisuuksissa.

Samalla hetkellä vaihtuu vata. I1:16 Ja ne kaksikymmentäneljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, heittäytyivät kasvoilleen ja kumarsivat Jumalaa
        17. sanoen: ... Me kiitämme sinua, Herra Jumala , kaikkivaltias, jokaolet ja joka olit,siitä, että olet ottanut käteesi suuren voimasi ja ruvennut hallitsemaan 18.
        Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka palvelijoillesi profetoille ja pyhille ja niille, jotka nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat.

Tästä hetkestä alkaa Jumalan viha, joka kestää toiset kolme ja puoli vuotta Ilm 12:14

• Westsider-
        Westsider- kirjoitti:

Samalla hetkellä vaihtuu vata. I1:16 Ja ne kaksikymmentäneljä vanhinta, jotka istuivat valtaistuimillaan Jumalan edessä, heittäytyivät kasvoilleen ja kumarsivat Jumalaa
        17. sanoen: ... Me kiitämme sinua, Herra Jumala , kaikkivaltias, jokaolet ja joka olit,siitä, että olet ottanut käteesi suuren voimasi ja ruvennut hallitsemaan 18.
        Ja pakanakansat ovat vihastuneet, mutta sinun vihasi on tullut, ja tullut on aika tuomita kuolleet ja maksaa palkka palvelijoillesi profetoille ja pyhille ja niille, jotka nimeäsi pelkäävät, pienille ja suurille, ja turmella ne, jotka maan turmelevat.

Tästä hetkestä alkaa Jumalan viha, joka kestää toiset kolme ja puoli vuotta Ilm 12:14

Ensimmäinen kolme ja puoli vuotta ennen tempausta on seurakunnalle se "suuri ahdistus" Ilm.7;14.

Ilm 11: luku kertoo siitä seitsen kertaisin vertauksin, jotka useimmilta menee yli hilseen, kun ei ole kuulevia korvia eikä näkeviä silmiä. jotka näkevät vain kaksi ukkelia ja niille yritetään keksiä nimiä. Huh, huh.

• JarmoEklund kirjoitti:

Ei varmaan sulle millään. Mutta tässä sulle sitten ihan oma versio: 2. Tess. 4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
        15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
        16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
        17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

Tuossa puhuttiin vanhurskasten ylösnousemuksesta , koska niitä on vain kaksi.

• totisintatotta

Saatanallinen valhe koko teoria! Iskee valheen kaikella voimalla ja viettelyksillä niihin jotka kadotukseen menevät. Tempaususko ei pelasta Jeesus pelastaa! Aamen!

• Sullon puurot ja vellit päässy sekasin. Lähteny lapasesta koko ajatus mistä on oikein kyse. Perusevankeliumi ei ole sama ku tempaukseen uskominen. Uskoohan kaikki Jeesuksen paluuseen, eikä siihenkään uskominen varsinaisestsi pelasta ketään, vaan Jeesus pelastaa, joka on taas perusevankeliumi, johon kaikki Kristityt uskovat.
        Sä vähän niinku haet hakemalla pahaa sanottavaa pretribulationismista.

• Tempausoppiharhaa

Nämä tempausteoreetikot odottavat tempauksen lisäksi kaikkein hartaimmin antikristusta. Hän on heidän mielestään se kaikkein jännittävin ja kiehtovin henkilö, jonka ominaisuuksista ja tempuista jaksetaan spekuloida vaikka kuinka paljon. Lisäksi katastrofeilla ja kostolla uhkailua niille, jotka eivät ylistä tempauttajia kuorossa ja peräti tuomarin pallin varaileminen taivaasta - taisipa yksi profeetta jo varailla peräti Jeesuksen itsensä valtaistuinta...

Jos joku ei näe välittömästi, että kyseessä on Saatanan keksimä eksytys, niin pitää kyllä olla melkoinen puusilmä. (Tai ehkä siellä silmässä on se tukki :)

• ÄLÄ VALEHTELE! Pahinta sontaa ja mustamaalaamista mitä olen pitkään aikaan lukenu. Jopa ateistit osaavat esittää pilkkansa nätimmin. Sä kutsut kaiketi itseäs vielä uskovaks. HÄPEÄ!

• fantasianomainensatu

Pitää paikkansa kun tarkemmin ajattelee ja miettii tämän teorian kannattajien puheita!

• Matteus 13:26-30 Ja kun laiho kasvoi ja teki hedelmää, silloin lustekin tuli näkyviin. Niin perheenisännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen sitten on tullut lustetta?' Hän sanoi heille: 'Sen on vihamies tehnyt'. Niin palvelijat sanoivat hänelle: 'Tahdotko, että menemme ja kokoamme sen?' Mutta hän sanoi: 'En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisuakin. Antakaa molempain kasvaa yhdessä elonleikkuuseen asti; ja elonaikana minä sanon leikkuumiehille: Kootkaa ensin luste ja sitokaa se kimppuihin poltettavaksi, mutta nisu korjatkaa minun aittaani.'"

• Sarvipäänhenkihaisee
        JarmoEklund kirjoitti:

ÄLÄ VALEHTELE! Pahinta sontaa ja mustamaalaamista mitä olen pitkään aikaan lukenu. Jopa ateistit osaavat esittää pilkkansa nätimmin. Sä kutsut kaiketi itseäs vielä uskovaks. HÄPEÄ!

Ainoa vastaväitteesi on siis käydä henkilöön. M.O.T.

• Kyllä näkee taas missä hengessä kukin puhuu. Aina kun joku puhuu tempausopin puolesta, niin siissä sanoissa on rauha ja tasapaino eikä tuomita vastapuolta. Tempausopin puolestapuhujat eivät vastusta, eivätkä hauku posttribulationismia harhaopiksi saati antikristilliseksi, mikä minua kauhistutti. En kertaakaan ole lukenut että tempaukseen uskova haukkuisi sillä tavalla muita kuin täällä esimerkiksi näkee.
      Posttribulationistit sen sijaan kauttaaltaan suorastaan tuomitsevat tempausoppiin uskovat jopa antikristillisiksi eksyttäjiksi. Eihän siinä ole mitään järkeä, koska ei harvest ole pelastaja, vaan usko Jeesukseen. Luulisi tämä olevan totuuden etsijällekin selvää, vaan jos ei haluta olla totuudessa, niin näitä kauhistuttavia kommetteja tulee, joita tämä aloitus jo pitää sisällään.
      Tästä koko ketjusta näkee oikein selvästi missä hengessä kukin on ja ero on niin huikea että jo pelkästään siitä voi nähdä mikä on totuus. Posttribulationisteilla on kova tarve tuomita, mustamaalata ja haukkua pretribulationisteja. Vaikuttaa siltä kuin olisi suuri hätä jollain mustamaalata tempausoppia. Herääkin iso kysymys.

• sinettisormus1

Matt.24, kertoo näin ja Luuk.17. vahvistaa saman ja se on Jeesuksen puhumaa sanaa:

37. Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
      38. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
      39. eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
      40. Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
      41. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
      42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Tässä kohtaa jokainen voi mennä itseensä.

• sinettisormus1

Luuk 17, sanoo saman näin, Jeesuksen sanoin:
        26. Ja niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myöskin Ihmisen Pojan päivinä:
        27. he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin; ja vedenpaisumus tuli ja hukutti heidät kaikki.
        28. Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat,
        29. mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki,
        30. samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
        31. Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.
        32. Muistakaa Lootin vaimoa!
        33. Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän kadottaa sen; mutta joka sen kadottaa, pelastaa sen.
        34. Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
        35. Kaksi naista jauhaa yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään."
        37. Ja he vastasivat ja sanoivat hänelle: "Missä, Herra?" Niin hän sanoi heille: "Missä raato on, sinne myös kotkat kokoontuvat".

• Amen Sinetti ja kiitos sanoista.

• sinettisormus1

Ottakaamme vastaan Siunaus ja Herran Rauha Jeesuksen Kristuksen nimeen!

• sinettisormus1

• sinettisormus1

... tämä kohta, Jeesuksen sanoissa kuvastaa hyvin tuota aikaa, missä eletään, kun tuo ottaminen (tempaus) tapahtuu, onko kuvaavaa ajalemme?

34. Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.

HUOM! kaksi miestä, YHDELLÄ vuoteella...

• Kyllä Sinetti toi taas tuulahduksen Jeesuksen Kristuksen tuoksua tunkkaseen ketjuun tempausta palavasti odottaen.

• sinettisormus1

... tuo laulukappale oli minullekkin yllätys, kun sen tänne löysin, kuuntelin ensin sitä hieman ja laitoin tänne ja sen jälkeen kuuntelin kokonaan ... ja vau, siellähän lopussa laulettiin taempauksesta, Herran johdatusta tämäkin. Kiitos siis Jeesukselle Kristukselle, joka on antanut meille Pyhän hengen johdattamaan, ohjaamaan ja antamaan neuvoa.

• sinettisormus1

... siis laulettiin tempauksesta, pitäisi ehkä kirjoittaa hieman rauhallisemmin .... :)

• sinettisormus1

Tässä vielä hyvä sanan paikka evankeliumista, eli uudesta Testamentista, Jeesuksen sanoin:
        Matt 24:
        29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

• sinettisormus1 kirjoitti:

Tässä vielä hyvä sanan paikka evankeliumista, eli uudesta Testamentista, Jeesuksen sanoin:
        Matt 24:
        29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
        30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
        31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Tuo Matteus 24:29-31 kertoo samaa minkä Luukas 12:36 kun Jeesus palaa häistään kaikkine Pyhinensä ja ne Pyhät ovat temapuksissa mukana olleet ihmiset.

• sinettisormus1

Aamen!
        Näin tuossa henkeni kautta, kuinka nuo enkelit kokoavat noita valittuja, eli niin kuin noissa aikaisemmissa teksteissä, yksi otetaan, toinen jätetään ja he kokoavat heitä neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin, kaikki siis nivoutuu kauniisti yhteen, ei syö toinen sana toista vaan täydentää sitä.

• sinettisormus1

• sinettisormus1 kirjoitti:

Aamen!
        Näin tuossa henkeni kautta, kuinka nuo enkelit kokoavat noita valittuja, eli niin kuin noissa aikaisemmissa teksteissä, yksi otetaan, toinen jätetään ja he kokoavat heitä neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin, kaikki siis nivoutuu kauniisti yhteen, ei syö toinen sana toista vaan täydentää sitä.

Kyllä, ja sitten kun roomalaiskirje 11 lukee että pakanakansojen täysi luku on sisälle tullut, niin siinäkin herää ksymys, miksi sanoa koko lause, ellei sitten näitä kokoamisia olisi? Eihän olisi mitään tarvetta sanoa pakanakansojen täydestä luvusta mitään, jos joukko olisi vain yksi ainoa.

• sinettisormus1

Sanotaan taas, Aamen.
        Ja lisään vielä tuon Room.11. tähän luettavaksi, niin oli hyvää sanaa sekin, niinkuin on koko kirja:
        Kirje roomalaisille 11
        1. Minä sanon siis: ei kaiketi Jumala ole hyljännyt kansaansa? Pois se! Sillä olenhan minäkin israelilainen, Aabrahamin siementä, Benjaminin sukukuntaa.
        2. Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
        3. "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
        4. Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
        5. Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
        6. Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
        7. Miten siis on? Mitä Israel tavoittelee, sitä se ei ole saavuttanut, mutta valitut ovat sen saavuttaneet; muut ovat paatuneet,
        8. niinkuin kirjoitettu on: "Jumala on antanut heille uneliaisuuden hengen, silmät, etteivät he näkisi, ja korvat, etteivät he kuulisi, tähän päivään asti".
        9. Ja Daavid sanoo: "Tulkoon heidän pöytänsä heille paulaksi ja ansaksi ja lankeemukseksi ja kostoksi,
        10. soetkoot heidän silmänsä, etteivät he näkisi; ja paina yhäti heidän selkänsä kumaraan".
        11. Minä siis sanon: eivät kaiketi he ole sitä varten kompastuneet, että lankeaisivat? Pois se! Vaan heidän lankeemuksensa kautta tuli pelastus pakanoille, että he itse syttyisivät kiivauteen.
        12. Mutta jos heidän lankeemuksensa on maailmalle rikkaudeksi ja heidän vajautensa pakanoille rikkaudeksi, kuinka paljoa enemmän heidän täyteytensä!
        13. Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,
        14. sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.
        15. Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?
        16. Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.
        17. Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
        18. niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
        19. Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin".
        20. Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
        21. Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
        22. Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
        23. Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
        24. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
        25. Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
        26. ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
        27. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
        28. Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
        29. Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.
        30. Samoin kuin te ennen olitte Jumalalle tottelemattomia, mutta nyt olette saaneet laupeuden näiden tottelemattomuuden kautta,
        31. samoin nämäkin nyt ovat olleet tottelemattomia, että myös he teille tulleen armahtamisen kautta nyt saisivat laupeuden.
        32. Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33. Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!
        34. Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?
        35. Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?
        36. Sillä hänestä ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki; hänelle kunnia iankaikkisesti! Amen.

• ihanmitenvaa
        sinettisormus1 kirjoitti:

Luuk 17, sanoo saman näin, Jeesuksen sanoin:
        26. Ja niinkuin kävi Nooan päivinä, niin käy myöskin Ihmisen Pojan päivinä:
        27. he söivät, joivat, naivat ja menivät miehelle, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin; ja vedenpaisumus tuli ja hukutti heidät kaikki.
        28. Niin myös, samoin kuin kävi Lootin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat ja rakensivat,
        29. mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja se hukutti heidät kaikki,
        30. samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.
        31. Sinä päivänä älköön se, joka katolla on ja jolla on tavaransa huoneessa, astuko alas niitä noutamaan; ja älköön myös se, joka pellolla on, palatko takaisin.
        32. Muistakaa Lootin vaimoa!
        33. Joka tahtoo tallettaa elämänsä itselleen, hän kadottaa sen; mutta joka sen kadottaa, pelastaa sen.
        35. Kaksi naista jauhaa yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään."
        37. Ja he vastasivat ja sanoivat hänelle: "Missä, Herra?" Niin hän sanoi heille: "Missä raato on, sinne myös kotkat kokoontuvat".

Nuo raamatun kohdat eivät kerro mitään tempauksesta ennen vihaa, ei kerta kaikkiaan ollenkaan! Saatte uskoa miten haluatte, ei se uskomalla kuitenkaan todeksi muutu!

• 1234567---
        ihanmitenvaa kirjoitti:

Nuo raamatun kohdat eivät kerro mitään tempauksesta ennen vihaa, ei kerta kaikkiaan ollenkaan! Saatte uskoa miten haluatte, ei se uskomalla kuitenkaan todeksi muutu!

Kaikki vihat, vaivat, ahistukset, viimeiset vitsaukset, sodat ja pedon kumartamiset ovat ennen Jeesuksen toista tulemista. Samoin ensin ilmestyy myöskin tuo laiton, jonka Jeesus tuhoaa tulemisensa ilmestyksellä. Pyhät Jeesus vie 1000 vuodeksi taivaaseen, jonne Hän on mennyt valmistamaan omilleen sijaa.

• taivasmatkanimäärä
        1234567--- kirjoitti:

Kaikki vihat, vaivat, ahistukset, viimeiset vitsaukset, sodat ja pedon kumartamiset ovat ennen Jeesuksen toista tulemista. Samoin ensin ilmestyy myöskin tuo laiton, jonka Jeesus tuhoaa tulemisensa ilmestyksellä. Pyhät Jeesus vie 1000 vuodeksi taivaaseen, jonne Hän on mennyt valmistamaan omilleen sijaa.

Ainakin taivaasta paljon lauletaan, niin kyllä se taivas totta on.

• Sanatotuus
        taivasmatkanimäärä kirjoitti:

Ainakin taivaasta paljon lauletaan, niin kyllä se taivas totta on.

Vaikka lauletaan niin eipä sinne olla menossa. Menevätkö ihmisten tekemät laulut Raamatun Sanan yläpuolelle? Laulut ovat ihmisten tekemiä tietyn ajattelumallin pohjalta. Taivas on todellinen paikka, ihminen ei sinne kuitenkaan mene vaan Jeesus tulee sieltä meidän luoksemme.

• taivastodellisuutta
        Sanatotuus kirjoitti:

Vaikka lauletaan niin eipä sinne olla menossa. Menevätkö ihmisten tekemät laulut Raamatun Sanan yläpuolelle? Laulut ovat ihmisten tekemiä tietyn ajattelumallin pohjalta. Taivas on todellinen paikka, ihminen ei sinne kuitenkaan mene vaan Jeesus tulee sieltä meidän luoksemme.

Älä ole epäuskoinen vaan uskovainen.

• Aika hyvä. Tässäpä nähdään uskovan ja "uskovan" ero. Toinen uskoo että Jeesus on jossain tuolla ja toinne uskoo että jeesus on täällä, juuri nyt kanssamme. Mainiota! Jeesus on elävä, meidän keskellämme juuri nyt!

• epätietoinenn
        JarmoEklund kirjoitti:

Aika hyvä. Tässäpä nähdään uskovan ja "uskovan" ero. Toinen uskoo että Jeesus on jossain tuolla ja toinne uskoo että jeesus on täällä, juuri nyt kanssamme. Mainiota! Jeesus on elävä, meidän keskellämme juuri nyt!

Kuka Jeesus siellä taivaassa on ja mitä siellä tekee ?

• sarvipäähenkihaiseetaas
        JarmoEklund kirjoitti:

Aika hyvä. Tässäpä nähdään uskovan ja "uskovan" ero. Toinen uskoo että Jeesus on jossain tuolla ja toinne uskoo että jeesus on täällä, juuri nyt kanssamme. Mainiota! Jeesus on elävä, meidän keskellämme juuri nyt!

Totta kai Jeesus on meidän keskellämme, mutta ruumiissaan Isänsä luona. Onko jarmolla jäänyt Raamattu lukematta? Vai että oikein "nähdään uskovan ja "uskovan" ero", ylimielinen asenne jakaa toisia lokeroihin kun uskoo olevan kaikkitietävä ja Jumalasta seuraava. Jarmollako on tuomiovalta valita: "joko olet samanlainen uskova kuin minä, tai olet "uskova" = harhaoppinen saatananpalvoja."

• kaikistaeipapeiksikaan
        sarvipäähenkihaiseetaas kirjoitti:

Totta kai Jeesus on meidän keskellämme, mutta ruumiissaan Isänsä luona. Onko jarmolla jäänyt Raamattu lukematta? Vai että oikein "nähdään uskovan ja "uskovan" ero", ylimielinen asenne jakaa toisia lokeroihin kun uskoo olevan kaikkitietävä ja Jumalasta seuraava. Jarmollako on tuomiovalta valita: "joko olet samanlainen uskova kuin minä, tai olet "uskova" = harhaoppinen saatananpalvoja."

Uskoisin, että Jarmo ei ymmärrä Raamatun sanomaa kaikilta osin. Kaikista ei ole opettajiksi.

• ttkkl

Ylöstempaus löytyy Matteukssen Evankeliumiin 24. -25 luvuista! Johannes 3:16 löytyy lupaus, ettei Jumala hukuta kristittyjä ja senvuoksi Jumala joutuu ylöstempaamaan kristityt, kun suuri hyökyaalto ilmaantuu!

• Niin ja kyllä se lupaus kuitenkin on "pelastan sinut hädän hetkestä" joka kertoo paljon. Jos Jumalan olisi ollut tarve sanoa asia toisin, niin tottakai siellä lukisi että "suojelen sinua hädän hetkellä". Kun sanotaan pelastan, niin se on jotain paljon konkreettisempaa kuin suojeleminen siellä missä hätä on.

• sinettisormus1

Aamen!

• totuus2
        JarmoEklund kirjoitti:

Niin ja kyllä se lupaus kuitenkin on "pelastan sinut hädän hetkestä" joka kertoo paljon. Jos Jumalan olisi ollut tarve sanoa asia toisin, niin tottakai siellä lukisi että "suojelen sinua hädän hetkellä". Kun sanotaan pelastan, niin se on jotain paljon konkreettisempaa kuin suojeleminen siellä missä hätä on.

Pelastaa voi muutenkin kuin tempaamalla.

• InhottavaRealisti

Tempaus on kaunis satu, jonka Jeesuksen seuraajat kehittelivät mielessään. Siitä puhutaan Raamatussa vain hyvin rajoitetusti. Itse Jeesus ei eds puhu aiheesta yhtikäs mitään.

Tempaus-sadun alkuperä on totta kai Amerikan mailla.

• Niinsevainon

Amerikasta tulloo kaikki

• Matteus 24:40-51 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään. Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
      Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
      Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan. Sentähden olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee.
      Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa? Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän! Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
      Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy', ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa, niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

• 1. Ensimmäinen ylösotto on mennyt.

• Matteus 25:1-13 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
        Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
        Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
        Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.' Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
        Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.' Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
        Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

• 2. Toinen ylösotto on mennyt.

• Eikä sielläkään kaikki ollut kohdallaan:
        Matteus 22
        2 "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
        4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
        5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
        6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
        7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
        8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
        9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
        10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
        11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
        12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
        13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
        14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
        Luukas 13
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
        25 Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.
        26 Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.
        27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'
        28 Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.
        29 Ja tulijoita saapuu idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan valtakunnassa.
        30 Ja katso, on viimeisiä, jotka tulevat ensimmäisiksi, ja on ensimmäisiä, jotka tulevat viimeisiksi."

• Jotkut pääsevät jopa taivaaseen katsomaan mutta koska heillä ei ole häävaatteita, rehellistä sovitusta Jeesuksessa Kristuksessa, heidät heitetään sinne missä on itku ja hammasten kiristys.
        Huomaatteko, tämä lausepari "itku ja hammasten kiristys" on aina kohdennettu Jumalan vihaan.

• Huomaatteko, he tulevat ahdistuksesta, vihan ajan kynnyksellä ja osa näistä pääsee siis katsomaan kuten Luukas 13 kikrjoittaa, taivaaseen.
        Joh.Ilm. 7
        9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
        10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta".
        11 Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
        12 sanoen: "Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!"
        13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
        14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

• Kunnes sitten lopuksi kun viimeiset vitsausten maljat ovat laskettu, vielä löytyy niitä jotka ovat viimein puhdistaneet vaattensa Karistan veressä.
        Luukas 12
        35 Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa;
        36 ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat, milloin hän palajaa häistä, että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
        37 Autuaat ne palvelijat, jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta! Totisesti minä sanon teille: hän vyöttäytyy ja asettaa heidät aterioimaan ja menee ja palvelee heitä.
        38 Ja jos hän tulee toisella yövartiolla tai kolmannella ja havaitsee heidän näin tekevän, niin autuaat ovat ne palvelijat.
        39 Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä hetkellä varas tulee, hän ei sallisi taloonsa murtauduttavan.
        40 Niin olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee."
        Ja kuten huomaatte, tässäkin vihjaistaan kolmesta yövartiosta, kolmesta tiestä pelastua kolmen vartijatyön seurauksena. Me elämme ensimmäistä vartiovuoroa ja odotamme ns. morsiamen tempausta.

• 3. Tämän kaiken jälkeen Jeesus vasta palaa näkyvällä tavalla.

• filade

Ja toteutuu vihanajan lopputapahtumat; Luuk.17:26- Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on oleva myös Ihmisen Pojan päivinä. Ihmiset söivät ja joivat, menivät naimisiin ja naittivat tyttäriään, aina siihen asti, jona Nooa meni arkkiin, ja vedenpaisumus tuli ja tuhosi heidät kaikki. Käy samoin kuin kävi Lootin päivinä. Ihmiset söivät ja joivat, ostivat ja myivät, istuttivat ja rakensivat. Mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, taivaasta satoi tulta ja tulikiveä, ja se tuhosi heidät kaikki. Samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy. Sinä päivänä älköön se, joka on katolla ja jolla on tavaroita talossa, astuko alas noutamaan niitä, älköönkä se, joka on pellolla, palatko takaisin..., Minä sanon teille: Sinä yönä on kaksi samalla vuoteella: toinen otetaan, toinen jätetään (valtakuntaan). Kaksi naista on yhdessä jauhamassa: toinen otetaan, toinen jätetään (valtakuntaan). Opetuslapset kysyivät: "Missä, Herra?" Hän vastasi : "Missä on raato, sinne kokoontuvat korppikotkat."
        Jeesuksen vastaava puhe; Matt.13:40- Niin kuin rikkavilja kootaan ja poltetaan tulessa, niin tapahtuu maailmanajan lopussa. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat viettelykseksi, ja kaikki jotka harjoittavat vääryyttä, ja heittävät heidät tuliseen pätsiin. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys. Silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa kuin aurinko.
        Jeesus ei puhunut ylös tempauksesta Matt.24-25 luvuissa, viisi viisasta morsiusneitoa jotka pääsivät häihin, jotka voi soveltaa 144000 juutalaiseksi jotka temmataan Karitsan häihin vihanajan puolivälissä.
        Seurakunnan ylös tempauksen Jeesus ilmoitti Paavalin kautta.

• InhottavaRealisti

Tarina Nooasta on lainattu muilta kansoilta. Globaalia vedenpaisumusta ei ole ollut. Vedenpaisumusta muistuttava suurtulva jollakin alueella on ollut, ei muuta.

Sitä, onko Jeesus jotakin kertonut Paavalin tai jonkun muun kautta, ei pysty kukaan enää todistamaan. On varsin ihmeellistä, että Jeesuksen seuraajatkin on nostettu lähes yli-inhimilliseen asemaan. He olivat tavallisia ihmisiä.

• filade

Pystytkö kumoamaan tieteen todisteita vedenpaisumuksesta ja sen jälkeisestä jääkaudesta?
        Vedenpaisumus auttaa meitä ymmärtämään planeettamme todellista historiaa.
        Globaalin tuhotulvan aikana tulivuorten purkaukset syöksivät hiukkasia taivaalle, mikä sai maan viilenemään. Tulivuoret ja syvyyden lähteet myös lämmittivät meriveden. Haihtuminen oli nopeaa, ja sateet tulivat mantereiden yllä alas lumena ja räntänä. Mantereet pysyivät kylminä. Lumi- ja jääkerros kasvoi kasvamistaan vuosisatojen ajan (Job.38:29-30), kunnes valtameret viilenivät. Haihtuminen väheni. Tämä sai jäätiköt vetäytymään.
        Himalajalta, Andeilta, Alpeilta jne. on löydettävissä merieläinten fossiileja. Pohjois-Siperiassa mammuttien kanssa ovat hautautuneet komeat metsät, jotka kerran ympäröivät niitä.
        Alaskassa on pitkiä ja korkeita hiekka-ja soraharjuja, joihin on sekoittunut siirtolohkareita, kiviä ja nilviäisten kuoria ja jotka ulottuvat pohjoisesta etelään melkein yhdensuuntaisissa jonoissa, kun taas laajoilla alueilla, sekä kukkuloilla että syvissä laaksoissa, on joskus kolmenkymmenen metrin syvyyteen saakka ja syvemmällekin paljon savea, johon on läpeensä sekaantunut kulmikkaita kiviä ja lohkareita, jotka ovat osittain pyöristyneet tai tylsyneet kulmistaan ja särmistään ja ovat toisinaan raappiintuneita tai juomuisia eivätkä ollenkaan kerrostuneita, vaan ovat joutuneet sotkuiseen sekasortoon. Kerrostuma sisältää runsaasti eläinten ja kasvien jäänteitä, elefanttien, sarvikuonojen, virtahepojen, leijonien, tiikerien, karhujen, hirvien ja muiden lämpimän ja leudon ilmaston asujainten, myös mursujen eliöjäänteitä, sekoittuneena joskus kevyemmiltä osiltaan pohjoisesta ajelehtineisiin nilviäisten kuorii ja nämä eläimet jotka suurelta osaltaan kuuluvat nykyään sukupuuttoon kuolleisiin lajeihin ja muunnelmiin, näyttävät kaikki hävinneen nopeasti, yhtäkkiä, todennäköisesti saman syyn vaikutuksesta, joka on peittänyt maan suunnattomalla ja mukaansatempaavalla lietekerrostumalla.
        Geologia siis vahvistaa huolellisesti tapahtuman, että maapallon kuori on joutunut suuren ja äkillisen mullistuksen alaiseksi, jonka voi asettaa taaksepäin viisi- tai kuusituhatta vuotta.
        Nooan arkki on löytynyt Raamatun osoittamasta paikasta; http://www.totta-on.fi/vedenpaisumus/arkkia-katsomassa.html

• JarmoEiKirj

Amen, "filade" - Jeesus elää ja Jumala on A&O

• InhottavaRealisti
        filade kirjoitti:

Pystytkö kumoamaan tieteen todisteita vedenpaisumuksesta ja sen jälkeisestä jääkaudesta?
        Vedenpaisumus auttaa meitä ymmärtämään planeettamme todellista historiaa.
        Globaalin tuhotulvan aikana tulivuorten purkaukset syöksivät hiukkasia taivaalle, mikä sai maan viilenemään. Tulivuoret ja syvyyden lähteet myös lämmittivät meriveden. Haihtuminen oli nopeaa, ja sateet tulivat mantereiden yllä alas lumena ja räntänä. Mantereet pysyivät kylminä. Lumi- ja jääkerros kasvoi kasvamistaan vuosisatojen ajan (Job.38:29-30), kunnes valtameret viilenivät. Haihtuminen väheni. Tämä sai jäätiköt vetäytymään.
        Himalajalta, Andeilta, Alpeilta jne. on löydettävissä merieläinten fossiileja. Pohjois-Siperiassa mammuttien kanssa ovat hautautuneet komeat metsät, jotka kerran ympäröivät niitä.
        Alaskassa on pitkiä ja korkeita hiekka-ja soraharjuja, joihin on sekoittunut siirtolohkareita, kiviä ja nilviäisten kuoria ja jotka ulottuvat pohjoisesta etelään melkein yhdensuuntaisissa jonoissa, kun taas laajoilla alueilla, sekä kukkuloilla että syvissä laaksoissa, on joskus kolmenkymmenen metrin syvyyteen saakka ja syvemmällekin paljon savea, johon on läpeensä sekaantunut kulmikkaita kiviä ja lohkareita, jotka ovat osittain pyöristyneet tai tylsyneet kulmistaan ja särmistään ja ovat toisinaan raappiintuneita tai juomuisia eivätkä ollenkaan kerrostuneita, vaan ovat joutuneet sotkuiseen sekasortoon. Kerrostuma sisältää runsaasti eläinten ja kasvien jäänteitä, elefanttien, sarvikuonojen, virtahepojen, leijonien, tiikerien, karhujen, hirvien ja muiden lämpimän ja leudon ilmaston asujainten, myös mursujen eliöjäänteitä, sekoittuneena joskus kevyemmiltä osiltaan pohjoisesta ajelehtineisiin nilviäisten kuorii ja nämä eläimet jotka suurelta osaltaan kuuluvat nykyään sukupuuttoon kuolleisiin lajeihin ja muunnelmiin, näyttävät kaikki hävinneen nopeasti, yhtäkkiä, todennäköisesti saman syyn vaikutuksesta, joka on peittänyt maan suunnattomalla ja mukaansatempaavalla lietekerrostumalla.
        Geologia siis vahvistaa huolellisesti tapahtuman, että maapallon kuori on joutunut suuren ja äkillisen mullistuksen alaiseksi, jonka voi asettaa taaksepäin viisi- tai kuusituhatta vuotta.
        Nooan arkki on löytynyt Raamatun osoittamasta paikasta; http://www.totta-on.fi/vedenpaisumus/arkkia-katsomassa.html

Itse asiassa tilanne on kylläkin se, että mikään tieteen tutkimustulos ei tue ideaa globaalista vedenpaisumuksesta. Tuokin sivusto on tyyppiesimerkki kreationistien haihatteluista. Tieteen kanssa sillä ei mitään tekemistä ole.

Geologia ei tue kuvitelmaa 5000-6000 vuotta vanhasta Maasta. Nooan arkkia ei ole kukaan löytänyt. Ei edes haihattelijoiden kuningas Ron Wyatt.

• zalaam
        InhottavaRealisti kirjoitti:

Itse asiassa tilanne on kylläkin se, että mikään tieteen tutkimustulos ei tue ideaa globaalista vedenpaisumuksesta. Tuokin sivusto on tyyppiesimerkki kreationistien haihatteluista. Tieteen kanssa sillä ei mitään tekemistä ole.

Geologia ei tue kuvitelmaa 5000-6000 vuotta vanhasta Maasta. Nooan arkkia ei ole kukaan löytänyt. Ei edes haihattelijoiden kuningas Ron Wyatt.

Tiede ei kumoa Luojaa, koska Luoja on tiedon lähde. Planeettaa tutkitaan. Laitan pienen palasen herättämään kiinnostuksen ja innostamaan lukijoitani aktiiviseen tiedonhankintaan:)
        https://www.youtube.com/watch?v=BcvnKXxodos&feature=youtu.be&t=20s

• zalaam kirjoitti:

Tiede ei kumoa Luojaa, koska Luoja on tiedon lähde. Planeettaa tutkitaan. Laitan pienen palasen herättämään kiinnostuksen ja innostamaan lukijoitani aktiiviseen tiedonhankintaan:)
        https://www.youtube.com/watch?v=BcvnKXxodos&feature=youtu.be&t=20s

Tämäkin meni Jyrkiltä ihan vitureilleen. Ihminen on tiedon lähde. Tieto ei millään tavalla edellytä yhtäkään luojaa. Tiedon kannalta yhtäkään luojajumalaa ei ole pystytty todentamaan, joten tiedon kannalta jumalia ei ole olemassa. Jyrki, esität jonkin olemassaolevaksi ja jotakin tapahtuneeksi, joten todistustaakka on sinulla. Koska pystyt esittämään mitään todennettavaa koskien tuota sinun markkinoimaasi luojaa? Toistaiseksi esität todentamattomia ja selvästi epätosia väitteitä. Jyrki, sitä sanotaan valehteluksi, mutta se kertookin jo paljon teidän uskovien moraalista. Markkinoit vain olematonta tuotetta!

• zlm
        netpunk kirjoitti:

Tämäkin meni Jyrkiltä ihan vitureilleen. Ihminen on tiedon lähde. Tieto ei millään tavalla edellytä yhtäkään luojaa. Tiedon kannalta yhtäkään luojajumalaa ei ole pystytty todentamaan, joten tiedon kannalta jumalia ei ole olemassa. Jyrki, esität jonkin olemassaolevaksi ja jotakin tapahtuneeksi, joten todistustaakka on sinulla. Koska pystyt esittämään mitään todennettavaa koskien tuota sinun markkinoimaasi luojaa? Toistaiseksi esität todentamattomia ja selvästi epätosia väitteitä. Jyrki, sitä sanotaan valehteluksi, mutta se kertookin jo paljon teidän uskovien moraalista. Markkinoit vain olematonta tuotetta!

Nettimies: "Toistaiseksi esität todentamattomia ja selvästi epätosia väitteitä."
        Niin. Mistä lie tulkinnalliset erot juontuvat?
        1.Moos 11:1-7 Ja kaikessa maassa oli yksi kieli ja yksi puheenparsi. Kun he lähtivät liikkeelle itään päin, löysivät he lakeuden Sinearin maassa ja asettuivat sinne. Ja he sanoivat toisillensa: "Tulkaa, tehkäämme tiiliä ja polttakaamme ne koviksi." Ja tiiltä he käyttivät kivenä, ja maapihkaa he käyttivät laastina. Ja he sanoivat: "Tulkaa, rakentakaamme itsellemme kaupunki ja torni, jonka huippu ulottuu taivaaseen, ja tehkäämme itsellemme nimi, ettemme hajaantuisi yli kaiken maan." Niin Herra astui alas katsomaan kaupunkia ja tornia, jonka ihmislapset olivat rakentaneet. Ja Herra sanoi: "Katso, he ovat yksi kansa, ja heillä kaikilla on yksi kieli, ja tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä. Ja nyt ei heille ole mahdotonta mikään, mitä aikovatkin tehdä. Tulkaa, astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä, niin ettei toinen ymmärrä toisen kieltä."
        > Kielten hajaannus Baabelissa vahvistuu kielten sukupuusta
        Toinen pääkohta oli se, kuinka myös kielten "sukupuu" on evoluutioteoriaa vastaan, joka toteaisi, että kielet haarautuvat yhdestä ainoasta alkukielestä. Tosiasiat nimittäin vahvistavat sen sijaan Raamatun tiedot nykypäivän kielten perustuvan aivan erillisiin kieliryhmiin, mikä Raamatun mukaan on seurausta kielten hajaantumisesta Baabelissa (1. Moos. 11:6-9). Tämän päivän kieliä ei nimittäin voi johtaa yhteen ainoaan alkukieleen, vaan ainoastaan yhteen ryhmään kieliä (tämän päivän kieliperheiden lähtökohtaan), joilla ei ole mitään yhteistä toistensa kanssa - aivan kuin Raamattu väittää. <
        http://www.bibelfokus.se/fi/node/226
        Nettimies: "Ihminen on tiedon lähde."
        Paljon kouluja käynyt tiedemies: "Elämän tarkoitus on elämä." Selvä se. Pläkki on pläkki :D
        https://www.youtube.com/watch?v=Vc8tfioOKvU

• Jyrki, mitä todennettavaa näyttöä sinulla on Baabelista? Evoluutio on biologiaan liittyvä prosessi, eikä sillä voi selittää kielten muutosta. Koska siis esität yhtään mitään todennettavaa?

• Netpunk on menetetty sielu. Jeesus sanoi jopa murhaajistaan että älä laske tätä tekoa näiden syyks, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät. Tällä tavalla kovat teot ovat anteeksiannettavissa siksi ettei tekijä ymmärrä mitä tekee. Netpunkin tilanne ei ole sellainen. Hän tietää tarkkaan mitä tekee. Hän on kaiketi ollut teologi tms. ja jättänyt opinnot kesken. Mutta joka tapauksessa hän pilkkaa Pyhää Henkeä avoimesti ja se tekee hänen tilanteestaan hankalan.

• JarmoEklund kirjoitti:

Netpunk on menetetty sielu. Jeesus sanoi jopa murhaajistaan että älä laske tätä tekoa näiden syyks, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät. Tällä tavalla kovat teot ovat anteeksiannettavissa siksi ettei tekijä ymmärrä mitä tekee. Netpunkin tilanne ei ole sellainen. Hän tietää tarkkaan mitä tekee. Hän on kaiketi ollut teologi tms. ja jättänyt opinnot kesken. Mutta joka tapauksessa hän pilkkaa Pyhää Henkeä avoimesti ja se tekee hänen tilanteestaan hankalan.

Jarmo, sielustakaan ei ole mitään todennettavaa näyttöä kuten ei ole pyhästä hengestäkään. Lisäksi todentamattomia ja selvästi epätosia väitteitä voi pilkata tuntematta huonoa omaatuntoa. Oikeastaan evankelioimisenne on em. perusteellla epärehellistä ja moraalitonta, koska ette pysty todentamaan yhtäkään evankeliumeissa esitettyä väitettä.
        Tilanteeni on huomattavasti parempi kuin sinun: minä en seurustele olemattomien henkien kanssa. Sinä olet joudut aina pelko perseessä mörköoopperasi kanssa, vaikka kuinka yrität muuta vakuuttaa.

• zlm
        netpunk kirjoitti:

Jyrki, mitä todennettavaa näyttöä sinulla on Baabelista? Evoluutio on biologiaan liittyvä prosessi, eikä sillä voi selittää kielten muutosta. Koska siis esität yhtään mitään todennettavaa?

Nettimies. Mitäs täällä höpötät? Ota yhteys Esa Saariseen :D
        https://www.youtube.com/watch?v=FcXj1fcWjAo

• 1346
      • Hyihirveää

Tuollaisista lähteistä olevaa oppia nämä eksytykseen menevät uskovat pitävät totena. Aivan kamalaa!

• korvasyyhyt
        Hyihirveää kirjoitti:

Tuollaisista lähteistä olevaa oppia nämä eksytykseen menevät uskovat pitävät totena. Aivan kamalaa!

He uskovat mieluummin valheeseen kuin totuuteen.

• Minulle on myös tullut tuosta tempauksesta sellainen kuva, että siihen tempaukseen pääsevät osallisiksi, vai nuo 144 000 Israelin alkupeäistä kansalaista, jotka hallitsevat Herramme Jeshuan kanssa nuo 1000 vuotta, ja vasta sen jälkeen ja kun Saatana heitetään tuliseen järveen, niin sitten herätetään myös loputkin, toiset elämään ja toiset iankaikkiseen rangasitukseen.

Näin minä olen tämän ajatellut

• JarmoEiKirj

Mikko hyvä, olen iloinen että asenteesi kirjoitukissasi ei ole enää "minä tiedän muut hiljaa!" tyylistä, vaan osaat sanoa oman näkemyksesi ja kertoa että se on näkemyksesi. Siunaan sinua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      54
      3370
    2. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      38
      2675
    3. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2510
    4. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2438
    5. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2412
    6. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2381
    7. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      41
      2195
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1981
    9. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1832
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36