Liioittelevatko ateistit uskoaan peittäen epävarmuuttaan, joka ilmenee uskontoallergiana. Moniko ateisti USKOO oikeasti ettei Jumalaa ole olemassa? Onko moni agnostikko olevinaan ateisti imagosyistä?
Voiko ateisti olla tekopyhä?
32
<50
Vastaukset
Jos tarkoitat jumalalla abrahamilaista jumalaa josta käytetään nimeä Jumala, sellaisena millaisena se esiintyy kyseisten uskontojen pyhinä pitämissä kirjoissa, niin minä en ainoastaan usko Jumalan olemassa olemattomuuteen vaan tiedän ettei kyseistä jumlaa ole olemassa.
Jos tarkoitat sen sijaan niitä lukemattomia variaatioita tästä jumalkäsityksestä joita abrahamilaisten uskontojen harjoittajilla on, tulkintoja siitä mikä ja millainen tämä Jumala on, niin olen vakuuttunut siitä ettei kyseistä jumaluutta ole olemassa... siinä määrin kun voin olla vakuuttunut yhtään mistään.
Jos sen sijaan tarkoitat "Jumala" sanalla jotakin olentoa yleispätevästi mitä voidaan kutsua jumalaksi, niin minulla ei ole ainuttakaan syytä olettaa että sellaisia olentoja edes voisi olla olemassa. Minulla ei kuitenkaan ole aktiivista uskomusta siitä ettei jumalia voi olla olemassa, vaan sen sijaan jumalien olemassaolo tällaisessa abstraktissa mielessä on jotakin mikä on täysin yhentekevää.
Sen sijaan että, minä uskoisin ettei jumalia ole olemassa, minulla ei ole uskomusta jumalien olemassaolosta.
>>> Onko moni agnostikko olevinaan ateisti imagosyistä? <<<
Riippuen siitä mitä näillä sanoilla tarkotetaan olen molempia. Mistä syystä johtuen oletat että agnostisuus ja ateismi olisivat toistensa pois-sulkevia asemia.
Ateismi on vastaus teologiseen kysymykseen siitä: Onko joku vakuuttunut jumalien olemassaolosta.
Agnostisuus on vastaus epistemologiseen kysymykseen siitä: Tietääkö joku jumalien olevan olemassa.
Jossain määrin se nimike jolla itsensä julkisesti ilmaisee on aina imagokysymys.Ei näissä avauksissa ole päätä eikä häntää.
- asdadah
ihan niin kuin ei ole ateismissakaan joka on pelkkä harhauskonto.
asdadah kirjoitti:
ihan niin kuin ei ole ateismissakaan joka on pelkkä harhauskonto.
Iwukki täällä?! Jumala on kookas.
- ImagoSyistä
Jotkut ateistit sanovat olevansa agnostikkoja imagosyistä.
- vm41
Olisi se ihmeellistä tyhmyyttä, että olisi pakko uskoa johonkin, johon joukko sekopäitäkin uskoo ????
Sittenhän ei voisi olla uskomatta mihinkään.
Kyllä näitä "uskovaisia" on jo muutenkin ihan riittävästi voivottelemassa, kun pankkitilit on tyhjennetty, vaikka he ovat uskoneet tosissaan.
Kovakalloista porukkaa sanoisin, että on oikeastaan kallo umpiluuta melkein.
Sen verran luultavasti on siellä tilaa, että mahtuu taskulampun polttimo hehkumaan hengissä pysymiseen. - atteboi
Niimpä niin !
Onhan heidän pakko uskoa, että emme usko, sillä sittenhän he eivät ole uskovaisia.
Siinä se heidän typeryytensä parhaiten esiin tuleekin, eivät vain itse sitä tyhmyyksissään tajua. "Liioittelevatko ateistit uskoaan peittäen epävarmuuttaan, joka ilmenee uskontoallergiana."
Kannatan uskonnonvapautta, eli kukin saa uskoa mihin haluaa kunhan noiden uskomusten pohjalta ei rajoiteta toisten ihmisten elämää millään tavalla.
Olenko siis tekopyhä?
"Moniko ateisti USKOO oikeasti ettei Jumalaa ole olemassa? Onko moni agnostikko olevinaan ateisti imagosyistä?"
En tiedä, enkä puhu kuin omasta puolestani. Viitannet Jumalalla kristinuskon / islamin / juutalaisten jumalaan, jonka olemassaolo kuvauksen mukaisena pyöristyy todennäköisyytenä nollaan.
Muunlainen jumalolento / muunlaisia jumaolentoja voi olla toki olla olemassa, tai sitte voi olla olematta. Kohtalaisen sama minulle niin kauan kun jumalista ei ole tietoa.
Olen ateisti enkä katso tarpeelliseksi uskoa mihinkään sellaiseen mistä on hatarasti tai ei ollenkaan näyttöä. Ja jos ja kun näyttöä on, en usko silloinkaan. Uskohan loppuu siihen kaikilta muiltakin heti kun saamme TIETÄÄ että jumala on olemassa. Uskoa tarvitaan tiedon korvikkeeksi.
Ja hoblaa, siinäpä tuli paljastettua asia mikä pitää jumalat "hengissä".
Usko. Luulo. Tiedon korvike.
Kun totean noin, olenko tekopyhä?- J00peli
AAMEN. veit jalat suustani.
>>Liioittelevatko ateistit uskoaan peittäen epävarmuuttaan, joka ilmenee uskontoallergiana.<<
Tälläkin palstalla monetkin ateistit ovat valmiita keskustelemaan uskonnoista, joten puhe uskontoallergiasta on turhaa höpinää.
>>Moniko ateisti USKOO oikeasti ettei Jumalaa ole olemassa?<<
Määritelmän mukaisesti ateismi on sitä ettei uskota jumaliin.
>>Onko moni agnostikko olevinaan ateisti imagosyistä?<<
Kysy joltain agnostikolta onko hän olevinaan ateisti imagosyistä.- urhokale
se ohyva eta elae maaritelujen mukka.mie enuso. kato vaikku maarittelustta vikkipedit.huve kekekkekekkekke?!?!?!
urhokale kirjoitti:
se ohyva eta elae maaritelujen mukka.mie enuso. kato vaikku maarittelustta vikkipedit.huve kekekkekekkekke?!?!?!
Onko tässä nyt nimim. tuttumies vai uskovamies siirtynyt mökeltelylinjalle?
Tässä aloituksessa on oikein silmiinpistävää tuo aloittajan halu vähätellä astrologiaa. Aloittajalla näkyy olevan astrologia-allergia. Kapinoiko aloittaja horoskooppeja vastaan, koska hän ei koe elävänsä onnellisten tähtien alla?
- vsfdb
"Liioittelevatko ateistit uskoaan peittäen epävarmuuttaan, joka ilmenee uskontoallergiana"
Päinvastoin ateisti on tekopyhä, koska uskontoasiat vetää häntä puoleensa kuin magneetti.- psykologitko-hulluja
Onko kaikki sarjamurhaajia tutkivat sarjamurhaajia? Ja psykologit hulluja?
- fdslfhf
psykologitko-hulluja kirjoitti:
Onko kaikki sarjamurhaajia tutkivat sarjamurhaajia? Ja psykologit hulluja?
Ei, mutta henkilö, joka ei pidä tulisesta ruoasta, välttää sitä.
Henkilö joka ei kerää postimerkkejä, harvoin käyttää niitä, nyt kun on sähköpostikin olemassa.
Btw. näin tuli mieleen, joskus katsoin dokumentin psykopatiasta: psykopaattitutkija kävi testeissä ja selvisi, että hänen geeneissään oli psykopatialle altistavia tekijöitä. Eli "kyllä koira koiran tuntee". :) - kahjoja.kaikki
Kaikissa ihmisissä on psykopaattisia piirteitä. Kaikki eivät vaan toteuta taipumuksiaan.
http://www.med.helsinki.fi/Library/Haastattelut_2p/20140708_lindbergN.html kahjoja.kaikki kirjoitti:
Kaikissa ihmisissä on psykopaattisia piirteitä. Kaikki eivät vaan toteuta taipumuksiaan.
http://www.med.helsinki.fi/Library/Haastattelut_2p/20140708_lindbergN.htmlPsykopaattiset taipumukset ovat siis mielestäsi merkityksettömiä selittämään psykopatiaa?
kahjoja.kaikki kirjoitti:
http://www.med.helsinki.fi/Library/Haastattelut_2p/20140708_lindbergN.htmlJa jos ihmisessä on psykopaattisia piirteitä, silloin hän kyllä taitaa olla jo lähtenyt toteuttamaan niitä psykopaattisia taipumuksiaan. Eihän niitä psykopaattisia piirteitä hänessä muuten voitaisi havaita.
"Onko moni agnostikko olevinaan ateisti imagosyistä?"
Jo nimimerkkini paljastaa minut sekä agnostikoksi, että skeptikoksi. Olen määritellyt itseni pitkälti toistakymmentä vuotta myös uskovaiseksi. Kasvuprosessi ulos ei ollut helppo.
Nykyään erotan skeptisyyden ja varsinkin agnostisuuden ateismista ja muistakin ismeistä tarkoituksellisen kärjistävästi. Agnostisuus liittyy tietoteoriaan. Ateismi liittyy siinä mielessä uskomuksiin, että se on uskomuksen negaatio. Olen sitä mieltä, että jumalan määritelmän kattavasta entiteetistä ei periaatteessakaan voi saada varmaa tietoa. Siksi näen melkoisen turhaksi ottaa vankkaa kantaa jumalien olemassaoloon tai olemattomuuteen. Käytännössä ajatteluni on varmaan ateistista, mutta pidätän itselleni ihan periaatteesta oikeuden määrittää ihan itse oman kantani joka on agnostisuus. Kysymys ei ole imagosta, vaan maailmankuvaan liittyvän tietoteorian ja maailmankatsomukseen liittyvän uskon välisestä erosta.- äläsekoita
"ateismista ja muistakin ismeistä"
Teismi on se ismi. A-teismi on, ettei omaa sitä ismiä.
- vm41
Mitä ihmettä se kenellekkään kuuluu jos pidän omasta näkemyksestäni kiinni.
Se ei ole keneltäkään muulta pois, kuin kirkon kolehtihaavista.
Jos alkaisin näkemykseni vuoksi toisia tappamaan, olisin silloin yhtä jälkeenjäänyt ja vajaaälyinen kuin uskovaiset.- urhokale
eiole keltan pois josetuso. ekäsultakaa.vaemitte???ana pysttykorvat ola rauhaasa!!!!???
- ripax
Vaikka olen kristitty voin mennä kyllä ateistien tilaisuuteen, moskeijaan, synagogaan jne. , koska uskoni ei siitä horju ja kunnioitan kaikkia kilvoittelijoita ja totuuden etsijöitä, sillä vain etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Totuuden saavuttaminen edellyttää vain vilpitöntä ja ennakkoluulotonta etsintää. Kristinuskon ydin on rakkaus niin Jumalaa kuin lähimmäisiä kohtaan. Rakkaus edellyttää aina vilpittömyyttä ja rehellisyyttä. Usein on kuitenkin niin , ettei ihminen usko vaikka näkisi! Usko ei tulekaan rajallisen näköaistimme kautta vaan Sanan kuulemisesta!
- Kiinnnnostunut
Millaisissa ateistisissa tilaisuuksissa olet käynyt? Mitä epävarmuutta sinä peittelet, kun olen näinkin kiinnostunut ateisteista, että täytyy ateisteilta kysellä kaikenlaisia?
- urhokale
sie ot hyvames.kaik kilvotellet.velj ateist kovasit,eta psyy epauskvasen!!???%%
- Satusetien_porukat
Ateistilla ja lahkolaisella on sama jumala. Sitä ei ole. Aikuisten oikeasti. Lahkolainen on vaan vielä niin lapsellinen.
- ripax
Minusta kiinnostus toisten ihmisten ajattelusta ja kunnioitus kuuluvat kristilliseen perintöömme, sillä toinen toistenne kunnioittamisesta kilpailkaa! Demokratiankin perusteet ovat kristilliset!
"Demokratiankin perusteet ovat kristilliset."
Sinulla on ilmeisesti koulu jäänyt käymättä, sillä demokratia on vanhempaa perua kuin kristillisyys.
"Liioittelevatko ateistit uskoaan peittäen epävarmuuttaan, joka ilmenee uskontoallergiana."
Miksi epäuskoa johonkin voi liioitella?
Voiko epäuskoa Loch Nessin hirviöön liijoitella?
"Moniko ateisti USKOO oikeasti ettei Jumalaa ole olemassa? Onko moni agnostikko olevinaan ateisti imagosyistä?"
kyse on epäuskosta, eli samasta mikä itselläsi on miljooia muita jumalhahmoja kohtaan paitsi omaasi.
Ainoa ero on vain nyt se, että me emme usko edes siihen yhteen kuin sinä.- Pää.telmii
"Ainoa ero on vain nyt se, että me emme usko edes siihen yhteen kuin sinä."
Kollektiivinen epäusko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453096- 1082523
- 512511
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402178Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4721810Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2461791- 1041761
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91634Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151577R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi231407