Luomu ja teurastus

1411

Olen nyt korviani myöten täynnä eläinten huonoa kohtelua ja päättänyt siirtyä luomulihaan.Epäilyttää silti vielä että viedäänkö luomutilojenkin eläimet samoihin teurastamoihin kuin ns.normaalien tilojen? En haluaisi että eläin joutuu tarpeettoman paljon kärsimään elämänsä viime hetkillä,vaan että se tapahtuu mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti mutta takaako luomu tämän?

18

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olikoluomuu

      Onko kuolema koskaan kivuton?

      Tuskin luomu-leima antaa tästä takeita vaan kertoo lähinnä miten eläin on kasvanut eikä miten se kuoli.

      Kuolema on aina kivulias tapahtui se sitten eläimelle tai ihmiselle - kyseessähän on elimistön loppuminen jostain syystä ja tämä aiheuttaa yrityksen elimistön toiminnan jatkamiseksi vaikka perustukset ovatkin pettäneet ja tämä aiheuttaa kipua vaikka tohtorit ovatkin toista mieltä.

      • Anonyymi

        "Kuolema on aina kivulias tapahtui se sitten eläimelle tai ihmiselle"

        Teurastettaessa eläimet tainnutetaan ennen teurastusta.
        Eivät siis tunne mitää kipua.

        Äitini kuoli yöllä nukkuessaan omaan sänkyynsä.
        Nukkui pois.
        Ei nukahtamisessa mitään kipua tunneta.


    • 1411

      Ok,kiitos asiallisesta vastauksesta.Ehkä pitää alkaa harkita kokonaan lihan jättämistä ruokavaliosta.

      • simppelisimon

        Älä suinkaan lopeta lihan syöntiä vaikka teurastamisessa aina aiheutuukin kipua teuraalle - se on luonnonlaki eli tappamatta lihaa ei pöytään saa oli teurastus miten "humaani" tai valitettavan usein teollisen tehokas.

        Luonnossakaan kuolema ei ole "jalo" vaan usein pitkään kestävä kamppailu elämästä kuten luontodokumenttejä katselleet ovat voineet havaita - yhden kuolema on toisen elämä.

        Kuolema ei koskaan ole helppoa niin eläimillä kuin ihmisellä vaan aiheuttaa aina tuskaa ennen loppua - ihmiset vain vievät kuoleman piiloon kroonikko-osastoille ja se muka on siistiä niin.

        Kuolema on tuskaa ja luo mahdollisuuden seuraavalle elämälle.


      • Anonyymi
        simppelisimon kirjoitti:

        Älä suinkaan lopeta lihan syöntiä vaikka teurastamisessa aina aiheutuukin kipua teuraalle - se on luonnonlaki eli tappamatta lihaa ei pöytään saa oli teurastus miten "humaani" tai valitettavan usein teollisen tehokas.

        Luonnossakaan kuolema ei ole "jalo" vaan usein pitkään kestävä kamppailu elämästä kuten luontodokumenttejä katselleet ovat voineet havaita - yhden kuolema on toisen elämä.

        Kuolema ei koskaan ole helppoa niin eläimillä kuin ihmisellä vaan aiheuttaa aina tuskaa ennen loppua - ihmiset vain vievät kuoleman piiloon kroonikko-osastoille ja se muka on siistiä niin.

        Kuolema on tuskaa ja luo mahdollisuuden seuraavalle elämälle.

        Kaikkien jotka tähän mailmaan syntyy pitää kuolla jollakin tapaa.


    • pallero81

      Itse olen miettinyt samoja asioita. Jos lihaa haluaa kuitenkin syödä, olisiko vaihtoehtona riistaliha?Eläin on saanut elää vapaana ja kuolemakin on useimmiteten(ainakin toivon niin) nopea.

      • Syö.oikein

        Minä olen siirtynyt kokonaan riistaan, mitään muuta lihaa en syö.

        Luomu on ruokateollisuuden oma brändi, luonnonmukaisesti tuotettua. Se ei ole yhtään verrattavissa luonnossa kasvaneen eläimen lihaan, valitettavasti.


      • Anonyymi
        Syö.oikein kirjoitti:

        Minä olen siirtynyt kokonaan riistaan, mitään muuta lihaa en syö.

        Luomu on ruokateollisuuden oma brändi, luonnonmukaisesti tuotettua. Se ei ole yhtään verrattavissa luonnossa kasvaneen eläimen lihaan, valitettavasti.

        riistaelikko on koko ikänsä saanut pelätä petoja ja etsiä ruokaa, toivoen että löytää ja ehtii syödä, sekä kuivina kausina joutunut etsimään vettäkin. Sitten vielä ajatetaan koirilla tuntikausia. Joku pääsee pakoon ajosta ja joutuu toistamiseen tai useamminkin kerran juoksemaan henkensä edestä ennekuin kivääri lopettaa elmän, ellei sit ennen joudu susien raadeltavaksi. Kotieläin saa sapuskat eteensä, viettää joutilasta eliitin elämää, varsinkin luomutiloilla, ja vasta viimeiset hetket ovat kauhistuttavia, joten luomuliha on eläinystävällisempää kuin riista


      • Anonyymi

        riistalla se kuoleminen vasta tuskallista onkin, kun koirilla ajatetaan tuntikausia ensin, ja sitten ei joka laukauskaan heti tapa, haavakkona saa kitua, ja ampujalta pakoon päässyt elikko on näännyksissä pitkän jahdin jälkeen usein kylmää yötä vasten ja nälissään, ja pahimmillaan seuraavana aamuna taas joutuu juoksemaan henkensä edestä. Laitumella kasvanut nauta on viettänyt kohtuullisen mukavan elämän eikä se minuutin parin tuska enää asiaan vaikuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        riistaelikko on koko ikänsä saanut pelätä petoja ja etsiä ruokaa, toivoen että löytää ja ehtii syödä, sekä kuivina kausina joutunut etsimään vettäkin. Sitten vielä ajatetaan koirilla tuntikausia. Joku pääsee pakoon ajosta ja joutuu toistamiseen tai useamminkin kerran juoksemaan henkensä edestä ennekuin kivääri lopettaa elmän, ellei sit ennen joudu susien raadeltavaksi. Kotieläin saa sapuskat eteensä, viettää joutilasta eliitin elämää, varsinkin luomutiloilla, ja vasta viimeiset hetket ovat kauhistuttavia, joten luomuliha on eläinystävällisempää kuin riista

        Vapaana luonnossa eläminen ei todellakaan ole mitään Disneyn satumaailman kaltaista elämää vaan todella raakaa menoa.


    • jaskan_jauhantaa

      No höpön paskat taas näitä juttuja eläinten kärsimyksestä. Vanhainkodin mummot kärsii enempi. Eläin teurastetaan sähköllä tainnuttamalla otsaan jos on teurastamossa. Tämä luomueläin ampumalla.
      Molemmissa tapauksessa (paitsi se vanhainkodissa paskavaipoissa kituminen) kuolema tulee alle minuutin.
      Voithan sinä mennä sinne päätä silittämään siksi aikaa ja antaa buranaa jos pahalta tuntuu.
      Kyllä teurastamon ihmiset hommansa osaa, meeppä katsomaan joku päivä sinne.
      Tai vaikka metsästys-seuran mukaan, vaikka ei sinne nössöjä oteta.

      Kovemmat hommat on vaikka ensihoitajilla kun teurastajilla.

    • 6_3
      • Vierailijat

        Kun kaikki epäonnistuneet teurastukset kahdelta vuodelta kerätään yhteen ja näytetään sitten televisiossa, niin monille tulee mieleen, että kaikilla eläimillä on noin huonoa kohtelua. Ei kuitenkaan saisi tulla yhtään epäonnistunutta teurastusta, mutta teurastajakin on ihminen.
        Luotamme suomalaisten työhön ja käytämme edelleen suomalaista lihaa. Kun vierailee suomalaisilla tuotantotiloilla, niin voi nähdä ne hyvinhoidetut eläimet. Samalla voi kysellä omistajilta mieltä askarruttavia kysymyksiä ja aina saa yksityiskohtaisen selostuksen.


    • luomumetsästystä

      Jos villieläin ammutaan niin sen kärsimykset ovat moninkertaiset. Saattaa mennä tunteja ennenkuin haavoittunut eläin löydetään ja sitten lopetetaan.

      • Nautiskelij

        Ostamalla suomalaista lihaa, tiedät eläinten voivan hyvin. Valitettavasti kaltoinkohteluita eläimiä löytyy niin kodeista kuin maatiloiltakin. Silti emme voi yleistää eläinten kaltoinkohtelua koskemaan kaikkia eläimiä. Kun hoitajat voivat hyvin, niin eläimetkin voivat hyvin.


    • Anonyymi

      En ole syönyt lihaa 40 vuoteen! Oksettaa lihatiskit: murhattujen lihaa! Koen eläimet tovereina. Jokainen eläin on elämänsä keskus, tunteva ja tietoinen. Eläimiä rääkätään, kohdellaan ala-arvoisesti vain lihana, sitten raahataan massoina tappolaitokseen..
      Lopettakaa lihansyönti, on samalla ympäristöteko! Samoin vesilintujen, kyyhkyjen ampuminen on turhaa ja sydämetöntä, moni laji sukupuuton partaalla. Eläimet kärsii jo muutenkin myrkyistä ja luonnon tuhoista jotka ihmisen syy.

    • Anonyymi

      Tiedoksi kaikille! Ei luomunautaa surmata. Siitä otetaan varovasti paloja ja kudos kasvaa takaisin. Suomalainen tekeminen on jokseenkin parasta ja järjestään ihan kaikessa.

    • Itse en esim. hyväksy häkkikanaloita ja siksi en ole koskaan ostanut häkkikanojen munia. Tosin nykyään syön kananmunia aika harvoin, ei vain tule syötyä. Lihaakin syön nykyään vähemmän, koska tykkään vain syödä paljon kasviksia ja niistä laitettuja ruokia. Tosin joskus syön lihaa ja joskus syksyllä olen syönyt hirvenlihaa ja joskus syön kalaa (tykkään esim. sushista ja uunilohesta joskus sekä graavikalasta ja uunisilakoista). Kasvisruoka on kuitenkin se, jota eniten nykyään teen ja syy on suurimmaksi osaksi se, jonka jo edellä mainitsin, että tykkään vain paljon kasviksista ja toinen se, että hyvälaatuinen liha maksaa aika paljon ja kasvisruoka tulee halvemmaksi(varsinkin, jos taloudesssa vain yksi henkilö tai korkeintaan kaksi tai kolme).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      72
      2104
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1416
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1403
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      364
      893
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe