Öljynvaihto, nyt vai puolen vuoden päästä?

kerranvuodessa

Olen ajellut samoilla öljyillä nyt 7 tkm vuoden aikana.

Mittatikusta katsomalla öljyt ovat edelleen aivan uuden näköiset.

Kannattaisiko öljyt vaihtaa nyt vai myöhemmin? Auto on 1.6 litrainen 175 tkm ajettu kymppivuotias perus toyota, jota pidän vielä pitkään.

Kannattaako öljyt vaihtaa kerran vuodessa vaikka ne näyttävät edelleen kuin vasta vaihdetuille?

17

310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23523

      Öljynvaihdossa ei kannata tinkiä jos haluaa pitää moottorin kunnossa. Varsinkin Suomen oloissa on suuria lämpötilanvaihteluja jotka kerää kosteutta öljyyn ja pilaa sen nopeasti. Lisäksi pakkaset vaativat paljon öljyltä. Eikä ne happamat yhdisteet ja liat välttämättä mustia ole, esim jos on bensaa öljyn seassa ei ne siitä mustu. Ihan syystä öljynvaihdossa on sekä km että aikaraja. Kilometrit ei pilaa öljyä mutta käynnistykset ja lämpötilavaihtelut pitkällä aikavälillä kyllä. Sama koskee kaikkia nesteitä.

      • Ouunmies

        Mitä vttua ,bensaa öljyn seassa ,sillonhan on kone paska .20000km nyky öljyillä ajetaan ja se on fakta.


    • sgff889

      EI öljynvaihto Ole niin kallis, hoten sen voi tehdä vaikka vuosihuoltona. Muut huollot voi jättää vähemmälle.

      • BMWkusipää

        Jaaa-a, no riippuu mitä öljyä sitä laittaa.Jos laittaa kunnnon öljyä niin hinta voi äkkiä olla lähempää 18 - 20e/l.Siihen päälle vielä työt niin äkkiä tulee 200e hintaa.Tietysti, kyllähän tuollaisilla nyt sitten ajaakin 30tkm/2v.


      • BMWkusipää
        BMWkusipää kirjoitti:

        Jaaa-a, no riippuu mitä öljyä sitä laittaa.Jos laittaa kunnnon öljyä niin hinta voi äkkiä olla lähempää 18 - 20e/l.Siihen päälle vielä työt niin äkkiä tulee 200e hintaa.Tietysti, kyllähän tuollaisilla nyt sitten ajaakin 30tkm/2v.

        niii, tietysti kunnon uusi suodatin.


      • Koppimopo

        Oma toimiva resepti: Öljynvaito ja uusi suodatin keväisin ja syksyisin.
        Öljyksi Mobil 1.
        Ajoin Toyota Aygolla vm. 2005 n.310 000km. Auto on ajossa vieläkin.
        Nykyinen "ristiturpa"- Aygo ajettu reilut 10 000km.
        Tämä vaihtoväli siksikin että litraisen moottorin öljytilavuus on varsin pieni.
        Auton asiallinen huolto haukkuu hintansa, eikä huoltajan tarvitse olla merkkiliike.


    • kdsmlsdm

      Sanoisin, että vaihda vaan. Öljynvaihdon lykkäämisessä saatava rahallinen hyöty on niin pieni, että sen takia ei kannata jättää tekemättä. Taitaa konsensus olla mekaanikkojenkin puolella, että se on se tärkein huoltotoimenpide, vaikka ei kovin kallis olekaan.

    • turhaONainaTurhaa

      Öljyjä voi vaihtaa vaikka joka kuukausi, ei siitä konkurssiin kukaan mene, mutta turhaa se on, kuten kerran vuodessakin vaihto, jos kilometrejä tulee vain muutama tuhat. Turha öljynvaihto on ympäristön kannalta vahingollista, toki jotakin se myös maksaa, aikaa ja työtä vaatii.

      Moottoriöljy ei kerää kosteutta, ei bensaa, eikä vanhene muutenkaan tuollaisessa ap:n käyttötapauksessa. On tehty testejä raskaalla kalustolla, öljynvaihdot 200 000 km välein, moottorit kesti silti parhaimmillaan 2 miljoonaa.
      Itsekin vähäisessä pihakäytössä olevassa traktorissa vaihtanut öljyt kerran kymmenessä vuodessa, vanhan traktorin moottori edelleen samassa kunnossa, kuin 30 vuotta sitten. Jos olisi kaikkia ohjeita noudattanut, olisi syntynyt 400 L jäteöljyä. Omaa järkeä voi myös käyttää.

      • vähintäänkerranvuodessa

        Tuo raskas kalusto on ihan eri juttu. Öljyn määrää on moninkertainen henkilöautoon verrattuna ja kylmäkäynnistyksiä on paljon vähemmän.

        Minäkin olen nähnyt öljytutkimuksen, jossa öljyn laatu alkaa heikkenemään 4000 km jälkeen ja romahtaa 7000 km jälkeen.

        Nykyisten autojen öljynvaihtoväliä on kasvatettu öljymäärää kasvattamalla. Sitten on vielä oma lukunsa nämä longlife-öljyä käyttävät autot joihin kaadetaan koko ajan lisää uutta öljyä.


      • öoiuyfghjklölkhg
        vähintäänkerranvuodessa kirjoitti:

        Tuo raskas kalusto on ihan eri juttu. Öljyn määrää on moninkertainen henkilöautoon verrattuna ja kylmäkäynnistyksiä on paljon vähemmän.

        Minäkin olen nähnyt öljytutkimuksen, jossa öljyn laatu alkaa heikkenemään 4000 km jälkeen ja romahtaa 7000 km jälkeen.

        Nykyisten autojen öljynvaihtoväliä on kasvatettu öljymäärää kasvattamalla. Sitten on vielä oma lukunsa nämä longlife-öljyä käyttävät autot joihin kaadetaan koko ajan lisää uutta öljyä.

        Meinaat siis, että autonvalmistajat laittaa 20 000 - 30 000 tuhannen öljynvaihtovälejä huolto-ohjelmiin, vaikka öljyn laatu romahtaa 7000km? Miksi?
        Jos öljy kestää 60 000km, niin autonvalmista laittaa öljynvaihtoväliksi 20 000, ne haluaa varmistella varmuuskertoimilla tuotteensa aivan
        varmasti.
        Öljyt ovat kehittyneet valtavasti sitten 1980-luvun, ei sen ajan öljynvaihtovälejäkään enää tarvitse noudattaa.


      • vähintäänkerranvuodessa
        öoiuyfghjklölkhg kirjoitti:

        Meinaat siis, että autonvalmistajat laittaa 20 000 - 30 000 tuhannen öljynvaihtovälejä huolto-ohjelmiin, vaikka öljyn laatu romahtaa 7000km? Miksi?
        Jos öljy kestää 60 000km, niin autonvalmista laittaa öljynvaihtoväliksi 20 000, ne haluaa varmistella varmuuskertoimilla tuotteensa aivan
        varmasti.
        Öljyt ovat kehittyneet valtavasti sitten 1980-luvun, ei sen ajan öljynvaihtovälejäkään enää tarvitse noudattaa.

        Öljynvaihtoväli on 30000 km sen takia, että autonvalmistaja laskee moottorin kestävän tuollaista käyttöä takuuajan. Sen jälkeen asiakas maksaa moottorin korjauksen ja se on sitten vaan tuloa varaosien myynnin kautta autonvalmistajalle.

        Pitkä vaihtoväli toimii mainiosti esimerkiksi Vw:llä mihin ei välttämättä tarvitse ikinä vaihtaa öljyjä kun vaihtuvuus on niin valtava. Aina on tuoreet öljyt koneessa.


      • sinäSeJaksatProvota
        vähintäänkerranvuodessa kirjoitti:

        Tuo raskas kalusto on ihan eri juttu. Öljyn määrää on moninkertainen henkilöautoon verrattuna ja kylmäkäynnistyksiä on paljon vähemmän.

        Minäkin olen nähnyt öljytutkimuksen, jossa öljyn laatu alkaa heikkenemään 4000 km jälkeen ja romahtaa 7000 km jälkeen.

        Nykyisten autojen öljynvaihtoväliä on kasvatettu öljymäärää kasvattamalla. Sitten on vielä oma lukunsa nämä longlife-öljyä käyttävät autot joihin kaadetaan koko ajan lisää uutta öljyä.

        Melkoinen Spede. On setä tainnut lukea 60-luvun tutkimustuloksia ja sen verran voin kertoa ettei provotyylinen LL-öljyn syönti ole lainkaan todellista. Minulla on ollut neljä LL-autoa ja niihin on pitänyt lisätä korkeitaan puoli litraa öljyä 30 tkm vaihtovälissä ja joskus ei sitäkään.


      • DGC

        Minusta tuo ap:n 7000km vuodessa voi kyllä olla rankempaa öljyille kuin raskaan kaluston miljoonat. Traktoria tuskin sammutettiin viiden minuutin käytön jälkeen, eiköhän sillä ole tehty saman tien jotain työtäkin? Mehän emme tiedä miten ne AP:n vähät kilometrit on ajettu, mutta jos nuo ovat kahden kilometrin kauppareissuja öjyt kylminä seos rikkaalla, sitä bensaa päätyy ja jää öljyyn, eikä kosteuskaan oikein ehdi haihtua.


    • ehkä-voit-hyvin

      Kerran vuodessa on tuo yleinen suositus.

      Katso myös öljykorkin alapinta, jos siinä tai tikussa näkyy yhtään "pirtelöä" on vaihdolla jo oikeastaan kiire.

      Jos ajat pääasiassa pidempää matkaa, ja auto seisoo välillä useita päiviä, etenkin jos se on lämpimässä tallissa, voit hyvin ajaa useamman vuoden samoilla öljyillä.

      • Pirtelöä

        Töhnää tulee öljykorkkiin aina kovilla pakkasilla riippumatta öljyn iästä. Pidemmällä ajolla haihtuu pois ja lyhyitä pätkiä ajaessa voi kertyä paljonkin.


    • opelius

      Ei kannata vaihtaa koska nykyt öljyillä pääse reilusti yli 20 tkm.

      • On nuo öljyt todella kehittyneet. Ensimmäisessä autossani, Renault R10 vm 1970, oli öljynvaihtoväli 2500 kilometriä. Nykyistä edellisessä, Megane Tce, vm 2012, oli väihtoväli 30 000 km.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4730
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      276
      2844
    3. 134
      1737
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      209
      1437
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1176
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1144
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1099
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1077
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe