Kolminaisuusoppi

mmsm

Kolminaisuus tarkoittaa Jumalan ilmentymistä kolmessa eri persoonassa. Tällä ei tarkoiteta laisinkaan kolmen Jumalan olemassaoloa. Tätä aihetta tutkiessa kannattaa muistaa, että sanaa ”kolminaisuus” ei käytetä Raamatussa. Tämä termi on yritys kuvata kolmiyhteistä Jumalaa, sitä tosiasiaa, että on olemassa kolme rinnakkain esiintyvää ikuista persoonaa, jotka yhdessä ovat Jumala. On todella tärkeää muistaa, että opetus, josta käytetään ilmaisua ”kolminaisuus”, todellakin löytyy Raamatusta. Raamattu opettaa kolminaisuudesta seuraavasti:

1) On olemassa vain yksi Jumala (5. Moos. 6:4; 1. Kor. 8:4; Gal. 3:20; 1. Tim. 2:5).

2) Kolminaisuudessa on kolme persoonaa (1. Moos. 1:1; 1:26; 3:22; 11:7; Jes. 6:8; 48:16; 61:1; Matt. 3:16-17; Matt. 28:19; 2. Kor. 13:14). 1. Mooseksen kirjassa 1:1 käytetään heprean kielen monikollista substantiivia ”Elohim”. 1. Moos. 1:26; 3:22; 11:7 ja Jes. 6:8 käyttävät monikollista pronominia ”me”. ”Elohim” ja ”me” ovat monikollisia muotoja ja viittaavat ehdottomasti useampaan kuin kahteen. Vaikkakaan tämä ei ole aukoton väite kolminaisuuden puolesta, se kuitenkin viittaa Jumalan moninaisuuteen. Heprean kielen Jumalaa merkitsevä sana "elohim" ehdottomasti mahdollistaa kolminaisuuden.

Jes. 48:16:ssa ja 61:1:ssä Poika puhuu ja viittaa samalla Isään ja Pyhään Henkeen. Vertaa Jesajan kohtaa (61:1) Luukkaan evankeliumin kohtaan (4:14-19) niin huomaat, että on kyse Pojan puheesta. Matt. 3:16-17 kuvaa Jeesuksen kastetta. Tässä tapahtumassa näkyy, miten Jumala Pyhänä Henkenä laskeutuu Poika Jumalan päälle, samalla kun Isä Jumala julistaa mieltymyksensä Poikaan. Matt. 28:19 ja 2. Kor. 13:14 ovat myös esimerkkejä kohdista, joissa puhutaan kolminaisuuden kolmesta eri persoonasta.

3) Kolminaisuuden jäsenet erotetaan toisistaan monissa raamatunkohdissa. Vanhassa testamentissa ”HERRA” on eri kuin ”Herra” (1. Moos. 19:24; Hoos. 1:4). ”HERRALLA” on ”Poika” (Ps. 2:7, 12; Snl. 30:2-4). Henki on eri kuin ”HERRA” (4. Moos. 27:18) ja ”Jumala” (Ps. 51:10-12). Poika Jumala on eri kuin Isä Jumala (Ps. 45:6-7; Hepr. 1:8-9). Uudessa testamentissa, Johanneksen evankeliumissa (14:16-17), Jeesus puhuu Isälle Puolustajan, Pyhän Hengen, lähettämisestä. Tämä osoittaa, että Jeesus ei katsonut itse olevansa Isä tai Pyhä Henki. On myös muistettava ne kerrat evankeliumeissa, jolloin Jeesus puhuu Isälle. Puhuiko hän itselleen? Hän puhui toiselle kolminaisuuden persoonalle – Isälle.

4) Jokainen kolminaisuuden jäsen on Jumala. Isä on Jumala (Joh. 6:27; Room. 1:7; 1. Piet. 1:2). Poika on Jumala ( Joh. 1:1, 14; Room. 9:5; Kol. 2:9; Hepr. 1:8; 1. Joh. 5:20). Pyhä Henki on Jumala (Apt. 5:3-4; 1. Kor. 3:16).

5) Kolminaisuudessa vallitsevat tietyt tehtävänjaot. Raamatun mukaan Pyhä Henki on alamainen Isälle ja Pojalle, ja Poika on alamainen Isälle. Tämä on kuitenkin sisäinen suhde, eikä se kiellä yhdenkään kolminaisuuden persoonan jumaluutta. Tämä on yksinkertaisesti sellaista aluetta äärettömästä Jumalasta, jota rajallinen mielemme ei pysty ymmärtämään. Poikaa käsitteleviä raamatunkohtia ovat Luuk. 22:43; Joh. 5:36; Joh. 20:21 ja 1. Joh. 4:14. Pyhästä Hengestä puhutaan kohdissa Joh. 14:16; 14:26; 15:26; 16:7 ja erityisesti Joh. 16:13-14.

6) Kolminaisuuden jäsenillä on eri tehtävät. Isä on perimmäinen lähde tai aiheuttaja seuraavissa asioissa: 1) maailmankaikkeus (1. Kor. 8:6; Ilm. 4:11); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Ilm. 1:1); 3) pelastus (Joh. 3:16-17) ja 4) Jeesuksen ihmisenä tekemät teot (Joh. 5:17; 14:10). Isä panee alulle kaikki nämä asiat.

Poika on välimies, jonka kautta Isä tekee seuraavat asiat: 1) maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Kor. 8:6; Joh. 1:3; Kol. 1:16-17); 2) jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 1:1; Matt. 11:27; Joh. 16:12-15; Ilm. 1:1) ja 3) pelastus (2. Kor. 5:19; Matt. 1:21; Joh. 4:42). Isä tekee kaiken tämän Pojan kautta, joka toimii hänen edustajanaan.

Pyhä Henki on persoona, jonka avulla Isä tekee seuraavat asiat: maailmankaikkeuden luominen ja ylläpito (1. Moos. 1:2; Job 26:13; Ps. 104:30); jumalallinen ilmestys/ilmoitus (Joh. 16:12-15; Ef. 3:5; 2. Piet. 1:21); pelastus (Joh. 3:6; Tiit. 3:5; 1. Piet. 1:2); ja Jeesuksen teot (Jes. 61:1; Apt. 10:38). Isä siis tekee kaiken tämän Pyhän Hengen kautta.

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen (1 Moos. 1:27, 1 Moos. 5:2, Matt. 19:4) ja niinkuin Jumalassa on Isä, Poika ja Pyhä Henki, niin ihmisessä on henki, sielu ja ruumis.

49

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppikolminaisuus

      No sepä tuli selväksi.
      Kysyisin vaan että jos
      kolmi nai suus
      niin mitä olet siistä oppinut.

      • wehavemadeyouinOurImage

        Holy Spirit's Desire For Your Company & Purity vs. Sex in Prayer https://www.youtube.com/watch?v=oIqEwOR1cSc

        Holy Spirit began:
        In My arms, you can be totally at home and rest. I love to saturate your mind with Holy thoughts, with peace, with understanding of the Scriptures and the profound love I have for you. For far too long I have been seen as a bird, yet truly I am made in the image of a man, not with feathers, but with flesh and skin, just like you. For we have made you in Our Image, and we each long to enter into a deep abiding relationship of worship and holy conversation with you. My heart is to instruct and edify each of you, keeping you company and companionship as it is written of Me, when Jesus said,

        And I will ask the Father, and he will give you another advocate to help you and be with you forever. These things I have spoken to you while abiding with you. But the Helper, the Holy Spirit, whom the Father will send in My name, He will teach you all things, and bring to your remembrance all that I said to you. John 14:24-­‐26


    • katsopatätä

      Lieneekö Jeesus tarkoittanut Jahvea vai Elohimia, mutta ainakin tuo Jumala on yksin Isä.

      Joh. 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne.

      • Paipai

        Jumala , -Jumalat _Alunperin sana -Melekh , -Malakh , ; " Mahtava, Mahtavat ; " Myös -taivaalta tulleet",
        herättää jonkin asteisia kysymyksiä , että miten niin -Taivaalta `? sieltähän laskeutuvat lentokoneet ja avaruusalukset ?
        Eihän henkimaailma niitä tarvitse " , Paitsi kunnon saduissa ; Siellähän Prinsessa vain napsauttaa sormiaan , ja Puuh ! prinssi muuttuu sammakoksi,


      • adeiomus

        Jumalan nimi

        Kolme tärkeintä

        Jumala esiintyy raamatun ensimmäisessä jakeessa nimellä El (Jumala). Sen rinnakkaismuotoja ovat Elah ja Elohim אֱלֹהִים. Sana Jehova (Herra) יְהֹוָה tulee esiin 1.Moos.2:4, kuten myös 2.Moos.3:15, myös 2.Moos.34.5, mutta sen merkitystä valotetaan edelleen 2.Moos.3:14. Jehova-nimi esiintyy alkutekstissä muodossa יהוה eli nelikirjaimisena sanana (JHVH), joka kirjoitetaan pelkin konsonantein ilman vokalisointia. Tätä on kutsuttu kreikan kielen pohjalta tetragrammiksi (neljä kirjainta).

        Hepreankielinen Vanha Testamentti on säilynyt parhaiten ns. masoreettisena tekstinä, jossa juutalaiset oppineet ovat vokalisoineet tekstin. Tämän vokalisoinnin perusteella sana lausutaan Jehova, mutta vokalisointia tutkittaessa on huomattu, että se on melkein suoraan lainattu sanasta Adonai אֲדֹנָי (Herra), joka on kolmas tärkeä Jumalan nimi (joka esiintyy myös yksinkertaisemmassa muodossa Adon). Juutalaiset eivät lausu raamattua lukiessaan koskaan tetragrammia ääneen, vaan lausuvat sen kohdalla joko HaShem (Nimi), Adonai (Herrani) tai Elohim (Jumala). Heprealaisessa tekstissä esiintyy näiden kolmen eri ääntämistavan mukaista vokalisointia sovellettuna sanaan JHVH. Toisaalla heprealaisessa tekstissä esiintyy muutenkin erilaista ääntämistä, kuten sanassa ”halleluja”. Siinä viimeinen tavu jah merkitsee Herraa. On myös muita syitä, miksi masoreettista vokalisointia ei ole voitu tutkijoiden piirissä pitää yksiselitteisenä. Niinpä nykyään tutkijoiden piirissä on vallalla laajalti käsitys, että nimi tulee lausua Jahve. Todisteita löytyy puoleen ja toiseen ja joukkueet ovat aika tasaväkisiä. Molempia ääntämistapoja voidaan pitää ns. valistuneina arvauksina. El Shaddai (אל שדי) Kaikkivaltias Jumala, 1.Moos.17:1


        El Eljon (אל עליון) Korkein Jumala, 1.Moos.14:18

        El Roi Jumala, joka näkee minut 1.Moos.16:13

        El Olam Ikuinen Jumala, 1.Moos.21:33

        El Gibbor Väkevä Jumala, Jes.9:5

        Jehova-Jumalan lisämääreet

        Jehova Jiree Herra katsoo perään, varustaa ja huolehtii 1.Moos.22:14

        Jehova Rapha Herra, sinun parantajasi, 2.Moos.15:26

        Jehova Nissi Herra on minun sotalippuni, 2.Moos.17:15

        Jehova Shalom Herra on rauha, Tuom.6:24

        Jehova Sebaot, יְהֹוָה צְבָאוֹת Sotajoukkojen Jumala, 1.Sam.1:3

        Jehova Tsidkenu Herra on meidän vanhurskautemme, Jer.23:6

        Jehova Shamma Herra on täällä, Hes.48:35


        Muut yhdistelmänimet

        Jehova Elohim, 1.Moos.2:4, 2.Moos.34:6

        Adonai Jehova, 1.Moos.15:2

        Jeesuksen nimiä Vanhassa Testamentissa

        Melkisedek, Saalemin kuningas (1.Moos.14:17) Herran voideltu (Ps.2:2) Rauhan ruhtinas ja Ihmeellinen Neuvontuoja (Jes.9:5) Ruhtinaiden ruhtinas (Dan.8:25) Daavidin Poika (1.Kun.2.4 ym.) Ihmisen Poika (Dan.7:13) Minun Paimeneni (Ps.23:1), Immanuel (Jumala kanssamme, Jes.7:14), ja monia muita.


        INRI

        Vilkaistaan vielä Vanhan Testamentin kirjoitusten lisäksi Uuden Testamentin tekstiä sikäli kuin se on hepreankielistä. Kun Jeesuksen ristin puulle kirjoitettiin hänen tuomionsa syy, se oli raamatun ilmoituksen mukaan kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi. Lyhenne INRI, joka on meille kaikille tuttu, tulee latinasta. Mutta jos kerran vastaava teksti oli myös hepreaksi, mikä olisi INRI heprean kielellä? Lause luetaan yleisesti hepreaksi näin ישוע הנצרי ומלך היהודים (Jeshua HaNotsri U’Melech HaJehudim). Jos tämä tulkinta on oikea, INRI on hepreaksi יהוה – siis Jehova! Ei ihme, että juutalaiset protestoivat Pilatusta vastaan, kun hän oli tällaisen tekstin kirjoittanut (Joh.19:21).

        Tämä tulkinta Pilatuksen muotoilusta pitää yhtä sen raamatun ilmoituksen kanssa, joka alkaa 2. Korinttilaiskirjeessä näin:

        Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan…

        Ja jatkuu evankeliumin julistuksena:

        …meille hän uskoi sovituksen sanan. Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. Kristukseen, joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme Jumalan vanhurskauden. 2.Kor.5:19-21.
        Raamattu käyttää Vanhan Testamentin Jumalasta yleensä kahta muotoa: Jumala ja Herra. Mutta alkukielinen Vanha testamentti, joka on pääosiltaan hepreankielinen (lyhyitä katkelmia esiintyy arameaksi) käyttää useita eri nimiä Jumalasta. Syvennymme seuraavassa lyhyesti tähän nimistöön. Otan muutamasta nimestä esiin myös hepreankielisen muodon.


    • digitdeep

      Kolminaisuutta on vaikea ymmärtää jos ei hyväksy että kolme voi olla yksi.
      Eihän kolme voi mitenkään olla yksi!
      Vain yksi voi olla yksi!

      Toisaalta käsite YKSI voidaan käsittää kollektiivisena ykseytenä.
      Esim. rypäleterttu sisältää aina useita rypäleitä mutta silti se on vain YKSI rypäleterttu.
      Kolmiyhteinen Jumala tarkoittaisi siis kolmea persoonaa yhdessä Jumalassa: Isä, Poika ja Pyhä Henki?

      Jehovan todistajat eivät koskaan tule hyväksymään em. mallia, ...eivät koskaan!

    • Poika on väliliha, jonka toiselta puolelta Isä lykkää kakkaa: 1) faeces-pökäleen läpyttely ja ylläpito (1. Kor. 8:6; Joh. 1:3; Kol. 1:16-17); 2) jumalallinen faeces (Joh. 1:1; Matt. 11:27; Joh. 16:12-15; Ilm. 1:1) ja 3) pelastus (2. Kor. 5:19; Matt. 1:21; Joh. 4:42). Isä lykkää faecesta tämän Pojan kautta, joka toimii hänen Suurfaecesenaan.

      Pyhä faeces on persoona, jonka avulla Suurkakka tekee seuraavat asiat: Suolikaasun päästö ja ylläpito (1. Moos. 1:2; Job 26:13; Ps. 104:30); jumalallinen peräilma, (Joh. 16:12-15; Ef. 3:5; 2. Piet. 1:21); suhnaus (Joh. 3:6; Tiit. 3:5; 1. Piet. 1:2); ja faeces-teot (Jes. 61:1; Apt. 10:38). suurfaeces siis tekee kaiken tämän Pyhän suolikaasun kautta.

      suurkakka loi ihmisen omaksi rektumikseen (1 Moos. 1:27, 1 Moos. 5:2, Matt. 19:4) ja niinkuin on Aku, Mikki ja Mustanaamio, niin ihmisessä on peräilma, suolikaasu ja rektum.

      • oppikolminaisuus

        No nyt oppi on opittu
        kolmi nai suus
        Aku etupään ja Mikki sekä Mustanaamio takapään poikia.
        Voi Iines parkaa.


    • työtön0
    • kjhgfdrtyui

      Apteekki on kohta taas auki, hae oikeat lääkkeet, niin loppuu tuo Raamatunjakeitten kanssa sekoilu

    • diittre34

      Pyhä henki on Jumalan vaikuttava voima eikä mikään persoona.Isä ja Poika.Jumala ja Jeesus.Poika ilmentää isäänsä niin kuin oikeassakin elämässä.Edellyttäen että on tervepäinen poika.Isä on Jumala,suvereeni hallitsija.

      • Nuo kaikki ovat suvereeneja satuhahmoja. Paitsi tietysti kajahtaneille uskiksille.


      • höpöhöpöhöpöh

        Tuota ei voi Raamatulla perustella, vaan se on ihan sitä itseään:Jt-lahko propagandaa ja harhaoppia.


    • Nyanssi

      katsopatätä 9.3.2016 19:40

      " Joh. 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse kirkastan kunniaani, se kunnia ei ole minkään arvoinen. Mutta minun kunniani kirkastaa Isä, hän, jota te sanotte omaksi Jumalaksenne. "

      -Jouluevankeliumista löydät "otti orjan osan" (jae on lahkossa tabu) ja juuri tuota orjan osaa tarkoittaen Jeesus puhui tuossa 8:54 -jakeessa

      Joh 1:1 Sana oli Jumala.
      Lahko on väärentänyt tuon Jumalan pienelle alkukirjaimelle, poistaen Jeesuksen jumaluuden ja tehden lahkosta monijumalaisen.
      Kristinopissa on omaksuttu Mooseksen kirjasta: Jumala on yksi

    • Pyhä kolminaisuus !

      Hebr 1:5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?

      1:6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".

      1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";

      1:8 mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

      .

      ELI HUOMATKAAMME: " MUTTA POJASTA:"JUMALA ! SINUN VALTAISTUIMESI...JNE"

      .

      Ja vrt. vielä ...Daavid sanoi: " HERRA sanoi minun HERRALLENI. " (Psalmi 110:1)

      .

      ELI

      Kun joku on jonkun Poika niin hän on samaa olemusta Isänsä kanssa eli Jeesus on samaa olemusta kuin Isänsä eli siis JUMALA mutta kuitenkin eri persoona !

      Eli (Joh 10:30) " Minä ja Isä olemme yhtä "

      (Joh 14:10 ) " Minä olen Isässä ja että Isä on minussa "

      .

      Pyhä Henki taas toimii Kristuksen nimissä ja "ottaa hänestä" ja Hänkin on oma persoonansa !

      Vrt. Joh 16:13 Mutta kun HÄN tulee, totuuden Henki, johdattaa HÄN teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä HÄN puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä HÄN kuulee, sen HÄN puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

      16:14 HÄN on minut kirkastava, sillä HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille.

      16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että HÄN ottaa minun omastani ja julistaa teille

      .

      JA NÄIN...ISÄ, POIKA JA PYHÄ HENKI ELI PYHÄ KOLMINAISUUS OVAT YHTÄ !

      .

      Eli vielä: Onko olla yhtä siis sama kuin olla yksi? Jeesus rukoili että me olisimme samalla lailla yhtä kuin Jeesus ja Jumala on yhtä.

      Yhtä voi olla sama "hengellisesti" mutta kuitenkin eri persoonana !

      aivan kuin Isä Ja Poika Ja Pyhä Henki ovat yhtä !

      .

      Vrt. Joh 14:8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".

      14:9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

      14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

      14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

      14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,


      http://otakoppi.webnode.fi/news/pyha-kolminaisuus/

      • MJHGTRERTY7890

        SOOPAA!


    • JeesusEiOleJumala

      Jeesus ei väittänyt itseään Jumalaksi
      Joh. 10:31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
      32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
      33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen."
      34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
      35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
      36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?

      Paavali tekee selkeän eron Jumalan ja Jeesuksen välillä
      Gal. 1:3 Jumalan, meidän Isämme, ja Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha teille -- Kristuksen,
      4 joka uhrasi itsensä meidän syntiemme tähden pelastaakseen meidät nykyisestä pahasta maailmasta, niin kuin oli Jumalan, meidän Isämme, tahto.

      Jos riittävän kovasti haluaa puolustaa Jeesuksen Jumaluutta, Raamatusta löytyy tiheällä kammalla joitakin kohtia tuon näkemyksen tueksi - mutta tätä kuvailemaan on olemassa sanontakin: "lukee kuin piru Raamattua"

      • 1 Joh 4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

        4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa


        ...lihaan tulleeksi...


      • laisinkaan
        Kopittelija007 kirjoitti:

        1 Joh 4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

        4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa


        ...lihaan tulleeksi...

        Kumpikaan noista jakeista ei tue kolminaisuutta.


      • laisinkaan kirjoitti:

        Kumpikaan noista jakeista ei tue kolminaisuutta.

        Ei ehken 1 Joh 4:2,3 kohta tue suoranaisesti kolminaisuutta mutta Jeesuksen Jumaluutta tukee ! :)))

        HUOM: "lihaan tulleeksi" !

        Jumala Jeesus Kristus tuli siis lihaksi ja antikristuksen henki eli vastahenki joka muuttaa ianakaikkisuudesta tulevan Jumalallisen alkuperän omaavan Jeesuksen vain inhimilliseksi ihmiseksi ja tällaisia antikristillisiä oppeja ovat esim. Juutalaisuus, Islamin usko sekä myös Jehovan todistajat !

        "oli alussa Jumalan tykönä" ja "oli Jumala", "tuli lihaksi" ja "asui keskellämme"... (Joh 1:1,2,14)

        Ja tämä on siis Kristuksen salaisuus, " joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista" ja "ilmoittamatta kautta ikuisten aikojen " ( Kol 1:26, 1Kor 2:7, Room 16:25 ) " joka tosin on edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista." (1Piet 1:20 )

        Ja tämän tähden Daavid sanoi: " HERRA ("Yhvh") sanoi minun HERRALLENI "("Adonai"). " (Psalmi 110:1) http://biblehub.com/lexicon/psalms/110-1.htm

        http://otakoppi.webnode.fi/news/kuka-jeesus-on/


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Ei ehken 1 Joh 4:2,3 kohta tue suoranaisesti kolminaisuutta mutta Jeesuksen Jumaluutta tukee ! :)))

        HUOM: "lihaan tulleeksi" !

        Jumala Jeesus Kristus tuli siis lihaksi ja antikristuksen henki eli vastahenki joka muuttaa ianakaikkisuudesta tulevan Jumalallisen alkuperän omaavan Jeesuksen vain inhimilliseksi ihmiseksi ja tällaisia antikristillisiä oppeja ovat esim. Juutalaisuus, Islamin usko sekä myös Jehovan todistajat !

        "oli alussa Jumalan tykönä" ja "oli Jumala", "tuli lihaksi" ja "asui keskellämme"... (Joh 1:1,2,14)

        Ja tämä on siis Kristuksen salaisuus, " joka on ollut kätkettynä ikuisista ajoista" ja "ilmoittamatta kautta ikuisten aikojen " ( Kol 1:26, 1Kor 2:7, Room 16:25 ) " joka tosin on edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista." (1Piet 1:20 )

        Ja tämän tähden Daavid sanoi: " HERRA ("Yhvh") sanoi minun HERRALLENI "("Adonai"). " (Psalmi 110:1) http://biblehub.com/lexicon/psalms/110-1.htm

        http://otakoppi.webnode.fi/news/kuka-jeesus-on/

        Ap 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän JUMALAMME, kutsuu."


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        1 Joh 4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

        4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa


        ...lihaan tulleeksi...

        Jeesus tuli lihaan, ihmiseksi. Tämän jehovantodistajatkin myöntävät.

        Menet yli sen mitä on kirjoitettu jos vaadit, että pitäisi tunnustaa yhtään enempää, esimerkiksi Jeesuksen Jumaluus.


    • Hyvä raamatun teologinen pohdinta ! Hyviä kohtia... Kiitos tästä ! :)

    • Kontsu

      Tuo Sak. 11:13:
      Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet". Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle.

      On helppo todistajalle. Siinä sanotaan Jumalan hinta on 30 hopearahaa. Se on juuri Juudas Iskariotin palkkio.

      Toki Joh. 1:1 sanoo asian suoraan, sanomatta edes mitään muuta: Sana oli Jumala.
      Lahkolle taas tärkeää oli jatkaa adventisteilta matkittua perinnettä, pitää Jeesusta Mikaelina ja väärentää Jumala pienelle alkukirjaimelle.

      Todistajille ei vartiotorni ole osannut antaa muuta sanottavaa kuin että "Joh 1:1 on minulle vastenmielinen"

    • kokoraamattu

      >>Toki Joh. 1:1 sanoo asian suoraan, sanomatta edes mitään muuta: Sana oli Jumala.

      Vai niin. Minä taas luotan mieluummin Jeesuksen itsensä sanoihin siitä, että Isä on ainoa todellinen Jumala (Joh. 17:3)

      • ....17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        ....17:5 Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan

        Niin, Jeesus oli Isän luona jo ennen kuin maailmaa olikaan, ei sen enempää eikä vähempää. Jeesuksen Jumaluudesta tuo ei todista.

        Myös tuo kirkkaus, johon vetoat, on Isältä peräisin. Joh. 1:14: "Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."


      • kokoraamattu kirjoitti:

        Niin, Jeesus oli Isän luona jo ennen kuin maailmaa olikaan, ei sen enempää eikä vähempää. Jeesuksen Jumaluudesta tuo ei todista.

        Myös tuo kirkkaus, johon vetoat, on Isältä peräisin. Joh. 1:14: "Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        jonka Isä ainoalle Pojalle antaa
        _____________________________

        Mitkä raamatunkäännökset kääntää näin "jonka Isä ANTAA" ?
        (Tämä antaa on "lisäsana" !)

        Minä en tiedä kuin yhden, 1992 vuoden suomalainen käännös !
        http://biblehub.com/text/john/1-14.htm
        http://biblehub.com/lexicon/john/1-14.htm
        http://biblehub.com/multi/john/1-14.htm

        Ja.... jos joku asia onkin ns. Isältä peräisin niin eikö silloin Poika ole samaa ominaisuutta kuin Isä ? Vrt Jes 7:14 !


      • kokoraamattu kirjoitti:

        Niin, Jeesus oli Isän luona jo ennen kuin maailmaa olikaan, ei sen enempää eikä vähempää. Jeesuksen Jumaluudesta tuo ei todista.

        Myös tuo kirkkaus, johon vetoat, on Isältä peräisin. Joh. 1:14: "Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        "Niin, Jeesus oli Isän luona jo ennen kuin maailmaa olikaan, ei sen enempää eikä vähempää. Jeesuksen Jumaluudesta tuo ei todista."
        _________________________

        Uskot siis että Jeesus oli "jo ennen kuin maailmaa olikaan" mutta olet siis sitä mieltä että Jeesus olikin taivaissa luotu olento ylienkeli Mikael Jehovien opin mukaisesti ?

        Mutta kun näin se ei ole raamatun mukaisesti... http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        "Niin, Jeesus oli Isän luona jo ennen kuin maailmaa olikaan, ei sen enempää eikä vähempää. Jeesuksen Jumaluudesta tuo ei todista."
        _________________________

        Uskot siis että Jeesus oli "jo ennen kuin maailmaa olikaan" mutta olet siis sitä mieltä että Jeesus olikin taivaissa luotu olento ylienkeli Mikael Jehovien opin mukaisesti ?

        Mutta kun näin se ei ole raamatun mukaisesti... http://otakoppi.webnode.fi/news/jeesus-ei-voi-olla-sama-kuin-ylienkeli-mikael/

        >>mutta olet siis sitä mieltä että Jeesus olikin taivaissa luotu olento ylienkeli Mikael Jehovien opin mukaisesti ?

        Ei pidä paikkaansa. Luotu olento kylläkin, mutta ei ylienkeli Mikael eikä kukaan muukaan enkeli, vaan Poika.


      • kokoraamattu kirjoitti:

        >>mutta olet siis sitä mieltä että Jeesus olikin taivaissa luotu olento ylienkeli Mikael Jehovien opin mukaisesti ?

        Ei pidä paikkaansa. Luotu olento kylläkin, mutta ei ylienkeli Mikael eikä kukaan muukaan enkeli, vaan Poika.

        Sinähän sitten perin kummallisesti ajattelet... Jeesuksen alku on jo muinaisista henkivalloista "ennen kuin maailmaa olikaan" , sen myönnät, mutta sitten et myönnä että Jeesus olisi Jumala etkä myöskään että enkeli...

        Mikä sitten Jeesus sitten ?

        Vrt. Hebr 1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";

        1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

        .

        Ps. Gal 1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

        1:7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

        1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.


      • kokoraamattu kirjoitti:

        >>mutta olet siis sitä mieltä että Jeesus olikin taivaissa luotu olento ylienkeli Mikael Jehovien opin mukaisesti ?

        Ei pidä paikkaansa. Luotu olento kylläkin, mutta ei ylienkeli Mikael eikä kukaan muukaan enkeli, vaan Poika.

        Sanot: " Ei pidä paikkaansa. Luotu olento kylläkin, mutta ei ylienkeli Mikael eikä kukaan muukaan enkeli, vaan Poika."
        __________________________
        siis sanot "Poika"

        Ja Raamattu sanoo: Hebr 1:8 mutta Pojasta: "Jumala...

        Eli Poika = Jumala


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Sinähän sitten perin kummallisesti ajattelet... Jeesuksen alku on jo muinaisista henkivalloista "ennen kuin maailmaa olikaan" , sen myönnät, mutta sitten et myönnä että Jeesus olisi Jumala etkä myöskään että enkeli...

        Mikä sitten Jeesus sitten ?

        Vrt. Hebr 1:7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";

        1:8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

        .

        Ps. Gal 1:6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,

        1:7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.

        1:8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

        >>Sinähän sitten perin kummallisesti ajattelet... Jeesuksen alku on jo muinaisista henkivalloista "ennen kuin maailmaa olikaan" , sen myönnät, mutta sitten et myönnä että Jeesus olisi Jumala etkä myöskään että enkeli...

        Ei siinä mitään kummallista ole, käsitykseni on täysin Raamatun ilmoituksen kanssa sopusoinnussa. Poika on Jumalan ensimmäinen ja korkein luomus. Siis luotu olento, ei Jumala. Kuitenkin enkeleitä korkeampi, sillä enkeli-nimitys erityisesti Heprealaiskirjeen alussa liitetään selvästi muihin kuin Poikaan. Myös ainoastaan Pojasta käytetään monogenes (ainoa lapsi) nimitystä.

        Kyse on siis myös nimityksistä, jotka aiheuttavat helposti sekaannusta. Käsitykseni mukaan Poika on siis yksi Jumalan henkiluomuksista, mutta ei kuitenkaan "yksi enkeli muiden joukossa" eikä edes ylienkeli Mikael.


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Sanot: " Ei pidä paikkaansa. Luotu olento kylläkin, mutta ei ylienkeli Mikael eikä kukaan muukaan enkeli, vaan Poika."
        __________________________
        siis sanot "Poika"

        Ja Raamattu sanoo: Hebr 1:8 mutta Pojasta: "Jumala...

        Eli Poika = Jumala

        >>Ja Raamattu sanoo: Hebr 1:8 mutta Pojasta: "Jumala...
        >>Eli Poika = Jumala

        Ei se noin suoraviivaisesti mene. Poikaan sovelletaan UT:n puolella jotaikin VT:n Jumalaa koskeneita asioita, mutta nämä voidaan ymmärtää niin, että Jeesus edusti Jumalaa.

        Raamattu on näissä asioissa joskus suurpiirteinen. Kertoohan Raamattu myös, kuinka Herra kulki pilvipatsaassa kansan edellä, vaikka kyseessä oli enkeli (vrt. 2. Moos. 13:21 ja 14:19). Tämän takia yksittäisistä jakeista ei pidä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kokonaisilmoituksen valossa asia on kuitenkin selvä: Jeesus ei esiintynyt Jumalana eikä Paavali häntä sellaisena pitänyt.


      • kokoraamattu kirjoitti:

        >>Ja Raamattu sanoo: Hebr 1:8 mutta Pojasta: "Jumala...
        >>Eli Poika = Jumala

        Ei se noin suoraviivaisesti mene. Poikaan sovelletaan UT:n puolella jotaikin VT:n Jumalaa koskeneita asioita, mutta nämä voidaan ymmärtää niin, että Jeesus edusti Jumalaa.

        Raamattu on näissä asioissa joskus suurpiirteinen. Kertoohan Raamattu myös, kuinka Herra kulki pilvipatsaassa kansan edellä, vaikka kyseessä oli enkeli (vrt. 2. Moos. 13:21 ja 14:19). Tämän takia yksittäisistä jakeista ei pidä tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Kokonaisilmoituksen valossa asia on kuitenkin selvä: Jeesus ei esiintynyt Jumalana eikä Paavali häntä sellaisena pitänyt.

        No jo olet omituinen otus Jumal-käsityksinesi... :D


      • ällöttäväuskisolet
        Kopittelija007 kirjoitti:

        No jo olet omituinen otus Jumal-käsityksinesi... :D

        Eli sinulta loppuivat normaaliin tapaan argumentit ja siirryit henkilökeskusteluun.


      • kokoraamattu
        Kopittelija007 kirjoitti:

        No jo olet omituinen otus Jumal-käsityksinesi... :D

        Omituisten otusten kerhohan tämä on, mutta mitä Jumal-käsityksiin tulee, ei muuta kuin oikomaan, mielellään Raamatulla perustellen :D


    • Kontsu

      kokoraamattu 20.3.2016 14:05

      >>Toki Joh. 1:1 sanoo asian suoraan, sanomatta edes mitään muuta: Sana oli Jumala.

      " Jeesuksen itsensä sanoihin siitä, että Isä on ainoa todellinen Jumala (Joh. 17:3) "

      -Kun Raamatussa ei ole ristiriitaisuuksia. Tuo oli Jeesuksen jäähyväisrukous. Ei jäähyväisrukouksessa esitetä teologisia analyyseja, luentoja. Sikäli kun ymmärrät sen kolminaisuuden, niin Isään sisältyy myös Jeesus. Ja edelleen näin, vaikka Jeesus samassa rukouksessa viittasi itseensä orjan osan ottaneena.

      Ja tämä kaikki on sopusoinnussa 1:1 -jakeen kanssa.

      (Jo Mooseksen laissa on kielto pitää muita jumalia, jollaisen vartiotorniuskonto on tekaissut itselleen vain väärentämällä alkukirjaimen pieneksi).

    • kokoraamattu

      >>Tuo oli Jeesuksen jäähyväisrukous. Ei jäähyväisrukouksessa esitetä teologisia analyyseja, luentoja.

      Eipä niin, kuten ei myöskään Johanneksen evankeliumin runollisessa alussa. Analyysit erikseen. Jäähyväisrukouksessa on silti syytä pysyä totuudessa. Jeesus puhutteli Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi.

      >>Isään sisältyy myös Jeesus

      Tämä on jo kolminaisuusopin mukaankin väärin. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolminaisuusopissa ERILLISIÄ persoonia, jotka eivät sisälly toisiinsa. Sen sijaan he ovat, yhdessä ja jokainen erikseen, Jumala.

      >>Ja edelleen näin, vaikka Jeesus samassa rukouksessa viittasi itseensä orjan osan ottaneena.

      Jeesus ei koskaan rukoillut itseään, eikä hän myöskään puhutellessan Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi esittänyt mitään lisämääreitä kuten "ainoa todellinen Jumala taivaassa tällä hetkellä" tai "ainoa todellinen Jumala niin kauan kuin minulla on orjan osa", joista olisi voinut päätellä, että kyseessä on väliaikainen tilanne. Isä on ainoa todellinen Jumala pysyvästi.

      • OletSokea

        Höpö, höpö! Olet Jt-lahkon, Väärän profeetan aivopesemä ja sokea totuudelle Jumalan olemuksesta.

        Tajuatko, ettei Jeesus ole missään nimessä enkeli Mikael. Tuo väite on saatanallista propagandaa!

        Jumala on ilmaisuut aivan tarpeeksi selvästi olemuksensa, johon kuuluu kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä henki. Jos tuota ei halua ymmärtää, se kertoo jo jotain sydämen tilasta.

        Joh 1.1 ilmentää selvästi , että Jeesus on Jumala. Typerää yrittää vääntää selvää Raamatun lausuntoa muuksi.


      • kokoraamattu
        OletSokea kirjoitti:

        Höpö, höpö! Olet Jt-lahkon, Väärän profeetan aivopesemä ja sokea totuudelle Jumalan olemuksesta.

        Tajuatko, ettei Jeesus ole missään nimessä enkeli Mikael. Tuo väite on saatanallista propagandaa!

        Jumala on ilmaisuut aivan tarpeeksi selvästi olemuksensa, johon kuuluu kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä henki. Jos tuota ei halua ymmärtää, se kertoo jo jotain sydämen tilasta.

        Joh 1.1 ilmentää selvästi , että Jeesus on Jumala. Typerää yrittää vääntää selvää Raamatun lausuntoa muuksi.

        >>Tajuatko, ettei Jeesus ole missään nimessä enkeli Mikael.

        Tajuan, enkä ole sellaista väittänytkään. Se on eri asia. Kaikki kolminaisuuden vastustajat eivät ole Vartiotorniseuran kannattajia.

        >>Joh 1.1 ilmentää selvästi , että Jeesus on Jumala.

        Ei ilmennä. Asia on tulkinnanvarainen ja Jeesuksen pitäminen Jumalana on vastoin Jeesuksen itsensä ja apostoli Paavalin ilmoitusta.


      • tarkennashiukan
        OletSokea kirjoitti:

        Höpö, höpö! Olet Jt-lahkon, Väärän profeetan aivopesemä ja sokea totuudelle Jumalan olemuksesta.

        Tajuatko, ettei Jeesus ole missään nimessä enkeli Mikael. Tuo väite on saatanallista propagandaa!

        Jumala on ilmaisuut aivan tarpeeksi selvästi olemuksensa, johon kuuluu kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä henki. Jos tuota ei halua ymmärtää, se kertoo jo jotain sydämen tilasta.

        Joh 1.1 ilmentää selvästi , että Jeesus on Jumala. Typerää yrittää vääntää selvää Raamatun lausuntoa muuksi.

        "Tajuatko, ettei Jeesus ole missään nimessä enkeli Mikael"
        Mistäs sinä sen tiedät?


    • Kolonkka

      kokoraamattu 20.3.2016 14:50

      "" >>Isään sisältyy myös Jeesus
      Tämä on jo kolminaisuusopin mukaankin väärin. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolminaisuusopissa ERILLISIÄ persoonia, jotka eivät sisälly toisiinsa. Sen sijaan he ovat, yhdessä ja jokainen erikseen, Jumala. ""

      Vartiotorniuskonnon kolminaisuusopista en tiedä, mutta Raamatusssa esim. Joh. 17: 21 Jeesus sanoo: Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa.

      " Jeesus ei koskaan rukoillut itseään, "
      -Eikös ajatuskin ole älytön ?

      "" eikä hän myöskään puhutellessan Isää ainoaksi todelliseksi Jumalaksi esittänyt mitään lisämääreitä kuten "ainoa todellinen Jumala taivaassa tällä hetkellä" ""
      -Jos et tarkoittanut vaikuttaa hölmöltä, niin mitä ajat takaa ? Jo VT:ssä Jumala on kaikkialla (myös kaikkinäkevä ja kaikkitietävä). Ja Joh 1:1 kertoo yhden puolen Jumalasta myös

      kokoraamattu 20.3.2016 15:45

      " >>Joh 1.1 ilmentää selvästi , että Jeesus on Jumala.
      Asia on tulkinnanvarainen "

      -Tarkoitatko, että vartiotorni ei ole enemmälti perustellut ? Se on oppihierarkisesti sukua sille vuodelle 607 eaa Jerusalemin tuhovuotena, josta vartiotorni kirjoittaa: "Toivomme että tällekin vuodelle löytyy joskus todiste".

      • huteratperusteet

        Ohitit jälleen kaiken kiuallisen siirtymällä muihin aiheisiin. Aika heikossa hapessa on se sinunkin uskosi, näemmä.


      • rullaatirullaa

        "Raamatusssa esim. Joh. 17: 21 Jeesus sanoo: Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa."
        Myös Jeesus ja opetuslapset ovat yhtä, samoin koko kansa on yhtä. Kuinka monipersoonainen jumala sinulla oikein on?
        "Eikös ajatuskin ole älytön ?"
        Todellakin. Miksi Jeesus yleensä olisi rukoillut itseään?

        "Jo VT:ssä Jumala on kaikkialla (myös kaikkinäkevä ja kaikkitietävä). Ja Joh 1:1 kertoo yhden puolen Jumalasta myös"
        VT:tä saa lukea melkoisten suodatinten läpi, jos siellä näkee kolmiyhteisen jumalan. Kristinuskon myöähempi tulkinta jumalasta on kokonaan oma lukunsa.
        Joh. 1:1 on monitulkintainen ja riippuu teologiasta ja käännöksestä. Sitä ei muuta miksikään se, että useimmat kääntävät sen yhdellä tavalla.


      • kokoraamattu

        >>Vartiotorniuskonnon kolminaisuusopista en tiedä, mutta Raamatusssa

        Raamattuun minäkin nojaan, enkä vain yhteen jakeeseen.

        >>-Eikös ajatuskin ole älytön ?

        Jeesus rukoili Isää ja rukoilee edelleen (Room. 8:34). Kaikkivaltiaalla kolmiyhteisen Jumalan osalla ei ole tarvetta rukoilla.

        >>-Jos et tarkoittanut vaikuttaa hölmöltä, niin mitä ajat takaa ?

        Sitä, että Jeesus sanoi Isää ainoaksi tosi Jumalaksi, ja luotan Jeesuksen selviin sanoihin enemmän kuin Johanneksen evankeliumin tulkinnanvaraiseen ensimmäiseen jakeeseen. Jos viitsisit lukea hiemankin Joh 1:1:tä pidemmälle, löytäisit mm. 1:14 "kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa" ja 1:18 "Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt". Edes Johanneksen evankeliumin alku ei siis puhu Jeesuksen Jumaluuden puolesta, saati Jeesuksen itsensä tai Paavalin todistus.


    • Turnipsinsyöjä

      rullaatirullaa 20.3.2016 16:56

      "" "Raamatusssa esim. Joh. 17: 21 Jeesus sanoo: Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa."
      Myös Jeesus ja opetuslapset ovat yhtä, samoin koko kansa on yhtä. Kuinka monipersoonainen jumala sinulla oikein on? ""

      -Jos luet 17:21:n, niin Isä on Jeesuksessa ja Jeesus Isässä. Ja Jeesus rukoilee kaikkien puolesta, hyvän toivomuksen.

      "VT:tä saa lukea melkoisten suodatinten läpi, jos siellä näkee kolmiyhteisen jumalan. "
      -Ja siis Jumala on sinustakin kaikkialla.
      -Jumala on vailla maallista tomumajaa, Henki, ja Jumalana Pyhä, Pyhä Henki.
      -Viittauksia Jeesuksen Jumaluuteen löytyy myös,
      Sak. 11:13 Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet." Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle (= Iskariotin palkkio)

      "Joh. 1:1 on monitulkintainen "
      -Uskon jo, ettei vartiotornilla ole rikkaampaa sanavarastoa asiastaan.

      kokoraamattu 20.3.2016 16:58
      "Jeesus sanoi Isää ainoaksi tosi Jumalaksi"
      -Katsos "otti orjan osan", mutta se on tabu lahkossa
      -Tuomaan uskontunnustus, pystytkö löytämään Raamatusta ?

      • kerroppase

        "Jos luet 17:21:n, niin Isä on Jeesuksessa ja Jeesus Isässä"
        Luetaanpa nyt hiukan lisää:
        että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
        minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
        Lueppa tarkasti: että HEKIN MEISSÄ OLISIVAT, että he olisivat yhtä niin kuin mekin olemme yhtä, MINÄ HEISSÄ ja SINÄ MINUSSA. Aika erikoisesti otat vain itsellesi sopivat palat tekstistä. Minä kun luen tuon, niin näen monta olemusta, persoonaa ja yhteisen "mielen", ihan kuten jollain ryhmällä voi olla yhteinen tavoite ja sen jäsenet ovat samanmielisiä.
        "a siis Jumala on sinustakin kaikkialla"
        Täysin käsittämätön ja päätön lukutapasi sen kuin jatkuu. Kertoisitko miten päädyit näkemykseesi?
        "Jumala on vailla maallista tomumajaa, Henki, ja Jumalana Pyhä, Pyhä Henki"
        Olisiko ensimmäistäkään todistetta mainitsemasi hengen olemassaolosta? Raamattu ei kelpaa todisteeksi.
        "Viittauksia Jeesuksen Jumaluuteen löytyy myö"
        Ei suinkaan, päin vastoin.
        "Uskon jo, ettei vartiotornilla ole rikkaampaa sanavarastoa asiastaan"
        Mitä vartiotorni tähän kuuluu? On selvää myös, ettei sinulla ole ainuttakaan argumenttia kommenttia vastaan, mikä jo kertoo riittävästi.
        "Katsos "otti orjan osan", mutta se on tabu lahkossa"
        Alan uskoa, ettet osaa lukea tai ymmärrä lukemaasi. Toistetaan nyt ainakin sadannen kerran, ettei orjan osalla ole merkitystä, koska Paavali tekee kolminaisuusopin tyhjäksi asettamalla jumalan kristuksen pääksi tämän ns. taivaaseen astumisen jälkeen. Lisäksi kolminaisuusopin mukaan sana ei koskaan lakannut olemasta jumala vaikka tulikin ihmiseksi. Siis jos nyt oletetaan, että sana tässä kohden on Jeesus. Sana taas viittaa jumalan lakiin eli tooraan, joka oli olemassa jo ennen maailman luomista. Tämä taas yhdistetään viisauteen, joka löytyy sananlaskujen luvusta 8, jakeesta 22. Viisaus muuten on feminiini.
        "Tuomaan uskontunnustus, pystytkö löytämään Raamatusta"
        Pysytkö löytämään jumalasi sanat Johanneksen evankeliumista?
        Joh. 20:
        17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö"
        Siinä sinulle jumalasi näkemys, kumpaa uskot, häntä vai ihmistä?


    • kokoraamattu

      >-Uskon jo, ettei vartiotornilla ole rikkaampaa sanavarastoa asiastaan.

      Rikkaasta sanavarastosta tuli mieleeni...

      Kolminaisuuden vastustaja esittää 5 argumenttia kantansa tueksi: Jeesus sanoi Isää ainoaksi tosi Jumalaksi, Paavali teki selvän eron Jeesuksen ja Jumalan välillä, Jeesus rukoili ja rukoilee Isää, Poika saa valtansa ja kirkkautensa Isältä, Poika itsekin alistuu Jumalan valtaan.

      Kolminaisuuden kannattaja esittää 5 argumenttia kantansa tueksi: Sana oli Jumala, Sana oli Jumala, Sana oli Jumala, Sana oli Jumala, Sana oli Jumala.

      >>-Katsos "otti orjan osan", mutta se on tabu lahkossa

      Miksi vetoat tilanteeseen, joka ei enää ole voimassa? Jeesus ei ole enää orjan osassa, siis ihmisenä, mutta silti hänellä on Jumala, jota hän rukoilee. Eikä tuo Jumala ole mikään tuntematon tai uusi tai Jeesuksen yksin omistama Jumala, vaan sama Jumala kuin meillä ihmisillä (Joh. 20:17).

      >>-Tuomaan uskontunnustus, pystytkö löytämään Raamatusta ?

      Löydätkö itse maininnan, että Isällä olisi Jumala tai että Isä rukoilisi jotakuta? Tai että Isä olisi saanut valtansa jostain? Tai että Isä alistuisi jonkun valtaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe