Kumma ettei vihreää aaltoa saada toimimaan

jonottaja.kansa

Välillä tulee risteyksiä ja usein samat paikat missä iso tie päättyy liikennevaloihin ja heti jälkeen on mutkan takana seuraava risteys johon juuri liikkeelle päästetyt taas stopataan uudestaan. Kuten helsingissä turunväylän ja huopalahdentie.

Espoosta tulee mieleen taasen espoonväylä kohti kehä III ja mikkelää. Siinä ylämäen päätteeksi on liikennevalot ja valojen rytmitys ei pelaa ollenkaan yhteen aikaisempien espoon keskustan kohdalla olevien valojen kanssa. Vaan todella usein liikenne pysäytetään siihen ylämäkeen ja taas kohta kaikki bussit ja rekat ärsyy savut taivaalle..
Tuossahan tulee oikein ruuhkaa välillä.

On meillä kaikenlaisia päästönormeja mutta tälläisiä ei sitten korjata.

Yhdestä paikkaa olen valittanut ja se onkin tullut paremmaksi.
Kehä II kun poistutaan olarin liittymään/suurpellon niin enää ei heti siinä suurpellon risteykseen pysäytetä liikennettä, joka kerta ainakaan.

Vihdintieltä kun käännytään myyrmäen risteyksestä kohti pähkinärinnettä niin heti seuraavaan risteykseen vihdintieltä kääntyvät pitää pysäyttää, varmaan sen yhden risteävältä tieltä tulevan auton takia mutta voisiko sen yhden auton antaa odottaa sen aikaa että vihdintieltä tuleva jono menisi ensin kun ne juuri on liikkeelle lähteneet.

Näitä varmaan riittää, eikä ne korjaannu jos ei kukaan niistä valita.


Meikäläinen ei varmaan näitä ymmärrä miten liikennevalot pitää säätää mutta kyllä ymmärrän sen turhan pysähtymisen

12

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TailLight

      Se valojen synkronointi keskenään on ilmeisesti jotakin ylempää matematiikkaa. Meidän kylillä on monta risteystä peräkkäin joissa on valot. Jotkut valot näkyvät edellisestä risteyksestä käsin. Tästä näkymästä voi tehdä sen johtopäätöksen ettei ns. vihreä linja voi mitenkään toimia. Valot vaihtuvat seuraavassa risteyksessä jo melkein punaiselle ennen kuin edellisestä on ehditty niihin.

      Liikennesuunnittelu ei ole helppoa, jolleivat suunnittelijat itse käy paikan päällä tilannetta testaamassa. Kuinka paljon sellaista käytännön testityötä on sitten mahdollista edes tehdä, en tiedä. Siksi toiminnan parantaminen perustuu kansalaisaktiivisuuteen eli suomalaisten mielestä valittamiseen.

    • Just_joo

      Liikennesuunnittelu on ihan helppoa, jos kyseessä on tasainen, sekalainen liikennevirta. Sitten kun sinne laitetaan sekaan erilaisia "etuoikeutettuja" kulkijoita, joiden pitää saada vihreää tullessaan, pelistä tulee ihan liian monimutkainen toimiakseen sujuvasti.

      Toisaalta, pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelun periaate tuntuu muutenkin olevan se, ettei henkilöautolla tarvitsekaan päästä. Mitä vaikeammaksi ajaminen tehdään, sitä useampi ymmärtää jättää auton kotiin ja mennä julkisilla.

      Olen ajanut yhden ainoan kerran Helsingin Mannerheimintien päästä päähän yhdellä vihreällä aallolla. Se tapahtui syksyllä -97 joukkoliikennelakon aikaan. Oli mahtavaa nähdä, kuinka kahta kaistaa pääsee pysähtymättä kaupunkiin kun bussit ovat kaikki yhtä aikaa varikolla.

    • punainen.aalto

      Vihreä aalto aiheuttaa sen että nopeudet nousevat äkkiä yli suurimman sallitun. Siksi vihreitä aaltoja ei enää harrasteta.

      • Juu_ei

        Juurikin ei näin. Vihreä aalto on äärettömän hyvä tapa säätää kaupunkiliikenteen nopeus juuri rajoituksen mukaiseksi. Kukaan ei ole niin typerä, että nostaa nopeutta liikaa jouduttuaan pysähtymään muutamissa peräkkäisissä valoissa, aina 3 sekunniksi.

        Kaarinan kunta sai aikanaan liikenneturvallisuuspalkinnon valoilla, jotka päästivät sallittua nopeutta ajavan suoraan vihreällä mutta pysäytti ylinopeudella lähestyvän 20 sekunniksi. Se on muuten pitkä aika kun luule juuri ehtivänsä vihreillä.


    • Ruiseri

      Vihreä aalto toimii vain suhteellisen harvan liikenteen kanssa. Kun katu on tukossa, pitäisi samalla kadulla kaikkien valojan vaihtua yhtä aikaa, jotta autopötkö pääsisi nytkähtämään eteenpäin. Sama ohjaus ei toimi eri liikennemäärillä, ja kun liikennettä ja valoja on tarpeeksi, ei kaikkia voi kerta kaikkiaan palvella tasapuolisesti. Kyllä liikennevalojen ohjaus on oma sovelletun matematiikan tieteenhaaransa, josta on tehty läjäpäin väitöskirjoja ja tutkimuksia. Liikenne on kuitenkin luonteeltaan stokastista eli ei edeltä tarkasti ennustettavaa.

      • Tuohon huomautus: olen huomannut yhden itseäni eniten liikenteessä ärsyttävän asian olevan juuri se viive, joka edelläni olevilla autoilla on vihreistä lähdössä. Jos siellä oltaisiin hereillä, niin koko jono liikahtaisi todella saman sekunnin kymmenyksen sisällä ja sitten välit alkaisivat pidetä nopeuden kiihtyessä. Nythän se menee juuri päinvastoin eli ajetaan ne välit kiinni, kun on ensin nukuttu sekunti edelläolijan lähdöstä.


    • farmarisetä

      Muuta tänne maalle. Täällä on sujuvaa.

      • Ammuu.uuu

        Siellä joutuu jonottamaan kun lehmiä siirretään metsäteillä laitumeilta toiselle, ammuvat ja mylvivät vaan mennessään autoilijalle.


      • tättäärää.pippijuu
        Ammuu.uuu kirjoitti:

        Siellä joutuu jonottamaan kun lehmiä siirretään metsäteillä laitumeilta toiselle, ammuvat ja mylvivät vaan mennessään autoilijalle.

        Ei täällä meidän kylillä ainakaan kuulu ammuntaa kuin sorsastuksen alkaessa, tänään kello 12.


    • TailLight

      "Kukaan ei ole niin typerä, että nostaa nopeutta liikaa jouduttuaan pysähtymään muutamissa peräkkäisissä valoissa, aina 3 sekunniksi. "

      Juu ei. Totahan ei näe koskaan, eikä missään tapahtuvan ; )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      142
      8018
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2091
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2020
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      838
    Aihe