Kumma ettei vihreää aaltoa saada toimimaan

jonottaja.kansa

Välillä tulee risteyksiä ja usein samat paikat missä iso tie päättyy liikennevaloihin ja heti jälkeen on mutkan takana seuraava risteys johon juuri liikkeelle päästetyt taas stopataan uudestaan. Kuten helsingissä turunväylän ja huopalahdentie.

Espoosta tulee mieleen taasen espoonväylä kohti kehä III ja mikkelää. Siinä ylämäen päätteeksi on liikennevalot ja valojen rytmitys ei pelaa ollenkaan yhteen aikaisempien espoon keskustan kohdalla olevien valojen kanssa. Vaan todella usein liikenne pysäytetään siihen ylämäkeen ja taas kohta kaikki bussit ja rekat ärsyy savut taivaalle..
Tuossahan tulee oikein ruuhkaa välillä.

On meillä kaikenlaisia päästönormeja mutta tälläisiä ei sitten korjata.

Yhdestä paikkaa olen valittanut ja se onkin tullut paremmaksi.
Kehä II kun poistutaan olarin liittymään/suurpellon niin enää ei heti siinä suurpellon risteykseen pysäytetä liikennettä, joka kerta ainakaan.

Vihdintieltä kun käännytään myyrmäen risteyksestä kohti pähkinärinnettä niin heti seuraavaan risteykseen vihdintieltä kääntyvät pitää pysäyttää, varmaan sen yhden risteävältä tieltä tulevan auton takia mutta voisiko sen yhden auton antaa odottaa sen aikaa että vihdintieltä tuleva jono menisi ensin kun ne juuri on liikkeelle lähteneet.

Näitä varmaan riittää, eikä ne korjaannu jos ei kukaan niistä valita.


Meikäläinen ei varmaan näitä ymmärrä miten liikennevalot pitää säätää mutta kyllä ymmärrän sen turhan pysähtymisen

12

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TailLight

      Se valojen synkronointi keskenään on ilmeisesti jotakin ylempää matematiikkaa. Meidän kylillä on monta risteystä peräkkäin joissa on valot. Jotkut valot näkyvät edellisestä risteyksestä käsin. Tästä näkymästä voi tehdä sen johtopäätöksen ettei ns. vihreä linja voi mitenkään toimia. Valot vaihtuvat seuraavassa risteyksessä jo melkein punaiselle ennen kuin edellisestä on ehditty niihin.

      Liikennesuunnittelu ei ole helppoa, jolleivat suunnittelijat itse käy paikan päällä tilannetta testaamassa. Kuinka paljon sellaista käytännön testityötä on sitten mahdollista edes tehdä, en tiedä. Siksi toiminnan parantaminen perustuu kansalaisaktiivisuuteen eli suomalaisten mielestä valittamiseen.

    • Just_joo

      Liikennesuunnittelu on ihan helppoa, jos kyseessä on tasainen, sekalainen liikennevirta. Sitten kun sinne laitetaan sekaan erilaisia "etuoikeutettuja" kulkijoita, joiden pitää saada vihreää tullessaan, pelistä tulee ihan liian monimutkainen toimiakseen sujuvasti.

      Toisaalta, pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelun periaate tuntuu muutenkin olevan se, ettei henkilöautolla tarvitsekaan päästä. Mitä vaikeammaksi ajaminen tehdään, sitä useampi ymmärtää jättää auton kotiin ja mennä julkisilla.

      Olen ajanut yhden ainoan kerran Helsingin Mannerheimintien päästä päähän yhdellä vihreällä aallolla. Se tapahtui syksyllä -97 joukkoliikennelakon aikaan. Oli mahtavaa nähdä, kuinka kahta kaistaa pääsee pysähtymättä kaupunkiin kun bussit ovat kaikki yhtä aikaa varikolla.

    • punainen.aalto

      Vihreä aalto aiheuttaa sen että nopeudet nousevat äkkiä yli suurimman sallitun. Siksi vihreitä aaltoja ei enää harrasteta.

      • Juu_ei

        Juurikin ei näin. Vihreä aalto on äärettömän hyvä tapa säätää kaupunkiliikenteen nopeus juuri rajoituksen mukaiseksi. Kukaan ei ole niin typerä, että nostaa nopeutta liikaa jouduttuaan pysähtymään muutamissa peräkkäisissä valoissa, aina 3 sekunniksi.

        Kaarinan kunta sai aikanaan liikenneturvallisuuspalkinnon valoilla, jotka päästivät sallittua nopeutta ajavan suoraan vihreällä mutta pysäytti ylinopeudella lähestyvän 20 sekunniksi. Se on muuten pitkä aika kun luule juuri ehtivänsä vihreillä.


    • Ruiseri

      Vihreä aalto toimii vain suhteellisen harvan liikenteen kanssa. Kun katu on tukossa, pitäisi samalla kadulla kaikkien valojan vaihtua yhtä aikaa, jotta autopötkö pääsisi nytkähtämään eteenpäin. Sama ohjaus ei toimi eri liikennemäärillä, ja kun liikennettä ja valoja on tarpeeksi, ei kaikkia voi kerta kaikkiaan palvella tasapuolisesti. Kyllä liikennevalojen ohjaus on oma sovelletun matematiikan tieteenhaaransa, josta on tehty läjäpäin väitöskirjoja ja tutkimuksia. Liikenne on kuitenkin luonteeltaan stokastista eli ei edeltä tarkasti ennustettavaa.

      • Tuohon huomautus: olen huomannut yhden itseäni eniten liikenteessä ärsyttävän asian olevan juuri se viive, joka edelläni olevilla autoilla on vihreistä lähdössä. Jos siellä oltaisiin hereillä, niin koko jono liikahtaisi todella saman sekunnin kymmenyksen sisällä ja sitten välit alkaisivat pidetä nopeuden kiihtyessä. Nythän se menee juuri päinvastoin eli ajetaan ne välit kiinni, kun on ensin nukuttu sekunti edelläolijan lähdöstä.


    • farmarisetä

      Muuta tänne maalle. Täällä on sujuvaa.

      • Ammuu.uuu

        Siellä joutuu jonottamaan kun lehmiä siirretään metsäteillä laitumeilta toiselle, ammuvat ja mylvivät vaan mennessään autoilijalle.


      • tättäärää.pippijuu
        Ammuu.uuu kirjoitti:

        Siellä joutuu jonottamaan kun lehmiä siirretään metsäteillä laitumeilta toiselle, ammuvat ja mylvivät vaan mennessään autoilijalle.

        Ei täällä meidän kylillä ainakaan kuulu ammuntaa kuin sorsastuksen alkaessa, tänään kello 12.


    • TailLight

      "Kukaan ei ole niin typerä, että nostaa nopeutta liikaa jouduttuaan pysähtymään muutamissa peräkkäisissä valoissa, aina 3 sekunniksi. "

      Juu ei. Totahan ei näe koskaan, eikä missään tapahtuvan ; )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      25
      2074
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      88
      1899
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      85
      1864
    4. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1583
    5. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      488
      1446
    6. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      1
      1424
    7. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      48
      1227
    8. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      23
      1217
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      35
      1089
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      72
      1088
    Aihe