Syökö vegaani määrällisesti enemmän? + fennoveget

vegealokas

Olen suunnitellut kokoaikaiseksi vegaaniksi ryhtymistä jo varmaan vuoden. Vlogivideoita katsoessa näyttää siltä, että vegaanit syövät aivan älyttömiä määriä ruokaa jokaisella aterialla. Itse koen tämän ongelmaksi, koska 1. olen hidas ja huono syömään, en nauti syömisestä, 2. en tiedä mihin varastoisin valtavat säkit kaikkia ruoka-aineita (tai vaihtoehtoisesti päivittäinen kaupassa käynti veisi tosi paljon aikaa).

Mitä mieltä te nykyiset vegaanit olette asiasta? Syöttekö nyt määrällisesti enemmän kuin sekasyöjinä? Viekö ruuan valmistus mielestänne turhan paljon aikaa? Tuntuuko joskus, että kauhea kulhollinen ruokaa ei vain uppoa? Miten ylläpidätte ruokahalun ja miten olette ratkaisseet säilytyskysymyksen (erityisesti helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kohdalla)?

Kiinnostaisi myös kuulla, että onko täällä fennovegejä, eli ihmisiä jotka käyttävät lähinnä vain kotimiaisia tuotteita. Onko tuoreen ruuan löytäminen teille ongelma lopputalvella? Onko jotain tuotteita, joita on vain pakko ostaa ulkomaisena?

Kiitän vastauksista.

6

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luomustivatsatäyteen

      En teidä syökö määrällisesti enemmän, mutta ainakin epäterveellisemmin he syövät kuin tavallista lähi/luomuruokaa käyttävät ns. normi- eli sekasyöjät.

      • vegealokas

        Tämä kommentti ei nyt vastannut kysymykseeni. Sitäpaitsi, miksi vegaani ei voisi syödä tavallista luomu/lähiruokaa (itse tarkoitin juuri tätä tuolla finnovege-kysymyksellä)? Jättää vain eläinperäiset tuotteet pois. Millä perusteella se on epäterveellisempää, jos kuitenkin koostaa raviontainepitoisuudet oikein (tätähän moni sekasyöjä ei ikinä edes pohdi)...


      • näin_mulla

        En mielestäni syö enemmän, kuin ollessani sekasyöjä. Siitä tosin on kulunut aikaa jo noin 15 vuotta. Minulla on aina ollut hyvä ruokahalu ja ruoka maistuu. Alkuunsa jopa lihoin, kun taisin syödä liian hiilihydraattipitoisesti. Kannattaa katsoa, että syö proteiinia tarpeeksi, vaikka ei sitäkään mitään älyttömiä määriä tarvita. Tarve lasketaan oman painon mukaan( ylikilot voi varmaankin jättää pois ). Syön myös riittävän usein. Jos sulle ei ruoka oikein maistu niin voit syödä usein ja vähemmän, ei niitä kaikkia ruoka-aineita tarvitse syödä samalla aterialla, kun vain katsoo, että saa päivän aikana tarvitsemansa ravintoaineet.


      • vegealokas
        näin_mulla kirjoitti:

        En mielestäni syö enemmän, kuin ollessani sekasyöjä. Siitä tosin on kulunut aikaa jo noin 15 vuotta. Minulla on aina ollut hyvä ruokahalu ja ruoka maistuu. Alkuunsa jopa lihoin, kun taisin syödä liian hiilihydraattipitoisesti. Kannattaa katsoa, että syö proteiinia tarpeeksi, vaikka ei sitäkään mitään älyttömiä määriä tarvita. Tarve lasketaan oman painon mukaan( ylikilot voi varmaankin jättää pois ). Syön myös riittävän usein. Jos sulle ei ruoka oikein maistu niin voit syödä usein ja vähemmän, ei niitä kaikkia ruoka-aineita tarvitse syödä samalla aterialla, kun vain katsoo, että saa päivän aikana tarvitsemansa ravintoaineet.

        Kiitos vastauksesta! Voisitko kertoa tarkemmin, miten tuo oma proteiinintarve lasketaan?

        Mulle tosiaan tuo "vähän ja usein" voisi olla ratkaisu. Onko sulla vinkata muita lähteitä ihmisen päivittäiselle ravintoaineiden tarpeelle kuin vegaaniliiton sivut? Entä syötkö ravintolisiä? Kiitos vielä jos ehdit vastata!


    • Vegaaniruoassa on usein vähän vähemmän kaloreita kun tavallisessa ruoassa, siksi vegaanit monesti syövät määrällisesti enemmän. Raakavegaanit syövät vielä enemmän, koska raa'assa ruoassa on vielä vähemmän kaloreita. Mutta on kyllä myös paljon vegaaniruokia joissa on paljon kaloreita, niin ei välttämättä tarvitse syödä enemmän. Esimerkiksi maapähkinävoissa on älyttömästi kaloreita.

      • vegealokas

        Kiitos vastauksesta! Tuo selittääkin asian, olen katsonut myös raagavegaanien vlogeja. Koska olen huono syömään määrällisesti paljon, en taida keskittyä raakavegaaniuteen.

        Onko olemassa "terveellisiä" ja "epäterveellisiä" kalorinlähteitä? Eli onko vaikka tuo maapähkinävoi terveellinen vai epäterveellinen kalorinlähde? Vai onko se vain silloin epäterveellistä, jos syö yli oman energiantarpeen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      471
      10486
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2576
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      60
      2042
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1769
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1472
    6. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      161
      1405
    7. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1399
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      23
      1330
    9. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1328
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      112
      1225
    Aihe