fontti eri koneella

Hemmo

Kotisivuillani on yksi hieman erikoisempi fontti. Kotikoneellani IE 6.0 ja firefoxilla näkyy hyvin. Koulun koneella IE 6.0 sama teksti näkyy, mutta aika perusfontilla...Miksi näin? Voiko jotain tehä että se näkys sillä samalla? Sen tiedän että siihen pitäs laittaa useampi fontti mitä sille tietylle tekstille vois selain käyttää mutta kun haluaisin just sen yhen tietyn!

11

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ridge

      siitä, et koulun koneella ei ole sitä fontttia, tuskin kovin monella muullakaan koneella, joten tee se teksti kuvana tai kehoita lataamaan kyseinen fontti...hmm..kumpahan olis viisaampaa..=)

      • Hemmo

        Mitä tarkottaa "koulun koneella" (gee whiz, i'm a genius) siis että onko se fontti jotenkin siinä selaimessa, vai jotenkin käyttiksessä, vai riippuuko se siitä että jos on semmonen ohjelma missä on se fontti vai häh?
        Kyseessä on "Harlow solid italic". Mulla on käytetty sitä fonttia sivujen nimessä ja linkeissä oman sivuston sisällä, eli toistuu joka sivulla. Se fonttityyli on aika olennainen osa sivua, joten haluaisin sen siihen. Eli mitä oot mieltä et teenkö silleen, et laitan jokaisen niistä kuvana? Sinänsä harmi kun sivuilla on muutenkin jo kuvia.

        Osaisitko yhtään arvioida että onko toi fontti joku tosi erikoinen, vai onko vaan kyseessä meidän koulun priimavehkeet...?


      • Poro1
        Hemmo kirjoitti:

        Mitä tarkottaa "koulun koneella" (gee whiz, i'm a genius) siis että onko se fontti jotenkin siinä selaimessa, vai jotenkin käyttiksessä, vai riippuuko se siitä että jos on semmonen ohjelma missä on se fontti vai häh?
        Kyseessä on "Harlow solid italic". Mulla on käytetty sitä fonttia sivujen nimessä ja linkeissä oman sivuston sisällä, eli toistuu joka sivulla. Se fonttityyli on aika olennainen osa sivua, joten haluaisin sen siihen. Eli mitä oot mieltä et teenkö silleen, et laitan jokaisen niistä kuvana? Sinänsä harmi kun sivuilla on muutenkin jo kuvia.

        Osaisitko yhtään arvioida että onko toi fontti joku tosi erikoinen, vai onko vaan kyseessä meidän koulun priimavehkeet...?

        .. mitään kuvia... Laita sellainen järkevämpi fontti, joka on jokaisen wintoosan mukana. Tarkoittaa sitä, että jos itselläsi on fontti XX niin sitä ei välttämättä ole muiden koneilla (lienet ladannut sen jostakin?), eli koulun koneella ei sitä sitä XX fonttia. Jos ei ole moista fonttia, ei tietysti voi sitä käyttää (= et voi ajaa autoa, jos siinä ei ole bensaa...)

        Comprende?


      • Ridge
        Hemmo kirjoitti:

        Mitä tarkottaa "koulun koneella" (gee whiz, i'm a genius) siis että onko se fontti jotenkin siinä selaimessa, vai jotenkin käyttiksessä, vai riippuuko se siitä että jos on semmonen ohjelma missä on se fontti vai häh?
        Kyseessä on "Harlow solid italic". Mulla on käytetty sitä fonttia sivujen nimessä ja linkeissä oman sivuston sisällä, eli toistuu joka sivulla. Se fonttityyli on aika olennainen osa sivua, joten haluaisin sen siihen. Eli mitä oot mieltä et teenkö silleen, et laitan jokaisen niistä kuvana? Sinänsä harmi kun sivuilla on muutenkin jo kuvia.

        Osaisitko yhtään arvioida että onko toi fontti joku tosi erikoinen, vai onko vaan kyseessä meidän koulun priimavehkeet...?

        "koulun kone" tarkoitti juuri tuota mitä epäilit, joko se on tullut jonkun ohjelman mukana tai sitten se on imutettu...

        Tee kuvana vaan ne linkit, isommat teksti kokonaisuudet kannattaa tehdä normaalilla web safe fontilla, ei se haittaa vaikka sivuilla on jo kuvia, noista saa kuitenkin tehtyä niin pieniä tiedostoja..=)


      • Bits©
        Hemmo kirjoitti:

        Mitä tarkottaa "koulun koneella" (gee whiz, i'm a genius) siis että onko se fontti jotenkin siinä selaimessa, vai jotenkin käyttiksessä, vai riippuuko se siitä että jos on semmonen ohjelma missä on se fontti vai häh?
        Kyseessä on "Harlow solid italic". Mulla on käytetty sitä fonttia sivujen nimessä ja linkeissä oman sivuston sisällä, eli toistuu joka sivulla. Se fonttityyli on aika olennainen osa sivua, joten haluaisin sen siihen. Eli mitä oot mieltä et teenkö silleen, et laitan jokaisen niistä kuvana? Sinänsä harmi kun sivuilla on muutenkin jo kuvia.

        Osaisitko yhtään arvioida että onko toi fontti joku tosi erikoinen, vai onko vaan kyseessä meidän koulun priimavehkeet...?

        Fontti on asennettu käyttöjärjestelmään, Windowsissa yleensä C:\WINNT\Fonts (NT & W2K) tai C:\Windows\Fonts (9x, ME, XP). Selaimen kanssa niillä ei ole tekemistä.

        Harlow ei ole mitenkään yleinen fonttiperhe. Jos tuo koulustasi löytyy, se on tullut todennäköisesti jonkun ohjelman mukana, tai ostettu sinne erikseen. Jokin Garamond on aika saman tyyppinen, voisit sitä kokeilla - tosin sekään ei kuulu Windowsin(kaan) perusfonttisarjaan, vaan tulee Officen kylkiäisenä.

        Ainoa tapa saada se fontti todella näkymään samanlaisena riippumatta siitä, missä sivuja katsotaan on laittaa tekstit kuvana. Tämä puolestaan ei oikein toimi kuin sivun pääotsikossa ja vastaavissa paikoissa.


      • Hemmo
        Ridge kirjoitti:

        "koulun kone" tarkoitti juuri tuota mitä epäilit, joko se on tullut jonkun ohjelman mukana tai sitten se on imutettu...

        Tee kuvana vaan ne linkit, isommat teksti kokonaisuudet kannattaa tehdä normaalilla web safe fontilla, ei se haittaa vaikka sivuilla on jo kuvia, noista saa kuitenkin tehtyä niin pieniä tiedostoja..=)

        Joo tein sen sivujen nimen kuvana. Katoin vielä sivujenhallintatyökalusta niin ei ne sivut ole ollenkaan ison kokosia. Ja latauksessa ei minkään näköstä ongelmaa.
        Ja pikkuhiljaahan kai rupee oleen kaikki koneet sen verran nopeita (ja muutenkin hyviä) että voi jo tehdä sivuja jotka sisältää enemmän kuvaa.

        Kiitos avusta!


      • Hemmo
        Bits© kirjoitti:

        Fontti on asennettu käyttöjärjestelmään, Windowsissa yleensä C:\WINNT\Fonts (NT & W2K) tai C:\Windows\Fonts (9x, ME, XP). Selaimen kanssa niillä ei ole tekemistä.

        Harlow ei ole mitenkään yleinen fonttiperhe. Jos tuo koulustasi löytyy, se on tullut todennäköisesti jonkun ohjelman mukana, tai ostettu sinne erikseen. Jokin Garamond on aika saman tyyppinen, voisit sitä kokeilla - tosin sekään ei kuulu Windowsin(kaan) perusfonttisarjaan, vaan tulee Officen kylkiäisenä.

        Ainoa tapa saada se fontti todella näkymään samanlaisena riippumatta siitä, missä sivuja katsotaan on laittaa tekstit kuvana. Tämä puolestaan ei oikein toimi kuin sivun pääotsikossa ja vastaavissa paikoissa.

        Bits©:
        Onkohan jossain joku lista tms. noista fonteista että mitkä tulee missäkin. Siis jotain semmosta kätevää. On vähän paha kun teen sivuja kotoota käsin, joten en tiedä että mitä sitten kantsis käyttää. Meillä on aika paljon tässä ohjelmia, niin tulee pian helposti käytettyä liian harvinaisia.


      • Hemmo kirjoitti:

        Bits©:
        Onkohan jossain joku lista tms. noista fonteista että mitkä tulee missäkin. Siis jotain semmosta kätevää. On vähän paha kun teen sivuja kotoota käsin, joten en tiedä että mitä sitten kantsis käyttää. Meillä on aika paljon tässä ohjelmia, niin tulee pian helposti käytettyä liian harvinaisia.

        Sivulla
        http://www.codestyle.org/css/font-family/sampler-WindowsResults.shtml
        on pitkältä ajalta kerättyä tietoa eri fonttien yleisyyksistä käyttäjien koneissa Windowsien osalta. (Sivustossa on myös muiden järjestelmien vastaavia lukuja.)

        Kyse _ei_ ole otantaan (saati kattavaan tutkimukseen) perustuvista tiedoista, ja on melko varmaa (kuten sivustossa selitetään), että todellisuus ei vastaa kyseisiä lukuja. Mutta ne lienevät parhaat saatavilla olevat koko www:tä ajatellen ja antavat jonkinlaista suuntaan.

        Edes kohtalaisen yleisesti (> 50 %) käytettävissä olevia fontteja on siis varsin vähän. Niistäkin suuri osa on www-käyttöön sopimattomia.

        Nyrkkisääntö: mitä hienommalta fontti ensi silmäyksellä näyttää, sitä huonommin se toimii. Kannattaa kokeilla, miltä oman tekstin (tai mieluiten vieraan tekstin, mutta todellisen tekstin eikä mikään loremipsum-siansaksan) lukeminen isoina määrinä tuntuu.

        Erityisvaroitus: Älä käytä Verdanaa, ellet ymmärrä, miten fontit toimivat www:ssä. Ja jos ymmärrät, niin silloin ymmärrät olla käyttämättä. :-) Ks.
        http://www.xs4all.nl/~sbpoley/webmatters/verdana.html


      • seppo
        Poro1 kirjoitti:

        .. mitään kuvia... Laita sellainen järkevämpi fontti, joka on jokaisen wintoosan mukana. Tarkoittaa sitä, että jos itselläsi on fontti XX niin sitä ei välttämättä ole muiden koneilla (lienet ladannut sen jostakin?), eli koulun koneella ei sitä sitä XX fonttia. Jos ei ole moista fonttia, ei tietysti voi sitä käyttää (= et voi ajaa autoa, jos siinä ei ole bensaa...)

        Comprende?

        Niin selainen fontti joka on kaikissa koneissa.

        Kuvatiedostona ei kannata laittaa, kuin selaisissa tapauksissa kun se on järkevää.


      • se on
        seppo kirjoitti:

        Niin selainen fontti joka on kaikissa koneissa.

        Kuvatiedostona ei kannata laittaa, kuin selaisissa tapauksissa kun se on järkevää.

        Järkevää se on silloin kuin on kysessä vaikka mainmenu


    • satu

      Css:llähän on käsittääkseni mahdollista saada näkymään kaikki fontit mikäli lataa fontin kotisivutilaansa. Muistaakseni jotenkin tyyliin: @font-face {src:local jne. Toivonkin, että joku osaisi neuvoa selkokielellä miten tämä käytännössä tapahtuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe