Mihin adventistin pitää uskoa?

näinsevaanmenee

Nimimerkki KaiA tuolla toisessa ketjuss kirjoitti näin:

"Aloittajan pettymykseksi täytyy todeta, että alunperin adventtikirkon opinkohtien koosteeseen liittyi tarkka perustelu, jonka mukaan opinkohtien tarkoitus ei ole määritellä, mitä adventistin täytyy uskoa, vaan kyseessä on kooste niitä varten, jotka haluavat tietää, mitä useimmat adventistit uskovat. Vähitellen opinkohdista on tullut kirkon opinkohdat vaikka vieläkin kirkon tapa on se, että 13 kohtainen kastelupaus on paljon yksinkertaisempi kuin 28 kohtainen kooste opinkohdista. Kastelupaus edustanee asioita, joita adventistin oletetaan seuraavan, vaikka niidenkin joukossa on sellaista, josta kirkon seurakuntakäsikirja toteaa, että laiminlyönti ei anna perustetta edes harkita henkilön erottamista kirkon jäsenyydestä."

Eli adventistin ei tarvitse uskoa 28 opinkohtaan eikä aivan välttämättä edes kaikkiin kastelupauksessa kerrottuihin asioihin? Nyt herääkin kysymys mihin adventistin pitää uskoa ettei saa monon kuvaa persauksiin tässä ajassa ja toisaalta mikä on uskomuksienne mukaan vähimmäisvaatimus sille, että viimeisellä tuomiolla ei tule sitä sandaalin kuvaa persauksiin?

Pyydän yksiselitteistä listaa enkä turhia jaaritteluita sillä olen erittäin huono lukemaan asioita rivien välistä.

56

197

Vastaukset 56

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • advariveli

Itse sanon näin: Vain yksin Jeesus vain yksin Jeesus En tiedä tunetko montaa advaria? ainakin täällä meillä päin ajatellaan näin, voisi vielä lisätä,että enemmistö.
      Siunausta sinulle ja hyvää päivän jatkoa. Kyllä Jeesus on hyvä!

• näinsevaanmenee

En tunne montaa, mutta muutaman melko hyvin kun ovat ihan sukulaisia. kaikki tuntemani adventistit ovat niin sanottua "vanhan liiton porukkaa" eli heille Ellen White on profeetta, kaikki opinkohdat täyttä totta ja nuorempien adventistien "vapaamielisempi" suhtautuminen asioihin suorastaan itsestään isästä perkeleestä.

Uskon, että olisivat valmiit polttamaan KaiA:n roviolla kerettiläisenä vääräoppisena heti jos siihen olisi mahdollisuus. Toisaalta muistavat täällä käydessään ylistää miten hyvä mies eräs Flink on.

Nämä adventistisukulaiseni ovat suuren meren takana ja tällä hetkellä en suomalaisten adventistien kanssa ole missään tekemisissä. Ei siitä montaa vuotta tosin ole kun olin olosuhteiden pakosta pakotettu raahautumaan joka lauantai tilaisuuksiinsa. Onneksi vaimo järkiintyi ja jätti kyseisen lahkon, no tosin vain hurahtaakseen toiseen vastaavaan, niinpä olen jo vuosia saanut lauantaisin nukkua pitkään. Vaimon mukana kuskina siis on adventtikirkon penkkejä vuosia kulutettu joten jonkinlainen omakohtainenkin tuntuma tämän kultin toimintaan on sitä kautta syntynyt.

Vaan jään odottelemaan saadaanko muita vastauksia.

• näinsevaanmenee

Jatkan tähän anekdootilla ajalta jolloin vielä jouduin adventistien joukossa sivullisena pyörimään. Tämä tapahtui jonkin sortin kesäjuhlissa tai vastaavissa muistaakseni Laukaassa. Siellä muutama adventisti oli ihan vakavalla naamalla tullut esittämään, että minun pitäisi alkaa maksaa kymmenyksiä. Minulle ei oikein koskaan auennut, että millä perusteella kun en ollut kyseisen kultin jäsen. Oli niin erikoinen sattumus, että se on jäänyt mieleeni. Muuten koin koko touhun harvinaisen tylsäksi ja oli melkoista tuskaa saada aikansa kulumaan noissa tilaisuuksissa.

• ##Pyydän yksiselitteistä listaa enkä turhia jaaritteluita sillä olen erittäin huono lukemaan asioita rivien välistä.##

Kirjoita jonnekin adventistien seurakuntaan ja kysy heiltä - uskoisin että saat ainakin jonkinlaisen vastauksen jos kysyt ystävällisesti.

alex

• kaikki28

Kunhan et vaan mene Timo Flinkin seurakunnassa kasteelle.

• höpönlöpönpöpön
        kaikki28 kirjoitti:

Kunhan et vaan mene Timo Flinkin seurakunnassa kasteelle.

Ei sellaista ole olemassakaan. On vain adventtiseurakuntia.

• näinsevaanmenee
        höpönlöpönpöpön kirjoitti:

Ei sellaista ole olemassakaan. On vain adventtiseurakuntia.

Näyttää vahvasti sille, että adventtikirkon sisällä on kuitenkin "Flinkkiläistä" teologiaa, "Arasolalaista" teologiaa ja epäilemättä montaa muutakin opillista kuppikuntaa.

Se on ehkä hyväkin asia, mene ja tiedä. Kovin erilainen kultti adventismi kuitenkin on verrattuna vaikkapa jehovan todistajiin joilla on vain yksi ja ainoa, joskin alati muuttuva, oppi jota kaikkien on noudatettava tai tulee kutsu oikeuskomitean eteen.

Olen tässä nyt myös sattuneesta syystä joutunut seuraamaan metodistien touhuja ja siellä käsittääkseni on vähemmän opillisia kuppikuntia ja "rennompi" meininki muutenkin.

• näinsevaanmenee kirjoitti:

Näyttää vahvasti sille, että adventtikirkon sisällä on kuitenkin "Flinkkiläistä" teologiaa, "Arasolalaista" teologiaa ja epäilemättä montaa muutakin opillista kuppikuntaa.

Se on ehkä hyväkin asia, mene ja tiedä. Kovin erilainen kultti adventismi kuitenkin on verrattuna vaikkapa jehovan todistajiin joilla on vain yksi ja ainoa, joskin alati muuttuva, oppi jota kaikkien on noudatettava tai tulee kutsu oikeuskomitean eteen.

Olen tässä nyt myös sattuneesta syystä joutunut seuraamaan metodistien touhuja ja siellä käsittääkseni on vähemmän opillisia kuppikuntia ja "rennompi" meininki muutenkin.

##Näyttää vahvasti sille, että adventtikirkon sisällä on kuitenkin "Flinkkiläistä" teologiaa, "Arasolalaista" teologiaa ja epäilemättä montaa muutakin opillista kuppikuntaa. Se on ehkä hyväkin asia, mene ja tiedä. ##

Minusta se on melkein välttämätöntä - olisi kamala paikka jos jokaisen olisi pakko uskoa ihan samalla tavalla - että jossain olisi joku "kirkon johtaja" joka määräisi sen kuinka kunkin tulee uskoa. Että näin sitten uskot - piste.
        En muuten ole sellaista kirkkoa, lahkoa, uskonnollista seuraa tai muutakaan uskovaisten yhteyttä nähnyt .. oletko sinä?

alex

• näinsevaanmenee
        alex.kasi kirjoitti:

##Näyttää vahvasti sille, että adventtikirkon sisällä on kuitenkin "Flinkkiläistä" teologiaa, "Arasolalaista" teologiaa ja epäilemättä montaa muutakin opillista kuppikuntaa. Se on ehkä hyväkin asia, mene ja tiedä. ##

Minusta se on melkein välttämätöntä - olisi kamala paikka jos jokaisen olisi pakko uskoa ihan samalla tavalla - että jossain olisi joku "kirkon johtaja" joka määräisi sen kuinka kunkin tulee uskoa. Että näin sitten uskot - piste.
        En muuten ole sellaista kirkkoa, lahkoa, uskonnollista seuraa tai muutakaan uskovaisten yhteyttä nähnyt .. oletko sinä?

alex

Jehovan todistajat ovat sellainen kultti jossa saa uskoa vain niin kuin vartiotorniseura kulloinkin ohjeistaa. Kaikenlainen oma sooloilu johtaa vaikeuksiin ja viime kädessä erottamiseen. Eli olen nähnyt ja varsin läheltä touhua seurannut.

• PresidenttiVallassa
        alex.kasi kirjoitti:

alex

No onhan se advareillakin: kulloinenkin presidentti päättää, mitä advaripolon on pakko/lupa uskoa. Muuten tulee ongelmia.... Nykyinen Ted Wilson se vasta kova tiukkapipo onkin! Kiva, kiva tällaisen alaisena, eikö vain?

• näinsevaanmenee
        PresidenttiVallassa kirjoitti:

No onhan se advareillakin: kulloinenkin presidentti päättää, mitä advaripolon on pakko/lupa uskoa. Muuten tulee ongelmia.... Nykyinen Ted Wilson se vasta kova tiukkapipo onkin! Kiva, kiva tällaisen alaisena, eikö vain?

Ketä tuossakin nyt sitten uskoisi? Kun täällä asiasta kyselee, niin osa sanoo ettei Ted Wilsonin mielipiteillä ole yleisempää merkitystä ja toiset taas toista. Ainakaan minulle ei ole vieläkään selvinnyt miten suuri valta tällä kyseisellä tyypillä on.

• kerettiläinen-
        näinsevaanmenee kirjoitti:

Jehovan todistajat ovat sellainen kultti jossa saa uskoa vain niin kuin vartiotorniseura kulloinkin ohjeistaa. Kaikenlainen oma sooloilu johtaa vaikeuksiin ja viime kädessä erottamiseen. Eli olen nähnyt ja varsin läheltä touhua seurannut.

Entä lestadiolaiset...minulla on sellainen käsitys, että sielläkin ollaan aikamoisia tiukkapipoja..

• PresidenttiVallassa
        kerettiläinen- kirjoitti:

Entä lestadiolaiset...minulla on sellainen käsitys, että sielläkin ollaan aikamoisia tiukkapipoja..

Kyllä lestadiolaiset pitävät myös kovaa kuria yhteisönsä jäsenille, mutta se on se YHTEISÖ, joka määrää. Adventismissa taas on erilaisia aikakausia sen mukaan, kuka on presidenttinä. Keskitetty valta. Kun se oli esim. liberaalilla Poulsenilla, advaritkin saattoivat hengähtää ja maistaa vapauden makua, mutta tämä Wilson vetää koko puljua kaikin tavoin Ellenin palvontaan ja tämän hourupään kirjoitusten seuraamiseen.

• nomitäsluulet

Ketä tuossakin nyt sitten uskoisi? Kun täällä asiasta kyselee, niin osa sanoo ettei Ted Wilsonin mielipiteillä ole yleisempää merkitystä ja toiset taas toista. Ainakaan minulle ei ole vieläkään selvinnyt miten suuri valta tällä kyseisellä tyypillä on.

No ei yhtään sen enempää kuin kenellä muullakaan yksittäisellä pastorilla.

• pyhpyhjapyh
        PresidenttiVallassa kirjoitti:

Kyllä lestadiolaiset pitävät myös kovaa kuria yhteisönsä jäsenille, mutta se on se YHTEISÖ, joka määrää. Adventismissa taas on erilaisia aikakausia sen mukaan, kuka on presidenttinä. Keskitetty valta. Kun se oli esim. liberaalilla Poulsenilla, advaritkin saattoivat hengähtää ja maistaa vapauden makua, mutta tämä Wilson vetää koko puljua kaikin tavoin Ellenin palvontaan ja tämän hourupään kirjoitusten seuraamiseen.

Puhut kuule ihan täyttä potaskaa. Kukaan Ellenia palvo. Eikä hän mikään hourupää ollut.

• näinsevaanmenee
        kerettiläinen- kirjoitti:

Valitettavasti lestadiolaisista minulla ei juurikaan ole kokemuksia. Noiden jo mainitsemieni lisäksi seurasin läheltä myös Markku Koiviston ja Nokia Mission toilailuja sillä sen touhun ollessa kuumimmillaan asuin Nokialla. Siinähän kai hulluimmalla aikaa yritettiin jopa kuolleita herättää.

Nykyään törmää aika usein mormoneihin. Viimeksi perjantaina kolme sellaista tuli illalla kadulla vastaan ja yrittivät tulla juttusille kysyen olenko kuullut myöhempien aikojen pyhien jeesuksen kristuksen kirkosta. Olen ollut siinä uskomuksessa, että lähinnä nuoret miehet kiertävät uusia jäseniä kosiskelemassa, mutta nämä kolme olivat varsin kauniita nuoria naisia. No en sitten jäänyt siihen vesisateeseen kyselemään millaisia kalsareita lahkossa nykyään käytetään.

Luterilaisesta kirkosta toki on kokemuksia ja siellä vasta erikoisia pappeja vaikutti aikoinaan ja varmaan vieläkin. Ehkä jätän ne jutut kuitenkin muille foorumeille.

• Ellusinaatio
        pyhpyhjapyh kirjoitti:

Puhut kuule ihan täyttä potaskaa. Kukaan Ellenia palvo. Eikä hän mikään hourupää ollut.

Hourupää on vain toinen nimitys harhojen näkijälle ja sitähän Ellu oli.

• tedtedtedted

Wilson on kirkon työntekijöiden esimies eikä määrää mitä yksittäiset adventistit saavat tai eivät saa uskoa.

• Pikkupastorikovain
        nomitäsluulet kirjoitti:

No ei yhtään sen enempää kuin kenellä muullakaan yksittäisellä pastorilla.

Jos Wilson olisi samassa asemassa kuin kuka tahansa muu yksittäinen pastori, niin miksi hänet sitten on valittu adventtikirkon johtoon presidentiksi eli korkeimpaan virkaan? Ei sen enempää sanomista hänellä kuin tavallisella rivipastorilla??? Presidentin virka siis voidaan lopettaa? Advarien presidentti on yhtä mahtava kuin katolilaisille heidän paavinsa. Jotta se siitä...

• puhutpalturia
        Pikkupastorikovain kirjoitti:

Jos Wilson olisi samassa asemassa kuin kuka tahansa muu yksittäinen pastori, niin miksi hänet sitten on valittu adventtikirkon johtoon presidentiksi eli korkeimpaan virkaan? Ei sen enempää sanomista hänellä kuin tavallisella rivipastorilla??? Presidentin virka siis voidaan lopettaa? Advarien presidentti on yhtä mahtava kuin katolilaisille heidän paavinsa. Jotta se siitä...

"Advarien presidentti on yhtä mahtava kuin katolilaisille heidän paavinsa. Jotta se siitä..."

No ei todellakaan ole. Tiedoksi vain, että englanninkielen sana president tarkoittaa tässä kontekstissa johtajaa eikä presidenttiä. Wilson on maailmanlaajuisen kirkon keskushallinnon virkailija ja siten sen johtokunnan puheenjohtaja. Hänellä on tasan yksi ääni monien muiden joukossa, sillä johtokunnassa on satoja ihmisiä ympäri maailmaa. Yksin hän ei määrää yhtään mitään.

• puhutpalturia
        Ellusinaatio kirjoitti:

Hourupää on vain toinen nimitys harhojen näkijälle ja sitähän Ellu oli.

Ei todellakaan ollut.

Ihan näin - Jt:t ovat valinneet sen kaikkein tiukkapipoisimman suhtautumisen lähimmäisiinsä - jos et ole mukana olet "luopio".. Siis aika uskomaton tapa käsitellä esimerkiksi oman perheensä jäseniä - tai jopa omia lapsiaan joista vanhempien kuitenkin pitäisi olla vastuussa..
        Mutta tämä ei ole mikään Jt-palsta .. joten antaa sen asian olla ..

alex

• tedtedtedted kirjoitti:

Wilson on kirkon työntekijöiden esimies eikä määrää mitä yksittäiset adventistit saavat tai eivät saa uskoa.

Wilson ei voi määrätä edes sitä, mitä hän itse uskoo.

Ei kukaan voi.

Siksi on aivan hullua komennella tai kieltää kenenkään uskomisia mihinkään suuntaan.

• Näin se on. Usko on ihmisen OMA .. se on sitä mihin ihminen uskoo (joskus jopa halusi hän tai ei).

Jos minä menen kauppaan ja ostan esimerkiksi litran maitoa - minä uskon että se on tuoretta ja että päivämäärät pitävät paikkansa - minä teen sen kokemuksesta ja päättelyjeni perusteella ja koska se on kirjoitettu paketin kylkeen.
        En minä usko mihinkään siksi, että joku käskee minua uskomaan ja varsinkaan jos joku sanoo että päivämäärä ei edes ole uskottava - että maito ei olekaan tuoretta vaan härskiä - vaikka päivämäärä on siihen paketinreunaan kirjoitettukin.

Valitettavasti on kuitenkin paljon niitäkin jotka sekoittavat uskon ja toiveajattelun keskenään.. moni ajattelee myös että "minun täytyy uskoa" .. muuten joudun sinne helvettiin .. ikuisesti kitumaan - mutta onko se todellista uskoa .. voiko todellinen usko perustua pelkoon ..

En USKO että voi ..

alex :)

• Hei-

28- opinkohtaa on esittely kirkon edustamista arvoista.

Kun ihmiset liittyvät etujärjestöihin on hiukan tiedettävä tietenkin minkälaisia arvoja järjestö edustaa.
      28- opinkohtaa ei ole teologian perusteellinen opetus, vaan arvojen esittelyä.

Kukaan ei jää kirkossa vaille jumaluusopin opetusta, eli opin ahmimista riittää tiedossa aivan varmasti. Muotomenoissa ei istuta Adventtikirkossa joka viikonloppu.

"Adventistin" on uskottava Jeesukseen. Jumalan synnin opettava laki on sitten jäsenyyden ehto selalisessa merkityksessä että tuon lain kanssa pitää olla sovussa pitkällä juoksulla. Synnin määrää ei siis voi lisätä, vaan pyrkimys pitää olla synnin määrän vähentämiseen aina.
      Ihmiset jotka onnistuvat henkilökohtaisessa uskonelämässä -näillä on suora henkilökohtainen rakkaus-suhde taivaalliseen Ylipappiin.
      - Uskonelämässä ei voi koskaan katsoa toiseen ihmiseen.

Ei tuon kummallisempaa ole tässä asiassa.

Siunauksia
      Jari Laurila
      keskustelija

• Kirkon hyväksymistä arvoista .. joita siis kirkon jäsenten tulisi arvostaa.

Kai A sanoi kerran ihan viisaasti että opinkappaleita on ihan liikaa - ja olen ihan samalla linjalla (vaikka en adventisti olekaan).. Kyllä kirkkojen arvojen esiin tuomiseen olisi riittänyt ne 5 joista Kai A puhui (siis kirjoitti) ja minusta mille tahansa kristitylle kirkolle riittää yksi tai kaksi: Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta olemuksestasi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi .. Minusta se sisältää sen mitä opinkappaleen tulee sisältää.
        Siitä alkaa kristityn ihmisen matka ja matkalla on niin paljon oppimista ja ei niistä kaikista voi - tai edes pidä - uskonkappaleita tehdä. Opinkappaleet eivät ratkaise mitään ihmisen elämässä - oppi kyllä ..

alex

• Peter_the_Antagonist

Jyväskylän adventtiseurakuntaan tuli 90-luvulla jonkinlaiseksi nuorisopastoriksi Paavo. Hän oli teologi joka oli valmistunut Newboldin yliopistosta.

Paavo vei nuoret elokuviin katsomaan auktoriteetteja kyseenalaistavaa elokuvaa "Kuolleitten runoilijoiden seura". Paha, paha virhe.

Vielä pahemman virheen Paavo teki kun yhdessä ystävänsä akateemikko Jorman kanssa piti hiukan erilaisen raamattutunnin jossa he purkivat palasiksi kyseisen sapatin "läksyn" ja osoittivat sen virheelliset opetukset ja tulkinnan.

Tämä oli se ns. viimeinen niitti. Pastori Toivo järjesti ns. seurakuntakokouksen. Sana "kasos" on lievä ilmaisu kuvaamaan kokouksen kulkua. Huutoa, vihaa ja syyttelyä.

Paavoa kuulusteltiin julkisesti ja hänelle esitettiin 27 kysymystä. "Uskotko tämän opinkohdan?"

Rehellisenä miehenä Paavo vastasi useamman kuin yhden kerran että "no enpä muuten usko."

Kokous langetti Paavolle puhekiellon. Sitä on jatkunut tähän päivään saakka. Seurakunta on leppymätön. Ei haitannut vaikka kyseinen sanktio on kirkon omien sääntöjen vastainen. Seurakuntakäsikirja tuntee vain max 12 kk hyllytyksen tai erottamisen.

Paavo äänesti jaloillaan. Hän on sittemmin luonut näyttävän tutkijanuran yliopistomaailmassa. Mikä on taas kokonaan toinen juttu.

Mutta opinkohdat ovat kirkossa järkähtämätön jnormi joista ei ole poikkeamista.

Ja pääkonferenssi on korkein jumalallinen auktoriteetti maan päällä.

Presidentti Wildonin tuore kutsumanimi onkin "Pope Ted". Ja muistattehan, mitä Paavi lausuu ex cathedra, on erehtymätöntä.

• näinsevaanmenee

Melkoisesti tämä kertomus eroaa siitä mitä KaiA kirjoittaa. Nyt tässä ei sitten taas tiedä ketä oikein uskoisi. Tietysti ilmapiiri kirkon sisällä on saattanut 90-luvulla olla ihan toinen mitä se on tänään vuonna 2016?

• Peter_The_Antagonist

Ystäväni Kai on oikeassa kirjoittaessaan ideaalista; siitä miten asioiden tulisi olla. Adventti"sanoma" on kuitenkin päässyt Suomessa(kin) paikallisesti väkevöitymään. Samat pastorit juurtuvat vuosikymmeniksi yhdelle paikkakunnalle. Geenipooli kapenee kun sukulaisia naidaan ristiin rastiin ja muutamien paikallisesti vahvojen perheiden "klaanit" uskovat ja katsovat olevansa Graalin maljan viimeisiä vartijoita.

Tämä on arkipäivää monissa muissakin yhteisöissä.

Kun Kai kirjoittaa tänne, tuntuu kuin joku avaisi ikkunan ja huoneeseen tulee raitista ilmaa.

• Peter_The_Antagonist

Mainittakoon että tämä Toivo siirtyi pastoriksi Jyväskylästä Kuopioon. Toivo oli tutkivan tuomion profeetta. Nykyään Kuopion adventtiseurakunta on pirstoutunut kun Toivon fundamentalistinen tuomion julistus jakoi srk:n kahtia. Toinen puoli äänesti jaloillaan. Mukaan lukien aiemmin mainitsemani Jorma.

Hupaisaa että seurakunta siellä kutsuu itseään Toivon satamaksi. Katsokaa itse heidän nettisivujaan.

Hupaisaa on sekin että eilen alkoi Kuopiossa massiivinen adventistien kokoussarja, josta on kuulemma oikein jaettu mainos joka kotiin - ja tästä käännytyssarjasta eivät srk:n nettisivut sano halaistua sanaa. Olisikohan valot taas perinteitä kunnioittaen sammutettu?

Toivosta minulle jäi Jyväskylän ajoista mieleen veret seisauttava kommentti:

"Kai minäkin voisin täällä julistaa että 'Jeesus rakastaa sinua'. Mutta se olisi sellaista lällyn lällyä. Kyllä kunnon Tuomion sanoma on parasta evankeliumia"

Tästä näette että kuihtuvassa kirkossa ei ole juurikaan sisäistä valvontaa. Alkulauluksi sopisi hyvin "pienet sammakot". Sen verran rehevänä saavat kaikki kukat kukkia.

Paitsi Mikkelissä. Siellä valtaa pitää Timo ja oppi on puhtoista.

• Muistan kyllä Paavon. Hiljainen ja lujatahtoinen kaveri. Kykyä pitää mölyt mahassaan ja lujaa tahtoa tarvittiinkin, jotta pääsi irti lakkaamatta puhuvan isä Riston talutusnuorasta.

Mutta että psykologian professoriksi asti eteni, se on iloinen yllätys. Kiitos vinkistä.

• näinsevaanmenee
        v.aari kirjoitti:

Muistan kyllä Paavon. Hiljainen ja lujatahtoinen kaveri. Kykyä pitää mölyt mahassaan ja lujaa tahtoa tarvittiinkin, jotta pääsi irti lakkaamatta puhuvan isä Riston talutusnuorasta.

Mutta että psykologian professoriksi asti eteni, se on iloinen yllätys. Kiitos vinkistä.

Onko v.aarikin ollut adventisti vai onko vieläkin?

Onko v.aarikin ollut adventisti vai onko vieläkin?

Olen syntynyt adventistiperheeseen ja liityin seurakuntaan jo niin nuorena, että sitä voi sanoa leikillisesti vegetaariseksi lapsikasteeksi.

Erosin adventtiseurakunnasta vasta aikuisella iällä. Usko oli kadonnut jo paljon aiemmin, mutta sinänsä aivan turha huoli vanhempien mielenrauhasta viivytti käytännön toteutusta.

Oli suuri helpotus, kun ei tarvinnut enää elää kaksoiselämää.

Olen kyllä tällä palstalla ennenkin kertonut historiastani, kun sellaista on kysytty.

• näinsevaanmenee

Noh, eipä se ateistina adventistien tilaisuuksissa ramppaaminen mitään erityistä herkkua minullekaan ollut. Kaikkein ironisinta on ehkä se, että minä pääsin sapatin lepoon vasta kun ei tarvinnut enää lauantaisin rampata herran sanaa kuulemaan. Asuttiin nimittäin siihen aikaan maalla ja matkaa kirkkoon oli sellainen 60 kilometriä. Tilaisuudet alkoivat muistaakseni klo 10:00 tai niillä nurkilla. Meikäläisellä sitten aivan helkutinmoinen univelka päällä kun usein oli koko viikko painettu miltei ympäripyöreitä päiviä. Vaikka en sitä koskaan sanonut, niin ei aina ihan hirveästi napannut sinne kirkkoon lähteä varsinkin kuin ei pätkän vertaa siihen touhuun oskonut. Noh, enää ei tarvitse ja siitä herraa kiittäisin jos mokomaan uskoisin. :)

• eräs.todistus
        v.aari kirjoitti:

Olen syntynyt adventistiperheeseen ja liityin seurakuntaan jo niin nuorena, että sitä voi sanoa leikillisesti vegetaariseksi lapsikasteeksi.

Erosin adventtiseurakunnasta vasta aikuisella iällä. Usko oli kadonnut jo paljon aiemmin, mutta sinänsä aivan turha huoli vanhempien mielenrauhasta viivytti käytännön toteutusta.

Olen kyllä tällä palstalla ennenkin kertonut historiastani, kun sellaista on kysytty.

On meitä moneksi. Itse synnyin perheeseen, jossa äidistä tuli adventisti sapatin pyhänäpäivänä pitävä. Isä Luterilainen.
        Tämähän olikin oikein hyvä näin. Lapsena jo luin käytöksestä heidän uskoaan. Ehdottomasti olin äidin uskon puolella, vaikka ei vielä silloin ollut omaa kokemusta uskosta.
        Omalla kohdallani tulin uskoon Jumalan johdatuksesta, ja pidän sapatin pyhänäpäivänä.

• Olen.huomannut

Näyttää selvästikin siltä, että vähänkin sivistystä omaavat, ovat jättäneet sen "lastentarhan" ja alkaneet elää elämäänsä. Adventtikirkon sisällä ollessa joutuu usein elämään sen pastorin sanelemaa ja viitoittamaa elämää, ellei sitten ajatus kaksoiselämästä kiehdo, joka ilmeisen monia adventtikirkon jäsenreksiteriin merkittyjä kiehtoo ja on kiehtonut?

Joskus joku on pastalla todennut, että adventistina ollessa ystäväpiiri on suhteellisen suppea. Se ystäväpiirin suppeus usein ilmeisesti johtuu siitä, että niiden ns. maailmanihmisten kanssa eläminen on hyvin vaikeaa. Vielä kun pitäisi tunnustaa, että kuuluu johonkin hämärään made in USA -lahkoon. Hyvin paljon on nimittäin adventisteja, jotka eivät ole tulleet kaapista ulos, enkä nyt tarkoita tässä sukupuolista käyttäytymistä, vaan sitä, että varsinkin nuorempi polvi adventisteja on hyvin varoivainen siinä, ettei tule ulkopuolella lahkonsa paljastuneeksi jonkun hämärän lahkon jäseneksi.

• Olen.vapaa.Hänessä
        eräs.todistus kirjoitti:

On meitä moneksi. Itse synnyin perheeseen, jossa äidistä tuli adventisti sapatin pyhänäpäivänä pitävä. Isä Luterilainen.
        Tämähän olikin oikein hyvä näin. Lapsena jo luin käytöksestä heidän uskoaan. Ehdottomasti olin äidin uskon puolella, vaikka ei vielä silloin ollut omaa kokemusta uskosta.
        Omalla kohdallani tulin uskoon Jumalan johdatuksesta, ja pidän sapatin pyhänäpäivänä.

En pidä mitään päivää toista parempana, vaan kaikki viikon päivät ovat yhtä arvokkaita ja hyviä ja voin levätä minä päivänä haluan. Se on vapautta se.

• Änkyrävänkyrä
        Peter_The_Antagonist kirjoitti:

Mainittakoon että tämä Toivo siirtyi pastoriksi Jyväskylästä Kuopioon. Toivo oli tutkivan tuomion profeetta. Nykyään Kuopion adventtiseurakunta on pirstoutunut kun Toivon fundamentalistinen tuomion julistus jakoi srk:n kahtia. Toinen puoli äänesti jaloillaan. Mukaan lukien aiemmin mainitsemani Jorma.

Hupaisaa että seurakunta siellä kutsuu itseään Toivon satamaksi. Katsokaa itse heidän nettisivujaan.

Hupaisaa on sekin että eilen alkoi Kuopiossa massiivinen adventistien kokoussarja, josta on kuulemma oikein jaettu mainos joka kotiin - ja tästä käännytyssarjasta eivät srk:n nettisivut sano halaistua sanaa. Olisikohan valot taas perinteitä kunnioittaen sammutettu?

"Kai minäkin voisin täällä julistaa että 'Jeesus rakastaa sinua'. Mutta se olisi sellaista lällyn lällyä. Kyllä kunnon Tuomion sanoma on parasta evankeliumia"

Tästä näette että kuihtuvassa kirkossa ei ole juurikaan sisäistä valvontaa. Alkulauluksi sopisi hyvin "pienet sammakot". Sen verran rehevänä saavat kaikki kukat kukkia.

Timo on Suomen surullisen kuuluisin adventistiänkyrä!

• EiTartteIhmetellä

Ystäväni Kai on oikeassa kirjoittaessaan ideaalista; siitä miten asioiden tulisi olla. Adventti"sanoma" on kuitenkin päässyt Suomessa(kin) paikallisesti väkevöitymään. Samat pastorit juurtuvat vuosikymmeniksi yhdelle paikkakunnalle. Geenipooli kapenee kun sukulaisia naidaan ristiin rastiin ja muutamien paikallisesti vahvojen perheiden "klaanit" uskovat ja katsovat olevansa Graalin maljan viimeisiä vartijoita.

Tämä on arkipäivää monissa muissakin yhteisöissä.

Kun Kai kirjoittaa tänne, tuntuu kuin joku avaisi ikkunan ja huoneeseen tulee raitista ilmaa.

Tämä sukupolvesta toiseen serkun, serkunserkun ja serkunserkunserkun ristiinnaiminen on tuottanut Suomen pieneen adventistipopulaatioon geenikumulaation vailla vertaa. Hedelmät nähtävillä.

• mikäteitäoikeinvaivaa

Mikä ihme teitä oikein vaivaa??? Joka asiassa pitää nälviä Timoa, joka ei ole osapuoli tässä asiassa. Ei hän ole Mikkelin pastori. Hän on tätä nykyä päätoimittaja.

• ystäviä_on
        Olen.huomannut kirjoitti:

Näyttää selvästikin siltä, että vähänkin sivistystä omaavat, ovat jättäneet sen "lastentarhan" ja alkaneet elää elämäänsä. Adventtikirkon sisällä ollessa joutuu usein elämään sen pastorin sanelemaa ja viitoittamaa elämää, ellei sitten ajatus kaksoiselämästä kiehdo, joka ilmeisen monia adventtikirkon jäsenreksiteriin merkittyjä kiehtoo ja on kiehtonut?

Joskus joku on pastalla todennut, että adventistina ollessa ystäväpiiri on suhteellisen suppea. Se ystäväpiirin suppeus usein ilmeisesti johtuu siitä, että niiden ns. maailmanihmisten kanssa eläminen on hyvin vaikeaa. Vielä kun pitäisi tunnustaa, että kuuluu johonkin hämärään made in USA -lahkoon. Hyvin paljon on nimittäin adventisteja, jotka eivät ole tulleet kaapista ulos, enkä nyt tarkoita tässä sukupuolista käyttäytymistä, vaan sitä, että varsinkin nuorempi polvi adventisteja on hyvin varoivainen siinä, ettei tule ulkopuolella lahkonsa paljastuneeksi jonkun hämärän lahkon jäseneksi.

Taitaa olla oma asennekysymys. Minulla on ystäviä paitsi muista kirkkokunnista, myös ei-uskovia ystäviä. Ei ole ongelmaa olla heidän kanssaan tekemisissä. En ole ennen kenenkään kuullut väittävän noin kuin sinä väitit ystävien vähyydestä.

• Cycl0ne

Noh, eipä se ateistina adventistien tilaisuuksissa ramppaaminen mitään erityistä herkkua minullekaan ollut. Kaikkein ironisinta on ehkä se, että minä pääsin sapatin lepoon vasta kun ei tarvinnut enää lauantaisin rampata herran sanaa kuulemaan. Asuttiin nimittäin siihen aikaan maalla ja matkaa kirkkoon oli sellainen 60 kilometriä. Tilaisuudet alkoivat muistaakseni klo 10:00 tai niillä nurkilla. Meikäläisellä sitten aivan helkutinmoinen univelka päällä kun usein oli koko viikko painettu miltei ympäripyöreitä päiviä. Vaikka en sitä koskaan sanonut, niin ei aina ihan hirveästi napannut sinne kirkkoon lähteä varsinkin kuin ei pätkän vertaa siihen touhuun oskonut. Noh, enää ei tarvitse ja siitä herraa kiittäisin jos mokomaan uskoisin. :)

Olisin sinulle suositellut sellaista vaihtoehtoa, ihan hyvää sellaista, että olisit nukkunut sapattina-aamuna pitkään, ja joskus iltapäivällä pitänyt perheen kesken oman jumiksen, toisien sanoen laulu, rukous ja raamatunluku. Tämä on ollut ihan normikäytäntöä niille jotka asuvat kaukana. Voisi vaikka kerran kuussa tulla yhteiseen jumikseen, sillä eihän siinä mitään siunausta ole jos ajaa väsyneenä kirkkoon, nuokkuu siellä hetken ja ajaa takaisin nukkumaan. Näin olen suositellut monille.

• Cycl0ne
        Olen.huomannut kirjoitti:

Ehkä joskus 80-luvulla jotkut ottivat pastorin sanan todesta, mutta eihän tänään kukaan pastoreita kuuntele samalla tavalla. Uskon että adventistinen elämäntyyli on ihan hyvä, paitsi kuten totesit, se tuuppaa olemaan rajoittunut ulkopuolisten kanssakäymisessä. Tässä on siis oppimisen varaa ja siinä tarvitaan hyviä ajatuksia ja rohkaisua ulkopuolisilta.

• näinsevaanmenee
        Cycl0ne kirjoitti:

Olisin sinulle suositellut sellaista vaihtoehtoa, ihan hyvää sellaista, että olisit nukkunut sapattina-aamuna pitkään, ja joskus iltapäivällä pitänyt perheen kesken oman jumiksen, toisien sanoen laulu, rukous ja raamatunluku. Tämä on ollut ihan normikäytäntöä niille jotka asuvat kaukana. Voisi vaikka kerran kuussa tulla yhteiseen jumikseen, sillä eihän siinä mitään siunausta ole jos ajaa väsyneenä kirkkoon, nuokkuu siellä hetken ja ajaa takaisin nukkumaan. Näin olen suositellut monille.

En tiennytkään, että tuollainenkin on sallittua. Eiköhän tässä kuitenkin ollut paljolti kyse myös siitä, että emäntä halusi tavata tuttuja siellä kirkossa. Jos muistini ei ihan petä, niin niitä seurakunnan tiloja oli Tampereella kaksi. Toisessa ilmeisesti kokoontuivat vanhukset ja toinen oli tarkoitettu nuorisolle. En kyllä muista, että väki ihan niin olisi jakautunut ja molemmissa oli monen ikäistä porukkaa.

• mitä-yrität-todistaa
        Olen.vapaa.Hänessä kirjoitti:

En pidä mitään päivää toista parempana, vaan kaikki viikon päivät ovat yhtä arvokkaita ja hyviä ja voin levätä minä päivänä haluan. Se on vapautta se.

Viikon päivien arvokkuus? Tietysti kaikki päivät on hyviä, ei kai se ole päivän vika, jos ihmisellä on paha mieli tai muuten puottaa räntää taivaan täydeltä. Maantaita monet sanoo pahaksi päiväksi, en tiedä miksi? Voisko olla töihin lähtö syy?

Pyhäpäivä/siunattu päivä/lepopäivä, Herran sapatti on viikon seitsemäspäivä/lauantai.

• Exap
        Olen.vapaa.Hänessä kirjoitti:

"En pidä mitään päivää toista parempana,"

Eikä se viikon toinen päivä ole maanantai ? Onko se maanantai sitten paras päivä sinulle ? Ihan hyvä niin.

No, leikki leikkinä. Oleellista lienee se, ettei meille kristityille ole asetettu pakollisia päivä, uusiakuita eikä muitakaan juhlia, vaan saamme levätä Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa.

Jos joku haluaa syödä vain kasviksia, tehköön niin. Jos joku haluaa pitää jotakin päivää parempana, tehköön niin. Jokainen toimikoon oman uskonsa ja käsityksensä mukaan, ja KUNNIOITTAKOON myös sitä toista joka tekee aivan samoin - toista ihmistä joka kunnioittaa Jumalaa oman uskonsa mukaisesti ja Jeesusta omana Kuninkaanaan, Herranaan ja Vapahtajanaan.

Ja jokainen seisoo oman Herransa edessä, eräänä päivänä. Siis seisoo tai kaatuu... ja se ei ole meidän asiamme tuomita, eikö ?

Onko se nyt oikeasti niin vaikeaa ymmärtää ????????????????????????

• kysynpävaan

Samaa mieltä!

• v.aari kirjoitti:

Mielestäni suhtautumisesi entiseen kirkkoosi on kuitenkin aika hyvä, vaikkakin oman nykyisen epäuskosi siivittämä - minäkin erosin luterilaisesta kirkosta - tosin päinvastaisesta syystä (uskon nimittäin Jumalaan - mutta en luterilaiseen oppiin koska se ei ole edes looginen), mutta ei minulla ole mitään hampaankolossa entistä kirkkoani kohtaan - ok jos sen opista tulee puhe niin silloin sanon mitä ajattelen siitä.
        Luterilaiset papit ovat vain mielestäni väärässä ja siksi en halunnut jäädä siihen kirkkoon .. ja sen pituinen se .. kirkkoon kuuluminen.

Se minua ihmetyttää, on että niin monet adventistit jotka ovat eronneet ovat niin "uskomattoman käärmeissään" entistä kirkkoaan kohtaan. Mistähän se johtuu - tai onko niin, että muutamia on vain sattunut kerääntymään tälle palstalle ja joista ainakin pari kolme on kovastikin (jopa asiattomasti) entistä kirkkoaan ja sen mukana jopa kaikkia uskovia vastaan. Tähän olisi mukava saada ASIALLINEN vastaus ..

alex

• Kanta.on.selkeä

-"Se minua ihmetyttää, on että niin monet adventistit jotka ovat eronneet ovat niin "uskomattoman käärmeissään" entistä kirkkoaan kohtaan."-

Se on aivan normaali reaktio, kun tulee näkemään, että sinua on lahkosi toimesta kusetettu ja käytetty vain hyväksi. Kyllä sinäkin alex.kasi olisit käärmeissäsi, jos sinua jonkun lahkon pastori "nussii perseeseen" koko ajan viikosta toiseen, eikä vielä sinulle edes siitä makseta, vaan pastori saa siitä palkan? Hyväksikäyttö on pahinta, mitä voi olla olemassa, olkoon se sitten fyysistä tai henkistä.

• näinsevaanmenee
        alex.kasi kirjoitti:

Mielestäni suhtautumisesi entiseen kirkkoosi on kuitenkin aika hyvä, vaikkakin oman nykyisen epäuskosi siivittämä - minäkin erosin luterilaisesta kirkosta - tosin päinvastaisesta syystä (uskon nimittäin Jumalaan - mutta en luterilaiseen oppiin koska se ei ole edes looginen), mutta ei minulla ole mitään hampaankolossa entistä kirkkoani kohtaan - ok jos sen opista tulee puhe niin silloin sanon mitä ajattelen siitä.
        Luterilaiset papit ovat vain mielestäni väärässä ja siksi en halunnut jäädä siihen kirkkoon .. ja sen pituinen se .. kirkkoon kuuluminen.

Se minua ihmetyttää, on että niin monet adventistit jotka ovat eronneet ovat niin "uskomattoman käärmeissään" entistä kirkkoaan kohtaan. Mistähän se johtuu - tai onko niin, että muutamia on vain sattunut kerääntymään tälle palstalle ja joista ainakin pari kolme on kovastikin (jopa asiattomasti) entistä kirkkoaan ja sen mukana jopa kaikkia uskovia vastaan. Tähän olisi mukava saada ASIALLINEN vastaus ..

alex

Minun on vaikea samaistua sellaisen ihmisen asemaan jota on pahimmillaan lapsuudesta asti kusetettu vaikkapa adventistikirkon opeilla kun on epäonnekseen syntynyt adventistiperheeseen ja joka sitten aikuisesena huomaa tulleensa silmään pissityksi.

Vaan en kyllä ihmettele jos siitä jotain kaunoja jää hampaankoloon. Siinähän on pahimillaan joutunut uhraamaan lapsuutensa, nuoruutensa ja osan aikuisikäänsä uskonnon alttarille.

Juuri tästä syystä ainakin lapset pitäisi suojata uskonnolta ja laittaa sille 18 vuoden ikäraja.

• niimpä.-

Minun on vaikea samaistua sellaisen ihmisen asemaan jota on pahimmillaan lapsuudesta asti kusetettu vaikkapa adventistikirkon opeilla kun on epäonnekseen syntynyt adventistiperheeseen ja joka sitten aikuisesena huomaa tulleensa silmään pissityksi.

Vaan en kyllä ihmettele jos siitä jotain kaunoja jää hampaankoloon. Siinähän on pahimillaan joutunut uhraamaan lapsuutensa, nuoruutensa ja osan aikuisikäänsä uskonnon alttarille.

Juuri tästä syystä ainakin lapset pitäisi suojata uskonnolta ja laittaa sille 18 vuoden ikäraja.

No, no, eiköhän sinunkin päähän ole vettä jo siroteltu ja liittetty kirkkoon vauvana.

• vakijäsen
        Kanta.on.selkeä kirjoitti:

-"Se minua ihmetyttää, on että niin monet adventistit jotka ovat eronneet ovat niin "uskomattoman käärmeissään" entistä kirkkoaan kohtaan."-

Se on aivan normaali reaktio, kun tulee näkemään, että sinua on lahkosi toimesta kusetettu ja käytetty vain hyväksi. Kyllä sinäkin alex.kasi olisit käärmeissäsi, jos sinua jonkun lahkon pastori "nussii perseeseen" koko ajan viikosta toiseen, eikä vielä sinulle edes siitä makseta, vaan pastori saa siitä palkan? Hyväksikäyttö on pahinta, mitä voi olla olemassa, olkoon se sitten fyysistä tai henkistä.

Suurin osa eroajista ei ole kärmeissään kirkkoa kohtaan lähtiessään vaan suurin osa eroajista lähtee kirkosta koska joku jäsenistä on loukannut heitä. Tätä on tutkittukin.

• Tässä.se.syy
        vakijäsen kirjoitti:

Suurin osa eroajista ei ole kärmeissään kirkkoa kohtaan lähtiessään vaan suurin osa eroajista lähtee kirkosta koska joku jäsenistä on loukannut heitä. Tätä on tutkittukin.

Suurin osa eroajista lähtee, kun heidän silmänsä avautuvat näkemään adventismin raamatunvastaiset opit!

• vakijäsen
        Tässä.se.syy kirjoitti:

Suurin osa eroajista lähtee, kun heidän silmänsä avautuvat näkemään adventismin raamatunvastaiset opit!

Ei nyt vaan pidä paikkaansa. Tätä asiaa on tutkittu paljon. Miksi levittelet valheita?

• Tässä.se.syy
        vakijäsen kirjoitti:

Ei nyt vaan pidä paikkaansa. Tätä asiaa on tutkittu paljon. Miksi levittelet valheita?

Tunnen monta ex-adventistia, ja he ovat kaikki nimenomaan ilmoittaneet syyksi tuon mainitsemani. Heillä on sellainen ex-adventistien yhteydenpitoryhmäkin, jossa on konseksuksena tämä.

• näinsevaanmenee
        niimpä.- kirjoitti:

No, no, eiköhän sinunkin päähän ole vettä jo siroteltu ja liittetty kirkkoon vauvana.

On toki, mutta siitä ei mitään pysyviä traumoja jäänyt. Uskonnon tuputtaminen koulussakin oli onneksi hyvin vähäistä. Tietysti ihan yhtä väärin se on luterilaisen kirkonkin harjoittama uskonnolla kusettaminen ja tuon 18 vuoden ikärajan pitäisi koskea ihan kaikenlaisia uskonnollisia kultteja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ne katseet, ei niitä

Voi unohtaa. Se, miten molemmat katsoi
      Ikävä
      63
      994
    2. Miten jotkut kehtaa aikuisiällä kiusata

Ihmisiä? Eikö se ole aika noloa?
      Ikävä
      140
      819
    3. Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla

Rydmanin lista lääkkeistä joista poistetaan Kela-korvaus julkisen potilailla (yksityisen asiakkaille Kela-korvaus jätetä
      Maailman menoa
      420
      687
    4. 57
      591
    5. Onko kaivattusi seksipommi?

Minun kaivattuni on😅😍
      Ikävä
      34
      580
    6. Salassapito ja kunnan hommat

Hyryllä alkanut olla ihmeellinen tapa että minä kuulen kunnan tapahtumista kylältä yhden henkilön toimesta. Tiedotusta h
      Hyrynsalmi
      13
      539
    7. Mies miksi me ei voida aloittaa salaista suhdetta

Pakkoko siitä olisi kenellekään kertoa? Voitaisiin nähdä salaa jossain eri paikkakunnalla.
      Ikävä
      70
      539
    8. Milloin mies aloitetaan

Joku kiihkeä romanssi tai vakavampi suhde..? En jaksa enää olla yksin. Sä taidat haluta olla yksin.
      Ikävä
      32
      498
    9. En enää mies ikävöi sinua niin paljon

Jos nyt vain pysyttelisit pois näköpiiristäni vielä kesän yli näiden useiden kuukausien jatkeeksi, niin luulen että kaik
      Ikävä
      51
      483
    10. Hyvää yötä kivalle miehelle!

Samasta kylästä! 😊
      Ikävä
      90
      452
    Aihe