Ylikonstaapeli avautuu karmeista tilanteista Suomen teillä: Hanurietäisyyksiä, kiintiöohittajia, sata lasissa jalkakäytävälle...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005066440.html
Ylikonstaapeli Palmumäen mukaan nykyisessä hektisessä liikennevirrassa ei pärjätä enää pelkällä suo kuokka ja Jussi-meiningillä, vaan paremminkin sillä, että hyvä tavat ja perusarvot huomioidaan liikenteessä.
– Valtaosa suomalaisista on parantanut ajotapojaan viime vuosina, joten siitä iso kiitos. Aina löytyy kuitenkin niitä, jotka eivät tahdo mieltää liikennepelin henkeä, Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen liikennesektorilla työskentelevä ylikonstaapeli Olavi Palmumäki aloittaa laitoksen Facebook-sivuilla.
Palmumäen mukaan suomalaisessa liikenteessä näkyy ”periksi ei anneta” -mentaliteetti – valitettavan usein minäminä-asenteella maustettun
Moottoritiellä sata mittarissa ja naapurin auto puskee hanurietäisyydellä. Painanko kaasua, vai mitä? Onneksi kaveri ymmärtää laittaa vilkun päälle ja kiiruhtaa ohi kuin tikkatuulispää. Radiossa soi Juha Tapion Ohikiitävää, Palmumäki kuvailee ja jatkaa:
– Kiireiset ensin, ajattelen - hyvällä musiikilla on ihmeellinen vaikutus.
Menee kuitenkin vain hetki ja tunnelma tiivistyy. Hetki sitten lentoon lähtenyt hanuristi on rauhoittunut ja kaasujalka tasaantunut siinä määrin, että nyt kökitään tientukkeena juuri ohitetun edessä ja takana ajava autoilija laitetaan tulikokeeseen. Ohittaisko vai eikö ohittais – kas siinä pulma?
Toinen suomalainen liikennepeluri on Palmumäen mukaan kiintiöohittaja, joka tulee hitaasti mutta varmasti ohitettavan viereen ja naama peruslukemilla suorittaa päivän ensimmäistä turhaa ohitustaan. Kiintiöohittaja jää köröttelemään ohituskaistalle maanomistajan oikeudella, ajaen ehkä kilometrin lujempaa kuin ohitettava.
Ylikonstaapeli avautuu karmeista tilanteista teilä
5
153
Vastaukset
Kiintiöohittaja = vakionopeudensäätimen käyttäjä. Pikemminkin pitäisi puhua kiintiöohitettavasta, jolla nopeus alkaa aina nousta, kun joku pääsee rinnalle...
Kyllä minäkin moottoritiellä olen joskus ajellut kilometritolkulla tällaisen ohitettavan rinnalla, kun ei takaa tule ketään. Useimmiten tämä loppuu joko siihen, että eteen tulee lisää autoja, jolloin ohitettava arpoo aika tarkkaan puoliksi, polkaiseeko jarrua vai kaasua ja siirtyy vasemmalle. Polkaisi kumpaa vaan, niin aika varmasti vasemmalle päästyään, on nopeus nopeasti paljon vähemmän kuin mitä se oli kun rinnakkain vielä ajeltiin...- rajoitus.voimassa
Ohitustilanteissakaan ei saa vauhti nousta yli rajoituksen. Ohitus kestää jos ohitettava nostaa omaa nopeuttaa, kuten yllättävän usein tapahtuu.
rajoitus.voimassa kirjoitti:
Ohitustilanteissakaan ei saa vauhti nousta yli rajoituksen. Ohitus kestää jos ohitettava nostaa omaa nopeuttaa, kuten yllättävän usein tapahtuu.
Kyllähän nopeus saa nousta yli suurimman sallitun. Poliisi on määritellyt nopeuden jota saa ajaa ilman seuraamuksia. Toista oli "ennen vanhaan". Luin taannoin erään linja-autoyhtiön historiikista erään kuljettajan saaneen neljänkympin rajoitusalueella Kokemäellä ylinopeussakon nopeudesta 42,6 km/h, 60-luvulla, sen aikaisilla laitteilla mitattuna.
- väärässä.olet
ich-bin kirjoitti:
Kyllähän nopeus saa nousta yli suurimman sallitun. Poliisi on määritellyt nopeuden jota saa ajaa ilman seuraamuksia. Toista oli "ennen vanhaan". Luin taannoin erään linja-autoyhtiön historiikista erään kuljettajan saaneen neljänkympin rajoitusalueella Kokemäellä ylinopeussakon nopeudesta 42,6 km/h, 60-luvulla, sen aikaisilla laitteilla mitattuna.
Se on vain poliisin hyvyyttä ja tapa toimia. Ei se kuitenkaan ole sallittua ylittää rajoitusnopeus.
- uusipoloilija
"Sellainenkin tilanne, jossa ohitettavan kaasujalka herää ohitettaessa henkiin, on Palmumäelle kovin tuttu.
– Kiihdyttämällä kiusanteko, kilpailusirkus, on valmis. Siinä eivät kimittelyt auta. Kiusanteko pois – olemmehan suomalaisia. Toivotaan, että tällaisiin tilanteisiin ei tarvitse mennä ja ettei poliisin tarvitse tulla selvitysmiehen rooliin."
Tästä osasta jäi sellainen kuva, että ylikonstaapeli ei ole mitenkään _puuttunut_ tähän mielettömyyteen, vaikka on sitä havainnut. Ohituksen onnistumista pitäisi ohitettavan edistää, ei koskaan estää. Ohituksen haittaaminen on paljon vakavampi asia kuin turvavälin noudattamattomuus etenkin silloin, kun ohitukseen käytetään vastaantulijoiden kaistaa.
"3 § Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet
Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä." http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832