Miksi "venäläinen" ?

Orwell-1984

Sanotaan "ruotsalainen", "australialainen"," englantilainen" jne. mutta sitten erikseen ovat venäläiset. Miksi he eivät ole venäjäläisiä?

8

1448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimitys on hyvin vanha. Siksi se kului käytössä ennen kuin sitä ruvettiin yleisesti kirjoittamaan 1800-luvulla.
      Sanojen ja sanontojen (ja paikannimien) kuluminen ja muuttuminenkin oli yleistä ennen kuin kirjoitettu kieli alkoi vakiinnuttaa muotoja, jopa sanakirjoihin.
      Asian ymmärtää, kun hokee "venäjäläinen", eli ei tahdo onnistua. Lyhyempi muoto sitten vakiintui puhekieleen (eli murteisiin).
      Onhan myös "ruotsalainen" vanha nimitys, mutta sitä on helpompi lausua kokonaisena. Olisi toki siitä voinut tulla muoto "ruoslainen", ehkä jossakin tulikin.

    • Venäläinen on alunpitäen kai tarkoittanut vienalaista eli Vienan karjalaista.

    • voihan-venä

      Suomalaisille etninen ryhmä venäläiset on vanhempi käsite kuin Venäjä, Venäjän valtio.
      Venäjän edeltäjä Novgorodin monikansallinen valtio oli slaavien eli venäläisten johtama. Venäläisiä he ovat olleet meille aina olipa valtion nimi Novgorod, Venäjä tai Neuvostoliitto.

    • sanakirjasta

      Kaisa Häkkinen, Nykysuomen sanakirja:

      Venäjä, venäjä

      Sekä venäjän kieleen että Venäjän maahan viittaavalla venäjä-sanalla on vastineet useimmissa iämerensuomalaisissa kielissä. Näitä ovat esim. karjalan veneäh, vepsän veńa, vatjan venäi- ja viron vene. Nimitys on vanha germaaninen laina. Germaanin *weneᵭ- on alkujaan viitannut slaaveihin yleisesti, mutta myöhemmin se on germaanisissa kielissä täsmentynyt tarkoittamaan Itämeren etelärannikolla asuneita, länsislaaveihin kuuluvia vendejä, saksaksi Wenden tai Winden (-> vinttikoira), joiden jälkeläiset tunnetaan nykyisin sorbeina. Itämerensuomalaisissa kielissä sana on alkanut viitata paremmin tunnettuihin itäslaavilaisiin naapureihin. Suomen kirjakielessä venäläinen on esiintynyt Agricolasta alkaen, tosin ensin asussa venhäläinen. Venäjän maa on mainittu asussa Venähen maa asiakirjassa 1593. Venäjän maa esiintyy Eerik Sorolaisen postillassa 1621.

      • Orwell-1984

        Kysymykseni ei koskenut "Venäjä"-nimen alkuperää vaan sitä, miksi sanotaan "venäläinen" eikä "venäjäläinen". Annoin esimerkkejä: Ruotsi,ruotsalainen,...


      • voihan-venä
        Orwell-1984 kirjoitti:

        Kysymykseni ei koskenut "Venäjä"-nimen alkuperää vaan sitä, miksi sanotaan "venäläinen" eikä "venäjäläinen". Annoin esimerkkejä: Ruotsi,ruotsalainen,...

        Tuossa jo ylempänä totesin että venäläiset tunnettiin suomalaisten keskuudessa etnisenä ryhmänä venäläisinä ennen Venäjän valtakunnan syntyä eli Novgorodin kauppavallan aikana.

        Oikeastaan täytyisi kysyä miksi Novgorodin seuraajavaltion Venäjän valtio nimen sijalla ei käytetty alkujaan Venään valtio nimeä. Ilmeisesti Venäjä toimi paremmin kuin Venää ja venäläiset puolestaan paremmin kuin venäjäläiset.
        Toki ymmärrän senkin että loogisesti ajateltuna venäläiset on etninen ryhmä ja venäjäläiset ovat Venäjän valtion alamaisia etnisyydestä riippumatta.


      • sanakirjasta
        Orwell-1984 kirjoitti:

        Kysymykseni ei koskenut "Venäjä"-nimen alkuperää vaan sitä, miksi sanotaan "venäläinen" eikä "venäjäläinen". Annoin esimerkkejä: Ruotsi,ruotsalainen,...

        Siteerasin tutkittua tietoa, koska palstalle oli jo pujahtanut väärää. Voit olla huoleti. Tämä ei ollut vastaus sinun kysymykseesi.


    • assimilaatiota

      -ruotsalainen muuttuu helposti ruoshalainen ja siitä ryssäläinen , että lähellä on sukujuuret - muuten enne oli nr 18 aderton ,mutta nyt kirjotetaan arton. - assimilaatiota eli evoluutiota jota kredulit ei tunnusta .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      771
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe