Sanotaan "ruotsalainen", "australialainen"," englantilainen" jne. mutta sitten erikseen ovat venäläiset. Miksi he eivät ole venäjäläisiä?
Miksi "venäläinen" ?
8
1448
Vastaukset
Nimitys on hyvin vanha. Siksi se kului käytössä ennen kuin sitä ruvettiin yleisesti kirjoittamaan 1800-luvulla.
Sanojen ja sanontojen (ja paikannimien) kuluminen ja muuttuminenkin oli yleistä ennen kuin kirjoitettu kieli alkoi vakiinnuttaa muotoja, jopa sanakirjoihin.
Asian ymmärtää, kun hokee "venäjäläinen", eli ei tahdo onnistua. Lyhyempi muoto sitten vakiintui puhekieleen (eli murteisiin).
Onhan myös "ruotsalainen" vanha nimitys, mutta sitä on helpompi lausua kokonaisena. Olisi toki siitä voinut tulla muoto "ruoslainen", ehkä jossakin tulikin.Venäläinen on alunpitäen kai tarkoittanut vienalaista eli Vienan karjalaista.
- voihan-venä
Suomalaisille etninen ryhmä venäläiset on vanhempi käsite kuin Venäjä, Venäjän valtio.
Venäjän edeltäjä Novgorodin monikansallinen valtio oli slaavien eli venäläisten johtama. Venäläisiä he ovat olleet meille aina olipa valtion nimi Novgorod, Venäjä tai Neuvostoliitto. - sanakirjasta
Kaisa Häkkinen, Nykysuomen sanakirja:
Venäjä, venäjä
Sekä venäjän kieleen että Venäjän maahan viittaavalla venäjä-sanalla on vastineet useimmissa iämerensuomalaisissa kielissä. Näitä ovat esim. karjalan veneäh, vepsän veńa, vatjan venäi- ja viron vene. Nimitys on vanha germaaninen laina. Germaanin *weneᵭ- on alkujaan viitannut slaaveihin yleisesti, mutta myöhemmin se on germaanisissa kielissä täsmentynyt tarkoittamaan Itämeren etelärannikolla asuneita, länsislaaveihin kuuluvia vendejä, saksaksi Wenden tai Winden (-> vinttikoira), joiden jälkeläiset tunnetaan nykyisin sorbeina. Itämerensuomalaisissa kielissä sana on alkanut viitata paremmin tunnettuihin itäslaavilaisiin naapureihin. Suomen kirjakielessä venäläinen on esiintynyt Agricolasta alkaen, tosin ensin asussa venhäläinen. Venäjän maa on mainittu asussa Venähen maa asiakirjassa 1593. Venäjän maa esiintyy Eerik Sorolaisen postillassa 1621.- Orwell-1984
Kysymykseni ei koskenut "Venäjä"-nimen alkuperää vaan sitä, miksi sanotaan "venäläinen" eikä "venäjäläinen". Annoin esimerkkejä: Ruotsi,ruotsalainen,...
- voihan-venä
Orwell-1984 kirjoitti:
Kysymykseni ei koskenut "Venäjä"-nimen alkuperää vaan sitä, miksi sanotaan "venäläinen" eikä "venäjäläinen". Annoin esimerkkejä: Ruotsi,ruotsalainen,...
Tuossa jo ylempänä totesin että venäläiset tunnettiin suomalaisten keskuudessa etnisenä ryhmänä venäläisinä ennen Venäjän valtakunnan syntyä eli Novgorodin kauppavallan aikana.
Oikeastaan täytyisi kysyä miksi Novgorodin seuraajavaltion Venäjän valtio nimen sijalla ei käytetty alkujaan Venään valtio nimeä. Ilmeisesti Venäjä toimi paremmin kuin Venää ja venäläiset puolestaan paremmin kuin venäjäläiset.
Toki ymmärrän senkin että loogisesti ajateltuna venäläiset on etninen ryhmä ja venäjäläiset ovat Venäjän valtion alamaisia etnisyydestä riippumatta. - sanakirjasta
Orwell-1984 kirjoitti:
Kysymykseni ei koskenut "Venäjä"-nimen alkuperää vaan sitä, miksi sanotaan "venäläinen" eikä "venäjäläinen". Annoin esimerkkejä: Ruotsi,ruotsalainen,...
Siteerasin tutkittua tietoa, koska palstalle oli jo pujahtanut väärää. Voit olla huoleti. Tämä ei ollut vastaus sinun kysymykseesi.
- assimilaatiota
-ruotsalainen muuttuu helposti ruoshalainen ja siitä ryssäläinen , että lähellä on sukujuuret - muuten enne oli nr 18 aderton ,mutta nyt kirjotetaan arton. - assimilaatiota eli evoluutiota jota kredulit ei tunnusta .
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091185
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171014- 125906
- 94771
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504