Työllistymissuunnitelma teko, sosiaalitantta?

kaikki_on_ok

Tuli kutsu Te-toimistoon tekemään Työllistymissunnitelma. Virkailija nimeltä xxxx. Haen aktiivisesti koko ajan töitä.

En ole sosiaalitoimiston asiakas, en saa toimeentulotukea Kelalta ja en saa täydentävää toimeentulotukea kunnalta.

Elämänhallinnassa ei ole mitään ongelmia, en ole syrjäytynyt ja olen päihteetön. Ainoa ongelma on todellakin se että olen työtön ja en haluaisi olla työtön.

Voiko tuolla tapaamisessa olla paikalla sosiaalitantta? Kirjeessa ei ollut mainintaa tästä. Mikäli siellä on sosiaalitantta niin voiko tapahtumasta lähteä ilman karenssin pelkoa, mitään lupaa sosiaalitantalle en todellakaan ole antamassa ja minun asiani ei tälle tantalle kuulu mitenkään.

37

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksfdjk123

      Minulla ei liioin ole arjen hallinassa vaikeuksia, en saa asumis-enkä toimeentulotukea, pelkästään työttömyyslorvausta, olen päihteetön jne. Aktivointi/työllistämissuunnitelmia tehdessä sosiaalityöntekijä on AINA mukana, silloinkin kun ei mitään muita ongelmia ole kuin työttömyys - kuten sinun tai minun tapauksessa. Kyllä minustakin tuntui oudolta kun sosiaalityöntekijä tuli mukaan palaveriin, mutta tämä on nykyisin käytäntö. Eli ei sinun tarvitse tuosta pahastua, et ole "sosiaalitapaus".

      • Anonyymi

        niin jos työvoimavirkailija tienaa 4000 eur/kk, ja työtön sen 520 eur/kk

        niin kumpi on "sosiaalitapaus"?


    • kaikki_on_ok

      Voiko suoraan sanoa tälle sosiaalitantalle että poistuu paikalta. Tai voinko itse lähteä työllistymissuunnitelman teosta, sanoen: Minä vaadin että työllisyyssuunnitelma tehdään ilman sosiaalialan henkilöä tai vaadin että työllisyyssuunnitelma muutetaan ilman sosiaali ihmisen läsnäoloa?

      En siis kieltäydy kyseisen laatimisesta, joten karenssia ei voi tulla.

    • kaikki_on_ok

      Mielestäni asiani eivät todellakaan kuulu sosiaalitantalla mitenkään, varsinkin kun en toimeentuloa saa mistään, elämänhallinta on kunnossa ja en ole syrjäytynyt.

      En kaipaa sosiaalitantan holhoamista tai sekaantumista elämääni.

      Työkunto on 100% niin henkisesti kuin fyysisestikin. Työkkärissä en kuulu TYP tai Mopa palveluiden piiriin.

      • ksadajj123

        En minäkään kuulu TYP tai Mopa palveluiden piiriin. En ole ollut kuntouttavassa työtoiminnassa eikä muitakaan työvoimapoliittisia toimenpiteitään minuun ole kohdistettu, joten totta kai minäkin koin itseni suurinpiirtein holhouksenalaiseksi joutuneeksi kun sossutäti tuli mukaan kuvioihin. Kysyin sitä ihan suoraan ja minulle sanottiin, että tapauksessani yritetään kartoittaa täysmittaisesti tilannettani, koska olen ollut niin pitkään työttömänä. Loppujen lopuksi sossutäti oli erittäin mukava ja asiallinen tyyppi niin en viistinyt sanoa, että hän voisi poistua, vaikka minäkin ajattelin niin, että en aio hänen aikanaan ryhtyä ruotimaan elämääni ja työllistymisasioitani.

        Ymmärrän kyllä täysin että asia harmittaa sinua, kyllähän siinä tulee mieleen, että sosiaalitapauksen leima yritetään iskostaa työttömään ihmiseen, mutta tosiaankin se on nykyisin käytäntö, eli älä ota sitä henkilökohtaisesti, koska KAIKKI muutkin joutuvat vastaavaan tilanteeseen.


      • SuomenKansaOy
        ksadajj123 kirjoitti:

        En minäkään kuulu TYP tai Mopa palveluiden piiriin. En ole ollut kuntouttavassa työtoiminnassa eikä muitakaan työvoimapoliittisia toimenpiteitään minuun ole kohdistettu, joten totta kai minäkin koin itseni suurinpiirtein holhouksenalaiseksi joutuneeksi kun sossutäti tuli mukaan kuvioihin. Kysyin sitä ihan suoraan ja minulle sanottiin, että tapauksessani yritetään kartoittaa täysmittaisesti tilannettani, koska olen ollut niin pitkään työttömänä. Loppujen lopuksi sossutäti oli erittäin mukava ja asiallinen tyyppi niin en viistinyt sanoa, että hän voisi poistua, vaikka minäkin ajattelin niin, että en aio hänen aikanaan ryhtyä ruotimaan elämääni ja työllistymisasioitani.

        Ymmärrän kyllä täysin että asia harmittaa sinua, kyllähän siinä tulee mieleen, että sosiaalitapauksen leima yritetään iskostaa työttömään ihmiseen, mutta tosiaankin se on nykyisin käytäntö, eli älä ota sitä henkilökohtaisesti, koska KAIKKI muutkin joutuvat vastaavaan tilanteeseen.

        Jos jotain kyykytystä tehdään suurelle määrälle ihmisiä, tekeekö se siitä hyväksyttävämmän kuin jos se kohdistettaisiin vain muutamiin? Minusta se päinvastoin tekee ongelmasta entistä suuremman ja entistä tärkeämmän epäkohdan korjata. Kyseessä on kansalaisten alistaminen, kansanosa osalta, eikä nuo orjuuttajien kätyritkään siltä välty, kunhan ovat oman tehtävänsä tehneet. Eli samassa veneessä ollaan. Jonkun pitäisi lakata soutamasta sitä vesiputousta kohti ja pitäisi yhdessä alkaa etsiä turvallista rantaa, ennen kuin on liian myöhäistä.


      • 167-176
        ksadajj123 kirjoitti:

        En minäkään kuulu TYP tai Mopa palveluiden piiriin. En ole ollut kuntouttavassa työtoiminnassa eikä muitakaan työvoimapoliittisia toimenpiteitään minuun ole kohdistettu, joten totta kai minäkin koin itseni suurinpiirtein holhouksenalaiseksi joutuneeksi kun sossutäti tuli mukaan kuvioihin. Kysyin sitä ihan suoraan ja minulle sanottiin, että tapauksessani yritetään kartoittaa täysmittaisesti tilannettani, koska olen ollut niin pitkään työttömänä. Loppujen lopuksi sossutäti oli erittäin mukava ja asiallinen tyyppi niin en viistinyt sanoa, että hän voisi poistua, vaikka minäkin ajattelin niin, että en aio hänen aikanaan ryhtyä ruotimaan elämääni ja työllistymisasioitani.

        Ymmärrän kyllä täysin että asia harmittaa sinua, kyllähän siinä tulee mieleen, että sosiaalitapauksen leima yritetään iskostaa työttömään ihmiseen, mutta tosiaankin se on nykyisin käytäntö, eli älä ota sitä henkilökohtaisesti, koska KAIKKI muutkin joutuvat vastaavaan tilanteeseen.

        Sanat "yleinen käytäntö", "näin meillä on aina tehty" yms (YnnäMuutaSontaa) kuullesssaan pitäisi hälytyskeoojen soida sillä silloin on yleensä tekeillä jotain sellaista joka ei mene lain mukaan. Noita "yleisiä käytäntöjä" on työttömien kohtelussa todella paljon, pitää ottaa koppi kaikista laittomista tai vähänkin sellaiselta vaikuttavasta "yleisestä käytännöstä".


    • kaikki_on_ok

      Oliko maininta että sosiaalihenkilö on paikalla Työllistymissuunnitelman teossa? Tarkoitan kun te-palvelu lähettää lapun Työllistymissuunnitelman tekoon. Kyseisessä lapussa on tietysti päivämäärä, aika. tarkoitus, virkailijan nimi ym.

      • kjjfafas123

        Minulle tulleessa kutsukirjeessä oli maininta, että sossutäti on paikalla. Silloin joskus viisi vuotta sitten kun ekan kerran kävin "aktivoitumassa", mutta viimeksi (vajaa kaksi vuotta sitten) mainintaa sossun läsnäolosta ei enää kirjeessä ollut.


    • Tanttatyöllistyy

      No nyt selkis että miksi toimeentulotuki siirtyi kelalle, koska sosiaalitantan työ on nykyään kytätä jokaista työtöntä. Eihän siinä muuta sitten ehdikään tekemään. Ihmetyttää tämmönen että nöille virkatantoille ei löydy oikeaa työtä, kun pelkkää kyttäämistä.
      Onko se työttömän syy, kun työpaikkoja ei ole? Tässähän tehdään ihan tarkoituksella työttömälle syyllinen olo kun työtä ei ole tarjolla. Ei ihan täysillä käy sellainen ihminen joka suostuu kiusaamaan ihmisiä

      • kfasdf123

        Olet muuten ihan oikeasssa tuossa, että sossutätien aika menee työttömien asioiden "hoitamiseen". Aktivointisuunnitelman yhteydessä tehdään myös sosiaaliohjaus-sopimus, joka tarkoittaa sitä, että niin kauan kun olet työtön joudut käymään sossutädin juttusilla kertomassa kuulumisia, esim. kerran kuukaudessa. Minulle sattui asiallinen sossutäti, joka sanoi, että hänen mielestään minulla on elämänhallinta kunnossa ja ainoa ongelmani on työttömyys, joka on pitkittynyt ja muutamat terveydelliset rajoiteet, joten tarvitsee käydä vain puolen vuoden välein. Olen ollut työttömänän kohta 20 vuotta ja nämä sossutäti-kohtaamiset alkoivat viitisen vuotta sitten. Ihan mukava muuten olisi hänen kanssaan jutella, mutta hänen ammatillinen asemansa estää minua suhtautumasta häneen kuin ystävään. Onneksi on olemassa näitä ymmärtäväisiäkin sossutätejä. Työtään he vain tekevät toisten käskystä. Itse en kyllä voi ymmärtää miten joku haluaa sossuvirkailijaksi. Vai pitäisiköhän minunkin vanhoina päivinäni lähteä vielä opiskelemaan...


    • Tanttatyöllistyy

      No nyt selkis että miksi toimeentulotuki siirtyi kelalle, koska sosiaalitantan työ on nykyään kytätä jokaista työtöntä. Eihän näillä tantoilla ole muuta tekemistä enää.

    • PalkkaTyöPulaaa

      Näin työllitetään kasvavaa sosiaalisektoria. Kun suomessa koulutetaan liikaa sosiaali- ja terveys aloille ihmisiä, niin tällaisin toimin ne sitten työllistetään ! ( tuottamatonta työtä ja puuhastelua...byrokratiaa,,,).
      Lisäksi työttömyys saadaan näin muutettua sairaudeksi, tms hoitoa vaativaksi ongelmaksi.
      Varsinaisesti ei ole halua lopettaa massa-työttömyyttä, vaan pelkästään on halu leimata ja syyllistää työttömät.

    • tekemällä_hulluksi

      Tulee sellainen olo että työttömästä, jolla on elämänhallinta kunnossa ja ei ole syrjäytynyt yritetään etsiä pienikin syy että hånet voidaa laittaa "kuntoutumaan" johonkin orjapajalla alkoholistien, narkomaanien ja mielenterveyspotilaiden kanssa. Edellä mainitut ovat todella henkisesti kuntouttavaa seuraa.

      Viimeistään tuollaisessa seurassa ja orjapajassa nuppi sekoaa vahvimmaltakin yksilöltä.

      Ainut vika työttömässä ihmisessä on se että palkkatyöpaikkoja ei ole.

      • TerveVuohi

        Miten perustelet kantasi yli-ihmiseksi korottautuneena?
        Eihän sinun tarvitse heidän seurassaan alentua samalle tasolle vaan voit omalla esimerkilläsi kertoa heille, ettei työttömyyden tarvitse johtaa syrjäytymiseen, alkoholismiin ja muihin lieveilmiöihin. Vai pelkäätkö heitä?

        Onko kokemusta heidän kanssaan olemisesta?


      • Työtöntyötön99999

        Onneksi kuntouttavaan työtoim intaan ei ole pakko mennä.
        Kieltäytyä voi.Karenssi iskee.Mitä sitten?Jos elää pelkällä
        ttyömarkkinatuella kuten minä niin pelkälle toimeentulotuelle
        tipahtaminen ei heikennä heikkoa taloutta entisestään koska
        siinä saa saman rahan käteen vaikka olisi 40% vähennys. Kelan sivulla on laskuri.


    • välittömästikorvaukset

      todella pahsti pielessä nuo hommat nyt
      jos sosiaalitantta todellakin on jatkuvasti täysin ylimääräisenä mukana huutamassa , kuten todellakin tekee, huutaa

      näitä sähköisiä palveluita pitäs käyttää ja ensisijaisesti , 1sijaisesti, verkossa tehdä oma suunnitelma

      sitenhän nähdään ketkä on ajantasalla että osaa niin

      ne ketkä ei osaa sähköisiä palveluita käyttää, ensisijaisesti , 1sijaiseti tuonne hiillostukseen mitä nuo kammottavan vastemieliset suojatyö henkilötä on siel vastassa..

      siinähä oppis neki sähköisiä palveluita käyttämään !

      laittomat karenssit on korvattava korkoineen nyt kun tämä tiedetään ja on tiedetty aieminkin.

      • qweyoiq54

        Kyllä niissä ns. toimintakeskuksissakin käytetään ja tosi paljon sähköisiä palveluja. Tyypit istuvat facebookissa minkä matonkudonnaltaan ennättävät.

        No mutta aikuisten oikeesti: minä en saata käsittää mikseivät aikuiset ihmiset nouse kapinaan orjuuttajiana vastaan. Ovatko liian masentuneita? Tietämättömiä omista oikeuksistaan? Mikseivät hakeudu eläkkeelle tmv.?


      • TarkoituksenaOrjaluokka
        qweyoiq54 kirjoitti:

        Kyllä niissä ns. toimintakeskuksissakin käytetään ja tosi paljon sähköisiä palveluja. Tyypit istuvat facebookissa minkä matonkudonnaltaan ennättävät.

        No mutta aikuisten oikeesti: minä en saata käsittää mikseivät aikuiset ihmiset nouse kapinaan orjuuttajiana vastaan. Ovatko liian masentuneita? Tietämättömiä omista oikeuksistaan? Mikseivät hakeudu eläkkeelle tmv.?

        Tarkoitatko kysyä, miksi yksittäinen orjuuteen kiristetty ei kieltäydy? Monet toki kieltäytyvätkin, mutta ne, joilla ei ole mitään muita tulonlähteitä (työssäkäyvä puoliso ym), ja on esimerkiksi asuntolaina tai muu velka maksettavana, eivät voi tulla toimeen alennetulla toimeentulotuella. He tarvitsevat sen työmarkkinatukensa viissatasen ihan tarkkaan. Siksi. Kyllä he oikeutensa tietävät: Suomessa ne on työttömältä lähestulkoon viety. Eivät he välttämättä masentuneita ole, paremminkin raivoissaan. Ei eläkkeelle noin vain hakeuduta.

        Ja oletko koskaan ollut sellaisessa tilaisuudessa? Kahden viraston virkailijat siinä yllyttävät toinen toistaan ja valvovat, ettei kumpikaan vaan lipsu inhimilliseksi. Heidän tekniikkansa on varmaan vuosien mittaan hiottu ja useimmiten normaali, terve, velkainen, työtön suomalainen menee jyrkin vastalausein sinne orjuuteen. Rumaa, mutta totta.


      • ei.orjuutta
        TarkoituksenaOrjaluokka kirjoitti:

        Tarkoitatko kysyä, miksi yksittäinen orjuuteen kiristetty ei kieltäydy? Monet toki kieltäytyvätkin, mutta ne, joilla ei ole mitään muita tulonlähteitä (työssäkäyvä puoliso ym), ja on esimerkiksi asuntolaina tai muu velka maksettavana, eivät voi tulla toimeen alennetulla toimeentulotuella. He tarvitsevat sen työmarkkinatukensa viissatasen ihan tarkkaan. Siksi. Kyllä he oikeutensa tietävät: Suomessa ne on työttömältä lähestulkoon viety. Eivät he välttämättä masentuneita ole, paremminkin raivoissaan. Ei eläkkeelle noin vain hakeuduta.

        Ja oletko koskaan ollut sellaisessa tilaisuudessa? Kahden viraston virkailijat siinä yllyttävät toinen toistaan ja valvovat, ettei kumpikaan vaan lipsu inhimilliseksi. Heidän tekniikkansa on varmaan vuosien mittaan hiottu ja useimmiten normaali, terve, velkainen, työtön suomalainen menee jyrkin vastalausein sinne orjuuteen. Rumaa, mutta totta.

        Jos kaikille olisi taattu riittävä toimeentulo, ei olisi mahdollisuutta kiristää ihmisiä orjiksi.

        Siksi oikeisto vastustaa kansalaispalkkaa. He haluavat hyötyä orjaluokasta.


      • queqii324
        TarkoituksenaOrjaluokka kirjoitti:

        Tarkoitatko kysyä, miksi yksittäinen orjuuteen kiristetty ei kieltäydy? Monet toki kieltäytyvätkin, mutta ne, joilla ei ole mitään muita tulonlähteitä (työssäkäyvä puoliso ym), ja on esimerkiksi asuntolaina tai muu velka maksettavana, eivät voi tulla toimeen alennetulla toimeentulotuella. He tarvitsevat sen työmarkkinatukensa viissatasen ihan tarkkaan. Siksi. Kyllä he oikeutensa tietävät: Suomessa ne on työttömältä lähestulkoon viety. Eivät he välttämättä masentuneita ole, paremminkin raivoissaan. Ei eläkkeelle noin vain hakeuduta.

        Ja oletko koskaan ollut sellaisessa tilaisuudessa? Kahden viraston virkailijat siinä yllyttävät toinen toistaan ja valvovat, ettei kumpikaan vaan lipsu inhimilliseksi. Heidän tekniikkansa on varmaan vuosien mittaan hiottu ja useimmiten normaali, terve, velkainen, työtön suomalainen menee jyrkin vastalausein sinne orjuuteen. Rumaa, mutta totta.

        Totta tuo, mutta tarkoitin oikeuksien tuntemisella sitä että
        ei kuntouttavan työtoiminnan tarvitse olla sitä työpajalla
        oleilua/raatamista vaan se voi olla ihan mukavaakin puuhastelua.
        Tuttavani, maisteri, pääsi kunnantoimistoon (4 tuntia viikossa) tekemään
        ihan kunnollista työtä, vaikka siitä ei hänen tapauksessaan
        juurikana mitään hyötyä ole kun on jo iäkäs tapaus.

        Toinen keino välttyä kuntouttavalta työtoiminnalta on hankkia
        lääkäristä b-todistus työkyvyttömyydestä.


    • tttyyyyöööö

      Ei kai sille tantalle tarvitse sanoa mitään. Tai voi tietenkin muistuttaa siitä, että työpaikkoja ei ole. Se on ainoa syy työttömyyteen.

    • Todennäköisesti kyseessä on aktivointisuunnitelma. Lain mukaan siellä pitää olla sosiaalityöntekijä. Syytä lainsäätäjää, älä virkailijoita jotka eivät asialle mitään voi.

      • Aivan, ja lainsäätäjät löytyvät kansanedustajista ja hallituksesta.

        Valtion ja kuntien virkailijoilla on kuitenkin heilläkin omaa vastuuta ja harkintavaltaa. Heitä sitoo myös ammattietiikka.

        Sosiaalityöntekijät ovat jo vuosikymmenet valitelleet sitä, miten heillä ei ole aikaa varsinaiseen sosiaalityöhön, ja siitä syystä Eerikat ja muut murhatut lapset ovat olleet, vaikka heidän tiedossaan, heidän toimenpiteidensä tavoittamattomissa. Ei ole muka aikaa hoitaa lastensuojelua. No mihin se sosiaalityöntekijöiden työaika menee? Miksi sosiaalityöntekijät suostuvat mihin tahansa, mitä hallitus järjenpuutteessaan ja vailla ymmärrystä todellisuudesta määrää?

        Toisin kuin ministerit, joilta ei vaadita kuin jokin mielipide, jolla saada riittävä määrä ääniä, sosiaalityöntekijät ovat korkeasti koulutettua väkeä. Heidän tulisi tehdä työnsä. Sosiaalityöntekijän työtä ei voi olla mikään anti-sosiaalisuuteen kuten eriarvoistamiseen yllyttävä byrokraattinen toimi.


      • Bebebebe kirjoitti:

        Aivan, ja lainsäätäjät löytyvät kansanedustajista ja hallituksesta.

        Valtion ja kuntien virkailijoilla on kuitenkin heilläkin omaa vastuuta ja harkintavaltaa. Heitä sitoo myös ammattietiikka.

        Sosiaalityöntekijät ovat jo vuosikymmenet valitelleet sitä, miten heillä ei ole aikaa varsinaiseen sosiaalityöhön, ja siitä syystä Eerikat ja muut murhatut lapset ovat olleet, vaikka heidän tiedossaan, heidän toimenpiteidensä tavoittamattomissa. Ei ole muka aikaa hoitaa lastensuojelua. No mihin se sosiaalityöntekijöiden työaika menee? Miksi sosiaalityöntekijät suostuvat mihin tahansa, mitä hallitus järjenpuutteessaan ja vailla ymmärrystä todellisuudesta määrää?

        Toisin kuin ministerit, joilta ei vaadita kuin jokin mielipide, jolla saada riittävä määrä ääniä, sosiaalityöntekijät ovat korkeasti koulutettua väkeä. Heidän tulisi tehdä työnsä. Sosiaalityöntekijän työtä ei voi olla mikään anti-sosiaalisuuteen kuten eriarvoistamiseen yllyttävä byrokraattinen toimi.

        No, sosiaalityöntekijän on tehtävä niin kuin esimies määrää, muuten tulee potkut. Esimies taas joutuu lähettämään sosiaalityöntekijät sinne minne laki määrää, muuten tulee potkut.


      • niiiiinnhhiiinnnn

        Itse asiassa sosiaalityöntekijä itse vastaa omasta työpanoksestaan ja tämä tuli selväksi Eerikan tapauksessa.

        Aluksi lehissäkin esitettiin, että sosiaalityöntekijöiden esimiehenä toimineella mummolla oli merkittävä vaikutusvalta päätökseen, mutta sitten oikeudenkäynnissä tämä unohdettiin, koska esimies olikin vain asiakas ja väitteet esimiehen käskyjen noudattamisesta olisi aiheuttanut sosiaalityöntekijöille suuremmat tuomiot.


    • nr39382

      Kun olin TYP-Mopassa niin sain kirjeen, että sossun täti ja kunnan täti haastattelee minua. Kuitenkin haastattelussa sossun täti ei ollut paikalla ilmeisesti siksi, että en ole toimeentulotuen asiakas eikä minulla ole PERHETTÄ. Siis veikkaisin, että toimeentultukea saamattoman haastatteluihin sossun tantta työntää nenänsä siksi, että hän haluaa saada vainua nenäänsä kuinka perheen lapset voivat.

      • talouden_tasapainotus

        Sosiaalitantta yrittää etsiä kaikki mahdolliset keinot ottaa perheen lapset huostaan, syyksi riittää pelkkä sosiaalitantan "huoli" Todellisuus on kuitenkin se että kunta saa valtiolta rahaa jokaisesta huostaanotetusta lapset, samoin rahaa saavat sijaisperhe. Eli kyseessä keino tasapainoittaa köyhän kunnan menoja! Tämähän on sitä laillistettua ihmiskauppaa...


    • Minäkömukarobootti

      Jos tapaamisen aihe tai nimi on työllistymissuunnitelma niin paikalla ei ole sosiaalivirkailijaa vaan kyseessä työllistymisuunnitelman teko ja sen kirjaamiinen urajärjestelmään sekä asiakaspalvelutarpeen arvioiminen. Jos palvelutarpeesi vaati muita palveluita kun työvälityspalveluita niin sillon joskus myöhemmin jos ei työllistymisuunnitelman laadinnan jälkeen työllisty niin tulee kutsu akivointisuunnitelman tekoon jossa on mahdollisesti läsnä muita kuin e-toimiston virkailijoita. yöllistymisuunnitelman teossa ei siis ole läsnä sosiaalitanttaa vaikka sosiaali ja muiden ongelmien olemassa olosta tapaamisessa mahdollisesti kysytään.

    • Työtön-olen-minäkin

      Olin pari kuukautta sitten tekemässä työllistymissuunnitelmaa. Sosiaalipuolen henkilöä ei ollut paikalla. Juttelimme työkkärin virkailijan kanssa ihan kahdestaan. Eikä minulle tullut etukäteen edes mieleen sellaista mahdollisuutta, että paikalla olisi myös joku sosiaalivirkailija! Olen ollut työttömänä jo useamman vuoden. Pitkäaikaistyöttömyyden lisäksi olen pitkäaikaissairas. En saa Kelan/sossun toimeentulotukea enkä ole sosiaaliviraston asiakas.

    • Anonyymi

      Ihmiset eivät valitettavasti erota toisistaan termejä ’Työllistymissuunnitelma’ ja ’Aktivointisuunnitelma’. Ovat ilmeisesti niin pitkiä sanoja, ettei kapasiteetti riitä niitä toisistaan erottamaan. Sisällöllisistä eroavaisuuksista puhumattakaan.

      • Anonyymi

        Ongelma ei ole asiakkaissa vaan puutteellisissa ohjeistuksissa ja sekavissa sepustuksissa ja suunnittelijoiden suuruudenhulluudessa.

        Asiakas ei mitenkään voi olla sosiaalijärjestelmässä SE, joka on kaikkien alojen asiantuntija. Nythän asiakkaalta tälläistä edellytetään. Jos virkailijalle sattuu virhe. SE on asiakkan vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ongelma ei ole asiakkaissa vaan puutteellisissa ohjeistuksissa ja sekavissa sepustuksissa ja suunnittelijoiden suuruudenhulluudessa.

        Asiakas ei mitenkään voi olla sosiaalijärjestelmässä SE, joka on kaikkien alojen asiantuntija. Nythän asiakkaalta tälläistä edellytetään. Jos virkailijalle sattuu virhe. SE on asiakkan vika.

        Totta! Kela aloitti kirjaamaan ohjeitaan selkokielellä jo useita vuosia sitten. Nykyiset terminologiset sanahirviöt luovat lukijoilleen mielikuvia ties mistä, itse asian ollessa myös monitulkintainen. TE-toimiston nettisivujen toiminnoissa on tälläkin hetkellä ristiriitaisuuksia ja ohjeet sekä käytäntö, puhumattakaan chat-palvelun neuvoista, ovat hyvin usein virheellisiä. Jos TE-toimiston virkailija on tehnyt virheen, on asian oikaisu työlästä, ellei mahdotonta. Jos puolestaan TE-toimiston asiakas on tehnyt virheen, on tuomio nopea.

        Mielestäni yksi hulluimmista kielikukkasista on TE-toimiston käyttämä ’työtarjous’. Monet kuvittelevat, että kyse on kyseiselle työttömälle tarjotusta työpaikasta, vaikka kyseessä on vain pelkkä työpaikkailmoitus.

        Toivottavasti TE-toimistoista päästään nopealla aikataululla kokonaan eroon.


    • Anonyymi

      Niin juuri,
      Tarjous on tarjous. Ota tai jätä.
      Työhallinnon väki on tämänkin 'työtarjous' huvitelman vuoksi istunut lukuisilla luennoilla, valmennuksissa, kokouksissa ja opintoretkillä.

      • Anonyymi

        Et ilmeisesti ymmärtänyt oikein, sillä tarjous on tässä asiayhteydessä (TE-toimiston lähettämä työtarjous) vain ilmoitus avoimesta työpaikasta. Ei sitä voi ottaa, vaan sitä voi hakea. Hakematta jättämisestä seuraa karenssi.


      • Anonyymi

        Sinun ymmärryksesi mukaan, kun vähittäiskauppa ilmoittaa, että heillä on kahvitarjous, niin ei olekaan vaan he vaan ilmoittavat, että heillä on kahvia myynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun ymmärryksesi mukaan, kun vähittäiskauppa ilmoittaa, että heillä on kahvitarjous, niin ei olekaan vaan he vaan ilmoittavat, että heillä on kahvia myynnissä.

        Tässä ketjussa keskustellaan TE-toimiston käyttämistä termeistä.

        Esimerkkinä ’Työtarjous’, joka tarkoittaa selkokielellä ilmoitusta avoimesta työpaikasta, jota työnhakijan tulee hakea. Ellei henkilö hae kyseistä paikkaa, hänen työttömyyskorvaus katkaistaan määräajaksi.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe