Uusi kone? Ubuntusopivuus

eijaksaskanniskella

Onko kukaan kysynyt, saako esim gigantissa testata konetta Ubuntu toimivuutta esin live usb tikulla?
Vai pitääkö viedä ensin kotiin ja palautaa jos ei toimi?

37

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gigantilla on 30 pv palautusoikeus. Myyjä antaa kenties käynnistää tikulta.

    • UbuntuIsBest

      Ubuntulla löytyy lista, 100% sopivuus.
      Mutta sehän toimii lähes kaikissa ;D

      Riipunee varmaan myyjästä henkilönä, mä sain tollasta palvelua, Poitsu haki tikun ja tunki koneeseen, Ubuntu aukes!

      Osa ei varmaan edes tiedä mikä on ubnutu .

      • jmnderks

        Tuosta kun jätetään paskapuheet pois, niin jäljelle jää vain pilkut ja pisteet.


      • ubuntu.kyllä.toimii
        jmnderks kirjoitti:

        Tuosta kun jätetään paskapuheet pois, niin jäljelle jää vain pilkut ja pisteet.

        Ai meinaat tuota itsesi kirjoittamaa paskaviestiäs. Ei edes pilkkuja ja pisteitä jää jäljelle.


    • wintyranniaaa

      Ubuntu koneita kysellään kyllä, yks myyjä..
      mutta niitä ei myydä, kun ei ole saatavilla.

    • Ubuntu-mies

      Kaikissa on tähän mennessä toiminut täysin. Noin 6 eri konetta ollut viimeisen 8 vuoden aikana. Ihan pöytäkoneita, aika standardi komponenttejahan noissa on. Läppärit voi olla vaikeampia, niistä ei ole kokemusta.

      • näintäällätänään

        Läppäreissä on toiminut hyvin jo 9 vuotta.


      • Tänääntässänyt

        Kuusi konetta kahdeksassa vuodessa? Mahtaa se upuntu kuluttaa koneita?


      • varmatieto
        Tänääntässänyt kirjoitti:

        Kuusi konetta kahdeksassa vuodessa? Mahtaa se upuntu kuluttaa koneita?

        ubuntun käyttäjät on värkkääjiä. uutta pitää olla kokoajan. hermot menee, jos kaikki toimii, eikä voi värkätä.


      • Ubuntu-mies
        Tänääntässänyt kirjoitti:

        Kuusi konetta kahdeksassa vuodessa? Mahtaa se upuntu kuluttaa koneita?

        Perheessä kun on useita ihmisiä niin koneitakin tarvitaan useampia. Välilä oli kolmekin konetta, nykyisin kaksi. Kokoan itse koneet. Kynnys siihen on aika matala kun ei tarvitse niitä windowseja niihin ostella, kustannus on vain ne osat.
        Aiemmin tuli koneenhankinta ajoitettua, että sai sen uusimman windowsin koneen mukana. Nyt on vapaampaa.

        Viimeksi vuosi sitten korvasin tehosyöpön koneen vähävirtaisella, aiemman 150watin kulutus muuttui noin 15-20 watin kulutukseksi. Kustannukset koneelle oli 170€ Ubuntulla. Windowsilla olisi noussut koneen hinta 300€:n. Eli se kynnys koneen hankintaan on paljon matalampi, tulee herkemmin uusittua koneita. Kannatti kyllä, taitaa näkyä sähkölaskussakin.


      • Ubuntu-mies
        varmatieto kirjoitti:

        ubuntun käyttäjät on värkkääjiä. uutta pitää olla kokoajan. hermot menee, jos kaikki toimii, eikä voi värkätä.

        Painan koneen napista päälle ja sammutan kun lopetan. Näin haluan ja näin se toimii. Olen mukavuudenhaluinen enkä jaksa säätää. Olen ollut varsin tyytyväinen koneiden ja Ubuntun toimintaan.


      • minulle.käyttökelvoton

        Huonoja kokemuksia Ubuntusta. Wlan-adapteri pätkii, eikä Ubuntuun saa monitoimitulostimen ajureita. Excelin puute estää taas käytön, vaikka laitteiston saisikin toimimaan.

        Mikäli ei tarvitse kuitteja tulostella, niin pankkiasiointiin ja weppiselailuun saattaa Ubuntukin riittää, jos koneen voi kytkeä johdolla nettiin.


    • SuuntanaU

      Onko Ubuntuun tai yleensä Linuxiin suomenkielisiä ohjeita?

      • Ubuntu-mies

      • Onpaljon

        On ja vaihkei enkkua osaiskaan google kääntäjä sumentaa chromessa sivuja.
        Kunhan muistat ennen sudo komentojen poimisita palautta kielen.

        Meillä myös osaajia paljon guruja ja muitakin apua yleensä saa nopeestikkin.


      • drjudtyfgyju

        vaihkei enkkua sumentaa poimisita palautta

        Siinäpä meillä varsinainen "osaaja".


    • Juusuunt
    • harrastelijaviritys

      Poistin eilen yhden kehitysversion 17.04:sta toisen distron tieltä.

    • qwe232e1e

      Ostat koneen jossa ei ole mainintaa "Microsoft Signature", tuo kun estää asentelemasta siihhen mitään muuta ja siten koko pska on vain microsoftin omistama.

      • eivälttämättä

        Ihan sama! Tuo merkintä ei ole tae mistään.
        Mutta mm Surfasen ubuntuasennus on tehty MS:n toimesta hankalammaksi.


      • Jooajei

        Ei pidä paikaansa!
        "Microsoft Signature" tarkoitta että siinä on puhdas windows, ilman valmistajan omia ohjelmia.
        Toki joissakin halpalaiteissa on komponetteja jotka ei toimi kunnolla edes windowsiisa, niin ei ne toimi myöskään Linuxissa!

        Toisaalta "Microsoft Signature" joillakin valmistajilla tarkoittaa että bios on ms-muokattu.
        Joten Linuxin asentaminen ei menekään heittämällä! eimerkkina Surface laitteet!


      • Ubuntu-tuki_moitteeton

    • hitsautuminen

      Jos olisin myyjä niin en missään nimessä antaisi kokeilla jotain epämääräistä linuxia. Siinähän on vaarana prossun hitsautuminen(esim Ryzen). Tietokoneet on tehty Windowsilla käytettäviksi.

      • jalaa1x

        Ainoa mikä on tainnut hitsautua, niin on sun aivosi. Niitä ei selkeästi enää ole olemassa.


    • jyrkkäEI

      mä en saanut kokeilla.

      • hei_heisuluvei

        Sitten voisi heilutella kaupassa rahatukkoa ja kertoa olevansa menossa naapurikauppaan...


    • Shoppingame

      Mailmalla myydään paljonkin jo valmiiksi linux laitteita, Suomessa sellaisen joutuu tilaan, ja kaikiin ei taida olla skandi näppistä vaihtoehdoissa.

      Dell Ubuntu koneita saa Suomestakin

    • Outoogngelma

      Mulla on kone joka vaatii Noapic asennuksen, muuta kaverin vastaava ei!
      Onko ton bios saastunut??? siihen tuli 10 pakolla.

      • jopaspomppas

        outo juttu, varmaan, tai vioittunut prossu


    • Vaihkakäytettykin

      Niin sanotut yrityskoneet toimii hienosti yleensä aina ja on kestäviä.

      • Menitköhalpaan

        Ei muutenkaan ole järkeä ostaa hidasta haplpakonetta!


      • UbuntuIsBest

        Lenovot on hyviä. Yritys HP ok, Dellit on hyviä

        Halpalaitteiden osat, joissa ajurilla korjataan raudan puuteita ja win ajurit on isoja!
        Ne on ongelmallisia, koska Linux kernel ei korjaille rautaa.
        Ne on windowsissakin hitaita ja hidastavia. Linuxissa ne pitää käsin päätteettä yleensä korjata, osaan on linuxiinkin suljetut ajurit ja osaan jopa vanpaanlähdekoodin ajuri.
        Mutta homma kuiteskin ei ole optimaalinen toiminnan kannalta.

        Jakeluista Deepin tukee enemmän laitteita, mm näitä Aasian innovaatioita, joita ei länsimainen kernel sisällä.

        Ubuntu löytää lähes ainna kaiken heittämällä, mm näistä yritykoneista.

        Tulostukseen on monta tapaa hoitaa, Tulostimet tukee erilaisia protokollia,
        HP:lla on linuxiin oma managerinsa mm hp tulostimille.
        Netistä katsomalla ei yksikään nykytulostin ole jäänyt toimimatta.

        Logitekin näpiksiin ja hiiriin saa mm kaikee, mm patterin tilan näytön,

        Ym Ym Ym........


    • hyvin_työllistäisi

      Onneksi lauantain 7.10. jälkeen ei ole ollut paljon vapaa-aikaa mutta se nelisenkymmentä tuntia mitä on ollut, on kulunut 17.10:n toimivaksikorjaamisyrityksiin.
      Onneksi seuraavalla käynnistyksellä korjaa itsensä edes työpöytään aukeavaksi kun valtaosan jumittuneen pysäyttämisistä joutuu tekemään virtanapilla

      Nettiohjeet ovat aivan p:tä ja vähintään vanhentuneita. Lubuntusofiaan kuuluu, että versionvaihdoksissa sekoitetaan asioita aivan käsittämättömästi.

      • Kiitos-vielä-kerran

        Kiitos testaajille, ilman teidän arvokasta panostusta meillä muilla ei olisi vakaasti toimivia LTS-versiota käytössämmä.


    • UbuntuOnIhana

      Yritys/ Laatukoneet toimii aina!

    • MullaON

      XPS Dell, Ubee valinta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe