Hyvä yliopisto tason fysiikan kirja?

Kiinnostunut

Hei! Olen juuri lukiosta valmistunut opiskelija(toivottavasti!). Lukion aikana innostuin todella paljon fysiikasta, ja haluaisin oppia paljon enemmän! Osaatteko ehdottaa mitään hyviä fysiikan kirjoja? Itse olin katsellut tuollaista, kun "Understanding physics" (Michael Mansfieldin kirjoittama). Ilmeisesti kirja on aika yleinen Suomen yliopistoissa myös.
Mikäli joku teistä älykkäistä on tämän kirjan lukenut, osaatteko sanoa sivu määrää(about), ja että meneekö matematiikka aivan järkyttävälle tasolle(pintaintegraalia, tilavuusintegrointia, pallokoordinaatistoja jne...) Kiitos paljon!

10

2495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikäyttäjä

Meillä oli (aikoja sitten) koulussa fysiikan kirjana 1000 sivuinen opas nimeltään:

Physics, Classical and Modern 2nd
      Author: W. Edward Gettys; Frederick J. Keller; Malcolm J. Skove
      Edition: 2nd, Second, 2e Year: 1992 Format: Hardcover
      ISBN 13: 9780070234604 (978-0-07-023460-4)
      ISBN: 0070234604 (0-07-023460-4)

Tuo on sellainen aika peruskirja, joka tuskin on varsinaisesti vanhentunut. Sisältää paljon tehtäviä yms. En tiedä sitten onko tuosta tehty enää uudistettua painosta. Koululla ollut Juveneksen kirjakauppa noita ainakin myi.

Jos nyt pitäisi äkkiä saada fysiikan oppikirja, niin saattaisin hommata tämän:

University Physics with Modern Physics
      Author: Hugh D. Young; Roger A. Freedman
      Format: Paperback
      ISBN 13: 9781292100319 (978-1-292-10031-9)
      ISBN: 1292100311 (1-292-10031-1)

Sivuja on tuossa peräti 1608 ja painoa kolme kiloa. Adlibriksessä hintaa 66,40 euroa.

• Kiinnostunut

Muistatko yhtään , että meneekö matematiikka "järkyttävälle" tasolle. Oliko kirjassa neuvottu uudet matemaattiset asiat, joita todennäköisesti tulee vastaan?

• Ohman

Tuon Young-Freedman-teoksen ostin jonkin aikaa sitten sukulaispojalle.

Jos menet amazon.uk-sivustolle löydät sieltä tämän ja voit selailla "look inside"-toiminnolla. Näkyy sisällysluettelo ja muitakin sivuja. Voit myös etsiä muita kirjoja esim. "University Physics"-hakusanalla tuolta ja selailla niitäkin. Myös opusten lukija-arvosteluja löytyy.

• user2219896

Luin tuota kirjaa kun ajattelin täydentää fysiikan osaamistani. Olen koulutukseltani matemaatikko. Jossain vaiheessa törmäsin integraaliin muotoa \int_0^x f(x) dx. Mulla ei ollut hajuakaan mitä tuollainen tarkoittaa, missä x:n suhteen integroidaan nollasta x:ään. Tosin selvisi kun kysyin apua matemaatikoilta: https://math.stackexchange.com/questions/2183240/how-one-defines-int-0t-dt

• laskee

Tätä luin itse; vanha, mutta kattava (useampia osia):
      Fundamental University Physics
      Marcelo Alonso, Edward J. Finn

• VainTietytKohdatLuetaan

Tuota (3 osaa) minäkin luin TKK:llä (sähkö/fysiikka) 1975...
        Heitin kirjat pois muutama vuosi sitten. Suuressa osassa niitä aivan järkyttäviä kohtia luki isoilla kirjaimilla "ei". Eli proffa oli kertonunut ennen tenttejä ja luonnoillakin aina mitä kohtia ei tarvitse lukea. Ei niiden mielettömien pitkien ja hankalien kaavojen johtamiseen kannata kuluttaa aikaa

• vyysikko

Nuo olen joskus opetellut jopa ulkoa ja muistan vieläkin suurimman osan.

• Kirja_vain_käteen

Ihanteellista olisi, että fysiikassa tarvittava matematiikka olisi hallinnassa ennen fysiikkaan tutustumista. Näin ei valitettavasti tapahdu yliopistoissa. Onneksi fysiikassa tarvitaan kuitenkin käytännössä hyvin vähän lukiotasoa korkeampaa matematiikkaa, lähinnä differentiaali- ja integraalilaskentaa (johon sisältyy lyhyt esittely kompleksiluvuista) ja vektorilaskentaa. Reaalimuuttujan reaaliarvoisesta differentiaali- ja integraalilaskennasta uutena käsitteenä tulee lähinnä vain differentiaali, muu on pitkälti lukion pitkän matematiikan kertausta. Sen sijaan vektorimuuttujan ja vektoriarvoisen differentiaali- ja integraalilaskennan osuus on uutta ja todella tärkeää, mutta sekin tavallaan palautuu lukion derivaattojen ja integraalien ratkaisemiseki. Mitään järisyttävän uutta ei siis ole tiedossa. Käytännössä yliopistotasoista matematiikkaa tarvitaan fysiikan opiskelussa vain noin 10 opintopisteen verran, siitäkin siis osa on lukion kertausta. Ja ne pintaintegraalit, tilavuusintegraalit ym. palautuvat oikeastaan lukion integraalien ratkaisemiseksi, joten eivät ne oikeastaan ole mitenkään vaikeita. Pitää vain ottaa kirja käteen ja alkaa opiskelemaan (=tehdä työtä). Kyllä sinä siitä selviät, niin kuin kaikki muutkin ovat selvinneet läpi historian.

• Ei hän sitä kysynyt!

• Arfken. Mathematical Methods for Physicists
      Aloittelevan fyysikon "Raamattu", mistä on hyötyä pitkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6598
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      40
      4362
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      54
      2179
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      39
      1818
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1411
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1179
    7. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1104
    8. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      17
      1091
    9. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1077
    10. Oletteko kaivattunne kanssa samaa tasoa?

Vai onko out of your league?
      Ikävä
      67
      1018
    Aihe