Hei,
laskeskelin vanhaa YO-tehtävää jossa täytyy sieventää seuraava lauseke:
(x/(1-x)) (x/(1 x))
Lausekkeet lavennetaan samannimisiksi, jolloin
(x(1 x) x(1-x))/((1-x)(1 x))
Itse lähdin supistamaan lausekkeet 1-x ja 1 x pois, jolloin vastaukseksi jää 2x(?), mutta vastaus onkin 2x/(1-x^2). Ymmärrän että tämä vastaus tulee siitä, kun osoittajan lauseke avataan ja tulokseksi tulee 2x, ja nimittäjän lauseke voidaan muuttaa muotoon (1-x^2).
Olen kuitenkin törmännyt muihin tehtäviin, joissa tämän voisi ratkaista vain supistamalla kyseiset lausekkeet pois, joten haluaisinkin kysyä, jos olen jättänyt huomioimatta jotain oleellista laskusääntöä tämän tehtävän kanssa, jota en nyt satu keksimään?
Kiitos avusta!
Sievennyssäännöt
6
197
Vastaukset
- ihmettelenpä.vain
Minkä säännön mukaan tuosta voi jotain supistaa pois?
- LausekkeenSupistaja
Kyse ei ole yhtälöstä vaan lausekkeesta. Sillä on jokin arvo, jota et tiedä. Miksi oletat sen arvon olevan 0? Ihan vaan yksinkertaisuuden vuoksiko? Nythän ei olla ratkaisemassa x:n arvoa.
Kokeile sijoittaa x:lle eri arvoja 0, 1, 2 ... Lausekkeen arvoksi on tultava supistetussakin muodossa joka kera sama arvo kuin supistamattomalle lausekkeelle. - Ohman
x/(1 - x) x/(1 x) =( x(1 x) x(1-x)) / (1- x^2) = (x (1 x 1 - x))/(1-x^2) = (2x)/(1-x^2).
- juttelee
Aloittaja meni vikaan siinä, että yläkerran (x(1 x) x(1-x)) tekijänä ei ole 1-x tai 1 x , kuten Ohmanin vastauksesta näkyy, jolloin niitä ei voi supistaa.
SIis menit summasta supistamaan? Onko tämä vitsi?
- ratkaisu
https://www.symbolab.com/solver/step-by-step/\left(x/\left(1-x\right)\right) \left(x/\left(1 x\right)\right)
Siinä vastaus vaiheineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭1254544Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät
Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa693274"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin1043154Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma392601Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa
Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.282302- 1071553
- 491096
Trump asettaa Grönlannin kaappausta vastustaville Euroopan maille 10% tuontitullin
Suomi mukana näissä maissa. Myöhemmin Trump aikoo nostaa tuontitullit 25%:iin kesäkuun alusta, jos Grönlannin kaappausta3271062- 49842
Mitä luulet mies
Olisko tämä mun mustasukkaisuus iso ongelma meidän suhteessa? Tiedän, että se ei ole hyvä asia, mutta tykkään susta niin55671