Vakavasti ylipainoiset mormonit pääsiäsipaastolle?

hopealanka

Mormonin todennäköisyys olla vakavasti ylipainoinen on 14% suurempi kuin muiden amerikkalaisten. Mormonit säästyvätviisauden sanan ansiosta tupakan ja alkoholin aiheuttamilta sairauksilta, mutta kuolevat ennenaikaisesti ylipainon myötä kehittyviin sairauksiin.

Itse olen miettinyt, aiheuttaako mormonien kerran kuukaudessa oleva nesteetön 24 tunnin täyspaasto ahmimishäiriön osalle mormoneista.

Viisauden sana kehottaa kohtuuteen lihan käytössä. Lihaa sopii syödä (kohtuudella) vain kylmänä vuodenaikana ja nälänhädän aikana. Jostain syystä tämä viisauden sanan kehotus ei ainakaan minun jäsenaikanani ollut kirkossa kertaakaan esillä. Lihansyönnin vähentämisellä tai lopettamisella on myönteisiä terveysvaikutuksia. Lisäksi se vähentää ympäristöongelmia tehokkaasti.

Pääsiäinen lähestyy. Laskiaisviikko on sopiva hetki laskeutua paastoon. Vaikka ei jättäisi ruokavaliostaan pois muuta kuin lihan, se olisi hyvä alku kohti syvempää hengellistä ymmärrystä ja omasta terveydestä huolehtimista.

11

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samar1n

Pääsiäispaasto ei käy mormonille koska se on luopiokirkon keksintö. Ideasi on hyvä, itsenikin pitäisi vähentää lihansyöntiä.
      Olen ihmetellyt samaa; miksi kuumat juomat on nostettu ylikorostettuun asemaan ja lihansyönnin rajoittamisohje unohdettu tyystin mormonien ylimmän johdon sekä rivijäsenten keskuudessa.

• Minä noudatan noista kumpaakin, vaikka en mormoni olekaan. Ei lihaa, ei kuumia juomia. Siis noin yleisesti. Kuuma juoma voi joskus satunnaisesti mennä kylmänä vuodenaikana tai nälänhädän aikaan, liha ei koskaan.

• hopealanka

Viisauden sanan lähtökohta oli mormonien pyrkimys omavaraisuuteen. Kahvi, tee ja tupakka olivat tuontitavaraa, joiden ostaminen olisi valuttanut rahaa kirkon ulkopuolelle. Alkoholi ymmärtääkseni kiellettiin siksi, että Amerikan miesenemmistön ja erikseen vielä moniavioisuuden vuoksi naisenpuutteessa olleet mormonimiehet tappelivat humalassa.
        Näitä korostetaan eelleen.

Sen sijaan moni mormoni on lihankasvattaja ja tämän viisauden sanan kohdan noudattaminen saattaisi heidät eturistiriitaan kirkon kanssa ja vähentäisi lihankasvattajien maksamia kymmenyksiä kirkolle.

• hopealanka
        Höpölöpsis kirjoitti:

Minä noudatan noista kumpaakin, vaikka en mormoni olekaan. Ei lihaa, ei kuumia juomia. Siis noin yleisesti. Kuuma juoma voi joskus satunnaisesti mennä kylmänä vuodenaikana tai nälänhädän aikaan, liha ei koskaan.

Minulle maistuu kyllä kahvi ja vihreä tee. Tupakkaa, alkoholia tai lihaa en käytä missään muodossa. Koska taloudessa asuu kuitenkin yksi petoeläin, en ole puhdas pulmunen lihanostossa.
        Kahvi ja tee ovat kohtuullisesti käytettyinä terveellisiä.

• hopealanka kirjoitti:

Minulle maistuu kyllä kahvi ja vihreä tee. Tupakkaa, alkoholia tai lihaa en käytä missään muodossa. Koska taloudessa asuu kuitenkin yksi petoeläin, en ole puhdas pulmunen lihanostossa.

Kun aikoinani muutin pois lapsuudenkodistani opiskelemaan, lämpimien juomien valmistaminen tuntui ajan ja energian tuhlaukselta. Kahvetta join noin nelivuotiaasta parikymppiseksi.

• hopealanka kirjoitti:

Onko tuo petoeläin puolisosi, lapsesi vaiko kissa tai koira?

• hopealanka
        Höpölöpsis kirjoitti:

Onko tuo petoeläin puolisosi, lapsesi vaiko kissa tai koira?

Petoeläin on koira :), se on pitkäaikaisessa lainassa kaverilta, jolla on yhteensä 4 koiraa.
        Koirat on suuria opettajia, osaavat elää nykyhetkessä syntejään surematta.

• Ygrad

Täällä ovat menneet keskustelun aiheet niin hunningolle kuin vain voi. Mitä tekemistä tällä on mormonismin kanssa? Ehkä sillä liikalihavuudella on tekemistä mormonismin kanssa siinä mielessä että useilla mormoneilla on aika vähissä ja ainoa lohtu on ruoka. Utahissa myös muistaakseni kulutetaan eniten jäätelöä per henkilö USAssa.

• Sivullisehko

Nyt menee ihan hunningolle. Mitä tekemistä jäätelöllä on mormonismin kanssa? Sen sijaan viisauden sanaan kuuluvilla asioilla on.

• samar1n

Viisauden sana on oleellinen osa mormonismia. Kirkon apostolit ja profeetat ovat siteeranneet yleiskonfferensseissa terveyteen ja kuolleisuuteen liittyviä tilastoja aina kun ne ovat olleet Utahille myönteisiä. On täysin asiallista pureutua yksityiskohtaisemmin mormonismin "terveyskoodiin".

• hopealanka

Mormonit paastoavat kerran kuussa vuorokauden verran ja ruuasta säästynyt raha lahjoitetaan paastorahastoon. Lisäksi voi paastota omaehtoisesti (ja kenties paremmin itselleen sopivalla tavalla) mitä moninaisimmista hengellisistä syistä. Paastota voi myös jättämällä joksikin aikaa pois itsensä viihdyttämisen esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Mormonien 24 tunnin täyspaasto ilman mitään ravintoa tai nesteitä on niin epäterveellinen, että sitä en suosittele kenellekään - vaikka täysin terve aikuinen sen kestääkin. iso osa mormoneista ei ole niin terveitä, että voisi paastota kirkon määräämällä tavalla edes yhtä kertaa kuukaudessa.

Hyväksi koettu ja mormonien täyspaastoa terveellisempi tapa paastota on kristittyjen joulu- ja pääsiäispaastot. Kun mormonit niin kovasti selittävät olevansa kristittyjä, niin eikö Jeesuksen itsensä antama esimerkki tässä kelpaa? Jeesuksen pitämä 40 vuorokauden paasto on hyvä esimerkki! Sen voi tehdä jättämällä lihan, munat ja maitotuotteet pois ruokavaliostaan vaikka kuukaudeksi.

Lihan liikakulutuksen välttäminen kuuluu mormoneilla viisauden sanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      346
      2369
    2. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      420
      2351
    3. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      112
      1361
    4. Mitkä eleet

Kaivatullasi viehättävimmät?
      Ikävä
      41
      1062
    5. Kaipaan sinua ja

Pelkään etten merkitse mitään
      Ikävä
      56
      803
    6. Olenko alkoholisti? Mielipiteitä kaipaan

En oikein tiedä mitä tällä haen, oli vaan pakko päästä avautumaan jonnekkin missä voi sen tehdä anonyymisti..Olen 32 vuo
      Alkoholi
      61
      788
    7. Etkö sinä ymmärrä että minähän

Rakastuin sinuun? Olin ihan pskana kauan kun en tiennyt mitä kävi. Eikä minusta ole suoraan sitä sanomaan että kaipaan s
      Ikävä
      26
      781
    8. Olet vain todella

Tärkeä. Niin tärkeä että sattuu. Toivottavasti olet nähnyt silmistäni kaiken sen.
      Ikävä
      39
      775
    9. Phj vihreään käärijän 2.0 omintakeista osaamista?

Mitä ihmettä on meneillään? Kunnan johtamisessa langat yksiin käsiin? Seuraisiko keskittämisestä mitään oleellista hyvi
      Pyhäjärvi
      116
      721
    10. En vaan jaksa

Enää tätä, kun asiat ei etene mihinkään. Jos ja kun kohdataan, kohtelen sua kuin kaikkia muitakin. Eihän se poista sitä
      Ikävä
      30
      679
    Aihe