Miksi mormonismi tarvitsee viholliskuvia?

hopealanka

Tällä palstalla toistuu tavan takaa vastakkainasettelua rakentavat sanat vastustajat, vastustajamme, panetella, toinen osapuoli jne. Mihin mormonismi niitä tarvitsee?

Eikö uskonnosta voi keskustella muuten kuin perinteisin aristotelisin keinoin, jossa protagonisti (hyvä) ja antagonisti (paha) kamppailevat?

- varsinkin, kun palstalla ei päästä edes yhteisymmärrykseen siitä, mikä on hyvä äja mikä pahaa, esimerkiksi:
Onko rasismi pahaa ja väärin vai onko se oikein tai ollut jossain tilanteessa oikein, orjuus mukaan lukien?

Toinenkin vaihtoehto olisi: ymmärtää, että kuulumme samaan ihmislajiin ja kukin yksilö yrittää parhaansa mukaan elää ja ymmärtää maailmaa ja vuosiltaan rajalliseksi määrättyä elämäänsä. Jokainen toimii minun mielestäni niin hyvin ja oikein, kuin rahkeet riittävät. Omista lähtökohdistaan ja näkökulmastaan kukin toimii niin "oikein" kuin pystyy.

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DeseretinPoika

Mutta totuudessa elävät ne, jotka ovat ottaneet Jeesuksen Kristuksen Vapahtajakseen ja turvaavat näin Elämän Herraan, jonka yhteydessä he saavat hänen kirkkautensa!

• Tuossa minua vaivaa tuo: "he saavat". Minä jostain kumman syystä tahdon olla niiden onnettomien puolella, jotka "eivät saa". Luuserit ovat lähellä sydäntäni. Heille pitäisi perustaa oma taivas. Luusereitahan ovat kristittyjen mukaan mormonitkin. Kuitenkin minä säälin myös Ollia, jos hänen naamansa venähtää hänen kohdatessaan Pyhän Pietarin taivaan portilla. Itse en pidä hevi-rockista, mutta heikäläisissä on kivoja ihmisiä, joten säälin heitäkin, jos Pyhä Pietari sanoo heille taivaan portilla, että tänne ei hevillä pääse.

• hopealanka
        Höpölöpsis kirjoitti:

Tuossa minua vaivaa tuo: "he saavat". Minä jostain kumman syystä tahdon olla niiden onnettomien puolella, jotka "eivät saa". Luuserit ovat lähellä sydäntäni. Heille pitäisi perustaa oma taivas. Luusereitahan ovat kristittyjen mukaan mormonitkin. Kuitenkin minä säälin myös Ollia, jos hänen naamansa venähtää hänen kohdatessaan Pyhän Pietarin taivaan portilla. Itse en pidä hevi-rockista, mutta heikäläisissä on kivoja ihmisiä, joten säälin heitäkin, jos Pyhä Pietari sanoo heille taivaan portilla, että tänne ei hevillä pääse.

Sama täällä, olen lapsesta asti tuntenut myötätuntoa eläimiä ja huono-osaisia ihmisiä kohtaan. Säälin kovasti pikku mormonina helvettiin joutuvia. Ollessani toisella kymmenellä tajusin kirkon sortavan mustaihoisia ja se järkytti syvsti oikeudentajuani - ja sitten rukoilin.

Ymmärrän, että rikoksesta kuuluu saada rangaistus. Olen opettanut vuosikaudet vankilassa ja tutustunut vankilassa ihmisiin, joiden elämä on lähtenyt menemään vinoon lapsesta saakka. Usein ajattelin, millä eväillä minä samoilla perintötekijöillä, samanlaisessa ympäristössä kasvaneena ja samat kokemukset läpikäyneenä olisin toiminut yhtään sen paremmin. En tiedä.

Tuonpuoleisessa odottavaan helvettiin tai muihin rangaistuksiin en usko. Jos jotain on kuoleman jälkeen, niin se on rakastavaa ja oikeudenmukaista ja koskee kaikkia sieluja uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta. Mormonejakin, toki.

• Ygrad

Kaikessahan kantava voima on me vastaan he. Mormonismissa erilaisuuden tavoittelu on se mikä vetoaa kannattajiin. Mormonismi taiteilee erilaisuuden, kummallisuuden, ja laittomuuden rajamailla.

• Vähän samaa kuin litteän maan kannattajilla. On niin mukaa olla ainoina oikeassa kun kaikki muut ovat salaliiton ja valheiden uhreja.

Ja kuten aiemmin kerroin, flat eatherit voivat kehuskella sillä, että heikäläisiä on ihan ympäri maapalloa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      13
      1484
    2. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      57
      1435
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      107
      1125
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      121
      1081
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      76
      746
    6. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      701
    7. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      139
      653
    8. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      572
    9. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      370
      568
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      515
    Aihe