Miksi mormonismi tarvitsee viholliskuvia?

hopealanka

Tällä palstalla toistuu tavan takaa vastakkainasettelua rakentavat sanat vastustajat, vastustajamme, panetella, toinen osapuoli jne. Mihin mormonismi niitä tarvitsee?

Eikö uskonnosta voi keskustella muuten kuin perinteisin aristotelisin keinoin, jossa protagonisti (hyvä) ja antagonisti (paha) kamppailevat?

- varsinkin, kun palstalla ei päästä edes yhteisymmärrykseen siitä, mikä on hyvä äja mikä pahaa, esimerkiksi:
Onko rasismi pahaa ja väärin vai onko se oikein tai ollut jossain tilanteessa oikein, orjuus mukaan lukien?

Toinenkin vaihtoehto olisi: ymmärtää, että kuulumme samaan ihmislajiin ja kukin yksilö yrittää parhaansa mukaan elää ja ymmärtää maailmaa ja vuosiltaan rajalliseksi määrättyä elämäänsä. Jokainen toimii minun mielestäni niin hyvin ja oikein, kuin rahkeet riittävät. Omista lähtökohdistaan ja näkökulmastaan kukin toimii niin "oikein" kuin pystyy.

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DeseretinPoika

Mutta totuudessa elävät ne, jotka ovat ottaneet Jeesuksen Kristuksen Vapahtajakseen ja turvaavat näin Elämän Herraan, jonka yhteydessä he saavat hänen kirkkautensa!

• Tuossa minua vaivaa tuo: "he saavat". Minä jostain kumman syystä tahdon olla niiden onnettomien puolella, jotka "eivät saa". Luuserit ovat lähellä sydäntäni. Heille pitäisi perustaa oma taivas. Luusereitahan ovat kristittyjen mukaan mormonitkin. Kuitenkin minä säälin myös Ollia, jos hänen naamansa venähtää hänen kohdatessaan Pyhän Pietarin taivaan portilla. Itse en pidä hevi-rockista, mutta heikäläisissä on kivoja ihmisiä, joten säälin heitäkin, jos Pyhä Pietari sanoo heille taivaan portilla, että tänne ei hevillä pääse.

• hopealanka
        Höpölöpsis kirjoitti:

Tuossa minua vaivaa tuo: "he saavat". Minä jostain kumman syystä tahdon olla niiden onnettomien puolella, jotka "eivät saa". Luuserit ovat lähellä sydäntäni. Heille pitäisi perustaa oma taivas. Luusereitahan ovat kristittyjen mukaan mormonitkin. Kuitenkin minä säälin myös Ollia, jos hänen naamansa venähtää hänen kohdatessaan Pyhän Pietarin taivaan portilla. Itse en pidä hevi-rockista, mutta heikäläisissä on kivoja ihmisiä, joten säälin heitäkin, jos Pyhä Pietari sanoo heille taivaan portilla, että tänne ei hevillä pääse.

Sama täällä, olen lapsesta asti tuntenut myötätuntoa eläimiä ja huono-osaisia ihmisiä kohtaan. Säälin kovasti pikku mormonina helvettiin joutuvia. Ollessani toisella kymmenellä tajusin kirkon sortavan mustaihoisia ja se järkytti syvsti oikeudentajuani - ja sitten rukoilin.

Ymmärrän, että rikoksesta kuuluu saada rangaistus. Olen opettanut vuosikaudet vankilassa ja tutustunut vankilassa ihmisiin, joiden elämä on lähtenyt menemään vinoon lapsesta saakka. Usein ajattelin, millä eväillä minä samoilla perintötekijöillä, samanlaisessa ympäristössä kasvaneena ja samat kokemukset läpikäyneenä olisin toiminut yhtään sen paremmin. En tiedä.

Tuonpuoleisessa odottavaan helvettiin tai muihin rangaistuksiin en usko. Jos jotain on kuoleman jälkeen, niin se on rakastavaa ja oikeudenmukaista ja koskee kaikkia sieluja uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta. Mormonejakin, toki.

• Ygrad

Kaikessahan kantava voima on me vastaan he. Mormonismissa erilaisuuden tavoittelu on se mikä vetoaa kannattajiin. Mormonismi taiteilee erilaisuuden, kummallisuuden, ja laittomuuden rajamailla.

• Vähän samaa kuin litteän maan kannattajilla. On niin mukaa olla ainoina oikeassa kun kaikki muut ovat salaliiton ja valheiden uhreja.

Ja kuten aiemmin kerroin, flat eatherit voivat kehuskella sillä, että heikäläisiä on ihan ympäri maapalloa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      407
      2595
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      437
      1813
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1774
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      39
      1767
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      59
      1310
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1274
    7. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      137
      1045
    8. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1040
    9. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      114
      1028
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      47
      948
    Aihe